Titel
10
|
Flygtninge i nyhedskredsløbet
Forløbet fokuserer på, hvordan begivenheder kan blive til nyheder og indgå i et kredsløb af medietekster, der løbende udvikler sig. Den begivenhed, kapitlet kredser om, er en uge i september 2015, hvor usædvanligt mange flygtninge ankom til Danmark. I forløbet er der først fokus på nyhedens komposition - nyhedstrekanten - og nyhedskriterierne. Vi ser på, hvordan nyhedsmedier vinkler og prioriterer, hvilke nyheder de anser som tophistorier. I et nyhedskredsløb indgår informerende tekster (fx nyhed, baggrundsartikel og reportage) og opinionstekster (fx kommentar, leder, anmeldelse, læserbrev, debatindlæg og kronik)
Fri og lødig nyhedsformidling har længe spillet en væsentlig rolle for den borgerlige offentlighed, der betragtes som en forudsætning for demokrati. I forløbet undersøges det, hvordan overgangen fra gatekeeping til gatewatching samt fake news presser den borgerlige offentlighed.
Forløbet fokuserer på det mediemæssige område.
Forløbets tekster (9 sider):
- “Flygtningepres åbner for ny kurs”, skrevet af Carl Emil Arnfred, Morten Skærbæk, Jesper Thobo-Carlsen og Marchen Weel Gjertsen, blev bragt på forsiden af avisen Politiken den 10. september 2015.
- “Politiken mener: Nordens Ungarn”, som er en leder, blev braget i avisen Politiken den io. september 2015.
- Christina Hagen: “White Girl blive medlem af forening”. Teksten stammer fra bogen White Giri 2 (2017), som har genrebetegnelsen ‘digte’.
- Ditte Maltha Mailund: “Medina beskyldes for at udnytte flygtningesituationen”. Artiklen er bragt på i Berlingske netavis, b.dk, den 9. august 2016.
Forløbets vigtigste begreber:
- nyhedskredsløb
- nyhedstrekanten
- de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt)
- informerende tekster (nyhed, baggrundsartikel, reportage)
- opinionstekster (kommentar/analyse, leder, anmeldelse, læserbrev, debatindlæg, kronik)
- gatekeeping/gatewatching
- borgerlig offentlighed
- fake news
Grundbogsmateriale:
Rangvid & Sørensen: "Perspektiver i dansk", Dansklærerforeningens Forlag, s. 270-300 (30 sider)
Omfang: 39 sider
|