Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 HI/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Peter Hansen-Damm
Hold
2022 22 HI/w (
1w HI
,
2w HI
,
3w HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Europæisk middelalder
Titel 2
Enevælde, oplysning og national identitet
Titel 3
Danmarks tilblivelse
Titel 4
Opdaget?
Titel 5
Israel-Palæstina konflikten
Titel 6
Imperialisme & første verdenskrig
Titel 7
Kampen om det gode samfund (SRP8)
Titel 8
Den kolde krig og Danmark
Titel 9
Demokrati. Fra antikken til i dag
Titel 10
Renæssance, reformation og hekse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Europæisk middelalder
I dette forløb undersøger vi hvad der kendetegner middelalderen som periode. Hvad kendetegner samfundsstrukturen og hvilken rolle spillede kirken? Var middelalderen den mørke periode, som den oftest skildres som? Ud over det undersøger vi årsagerne til korstogene og belyser konsekvenserne af disse, herunder mødet mellem den arabiske og europæiske verden. Som perspektivering til nutiden diskuterer vi hvornår krig er retfærdig/tilladt i dag og i middelalderen.
Forløbet tones til studieretningen ved at vi belyser pestens indtog i Europa, samt middelalderens sygdomsopfattelser.
Afslutningsvis ser vi på hvad historiebrug er og hvordan det kommer til udtryk med særligt fokus på middelalderen.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
Fokus: Europæisk historie 500-1500
Hovedmaterialer:
Peter Frederiksen Vores Verdenshistorie 1, s. 119-150
3 myter om den mørke middelalder
1w Fortolkninger af pestens betydning
1w Saladin og historiebrug
1w Historiebrug
Dokumentar:
Hellig krig - korstog til Jerusalem. DR 2013
Centrale kilder:
Pave Urbans tale 1095
Mands brev til unge kone 1390'erne
Beretning fra erobringen af Jerusalem 1099
Lorentzens maleri af Dannebrog fald fra himlen 1809
Indhold
Kernestof:
Hvad skal man kunne i historiefaget..pdf
Ingen lektier.
Ingen lektier, men I skal læse i begyndelsen af modulet. Så medbring evt hørebøffer og evt.lidt juice/morgensnack.
Alicia og Alva opsummerer kort de faglige pointer fra i går.
1w Middelalderens Europa Peter Frederiksen Vores verdenhistorie 1.pdf Download denne tekst på jeres computer - det kompendiet til dette forløb.
Opgave 1 Hvem har mest magt.docx
Andreas og Anna fremlægger faglige pointer fra sidste gang.
Læs s. 128midt-134øverst i kompendium om middelalder (minus kilde 24) og besvar følgende fokusspørgsmål:
Asger og Astrid gennemgår gårsdagens pointer
Læs s. 134øverst - 137 i kompendiet om middelalderen og besvar fokusspørgsmålene herunder:
Læs dette link omkring Pesten og besvar følgende fokusspørgsmål:
Cecilie og Christian samler op fra sidst
Elisabeth og Emilie samler op fra sidst
Læs dette ark. Hvad gør vi i historie, når vi inddeler historien i perioder?
Læs endvidere disse to tekster om pestens betydning for eftertiden.
Filippa og Hadia samler op på pointerne fra sidst
Læs s. 142-144 (indtil kilde 29) i kompendiet og besvar følgende spørgsmål
1w Opgave om historiesyn.docx
Johanne og Josephine samler op på de faglige pointer fra sidst.
Læs vedhæftede kilde og besvar følgende fokusspørgsmål
Pave Urban d. II tale 1095.docx
image.png
1w Skabelon til skriftlig kildekritik.docx
Elevbesvarelse kildeanalyse af Pave Urban.docx
Maja og Marie samler op fra sidst
Læs s. 144-147 i kompendiet inklusive kilde 30+31
I skal parvis lave nogle memes, der afspejler riddernes grund til at tae på korstog (kilde 30) og et der afspejler Jerusalems erobring (k31). De må også gerne kombineres - lidt tid til at være kreativ
1w Retfærdig krig.pdf
1w Korstogenes betydning.docx
Mathilde og Noah samler op på pointer fra sidste lektion.
Læs s. 148-150 i kompendiet og besvar følgende fokusspørgsmål:
Afsnit
Oscar og Sara samler op på pointerne fra sidste lektion
Læs vedhæftede kopi og besvar fokusspørgsmålene:
1w Historiebrug.docx
1w Saladin og historiebrug.docx
Robert og Simone fortæller om pointerne fra sidste lektionHUSK en køleskabsmagnet.
I skal læse de sider i kopien jeres navn står ud for. Desuden skal I selv opstille 6-7 spørgsmål (altså ligesom fokusspørgsmål), som kan besvares ud fra de sider I har læst. Spørgsmålene skal bruges i undervisningen.
Makkerpar til og med onsdag uge 3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Enevælde, oplysning og national identitet
Vi arbejder med årsagerne til enevældens indførsel i Danmark. Men også hvad der kendetegner enevældens samfund og hvordan oplysningstiden præger Danmark. I den forbindelse trækker vi tråde mellem indfødsretten 1776 og hvilke krav der er til statsborgerskab i dag. Endelig belyses kort hvordan landboreformerne ændrer Danmark.
Som eksempel på revolutioner i udlandet undersøges årsagerne til den franske revolution. Der tones til biotek ved at se på levevilkårene i Paris omkring år 1800.
Forløbet leder frem til med DHO, som fokuserer på Danmark i 1800-tallet. DHO-forløbet kommer i forlængelse af forløbet og de to hænger sammen. DHO'en fokuserer især på udviklingen af en dansk national identitet, herunder synet på danskhed (hvad det vil sige at være dansk) og hvorfor national identitet blev vigtig i løbet af 1800-tallet.
Kernestof:
- politiske og sociale revolutioner
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Periode: 1500-1900 og fokus på Danmark
Hovedmateriale:
Mini-foredrag den danske enevælde
Danmarks historie. Enevælde og oplysning, s113-124, 127-145
Fokus 2. Revolutioner s. 69-74, 83-84
Walter Boss, s 7-9 og 28-31 (i DHO kompendium)
Danmarkshistoriens oversigt 54-63 (DHO kompendium)
1w Glenthøj: Danskheden er en moderne opfindelse
Centrale kilder:
Kongeloven
Frederik den 3.s håndfæstning af 1648
Indfødsretsloven af 1776
Menneskerettighedserklæringen 1789
Korte citater af Locke, Montesquieu, Voltaire og Kant
Lehmann: Danmark til Ejderen
Indhold
Kernestof:
Nu kaster vi os over et nyt forløb, som kommer til at hedde "Danmark og oplysningstiden". Perioden er ca. midten af 1600-tallet til frem midten af 1800-tallet; altså den periode som vi kalder enevælden. Men først begynder vi med den franske revolutio
Fokus 2 - Revolutioner (OCR).pdf
Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid - spørgsmål.docx
Nu kaster vi os over et nyt forløb, som kommer til at hedde "Danmark og oplysningstiden". Perioden er ca. midten af 1600-tallet til frem midten af 1800-tallet; altså den periode som vi kalder enevælden. (vi venter med den franske revolution til efter
Miniforedrag - den danske enevælde
Kilder Frederik IIIs Håndfæstning (1648) og Kongeloven 1665.doc
Gizem og Linh genfortæller de væsentligste pointer fra dokumentaren vi så i sidste lektion.
Læs s. 113-115 i vedhæftede Danmarkshistorie og besvar følgende fokusspørgsmål:
Makkerpar uge 8
På klassen læses s. 127-133 i kopi om Enevælden
Alicia og Alva fortæller kort centrale pointer fra sidste undervisningsgang.
Ingen lektier
1w Kilde Menneskerettighedserklæringen 1789.docx
Andreas og Anna fortæller om de centrale pointer fra sidste lektion (især om oplysningstiden idealer)
Forud for lektionen skal du selv have søgt information om følgende filosoffer fra oplysningtiden (Hvem var han, hvornår levede han og gerne også lidt om hvilke centrale tanker han havde).
1w Kilde Indfødsretsloven af 1776.docx
Læs s. 139-140 i kompendiet og besvar følgende fokusspørgsmål:
Cecilia og Astrid fremlægger de centrale pointer fra i går.
Asger og Christian fortæller om centrale pointer fra sidste gang.
Lektier er at se uddrag af Historien om Danmark: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
image.png
Læs s. 69-74midt i vedhæftede kopi og besvar følgende læsefokus:
Elisabeth og Emilie samler op centrale pointer fra sidst
1w årsager til den franske revolution (Kilder).docx
1w Årsagsforklaring på den franske revolution.docx
Læs s. 83-84 i vedhæftede kopi.
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Fillipa og Emilie genfortæller de centrale faglige pointer fra sidste lektion.
Find teksten "Nationalisme, krig og demokrati" af Walter Boss i kompendiet og læs s. 7-9 samt 28-31 (pdf-sidetal s. 30 lige efter tekst om Nadia Nadim)
Sæt jer i makkerpar ved timens begyndelse
1w Skema over faglige begreber og udvikling af danskhed.docx
Gizem og Hadia genfortæller de vigtigste faglige pointer fra sidste lektion
Læs i kompendiet teksten "Danmarkshistorisk oversigt" s. 54-63 (s. 62 springes over). Teksten findes i kompendiet lige efter Boss' tekst som I læste sidst eller (pdf-sidetal 39).
DHO-kompendium 1w DHO 2023 (OCR).pdf
1w Noter til DR dokumentaren Grænseland.docx
1w skriveøvelse Orla Lehmann_ Danmark til Ejderen (1842).docx
Undersøg først hvad nationalliberalismen er ved hjælp af dette link:
Læsvedhæftede artikel: Inge Adriansen: “Brug af sange i nationsopbygning”.
Læs vedhæftede artikel og noter dig de vigtigste pointer. Skriv herefter 3-4 sætninger, hvor disse pointer indgår og hvor du bruger "diskussions" formuleringer. Se arket om "den gode diskussion" i Teams.
Øvelse_ Find rundt i elevressourcerummet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarks tilblivelse
Vi undersøger vikingetiden som periode, herunder dannelsen af en dansk stat i vikingetiden og hvad der kendetegnede samfundet og hvorfor vikingerne drog på togt. Vi har analyseret synet på vikinger og efterfølgende perspektiveret til vikingetidens betydning for den nationale identitet og eksempler på historiebrug. Vi ser på erindringsfællesskabet betydning, kollektiv erindring og hvorfor vi er så interesserede i vikingetiden i Danmark i dag.
Kernestof:
- ̶stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Fokus: Danmark 500-1000
Hovedmaterialer:
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie, s. 24-29,31-34, 39-47
1w Historiebrug
Danmarks tilblivelse 8Fokus 1), s. 75-79
Danmarks historie erindringsstedsanalyse s. 45-53
Erindringsfællesskaber og erindringseksplosioner (s. 16-17 og 34-35)
Dokumentar
DR Historien om Danmark: Vikingetiden.
Centrale kilder:
Ibn Fadlan Om vikingenes skikke 922 (2 kilder)
Angelsaksiske krønike 789-954
Widukins beretning om Poppo 973
Jellingestenen
Uddrag fra serien Vikings
Indhold
Kernestof:
Find et billede (gerne med dig på) fra et sted, du var i din sommerferie. Tag billedet med til timen og undersøg lidt om stedets historie, som du kan fortælle på klassen.
Medbring dit DHO responsark (det du fik af Henrik og jeg) til timen og nedskriv 1 generel og 1 historiefaglig erfaring, du tager med dig fra DHO'en i elevfeedback forud for denne time.
Titel
2w Erindringsfællesskaber og erindringseksplosioner (OCR).pdf
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie, Forlaget Columbus; sider: 24-29, 31-34, 39-47
Læs til side 27 øverst og besvar følgende spørgsmål:
1w Historiebrug.docx (Hvis du lige vil tjekke op på stoffet fra 1g)
Find et eksempel på historiebrug med vikingetiden eller ting fra vikingerne. Lav en analyse at dit eksempel, hvor du kommer ind på nedenstående punkter. Du skal lave et lille pptx, der skal understøtte din analyse og som skal fremvises for en anden i
2w Kildeuddrags beskrivelse af vikingerne.docx
Læs de angivne sider (undtaget kildeteksterne 1-5) og besvar fokusspørgsmålene:
Læs teksten (undtaget kildetekster) og besvar fokusspørgsmålene:
Kildeanalyse
Ibn Fadlan om vikingernes skikke.docx
Læs s. 44-47 (undtaget kilde 9&10) og besvar fokusspørgsmålene:
Erindringsstedsanalyse skema.docx
Læs s. 45-53 i den vedhæftede kopi og besvar følgende spørgsmål:
2w Erindringsstedsanalyse (OCR).pdf
2w Rejsechallange Geneve.docx
Læs artiklen herunder som lektie:
Læs s. 75 (nederst) til s. 79 (midt) i den vedhæftede kopi og besvar følgene spørgsmål:
2w Hvornår bliver Danmark en samlet stat.docx (kilder)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Opdaget?
I dette forløb arbejder vi med europæernes opdagelse af Mesoamerika og det kulturmøde der er forbundet hermed. Hvad var årsagerne til at europæerne drog afsted og hvordan oplevedes kulturmødet set fra begge sider. I den forbindelse har vi inddrager forskellige fremmedbilleder - især med fokus på hvordan spaniernes så på indianerne. Endvidere undersøger vi Aztekersamfundets opbygning og kendetegn, samt årsagerne til spaniernes sejr. Afslutningsvis belyser vi de las Casas kamp for indianernes rettigheder og spørgsmålet om "Er indianerne mennesker?" og laver en erindringsstedsanalyse af en skulptur.
Forløbet har indeholdt et mini-kildeprojekt.
Kernestof:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Holocaust og andre folkedrab
Fokus: Verden uden for Europa 500-1500
Hovedmaterialer:
Overblik De store opdagelser s. 80-85
Kulturmøde og fremmedbilleder (s. 20-21)
Opdaget? s. 17-41, 44-48
Etnocentrisme og eurocentrisme
De amerikanske folkemord
De las Casas - indianernes beskytter
Centrale kilder:
Kong Manuels brev til kong Ferndinan 1499
Columbus' logbog om mødet med de vilde 1492
Cortez' breve til den spanske konge 1520
Codex Florentino
Codex Mendoza 1542
Indhold
Kernestof:
2w Årsager til de store opdagelsesrejser.docx
Afsnit
Læs i "Overblik" s. 80-85 (øverst) i vedhæftede dokument og besvar følgende spørgsmål:
Overblik De store opdagelser.pdf
Kort over Mesoamarika
Læs s 17-22 i vedhæftede kopi og besvar spørgsmålene:
2w Opdaget.pdf
Fokusspørgsmå til s. 23-28.
Se denne video (22min) og svar på følgende spørgsmål:
2w Aztekerriget kildeopgave.docx
2w Etnocentrisme og fremmedbilleder.docx
2w Etnocentrisme og eurocentrisme.pdf
2w Kulturmøder og fremmedbilleder.pdf
Læs s. 29-34 i kompendiet og besvar følgende foksuspørgsmål:
2w Projektopave Den spanske erobring.docx
Læs s. 35-41(øverst) i kompendiet og besvar følgende fokusspørgsmål:
Kilde 7 til projektopgave.docx
Vi arbejder videre med projektet. De som ikke var til første del udgør en gruppe. Alle skal forud for lektionen have læst kilde 6 og overvejet hvordan disse kildeuddrag fortæller os om mødet mellem spanierne og aztekerne
Vi mødes i D2. Alle grupper skal være færdige med deres præsentation, som oploades i teams når lektionen er slut. Teams
Vi mødes i C10. De sidste grupper fremlægger:
Når man ikke fremlægger eller lytter skal man løse opgaven på elevfeedback. Man må også godt lave den på et andet tidspunkt, men den skal senest afleveres ved lektionens afslutning på elevfeedback. Dvs hvis man har fremlagt i sidste uge må man gerne
2w De amerikanske folkemord (uddrag).docx
Læs s. 44-48 i kompendiet herunder.
2w De Las Casas - indianernes beskytter (uddrag).docx
Læs vedhæftede fil og nedskriv 2 -3 centrale pointer fra artiklen. Overvej desuden om der er tale om et folkedrab jf. FNs definition (se fil)
Vi mødes i N1
I skal have jeres ark fra sidste gang med til lektionen.
2w Er indianerne mennesker (noter).docx
Overbliksskema forløb i historie.docx
2w erindringsstedsanalyse Bartolome de las Casas.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Israel-Palæstina konflikten
I dette forløb arbejder vi med afsæt i den aktuelle konflikt baggrunden for - og forløbet af - Israel-Palæstinakonflikten. Herunder fokus på Fns delingsplan og årsagerne til udråbelsen af staten Israel. Endvidere belyser vi bosættelserne og deres rolle i mulighederne for fred. Afslutningsvis har vi set på historiebrug i den aktuelle konflikt men også muligheder for at skabe fred med afsæt i Osloprocesserne og den aktuelle situation. Vi diskutere også i hvorvidt Israel begår folkedrab i Gaza og hvilken betydning den anklage har for staten Israel.
Kernestof:
- Holocaust og andre folkedrab
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
Fokus: Efter 1900 til i dag
Hovedmateriale:
Israel-Palæstina konflikten forklaret i 10 punkter
Det moderne mellemøsten s. 68-71
Israel s. 20-43, 71-86
Fjerne Naboer
Den første Intifada
Fredsprocessen Israel lod dø
Hvilken udfordring står fredsprocessen over for nu
Dokumentar
Anders Agger Indefra: Israel.
Arons hellige bakketop. DR 2015
Central kilder:
Balfour erklæring 1917
Kort fra 1947
Ben Gurions udråbelse af den israelske stat 1948
Indhold
Kernestof:
Læsefokus på baggrund af vedlagte artikel - der er korte svar til alle spørgsmål:.
Afsnit
Læs vedhæftede fil forud for lektionen og besvar fokusspørgsmålene herunder:
Det moderne Mellemøsten.pdf
TimeGuessr
2w FNs delingsplan.docx
Medbring bogen Israel 1948-2015. Vi skal bruge den på klassen.
Kildeoplæg ved Johanne og Linh
David Jano: Israel 1948 - 2015, Frydenlund; sider: 20-43, 71-86
Læs siderne og løs individuelt opgaven i elevfeedback:
Medbring gerne hørebøffer, vi skal læse lidt på klassen. Så husk også bogen (som altid)
2w Staten Israels oprettelse årsag og konsekvenser.docx
Læsefokusspørgsmål (læs til "Holocaust og Tyskland"):
Opgave i elevfeedback
Israel anklages for folkedrab
Kildeoplæg ved Josephine og Elisabeth
Læs ovenstående sider og besvar fokusspørgsmålene:
2w Holocaust, Israel og Tyskland.docx
Besvar følgende læsefokusspørgsmål: (undlad den blå kasse s. 40)1) Hvilken betydning fik sekskrigen for Israel og jøderne?
Kildeoplæg ved Andreas og Asger
Læs vedhæftede korte artikel om bosættelserne:
https://peacenow.org.il/en/settlements-watch/settlements-data/population
2w Den første Intifada 1987 (remediering).docx
Fredsprocessen som Israel lod dø (artikel).docx
Kildeoplæg ved Maja og Marie Kong Manuels brev til Ferdinand og Isabella
I skal have jeres skriv om Den første intifada klar og toptunet til debat i begyndelsen af lektionen.
Læs s. 71-78 (undtaget boksen s. 76 og læs ned til "Tilbagetrækningen...) og besvar følgende spørgsmål:1. Hvad var Osloaftalerne for noget og hvilke aftaler nåede de frem til?2. Hvorfor blev Rabin myrdet?3. Hvorfor opstod den anden intifada og hvilke
Læs de nævnte sider men spring de blå kasser over og fokuser på at svare på de 3 spørgsmål herunder:
2w Hvilke udfordringer står fredsprocessen over for.docx
Kildeoplæg Gizem og Hadia Jellingstenen
5 bud på løsninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Imperialisme & første verdenskrig
I dette forløb bygger vi videre på vores viden fra europæernes kolonisering af Mesoamerika og undersøger den europæiske dominans og selvforståelse i slutningen af 1800-tallet og den såkaldte imperialisme. Vi undersøer vha. kilder motiver bag imperialismen, men også den samtidige industrielle udvikling i Europa. Med afsæt i imperialismen og industrialisering undersøger vi årsagerne til Første verdenskrig. I forbindelse hermed har vi særligt fokus på hvordan krigen påvirker soldaterne og samfundet efterfølgende. I forløbet foretages også en analyse af et erindringssted. Afslutningsvis perspektiverer vi til Den spanske syge.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Fokus Europa 1500-1900
Hovedmateriale:
Imperialisme og Europas dominans s. 9-22
Imperialisme i Afrika 43-47
Første Verdenskrig s. 31-44, 46-51
Den spanske syge
Forklaringer på Vestens dominans
Dokumentar
Døden tager de unge. DR 2018
Det danske Congo-Æventyr DR2 2007
Centrale kilder:
Charles Dilke 1869
Kong Leopold om Congo 1861
Attentat mod Frans Ferdinan 1914
Dulles om Versailles traktaten 1940
Henig om Versaillestraktaen 1984
Benhuset i Douaumont (erindringssted)
Brev fra Christian Campradt 1916
Indhold
Kernestof:
2w Forklaringer på Vestens dominans.docx
Kildeoplæg ved Alva og Alicia
Læs s. 9-16 (undtaget kildetekster) i vedhæftede fil og besvar følgende fokusspørgsmål i elevfeedback (HUSK at gemme i jeres egne noter også :-) ):
Imperialisme og Europas dominans.pdf
2w Vesten og europæernes selvopfattelse og synet på andre.docx
2w Motiver til imperialismen.docx
Kildeoplæg Filippa og Mathilde, Anna (Orla Lehmann - tale på Skydebanen i KBH)
Læs s. 16-22 (undtaget kildetekster) og besvar følgende fokusspørgsmål i elevfeedback:
Du skal være kong leopold den anden af belgien. Du er socialdarwinistisk imperialist og har blandt andet sagt nedenstående. "Jeg vil trænge gennem barbariets mørke. Jeg vil skaffe Centralafrika en regering, der skal civilisere landet. Og dette kæmpev
Løs opgaverne i dette ark forud for lektionen. Dine svar skal bruges på klassen.
2w Industrialisering og imperialismen.docx
2w Det danske Congo-æventyr.doc
Kildeoplæg Sophie og Simone (Ibn Fadlan)
Læs teksten herunder om Fristaten Congo.
Imperialisme i Afrika (Congo).pdf
Kildeoplæg Christian og Cecilia
Vi samler op på dokumentaren om Congo - så medbring noter herfra.
2w Teorier om årsager til Første Verdenskrig.docx
2w Årsager til første verdenskrig ().docx
Læs s. 37-43 indtil "skyttegravskrigen" i vedhæftede fil og få styr på de 3 fortolkninger af årsager til krigen og hvor ansvaret skal placeres. Overvej også hvilken betydning de historiske forklaringer på årsager/ansvar kan have for forståelsen i eft
Første verdenskrig OCR.pdf
2w Soldaterliv og patriotisme..docx
Kildeoplæg Sara og Robert (Kong Leopolds rejsenoter)
Læs s. 40-44 i vedhæftede fil og besvar følgende spørgsmål:
Kildeoplæg Oscar og Noah
Læs s. 46-51 i vedhæftede fil om afslutningen på 1. verdenskrig.
Kildeoplæg Astrid og Emilie
Læs teksten herunder og besvar spørgsmålene. Det er ren guf for biotek'ere som jer :-).
2w Den spanske syge i perspektiv.docx
2w Synet på Versaillestraktaten.docx
2w Erindringsstedsanalyse af Ossuaire de Douaumont.docx
Læs op dine noter omkring erindringssteder og erindringsstedsanalyser (se fx Vikingetidsforløbet)
Forud for lektionen skal du have læst vedhæftede bilag og overveje, hvilke problemstillinger, som kan besvares vha af kilderne.
2w Prøveopgave Første verdenskrig og imperialismen.docx (Skabelon til at skrive I - skal afleveres til Peter efter næste lektion, når I har holdt oplæg)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kampen om det gode samfund (SRP8)
I dette tværfaglige forløb med biotek fokuser på tiden efter 1. verdenskrig og ønsket om at forædle mennesket til samfundets bedste. Forløbet begynder kort med at vi belyser mellemkrigstidens ideologier og hvordan de udformer sig i forskellige lande. Forløbet fokus er der dog på racehygiejne/eugenikkens baggrund og udførelse i praksis i mellemkrigstidens Danmark. Hvorfor indfører vi racehygiejne og hvordan ser vi på handicappede. Vi perspektiverer også til spiralsagen i Grønland og Sprogø anstalten samt belyser kort den generelle udvikling i velfærdsstaten i Danmark og accepten af en større statslig indblanding i såvel samfund som privatliv. I den forbindelse undersøges også den generelle udvikling i Danmark i mellemkrigstiden. Afslutningsvist har vi forholdt os til om man skal undskylde for fortidens gerninger og forløbet afsluttes med udarbejdelsen af en tværfaglig podcast.
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Fokus Europa efter 1900
Hovedmateriale:
Kampen om det gode samfund (video)
Folkedrab - nazistiske menneskeforsøg
Kampen om den perfekte baby
Baggrundsviden til fremtidens forsørgelsesvæsen
Grundbog til Danmarkshistorien s. 185-187
Racehygiejne og eugenik i Danmark 1900-1967
Historien om Sprogø. De farlige kvinders ø
Det føltes som et overgreb
Sprogøpigerne og skal vi underskylde for fortiden
Udvikling af velfærdsstaten 1849-1976
Konkurrencestaten
Dokumentar
De ustyrlige DR 2015
Mord til Salg (T4) DR 2011
Centrale kilder
K.K Steincke Fremtidens forsørgelsesvæsen 1920
K.K. Steincke: En demokratiske forsørgelsesvæsen 1915
Poul Møller: Svaret til velfærdsstaten 1956
Beretninger fra Sprogøpigerne
Indhold
Kernestof:
AI øvelse 1 Ideologier i mellemkrigstiden.docx
3w ideologiskema (svar).docx
Se videoen (22min) Kampen om det gode samfund. Mens du lytter skal du lave en tegning eller mind-map, der inddrager centrale pointer omkring mellemkrigstiden, herunder (Medbring tegning/mind-map til timen)
Løs opgaven i elevfeedback forud for lektionen.
Læs den vedhæftede fil forud for lektionen. Den handler om forforståelse og hvordan den kan påvirker os - også når vi bedriver videnskab.Hvad betyder begrebet forforståelse og hvordan påvirker det os? Kom med nogle konkrete eksempler fra vores daglig
SRP7 Forforståelse (videnskabsteori).pdf
Baggrundsviden til Fremtidens forsørgelsesvæsen.docx
Læs den vedhæftede artikel og noter dig centrale pointer vedr.
Kampen for den perfekte baby.pdf
Læs s. 185-187 i vedhæftede fil og besvar følgende spørgsmål.
Grundbog til Danmarkshistorien mellemkrigstiden.pdf
Årsagsanalyseskema historie eugenik.docx
Læs de første 3 sider i det vedhæftede dokument. Understreg i teksten årsager til, at vi indførte racehygiejne i Danmark. Du kan tænkte i faktorer inden for landets grænser men også udefra. Tænk både i centrale aktører men også strukturelle forhold
3w Sprogøpigerne og skal vi undskylde for fortiden.docx
Historien om Sprogø De farlige kvinders ø.pdf
Lyt til podcasten "Dansk Racehygiejne - i den bedste mening" (ca. 10min) og besvar spørgsmålene herunder:
Genstart | En ond spiral | DR LYD
DK Kommissorium.pdf
https://videnskab.dk/krop-sundhed/genom-redigering-aabner-vi-for-eugenik-ad-bagvejen/
Vi fravælger handicappede børn - Vores Børn
Læs vedhæftede artikel:Det føltes som et overgreb': Naja og tusindvis af grønlandske piger og kvinder fik spiral af danske myndigheder
Lektier aftales i gruppen
3w Basal videnskabsteori i historie inkl metodekort.docx
Ingen lektier. Vi arbejder med metodekortet.
3w Udviklingen af velfærdsstaten i Danmark 1849-1976 og synet herpå.docx
Ingen lektier
3w Oversigt velfærdsmodeller (rep samf 1g).docx
Vi så tidligere lidt på velfærdsstaten. Vi runder forløbet af med at se på et nyere begreb; konkurrencestaten som blev introduceret i 2011. Læs den vedhæftede tekst om konkurrencestaten og besvar følgende spørgsmål:
Konkurrencestaten.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Den kolde krig og Danmark
I dette forløb undersøger vi hvad der kendetegner den kolde krig, samt hvorfor den begyndte (og forskellige fortolkninger heraf). Herefter rettes fokus til en analyse af hvorfor Danmark trådte ind i NATO og hvordan den kolde krig påvirkede Danmark. Hvad kendetegnede vores medlemsskab af NATO. Afslutningsvis har vi analyseret årsagerne til den kolde krigs afslutning og diskuteret i hvor høj grad Fukuyama eller Huntington fik ret i deres analyser af at fremtiden efter Den kolde krig. Vi diskuterer i hvor høj grad vi er på vej ind i en ny kold krig og belyser hvad der kendetegner Danmarks sikkerhedspolitiske situation i dag.
Vi har i forbindelse med forløbet besøgt koldkrigsbunkeren ReganVest og vi har haft besøg af en tidligere efterretningsofficer som var aktiv under den kolde krig.
Kernestof:
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- globalisering
- historiebrug og -formidling
Hovedmaterialer:
Verdenshistorien: Den kolde krig s. 86-98
Danmark og den kolde krigs begyndelse s. 333-336
Allieret med forbehold
Danmark og den kolde krig. Jutlandia og Grønland
Danmark under den kolde krig s. 178-180
Afslutningen på den kolde krig s. 256-264
Er vi på vej mod en ny kold krig (artikel)
Huntington og civilisationernes sammenstød
Dokumentar:
Historien bag den kolde krig 1. DR2
Centrale kilder:
Fukuyama. Historiens afslutning.
Trumans tale til Kongressen 1947
Vishinsky om Marshall-planen 1947
Bailey 1964
Horowitz 1965
Hedtofts tale til folketinget 1949
Dahlgaards artikel i Information 1949
Danmarks forsvarsudgifter
Beredskabspjecer
Indhold
Kernestof:
Vi har brug for 5 biler, der kan køre til ReganVest vores udflugt den 20.11. I må derfor gerne finde ud af, hvem der har mulighed for at køre den dag.
Forud for lektionen skal du have læst s 86-92 i vedhæftede fil og besvaret følgende spørgsmål:
Verdenshistorien Den kolde krig OCR.pdf
3w Den kolde krigs begyndelse - tidslinje og årsagsforklaring.docx
Læs s. 92-98 i vedhæftede fil og besvar følgende fokusspørgsmål:
Vi bruger noget at timen på at samle op på jeres overblik over Den kolde krig. Så hvis man ikke fik læst til sidste lektion, skal I også læse lektien fra sidst.
HUSK også at skrive jer på kørelisten til ReganVest
Forud for lektionen skal du have læst følgende to kildeuddrag. Skriv en note til hver om hvordan disse kilder kan være med til at forklare den kolde krigs opståen - understreg gerne relevante citater. Kilderne skal også bruges I jeres aflevering.
Kilde 1 Truman-doktrinen (1947)(uddrag).docx
Tidslinje på vej mod Dansk medlemskab af NATO.docx
Kilde 1. H Hedtoft tale til Socialdemokratiet.pdf
Afsnit
Ingen lektier
3w Danmark - allieret med forbehold (opgaver).docx
Læs vedhæftede fil og besvar følgende spørgsmål
Vi skal mødes ved ReganVest 8.45 ved ReganVest parkeringplads Røde Møllevej 26, 9520 Skørping.
3w Besøg i ReganVest (grupper og program).docx
Forud for dette modul skal du som min. have læst opgaveformulering og kilder. Du skal også helst have påbegyndt en disposition til din besvarelse
De som kørte til REGANvest bedes medbringe kontonummer, som man gerne vil have overført refusion til.
Krise beredskab pjece 2024.pdf
3w Diakron sammenligning af beredskabspjecer 1962 og 2024.docx
Læs de vedhæftede tekster forud for lektionen:
Danmark under Den kolde krig.pdf
3w Årsager til den kolde krigs afslutning.docx
Læs den vedhæftede tekst fra s. 256-264 undtaget (skraveringer). Hvilke forklaringer giver teksten på:
Afslutningen på den kolde krig.pdf
Du skal forud for lektionen have opstillet en række spørgsmål du gerne vil stille en som har været en del af dansk militær og NATO under og efter den kolde krig.
3w Er vi på vej mod en ny kold krig.docx
3w Huntington Civilisationernes sammenstød.docx
Forud for lektionen skal du have læst den vedhæftede tekst og lave markeringer i teksten, der kan underbygge din svar på spørgsmålene nederst i dokumentet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Demokrati. Fra antikken til i dag
I dette forløb arbejder vi med styreformer i det antikke Grækenland. Vi undersøger hvorfor demokratiet opstod og hvordan det fungerede i datidens Athen samt perspektiverer kort til Spartas oligarki. Vi belyser kort Romerrigets politiske opbygning og demokratiets udvikling frem mod den amerikanske og franske revolution. Her vurderer vi oplysningstidens indflydelse på det moderne demokrati. Endvidere perspektiverer vi synet på demokrati i forskellige tidsperioder og vurderer hvilken betydning det græske demokrati har haft for nutidens demokratier. Forløbet afsluttes med en diskussion af om hvorvidt demokratiet er i krise - med særligt fokus på den aktuelle situation i USA.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Fokus: Europa før 500
Hovedmaterialer:
Antikkens styreformer 22-30 (kompendium 1)
På sporet af antikkens demokratiske institutioner
Demokrati i Athen.htm
Antikkens politiske kultur s.71-81
Athen vs Sparta
Verden før 1914. Den romerske republik s.37-42
Demokratiet genopfindes s. 16-21
Det antikke Athen gav os ikke demokratiet
Det danske demokrati (fokus 2, s. 114-119)
De vestlige demokratiet vil ikke kollapse
Man kan bruge demokratiet til at afskaffe demokratiet
The first Signs of Tyranni
Dokumentar:
Sandheden om Athens demokrati. Chanel 4, PBS Storbritannien, 2007. DR kultur.
Centrale kilder:
Kleroterion
Den famle Oligark
Hal Koch
Cicero om valgkamp i Rom
Montesquieu OM lovenes ånd 1748
Bill of Rights (USA) 1789
Billeder af USAs kongresbygning
Menneskerettighedserklæringen 1789
Indhold
Kernestof:
3w Hvad er demokrati og hvordan går det med demokratiet.docx
Ingen lektier - opstart nyt forløb
3w Årsager til demokratiets opståen.docx
3w Historiebrug arven fra antikken.docx
Vi samler op på jeres læsning af Hal Koch.
Læs s. 22-28øverst i Overblik (kompendium) og undersøg:
3w Antikkens styreformer og samfund (kompendium 1) (OCR).pdf
3w Demokratiet i Athen
athen demokrati.htm
På sporet af antikken Athens demokratiske institutioner.docx
3w På sporet af antikken Athens demokrati.docx
Ingen lektier.
Opsamling ved elever fra gårsdagens opgaver
3w Athen vs Sparta.docx
3w Antikkens politiske kultur.pdf
Læs s. 28-30 i vedhæftede fil
Læs kilde 2 forud for lektionen og overvej 2-3 historiefaglige problemstillinger de 3 kilder kan besvare. (TIP: tænk på hvilke spørgsmål der står på lektionen i lectio og hvilke spørgsmål vi har har arbejdet med i timerne)
Prøvesæt antikken.docx
Afsnit
HUSK hørebøffer! De som ikke fremlægger ser dokumentar. Se vedhæftede ark. Svar afleveres op elevfeedback senest kl 10.50.
Fremlæggelser. Medbring jeres problemstillinger på et stykke papir med jeres navn på. I skal hver især fremlægge en af jeres 2-3 problemstillinger foran mig og 2 andre elever. I har hver ca. 3-4 minutter til rådighed til besvarelsen af den udvalgte p
De som ikke var der i mandags er sat på i sidste modul og kan bruge første modul til at forberede problemstillinger til kilderne og forberede sig så godt, som man kan og så tager vi den derfra.
Fremlæggelser
3w Demokrati gennem tiderne I.docx
3w Kilde om valgkamp i Rom.docx
Læs i den vedhæftede kopi ”Verden før 1914”, s. 37-42 (øverst) og besvar følgende spørgsmål:
3w Romerrigets republik.pdf
Det antikke Athen gav os ikke demokratiet
Læs s. 16-21 i vedhæftede fil og besvar følgende spørgsmål:
Demokratiet genopfindes.pdf
3w Trump og menneskerettighedserklæringen.docx
3w Bill of Rights USA 1789 og Menneskerettighedserklæringen 1789.docx
Læs den vedhæftede kilde og besvar de tre spørgsmål øverst i i teksten forud for lektionen.
3w Demokrati i Danmark 1848-1920.docx
Læs s. 114-117 i den vedhæftede fil forud for lektionen 3w Det danske Demokrati.pdf og udfyld vedhæftede skema så godt som I kan.
Hvorfor får vi demokrati i Danmark.docx
Medbring hørebøffer
3w Demokrati gennem tiderne II.docx
Explore the Freedom House Map
The First Signs of Tyranny, From People Who Missed Them | NYT Opinion
1 De vestlige demokratier vil kollapse, men det vil ikke ske som i 1930erne Politiken 2018.docx
3w Er det amerikanske demokrati i krise.docx
Hør P1 orientering fra den 18.2 timetal 01:02:01-01:13:25 (alt 11 minutter). Titel på indslag: Demokratiforsker: "USA kan være på vej i en mere autokratisk retning" ved at klikke her:
1) Hvordan mener forskeren at USAs demokrati er udfordret?2) Kan du perspektivere noget af det som bliver omtalt i udsendelsen til det vi har arbejdet med i forløbet om demokrati?3) Find een ting fra udsendelsen, som overrasker eller undrer dig.
Husk at vælge emne (spørgeskema)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Renæssance, reformation og hekse
I dette forløb undersøger vi først og fremmest hvad der kendetegner renæssancen som periode, herunder det naturvidenskabelige nybrud. I forlængelse heraf diskuterer i hvor høj grad det er et brud med middelalderens samfund. Vi belyser også kort årsagerne og konsekvenserne af reformationen. Sidste halvdel af forløbet har fokus på den voldsomme stigning i hekseprocesser efter reformationen og vi diskuterer forskellige årsagsforklaringer herpå. Hvorfor opstår hekseprocesserne og hvordan foregik de i Danmark. Endeligt perspektiverer vi hekseprocesserne og synet på hekse fra 15-1600-tallet til synet på hekse i nutidens samfund.
Kernestof:
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag ̶
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Fokus Europa 1500-1900
Hovedmaterialer:
1w Renæssance og reformation
På sporet af Danmarks hekse 27-31, 55-59
På sporet af danmarks hekse s. 111-121
Arven efter heksene 125-128
Dokumentar
Liv i Renæssancen. “Maren spliids - de satans kvinder”.DR2
Afrikas børnehekse. DR1 2009
Central kilde:
Kopernikus' verdensbillede
Da vincis tegninger af menneskekroppen
Om menneskelig værdighed af Pico della Mirandola 1486
Heksehammeren 1486
Afrikas børnehekse 2010
Heksen er en feministisk figur
Indhold
Kernestof:
Kilde 3.2_Heksehammeren_På sporet af Danmarks hekse.pdf
Tabel_Hekse i Europa 1300-1830 og tidslinje_på sporet af Danmarks.pdf
Ingen lektier
Genlæs denne tekst fra 1g og find svar på følgende:
3w Reformationen og hekseforfølgelser.docx
På sport af Danmarks hekse.pdf
Ingen lektier, men vær beredt på at vi skal læse lidt på klassen
Årsagsforklaringer på heksejagten.docx
På sporet af Danmarks hekse Årsagsforklaringer II.pdf
Læs s. 111- 121 i følgende kopi med særlig fokus på nedenstående spørgsmål:
Ingen lektier, men vi skal læse lidt på klassen
Liv i renæssancen hekseprocessen mod Maren Spliid.docx
3w Kildesæt.docx
Læs 125-128 i følgende tekst og besvar spørgsmålene forud for lektionen.
Oplæg (hver gruppe har 6-7 minutter til at fremlægge jeres svar på opgaverne og så vi har lidt opfølgende dialog)
Medbring hørebøffer, de som ikke fremlægger løser opgaven i elevfeedback og afleverer senest ved timens afslutning.
Oplæg (hver gruppe har 6-7 minutter til at fremlægge jeres svar på opgaverne og så vi har lidt opfølgende dialog). Vær klar ved lokalet til det angivne tidspunkt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914870986", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914870986", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914870986" }