Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Michael Gylden-Damgaard
Hold
2022 22 DA/t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til tekstanalyse
Titel 2
Litteraturhistorisk Overblik
Titel 3
Dansk Hiphoplyrik
Titel 4
NEWS NEWS NEWS!
Titel 5
Levende Billeder og Dokumentargenren
Titel 6
Det Moderne Menneske/Gennembrud
Titel 7
Tilladte internethjælpemidler
Titel 8
Naturopfattelser og Klimalitteratur
Titel 9
Skriveforløbet - De tre Skrivegenrer
Titel 10
Dansk Litteratur i 1900-tallet
Titel 11
Dansk Litteratur efter 2000 (inkl. nyeste tid)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til tekstanalyse
Formålet med forløbet er at indføre eleverne i de relevante danskfaglige begreber som er en forudsætning for at kunne udføre en litterær analyse. Forløbet tager afsæt i Håndbog til dansk og igennem forløbet arbejder eleverne med analyse, fortolkning og perspektivering af fiktionstekster, primært noveller.
Primærlitteratur
Sekundærlitteratur:
Indhold
Kernestof:
Sæt jer i ugepar
Hvad er jeres forventninger til dansk-faget? Skriv lidt om jeres bedste og dårligste erfaringer med dansk-faget i Elevfeedback. Og tag forslag med til hvordan netop du kan li' at arbejde fagligt.
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 8-14, 44-45, 285-286
Solveig Bennike m fl: Faglige forbindelser i dansk. Antologi, Dansklærerforeningen; sider: 5-11, 16-18, 91-96, 106-110
Tips og tricks til lektielæsning.docx
PS: Klassefar er imponeret over jeres arbejde i elevfeedback fra i onsdag. Tak! <3
Her er ugens par (uge 45)
Genlæs "Biografi af en Snegl" igen - fokuser på hvordan sneglen oplever/føler om hver af de "livsfaser" den går igennem - find et citat du synes siger noget centralt om hver livsfase.
Skrivemakkere, 1t DA
Læs novellen igen hjemmefra og prøv at skabe sammenhæng mellem tid/sted (miljøbeskrivelse), personer (personkarakteristik), konflikt og komposition - kan vi læse/forstå denne novelles budskab ved at koble disse fire analysepunkter?
Læs novellen hjemmefra igen og kom til timen med dine egen fortolkningshypotese og et forslag til hvilke af analysepunkterne fra i går der vil være frugtbare at bruge til at analysere og fortolke denne novelle.
Mundtligt Oplæg og Analyse, 1t.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Første Danskaflevering
27-11-2022
Anden Danskaflevering
18-12-2022
Tredje Danskaflevering
22-01-2023
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet - Til opsamling på flere af novellerne brugte vi bloggen https://danski1h.wordpress.com/author/1hdansk/
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Litteraturhistorisk Overblik
Indhold
Kernestof:
Ducky-challenge
Holberg, Erasmus Montanus - Tekstuddrag.docx
Litteraturhistorisk Pixibog.pdf
Litteraturhistorien på 1 minut i Go' Morgen P3... sådan cirka 🙃
Epistler, bind 2 (moderne dansk retskrivning) "bd2chap89"
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Alt om Romantikken (fra Litteraturens Veje).pdf
Karakteristik af Romantikken - Gruppearbejde.docx
Ugepar for uge 5
I morgen starter vores Ducky-challenge - nordisk mesterskab i klima! :) Vi opfrisker lige hvordan det hele hænger sammen i starten af timen. Husk at der er præmier på spil - se skærmene på skolen.
HVAD ER ROMANTIKKEN, 1t DA.pptx
Skim jeres noter fra de sidste timer om Romantikken igennem, så du kan forklare det meste til en makker, der har taget dårligere noter end dig selv. :)
Analysevejledning til digtanalyse.pdf
Staffeldt, Indvielsen (1804) og Platonisme (1802).pdf
I skal være klar til at vise jeres Romantik-kollager frem (dem I lavede sidst - vi tager et par stykker i hver time løbende).
Guldhornene, arbejdsspørgsmål.doc
Öehlenschläger, Guldhornene.pdf
Læs jeres noter igennem til Romantikken generelt; hvad kendetegner Romantikkens kunst og litteratur og hvilke forskellige understrømninger fandtes?
En Middag, Angst, Paa Sneen (1838) af E.Aarestrup.pdf
Find og læs OPGAVEFORMULERINGEN *OG* TEKSTEN under Opgaver i Lectio.
1t DA - Analyserende artikel om 'Klokken' (Romantikken).docx
Bang, Den sidste balkjole + Arbejdsspørgsmål.docx
Modernitetens Gennembrud (uddrag).pdf
Dansksiderne: Generelt om Det Moderne Gennembrud
Modernitetens Gennembrud (uddrag 1).pdf
Jeres elevteam har brug for en kort snak i starten af timen.
Ugens par (uge 11)
Nexø, Lønningsdag (1900).doc
GuldArk-skabelon, DANSK LITTERATURHISTORIE, 1t Da.pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk Hiphoplyrik
Et sprogligt forløb om hiphop med udgangspunkt i Jan Aasbjerg Petersens 'Det' sprog til et beat', Dansklærerforeningen, 2010.
Forløbet omhandler dansksprogede hiphoptekster og omfatter et historisk oprids af deres udvikling gennem de sidste 20 år. Særligt fokuseres på den sproglige del af hiphopkulturen (sociolingvistik, låneord, semantik og sproglige virkemidler) og de forskellige kunstneres positionering, klassiske roller og typiske tematikker (inkl. en kort introduktion til begreberne autenticitet og intertekstualitet). Desuden undersøger vi hiphoppen som et udtryk for ungdoms- og modkultur.
Tekster:
Mund De Carlo, Flyver
SIVAS feat. Gilli, D.A.U.D.A
U$O feat. L.O.C. og Johnson, Ingen Diskussion
Per Vers, Vers 1.0 (Værklæsning)
MC Fight Night, Hell Motherfuckin' yeah
Sekundærlitteratur:
Petersen, Det' Sprog til et Beat (s. 11-69)
Indhold
Kernestof:
Overvej hvad forskellen på RAP og HIPHOP er hjemmefra.
Petersen, Jan Aasbjerg: Det' sprog til et beat, Dansklærerforeningens forlag; sider: 11-17, 20-28, 31-44, 51-79
MCs Fight Night, Hell Motherfuckin Yeah.docx
Per Vers, Vers 1.0.docx
Sæt jer i ugens 2t-grupper i starten af alle lektioner:
Sæt jer i klassens ugegrupper i starten af alle lektioner:
Google Docs: Sign-in
Overvej hjemmefra hvem du gerne vil være i "band" med. :)
HIPHOP som GENDIGTNING.docx
Rapmaskinen 2t!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DA1 - Sproganalyse
17-09-2023
DA2 - Fuld hiphoptekstanalyse
08-10-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
NEWS NEWS NEWS!
Indhold
Kernestof:
193726_tekster_opg_4_2.pdf
193726_tekst_4b.mp4
Sæt jer i klassens ugegrupper i starten af alle lektioner:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 198-204, 208-219
Reportagegenren - en skriveoversigt.pdf
Reportage - En nat i kulden (2012).docx
Reportage - Fri hash (2015).docx
Bang, Paa Thingvalla - Arbejdsspørgsmål..docx
Bang, Paa Thingvalla (1881).pdf
Jagten på Rigtige Ting (2013).pdf
Merethes lektie:
2.g elever - Valgfag i 3.g 2024-25.pdf
Deb.Art. om nyheder - godt eksempel.pdf
Poul Høi, Og hele månen blev som blod (2001).pdf
Her er klassens faste par og grupper for uge 48 og 49.
Videnskaben: Ja, de ved godt, at det er jul
RokokoGuide: Fem ting, der ikke kan ske, når det er jul
Stresspanel: Forbyd pakkeleg til jul
Julen i fare: Alle rensdyr skal aflives efter coronasmitte
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Levende Billeder og Dokumentargenren
Med udgangspunkt i dokumentarfilmene "Mirror" og "Testamentet" undersøger vi den poetiske og den observerende dokumentar. I analyserne har vi fokus på tematik og filmiske virkemidler. . Produktet i opgaven er en ansøgning til et fiktivt dokumentarselskab. Ansøgningen indeholder et storyboard, en beskrivelse af filmen og begrundelse for genren.
Materiale
Håndbog til dansk s. 223-225
Joachim Ladgefoged, Mirror, 2010
Christian Sønderby Jepsen, Testamentet, 2011
Søren Rørdam Bastholm:"Kronologi er ikke sandhed for mig", 2014,
16-9.dk
Max Kestner: "Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min", 2005, Ekko
Indhold
Kernestof:
Dokumentarfilmen (fra Håndbog til Dansk).pdf
Her er klassens faste par og grupper for uge 2 og 3
GoogleDrev: kortfilmen "Dennis"
Tjek listen over fakta- og fiktionskoder fra sidst igennem igen. Og find filmanalysemodellen bagerst i Håndbog til Dansk - som I skal medbringe.
FILMANALYSE + DENNIS.pptx
Kære alle. Eftersom undervisningen i dag er omlagt til virtuel undervisning, er jeres opgave lidt anderledes, men dog den samme: I skal i jeres ugegrupper mødes virtuelt i hvert sit møde i Teams og begynde (og komme så langt som muligt) med jeres fil
"Dennis"
Fakta- og fiktionskoder - Opgave.docx
DRTV - Spies og morgenbolledamerne
image.png
Ingen lektie - men du skal have listen over fakta- og fiktionskoder fra sidst med.
Skriv en kort tekst i elevfeedback, hvor du reflekterer over og udtrykker til holdning til "sugardating".
Spies-kritik.docx
Testamentet - Arbejdsspørgsmål.docx
Tag meget gerne mindst én idé med til hvilken scene i filmen du gerne vil arbejder nærmere med.
Den Medierede Virkelighed, Dokumentaren og Testamentet.pdf
Kronologi er ikke sandhed for mig - 16:9 filmtidsskrift
Du skal samle alle de dokumenter sammen som du har læst/brugt i dette forløb hjemmefra. De skal ligge i én samlet folder.
Guldark, 2t DA - Dokumentarfilm og filmanalyse.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det Moderne Menneske/Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Det Moderne Gennembrud - Intro.docx
Modernitetens Gennembrud (uddrag 1).pdf
Modernitetens Gennembrud (uddrag 2).pdf
Det Moderne Gennembrud - Baggrund.pdf
Drachmann, Engelske Socialister (1871).pdf
Arbejdsspørgsmål - Engelske Socialister.docx
Find "Engelske Socialister" på sidste modul og læs digtet hjemme; gerne to gange - en gang højt for lydens skyld, og én gang indeni for forståelsens skyld. Hvilket problem sætter Drachmann under debat?
Kampen_omkring_Nora.pdf
Pontoppidan, Naadsens-brød (1885).pdf
Pontoppidan, Naadsensbrød - Arbejdsspørgsmål.docx
Skrivestil og Sprog i Det Moderne Gennembrud.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tilladte internethjælpemidler
Listen over tilladte internet-hjælpemidler fra undervisningen til skriftlig og mundtlig eksamen:
www.ordnet.dk
www.ordbogen.com
https://www.gymnasiet.dk/elev-paa-sg/hjaelp-vejledning/skriveportalen/
www.indidansk.dk
Alle funktioner der kan producere tekst, foreslå tekst eller bruges til kommunikation med andre er ikke tilladt.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Naturopfattelser og Klimalitteratur
Indhold
Kernestof:
NATUREN ER MIN BITCH.pdf
Vi lægger ud med at vende tilbage til jeres skriftlige årsprøve. Så find den frem, læs den og læs min feedback til opgaven INDEN timen starter - og tag jeres spørgsmål med.
Baggrund om folkeviserne.pdf
Harpens Kraft - Arbejdsspørgsmål og gloser.pdf
Harpens Kraft.pdf
Kanonforfattermes natursyn (Copilots forslag)
Din lektie til i dag er at finde en liste over de danske kanonforfattere (13-14-stykker). Og tænke over hvilke litterære perioder du har hørt om.
Natursyn gennem litteraturhistorien - pixi-udgave.pdf
Kanonforfatterne og Natursyn - Antologi.pdf
Rifbjerg, Jern (fra KONFRONTATION).pdf
Andersen, Nattergalen - Arbejdsspørgsmål.pdf
Andersen, Nattergalen.pdf
Medbring "Solar" - i dag læser vi, og deler fede observationer fra der hvor vi selv er kommet til. <3 Og hvis der er de sidste panikspørgsmål til genafleveringen, så tager vi også dem...
Pontoppidan, Lykke-Per (uddrag) (1898-1904).pdf
Lektie 1: Led efter billeder/fotos på nettet der viser dansk snekaos; trafik, snedriver osv. Upload i Elevfeedback.
Seeberg, Braget (fra Eftersøgningen og andre noveller).pdf
Transportafklaring til København 28/10: Alberte O, Anne, Benedikte, Christian, Skyum, Buhl, Josefine, Julie, Nerrylin, Oline og Sander. Vi *skal* vide MEGET snart/NU om I selv kommer til København eller om vi skal købe billetter til jer - jo længere
Det er en god idé at have læse de første 100 sider i "Solar" efterhånden. Ellers kommer du for langt bagud. :)
Vi læser Johs. V. Jensens "Jorden og Lyset" og Tom Kristensens "Græs" sammen i dag. Så tag digtanalyse-hatten med.
Hansen, Høstgildet.pdf
Ørntoft, Theis: Solar, Gyldendal
Ørnstoft, Solar - Anmeldelser.pdf
SafeTicket-link
Del din Viden 1, Faglighed og Formidling.pdf
Brinkmanns briks | Lykkelig (u)videnhed | DR LYD
Klovn Special - Knæk Cancer
H.C. Andersen
Help a Dane
Del din Viden 2, Hvordan faglig formidling.pdf
Del din Viden 3, Elementer i faglig formidling.pdf
Kunstig intelligens lider også af menneskelige fejl
Hvad sker der når plastik ender i havet?
lektion 1 elever forforståelse.pdf
Undersøgelsesmodel SRP8 - Forforståelse
Overlevende arter kan nogle gange erstatte de dyr, der uddør
Del din Viden 4, Virkemidler i faglig formidling.pdf
To vigtige ting i dag:
3t, Kultur vs Natur - Ekskursionsprogram.pdf
Del din Viden 5, Medier, Genrer og Større Opgaver OCR.pdf
FAGLIG FORMIDLING.pptx
Find et citat fra sidste kapitel som du synes er den største kontrast til et citat fra første kapitel.
Solar - food for thought.pptx
Natursyn - Overblik.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Skriveforløbet - De tre Skrivegenrer
Indhold
Kernestof:
Arndal, Stillege - Den Analyserende Artikel.pdf
Arndal, Stillege - Den Debatterende Artikel.pdf
Arndal, Stillege - Den Reflekterende Artikel.pdf
To reflekterende artikler med samme emne.pdf
De skriftlige eksamensgenrer, 3t 2024.pptx
Reflekterende artikel - Eleveksempel.pdf
I skal have læse teksterne til jeres skriftlige aflevering hjemmefra (om hævn som kunstnerisk motiv) - og have gjort jer nogle tanker om hvad man KUNNE tænke/sige om dette emne?
Vælg opgave 5 - den reflekterende artikel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dansk Litteratur i 1900-tallet
Forløbet arbejdede med den sideløbende udvikling i realismerne og modernismerne i det 19. og 20. århundrede i dansk litteratur med udblik til eksistentialismen som filosofisk retning, perspektiver tilbage til romantisk lyrik og forskellene fra moderne lyrik.
Primærlitteratur
Jensen, Interferens
Bodelsen, Drivhuset
Branner, af Historien om Børge
Michael, Hajskygger
Sonnergaard, Polterabend
Kristensen, Det Blomstrende Slagsmål
Broby-Johansen, BLOD (værklæsning)
Broby-Johansen, Forsvarstale for BLOD
Hansen, Paradisæblerne
Christensen, Sommerfugledalen (værklæsning)
Seeberg, Patienten
Rifbjerg, Terminologi
Túrell, Jeg holder af hverdagen
Strunge, 19. juni 1983, 25 år. København
Sekundærlitteratur
Auring og Svendsen, Realismer – Modernismer (Systime)
Larsen, Håndbog til Dansk (Dansklærerforeningens Forlag)
Bryld, Dansk Litteratur fra Runer til Graffiti (Systime)
Fibiger og Lütken, Litteraturens Veje (Systime)
Indhold
Kernestof:
Jeppe Aakjær, Jens Vejmand (1905).pdf
Johannes V Jensen, Interferens (1906).pdf
1900-tallets Litteratur - Projektarbejde.pdf
Gruppefordeling
Auring, Steffen & Svendsen, Erik: Realismer - Modernismer, Systime
Hvad er modernisme (fra Realismer og Modernismer).pdf
Hvad er realisme (fra Realismer og Modernismer).pdf
Hammerslag.docx
Realismegrupper
Medbring A3-arket med teksterne fra sidst til timen. Skim dem i øvrigt igen hjemmefra - og giv et bud på hver af dem, hvis du ikke har gjort det endnu.
Broby-Johansen, BLOD (1922).pdf
Reflekterende artikel - Nyhedstræthed (godt eleveksempel).pdf
Broby-Johansen, Forsvarstale for BLOD - Arbejdsspørgsmål.docx
08 - Broby-Johansen, Forsvarstale for Blod.pdf
Arbejdsspørgsmål til Paradisæblerne.docx
Hansen, Paradisæblerne (1953).pdf
Camus, af Sisyfos-myten (+Sartre).pdf
Om eksistentialisme (fra Litteraturens Veje).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dansk Litteratur efter 2000 (inkl. nyeste tid)
Klassens afsluttende litterære forløb handlede om den nyeste danske litteratur efter år 2000. Både prosa og lyrik var i fokus, især senmoderne livsopfattelser samt autofiktion som genre. Individuel værklæsning af selvvalgt værk efter 2010 indgik i en mundtlig anmeldelse med inddragelse af litterære tendenser i nyeste danske litteratur.) Desuden legede vi lidt med selv at skrive autofiktivt.
Dette forløb foregik næsten udelukkende virtuelt ifm. corona-tiden.
Primærlitteratur
Sonnergaard, Fundamental, familiær spillogik
Eric, jeg refresher (fra 7-11)
Helle, af Dette burde skrives i nutid
Rasmussen, En rotte gik i fælden og Vi tager i IKEA
Ørntoft, For mig er samfundene døde
Guldager, Sammenstødet
Ditlev Jensen, forordet til "Det bliver sagt"
Blendstrup, fra "Gud Taler Ud"
Knausgård, fra "Min Kamp"
Græsholt, "Kære Knud - Åbent brev til Knud Romer" (weekendavisen, 2. februar 2007)
Sekundær litteratur
Bertelsen og Kjær-Hansen, "2000-2020: Eksperienterende Realisme" (fra Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime, iBog))
Christensen og Jensen, fra "Livsværk" (2008) (s. 14-22)
Indhold
Kernestof:
Hansen, Paradisæblerne (1953).pdf
Til eleverne på Silkeborg Gymnasium
Strunge, to digte.pdf
Knausgård, fra Min Kamp.pdf
Håndbog til Dansk Litteraturhistorie - Nyeste Tid 2.pdf
Bech, Farskibet (uddrag, 2021).pdf
Rasmussen, En rotte gik i fælden (fra Ming, 2015).pdf
Rasmussen, Vi tager i IKEA (fra Ming, 2015).pdf
Autofiktion - baggrund og teori.pdf
Ikke for noget....docx
Ørntoft, om Solar.docx
Åbent brev til Romer.pdf
Eric, 7-11 - Analysespørgsmål.docx
Eric, 7-11 (2014).docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905517080", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905517080", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905517080" }