Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 HI/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Anna Le Ker
Hold
2022 22 HI/a (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nazismen i Europa (1930-1945)
Titel 2
Korstog og kulturmøde (1000-1500)
Titel 3
Da-HI forløb: Danmark under besættelsen
Titel 4
Romerriget (+ Danmarks tidligste tid)
Titel 5
Grønland identitet og selvbestemmelse
Titel 6
USA; Revolution, demokrati og industri
Titel 7
Puritanism (SRP m. religion)
Titel 8
Guatemalas historie (ifm studieturen) 900-1400
Titel 9
Nordirland; The Troubles
Titel 10
Danmarks internationale placering 1914
Titel 11
Israel - Palæstina
Titel 12
Kronologiforløb (tidslinje, teori, kildekritik)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nazismen i Europa (1930-1945)
De store ideologier: Nazismen og Fascismen i Europa efter 1VK
Begreber / begivenheder – 1.verdenskrig, nationalisme, ideologisk kamp, fascismen, nazismen, socialisme, liberalisme, demokrati, Versaillesfreden, jødedom. Folkeforbundet (forløberen til FN), menneskerettigheder, FN
Generelle problemstilinger (fra undervisning):
- Hvorfor stemmer det tyske folk på Hitler i 1933
- Hvorfor bliver Nazismen og Fascismen populær ideologier i Europa efter 1VK?
- Hvordan kunne Holocaust ske?
- Hvorfor skal vi undervises om Nazismen i dag?
I dette forløb har vi fokuseret på 1930'erne op til ca. 1945 og nogle af dette århundredes dominerende politiske ideologier (socialisme og fascismen/nazismen) samt de samfunds systemer og styreformer, der udsprang af ideologierne. Vi har kigget på 2. verdenskrigen og Europas dybe krise i årene efter 1VK og konsekvenserne af Versailles-traktaten.
Vi afslutter med at kigge kort på Europas opdeling efter 2.verdenskrig i øst og vest og starten på den kolde krig.
Indhold
Kernestof:
Historie - metode og teorier_nov 2022.pdf
Ikke kun i Randers: Hærværk mod jøder i hele landet på årsdag for Krystalnatten
På årsdagen for Krystalnatten blev 80 jødiske gravsteder vandaliseret: Nu skal alle skolebørn i Danmark undervises i Holocaust
Hadske racister dømt for hærværk mod jødisk gravplads
The Holocaust_Illustrated map
1a Tidslinje_Nazismen i Europa.docx
Peter Frederiksen: Det tredie Rige, Systime; sider: 11-12, 21-23, 25-27, 56-59, 75-79, 109-111, 119-122
TIDSLINJEN.png
German territorial losses, 1919_Treaty of Versailles, 1919
Interactive maps_German territorial gains 2VK
Dokumentaren: "The Rise of Hitler"
Mein Kampf_Nazistisk ideologi.docx
Hitler
Part 1/7 - Interview with a nazi ss officer - franz suchomel - Discussion of treblinka gas chambers
Nazismen 8_Franz Suchomel_KILDER_1a.pptx
Nazismen i Europa og perspektivering 1a.docx
Politiken mener_Jan 2023.pdf
quick questions on Nurnburg_1a.pptx
Nazismen 10_perspektivering_1a.pptx
1a Tidslinje_Nazismen i Europa.pdf
Historie hæfte m. metode og teorier 1a.pdf
key concepts in holocaust education.html
Perspektivering til andre folkedrab Eksempler på folkedrab
Perspektivering til idag Holocaustbenægtere i Danmark og i ulandet: Hvad siger nordfront.dk om Holocaust? Se her
Perspektivering til 1930'erne i Danmark Danmark og racehygiejne – misbrug af Darwins evolutionsteori er også skete her i Danmark – artikel fra Information om emnet:
Perspektivering til Tyskland og AFD i dag Lidt om Tyskland og højreorienterede partier i Tyskland i dag: Hvem er AFD?
Supplerende stof:
Historie med 1a_AK.pptx
Jødisk-muslimsk motorcykelklub beskyttede kirkegård på årsdag for Krystalnatten
Test din viden
image.png
Nazismen 2_1918-1920_elev.pptx
Tidslinjer_HISTORIE.pptx
Nazismen 3_1920-1929_1a.pptx
Nazismen 4 1923-1933 1a.pptx
Nazismen 5 1933 1a.pptx
Nazismen 5 1933 1a.pdf
Makkerpar uge 49
Nazismen 6_1933-1939_1a.pptx
Lidt om LEVN (rester) fra historien og hvordan vi bruger dem i historie: Historical Christmas scavengerhunt_1a.pptx
box.jpg
ring.jpg
Two or three groups will need to make the first few mini-presentations on life in Nazi-Germany; so please make sure you have shared your work with me here: ak@sg.dk :)
LEVN v. BERETNING; Lektier er at finde en genstand som I har derhjemme, som betyder noget for dig og for din familie.
Nazismen 8_1a.pptx
written_document_analysis_worksheet.pdf
Nazismen i Europa og perspektivering 1a.docx
Perspektivering_Politiken mener_Nazismen.docx
Nazismen 10_perspektivering_1a.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Korstog og kulturmøde (1000-1500)
+ Kig til Vikingtiden i Danmark
Verden udenfor Europa; perioden 500-1500
Vigtige begreber: middelalderen, den kristne kirkes rolle i Europa, Islam, Mellemøsten, antikkens arvtager, blomstrende muslimsk rige, la reconquista (generobring), korstogene.
Problemstillinger som vi har arbejdet med:
- mødet mellem øst og vest og konsekvenserne
- hvorfor tog man på korstog?
- hvilke relevans har kortogene for os i dag?
I dette forløb har vi arbejdet med middelalderens kulturmøde mellem den kristne og den muslimske verden. Vi har kigget både på de lange rækker af konflikter, som prægede perioden samtidig med at se på hvordan kulturmødet mellem øst og vest berigede begge kulturer samt den frugtbare udveksling af viden og kultur, som skete i perioden og som stadig kan spores i dag i vores samfund.
Vi har arbejdet med de forskellige korstog - både til Jerusalem men også til Spanien (reconquista), vi har læst kilder bl.a. om hvordan man behandlede kristne i arabiske områder, samt hvordan og hvorfor Pave Urban 2. opfordrer folket til at tage på korstog, herunder den katolske kirkes rolle i samfundet.
Sidst i forløbet har vi arbejdet med historiebrug ved at kigge på symboler / begreber, som vi bruger i dag (korstog/ Crusade, jihad, war on Terror) samt hvilken relevans korstogene har for os i dag.
Faglige mål og fokus:
- viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem europæiske og globale udvikling.
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Begrebskort_middelalderen.pdf
TIDSLINJE_korstog.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 125-128
GÅTUR til GUDENÅ OG Hærvejen.pdf
Kim Beck Danielsen mf.: Fokus 1, Gyldendal; sider: 128-132
Korstog 3_KILDEN.pptx
Gruppearbejde om Pave Urban 2_1a.docx
'Hvorfor tager man på korstog og Det muslimske Spanien'
Model_kildekritik.pdf
Historiens højdepunkter s.47-53.pdf
Historiens højdepunkter s.55-61.pdf
Historiens højdepunkter s.63-69.pdf
Korstogene_Visti Hansen s.7-27.pdf
Korstogene_Visti Hansen s.46-60.pdf
Korstogene_Visti Hansen s.86-95.pdf
Gruppearbejde korstog_1a.jpg
La Reconquista.pdf
La reconquista og kulturmødet i Spanien.pdf
La reconquista og kulturmødet i Spanien.docx
Kulturmøde mellem Øst og vest af 1a.docx
Korstogene 8_Kildearbejde_Spanien_1a.docx
Korstogene - Tempelridderne.pdf
Jerusalem.docx
Jødeforfølgelse under korstogene.pptx
Erik Scavenius.docx
Besættelsen_set_gennem_film_1a.pptx
Den gode diskussion.docx
TIDSLINJE.png
Hvis I har lyst, kan I afprøve dilemmaspillet og se hvad der ville være sket, hvis det var jer, der sad på magten i 1940.
Danmarks_historie_erindring_og_glemsel_Bes_ttelsen.pdf
DHO 2_1a HISTORIE_redegørelse final.pptx
Modstandsbevægelsen af Sørensen_s. 65-69_Organisering.pdf
Danmarks historie erindring og glemsel Besættelsen.pdf
DHO 1a_ANALYSE_His_Skriveøvelse.docx
DHO 4_1a_Historie Kildeanalyse.pptx
DHO 5_1a_HISTORIE_Kildeanalyse part 2.pptx
Lektien er at (gen)læse kilderne af hhv. Buhl og Christmas Møller (de samme som i fredags).
DHO 6_1a Historie_Diskussion.pptx
DHO 7_1a HISTORIE_film i historiefaget.pptx
DHO 8_1a_HISTORIE_formalia.pptx
DHO_7 og 8_Diskussionsdelen.pptx
DHO
DHO_9_FORMALIA_1a.pptx
Supplerende stof:
Korstogene_1_middelalderen.pptx
Korstog 2.docx
Kahoot - play it!
Korstogene_2.pptx
KILDEKRITIK på en post-it note.pdf
Korstog 3_1a.pptx
1a_you are not an elephant....pptx
Korstog 4_kahoot + gruppearbejde.pptx
Arbejd i 20 minutter på gruppens plakat; så I ER kommet godt i gang.
Korstog 8_La Reconquista.pptx
Makkerpar uge 10
Afsnit
DHO_intro_1a_2023.pptx
LINK til 1a HI/DA DHO PADLET
DHO 1a_ANALYSE_His_Skriveøvelse.docx
DHO 5_1a_HISTORIE_Kildeanalyse part 2.pptx
DHO, 1a (AK og SC)_2023
DHO 8_1a_HISTORIE_formalia.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Da-HI forløb: Danmark under besættelsen
Under dette forløb har eleverne arbejdet med situationen i Danmark både op til og under besættelsen (fra ca.1930 indtil ca. 1945). Forløbet inkluderer klassens DHO-forløb; så eleverne har brugt de informationer som vi har arbejdet sammen i timen til at skrive deres DHO.
Under forløbet har vi kigget på Danmarks forhold til en aggressive, ekspansionistisk Tyskland under Hitler, i tiden op til og under besættelsen. Vi har også arbejdet med regeringens reaktioner til at vi bliver besatte den 9.april 1940 samt statens 'samarbejdspolitik' og forhold til besættelsesmagten.
Vi har arbejdet med organiseringen af modstand og med konsekvenserne af augustoprøret i august 1943.
Eleverne så filmen Flammen og Citronen og har arbejdet med hvordan man inddrager film i historie - og om man kan bruge en moderne film til at forstå fortiden. Vi har snakket kort om historiebrug og kollektiv erindring ift. om man kan bruge film for at skabe en fælles forståelse af besættelsestiden.
Vi har også talt om de vigtige aktørs roller under besættelsestiden; vi har set en dokumentar om Erik Scavenius' rolle under samarbejdsperioden, samt hvilken betydning hans arbejde har haft for danskerne i perioden.
Vi har læst og arbejdet med kilder af bl.a. Christmas-Møller, Scavenius og Vilhelm Buhl sammen.
Vigtige begreber inkluderer: neutralitet, samarbejdspolitik, nazismen, menneskerettigheder, modstandsbevægelsen.
Indhold
Kernestof:
Erik Scavenius.docx
Besættelsen_set_gennem_film_1a.pptx
Den gode diskussion.docx
TIDSLINJE.png
Hvis I har lyst, kan I afprøve dilemmaspillet og se hvad der ville være sket, hvis det var jer, der sad på magten i 1940.
Danmarks_historie_erindring_og_glemsel_Bes_ttelsen.pdf
DHO 2_1a HISTORIE_redegørelse final.pptx
Modstandsbevægelsen af Sørensen_s. 65-69_Organisering.pdf
Danmarks historie erindring og glemsel Besættelsen.pdf
DHO 1a_ANALYSE_His_Skriveøvelse.docx
DHO 4_1a_Historie Kildeanalyse.pptx
DHO 5_1a_HISTORIE_Kildeanalyse part 2.pptx
Lektien er at (gen)læse kilderne af hhv. Buhl og Christmas Møller (de samme som i fredags).
DHO 6_1a Historie_Diskussion.pptx
DHO 7_1a HISTORIE_film i historiefaget.pptx
DHO 8_1a_HISTORIE_formalia.pptx
DHO_7 og 8_Diskussionsdelen.pptx
DHO
DHO_9_FORMALIA_1a.pptx
Supplerende stof:
DHO_intro_1a_2023.pptx
LINK til 1a HI/DA DHO PADLET
DHO 1a_ANALYSE_His_Skriveøvelse.docx
DHO 5_1a_HISTORIE_Kildeanalyse part 2.pptx
DHO, 1a (AK og SC)_2023
DHO 8_1a_HISTORIE_formalia.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Romerriget (+ Danmarks tidligste tid)
Her fokuserer vi på det gode samfund og samfundenes tilblivelse.
Problemstillinger, som vi har arbejdet med:
- Hvilke samfundsformer eksisterede i Antikken?
- Var Romerriget et slavesamfund? og hvilket betydningen havde slaver i daværende samfund?
- Romerrigets relevans for os i dag?
Vi har arbejdet på de forskellige samfundsformer, som eksisterede under Antikken f.ex. slavesamfundet, aristokrati, diktatur og demokratiet. Vi har også arbejdet med hvordan disse tidlige samfundsformer og strukturer er relevante for os i dag samt hvilke samfundsstrukturer vi ser i verden idag.
Vi har fokuseret på slavesamfundet og hvordan slaver bidrog til Roms storhed på det økonomiske, kulturelt og samfundsmæssige plan. Vi har lært om de roller slaver havde i samfundet (byslaver, landbrugsslaver, gladiatorer) og de roller og behov slaverne opfyldte.
Vi har endvidere arbejdet med kristendommens betydning samt Romerrigets fald; her tog vi på ekskursion til Moesgaard Museum for at lære mere om Danmark i denne periode af verdenshistorien; hvordan så samfundet ud i Danmark fra ca. år 0 - 500 e.v.t..
Under forløbet vil vi læse og arbejde med kilder om slavesamfundet - her er det mening at vi vil lave et rollespil; hvor vi debatter slaveri og om slaver skal behandles som mennesker eller som 'talende redskaber'. Meningen med rollespillet er at øve sig i at tænke anderledes...
Faglige mål og fokus:
- centrale begivenheder i Europas historie herunder sammenhænge mellem regionale og europæiske udvikling.
- viden om forskellige samfundsformer
- måder at forme og styre samfund på
Indhold
Kernestof:
Roads to Rome: Zwischen Informationsgrafik und Datenkunst
2a_Antikken_1.pptx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 57-77, 81-85
Rom erobrer den italianske halvø_12-17.pdf
De puniske krige_s18-20.pdf
Den romerske republic i krise_28-33.pdf
Julius Cæsar_38-43.pdf
Pax romana_romerriget_60-64.pdf
Slægt, moral og religion i romerriget_80-86.pdf
Questions for Romerriget 4_60-66.docx
Arbejd i 40-45 minutter i alt (hvilket inkluderer de 30 minutter fra vores sidste time sammen) på at færdiggøre jeres præsentationer; se vejledning til hvad der forventes nedenunder.
2a_Antikken 6.pptx
Life in Pompeii_2a.pptx
DEBAT_SLAVER er mennesker.docx
DEBAT_SLAVER er talende redskaber.docx
ROLLESPIL_Romerriget 8.pptx
2a Antikken 9 - perspektivering.pptx
Quiz - Vores verdenshistorie
Supplerende stof:
2a_Antikken 3.pptx
Sneboldkamp_.jpg
2a_Antikken 4.pptx
Masterclass HISTORIE.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Grønland identitet og selvbestemmelse
Grønlands og danmarkshistorie fra 1700-1970.
Vigtige begreber: inuit, koloni, kolonisering, merkantilismen, monopol, demokrati, menneskerettígheder, selvstændighed, industrialisering, modernisering, traditional samfund
Problemstillinger som vi har arbejdet med:
- Hvordan koloniserede Danmark Grønland?
- Konsekvenser af koloniseringen for Grønland?
- Afkoloniseringsprocessen i Grønland, hvordan foregår den?
- Demokratiseringsprocessen og genopbyggelse af det grønlandske identitet i dag
- Situationen i Grønland under 2VK, USAs rolle samt konsekvenserne
Her ser vi på Grønlands afkoloniseringsproces: hvilken sammenhæng er der mellem naturgrundlaget og det grønlandske samfund? Hvilke muligheder og udfordringer står Grønland over for? Og hvilken rolle spiller Danmark ?
Hvilke udvikleringer går Grønland igennem i dens søgen efter selvstændighed.
Vi har også arbejdet med teori om kulturmøder ift. relationer mellem de koloniseret og dem som koloniserer.
Indhold
Kernestof:
Det moderne Grønland kap. 1.pdf
TIDSLINJE over Grønlands historie
De fem former for fremmedbillede_Kulturmøder i dansk kolonihistorie.pdf
Interaktivt danmarkskort | danmarkshistorien.dk
Grønland 4000 f.v.t - 1850
Grønland 1850-1940
Grønland 3.pptx
Ingen lektier! Vi læser sammen i timen idag
UNDSKYLD_Grønland_s36-45.pdf
Det moderne Grønland_kap.3_2a.pdf
Tidslinje Grønland før 1940.docx
Ingen lektier; vi arbejder videre med vores arbejde fra i mandags
Kahoot; Great Greenland Quiz
INSTRUXEN 1782.docx
Spørgsmål til idags time:
Hans Egede statue på Grønland
Historiebrug og erindringssteder_2a.docx
Det moderne Grønland kap 4_s.36-39.pdf
Hans Egede øvelse.pptx
Interaktivt danmarkskort | danmarkshistorien.dk 1. Danmarks kortet
2vk og Grønland_2a.pptx
LEKTIER: samme lektier som sidste gang!!! Det moderne Grønland_kap 4_læs 35-40.pdf
G50 - avis overskrifter.docx
G50_uddrag.pdf
G50 3 hurtige.pptx
2a_VORES NYE HÆFTE om Grønland.pdf
6. Sager der nager_opgaver_2a.docx
"SAGER der nager"_CHOOSE one and write your name next to it! Max. 4 elever per emne (dvs. alle emner skal være dækket 🥰🐧❄️🐇☃️🦭
SAGER der nager
Der er lidt lektier til i dag; gå på nettet (et fornuftig webside!) og læs lidt om hvordan grønlændere og færinge har det med den nye konge.
Sume Qullissat.pdf
Tidslinje Grønland indtil 2016.docx
Tidslinje Grønland indtil 1953.docx
Sager der nager_2a.docx
Hans Egede øvelse_2a.pptx
Historiebrug og erindringssteder_GRØNLAND.docx
Vær klar til at gå i gang med oplæggerne om 'Sager der nager'
Inden du fortsætter til Google Maps
TIDSLINJEN + fremmedbilleder.pdf
Grønland i tal 2023.pdf
Statistik_øvelse_GRØNLAND.pptx
Supplerende stof:
Grønland 2.pptx
Grønland 3_1721-1945_elev.docx
Grønland 4_2a.docx
Grønland 4_indtil 1940.pptx
2a GRAFITTI_REGLER for omgang mellem danskere og grønlændere.pdf
Samme lektier som i går
Grønland 10_2a.pptx
Grønland 11_2a.pptx
2a_VORES NYE HÆFTE om Grønland.pdf
Grønland 12_2a.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
USA; Revolution, demokrati og industri
Vigtige begreber:
Problemstillinger vi har arbejdet med:
- etableringen af de 13 kolonier og selvstændighed fra England
- Amerika som slavesamfund
- Manifest destiny og etablering af de 51 stater (identitetsdannelsen)
- etableringen af de 51 stater og industrialisering i USA
- Den amerikanske selvforståelse i dag og iden om 'American execptionalism'
1700-2000
Under dette forløb arbejdede vi med USAs historie fra omkring 1650 indtil i dag. Vi startede med at kigge på de første nybyggeres ankomst fra Europa omkring 1600-tallet og etableringen af de 13 kolonier for at derefter arbejde videre med kolonisternes utilfredshed med englænderne.
Vi har også arbejdet med Uafhængighedskrigen og etablering af Amerikas Forenede Stater.
Herefter har vi læst videre omkring grundlæggelsen af USA fra øst til vest; og har undersøgt idéen om manifest Destiny hos amerikanerne samt pionerånden og hvad det har betydet for amerikansk selvforståelse.Vi har også talt kort om idéen om American Exceptionalism' i USA idag.
Til sidst arbejdede vi med slavespørgsmålet og den amerikanske borgerkrig; herunder undersøgt vi om man kunne tale om det daværende amerikanske samfundsstruktur som værende et 'slavesamfund' (ligesom vi også har kigget på under forløbet om Romerriget).
Nyttige begreber: revolution, Merkantilisme, Forfatning, demokrati, oplysningstiden og menneskerettigheder, universal menneskerettigheder, kolonialisme, manifest destiny, amerikansk 'exceptionalism' (betyder noget med at være helt særlig, noget for sig selv); pionerånden, sydstatsmentalitet, slavesamfund, forfatning og slavespørgsmålet (+ menneskerettigheder).
Indhold
Kernestof:
Frederiksen bogen (se ovenover)Vores Verdenshistorie 2 afsnit om USA.pdf
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 84-92, 233-245, 257-268
Frederiksen; Vores Verdenshistorie 2 afsnit om USA.pdf
USA2_Tidslinje_USA og Oplysningstiden.docx
Vores Verdenshistorie 2 afsnit om USA.pdf
USA 1650 - 1850 FÆLLES Tidslinje
KILDEKRITIK_Om lovenes ånd.pdf
Kig igennem vores fælles tidslinje (linket findes nedenunder); og læs lidt om de forskellige begivenheder og personer. Find tre datoer.
Jeppe Bæk Meier m.fl.: USA´s tilblivelse, Columbus; sider: 28-32, 40, 48, 257-259
Overvejelser inden vi mødes i dag:
Diamenten her kan bruges til at organisere / strukturere jeres præsentation (en fin måde at strukturere jeres arbejde med innovation).png
USA Tidslinje_USA_demokrati og borgerrettigheder.docx
Vores Verdenshistorie læs s.257-259
USA Tidslinje_USA_demokrati og borgerrettigheder_jernbanen.docx
Et angreb på slaveriet_2a.docx
OPLYSNINGSTIDEN_kort oversigt.pdf
Onkel Toms Hytte.pdf
USA 1650 - 1910 FÆLLES Tidslinje
USA Tidslinje_USA og Oplysningstiden_Bob Marley song.pdf
Onkel Toms Hytte og historiebrug.docx
METODE og TEORI hæftet_3a_2025.pdf
Supplerende stof:
Quiz om USA; den nemme
USA - den svære...
USA 1_2a.pptx
USA 2_2a.pptx
2a USA 4_Uafhængighed og Oplysningstiden.docx
USA 4_2a.pptx
GRUPPER + FOKUS.png
Lektier:
SRP6 AMERIKANSK EXCEPTIONALISME.pptx
USA 5_elev.pptx
USA 7_2a.pptx
USA 5.pptx
USA 8_2a.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Puritanism (SRP m. religion)
Under dette forløb arbejdede vi med USAs historie fra omkring 1650 indtil i dag. Vi startede med at kigge på de første nybyggeres ankomst fra Europa omkring 1600-tallet og etableringen af de 13 kolonier for at derefter arbejde videre med kolonisternes utilfredshed med englænderne.
Vi har også arbejdet med Uafhængighedskrigen og etablering af Amerikas Forenede Stater.
Herefter har vi læst videre omkring grundlæggelsen af USA fra øst til vest; og har undersøgt idéen om manifest Destiny hos amerikanerne samt pionerånden og hvad det har betydet for amerikansk selvforståelse.
Til sidst arbejdede vi med slavespørgsmålet og den amerikanske borgerkrig.
Nyttige begreber: revolution, Merkantilisme, Forfatning, demokrati, oplysningstiden og menneskerettigheder, universal menneskerettigheder, kolonialisme, manifest destiny, pionerånden, sydstatsmentalitet, slavesamfund, forfatning og slavespørgsmålet (+ menneskerettigheder).
Indhold
Kernestof:
Jeppe Bæk Meier m.fl.: USA´s tilblivelse, Columbus; sider: 28-32, 40, 48
Overvejelser inden vi mødes i dag:
Diamenten her kan bruges til at organisere / strukturere jeres præsentation (en fin måde at strukturere jeres arbejde med innovation).png
Supplerende stof:
GRUPPER + FOKUS.png
Lektier:
SRP6 AMERIKANSK EXCEPTIONALISME.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Guatemalas historie (ifm studieturen) 900-1400
Vigtige begreber – renæssancen, opdagelsesrejser, individualisme, europæiske ekspansion, kolonisering, den nye verden, kolonialisme, merkantilisme, kulturmøde. det moderne stat, bankvæsen. Historiebrug
Projektarbejde: i dette forløb har eleverne selv stået for undervisning og præsentation af de emner vi har læst om i vores grundbog.
Her arbejder vi videre med det nye verdensbillede som opstår i perioden SAMT dens konsekvenser. Vi har kigget på hvordan nytænkningen og de nye opfindelser fører til Columbus's opdagelse af Amerika i 1492 og den efterfølgende europæiske ekspansion. Vi har arbejdede med emner, som den voksende europæiske handel, kontakt med resten af verden samt konsekvenser af denne kulturmøde både for europæere og de indfødte i Syd- og Nordamerika.
Vi har arbejdet med trekantshandelen.
Vi har bl.a. arbejdet med historiebrug med at kigge på hvordan symboler og billeder fra perioden bruges i dag for at sælge madvarer til det moderne Danmark (bl.a. FDMs 'tobakspige' / kaffepige)
Indhold
Kernestof:
Historiebrug_Tobakspigen.pptx
Historiebrug og erindringssteder_TEORI.docx
The Troubles in Northern Ireland: Video series
The Troubles: Unravelling Northern Ireland's 30-Year Conflict
Historie_metode og teori_3a.pdf
Nordirland og The Troubles 1966-2017.pdf
IRAs "Green Book"_ på engelsk
Nordirland s.8-10.pptx
Levn eller beretning.pdf
Artikel fra Kristi Dagblad; Nordirland og Brexit; Brexit får irske republikanere til at tro på fornyet frihedskamp
Irish Republican Army_Green book_SHORTENED.docx
Supplerende stof:
Fremlæggelse om Højkulturer i Mesoamerika_3a.docx
Der er lidt LEKTIE! Find og medbring din SRO samt dit metoderefleksionsark(vil I skrive det til de andre i klassen, så alle ved det?)
1972: Caught On Camera - IRA Hotel Bomb
To Kill The Cabinet - Brighton Bomb Documentary - 1986
Bloody Sunday 1972: The day's events explained
Omagh 25: Northern Ireland's Bloodiest Bombing Threatens Hardwon Peace (1998) | The Troubles
1983: IRA Bomb Attack on Harrods
Bishopsgate bombing anniversary – BBC London News
Nordirland og The Troubles 1966-2017.pdf
Posters 1968-1999_ se IRA posters
Irland_s.4-8_svar.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nordirland; The Troubles
Problemstillinger vi har arbejdet med:
- Hvorfor opstår der problemer mellem katolikker og protestanter i Nordirland?
- Irlandshistorie - hvorfor er Irland delte i to?
-
Vigtige begreber:
Terrorismen, IRA, The Troubles,
Indhold
Kernestof:
Historie_metode og teori_3a.pdf
Nordirland og The Troubles 1966-2017.pdf
IRAs "Green Book"_ på engelsk
Nordirland s.8-10.pptx
Levn eller beretning.pdf
Artikel fra Kristi Dagblad; Nordirland og Brexit; Brexit får irske republikanere til at tro på fornyet frihedskamp
Irish Republican Army_Green book_SHORTENED.docx
Introduktion til kildekritik.docx
Supplerende stof:
Der er lidt LEKTIE! Find og medbring din SRO samt dit metoderefleksionsark(vil I skrive det til de andre i klassen, så alle ved det?)
1972: Caught On Camera - IRA Hotel Bomb
To Kill The Cabinet - Brighton Bomb Documentary - 1986
Bloody Sunday 1972: The day's events explained
Omagh 25: Northern Ireland's Bloodiest Bombing Threatens Hardwon Peace (1998) | The Troubles
1983: IRA Bomb Attack on Harrods
Bishopsgate bombing anniversary – BBC London News
Nordirland og The Troubles 1966-2017.pdf
Posters 1968-1999_ se IRA posters
Irland_s.4-8_svar.pptx
SRP7_elever 2024.pptx
Find og medbring din SRO samt dit metoderefleksionsark (fra SRO); vi kigger dem igennem i dag.
Hjælpespørgsmål til refleksion over metode og videnskabsteori i din SRP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Danmarks internationale placering 1914
(+ fokus på Demokrati)
Teorier / modeller brugt i dette forløb :
De fire søjler i dansk udenrigspolitik (NATO, EU, FN, Norden)
Begreber vi har arbejdet med:
Tilpasningspolitik, neutralitetspolitikken, kommunismen, liberalisme, kapitalisme, vestlig-orientering, USSR, fodnotepolitik, internationalisme, aktivisme, USA-orientering.
Problemstillinger vi har arbejdet med:
I dette forløb har vi kigget på udviklingen i dansk udenrigspolitik fra 1914 op til i dag. Vi har set på hvordan dansk udenrigspolitik frem til 1945 var primært bestemt af naboskabet til Tyskland og vi har arbejdet med neutralitetsbegrebet.
Vi har også kigget på de 4 søjler i dansk udenrigspolitik efter 1945; og har brugt søjlerne for at kunne forstå Danmarks udvikling væk fra et land som forholder sig neutral under storkrig til at være et land som er fast forankret i vesten. Vi har også set på hvordan Danmark hele perioden igennem har optrådt som en småstat med en todelt udenrigspolitik; med både tilpasning til truende stormagter og aktive bestræbelser på at fremme internationale retsorden gennem bl.a. FN og NATO samt europæisk samarbejde.
Vi har kigget på hvordan dansk udenrigspolitik fra omkring 1989 er præget af aktivisme med vægt på militære engagement samt den stigende kritik af den danske USA-orientering og Danmarks deltagelse i Irak-krigen.
Indhold
Kernestof:
s.138-142
Fokus 3 s.135-142.pdf
Lars Andersen, m.fl.: Fokus 3, Gyldendal; sider: 135-142
Neutralitet v. De fire søjler i dansk udenrigspolitik efter 1945.pdf
Kildeanalyse_Scavenius.docx
præsentationer.png
Danmarks int placering_5 og 6_FODNOTESPOLITIK.pptx
Kilder om den kolde krig og fodnoterne i NATO.docx
Problemstillinger_3a.docx
Fokus 2_2016_efter 1989.pdf
KOLD KRIG_ Billy Joels_WE DIDNT START THE FIRE_redegørelse.doc
METODE og TEORI hæfte_3a.pdf
Fokus bog_DKs udenrigspolitik efter 1989.pdf
Dokumentaren ’Krigskampagnen’ om Foghs beslutning om at gå i krig mod Irak
Oversigt over missioner og operationer siden 1945 fra Kastellet i Kbh
Se dokumentaren ’Krigskampagnen’ om Foghs beslutning om at gå i krig mod Irak
Link til Danmarkshistorien.dk
Når fortiden gøres aktuel_Fogh og erindringspolitik.pdf
Historiebrug og erindringssteder_PN RJ TKB AK.docx
Læs videre i de artikler I fandt på nettet om dansk udenrigspolitik i 2024;Vi præsenterer indholdet for hinanden i i dags time; husk; redegørelse: 'hvem / hvad / hvor og hvornår'
Hyggekildesæt_DKs internationale placering.docx
Supplerende stof:
Danmarks internationale placering 1_3a.pptx
Danmarks Udenrigspolitik 1_3g.docx
Danmarks internationale placering_3_with answers_3h.pptx
Danmarks internationale placering 1_3a_with answers.pptx
Sp. a-h 3a_PRINT.docx Til 'Gallery Walk' øvelsen
Danmarks internationale placering_3_med svar 3a.pptx
Danmarks internationale placering_5.pptx
Danmarks int placering_5 og 6_FODNOTESPOLITIK.pptx
3a_Lektion 7_ALLE SVAR_Gallery Walk_Fodnotespolitik.pdf
Danmarks internationale placering 9.docx
Danmarks internationale placering_9.pptx
Danmarks internationale placering 10.pptx
Danmarks internationale placering 11.pptx
Danmarks internationale placering 12.pptx
Ideas for 3g for SRP_EN_HI_SA.docx
Ideas_3g_SRP_hi_en.docx
Danmarks internationale placering 13.pptx
De sidste to fremlæggelser i dag; please be ready :)'NATO' og 'Norden'
Danmarks internationale placering 14.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Israel - Palæstina
Begreber og teorier: Antisemitisme (jødehad), zionisme, nazismen, racismen, jødedom, besætter / bosætter, betydning af naturgeografi for et lands historie,
Problemstillinger vi har arbejdet med:
- Hvorfor er der brug for et hjemland for jøderne; både før og efter 2VK?
- Hvilken rolle spiller England ift. etableringen af en jødisk hjemland og britisk kolonialismen
- Hvorfor og hvordan Israel bliver etableret som stat?
- Konsekvenser af etableringen af staten Israel for Palæstinenserne
- Situationen i Israel efter Osloaftalen
Vi starter forløbet med at kigge på Balfour aftalen og forholdet mellem englændere, palæstinenserne og jøder i området omkring perioden omkring 1917. Herefter har vi arbejdet med begrebet 'zionismen' og ideen om en jødisk nationalstat og det efterfølgende øgede jødiske indvandring fra Europa til området.
Vi har også arbejdet med begivenheder som Holocaust og jødeforfølgelsen i Europa og hvilken betydning de har ift. oprettelsen af staten Israel.
