Holdet 2022 22 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Gylden-Damgaard
Hold 2022 22 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse
Titel 2 Litteraturhistorisk Overblik
Titel 3 Dansk Hiphoplyrik
Titel 4 NEWS NEWS NEWS!
Titel 5 Levende Billeder og Dokumentargenren
Titel 6 Det Moderne Menneske/Gennembrud
Titel 7 Tilladte internethjælpemidler
Titel 8 Naturopfattelser og Klimalitteratur
Titel 9 Skriveforløbet - De tre Skrivegenrer
Titel 10 Dansk Litteratur i 1900-tallet
Titel 11 Dansk Litteratur efter 2000 (inkl. nyeste tid)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til tekstanalyse

Formålet med forløbet er at indføre eleverne i de relevante danskfaglige begreber som er en forudsætning for at kunne udføre en litterær analyse. Forløbet tager afsæt i Håndbog til dansk og igennem forløbet arbejder eleverne med analyse, fortolkning og perspektivering af fiktionstekster, primært noveller.

Primærlitteratur


Sekundærlitteratur:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første Danskaflevering 27-11-2022
Anden Danskaflevering 18-12-2022
Tredje Danskaflevering 22-01-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet - Til opsamling på flere af novellerne brugte vi bloggen https://danski1h.wordpress.com/author/1hdansk/
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Litteraturhistorisk Overblik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk Hiphoplyrik

Et sprogligt forløb om hiphop med udgangspunkt i Jan Aasbjerg Petersens 'Det' sprog til et beat', Dansklærerforeningen, 2010.

Forløbet omhandler dansksprogede hiphoptekster og omfatter et historisk oprids af deres udvikling gennem de sidste 20 år. Særligt fokuseres på den sproglige del af hiphopkulturen (sociolingvistik, låneord, semantik og sproglige virkemidler) og de forskellige kunstneres positionering, klassiske roller og typiske tematikker (inkl. en kort introduktion til begreberne autenticitet og intertekstualitet). Desuden undersøger vi hiphoppen som et udtryk for ungdoms- og modkultur.

Tekster:
Mund De Carlo, Flyver
SIVAS feat. Gilli, D.A.U.D.A
U$O feat. L.O.C. og Johnson, Ingen Diskussion
Per Vers, Vers 1.0 (Værklæsning)
MC Fight Night, Hell Motherfuckin' yeah


Sekundærlitteratur:
Petersen, Det' Sprog til et Beat (s. 11-69)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1 - Sproganalyse 17-09-2023
DA2 - Fuld hiphoptekstanalyse 08-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Levende Billeder og Dokumentargenren

Med udgangspunkt i dokumentarfilmene "Mirror" og "Testamentet" undersøger vi den poetiske og den observerende dokumentar. I analyserne har vi fokus på tematik og filmiske virkemidler. . Produktet i opgaven er en ansøgning til et fiktivt dokumentarselskab. Ansøgningen indeholder et storyboard, en beskrivelse af filmen og begrundelse for genren.

Materiale
Håndbog til dansk s. 223-225
Joachim Ladgefoged, Mirror, 2010
Christian Sønderby Jepsen, Testamentet, 2011
Søren Rørdam Bastholm:"Kronologi er ikke sandhed for mig", 2014, 16-9.dk
Max Kestner: "Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min", 2005, Ekko

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte internethjælpemidler

Listen over tilladte internet-hjælpemidler fra undervisningen til skriftlig og mundtlig eksamen:

www.ordnet.dk
www.ordbogen.com
https://www.gymnasiet.dk/elev-paa-sg/hjaelp-vejledning/skriveportalen/
www.indidansk.dk

Alle funktioner der kan producere tekst, foreslå tekst eller bruges til kommunikation med andre er ikke tilladt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Naturopfattelser og Klimalitteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk Litteratur i 1900-tallet

Forløbet arbejdede med den sideløbende udvikling i realismerne og modernismerne i det 19. og 20. århundrede i dansk litteratur med udblik til eksistentialismen som filosofisk retning, perspektiver tilbage til romantisk lyrik og forskellene fra moderne lyrik.

Primærlitteratur
Jensen, Interferens
Bodelsen, Drivhuset
Branner, af Historien om Børge
Michael, Hajskygger
Sonnergaard, Polterabend
Kristensen, Det Blomstrende Slagsmål
Broby-Johansen, BLOD (værklæsning)
Broby-Johansen, Forsvarstale for BLOD
Hansen, Paradisæblerne
Christensen, Sommerfugledalen (værklæsning)
Seeberg, Patienten
Rifbjerg, Terminologi
Túrell, Jeg holder af hverdagen
Strunge, 19. juni 1983, 25 år. København

Sekundærlitteratur
Auring og Svendsen, Realismer – Modernismer (Systime)
Larsen, Håndbog til Dansk (Dansklærerforeningens Forlag)
Bryld, Dansk Litteratur fra Runer til Graffiti (Systime)
Fibiger og Lütken, Litteraturens Veje (Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dansk Litteratur efter 2000 (inkl. nyeste tid)

Klassens afsluttende litterære forløb handlede om den nyeste danske litteratur efter år 2000. Både prosa og lyrik var i fokus, især senmoderne livsopfattelser samt autofiktion som genre. Individuel værklæsning af selvvalgt værk efter 2010 indgik i en mundtlig anmeldelse med inddragelse af litterære tendenser i nyeste danske litteratur.) Desuden legede vi lidt med selv at skrive autofiktivt.

Dette forløb foregik næsten udelukkende virtuelt ifm. corona-tiden.

Primærlitteratur
Sonnergaard, Fundamental, familiær spillogik
Eric, jeg refresher (fra 7-11)
Helle, af Dette burde skrives i nutid
Rasmussen, En rotte gik i fælden og Vi tager i IKEA
Ørntoft, For mig er samfundene døde
Guldager, Sammenstødet
Ditlev Jensen, forordet til "Det bliver sagt"
Blendstrup, fra "Gud Taler Ud"
Knausgård, fra "Min Kamp"
Græsholt, "Kære Knud - Åbent brev til Knud Romer" (weekendavisen, 2. februar 2007)

Sekundær litteratur
Bertelsen og Kjær-Hansen, "2000-2020: Eksperienterende Realisme" (fra Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime, iBog))
Christensen og Jensen, fra "Livsværk" (2008) (s. 14-22)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer