Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 HI/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jeppe Huus Lomholt, René Jensen
Hold
2022 22 HI/p (
1p HI
,
2p HI
,
3p HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Europæisk middelalder ca. 500-1400
Titel 2
Europas opblomstring ca. 1400-1800
Titel 3
Forløb DHO (national identitet) ca. 1800-1900
Titel 4
Oplysning & Fransk Revolution
Titel 5
USA - fra koloni til stormagt
Titel 6
Industrialisering, arbejderbevægelsen & demokrati
Titel 7
Forløb - SRP6
Titel 8
Forløb - Europas dominans ca. 1800-1920
Titel 9
Forløb - Nazismen i Tyskland ca. 1920-1945
Titel 10
Den Kolde Krig ca. 1945-1990
Titel 11
Det moderne Danmark
Titel 12
Demokratiets udvikling
Titel 13
Det kommunistiske Kina ca. 1945-2020
Titel 14
Romerriget - Samfund, udvidelse og fald
Titel 15
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Europæisk middelalder ca. 500-1400
Indhold
Kernestof:
Handout - Stændersamfundet (Skema).docx
Handout - Skønnede befolkningstal 500 til 1450.doc
Kilde - Innocens 3 - Pavemagt og kongemagt er som sol og måne (Lek 2).pdf
Kilde - Pave Innocens 3 msk syn (Knudsen 2011, 29-31) (Lek 2).pdf
Vores verdenshistorie 1 - s. 124-127.pdf
Du skal kunne uddybe de begreber vi har været igennem idag: Feudalisme, vasalforhold og stændersamfund. Nedskriv to linjer til hvert begreb.
Kilde - Pave Urbans korstogsprædiken.pdf
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 108-110, 130-132
Læsefokusspørgsmål:
DOMINIQUE - The Nuns
Læs Pave Urban II's tale færdig (kilden fra sidste gang). Hvorfor skal Europæere tage på korstog mod det hellige land?
Medbring bogen
Handout - De syv korstog.docx
Illusteret videnskab s. 10 - Korstog.pdf
Kilde 5 - Bagdad som epicenter 1000-tallet.pdf
Handout - Kulturmøder i middelhavsregionen.docx
Kilde 4-5-6 (Kulturmøder i Spanien).pdf
Videnskab.dk_Det tabte Paradis - da Sicilien var muslimsk.pdf
Artikel - Tyrkisk vrede over kors på fodboldtrøjer.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Fem år uden obligatorisk lægetjek til ældre med kørekort: Læger vil undersøge konsekvenser
Adam af Bremen om hedenskabet. Fra slutningen af 1000-tallet.docx
Lav et referat på mellem 3-5 linjer over din nye viden.
Klimadag 2. dec 10.00-12.20 workshops - elevversion.pptx
KNÆL FOR MONSUNEN-handout-DEL1B.docx
Klimadebat (podcast version)
Hvad kan man selv gøre?
Handout - Seks typer af historiebrug.docx
Handout - Historiebrug - Vikingetiden.docx
Vikingetiden, ca. 800-1050
Læs den grå boks som vikingetiden. Nedskriv tre kendetegn
Handout - Pandemier i middelalderen og i dag (sammenligning).docx
Handout - Sammenlignende undersøgelse af Frankerriget & Tang dynastiet.docx
Beskriv den generelle samfundsudvikling (landbrug, befolkningstallet mv.) i højmiddelalderens Danmark
Højmiddelalderen, 1050-1340
Beskriv den generelle samfundsudvikling (landbrug, befolkningstallet mv.) i højmiddelalderens Danmark.
Handout - det afsluttende modul.docx
Handout - Undersøgelse (hvornår blev København hovedstad).docx
Senmiddelalderen, 1340-1523
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Europas opblomstring ca. 1400-1800
Indhold
Kernestof:
Handout - Periodisering.docx
Handout - Hvorfor store kunstperioder.docx
Handout - Rennæsance eller ikke.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 217-222
Læse s. 217-222 (minus s. 219). Læsefokusspørgsmål herunder:
Early world maps - Wikipedia
Handout 1a - Kort over den europæiske kolonisering.pdf
Handout 1b - Opdagelserne af den nye verden.docx
Handout 2a - Kilderne om spaniernes kolonisering.docx
Handout 2b - Kilder - Las Casas & Sepulveda.docx
Makkerpar uge 4
Læsefokusspørgsmål:
Vores verdenhistorie 2 s. 28-30.pdf
Handout - Columbus-øvelsen.docx
Artikel - Columbus og det store selvbedrag (del I).docx
Læs del I om Columbus ekspedition over Atlanterhavet. Vi læser del II på timen.
Handout 1 - Historiesyn.docx
Handout 2 - Årsagerne til Aztekerrigets erobring (svar skema).docx
Handout 2B - Årsagerne til Azterrigets fald (backup).pdf
s. 41-46 (Minus kilderne). Hvordan lykkedes det spanierne at erobre Aztekerriget?
Verdenhis (lektie).pdf
Handout - Koloniseringen i Amerika.docx
Læse s. 53-58 minus s. 55 & 57. Lavet referat over din nye viden.
Lektien - Verdenshis s. 53-58.pdf
Artikel - Kolonialvarer.docx
trekantshandel | lex.dk – Den Store Danske
Trekantshandel 1.P 1550-1850
Sub Sahara Africa (eksempel)
Artikel - Sociale forskelle i DK (Vornedskabsets betydning).docx
Handout - At arbejde kvantitativ i historie (hovedstæder).docx
Læs artiklen og besvar de tre spørgsmål til sidst.
Handout - 6 Årsager til at Luther fik succes.pdf
Handout - Reformationen.docx
Reformationen 1516-1536 (Lektie).docx
Besvar læsefokusspørgsmålene på elevfeedback
Statsomvæltning og enevælde.docx
Samme lektie som til i tordags (så hvis du ikke fik lavet den har du muligheden nu)
Makkerpar denne uge
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb DHO (national identitet) ca. 1800-1900
Indhold
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysning & Fransk Revolution
Indhold
Kernestof:
Handout - Forbind personer og citater.docx
Medbring Vores verdens historie 2
Spørgsmål: Hvordan arbejder Galilei når han gerne vil forstå fænomener i naturen?
Kilde - Gallileis brev til Kepler (Lektie).docx
The Enlightenment: Crash Course European History #18
Lektie: 1: Opsummer oplysningstiden med egne ord på 3-5 linjer + 2: Vurder i hvilken grad ideerne har sat sig i dag i vores institutioner og os som mennesker.
Kilde - Frankrigs statsbudget 1788.docx
Kilde - Hvad er tredjestanden 1789.docx
Opgave - Den Franske Revolutions videre forløb.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 94-97
Læsefokus:
OBS: Have forberedt jer nok (vha. bogen + crash course videoen) så i kan optage jeres screencast om Den Franske Revolutions videre forløb i begyndelsen af lektionen (Læs: I får tid på klassen til optagelsesdelen)
Anschluss 1938-45.docx
Lektie. At være færdige med jeres præsentation over en berømthed som frekventerede Cafe Central i Wien
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
USA - fra koloni til stormagt
Indhold
Kernestof:
Artikel - USA består af 11 nationer (Matrix).docx
HISTOR~1.docx
Kilde - USA ufahængighdserklæring og forfatning (uddrag).docx
Handout - Årsag & virkning af amerikanske revolution.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 85-92, 233-238, 257-261, 284
Læse s. 85 (Kolonisternes utilfredshed...) til s. 92 (Minus kilderne). Lav et resume af USAs vej fra værende en koloni under Storbritannien til at have egen forfatning (uafhængigt land).
Færdiggør skemaet om årsag-virkning af den Amerikanske Revolution (uafhængighedskrigen 1776-1783)
KILDE-~1.PDF
Handout - Hvordan fik USA fat i....docx
Lav et resumer over hvordan USA blev udvidet geografisk fra kyst til kyst.
Makkerpar i denne uge (sæt jer i dem)
Medbring bogen
Historie - Indianerne forsvinder.pdf
Handout - Borgerkrigssange.docx
frenologi | lex.dk – Den Store Danske
Læsefokusspørgsmål s. 257-261 (minus kilderne):
Hvordan retfærdige gjorde man et slavesamfund i sydstaterne i USA? (overvej om spørgsmålet ligger om til at anvende kilden som levn eller beretning)
Den førende amerikanske ekspert i Danmark på Amerikanske forhold er Professor Niels Bjerre Poulsen. Hvad kom nederlaget i borgerkrigen for Sydstaterne til at betyde? (videoen ligger på Teams)
Handout (PP) - Udvandring til Amerika.pptx
Udvandrearkivet
Handout - Udvandringen til Amerika (Emigrantarkivet).docx
Indvandringsboom i USA s. 234-238 (minus kilde 75)
Læsefokusspørgsmål:
Handout - Push & Pull faktorer.docx
Når dansk flytter hjemmefra: Sådan lyder vores sprog blandt mindretal i udlandet
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2024-2025.docx
2.g elever - Valgfag i 3.g 2024-25.docx
Lektien: Nu skal du/i kombinerer jeres viden fra tidligere. Skriv et brev hjem til familien i Danmark hvori i fortæller om jeres rejse på skibet over det store Atlanterhav, hvordan i ankom og hvor i tog hen og hvordan det første år er gået. Hjælpemid
Medbring vores grundbog
Integrationsbegreber.pdf
Handout - USA - Hvordan blev de en (økonomisk) stormagt.docx
The Industrial Economy: Crash Course US History #23
Spørgsmål: Hvordan opstod amerikaneren? F. Turner operer med en "frontierteori" til at forklare dette spørgsmål. Hvad ligger der i denne? Nedskriv et resume af teorien.
Frederick Turners teori og kritik af denne.pdf
Kilde - A. Carnige - Hvorfor rigdom.docx
Besvar følgende handout (Fra sidst)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Industrialisering, arbejderbevægelsen & demokrati
Indhold
Kernestof:
Virtuel opgave 2.P.docx
Kære 2.P. Vi tager hul på et nyt forløb (Industrialiseringen og arbejderbevægelsen). I skal lave den virtuelle opgave enten individuelt eller i grupper. Send jeres besvarelse til mig på teams. Her kan i også skrive og ringe til mig.
SkruenUdenEnde - Kildesamling.pdf
Handout - Maskiner + x = velstand.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 74-77, 81-83, 121-122
Lav et resumer over din nye viden (fra lektien).
Kilder til arbejdsvilkår for børn i 1830'ernes England.docx
Læsefokus:
Handout - Peter Sabroe.docx
I skal have læst de to kilder om arbejdsvilkår for børn i England i 1830'erne og besvaret sprøgsmålet: Hvordan var arbejdsvilkårerne?
Vi mødes ved lektionens start på Teams
Handout 1 - Socialismen & arbejderbevægelsen.docx
Handout 2B - Virkning af en stærk fagforening-Socialdemokrati.xlsx
Handout 3 - To lande & to ideologier.docx
Handout 2A - Stærk fagforening-socialdemokrati - virkning.docx
Læsefokusspørgsmål:
2.P sikre demokratiets indførsel
Lav handout 3 (Mandag) færdit. Vi samler op på dette som det første.
Det danske demokrati.docx
Handout - Danmarks riges grundlov 1849-1920.docx
KRISTELIGT DAGBLAD - Dengang Danmark havde en Trump.docx
Alle grupper uploaderes deres tegneserie om demokratiets indførsel i Danmark på padletten.
Handout - Opsamlingsskema (Europas dominans).docx
Læs på på dine noter. Vi tager en quiz over forløbet.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb - SRP6
Indhold
Kernestof:
Upstrom (Innovativ virksomhed)
Worldperfect (innovationsfirma)
Handout - Historiske stormfloder i Danmark.docx
Find følgende artikel (via infomedia): Forskere finder storkirke i Vadehavets forsvundne Atlantis” fra Berlingske d. 4 juni 2023
Læsefokus:
Danmarks Meteorologiske Institut
Stormfloden i 1825, Thyborøn Kanal og kystsikring
Fra vejrvarsler til vejrudsigten, ca. 1600-1900
Stormflodernes tid – klima, natur og flytningerne af Nørre Vosborg i 1500-tallet
NAB + SWOT.docx
2P problemformulering.docx
Du skal vide hvad et NAB pitch er samt hvad en SWOT-analyse indeholder.
Pitch fra følgende fire grupper:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb - Europas dominans ca. 1800-1920
Indhold
Kernestof:
Artikel - Designerbørn under ansvar.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus; sider: 171-173, 203-204
Læsefokus:
Medbring bogen.
Handout 1 - Kapløbet om Afrika (Berlinerkonferrencen).docx
Handout 2 - Imperialisme øvelse (kolonierne).docx
Prøv at gennemskue hvad der lige er foregået ved hjælp af følgende artikel fra Silkeborg Avis 12 December 1884.
Silkeborg Avis om Afrikas deling.docx
Congo Fristaten | lex.dk – Den Store Danske
Lav handoutet fra i fredags færdigt + Læs om landet Congo Fristaten opretter efter Berlinerkonferencen i 1885.
Kilde - Jules Ferry Forsvar for den franske imperialisme.pdf
Materialetype 3 - A global guide to the first world war - interactive documentary
Materialetype 2 - Første verdenskrig (1914-1918).pptx
Materialetype 1 - Verden efter 1914 - Første Verdenskrig.pdf
Imperialismen og 1. Verdenskrig (Lektie).docx
Atikel - Hvem bar ansvaret for 1. WW (A. Watson).docx
I giver selvvalgte lektier for i jeres grupper. Hvem læser videre på hvilke materialetyper for at finde nære og dybe årsager til udbruddet af 1.Verdenskrig?
World War I Battlefields: Crash Course European History #33
Til videolektien: Hvad vidste i og var er nyt?
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb - Nazismen i Tyskland ca. 1920-1945
Indhold
Kernestof:
Versaillestraktaten 1919 - Fredsaftalens indhold - lex.dk
Hvad er din vurdering af fredsaftalen efter 1.Verdenskrigs (versaillestraktaten) afslutning på hårdheden overfor Tyskland?
Handout - Hvordan kunne holocaust lade sig gøre.doc
folkedrab.dk
Holocaust: Nazisterne dræbte cirka 1,5 millioner jøder på 100 dage
Hvordan foregik folkemordet på jøder under 2. Verdenskrig?
Kilde - HitlerOmRacepolitilkOgLivsrum - Fokus3.pdf
Kildekritik øvelse 1 og 2 håndskilder (Holocaust).docx
Du skal kunne forklare om dit selvvalgte folkemord. Hvorhenne, hvem, hvordan, hvorfor? Kunne det være undgået?
Handout - Undersøgelse af samfundsforholdene i Tyskland.docx
VVH3 - s. 74-81 (Nazisternes magtovertagelse) (BATTLE).pdf
Skriv tre kendetegn ned ved nazismen som ideologi.
Handout - Nazificering af hverdagen via propaganda.docx
Kilde - En tysk skolepiges syn på jøderne.docx
Alle grupper skal være klar til at battle. Dvs. der skal være otte kampklare skud i kanonen.
Illustreret videnskab - Hitler Jugend.pdf
Handout - Nazificering af Tyskland (Hitler Jugend som case).docx
Nazificering af hverdagslivet (Lektie).pdf
Læse s. 62-63. Skriv et par linjer ned til dig selv over følgende spørgsmål: Hvad var virkningerne af nazificeringen af tyskerne?
Fejesving i hagekorsets skygge
Danmarks Nationalsocialistiske Arbejderparti (DNSAP), 1930-1945
Du skal kunne svare på alle spørgsmål på arket (handoutet) fra sidste gang (Nazificering af ungdommen).
Alle skal besvare spørgeskemaet (lectio) om bowling i slut maj.
Skriveøvelse- Hvad karakteriserer de to kilders syn på modstand mod besættelsen_ .docx
Besættelsen | lex.dk – Den Store Danske
Inddel besættelsestiden i Danmark i to perioder (hjælpemiddel: Tænk i kontiunitet og brud)
Læs op på dine noter. Vi tager opsamlingspil idag.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den Kolde Krig ca. 1945-1990
I forløbet "Den kolde krig" er der arbejdet med forskellige aspekter af Den kolde krig, fra Jerntæppet til Sovjetunionens sammenbrug og Den kolde krigs afslutning. Der er arbejdet med forskelle mellem de to supermagter, USA og Sovjetunionen, herunder ideologiske forskelle og forskelle i levevilkår i de to lande. Der er desuden arbejdet med ændringen i amerikansk udenrigspolitik, propaganda under Den kolde krig, Cuba-krisen og Vietnamkrigen samt årsager til Den kolde krigs afslutning.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 3, Columbus; sider: 127-133, 136-138
Den kolde Krig modul 1 - Introduktion.pptx
Den kolde Krig modul 2 - Jerntæppet i Europa.pptx
Kilde - Monroedoktrinen.docx
Den kolde Krig modul 3 - Ny amerikansk udenrigspolitik.pptx
Husk at medbringe jeres historiebog :-)
Den kolde Krig modul 4 - USA vs. Sovjetunionen.pptx
Forskelle mellem USA og Sovjetunionen.docx
Læs artiklen her: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/kommunisme-propaganda-stalins-terrormaskine/propaganda-under-stalin