Fra perioden efter 1948 og Israels oprettelse, har vi har fokuseret på de mange krige i området, forholdene for de palæstinensiske flygtninge både i Israel og udenfor landet samt forholdet mellem Israelerne og deres arabiske naboer.
Vi har også arbejdet med aktør / struktur og debatterede om Israels historie var / er aktør eller struktur drevet. Er det Israels geografiske placering eller zionisme som ideologi (strukturer), som har betydet mest for dens historiske udvikling eller var det de vigtige aktører?
vigtige begreber inkluderer: zionismen, anti-semitisme (jødehad), jødedom, besætter / bosætter, betydning af naturgeografi for et lands historie,
Indhold
Kernestof:
Israel 1_3a.docx
Israel i dag.pdf
Israel i dag.png
Tal og statistik i historie_læs en tabel.pdf
David Jano: Israel 1948 - 2015, Frydenlund; sider: 15-19, 24-27, 38-43, 46-52, 54-57, 60-67, 71-80
Balfour erklæring 1917.docx
Israel fra 1000 f.kr. til i dag_tidslinje.docx
Israels Uafhængighedserklæring og Arabisk Ligas erklæring.pdf
Lektier: læse s.24-31 i bogen færdig;og som minimum overveje svarene til følgende sp.(vi startede på det i timen)
DRTV - Jerusalem - Kampen om den hellige by: Selvstændighed og katastrofe
Arbejde videre med én af de to kilder vi startede på i timen(dvs. enten Israels Uafhængighedserklæring EL. Arabisk ligas erklæring) (spørgsmålene er nedenunder)
Svarene.png
Analyseskema til aktør-strukturanalyser.pdf
Aktør_struktur forhold - hvad driver historien.docx
Flygtningsproblematikken_questions_3a.docx
Israel 9_Flygtningproblemet_elev.pptx
Jeg glemte at give jer lektier for; så ingen lektier 🐥 men husk at medbring bogen i dag!
3a 1948 Krigen_Nakba eller selvstændighed.pdf
United Nations Security Council Resolution 242 - Wikisource, the free online library
FN_RES_242(1967)_ENG.pdf
FN_RES_242(1967)-ESP.pdf
Israel 10 + 11_seksdagskrigen_oplæg_elev.pptx
Straits of Tiran_ Google Maps
Israel 12_Yom Kippur + fremlæggelser.pptx
OSLO AFTALEN_KILDE.docx
Israel 14_Osloaftalen.pptx
CL om OSLOAFTALEN og problemstillinger.docx
Lektier er at uploade / sende din PPT m. oplæg til vores teams klasse konference; så vi ikke behøver at spille tid med at finde / upload dem i timen.
Quizlet om Israel
Artikler om perioden efter Osloaftalen.docx
Fem mulige løsninger: Sådan kan fremtiden se ud i Israel-Palæstina
Historiebrug og erindringssteder_2a.docx
METODE og TEORI hæftet_3a.pdf
TIMELINE FUN.docx
Timeline Fun og fremlæggelser.pptx
METODE og TEORI hæftet_3a_2025.pdf
Supplerende stof:
3a_Israel i dag + PICTURE PLEASE!
Israel i dag__3a.pptx
Israel 2 s.13-19_pimp min ppt.pptx
Israel 3_Palæstina 3.pptx
Israel-Palæstina 4 s.13-19 PPT.pptx
Israel-Palæstina 5 s.13-19_pimp min ppt.pptx
Israel 6_3a.pptx
Iron Lion Zion (1995) - Bob Marley & The Wailers
Israel 7_kilder fra 1948.pptx
Israel 1948_tidslinje.pdf
Israel 8_kilder fra 1948.pptx
Spørgsmålene.pptx
Israel 8_aktør - struktur.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kronologiforløb (tidslinje, teori, kildekritik)
Indhold
Kernestof:
Kildesæt Israel_3a.pdf
METODE og TEORI hæftet_3a_2025.pdf
3a_Problemstillinger_Israel.docx
Kilder_ordbog.docx
LINK til padletten
3a HI_VORES 9 forløb_Padlet.docx
3a HI DA-HI forløb_Besættelsestiden.docx
METODE og TEORI hæftet_3a_APRIL 2025.pdf
Perioder og periodisering.pdf
Brug 25 minutter derhjemme på at arbejde videre med at lave oversigter over vores 9 forløb
Link til PADLETTEN
Færdiggør jeres arbejde om vores 9 forløb.Husk at uploade oversigten til PADLETTEN; så alle har adgang til jeres arbejde
LINK til PADLETTEN
PADLET_Oversigt over de forskellige forløb
INFO om eksamen_HISTORIE 2025.pdf
KILDER OM USA_formulere problemstillinger.docx
Historie-A-2020-Bilag_ideologiernes kamp.pdf
Forslag til rækkefølge_3a.docx
3a_Oversigt over de forskellige forløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905656886", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905656886", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905656886" }