Holdet 2022 22 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christina Holst Færch, Ida Sofie Deigaard Bruun, Line Traberg Larsen
Hold 2022 22 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Middelalderens Europa
Titel 2 Fra enevælde til demokrati
Titel 3 Imperialisme
Titel 4 Revolutionernes kraft
Titel 5 Folkedrab
Titel 6 Romerriget
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Vikingetid, middelalder og Danmarks tilblivelse
Titel 9 Kinas nyere historie
Titel 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Middelalderens Europa

Middelalderen

Forløbet dækker over en gennemgang af middelalderens forskellige faser. Den tidlige middelalder, højmiddelalderen og senmiddelalderen. Fokus i forløbet har været på at forstå samfundsforhold (herre-vasal-forholdet) og forholdet mellem den kristne (katolske) kirke og den verdslige stat. Overgangen fra antikken til middelalderen. Dertil har der været fokus på korstogene.

Fremstillingstekst:
Frederiksen; Vores verdens historie, 1, Columbus, 1. udg. 2019, s. 122-139, 142-149 (minus kilde 22, 23, 24, 29),
Smitt og Vollmond, Verdenshistorie, 1, Lindhardt og Ringhof 2017, s. 81
Korstogene på Faktalink: https://faktalink.dk/titelliste/kors

Kilder:
Ærbarhed og at pleje sin mand, nedfældet af munk i 1390'erne (Kilde 27, Vores verdens historie, 1, s. 138)
Pave Urban IIs tale 1095
Kilde: Munken Robert (?)
Skøder og testamenter efterladt af korsfarere (Kilde 30 i Vores verdens historie, 1, s. 146
Anonym beskrivelse af Jerusalems erobring, (Kilde 31 i Vores verdens historie, 1, s. 146 og 147)

Øvrigt materiale:
Dokumentar: "Hellig Krig 2 – korstog til Jerusalem", DR K (produceret af ZDF tysk public service TV i 2011)

Niels Hein, ”Hærføreren Saladin blev et ikon både i Vesten og Østen”, Kristeligt dagblad, 30.03.20
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/haerfoereren-saladin-blev-et-ikon-baade-i-vesten-og-oesten

Myten om Dannebrog
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-faldt-dannebrog-ned-fra-himlen-i-1219/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra enevælde til demokrati

Forløbet gennemgår udviklingen i Danmarks historie fra enevældens indførelse over oplysningstidens tanker og til indførelsen af en grundlov i 1849. Forløbet fokuserer på hvilken forandring enevælden indstiftede, og hvad der karakteriserede denne styreform. Forløbet bevæger sig over oplysningstiden og 1700-tallet i Danmark med udblik til den franske revolution og hvordan denne borgerlige revolution sætter en ny samfundsgruppe i centrum. Fra nu af er det borgerskabet, der bliver kulturbærende klasse i samfundet. Forløbet rækker hen over landboreformer, industrialiseringen og de forandringer Napoleonskrigene medførte for Danmark i starten af 1800-tallet. Demokratiseringsprocessen, der førte frem mod afskaffelsen af enevælden og indførelsen af Grundloven i 1849, er desuden i fokus.
Begreber fra forløbet:
Håndfæstning, enevælde, adelsvælde, statskup, oplyst enevælde, oplysningstiden, revolution (den franske), oplysning, fornuft, oplysningsfilosofferne, Brorson, Kant, Voltaire, borgerskabet, landboreformer, stavnsbåndet, slaveri, Adam Smith, industrialiseringen, Napoleonskrigene, 1. slesvigske krig, stænderforsamlinger, Grundloven, demokrati.

Fremstilling
s. 108-116 i "2 Enevælde og vejen mod demokrati"  minus kilder og s. 110
Vores danmarkshistorie s. 126-129 (IKKE kilde 36), 130-145 (minus kilde 39 og 40 og 41)
På sporet af Oplysningstiden, s. 9-16, s. 20-35, 107-109.

Kilder
Frederik IIIs Håndfæstning (1648)
Frihedsstøtten

Øvrigt materiale
Dokumentar: Historien om danmark, episode
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571

Kildekritik, erindringshistorie, erindringssted, kollektiv erindring, synkron – diakront historiesyn
Fokusspørgsmål
1. Hvem er kildens afsender og modtager?
2. Hvem skal ifølge kilden have mest politisk magt?
3. Hvordan finder man en ny konge, når den gamle dør?
4. Hvem beslutter, at DK skulle gå i krig?
5. Hvad kendetegnede adelsvælden som styreform?
6. Hvilke begivenheder ledte frem til statskuppet?
7. Hvilke grupper støttede kuppet og hvilke grupper var imod?
8. Hvad kendetegnede enevælden som styreform?
1. Hvad skete der under "Festen for fornuf¬ten"?
2. Hvilke holdninger lå bag de handlinger og symboler, som var en del af festen?
3. Hvad var det nye ved oplysningstiden?
4. Hvad er "fanatisme”?
5. Hvad er en revolution, og hvad gjorde den franske revolution til en revolution?
6. Hvilke positive og negative sider ved oplysningstiden bliver nævnt i teksten?
7. Hvem var Immanuel Kant, og hvad skrev han om i sin artikel "Hvad er oplysning”
1. Hvordan forklarede Brorson jordskælvet i Lissabon?
2. På hvilken måde var Kant og Voltaire uenige med Brorson?
3. Hvad var i standssamfundet afgørende for et menneskes liv?
4. Hvad var forskellene mellem borgerskabet og livet i de andre samfundsgrupper?
5. Hvorfor var borgerne mere indstillede på at tænke nyt end de andre samfundsgrupper?
1. Hvordan mente Adam Smith, at samfundet blev rigere?
2. Hvad er "den usynlige hånd”?
3. Hvorfor kom industrialiseringen særligt tidligt i gang i England og Skotland?
4. Hvordan kunne mennesker leve i oplysningstiden og samtidig tillade slaveri?
5. Hvilke argumenter blev brugt imod slaveriet?
6. På hvilken måde påvirkede oplysningstiden Danmark?
1) Hvad gik stavnsbåndets ophævelse i 1788 ud på?
2) Hvilke holdninger var der til landboreformerne? Kom omkring de forskellige samfundslag.
3) Hvordan dukker de nye naturvidenskabelige forklaringer og tilgange til sygdom op i den oplyste enevælde?
4) Hvad lå til grund for landboreformernes opståen?

1) Hvad skal du være opmærksom på når du skriver en historisk redegørelse og hvilke faser indgår i processen?
2) Hvorfor kom DK med i Napoleonskrigene og hvilke konsekvenser fik det for landet?
3) Hvorfor begyndte nationalismen at vinde frem i starten af 1800-tallet?
4) Hvorfor oprettes fire folkerepræsentationer i DK i 1830?
1) Hvorfor kom der krig i Sønderjylland i 1848?
2) Hvordan endte krigen?
3) I hvor høj grad repræsenterede Grundloven fra 1849 et brud med enevælden?
Hvorfor blev enevælden afskaffet?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Imperialisme

Forløbet handler om imperialisme med et særligt fokus på Congo. Det er inddelt i tre dele: 1. Imperialisme generelt, 2. Congos kolonihistorie og 3. Erindringshistorisk projektarbejde. Metodisk har vi særligt arbejdet med kildekritik, årsagsforklaringer og erindringshistorie.

Del 1. Imperialisme generelt
Først har vi arbejdet med at definere, hvad hhv. kolonialisme og imperialisme er, og med at begrunde, hvorfor imperialismen fandt sted og hvilket syn, der var på de underlagte folk. Vi har desuden arbejdet med forskelle på fransk og engelsk kolonipolitik, og lavet et rollespil om Berlinkonferencen.

- Kronik: Jørn Stjerneklar: “Vores forbrug koster menneskeliv i Congo” Dagbladet Politiken d. 26/10 2021 (3 ns)
- Video: “Europa koloniserer verden” udgivet af Nationalmuseet  https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk
- Fremstilling: Kim Beck Danielsen m.fl. “Fokus 1. - Fra antikken til europæisk ekspansion” Gyldendal 2016. Kapitel om kolonisering. (1,5 ns)
- Kilde: Vore gamle Tropekolonier, bind 8, København 1966 (0,5 ns)
- Kilde: Leksikon.org: opslaget Kolonialisme (uddrag) 2023 (1 ns)
- Fremstilling:  Thorsten Borring Olesen m. fl.: “Verdenshistorie 2”, Kapitlet “Imperialismens epoke 1870-1914” s. 131 – 135 (5 ns)
- Fremstilling: Peter Frederiksen “Vores Verdenshistorie 2” Columbus 2019 s 180-182. inkl. kilderne “Afrika” og og “Lad kineserne få Afrika” (3 ns)
- Fremstilling: Poul Steiner Jensen ”Europas fald” Systime ibog. Kapitler:  “Imperietanken i England”, Imperietanken i Frankrig” hertil kilderne: “Cecil Rhodes: Engelsk overherredømme i Afrika” (1877) og “Paul Reynard: Fransk civilisation (1931)” (8 ns)
- Fremstilling: Mikkel Thrane Lassen og Jesper Skov, “Den europæiske koncert” Systime ibog. Kapitlet “Berlinkonferencen og kapløbet om Afrika”. (2 ns)

Del 2. Congos kolonihistorie
Vi har arbejdet med Fristaten Congo, hvor området var underlagt Kong Leopold II, og med Belgisk Congo i perioden frem til selvstændigheden i 1960, hvor Congo var underlagt den belgiske stat. Derudover har vi lyttet til en podcast om Congo i 1990’erne. 1990’erne. Fokus har været på, hvordan man underlagde sig det store landområde, hvordan man styrede kolonien, hvilke årsager der lå til grund for afkolonialiseringen, og hvilke konsekvenser koloniseringen har haft for Congo på længere sigt frem mod i dag herunder forbindelsen til folkedrabet i Rwanda, og de to congokrige i 1990’erne.

Da 2y har været på studietur til Geneve, hvor de har besøgt Røde Kors-museet og og et FN kontor, har vi desuden arbejdet med, hvordan disse organisationer har været/er til stede i Congo.  

- Fremstilling: Morten Hillingsø Munk ”Afrikas historie – mødet mellem sorte og hvide”. Systime ibog. Kapitlet “Kong Leopold. Ond diktator eller civilisationens budbringer?” samt afsnittet “Kolonimagten” i kapitlet “Hvidt overherredømme og egne vaklende ben” (9 ns)
- Kilde: “Skandinaver i Congo” (1 ns)
- Dokumentar: “Den hvide konge” 2005 (min. 00.00-29.10.)
- Dokumentar: “Det danske Congo-Æventyr - Erobrerne” 2006 (29 min.)
- Online udstilling: https://independance.africamuseum.be/en/exhibition
- Fremstilling: Hans Torben Gilkær “Afrikas historie efter 1890” 2007 s 56 (1 ns)
- Kilde: Premierminister Patrice Lumumbas tale ved Congos selvstændighedsceremoni, 30. juni 1960. (2 ns)
- Fremstilling: Thorkil Smitt og Christian Vollmond “Verdenshistorie 2” Forlaget Columbus 2019 s 142-143 (2ns)
- Podcast: “Congokrigene” (sæson 7, episode 9 i serien “Styr på historien”) ca. 50 min.

Del 3. Erindringshistorisk projektarbejde
Til slut i forløbet har vi arbejdet med erindringshistorie (kollektiv erindring, erindringsfællesskab, erindringssted). Her har halvdelen af holdet arbejdet med tegneserien “Tintin i Congo” og den anden halvdel med "Equestrian statue” i Ostend i Belgien. Eleverne har formidlet deres erindringshistoriske case og analyse på en planche, samt forberedt skitser til en forbedret version af analyseobjektet. Projektet blev præsenteret mundtligt for en anden gruppe.  

- Fremstilling: Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen ”Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel” Forlaget Columbus, 2020.  Kapitel 1. Erindringshistorie – en teoretisk ramme (i uddrag). (7 ns)
- Artikel: Niels Lillelund “Verdens farligste tegneserie” Jyllandsposten 25.02.2012.
- Kilde: Hergé “Tintin i Congo”, 2012  (uddrag)
- Artikel: Nilas Heinskou "Kolonikongens forsinkede fald" Politiken 14. Juni 2020
- Artikel: Mads Thorup Thomsen. "Smelt ham! Vi har bedt fire kunstnere gå løs på statuen af en af kolonitidens store skurke" Information. 17. Juni 2020  https://www.information.dk/kultur/2020/06/smelt-bedt-fire-kunstnere-gaa-loes-paa-statuen-kolonitidens-store-skurke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Revolutionernes kraft

Forløbet omhandler de tre store revolutioner: Den industrielle revolution i England, Den amerikanske revolution og den franske revolution.

Først arbejdede vi med det enevældige samfund i Frankrig og livsstilen ved hoffet, for derigennem at opnå en forståelse for, hvad man havde behovet for at revolutionere.

Derefter gik vi videre med den industrielle revolution i England, med et særligt fokus på, hvilke årsager og faktorer der lå til grund for, at den industrielle revolution fandt sted der først, og ikke i f.eks. Frankrig, samt på de store opfindelser og forandringer i livs- og arbejdsforhold, der fandt sted.  

Det næste nedslag var den amerikanske revolution. Her fokuserede vi på kildelæsning med et sprogligt/diskursanalytisk fokus samt på, hvordan man formulerer gode historiefaglige problemstillinger, og hvad forskellen på at bruge en kilde som levn og som beretning er. Vi arbejdede her med kilde 25, 26, 27 og 29: “Brev fra Bostons borgerkomité”, “Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør”, “Uafhængighedserklæringen” og “Om lovens ånd”.

I sidste del af forløbet arbejdede vi med den franske revolution. Her dannede vi os et overblik over de omstændigheder og begivenheder, der førte til den franske revolution, vi sammenlignede desuden den franske menneskerettighedserklæring (kilde 30) med den amerikanske uafhængighedserklæring (kilde 27), og arbejdede afslutningsvist kreativt med at producere podcast i grupper om den franske republiks fødsel og død, samt Napoleons vej til magten. Eleverne skulle levendegøre historien vha. inddragelse af kilder, skabe overblik, komme omkring Robespierre og Napoleon og reflektere over revolutionens betydning for fødslen af det nationale Europa.

Materiale
- Fremstilling: Peter Frederiksen “Vores verdenshistorie 2” Columbus. s 57, 62-106. Følgende kilder har vi arbejdet med: 19, 22, 25, 26, 27, 29, 30
- Trailer til spillefilmen: “Marie Antoinette” (2006) https://www.youtube.com/watch?v=yBWyKRoh98U
- Artikel: “Versailles Solkongens rige” på https://dac.dk/viden/arkitektur/versailles-solkongens-rige/
- Kilde: Arnold Toynbee “Lectures on the industrial revolution in England” (1884)
- Kilde: John U. Nef: “The Industrial revolution reconsidered” (1943)
- Dokumentar: “Arbejdslivets underværker” af Dan Cruickshank, 2010

I forbindelse med podcast projektet er følgende materialer udleveret;
- Inge Adriansen m.fl. “Fokus 2 - kernestof i historie” s 73-99
- Peter Frederiksen “Kilder til vores verdenshistorie” Columbus 2022 s 133-138
- Carl-Johan Bryld “Verden før 1914” Systime  s 211-231
- “Den franske revolution om oplysningstiden”. Materialet stammer fra www.historieportalen.dk, og er ikke længere tilgængeligt online.
(Det forventes ikke at eleverne kan redegøre for indholdet af disse fremstillinger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkedrab

Dette forløb har til hensigt at undersøge, hvad et folkedrab er, samt at give en række perspektiver på, hvorfor folkedrab kan finde sted. Forløbet er tredelt. Først en teoretisk ramme, derefter et længere forløb om folkedrabet i Rwanda og afslutningsvist et kortere forløb om holocaust. Metodisk har vi især arbejdet med kildekritik og årsagsforklaringer.

Del 1. Teoretisk introduktion
I første del af forløbet har vi arbejdet med, hvordan folkedrab kan defineres ud fra FN’s folkedrabskonvention, samt med forskellige teorier om folkedrab (Barbara Harff, Gregory Stanton og Erwin Staub). Her har eleverne selvstændigt i grupper undersøgt hhv. folkedrabet i Cambodja og Folkedrabet i Armenien.

Materiale
- Artikel: “Hvad er et folkedrab” på https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
- Artikel: “FN’s folkedrabskonvention” https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
- Artikel: "Hvordan opstår folkedrab: Tre teoretiske bud" https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
- Film: “How Genocide became part of international law” FN. https://www.youtube.com/watch?v=_JnlWOx-huo
- Kilde: “FN’s folkedrabskonvention (1948)
- Materiale om folkedrabene i Cambodja og Armenien på www.folkedrab.dk.

Del 2. Folkedrabet i Rwanda
I den mest omfattende del af forløbet har vi arbejdet med folkedrabet i Rwanda. Vi har været omkring folkedrabets ofre, gerningsmænd, generelle forløb og årsager, herunder hvilken rolle FN, de vestlige lande, medierne, nødhjælpsorganisationerne og RPF havde. I forløbet har vi set spillefilmen “Shake hands with the Devil”, der tager udgangspunkt i FN generalen Dallaires erindringer fra folkedrabet, samt læst Dallaires fax til FN’s hovedkontor i januar 94’. Vi har desuden set uddrag af dokumentarudsendelsen “En dansker i helvede” og hørt et foredrag med Jørn Stjerneklar, som selv var til stede i Rwanda under folkedrabet. Stjerneklar kom bl.a. ind på Hutupowers fortsatte udbredelse i dag, det påståede dobbelte folkedrab og karakteriserede Rwandas nuværende præsident som “en god diktator”. Afslutningsvis har vi arbejdet med det juridiske efterspil, med de internationale konsekvenser og med hvordan man i Rwanda forsøger at forsone sig med fortiden og skabe en ny national identitet.

Materiale:
Kompendium der rummer følgende artikler fra www.folkedrab.dk
- Hutuer og tutsier https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandashistorie/
hutuer-tutsier
- Kolonitiden 1884-1962 – De hvide kommer til Rwanda https://folkedrab.dk/eksempler-paafolkedrab/rwanda/rwandas-historie/kolonitiden-1884-1962-hvide-kommer-til-rwanda
- Revolution vender op og ned på Rwanda https://folkedrab.dk/eksempler-paafolkedrab/rwanda/rwandas-historie/revolution-vender-op-ned-paa-rwanda
- Statskup og hadefulde kampagner https://folkedrab.dk/eksempler-paafolkedrab/rwanda/rwandas-historie/statskup-hadefulde-kampagner
- Borgerkrig 1990-1994 https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandashistorie/borgerkrig-1990-1994
- Attentat, hadekampagner og massakrer https://folkedrab.dk/eksempler-paafolkedrab/ rwanda/attentat-hadekampagne-massakrer
- Mediernes rolle i Rwanda https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myterfjendebilleder-propaganda/mediernes-rolle-rwanda
- I dag er vi alle rwandere https://folkedrab.dk/artikler/projekt-ny-nation-i-dag-er-vi-allerwandere
- NGO’er i Rwanda https://folkedrab.dk/artikler/ngoer-i-rwanda
Fremstilling: “Folkedrabet i Rwanda” af Morten Severin, 2021 s 65-76, 96-100 og 102-105
- Kilde: General Dallaires fax til FN’s hovedkontor, januar 1994
- Spillefilm: Rodger Spottiswoode “Shake hands with the devil” (2007)
- Dokumentarfilm: Jørn Stjerneklar “En dansker i helvede” (enkelt uddrag)
- Foredrag med Jørn Stjerneklar
- Kilde: “Hutu ten Commandments”, 1990
- Kilde: “Udvalgte statistiske parametre for Rwanda” Verdensbanken, 1990-2018
- Kilde: “Tugire Ubumwe - Let’s unite - Teaching lessons from the Rwanda Genocide”, 2012
- Kilde: Skulptur af RPF soldat placeret udenfor Campaign Against Genocide Museum i Kigali, Rwanda, 2017.

