Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anders Nielstrup
Hold
2022 22 DA/q (
1q DA
,
2q DA
,
3q DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Analyse og fortolkning (og AA)
Titel 2
Hvad er mennesket styret af? (1) Sagagenren
Titel 3
Nyhedsformidling
Titel 4
Argumentation + Den debatterende artikel
Titel 5
Oplysningstiden
Titel 6
Romantikken
Titel 7
Dokumentargenren
Titel 8
Det moderne gennembrud
Titel 9
Kampagner (forløb m Engelsk)
Titel 10
Det moderne gennembrud II
Titel 11
Kreativ skrivning og Reflekterende artikel
Titel 12
Ekspressionismen
Titel 13
Diskursanalyse og metaforik
Titel 14
Eksistentialismen
Titel 15
Litterære tilgange
Titel 16
Minimalisme og 90érne
Titel 17
Om perspektivering
Titel 18
Sproglig karakteristik (Bangs journalistik)
Titel 19
Senmoderne stemmer
Titel 20
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Analyse og fortolkning (og AA)
Introduktion til analyse og fortolkning af noveller. Genre, komposition, miljø- og tidsforhold, personkarakteristik, synsvinkel, fortællertyper, fremstillingsformer, replikgengivelse, tematik.
Introduktion til "Analyserende artikel"
Indhold
Kernestof:
Sidsel Falsig Pedersen - Heavy Metal.pdf
Minlæring - komma
Tips og tricks til lektielæsning.docx
Hvorfor læser vi egentlig litteratur (Brinkmann).docx
Jan Sonnergaard: "Onsdag formiddag hos Annette"
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning"
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (fortsat)
Fortællere (udkast02).doc (ikke lektie)
AA Skrivevejledning til første aflevering (Nattens dronning).pptx
Krogsdal - Rutine.pdf
Kære forældre 1 (Sarajevo 2023).docx
Thøger Jensen: "Nu sad det unge par sikkert og så video". Thøger Jensen - og så video.pdf
Makkerpar 1q - Uge 1 og 2.docx
Johannes V Jensen: "Fusijama", Peter Schepelern: "Klodenotat". Ark om fortælletempo.
Analyse og fortolkning II (1q 2023).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad er mennesket styret af? (1) Sagagenren
Introduktion til sagagenrens typiske træk. Indkredsning af førmiddelalderlig tilværelsesforståelse. Værklæsning: "Ravnkel Frøjsgodes saga".
Analyserende artikel om den sagalignende fortælling "Gisl Illugeson".
Indhold
Kernestof:
Vikingesagaer var Islands krimier fra Historie nr 2 2015.pdf
Hav som minimum læst teksten om Gisl Illugeson (Se i "Opgaver"). Medbring derudover gerne et resumé af teksten og måske nogle idéer til pointesætninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nyhedsformidling
Introduktion til nyhedsformidling i etablerede redaktionelle medier og sociale medier, herunder nyhedskriterier og misinformation.
Værklæsning: Lea Korsgaard: "Den der råber lyver". Her fokus på den kritik, forfatteren rejser imod mekanikkerne i dagens mediestrøm, og på de løsningsforslag, hun anviser.
Indhold
Kernestof:
Denderraaberlyver (pdf).pdf
Samme lektie som til i går (Den der råber lyver; prologen)
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver" (Kapitel #1: "Sæt. tempoet. ned.")
Oplæst version: https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271
Kapitel #2 ("Opsøg kloge mænd og koner") i "Den der råber lyver"
Kapitel #3 ("Husk, at ikke alle sager har to sider") i "Den der råber lyver" (papirversion s. 44-50; pdf-version s. 40-46).
Kapitel #4 i DEN DER RÅBER LYVER: "Led efter sammenhænge". Sammenfat kapitlet på ca. 4-6 linjer.
DEN DER RÅBER LYVER, kapitel 5 (papirbog: s. 62-66; pdf-version: s. 54-58)
DEN DER RÅBER LYVER, Kapitel #6 (Papirbog: s. 69-76; pdf-version: s. 60-68)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Argumentation + Den debatterende artikel
Introduktion til argumentation med afsæt i Toulmins model. Argumentationskneb og argumenttyper.
Introduktion til skrivegenren Den debatterende artikel, personlig stemme og stillingtagen. Forskellen på diskussion og debat.
Indhold
Kernestof:
Argumentation Lützen.pdf (ikke lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oplysningstiden
Kort introduktion til rationalistisk tankegang. Introduktion til Holberg. Værklæsning: "Jeppe paa Bierget"
Indhold
Kernestof:
Oplysningskap LV (108-120).pdf (ikke lektie)
Kernesætninger til LV 108-115 (opgave) - felter.docx
Udfyld resten af skemaet med kernesætninger/pointesætninger om oplysningstiden på baggrund af siderne i Litteraturens Veje.
Skema: "Fornuftens planer"
Benjamin Franklin: Af "Selvbiografi"
Ludvig Holberg: "Jeppe paa Bierget"
Medbring Falkenstjerne
Kant - Hvad er oplysning.pdf (ikke lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken
Introduktion til romantikken som litteraturhistorisk periode, herunder højromantik (universalromantik og nationalromantik (jf. DHO), biedermeier-romantik og romantisme.
Indhold
Kernestof:
Skema - Rationalisme-romantik.doc
Guldhornene fulltext (Falkenstjerne).pdf
Den lille Karen (fulltext).pdf
Skyggen pdf.pdf
Amontilladofadet txt.pdf
Afsnit
7 april - pdf.pdf
Diapsalmata.pdf (ikke lektie)
Kierkegaards stadier (skema.doc (ikke lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentargenren
Introduktion til filmtekniske virkemidler og grundbegreber, shot-to-shot-analyse, dokumentaren som genre.
Indhold
Kernestof:
Testamentet-omtale (Den medierede virkelighed).pdf
Filmiske virkemidler
Shot-to-shot (fill-in) (Ørnedræberne).docx
DRTV - Ørnedræberne: En knivspids kan slå en voksen mand
Tryk her for at delatge i danskmødet
Ikke lektie: Kommakursus med diplom fra SDU
5 dokumentartyper.pdf (ikke lektie)
Fremdriftsmidler (Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder).pdf (ikke lektie)
TV2: "Operation X - Nødråb i natten"
Jørgen Leth: "I Walk" (anslaget)
Dokumentargenren 2q 2024.pptx
Gruppeprojekt om dokumentar 2q-24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne gennembrud
Introduktion til det moderne og til Det moderne gennembrud. Om kritisk rationalisme og naturalisme. Værklæsning:
Indhold
Kernestof:
Georg Brandes: "Indledninger til Hovedstrømninger" (uddrag)
Drachmann Engelske socialister.pdf
Naadsensbrød (pdf).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kampagner (forløb m Engelsk)
Indhold
Kernestof:
Glenn Bech - uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf (ikke lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne gennembrud II
Introduktion til naturalistisk menneskesyn og litteratur
Værklæsning: August Strindberg: "Frk. Julie"
Indhold
Kernestof:
Fru Fønss.pdf (s. 132,31-135,24) Bemærk læsefokus
UNG:DOX i Aarhus. Vi tager bussen sammen fra SG kl. 12.20 for at se den helt nye dokumentarfilm "Life and Other Problems" af Max Kestner med tilhørende Q&A.
Fru Fønss.pdf (resten af teksten)
Læsning af Fønss (Anne Marie Rasmussen).doc
Bang, H. Foran Alteret.doc
LA Borchsenius - En Situation.pdf (ikke lektie)
Jacobsen og Bang.pptx (ikke lektie)
LA Borchsenius - En Situation.pdf (Samme tekst som i tirsdags - ikke nødvendigt at genlæse, hvis du kan huske den).
Jacobsen og Bang.pptx
Per Stounbjerg: Derfor skal du se 'Frøken Julie'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kreativ skrivning og Reflekterende artikel
En introduktion til de forskellige facetter ved Den reflekterende artikel. Skriveøvelser og stiladsering.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Ekspressionismen
Introduktion til eksistentialistisk litteratur. Ligheder og forskelle mellem religiøs og ateistisk eksistentialisme.
Indhold
Kernestof:
Hele digtsamlingen "BLOD" (udleveret i kopi). Læse fokus: Ligheder mellem digtene.
Traustedt om Drengen med æblet.docx (ikke lektie)
Henrettelsen (Lasse Horne Kjældgaard).docx (ikke lektie)
Tom Kristensen: "I regnvejr", "Drengen med æblet", "Henrettelsen"
Tom Kristensen: "Det er Knud som er død" + Minds of 99: "Det er Knud som er død"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Diskursanalyse og metaforik
Samarbejde med samfundsfag. Introduktion til basal diskursanalyse. Afprøvning på politiske tekster med arbejdsløshed som omdrejningspunkt.
Indhold
Kernestof:
Diskurs og metafor.pdf (ikke lektie)
Bilag 1 og 2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksistentialismen
Introduktion til ateistisk og kristen eksistentialisme.
Indhold
Kernestof:
Medbring eksistentialismekompendiet
Eksistentialismekompendium 3q.pdf
Eksistentialismekompendiet s. 15-19: Peter Seeberg: "Hullet"
Hullet (full text word).doc
Eksistentialismekompendiet s. 20-27 (Martin A. Hansen: "Høstgildet")
Martin A. Hansen: "Høstgildet" (læs grundigt).Se evt. arbejdsspørgsmål på forhånd
Høstgildet (arbsp) v3.doc
De eneste to: "Jeg har ikke lyst til at dø"
Sisyfos - Hullet - Kierkegaards stadier - Høstgildet.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litterære tilgange
Introduktion til en række litterære tilgange og afprøvning af nogle af tilgangene i praksis på de samme tekster. Diskusison om, hvad der afgør en fortolknings kvalitet.
Indhold
Kernestof:
HCA - Thepotten.doc
Oplæg om Litterære tilgange (2024 - 3q).docx
Medbring "Den der råber lyver" -fra 1g
Pepita Katarina.doc
Svarark Pepita.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Minimalisme og 90érne
Introduktion til litterær minimalisme og 1990'erne i dansk litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Christina Hesselholdt: "Hovedstolen" (værk)
Helle Helle: "En stol for lidt"
Kjell Askildsen: Jokeren
Askildsen - Jokeren.pdf
Helle Helle: "Fasaner" (minikompendiet om minimalisme)
Fasaner (arbejdsspørgsmål).doc
Helle Helle - Fasaner (word).docx
Vi kan koble!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Om perspektivering
Perspektiveringsøvelser
Indhold
Kernestof:
Vi kan koble!
Tidligere opgaveformuleringer
Præludium.doc (ikke lektie)
Dansk stx - Faglige mål (pinde).docx (ikke lektie)
Blicher - Præludium (1838).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Sproglig karakteristik (Bangs journalistik)
Indhold
Kernestof:
En fattigmandsknejpe og De gales by.pdf
Typiske stilistiske træk i Herman Bangs journalistik.docx (ikke lektie)
Spørgsmål til sproglig karakteristik 4.doc (ikke lektie)
En fattigmansknejpe (arbsp u svar) 1-6.docx (ikke lektie)
Herman Bang: "De gales by" (samme kompendium som i onsdags).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Senmoderne stemmer
Indhold
Kernestof:
Glenn Bech - uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf (ikke lektie)
Kongstad - Det vi kalder Berna.pdf (ikke lektie)
Kongstad - Det vi kalder Berna.pdf
Hagen - Pow pow pow (Pow-delen).pdf (ikke lektie)
Et uncut interview i en bullshit verden (Avatar).pdf
Lyrik-analyse (AS) V2.doc
Spørgsmål til sproglig karakteristik 4.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Repetition
Indhold
Kernestof:
Smelt noter sammen til VENN-diagram.docx (ikke lektie)
Tobaksarbejderskerne.pdf
Afsnit
3q-Gennemgået stof.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905499464", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905499464", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905499464" }