Titel
3
|
DHO Danmark i 1800-tallet
Dette tværfaglige DHO-forløb tog direkte afsæt i forløbet om enevælde, oplysningstiden og den franske revolution.
I dette forløb har vi undersøge dansk national identitet, og hvorfor national identitet blev vigtig i 1800-tallet. Efter en en kort introduktion til de perioder, vi inddeler historien og litteraturhistorien i, arbejdede vi i historie med overblik over de vigtigste udviklingstræk i perioden og analyse af samtidige kilder.
I dansk arbejdede vi med lyrikanalyse af periodens fædrelandssange med fokus på de værdier og nationale symboler, som hyldes i sangene. Herunder perspektiveres til nationalromantikken som litteraturhistorisk periode.
Opgaveformuleringen til DHO-en lød:
Redegør kort for centrale udviklingstræk i første halvdel af 1800-tallet i Danmark. Du må gerne, men behøver ikke, trække tråde til andre perioder.
Undersøg, hvordan national identitet kommer til udtryk i 1800-tallets Danmark. Du skal lave digtanalyse af to fædrelandssange fra perioden. Du skal vælge mellem følgende fædrelandssange: ”Der er et yndigt land” (1819) af Adam Oehlenschläger, ”Danmarks trøst” (1820) af N.F.S. Grundtvig og ”Danmark, mit fædreland” (1850) af H.C. Andersen. Derudover skal du lave en historiefaglig analyse af en af de valgte fædrelandssange og yderligere en historisk kildeanalyse af en selvvalgt kilde.
Perspektiver til nationalromantikken og diskuter, hvorfor national identitet blev vigtigt i 1800-tallet.
Spørgsmål vi har arbejdet med: Hvad kendetegnede udviklingen fra slutningen af 1700-tallet og frem til midten af 1800-tallet i Danmark? Hvad kendetegnede den danske nationale identitet, der kom til udtryk i 1800-tallets Danmark? (herunder: Hvilke forskellige opfattelser af fædrelandet eksisterede der i starten af 1800-tallet?) Hvorfor national identitet blev vigtigt i 1800-tallet? Hvad kendetegnede den nationalliberale ideologi? Hvorfor brød treårskrigen ud? Hvilke aktører og strukturelle forhold blev afgørende for overgangen fra enevælde til folkestyre? Hvilken betydning har vores opfattelse af danskhed for vores samfund i dag?
Kildemateriale
HC Andersen: I Danmark er født (1848)
HC Andersen: I Danmark er født (1848) - Genfortolkning af Isam B (2007)
Dengang jeg drog af sted: Tekst: Peter Faber, 1848 Melodi: E. Horneman, 1848
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet (1848)
Friisberg, Claus, (2011), Taler til tiden 100 danske taler 1835-1972, Danmark til Ejderen af Orla Lehmann 1842, Vestjysk kulturforlag
Grundtvig, N.F.S, (1820), Danmarks trøst
Oehlenschläger, Adam, (1819), Der er et yndigt land, Aarhus Universitet – Danmarkshistorien.dk
Johannes Ewald: Kong Kristian stod ved højen mast (1779)
Fremstillingsmateriale
Interaktive danmarkskort (danmarkshistorien.dk)
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Historien om Danmark (8:10): Grundloven, folket og magten (DR.dk/undervisning)
Larsen, Henrik Bonne & Thorkil Smitt, (2006), Danmarkshistorisk oversigt, Systime
Guldalderen #1: 1700-tallets handel gødede jorden for 1800-tallets kunstnere (Kongerækken, podcast, 2019)
Walter Boss, Arne Johansen og Søren Kofod: "Nationalisme, krig og demokrati" (Gyldendal Uddannelse, 1999), s. 7-9 & 31-32
Kristian Iversen: "Nationer og nationalisme" (Columbus, 2017). Begreberne: Nation, stat, nationalstat, multinational stat, nationalisme, patriotisme
Synspunktsmateriale
Petersen, Irene Berg, (2009), Danskhed er en moderne opfindelse, Videnskab.dk
Adriansen, Inge (2016): "Brug af sange i nationsopbygningen"
Ernst Gellener: Nationer og nationalstat (1983)
|