Holdet 2022 22 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Cecilie Ruby Tolstrup
Hold 2022 22 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den realistiske novelle
Titel 2 FERIE
Titel 3 Tidens taler
Titel 4 FERIE
Titel 5 Lyrik - fra folkeviser til nationalsange
Titel 6 DHO
Titel 7 FERIE
Titel 8 DHO
Titel 9 Skriveforløb - genrer
Titel 10 Filmens ABC (1. + 2. værk)
Titel 11 FERIE
Titel 12 Storytelling
Titel 13 FERIE
Titel 14 Novellesamling (3. værk)
Titel 15 Frihed i kunst (optakt til SRP6)
Titel 16 FERIE
Titel 17 Frihed i kunst (SRP6)
Titel 18 FERIE
Titel 19 Drama (4. værk)
Titel 20 Digtsamling (5. værk: selvvalgt)
Titel 21 EKSAMEN
Titel 22 Ret dig selv
Titel 23 Dokumentarfilm (SRP7 + 6. værk)
Titel 24 FERIE
Titel 25 Dokumentarfilm (SRP7 + 6. værk fortsat)
Titel 26 1800-tallets kanonforfattere
Titel 27 FERIE
Titel 28 Nyheder
Titel 29 FERIE
Titel 30 1900-tallets kanonforfattere (7. værk)
Titel 31 FERIE
Titel 32 Repetition
Titel 33 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den realistiske novelle


Forløbet Den realistiske novelle introducerer novellen som genre, herunder de tre undergenrer: den realistiske novelle med psykologi som tema, den realistiske novelle med sociale forhold som tema og den realistiske novelle med minimalisme som tema.

Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analysen af noveller gennem en indføring i det begrebsapparat, der skal til, hvis man vil arbejde præcist og nuanceret med novellegenren. Forløbet knytter an til læreplanens mål om analyse og fortolkning af skønlitterære tekster fra 1300-tallet, 1800-tallet,1900-tallet og 2000.

KERNESTOF:

Primær litteratur:

"De to elskere" (novelle, 1352) af Giovanni Boccaccio

Psykologi som tema:

"Ond i sulet" (novelle, 1993) af Naja Marie Aidt

"Mor, mormor og moster Ellen" (novelle, 2008) af Dorthe Nors

Sociale forhold som tema:

"En vandringsmand" (novelle, 1887) af Henrik Pontoppidan

"NETTO og Fakta" (novelle, 1997) af Jan Sonnergaard

Minimalistisk skrivestil:

"Min" (novelle, 1977) af Raymond Carver


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Den realistiske novelle" af Cecilie Ruby Tolstrup (tidl. Laskie), Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/den_realistiske_novelle
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidens taler


Forløbet Tidens taler giver eleverne redskaber til at genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget med fokus på retorik, sprog, stilistik, diskurs og argumentation. Eleverne kan anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning, udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for talegenren og vise genrekendskab samt kendskab til taler i forskellige tider. Derudover kan eleverne selv producere taler.


KERNESTOF:

Primær litteratur:

"Undskyld!" (tale, 2019) af Mette Frederiksen

"Tale ved mindeceremonien for ofrene for Utøya i 2011" (tale, 2011) af Jens Stoltenberg

""Epistel 395" (epistel, 1749) af Ludvig Holberg

"Royal Blues" (spillefilmsuddrag, 1997), instruktør Lotte Svendsen


Sekundær litteratur:

"Tidens taler" (grundbogsforløb) af Cecilie Ruby Tolstrup fra "Dansk i tiden - grundbog, Systime: 2021

"22 July" (spillefilm), instruktør Paul Greengrass
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lyrik - fra folkeviser til nationalsange


Forløbet "Lyrik - fra folkeviser til nationalsange" introducerer lyrik som hovedgenre inden for fiktion. Forløbets fokus er sange, der udtrykker noget om den tid og det land (Danmark), de er skrevet i. Eleverne laver nedslag i de to perioder: middelalderen og 1800-tallet og de to undergenrer inden for lyrik: folkeviser og nationalsange.

Derudover danner forløbet basis for klassens DHO.

Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analyse af lyrik generelt og lyrik fra de to perioder. Derudover er formålet at give eleverne kendskab til de væsentligste litteraturhistoriske træk fra middelalderen og nationalromantikken gennem en indføring i det begrebsapparat, der skal til, hvis man vil arbejde præcist og nuanceret perioderne. Forløbet knytter an til læreplanens mål om analyse og fortolkning af folkeviser og skønlitterære tekster fra 1800-tallet.


KERNESTOF

Primær litteratur:

- "Harpens Kraft"
- "Jomfruen og dværgekongen"
- "Torbens datter"
- "Ebbe Skammelsøn"

-"Der er et yndigt land" (digt/fædrelandssang, 1823) af Adam Oehlenschläger
-"Danmarks trøst" også kalder "Langt højere bjerge" (digt/fædrelandssang, 1820) af N.F.S. Grundtvig
-"Danmark, mit fædreland" (digt/fædrelandssang, 1850) af H.C. Andersen

-"Frit land" (digt/sang, 2015) af Ulige numre

Supplerende stof:

Det aarhusianske techno/folk- band Sorten Mulds musikalske fortolkninger af følgende tre folkeviser:
- "De to søstre"
- "Bonden og elverpigen"
- "Venelite"

Sekundær litteratur:

Følgende afsnit fra litteraturhistorien "Med Tiden" (litteraturhistorien i Litteraturportalen):

- "Introduktion til perioden: Middelalderen"
- "Europæisk middelalder"
- "Om genren: folkeviser"

DHO-kompendium om 1800-tallet og danske nationalsange.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DHO

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DHO

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriveforløb - genrer


I dette skriveforløb er fokus på de danskfaglige genrer:

1. Den analyserende artikel.

2. Den debatterende artikel.

3. Den reflekterende artikel.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Filmens ABC (1. + 2. værk)


Forløbet Filmens ABC introducerer til den grundlæggende filmanalyse. Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analysen af film gennem en trinvis indføring i det begrebsapparat, der skal til, hvis man vil arbejde præcist og nuanceret med levende billeder. På samme tid er det en guide til, hvordan man bliver en opmærksom seer, der holder aktivt øje med, hvordan film fortæller historier. Forløbet knytter an til læreplanens mål:

-"analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier"

Gennem hele forløbet er Tobias Gundorff Boesens "Flyvere i natten" (2014) brugt som illustration. Derudover rundes forløbet af med en selvvalgt spillefilm.

KERNESTOF:

Primær litteratur:

1. værk: "Flyvere i natten" (kortfilm) af Tobias Gundorff Boesens (instr.), Det Danske Filminstitut: 2014

- "Det perfekte menneske" (kortfilm) af Jørgen Leth (instr.), Det danske filminstitut: 1967

2. værk: "Force majeure" (svensk spillefilm) af Ruben Östlund (instr.), Plattform Produktion: 2014


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Filmens ABC" af Mimi Olsen, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Filmens_ABC.aspx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Storytelling



Forløbet Storytelling giver eleverne redskaber til at genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget, anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning, udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer, vise genrekendskab og kendskab til storytelling i forskellige tider med fokus på middelalderen og nutiden og producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.

Derudover kan eleverne demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder ved blandt andet at kunne sætte den universitære, analytiske metode op mod måder at arbejde med litteratur på, der har fokus på oplevelse. Sidst, men ikke mindst, kan eleverne vise evne til at reflektere over forskellen på  humanvidenskab og naturvidenskab.

Kernestoffet indeholder både skønlitterære tekster, film og artikler. De skønlitterære tekster har fokus på middelalderen og genrerne folkeeventyr og folkeviser (tekster fra før 1700-tallet) samt 2000.

KERNESTOF:

Primær litteratur:

"Tornerose" (folkeeventyr) ukendt forfatter

"Kong Lindorm" (folkeeventyr) ukendt forfatter

"Torbens Datter" (folkevise) ukendt forfatter

"Du kommer i helvede min bror" (digt) af Yahya Hassan

"Barndom" (digt) af Yahya Hassan

"Jeg synes også, det er to fabelagtige bøger" (video) af Peter Bastian:
https://www.youtube.com/watch?v=U9eTBC0ztKU



Sekundær litteratur:

"Storytelling" (grundbogsforløb) af Cecilie Ruby Tolstrup fra Dansk i tiden - Grundbog, Systime: 2021

"The brain science of storytelling" (video) af Paul Zak m.fl.

"Genkendelsen ligger i marven" (artikel) af Mathilde Clark

"Begæret efter den gode historie" (artikel) af Dorthe Futtrup
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Novellesamling (3. værk)


Som afrunding på forløbet Storytelling læser vi "H.C. Andersen - en eventyrlig digter" med fokus på eventyrerne:

- Fyrtøjet
- Den lille Havfrue
- Ole Lukøje
- Den grimme ælling
- Svinedrengen
- Klods-Hans
- Prinsessen på ærten
- Den uartige dreng
- Kærestefolkene
- Lille Claus og store Claus
- Kejserens nye klæder
- Den lille pige med svovlstikkerne
- Hvad fatter gør, det er altid det rigtige
- Snemanden
- Tommelise
- Den standhaftige tinsoldat
- Nattergalen
- Hyrdinden og skorstensfejeren
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Frihed i kunst (optakt til SRP6)


FRIHED I KUNST

Forløbet Frihed i kunst giver eleverne redskaber til at genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget, anvende viden om og færdigheder i lyriklæsning, udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige lyrikgenren, vise genrekendskab og kendskab til temaet frihed i kunst i forskellige tider med fokus på besættelsestiden og nutiden og producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.

Vi arbejder med forskellige fremstillinger af frihed i kunst med fokus på sangtekster og digte med temaet frihed inden for samfund, kultur, kærlighedsrelationer/seksuel frigørelse og krop. Forløbet er den danskfaglige optakt til SRP6-forløbet med musik af samme navn.

KERNESTOF

Primær litteratur:

Man binder os på mund og hånd (sangtekst) af Poul Henningsen: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/m-n/man-binder-os-paa-mund-og-haand

Kringsatt af fiender/Til ungdommen! (sangtekst) af Nordahl Grieg: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/kringsatt-av-fiender

En lærke letted, og tusind fulgte/Danmark frit (sangtekst) af Morten Nielsen:
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/en-laerke-letted-og-tusind-fulgte

Frit land (sangtekst) af Carl Emil Petersen: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/frit-land

Løgn 2 (digt fra digtsamlingen Nye balancer - handicapdigte) af Caspar Eric

De siddende (digt fra digtsamlingen Ny balancer - handicapdigte) af Caspar Eric


Sekundær litteratur:

"Historien om en forudsigelig krig" (litteraturhistorie) fra "Litteraturens Veje" af Gerd Lütken og Johannes Fibiger

"Tænk selv – en film om Poul Heningsen" (dokumentarfilm) instr. af Dan Säll: https://www.danmarkpaafilm.dk/film/taenk-selv-en-film-om-poul-henningsen

"Man binder os på mund og hånd" opført af Liva Weel og med introduktion af Poul Henningsen: https://www.youtube.com/watch?v=FVJHZT6YR3E









Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Frihed i kunst (SRP6)

FRIHED I KUNST

Forløbet Frihed i kunst giver eleverne redskaber til at genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget, anvende viden om og færdigheder i lyriklæsning, udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige lyrikgenren, vise genrekendskab og kendskab til temaet frihed i kunst i forskellige tider med fokus på besættelsestiden og nutiden og producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.

Vi arbejder med forskellige fremstillinger af frihed i kunst med fokus på sangtekster og digte med temaet frihed inden for samfund, kultur, kærlighedsrelationer/seksuel frigørelse og krop. Forløbet er den danskfaglige optakt til SRP6-forløbet med musik af samme navn.

KERNESTOF

Primær litteratur:

Man binder os på mund og hånd (sangtekst) af Poul Henningsen: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/m-n/man-binder-os-paa-mund-og-haand

Kringsatt af fiender/Til ungdommen! (sangtekst) af Nordahl Grieg: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/kringsatt-av-fiender

En lærke letted, og tusind fulgte/Danmark frit (sangtekst) af Morten Nielsen:
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/en-laerke-letted-og-tusind-fulgte

Frit land (sangtekst) af Carl Emil Petersen: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/frit-land

Løgn 2 (digt fra digtsamlingen Nye balancer - handicapdigte) af Caspar Eric

De siddende (digt fra digtsamlingen Ny balancer - handicapdigte) af Caspar Eric


Sekundær litteratur:

"Historien om en forudsigelig krig" (litteraturhistorie) fra "Litteraturens Veje" af Gerd Lütken og Johannes Fibiger

Tænk selv – en film om Poul Heningsen (dokumentarfilm) instr. af Dan Säll: https://www.danmarkpaafilm.dk/film/taenk-selv-en-film-om-poul-henningsen

"Man binder os på mund og hånd" opført af Liva Weel og med introduktion af Poul Henningsen: https://www.youtube.com/watch?v=FVJHZT6YR3E
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Drama (4. værk)


Forløbet Drama introducerer drama som genre med nedslag i værker af William Shakespeare (renæssancen:1536-1660), Ludvig Holberg (oplysningstiden: 1720-1800) og Henrik Ibsen (det moderne gennembrud: 1870-1890). Derudover ser vi musicalen "Chicago" (skrevet som roman i 1926, remedieret til musical i 1975 og opført på Aarhus Teater i 2024) på Aarhus Teater med fokus på musicalen som genre (2m er en musikstudieretning).

Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analyse af drama gennem en indføring i det begrebsapparat, der skal til, hvis man vil arbejde præcist og nuanceret med dramagenren. Forløbet knytter an til læreplanens mål om analyse og fortolkning af skønlitterære tekster fra 1700-tallet: oplysningstiden, det moderne gennembrud og nyeste tid. Derudover til læreplanens mål om kendskab til udenlandsk litteratur i oversættelse.


KERNESTOF:

Primær litteratur:

Uddrag fra "Hamlet" (tredje akt, scene 2) af William Shakespeare:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2120

Uddrag fra "Erasmus Montanus" (andet akt, scene 2) af Ludvig Holberg:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2367#c10005

Uddrage fra "Et Dukkehjem" (fra tredje akt) af Henrik Ibsen:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=929Henrik

Som del af forløbet var vi på Aarhus Teater og se en opførelse af musicalen Chicago: https://www.aarhusteater.dk/chicago (4. værk)


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Det menneskelige drama" af Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

1. Introduktion

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2119

2. Renæssance: Dramaet om mennesket

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2120

3. Oplysningstiden: Mennesket i maskinen

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2121

5. Naturalisme: Teater med mennesker af kød og blod

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2123


Derudover suppleres med materiale fra bogen Musicalguide: alt om 60 udenlandske og danske musicals af Michael Eigtved

og

Grundbogsmaterialet "Værker" af Berit Riis Langdahl og Cecilie Ruby Tolstrup, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/vaerker/introduktion_til_vaerklaesning

Følgende af snit fra kapitlet "Henrik Ibsen: Et dukkehjem":

-"Introduktion"
-"Tematik og kontekst i Et dukkehjem"
-"Det moderne gennembrud"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Digtsamling (5. værk: selvvalgt)


Oversigt over selvvalgte digtsamlinger:

Josefine: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" af Lone Hørslev
Emilie Skifter: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" af Lone Hørslev
Mathilde: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" af Lone Hørslev
Siff: "Tak" af Lone Hørslev
Selma: "Tryghedsnarkomaner" af Vita Andersen
Emmi: "Tryghedsnarkomaner" af Vita Andersen
Liva: "Tryghedsnarkomaner" af Vita Andersen
August: "Tryghedsnarkomaner" af Vita Andersen
Viggo: "Yahya Hassan 2" af Yahya Hassan
Asta: "Jeg bruger min krop som et møbel" af Katinka
Savannah: "Et hus af krop" af Katinka
Victoria: "Et hus af krop" af Katinka
Johan: "Digte" af Yahya Hassan
Anders: "Digte" af Yahya Hassan
Signe: "Digte" af Yahya Hassan
Juliane: "Digte" af Yahya Hassan
Cilas: "Sunken Heights af Elias B. Rønnenfeldt
Svante: "En hårnål klemt inde bag panelet" af Søren Ulrik Thomsen
Frida: "Et sted i verden" af Katrine Marie Guldager
Magnus: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale” af Lone Hørslev
Senia: ”Lige mig” af Lone Hørslev
Emilie Lang: ”Lige mig” af Lone Hørslev
Martin: ”Digte” af Yahya Hassan
Sigrid: "Langt væk og lige om hjørnet" af Sara Rahmeh
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 EKSAMEN

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Ret dig selv


Mini-forløbet "Ret dig selv" har fokus på selvkorrektion, genremarkører, talemåder og anvendt grammatik/kommatering.
.

Forløbet er ikke del af eksamenspensum.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Dokumentarfilm (SRP7 + 6. værk)


Forløbet Dokumentarfilm bygger ovenpå den grundlæggende filmanalyse, som eleverne blev introduceret til i forløbet Filmens ABC. Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analysen af dokumentarfilm ved at lægge teori og modeller oven på den grundlæggende filmanalyse. Forløbet knytter an til læreplanens mål om mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge og:

-"analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier"
-"medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler".

Derudover dokumentarfilmen som værk. Som del af forløbet har eleverne selv produceret små dokumentarfilm. Den sidste del af forløbet indgik i et SRP/-forløb med historie om dokumentarfilm.


KERNESTOF:


Primær litteratur:

- Værk: "Armadillo" (dokumentarfilm, 2010) instrueret af Janus Metz

- "L'Arrivée d'Un Train En Gare de La Ciotat" (historisk dokumentarfilm fra 1896) instrueret af Auguste og Louis Lumière:
https://www.youtube.com/watch?v=-e1u7Fgoocc


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Dokumentarfilm" af Henrik Poulsen, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/dokumentarfilm

Følgende afsnit fra kapitlet "Introduktion":

- "Introduktion"
- "Hvad er dokumentarfilm?"
- "Øjenåbnere"

Følgende afsnit fra kapitlet "Dokumentarfilmens virkeligheder":

- "Dokumentarfilmens virkeligheder"
- "Otte parametre"
- "Tid – rum"
- "Kunst - journalistik"
- "Oplevelse - oplysning"
- "Iscenesættelse - autenticitet"
- "Subjektivitet - objektivitet"
- "Fakta - fiktion"
- "Makrosyn – mikrosyn"
- "Det almene - det unikke"

Følgende afsnit fra kapitlet "Dokumentarfilmens stilarter":

- "Dokumentarfilmens stilarter"
- "Den forklarende stil"
- "Den observerende stil"
- "Den deltagende stil"
- "Den performative stil"
- "Den poetiske fremstillingsform"
- "Den refleksive stilart"
- "Fortælleformer"
- "Den lineære dramaturgi"
- "Den cirkulære dramaturgi"


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Dokumentarfilm (SRP7 + 6. værk fortsat)


Forløbet Dokumentarfilm bygger ovenpå den grundlæggende filmanalyse, som eleverne blev introduceret til i forløbet Filmens ABC. Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analysen af dokumentarfilm ved at lægge teori og modeller oven på den grundlæggende filmanalyse. Forløbet knytter an til læreplanens mål om mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge og:

-"analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier"
-"medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler".

Derudover dokumentarfilmen som værk. Som del af forløbet har eleverne selv produceret små dokumentarfilm. Den sidste del af forløbet indgik i et SRP/-forløb med historie om dokumentarfilm.


KERNESTOF:


Primær litteratur:

- Værk: "Armadillo" (dokumentarfilm, 2010) instrueret af Janus Metz

- "L'Arrivée d'Un Train En Gare de La Ciotat" (historisk dokumentarfilm fra 1896) instrueret af Auguste og Louis Lumière:
https://www.youtube.com/watch?v=-e1u7Fgoocc


Derudover de første fem minutter af følgende dokumentarfilm:

- "Armadillo" (dokumentarfilm, 2010) instrueret af Janus Metz


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Dokumentarfilm" af Henrik Poulsen, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/dokumentarfilm

Følgende afsnit fra kapitlet "Introduktion":

- "Introduktion"
- "Hvad er dokumentarfilm?"
- "Øjenåbnere"

Følgende afsnit fra kapitlet "Dokumentarfilmens virkeligheder":

- "Dokumentarfilmens virkeligheder"
- "Otte parametre"
- "Tid – rum"
- "Kunst - journalistik"
- "Oplevelse - oplysning"
- "Iscenesættelse - autenticitet"
- "Subjektivitet - objektivitet"
- "Fakta - fiktion"
- "Makrosyn – mikrosyn"
- "Det almene - det unikke"

Følgende afsnit fra kapitlet "Dokumentarfilmens stilarter":

- "Dokumentarfilmens stilarter"
- "Den forklarende stil"
- "Den observerende stil"
- "Den deltagende stil"
- "Den performative stil"
- "Den poetiske fremstillingsform"
- "Den refleksive stilart"
- "Fortælleformer"
- "Den lineære dramaturgi"
- "Den cirkulære dramaturgi"


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 1800-tallets kanonforfattere



Forløbet introducerer dansk litteraturhistorie med fokus på de to perioder:
1. romantikken (1800-1870), herunder romantik og romantisme, og
2. det moderne gennembrud (1870-1890), herunder kritisk realisme, impressionisme og naturalisme.

Forløbets formål er at give redskaber og sprog til næranalyse af ældre tekster i en litteraturhistorisk kontekst, herunder kendskab til relevante fagbegreber.


ROMANTIKKENS KERNESTOF:

Primær litteratur:

"Guldhornene" (digt) af Adam Oehlenschläger
"Der er et yndigt land" (digt/fædrelandssang) af Adam Oehlenschläger
"Danmarks trøst" (digt/fædrelandssang) af N.F.S. Grundtvig
"Danmark, mit fædreland" (digt/fædrelandssang) af H.C. Andersen
"Snedronningen" (eventyr) af H.C. Andersen
"Sig nærmer tiden" (digt) af St. St. Blicher
"Angst" (digt) af Emil Aarestrup

Sekundær litteratur:

"1800-tallet på vrangen. Guld, hor og romantik" (DR2-dokumentar): https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen

Kapitlet "Periodenoter: Romantikken" fra litteraturhistorien Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i Litteraturportalen (digital læringsplatform): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2499

Kapitlet: "Analyse og fortolkning: Snedronningen" fra litteraturhistorien Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i Litteraturportalen (digital læringsplatform): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2503

Uddraget "Nationalromantikken" og "De levendes land" fra litteraturhistorien Litteraturens veje Af Johannes Fibiger og Gerd Lütken

Kapitlet "Periodenoter: Romantisme" fra litteraturhistorien Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i Litteraturportalen (digital læringsplatform): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2382

Kapitlet "Tema: Det kvindelige som fænomen: Fra romantisk kærlighed til erotisme" fra litteraturhistorien Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i Litteraturportalen (digital læringsplatform): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2389


DET MODERNE GENNEMBRUDS KERNESTOF:

Primær litteratur:

"Ane-Mette" (kritisk realisme, novelle) af Henrik Pontoppidan
"Foran alteret" (impressionisme, novelle) af Herman Bang


Sekundær litteratur:

Kapitlet "Periodenoter: Det moderne gennembrud" fra litteraturhistorien Med tiden af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen i Litteraturportalen (digital læringsplatform): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Nyheder

Forløbet "Nyheder" er et undervisningsforløb, der beskæftiger sig med journalistik og nyheder i teori og praksis. Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analysen af nyhedsformidling og tekster fra sociale medier, herunder arbejde med mediering.

Forløbet er baseret på grundbogsmateriale fra forløbet "Politikere på social medier" fra grundbogen "Dansk i tiden" af Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup og forløbet "News" af Henrik Poulsen fra webportalen "Litteraturportalen".


KERNESTOF:


Primær litteratur:

- "SF-formanden talte om 'danmarkshistorie'. Et andet parti bag finansloven afviser den fortælling”  (artikel publiceret i Berlingske Tidende, 2019) af Søren Domino og Cathrine Bloch

- Opslag fra Pia Olsen Dyhrs Facebook-profil (Facebook-opslag, 2019) af Pia Olsen Dyhr

Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Politikere på social medier" fra "Dansk i tiden. Grundbog" af Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup (Systime: 2021)

Grundbogsmaterialet "News" af Henrik Poulsen fra webportalen "Litteraturportalen" (Systime: 2013):

https://litteraturportalen.systime.dk/?id=185

Følgende afsnit fra kapitlet "Journalistikkens grundstof - i teori og praksis":

- "Journalistik - hvad er det?"
- "Journalistik som ide"
- "Journalistisk metode"

Følgende afsnit fra kapitlet "Journalistik - genrer og medier":

- "Journalistiske genrer"
- "Journalistik og medier"

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30 1900-tallets kanonforfattere (7. værk)


Forløbet "1900-tallets kanonforfattere" introducerer forskellige kanonforfattere og litteraturhistoriske perioder eller strømninger i 1900-tallet.

Forløbets formål er at give redskaber og sprog til analyse af tekster fra 1900-tallet samt kendskab til væsentlige litteraturhistoriske træk gennem en indføring i det begrebsapparat, der skal til, hvis man vil arbejde præcist og nuanceret med perioden. Forløbet knytter an til læreplanens mål om analyse og fortolkning af skønlitterære tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme.


KERNESTOF:


Primær litteratur:

- "Pelle Erobreren" (romanuddrag) af Martin Andersen Nexø - overgang fra DMG til modernisme

- "Interferens" (digt) af Johannes V. Jensen

- "Fribytter" (digt) af Tom Kristensen

- "Nat i Berlin" (digt) af Tom Kristensen

- "Dykkeren" (novelle) af Karen Blixen

- "Agerhønen" (novelle) af Martin A. Hansen

- "Patienten" (novelle) af Peter Seeberg

- "Den kroniske uskyld" (roman, 7. værk) af Klaus Rifbjerg


Sekundær litteratur:

Grundbogsmaterialet "Med tiden" af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

-"Forfatternoter: Johannes V. Jensen"

Følgende af snit fra kapitlet "Avantgarde og ideologisk realisme 1915-1945: Tom Kristensen"

-"Periodenoter: Avantgarde og ideologisk realisme"
-"Om forfatteren: Tom Kristensen"
-"Analyse og fortolkning: Fribytter"


Den litteraturhistoriske strømning: "Hereticadigtning og eksistentialisme: 1945-1955"

Følgende af snit fra kapitlet:

-"Introduktion til perioden: Hereticadigtning og eksistentialisme"
-"Tidsskriftet Heretica"
-"Efterkrigstidens modernisme"
-"Opslag: Eksistentialisme"
-"Analyse og fortolkning: Dykkeren"


Den litteraturhistoriske strømning: "Konfrontation og virkelighed: 1955-1965"

Følgende afsnit fra kapitlet:

-"Introduktion til perioden: Konfrontation og virkelighed"
-"Det absurde og virkeligheden"
-"Amerikanisering"
-"Ungdomsoprør"
-"Om forfatteren: Klaus Rifbjerg"

Følgende afsnit fra forløbet "Værklæsning af Klaus Rifbjerg" af Berit Riis Langdahl og Cecilie Ruby Tolstrup, Gyldendal Uddannelses fagportal Litteraturportalen:

-"Udviklingsromanen"
-"Debutromanen Den kroniske uskyld"
-"Psykologi og borgerlighed"
-"Psykoanalysens det litterære gennembrud"
-"Fortællinger og cases"
-"Det ubevidste"
-Generationsromanen"


SUPPLERENDE STOF

- "Pelle Erobreren" (spillefilm) instrueret af Bille August


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31 FERIE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 32 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 33 Eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer