Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Puk Elmstrøm Nielsen
|
Hold
|
2022 22 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analyse og fortolkning - Overgange og undergange
Grundlæggende forløb om analyse og fortolkning af episke tekster - sammenhængen mellem del og helhed. Herunder bl.a. begreberne fortæller og synsvinkel, komposition, sproglige virkemidler og personkarakteristik.
Skriftligt arbejder vi med personkarakteristik og at give og modtage feed-back på udkast til afleveringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Livet som gymnaiseelev
|
30-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk argumentation
Vi argumenterer konstant: i klassen, i opgaver, i politik, med fjender, med venner osv.
Dette forløb skal give jer kendskab til argumenters opbygning, forskellige typer af argumenter, modargumentation og mere eller mindre ufine argumentationskneb. I skal kunne anvende faglige begreber i analyser af argumenterende tekster - og kunne debattere selv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Novelleanalyse
|
10-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorie: Saga (værk 1)
Mord, hævn og ære! Sagaerne hylder de gamle værdier fra før Island blev kristent. Vi læser "Ravnkel Frøjsgodes saga" fra 1200-tallet for at se, hvordan opfattelsen af en helt var dengang, og hvordan forfatteren forsøger at gøre fortællingen troværdig og realistisk.
Tekster:
"Ravnkel Frøjsgodes saga" (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. debatindlæg
|
12-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar-fakta og fiktion (værk 2, medie)
Hvad er karakteristisk for dokumentargenren - og undergenrene? Og hvordan forsøger de at påvirke seerne? Vi analyserer klip fra forskellige dokumentarer med særligt fokus på fakta og fiktionskoder samt autenticitetsmarkører, hvorefter vi arbejder med dokumentaren "Testamentet" som værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4. Dokumentaranalyse
|
24-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lyrik fra folkevise til hiphop
Vi ser på lyrikkens særlige kendetegn som rim, rytme og sproglige virkemidler. Herunder om folkeviser (repetition) og hiphop som undergenrer. Fokus på citatteknik i analysen.
Skriftligt; introduktion til debatterende artikel (Alkohol eller karakterer)
Læste tekster
Digte til små-øvelser: Aidt: "Bryllup", Poul Henningsen : "Vers med bogstavrim", Grethe Risbjerg Thomsen "Det høje spil", Hans Jørgen Nielsen "Ikke blot hende", Simon Grotrian "Svaner set gennem tårer"
Folkevise "Ebbe Skammelsøn"
Hiphop : Suspekt "Prima Nochte", Johnson "Hvorfor forklare", Per Vers "Black Power", Kongehuset "Chaufførende"
Håndbog til dansk s. 80-83, 123-126, 141-142
handout - Om folkeviser
Det' sprog til et beat s. 21-23, 27-30, 51-57, 73-79
Handout - Tematikker i hiphop
Omfang: 52 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyrik_tekster_2zDA.docx
-
2. Aidt_bryllup_tekst.docx
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 67, 80-83, 122-126
-
Håndbog til dansk s. 51-52 om komposition, s. 141-142 om rytme. Analyse af komposition og rim i tekst 5-7 i kompendium
-
Ebbe Skammelsøn_tekst.pdf
-
Om folkeviser.docx
-
Afsnit
-
Medbring håndbogen og lyrikkompendium
-
Det sprog til et beat_.pdf
-
Hiphop_tekster.docx
-
MC Einar - Arh Dér !
-
Petersen, Jan Aasbjerg: Det' sprog til et beat, Dansklærerforeningens forlag; sider: 27-30, 51-57, 73-79
-
På klassen: Suspekt "Prima Nochte", Johnson "Hvorfor forklare", Per Vers "Black Power", Tessa "Lågsus for evigt"
-
Petersen "Det'sprog til et beat" s. 31-33 om rimstrukturer
-
8. de klassiske roller_opg.docx
-
Malk De Koijn - Johnny Torso
-
8. Handout- tematikker i hiphop.docx
-
9. opgave_Analyse af centrale tematikke og autenticitet.docx
-
GetClipboardImage.ashx
-
2zDA_2_ Folkevise eller hiphop analyse.docx
-
Respons på debatindlæg er nu i Lectio.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Oplysningstid og Erasmus Montanus (1723) (værk 3)
Vi læser Holbergs "Erasmus Monanus" som værk, dels med fokus på komedien som en vigtig genre til at formidle oplysningstanker, dels med henblik på en tekstnær læsning og oplevelse af værket gennem små dramaøvelser. Karakteren Erasmus er blevet fortolket på mange måder: er han en oprører, en helt, en mønsterbryder, et fjols eller en martyr? Vi får at se..
Tekster
Ludvig Holberg "Epistel 91" (Om kaffe. I kompendium)
Ludvig Holberg "Erasmus Montanus" (Værk)
Brug litteraturhistorien_ Oplysningstid (Kompendium)
Omfang: 97 s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse: Folkevise eller hiphop
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyhedsformidling
I skal arbejde med nyhedsformidling i forskellige medier. Vi sætter dog særligt fokus på avisen og dens nyhedsgenrer og undersøger, hvordan aviserne forsøger at fange læsernes opmærksomhed med valget af nyheder (nyhedskriterier) vinkling, sproglige virkemidler og layout. Som optakt til jeres eget skiftlige arbejde arbejder vi med fortællende journalistik og populærvidenskabelig artikel
Læste tekster
Herman Bang "Branden"
Artikel fra Illustreret Videnskab 5, 2018
Selvvalgte nyheder / fysiske aviser
Artikel i Journalisten: "Manden bag nyhedskriterierne: I har misforstået mig." (link)
Håndbog til dansk s. 197-201, 203-206, 208, 213-215, 217-221
Fake news og clickbait (fra Håndbog til dansk)
Omfang 31 s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klumme om unge og nyheder
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Romantik og romantisme 1800-1870 del 1 (Værk 4)
Litteraturhistorisk læsning: hvordan påvirker samfundet litteraturen - og omvendt? Vi læser tekster fra romantikken 1800-1870; herunder universalromantik, poetiske realisme og nationalromantik. Dernæst går vi over til romantisme, hvor det er menneskets skyggesider, der dyrkes. Vi læser Blichers "Sildig opvaagnen" som værk.
Læste tekster:
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Adam Oehlenschläger "Morgenvandring"
Adam Oehlenschläger "Guldhornene"
Adam Oehlenschläger "Fædrelandssang" (Der er et yndigt land)
St. St Blicher "Sildig opvaagnen"
H.C. Andersen "Skyggen"
Brug litteraturhistorien_ Romantik og romantisme (Kompendium)
Søren Vrist Christensen, undervisningsvideo: Romantik og universalromantik
DRTV: 1800-tallet på vrangen; 1820-1849 (min 29:35 - 33:00 om Blicher)
Medina: du og jeg for altid (romantisme perspektivering)
ca. 89 s.
Skriftlig dansk (5) : Carl Emil Pedersen "Frit land" og "Adam Oehlenschläger "Fædrelandssang" (Der er et yndigt land)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyseopgave: Fremstillinger af katastrofe
|
27-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
SRP6 Innovation - "Kød", kemi og kommunikation
SRP 6 har fokus på innovation og idégenererende processer. Konkret vil vi forsøge at bidrage til at løse en del af klimaudfordringen ved at formindske forbruget af kød ved at formidle viden om molekylær gastronomi på en innovativ måde.
Danskfagligt: retorik, argumentation, visuelle virkemidler, nyhedskriterier. Introduktion til formidlingsgenrer som populærvidenskabelig artikel, webdok og explainervideo.
Omfang: 31 s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantik og romantisme 1800-1870 (Værk 4) del 2
Litteraturhistorisk læsning: hvordan påvirker samfundet litteraturen - og omvendt? Vi læser tekster fra romantikken 1800-1870; herunder universalromantik, poetiske realisme og nationalromantik. Dernæst går vi over til romantisme, hvor det er menneskets skyggesider, der dyrkes. Vi læser Blichers "Sildig opvaagnen" som værk.
Læste tekster:
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Adam Oehlenschläger "Morgenvandring"
Adam Oehlenschläger "Guldhornene"
Adam Oehlenschläger "Fædrelandssang" (Der er et yndigt land)
St. St Blicher "Sildig opvaagnen"
H.C. Andersen "Skyggen"
Brug litteraturhistorien_ Romantik og romantisme (Kompendium)
Søren Vrist Christensen, undervisningsvideo: Romantik og universalromantik
DRTV: 1800-tallet på vrangen; 1820-1849 (min 29:35 - 33:00 om Blicher)
Medina: du og jeg for altid (romantisme perspektivering)
ca. 89 s.
Skriftlig dansk : Carl Emil Pedersen "Frit land" og "Adam Oehlenschläger "Fædrelandssang" (Der er et yndigt land)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Det moderne gennembrud 1870-1890
Georg Brandes krævede, at litteraturen satte problemer til debat. Teksterne fra denne periode tematiserer
ægteskab, forholdene mellem kønnene, kvinder seksualitet, arv og miljø, sociale forhold og religionens rolle og inspireret af naturvidenskaben eksperimenteres der med nye måder at skrive på, fx impressionistisk eller naturalistisk.
Læste tekster:
Herman Bang "Impressionisme. En lille replik"
Herman Bang "Frøkenen"
Henrik Ibsen "Et dukkehjem" (uddrag)
J.P. Jacobsen "Fru Marie Grube" (Indledningen)
Henrik Pontoppidan "Nådsensbrød"
Amalie Skram "Lucie " (uddrag)
Det moderne gennembrud (kompendium) fra "Brug litteraturhistorien"
Kort omtale fra Litteraturportalen om hhv. Herman Bang, Henrik Ibsen, J. Jacobsen, Henrik Pontoppidan og Amalie Skram
Tema og livssyn. Fra Tekstanalyse.dk
Det naturalistiske drama
DR: 1800-tallet på vrangen (afs. 6 min 00:20-00:24 om Brandes)
DR Bonanza: filmatisering af Et dukkehjem ( min: 00:00- 00:04 + 01:34-01:40)
Omfang 42 s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2z DA skr. prøve
|
04-06-2024
|
Årsprøve skriftlig dansk
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Reflekterende artikel
Intro til essay/reflekterende artikel som eksamensgenre
Omfang: 20 s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Respons på årsprøve
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Mytemotiver (SRP 7)
SRP7 forløb med religion. Fokus på forforståelse og fagenes metoder. Vi læser tekster med myter som motiv - syndefaldsmyten og Ikarosmyten.
læste tekster:
Biblen: Syndefaldsmyten
Mark Twain "Adam og Evas dagbog" (uddrag)
Anders Bodelsen "Drivhuset"
Naja Marie Aidt "Som englene flyver"
læst i grupper: HC Andersen "Paradisets have", Saaby Christensen "Ormen", Aidt "Den blomstrende have", Bodelsen "Drivhuset"
Om Syndefaldet (fra "Perspektiver i dansk")
Myten om Icarus (fra "Textanalyse.dk")
omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Reflekterende artikel
|
13-09-2024
|
SRP7 Mytemotiver
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
14
|
Sprogets magt. Politisk kommunikation
I dette forløb undersøger vi politisk kommunikation i forskellige medier. Herunder om kognitive metaforer, diskursanalyse og fiktionalitet - samt genopfriskning af argumentation og retorikstoffet og talen som genre.
Oplæg om taleskrivning ved Rune Kier 12/09-24
-Fokus på visuelle udtryksformer, tekster fra sociale medier
Læste tekster
Pia Kjærsgaard, debatindlæg: "Danske værdier"
Õszlem Cekic, debatindlæg: "Det er vores forbandede pligt"
Læserbreve om unge og alkohol
Obamas tale 2012 efter præsidentvalget
Trumps indsættesestale 2017
FN kampagnefilm "Don't choose Extinction"
Plakater fra EP valget 2024
Mette Frederiksen, opslag på Face Book
Håndbog til dansk s. 112-117, 168-174
Artikel fra Retorikmagasinet (2009) "Topik- debattens skjulte niveau"
Jacobsen mfl. "Fiktionalitet" (kap.2)
DR, Detektor: Tricks og Tale om stråmænd
Fiktionalitet i politisk kommunikation (PPTX med filmklip fra Tulip leverpostej, www.visitdenmarknow.com, antikommunistisk propagandaplakat, Sverigesdemokraternes valgfilm 2010, Socialdemokraterne "Christiansborg ved midnatstid", SF "Alt det vores børn slæber rundt på", Obamas tale ved Correspondents Dinner 2011)
Omfang: 61
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Tendenser i nyeste tid (værk 5 + 6)
Nyeste tid: klima, køn og identitet. Vi læser tekster fra 00'erne og seneste 5 år. Vi forsøger at indkredse tendenser inden for temaer og skrivestil med fokus på autofiktion, mandlighed og kvindelighed og identitetsdannelse og følelsen af utilstrækkelighed i det senmoderne samfund. Som værk læses Caspar Eric "NIKE" samt et selvvalgt værk, som skal sættes i perspektiv til forløbet. Selvvalgt værk skal være læst til fredag 13/11
Læste tekster:
Christina Hagen "Klaus"
Stine Pilgaard "Meter i sekundet" (uddrag)
Maja Lee Langvad "20 spørgsmål til min biologiske mor" (fra "Find Holger Danske"
Martin Kongstad "Det vi kalder Berna"
Peter Adolphsen "Små historier" (klima)
Caspar Eric "NIKE" (værk)
Yahya Hassan "Barndom" og "Jetlagsformørkelse"
Glenn Beck "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag)
Kompendium: Det senmoderne (fra "Litteraturens huse")
Thor Gustafson: Hvad er klimalitteratur?
Selvbiografier: Fiktion eller fakta? (fra "Brug litteraturhistorien")
Mandlighed og kvindelighed (fra "Den sociale vending. Dansk litteratur efter 2000")
PPTX om Bourdieu og kapitaler og felter
Perspektiveringer i dansk -med eksempler(Henrik Nyvang, SG)
TVGlad: Interview med Caspar Eric
Litteratursiden.dk: Interview med Stine Pilgaard (youtube)
omfang: 93 s + selvlæst værk 200 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Klimatale, myter eller reflekterende
|
27-10-2024
|
Selvlæst værk
|
26-11-2024
|
4. Kampagne Børnelitteratur og taler
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Kierkegaard og eksistentialisme
Kort forløb som introducerer til Kierkegaards eksistentialisme, stadielæren, og hvordan vi kan læse tekster med eksistentialistisk fokus.
Læste tekster:
Kierkegaard uddrag af: "Diapsalmata" og "Forførerens dagbog"
Martin A. Hansen "Paradisæbler"
Peter Seeberg "Hvile"
Dan Turéll "Jeg holder af hverdagen"
Karen Blixen "Livest veje" og "Ringen"- læst med forskellige metoder
Kierkegaard. Eksistentialisme i dansk (kompendium, fra Henriksen: "Eksistentialisme i dansk)
DR: 1800-tallet på vrangen del. 4, min 00:01-00:16
Film med filosoffen Anders Fogh Jensen om Kierkegaard (fra fiolsoffen.dk)
Om den kønskritiske læsemåde (Rosdahl og Sørenden "At læse Karen Blixen"
Håndbog til dansk s. 87-99 (om forskellige metoder/læsestrategier)
Perspektiverende
Robbie Williams "Feel"
Omfang 66 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Realismer og modernismer i 1900-tallet
Vi følger de realistiske og modernistiske strømninger i det 20.århundredes danske litteratur. Som fx ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, og 80'er "Sidegademodernisme" - og social realisme, og minimalisme. Herunder læses oversatte tekster og svensk.
Forløbet sluttes af med et besøg på Museum Jorn, Silkeborg
Modernistiske tekster
Johannes V. Jensen "Interferens"
Broby Johansen: "Foråret kommer til cafeen", "Lystmord", "Bordelpige dræber ufødt" (fra "BLOD")
Tom Kristensen "Det blomstrede slagsmål"
Per Lagerquist "Ångest"
Klaus Rifbjerg "Livet i badeværelset"
Michael Strunge "Plastic solen" og "Natmaskinen"
Realistiske tekster
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag"
Helle Helle "Tirsdag nat"
Hemingway "Kat i regnvejr"
Modernisme og realisme (kompendium fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Håndbog til dansk: s. 263-273 (forskellige analyseskemaer)
Klassisk dansk: Rudolf Broby Johansen, Ekspressionisme (Film fra Greve Bibliotek)
Konfrontationsmodernisme (Søren Vrist Christensen, undervisningsvideo)
DR. Bonanza: Digtere, divaer og dogmebrødre (afs. 7, min 00:00-00:08 om Strunge)
Folkelig realisme og socialrealisme (fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Om Forfatteren Martin A. Nexø (fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Minimalisme (Søren Vrist Christensen, undervisningsvideo)
Omfang 81 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
6. terminsprøve (dato følger)
|
04-02-2025
|
7. Satire Reality eller novelle
|
02-03-2025
|
8.Dansk og essaykonkurrence
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Skriftlighed i 3g
Akademisk skrivning som optakt til SRP - repetition af mini-SRP forløb.
Mål: at træne den akademiske opgaveskrivning: ”De skal opnå viden om og erfaring med at skrive fagligt undersøgende på baggrund af en problemformulering og med den akademiske skrivnings krav til fx argumentation, faglig begrebsbrug og citater, dokumentation og henvisning, metakommunikation især om metodebrug og materiale-relevans samt hensigtsmæssig disponering med indledning og konklusion.” (stx-vejledningen i dansk s. 12) + korrekturlæsning
Følgende onlineressourcer anvendes
https://ordnet.dk/ - må anvendes til skriftlig eksamen
www.sproget.dk
https://synonymet.dk/
omfang 25 s
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
7. Satire Reality eller novelle
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905603097",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905603097",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905603097"
}