Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lea Sander Thomsen
|
Hold
|
2022 22 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til litteraturanalyse
Et forløb med fokus på tilegnelse af fagbegreber til litterær analyse. Særligt fokus på novellen som genre.
Fokus på fortælletyper, fortællerpålidelighed, komposition, personkarakteristik, miljøkarakteristik og fremstillingsformer
Eleverne har arbejdet med kreativ skrivning, samt afleveret dele af en analyserende artikel.
Pia Juul: En flinker fyr
Jesper Wung-Sung: De tre veninder
Naja-Marie Aidt: En kærlighedshistorie
Jan Sonnergaard: William
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er jeg?
I dette forløb har vi arbejdet med identitetsspørgsmål i nyere tekster.
Vi har primært arbejdet med sange og digte, der udforskede identitet i en omskiftelig verden.
Udover lyrikanalyse har vi arbejdet med Goffmanns teori om front stage, back stage og middle region.
Klassen er introduceret til dokumentanalyse.
Stof:
Minds of 99: "Ud af min krop" (2014)
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?" (2022)
Thomas Korsgaard: "Vintermedister" (2017)
Casper Eric: "Portræt" (2014)
Caspar Eric: "Jeg går ud på badeværelset" (2014)
Sofie Diemer: "LOL-ITA" (2016)
Dokumentar: "Sjold & Isabel" (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fornuft og følelse: Fra oplysningstid til romantik
Første litteraturhistoriske forløb og derfor stort fokus på at forstå tekstuddragene, samt se dem som udtryk for den tid, der er blevet til i.
Udover litteratur har vi også arbejdet meget med billedkunst fra tiden.
Vi har arbejdet med kendetegnene ved oplysningstiden og læst uddrag af centrale værker. Herefter har vi arbejdet med romantikken, herunder universalromantik, nationalromantik og nyplatonisme.
Immanuel Kants "Hvad er oplysning" (1784)
Ludvig Holberg "Erasmus Montanus", akt I - II (1723)
Schack von Staffeld: "Indvielse" (1804)
HC. Andersen: "Klokken" (1845)
Benny Andersen: "Verdensborger i Danmark"
Maja Lee Langvad: "Dette er danskerloven"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk-Historie forløb
Dansk-Historie-forløb
Eleverne har arbejdet med følgende opgaveformulering:
Redegør kort for centrale udviklingstræk i første halvdel af 1800-tallet i Danmark.
Undersøg, hvordan national identitet kommer til udtryk i 1800-tallets Danmark. Du skal analysere og fortolke to nationalsange fra 1800tallet. I undersøgelsen skal du anvende to historiske kilder fundet i ressourcerummet.
Diskuter, hvorfor national identitet blev vigtigt i 1800-tallet og inddrag herunder de elementer, som kom til udtryk i periodens fædrelandssange.
Læste primærtekster:
HC. Andersen: "Danmark mit fædreland" (1850)
NFS Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel: digte om danskhed
|
16-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantismen
Emil Aarestrup: "På Sneen" (1838)
St. St. Blicher: "Præludium" (1838)
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
Darren Aranofsky: "Black Swan" (2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation og politisk kommunikation (EKS)
Forløbet har fungeret som en introduktion til argumentationsanalyse og retorisk analyse, men udelukkende med fokus på politisk kommunikation. Vi har taget meget udgangspunkt i, hvordan de forskellige politikere målretter deres kommunikation til en specifik vælgergruppe, og hvorledes dette gøres sprogligt og/eller visuelt.
Følgende taler:
Mette Frederiksens tale ved åbningen af Folketingen (2023)
Alex Vanopslaghs tale ved Ungdommens Folkemøde (2023)
Pernille Vermunds tale ved åbning af Folketinget (2021)
Kampagnefilm:
Liberal Alliance: Skal håb eller frygt regere Danmark (2022)
Dansk Folkeparti: Vi skal sætte danskerne først (2022)
Venstre: Mere frihed. Flere Muligheder (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO: Social ulighed i det senmoderne samfund (EKS)
Dansk indgik i SRO med klassens studieretningsfag samfundsfag.
Emnet var social ulighed. I dansk arbejdede vi med litteratur, lyrik og debatindlæg der er blevet skrevet af forfattere, der selv har oplevet livet i underklassen. Fælles for de værker, vi arbejdede med var, at de på forskellige måder forholdt sig kritisk til klassesamfundet og ofte også magthavere
Nøgleord: Klassemarkør, Sociolekt, Etnolekt, Autofiktion, Polarisering, Proletariat, Prekariat, Social mobilitet, Mønsterbryder, Stigmatisering, Social arv, Symbolsk vold, Kapitaler, Samfundskritik
"Planen" af Morten Pape (2015) (Uddrag)
"Vi anderkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech (2022)
"Nytårstale 2023" af Glenn Bech, Deadline DR2 (2023)
"Kulturchok" af Haidar Ansari (2022)
"Den clasenske legatskole" af Haidar Ansari (2022)
"Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed" af Haidar Ansari (2022)
"Blæstegnen" af Tessa & Orgi-E (2021)
Sekundærlitteratur:
"Et spørgsmål om klasse" af Mathies Aarhus (2023)
"Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer" af Thomas Wilken (2019)
"Litteratur kan noget, som statistik ikke kan: den kan vise klassesamfundets usynlige markører" af Nanna Goul (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dokumentar: Mellem virkelighed og iscenesættelse E
I forløbet udforsker eleverne iscenesættelse af virkeligheden i dokumentargenren.
I forløbet arbejdes med forskellige dokumentartyper: den observerende, den deltagende, den dybdeborende, den dramatiserede, den poetiske og den refleksive dokumentar.
Andre vigtige begreber brugt i forløbet er: autenticitetsmarkører(faktakoder) og fiktionsmarkører(faktakoder), der kan pege på, i hvilken grad og på hvilken måde teksterne iscenesætter virkeligheden. I den forbindelse har vi arbejdet med paratekst og epitekst.
Klassen er blevet introduceret til den debatterende artikel
"Kandis for Livet" (2022)
"Er det 100% virkelighed" af Lise Kabell Søgaard (2013) "Virkelighedskunst" af Anna Raaby Ravn (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hip hop
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud (EKSAMEN)
Fokus på tidens litterære tendenser; social indignation, sædelighedsfejden og den spirende interesse for den menneskelige psykologi.
Fokus på skrivestilene naturalisme og impressionisme, samt hvad der kendetegner disse.
Uddrag "Indledningsforelæsning" af Georg Brandes (1871)
Uddrag "Frk. Marie Grubbe" af J.P. Jacobsen (1876)
"Foran Alteret" af Herman Bang (1880)
Uddrag "Illum Galgebakke" af Henrik Pontoppidan (1890)
"Naadens Brød" af Henrik Pontoppidan (1885)
"Støv" af Olivia Levinson (1885)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Køn og krop (EKSAMEN)
Forløb med fokus på køn, kønsroller og kønsdiskurser i dagens Danmark
Med udgangspunkt i argumenterende tekster, reklamer og musikvideo har eleverne arbejdet med forskellige positioner og argumenter i debatten.
Eleverne har arbejdet med analyse af retorisk analyse samt analyse af visuel kommunikation i musikvideo og reklame.
Anna Raaby Ravn: "Udsat maskulinitet" (2022)
Sørine Gottfredsen: "Den grædende mand er ikke et godt tegn" (2021)
Martin Jonassen: "Kønsneutralitet skrider imod fysikkens, troens og etikkens regler"
Tessa: Nytårstale (2021)
Musikvideo:
Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)
Katy Perry: Woman's World (2024)
Reklamer:
Gilette: We believe in the best men can be (2019)
Libresse: Don't let blood hold you back (2019)
Burberry Hero - New Fragrance for Men (2021)
Estee Lauder - Beautiful Magnolia (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Mennesket i naturen (EKSAMEN)
Forløbet har haft fokus på menneskets forhold til og brug af naturen med udgangspunkt i skønlitteratur og film fra nyere tid.
Vi har arbejdet med natursyn med formål at kunne bestemme, hvilke der fandtes i de læste tekster. Vi arbejdede med det antropocentriske natursyn, det zoocentriske natursyn og det økocentriske natursyn
Vi har læst digtet af Hans Børli samt dele af Loes værk på originalsproget norsk. Hvor vi desuden også arbejde med norsk nationalidentitet og dennes afspejling i de to pågældende værker
Erland Loe: "Doppler" (2003) (Værk)
Lyrik: Jens Smærup Sørensen: "Jeg ejer mark og skov" (1988)
Lyrik: Hans Børli: "Vi eier skogene" (1988)
Film: "Vildmænd" af Thomas Daneskov (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
SRP 8: Dansk og Matematik
I et tværfagligt samarbejde med matematik beskæftiger vi os med den populærvidenskabelige artikel. Vi har fokus på den asymmetriske kommunikationssituation, der kendetegner formidlingen af naturvidenskabelig forskning til interesserede modtagere uden naturvidenskabelig baggrund og på de virkemidler, man benytter sig af i genren for at håndtere denne kommunikation. Forløbet afrundes med at eleverne i grupper udformer deres egen populærvidenskabelig artikel og metareflektion.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Kernestof
Det sproglige perspektiv:
produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Dokumentar - genopfrisker
Vi har genopfrisket dokumentaranalyse med fokus på skildring af soldaterliv og Danmarks krigsdeltagelse.
Forløbet har indeholdt projektarbejde, hvor eleverne har arbejdet næranalytisk med dokumentaren "Armadillo"
Vi har løbende diskuteret hvordan skellet imellem fakta og fiktion sløres i dokumentargenren, og diskuteret den etiske stillingtagen dokumentarister må forholde sig til.
Janus Metz: "Armadillo" (2010) (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Mytemotiver (EKSAMEN)
Vi har i dette forløb arbejdet med mytemotiver i litteratur og film.
Vi har set på mytemotivet i kunsten som en vej til indsigt i menneskets vilkår på tværs af tid og geografisk sted. Vi har arbejdet med mytens tætte forbindelse til menneskets psykologi og forståelseshorisont. I den forbindelse har vi arbejdet med Freuds psykoanalyse.
Vi har arbejdet med følgende myter og mytebegreber: Johannes V. Jensens mytedefinition, Syndefaldsmyten, Narcissusmyten, Pygmalionmyten, Sisyfosmyten.
Læst:
Johs. V. Jensen: "Darwin og Fuglen" (1908)
Karen Blixen "Ringen" (1958)
Klaus Rifbjerg "Pretty Pictures" (1997)
Peter Seeberg "Hullet" (1962)
Villy Sørensen "Historien om Narcissos" (1986)
Film: "American Psycho" (2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Ekspressionisme i mellemkrigstiden (EKSAMEN)
Der fokuseres på ekspressionismens formsprog i kunst og litteratur i forlængelse af erfaringerne i starten af det nye århundrede. De forskellige formmæssige og sproglige udtryk hos tidens forfattere.
Nøgleord: værdisammenbrud, bagsiden af teknologisk udvikling, opblomstring af reaktionær kunst og litteratur.
Vi undersøger sondringen mellem etisk (Broby), æstetisk (Kristensen) og eksistentiel (Lägerkvist) ekspressionisme samt futurisme (Bønnelycke og Marinetti).
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916)
Tom Kristensen: "Angst" (1930)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet"¨(1918)
Fillippo Marinetti: "Futurismens Manifest" (1909)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Valgfri genre
|
09-03-2025
|
Genafl. Sidste aflevering
|
13-04-2025
|
Ekspressionistisk udfoldelse
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Eksamensrepetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905487418",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905487418",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905487418"
}