Holdet 2022 22 HI/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Carsten Ahrenkiel Højmark
Hold 2022 22 HI/q (1q HI, 2q HI, 3q HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Middelalder og korstog
Titel 2 Enevælde og national identitet med DHO
Titel 3 Første Verdenskrig
Titel 4 Den kolde krig
Titel 5 Danmark i en global verden
Titel 6 USA en nations skabelse
Titel 7 Det moderne Kina
Titel 8 Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Enevælde og national identitet med DHO

Vi arbejder med oplysningstiden i Danmark under enevælden og undersøger Stuensee-affæren. Der arbejdes også med livet i Danmark og landboreformerne. Forløbet hænger sammen med DHO, som fokuserer på national identitet og demokrati i Danmark i 1800-tallet.
DHO-forløbet kommer i forlængelse af forløbet og de to hænger sammen. Så til eksamen kan man komme op i de to forløb i sammenhæng.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Første Verdenskrig

Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet i Vores Verdenshistorie 3 "Bruddet med verden af i går". Formålet er at undersøge hvordan verden så ud ved det 20. århundredes start, og hvordan første verdenskrig blev katalysator for store forandringer på mange planer - teknologisk, politisk, mentalt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den kolde krig

Forløbet belyser stormagtskonflikten mellem Sovjet og USA. Der er særligt fokus på Vietnamkrigen, som bearbejdes gennem projektarbejde, dokumentarfilm og analyse af Oliver Stones "Platoon".
Anslået omfang: 80 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark i en global verden

Forløbet undersøger Danmarks ageren i verden med fokus på Danmark:
* Under den kolde krig. Her arbejdes med historiebrug og stridende fortællinger om Danmarks rolle, herunder fodnotepolitikken.
* Som international aktør.
I forløbets afslutning arbejdes med globalisering og forandringer i den internationale politiske verdensorden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 USA en nations skabelse

Forløbet undersøger USA's skabelse og dykker ned i udviklingen af en ny nation som bliver til en stormagt. Målet er gennem kildelæsning at finde frem til baggrunden for den amerikanske identitet, myter og fortællinger. Forløbet inddrager også den amerikanske præsidentvalgkamp, hvor vi undersøger kandidaternes historiebrug og inddragelse af nationale myter og identitet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne Kina

Forløbet har til hensigt at give eleverne forståelse for kinesisk historie og mentalitet. Hovedvægten bliver lagt på Kinas udvikling i det 20. og 21. århundrede, og vi vil arbejde med at påvise hvorledes Kinas historiske erfaringer påvirker landets handlinger og syn på verden. Der vil også blive arbejdet med aktuelle problemstillinger i en globaliseret verden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romerriget

Forløbet fokuserer på Romerrigets skabelse, hvad der holdt riget samlet og så arbejdes der med forskellige årsagsforklaringer på hvorfor Romerriget (i vest) til sidst kollapsede.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer