Titel
3
|
Argumentation
I forløbet om argumentationsanalyse arbejder vi med basal kommunikationsteori. Vi snakker om Ciceros retoriske pentagram, forholdet mellem afsender, modtager, tekst, sprog og omstændigheder og vi ser på, hvad der er vellykket saglig argumentation. I forløbet tager vi udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel, hvor påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkører, gendrivelser og rygdækning er de centrale begreber. Vi skelner mellem følgende argumenttyper: Årsagsargument, tegnargument, klassifikationsargument, generaliseringsargument, sammenligningsargument, autoritetsargument, ’det moderne’-argument samt motivationsargumenter.
Dertil følgende argumentkneb: Postulat, at gå efter manden, afledningsargument, glidebaneargument, stråmand samt cirkelslutning.
I forløbet arbejder eleverne kreativt med en kampagne for skoleuniformer, hvor de skal øve sig i at formulere et sagligt argument under hensyntagen til afsender og modtager. Vi analyserer ligeledes kampagnetekster og slutter af med at introducere diskursanalysens mest grundlæggende begreber (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere samt hegemoniske/antagonistiske diskurser).
Fokus i forløbet er på, hvornår der er tale om et sagligt argument og hvornår noget overbeviser.
Kernestof:
Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Arbejde med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Tekster fra sociale medier
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
|