Den kolde Krig modul 5 - Koldkrigspropaganda.pptx
"Propaganda under Stalin". Folkedrab.dk
Læs det vedhæftede dokument om Cubakrisen
Den kolde Krig modul 6 - Cubakrisen.pptx
"50 år efter fredsaftale: Vietnamkrigen spøger stadig i USA". Kristeligt Dagblad, 27. januar 2023
Den kolde Krig modul 7 - Vietnamkrigen.pptx
Kilder til USA's engagement i Vietnam.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne Danmark
I forløbet "Det moderne Danmark" er der arbejdet med overgangen fra det traditionelle over det moderne og til det senmoderne samfund. Fokus har været på forandringer i familielivet med særlig fokus på børn og unges rolle og muligheder, samt på børn og unges rolle i forskellige familietyper. Der er desuden arbejdet med begrebet "teenagere", kønsroller og ligestilling samt påvirkningen fra den amerikanske kultur i efterkrigstiden. Forløbet er afsluttet med et projekt om børn og unge i overgangen til det senmoderne samfund.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
Indhold
Kernestof:
Forforståelse.pdf
Det senmoderne Danmark modul 1 - Introduktion og forforståelse.pptx
Læs kilde 49 "Takt og tone om børneopdragelse (1918)"
Familieliv i Danmark, s. 12-17.pdf
Familieliv i Danmark, s. 50-55.pdf
Familieliv i Danmark, s. 71-76.pdf
Det senmoderne Danmark modul 2 - Familieliv i forandring.pptx
Skriv minimum 10-15 linjer til en 2024 udgave af "Takt og tone om børneopdragelse". Hvordan ville den lyde anno 2024?
Tre kilder om livet i de tre stænder.pdf
Det senmoderne Danmark modul 3 - Børne- og ungdomsliv i det traditionelle samfund.pptx
_Jeg savner stadig kollektivets dunkende hjerte_, SøndagsAvisen, 15.10.2021.pdf
Det senmoderne Danmark modul 4 - Børne- og ungdomsliv i det senmoderne samfund.pptx
Det senmoderne Danmark modul 5 - Teenagere i efterkrigstiden.pptx
Har ungdommen for løse tøjler. danmarkshistorien.dk.docx
Hjælper manden til i hjemmet.docx
Det senmoderne Danmark modul 6 - Kønsroller og ligestilling.pptx
Ti bud for kvinder.docx
Det senmoderne Danmark modul 7 og 8 - Projektarbejde.pptx
Kære 3p. I skal arbejde selv med projektet, som vi satte igang sidst. Upload jeres besvarelser under elevfeedback ved modulets afslutning. God arbejdslyst.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Demokratiets udvikling
I forløbet "Demokratiets udvikling", der er et fællesfagligt forløb med oldtidskundskab, er der arbejdet med demokratiet udvikling fra antikkens Rom og Athen til det moderne demokrati i Danmark og USA. Fokus har været på at sammenligne demokratiets indretning og centrale principper i Antikken og hhv. Danmark og USA, og der har desuden været særlig fokus på kvinders og afroamerikaneres stemmeret.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Athenian Democracy | Political Philosophy. James Muldoon, youtube
Government and Politics in Ancient Rome: The Republic DOCUMENTARY. Imperium Romanum, youtube
Demokratiets udvikling modul 1 - Athen og Rom.pptx
Junigrundloven ǀ Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849
Uddrag af debatten i Den Grundlovgivende Rigsforsamling, marts-april 1849. danmarkshistorien.dk.docx
Se de to videoer og besvar opgaverne fra sidst, hvis ikke I nåede færdige sidste modul
Demokratiets udvikling modul 2 - Danmark bliver demokratisk.pptx
Den amerikanske uafhængighedserklæring.docx
Den amerikanske forfatning.docx
Demokrati modul 3 - Det amerikanske demokrati.pptx
Kongerækken Appendiks #10: Kvinders valgret
RIGSARKIVET: Kvindernes vej til stemmeret i 1915
Demokrati modul 4 - Kvinders vej til valgret.pptx
Historien om Danmark (9:10). dr.dk, 21. oktober 2017
Jørgen Jørgensen - Demokratiet har ret til at forsvare sig. danmarkshistorien.dk.docx
Morten Dahlin - Danmark må opruste for at forsvare demokrati. Sjællandske Nyheder, 6. juni 2022.docx
Demokrati modul 5 - Demokratidebatten efter Anden Verdenskrig.pptx
Sådan forlængede Jim Crow-lovene slaveriet i USA. Historienet, 19. juni 2024.docx
Da sorte amerikanere blev fuldgyldige statsborgere. Information, 10. februar 2015
Skriftlig opgave - Afroamerikaneres vej til stemmeret i USA.docx
Noteark til besvarelse af opgaveformulering.docx
SRP8.pptx
Det nye folketing har flere kvinder og erhvervsuddannede, men færre med minoritetsbaggrund. Kristeligt Dagblad, 6. november 2022
Demokrati modul 8 - Repræsenterer Folketinget befolkningen.pptx
Ligestillingsindikator for opstillede og valgte kandidater til folketingsvalg efter kandidater. dst.dk
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det kommunistiske Kina ca. 1945-2020
Indhold
Kernestof:
Medbring vores grundbog (Vores verdenshistorie 3)
Riget i midten - Kinas historie #3: Det store spring fremad endte med hungersnød
Folkekommunerne 1958 & Kilde.docx
Den første tid (starten af 1950'erne).docx
Læsefokusspørgsmål:
Historieopgave - En kildekritisk analyse.docx
Kilder - Om Haralds (og danernes) overgang til kristendommen.docx
PP kilder - Det store spring fremad.pptx
Du skal høre podcasten færdig så vi kan illusterere Det Store Spring Fremads virkninger med AI.
Medbring vores grundbog
Kilde - Uddrag af romanen Vilde Svaner (1991).docx
Farvel til tobarnspolitikken: Nu må kinesiske par få tre børn
Deng Xiaopings (Partiets nye mand) (Lektie).docx
Medbring bogen.
VVH3 - s. 243-245.pdf
God kildekritisk analyse.docx
Du skal lave "trappen mod velstand" færdig (fra mandag). Deng Xiopeng (lex.dk) + s. 243-245 i vores Grundbog.
Kinas præsident får lov til at blive siddende hele livet
Handout - Det udenrigpolitiske ris i Kinas nyere historie.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Romerriget - Samfund, udvidelse og fald
Indhold
Kernestof:
Antikkens Rom Podcast serie (Matrix øvelse).docx
Kilde - Polyb om Roms forfatning, 144 f.v.t..pdf
To kilder - Roms vej til stormagtsstatus.docx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 51-57, 81-84
Jeg vil bede jer læse s. 51-53, 57 i den vedhæftede pdf (dvs. ikke det hele). Vi snakker om vores forforståelse for antikken, arven fra Rom og snakker om forskellen på en republik og et kejserdømme. Læsefokus:
Handut - Slaveriet i Romerriget.docx
Lektie: Alle hører deres podcast (worddokument) og video (ligger på Teams) færdig og er klar til at give overblikket (Fokusspørgsmålene) videre til klassekammeraterne.
Medbring Vores Verdenshistorie bind 1
DRTV - Otte dage, der skabte Rom: Spartacus' oprør
Kilde - Tekst 1 - Varro (s. 82-84).pdf
Hvis du ikke fik gjort det i mandags skal du læse s. 74-76 i Vores Verdenshistorie 1.
Handout - Romerrigtes undergang.docx
Vollmond - Verdenshistorie 1 s. 52-55.pdf
Lav et resume af teksten.
Medbring papir, skriveredskab og vores grundbog (VVH1).
Handout - Historiebrug og erindringssteder.pdf
Spørgsmål: Hvilke faktorer ligger den store danske (Leksikon) vægt på som årsager til Romerriget falder?
Romerriget - historie - Læs mere, og se tidslinjer - Lex
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Historie-A-2020-Bilag.pdf
For 3.p gælder, at der er 10 elever, der endnu ikke har besvaret spørgeskemaet om Evaluering af gymnaiseforløbet. I 10 skal gøre dette.
Du får fat på de otte andre skemaer (Guldnoterne) fra i fredags.
Artikel - Sådan blev vi kulturelle amerikanere 1945-1965.docx
Handout - Historiesyn.docx
Slapt og skarpt (3.G) (PRINT).docx
Vi tester guldnoternes brugbarhed. Læs op på dine guldnoter om Middelalderen. Vi tester dem ved lektionens start.
PP lektion 6.pptx
Historieeksamen - Gode råd (til eleven) (PRINT).docx
Læsefokus:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914836264", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914836264", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914836264" }