Del 3. Holocaust
Forløbets sidste kortere del handler om Holocaust. Først gennemgik vi kronologien for holocaust fra 1933-1945. Dernæst så vi et uddrag af en dokumentarfilm, der særligt kredsede om nazismens racesyn og propaganda.  Herefter trænede vi at formulere problemstillinger med udgangspunkt i et lille kildesæt om nazisternes syn på jøderne i mellemkrigstiden. Herefter var vi omkring Endlösung, hvorefter vi arbejdede kildekritisk med vidnesudsagn fra to gerningsmænd (Gerstein og Gley). Denne del af forløbet blev afrundet med en lærergennemgang af Nürnbergprocessen

Vi har desuden lavet en kort perspektivering til, hvordan Sydafrika omkring nytår 2024 har anklaget Israel for folkedrab mod palæstinensere i Gaza.


Materiale:
- Lærerproduceret kronologi om Holocaust
- Dokumentarudsendelse: ”Vores århundrede” afsnit 9 ”Herrefolket” (00.00-00.30)
- Kilde: Tabel over arbejdsløsheden i arbejdsstyrken 1929-1938.
- Kilde: To illustrationer fra “Bilderbuch für gross und klein” (1934)
- Kilde: Uddrag af Nürnberg-lovene” (1935)
- Research om Wannseekonferencen på http://www.holocaust-uddannelse.dk/holocaust/wannsee.asp
- Kilde: “Øjenvidneberetning om massegasninger” fra “Gerstein-rapporten”
Artikel: “Guds spion: Kurt Gerstein – offer, modstandsmand, gerningsmand eller lidt af dem alle?” på https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/beskyttere-3
- Kilde: Interview med ss-vagten Heinrich Gley (1961)
- Artikel: Karolina Kamil “Israel under anklage for folkemord – denne gang kan det faktisk få konsekvenser” Berlingske tidende 12.01.2024.
- Video: “P3 Explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina” https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/p3-essensen-explainer-forstaa-konflikten-mellem-israel-og-palaestina (tilgået 12.01.2024)
- TV-udsendelse: Deadline “Kan Israel dømmes for folkedrab?” (00.00-14.44)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romerriget

Forløbet omhandler det vestromerske rige fra grundlæggelsesmyterne til det vestromerske riges fald i 476 evt. Vi har arbejdet med grundlæggelse og ekspansion inkl. de puniske krige, Bellum Justum, det politiske system i republikken, patron-klient forholdet, centrale aktører med et særligt fokus på Julius Cæsar og Augustus, Cæsardyrkelse i eftertiden, Pax Romana, Det vestromerske riges fald, religion og slaver.

Metodisk har vi arbejdet med aktør-struktur, kildekritik og historiebrug

Omfang: Otte moduler

Centrale kilder i forløbet:
- Livius om retfærdig krig
- Polyb: Årsagerne til den anden puniske krig
- Livius: Årsagerne til den anden puniske krig
- Sveton om Cæsar
- Store Nordiske konversationsleksikon om Cæsar (1916)
- Karl Theodor von Piloty “The Murder of Caesar”, 1865 (Maleri)
- Tacticus om Neros kristenforfølgelse i 64’

Materiale:
- Fremstilling: Steg, Kristian Jepsen. “På sporet af Romerriget” Lindhardt og Ringhof” 2015 kap. I-XI
- Podcast: Olling, Anders og Hans Erik Havsten “Antikkens Rom #1: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken” Politiken Historie https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art6760784/Brodermord-og-voldt%C3%A6gt-skabelsesmyter-og-metoo-banede-vej-for-republikken (tilgået 20.05.2024)
- Video: “From the Founding of Rome to the Downfall of the Empire” https://www.the-map-as-history.com/Rome-Roman-empire/from-the-founding-to-the-downfall (tilgået 20.05.2024)
- Dokumentarudsendelse: “Dydens republik afsnit 5. i serien “Antikkens verden”, DRK, 1. maj 2013 (min. 07.50-22.00 + 38.12-51,45)
- Artikel: Hass, Trine Arlund og Sine Grove Saxkjær. “Var Julius Cæsar tyran eller frelser?” Politiken Historie 09.12.2020.
- Video: Monty Python. “What have the romans…” https://www.youtube.com/watch?v=Qc7HmhrgTuQ (tilgået 20.05.2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig

I forløbet arbejder vi med, hvad der fører til opdelingen af Verden og en ny verdensorden med to supermagter: USA og USSR. Vi starter med situationen efter 2. verdenskrig og de allieredes tidlige problemer. Vi snakker om bipolaritet, ideologiske spændinger og oprettelsen af internationale organer som FN, NATO og senere Warszawapagten. Vi kigger på frygten i USA for, at de europæiske lande skal blive kommunistiske og på den ideologiske og økonomiske begrundelse for at hjælpe (Marshallplanen og Trumandoktrinen). Vi kigger desuden på de forskellige kriser i perioden, men denne del er tilrettelagt som et projektarbejde, hvor hver gruppe har fået tildelt en "krise", som de skal fremlægge mundtligt for resten af klassen (Korea, Berlin, Cuba, Vietnam osv. - se nedenfor).
Vi arbejder overordnet med leveforholdene i Øst og Vest og om Sovjetunionens opløsning med Berlinmurens fald og Gorbatjovs reformer.

Vi perspektiverer forløbet til i dag, hvor Ukraine-krigen aktualiserer spørgsmålet om den kolde krig nogensinde er rigtig sluttet, eller om vi kan tale om en ny kold krig. Vi kigger på Putin som person og aktørforklaringer af krigen som utilstrækkelige for at forstå den nuværende konflikt i Ukraine.

Vi diskuterer, hvorfor opstod modsætningen mellem øst og vest? Hvorfor blev FN oprettet og hvilken rolle spillede organisationen? Hvilke incitamenter havde USA til at iværksætte Marshallhjælpen? Hvilke modsvar på den vestlige offensiv havde Sovjet? Hvilke økonomiske, teknologiske, kulturelle og politiske forudsætninger var der for den kolde krig? Hvorfor blev rumkapløbet så vigtigt? Hvorfor forblev krigen kold? Og hvorfor kun i Europa? Hvad var årsagen til Berlinmurens fald? Hvorfor opløstes Sovjetunionen netop på det tidspunkt? Hvad kendetegner et totalitært regime? Hvor stor en del af skylden for Ukraine-krigen tilfalder Putin?

Centrale begreber i forløbet:
Den kolde krig, bipolaritet, Atlanterhavserklæringen, NATO, FN, Truman-doktrinen, 1947, Marshall-hjælpen, Warszawa-pagten, socialisme/kommunisme, liberalisme, kapitalisme, John Adam Smith og markedskræfterne, Vietnamkrigen som et nationalt amerikansk traume, Berlinmurens opførelse og fald, DDR og Vesttyskland, Gorbatjov, Glasnost og Perestrojka, Putins styre, Ukrainekrigen.

Kernestof:
Hovedlinjer i verdens og Europas historie
regionale og globale konflikter
politiske ideologier og ideologiernes kamp i det 20. århundrede
demokrati og menneskerettigheder
historiebrug

Faglige mål:

redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Fremstillingsmateriale:
Bryld, Verden efter 1914, Systime 2008, pp. 149-171, 174-178.
Kai Otto von Barner: Den kolde krig, Systime 2011, s. 149-158

Øvrigt materiale:
Kilder:
Trumandoktrinen, 1947 (pdf)
Forskellige kilder i projektgrupperne med relation til deres emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vikingetid, middelalder og Danmarks tilblivelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kinas nyere historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer