Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Line Birck, Mette Nygaard Hansen
|
Hold
|
2022 22 HI/h (1h HI, 2h HI, 3h HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Romerriget
Materiale:
"På sporet af Romerriget" af Kristian Jepsen Steg. Kapitel 1-6 og 9-10
- Polyb: om årsagerne til den anden puniske krig (s. 23-25)
- Livius: Årsagerne til den anden puniske krig (s. 25-27)
- Artikel: Romerrigets undergang
Indhold opstillet som fokuspunkter:
- Periodisering: grundlæggelse, republik, kejserrige, Det Vest- og Øst-romerske Riges fald, brud >< kontinuitet
- Årsager til romersk ekspansion
- Samfundsformer: republik (politik og økonomi), kejserrige, oligarki
- Slavelandbrug: vandring fra land til by
- Klient-system - politik: fra veltalenhed og budskaber til kamp om antal klienter > magt fra senat og magistrater til enkeltpersoner som kan kontrollere folkeforsamlingen.
- Cæsar og Augustus – brud i styreform, aktør >< struktur, idealistisk ><materialistisk historieskrivning,
- Årsager til Romerrigets fald
- slaver i Romerriget
- arven fra Romerriget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Besættelsestiden og erindring (DHO)
5 lektioner + DHO
Fokuspunkter:
- Kort om besættelsestiden i DK (9. april, samlingsregering og samarbejdspolitik, 29. august og augustoprøret, modstandsbevægelse, kommunistloven, Landminer ved Vestkysten, Minekommando Dänemark)
- Hvordan besættelsestiden er blevet erindret gennem tiden både i historieskrivningen og i spillefilm - konsensusopfattelse.
- Analyse og fortolkning af Martin Zandvliets film ”Under sandet” fra 2015 med fokus brugen af filmiske virkemidler og fremstilling af personer.
- Vurdering af, om ”Under sandet” er en kontroversiel fortolkning af fortiden.
- Diskusion af, hvilken betydning film/fiktion har i forhold til erindringsfællesskaber.
Materiale:
Jacob Sørensen, “Modstandsbevægelsen” s. 23-35
Historie.dk: Filmen: "Danmark i lænker", "Landminer ved Vestkysten 1943-2012"
John V. Jensen: Livsfare - Miner!, Tirpitz s. 18-21, 45-53, 65-68
Artikler:
"Et spadestik dybere", Magasinet Grænsen (2018)
"Eksperter: Film og TV forplumrer historieundervisningen, Kristeligt Dagblad (2015)
"Filminstruktør: Vi lærer mere af vores dystre fortid" (2015)
Interview med Martin Sandvliet:
kilde af major Stanley Holland.
Film: Under sandet
Foredrag med museumsinspektør Johv V. Jensen
tabel: stemmefordeling ved valget 1943
Ressourcerum: https://silkeborggymnasium.padlet.org/line_birck/24llynppdgx4o9sy
Altså
- arbejde med indhold og hvordan man skriver en opgave.
- Foredrage med museumsinspektør John V. Jensen om mineudlægningen i Danmark og "Under sandet".
- DHO-opgave
- DHO-mundtligt forsvar.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmark og Grønland
Problemstillinger der er blevet arbejdet med i forløbet
1. Hvordan har Danmark påvirket Grønlands samfundsmæssige udvikling fra 1721 til i dag
2. Hvordan har Koloni/selvstændigheds-spørgsmålet mellem Grønland og Danmark udviklet sig fra 1721 til i dag
3. Hvordan har danskernes syn på Grønland/grønlændere været over tid
4. Hvordan (og hvorfor) erindres/bruges udvalgte cases fra Grønlands historie i dag i DK og i Grønland? (Hans Egede, eksperimentet, Thulesagen)
5. Skal DK/Grønland sige undskyld for eksperimentet?
Materiale:
Rostgaard og Schou, "Kulturmøder i dansk kolonihistorie", Gyldendal (2010) s. 9-11 + 13-15 + 17-18, 20-38, 47-48
Gustafsson, Kristiansen og & Kjeldsen, "Litteratur med udsyn 2" s. 54-58 Kilde:
- Hans Egede
Færk, "Undskyld?", Columbus (2016) s. 44-47, 67-73, 79-95 Kilder:
- Hans Hedtoft om Danmarks fohold til Grønland,
- Augo Lynges tale i landsrådet, Afvikling af Grønlands status",
- uddrag fra artikelen, "Et smerteligt farvel", fra avisen Aermitsiag (1995),
- Uddrag fra landsretsdom 20. august 1999,
- Fælleserklæring, der rummer en undskyldning til Thule-befolkningen for det processuelle i sagen (1999)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rwanda
Fokus:
Folkedrabet i Rwanda i 1994
Årsager til folkedrabet (kolonihistoriske, magt, økonomi, flygtninge, medier)
konsekvenser af folkedrabet med fokus på genopbygning af landet og forsoning.
Materiale
Film: "Hotel Rwanda"
Foredrag af Jørn Stjerneklar, fotograf/journalist i Rwanda i 1994
dokumentar af Jørn Stjerneklar: En dansker i helvede (CFU. Dr2 15/4-2009)
Deadline med interview af Jørn Stjerneklar og forsker Isabel Bramsen (CFU. Dr2 d. 7/4-2019)
Podcast. Genstart: Folkemorderen i forstaden: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2 Tjek
Fra Folkedrab.dk:
Rwandas historie --> "hutuer og tutsier" (læses som optakt til filmen)
Under folkedrabet --> "Folkedrabet i Rwanda" (læses som optakt til filmen)
Rwandas historie --> Artiklerne gennemgås overfladisk ud fra overskrifterne af Line
Før folkedrabet --> alle artikler
Efter folkedrabet --> "Projekt ny nation" og "At leve sammen" fra "Efter folkedrabet"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Imperialismens tidsalder: Rule Britannia
Materiale:
Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 2, s. 164-209.
herunder kilderne:
- Uddrag fra debat i det britiske parlament i London i 1833 om udvidelsen af imperiet
- Den hvide mands byrde
- Salmonsens leksikon (1890) om Afrika
- artikel af videnskabsmanden Francis Galton (1879) "Lad kineserne få Afrika".
- uddrag af Cecil Rhodes´ bog Draft of Ideas (1870), "Om den engelske race"
- Aftalen med Lobengula, Lobengulas klage til Victoria, Dronning Victorias svar til Lobengula
-
Fokus:
At få indsigt i Imperialismens tidsalder med hovedvægten på det britiske imperium og dets indflydelse i Indien og Afrika, herunder:
- årsager til at England fik en dominerende rolle som imperiemagt
- koloniseringsprocessens konsekvenser i det engelsek samfund
- magtbalanceprincippet
- imperiets udvidelse
- den britiske selvforståelse "En nation hævet over andre"
- synet på andre folkeslag
- naturvidenskabelige teorier der opstår i perioden som har indflydelse på synet på andre folkeslag
- Indiens udvikling som engelsk koloni. herunder Det Ostindiske kompagni, årsager til at England kunne kolonisere Indien, Sepoy-opstanden, koloniadministration, indisk nationalisme
- Kampen om Afrika. Herunder årsager til kapløbet om Afrika, Englands interesser i Afrika, måder at kolonisere på (eksempel med Lobengula, kilde 64-66, relevant aktør: Cecil Rhodes,
- konsekvenser af imperialismen. Herunder monumenter der vandaliseres i dag og perspektiv til Rwanda-forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vikingerne - gentagelse fra 1g
Fokus:
- Vikingetogter til England - hvad der gjorde togterne muligt, hvordan togterne er beskrevet i engelske kilder.
fokuspunkter: danelag, danegæld, Nordsøimperiet
- Vikingernes syn på slaver
- Jellingestenen
- vikingetidens samfund: kongedømmer, bønder/krigere,
- Romantikkens syn på vikingerne: årsager til at at man i kunsten begyndte at fokusere på oldtiden og vikingerne, kendetegn ved kunsten
- NSDAPs brug af vikingerne: historiebrug
Materiale:
- "Vikingerne opstod i kaosset efter Romerrigets fald". Artikel af Jeanette Varberg, Kristeligt dagblad 9/9 2019.
- Brandt Djupdræt, "Vinkler på vikingetiden" nationalmuseet & skoletjenesten (2013). S. 8-9, 29-30, 35-36, 47-48, 60-62, 93-99.
- kilder om slaver fra "De danske vikinger. Samfund, kongemagt og togter ca. 700-1050. Af A. og J. Thiedecker (2003). S. 52-56:
1) Arups opfattelse af slaverne og deres betydning.
2) Niels Lund kontra Arup
3) Slavehandel og trællekår ifølge Roesdahl
- Matsen og Petersen, "Vikinger. Indsigt og udsyn", Systime (2006). S. 31-33, 37-40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kina - Fra kommunisme til kapitalisme
Kernestofområder: I særlig grad Kinas overgang fra kommunisme til kapitalisme herunder er kernestofområder som Ideologiernes kamp, menneskerettigheder og globalisering blevet berørt.
Der har været fokus på en diakron gennemgang af Kinas udvikling fra 1949 til i dag ud fra fremstillingsmateriale men med løbende inddragelse af kilder.
Historiske nedslag: Overgang til kommunisme, Den lange march, kulturrevolutionen, Deng Xiaoping og de 4 moderniseringer, demonstrationen på den Himmelskefredsplads i 1989, Kinas udfordringer i dag økonomisk og politisk herunder menneskerettigheder og migration.
Materiale:
Vores verdenhistorie 3 s. 233-252. Herunder kilderne:
kilde 55: uddrag af Maos tale til partimedlemmer i 1954
kilde 56: rødgardisternes 23 forbud fra 1966
kilde 57: vidneudsagn af rødgardisten Dai Xiaoai
kilde 58: uddrag af Deng Xiaopings tale i 1982 om socialismens mål
kilde 59: uddrag af den politiske leder Jean Zemins mindetale ved Deng Xiaopings begravelse i 1997
Kilde 60: uddrag af studenternes åbne erklæring i 1989
Dokumentar:
Kinas dræbte børn:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=one%20child%20nation&orderby=title&SearchID=29090c9b-87b3-4cc4-8818-2baeef9ee275&index=1
Billeder der ændrede verden - tankmanden (CFU)
Bech, Holmgaard og Nielsen, "Kina - Temaer i Kinas historie" (2022). s. 17-19 + 218-221 + 241-249
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vietnamkrigen
Gennemgået kernestofområder: afkolonisering og ideologiernes kamp.
De store linjer i Den kolde krig samt afkolonisering er kort gennemgået, med særligt fokus på optakten til den kolde krig.
Der er blevet arbejdet med vietnamkrigens hændelsesforløb fra USAs involvering efter 2. verdenskrig og til dens afslutning i 1970´erne med perspektiveringer til konsekvenser for Vietnams udvikling efterfølgende.
Vi har haft tematiske nedslag i "Amerikansk Vietnampolitik", "Amerikansk modstandskamp", "Amerikanske soldater i Vietnam" samt historiebrug og erindringsbearbejdning ifm. hollywoods filmatiseringer af Vietnamkrigen.
Forløbet har desuden været del af et SRP-forløb med engelsk med fokus på Born 4th of July
Materiale:
Youtube "The Cold War - oversimplified 1 og 2"
Kompendium (Vedhæftet første lektion)
Film: The Green Berets (1968), First Blood (1982), Full metal jacket (1987),
Fremstillingsmateriale:
Barner s. 17-23 (Uddrag)
P. Frederiksen - Vietnam fra drage til tiger s. 7-110 (nogle sider er fravalgt. se Kompendium)
Kilder:
Temaer:
Amerikansk vietnampolitik P. Frederiksen - Ideologiernes kamp s. 179-186.
- Truman-doktrinen 1947
- Domino-teorien 1954
- Johnson om USA's involvering i Vietnam, 1965
- Tonkinbugtresolutionen
Amerikansk modstandskamp P. Frederiks – fra drage til tiger s. 103-107
De amerikanske soldater i Vietnam P. Frederiksen - Ideologiernes kamp s. s. 191-195
P. Frederiks – fra drage til tiger s. 94-97,
100-101
Film som historiebrug og som levn Film:
- The green berets
- Full Metal Jacket
- Born the 4th of July
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914803701",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914803701",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914803701"
}