Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 HI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Christina Holst Færch, Maria Glerup Hass, Tanja Rigitta Schumacher Holting
Hold
2022 22 HI/z (
1z HI
,
2z HI
,
3z HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Romerriget
Titel 2
Forløb 2: Europæisk middelalder- fokus på korstog
Titel 3
Forløb 3: DHO Erindringen om besættelsestiden
Titel 4
Forløb 4 Vikingetid
Titel 5
Forløb 6: Oplysningstid og revolutioner
Titel 6
Forløb 7: Folkedrab
Titel 7
Forløb 8: Kold Krig og Vietnam
Titel 8
Forløb 9: SRP 8 med Matematik - Om Metode
Titel 9
Forløb 10 Dansk Demokrati
Titel 10
Forløb 11: Det moderne Kina
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Romerriget
Vi ser på udviklingen af Romerriget med fokus på de politiske forhold. I forløbet introduceres eleverne for historiefagets forskellige aspekter, samt metode. Begreberne kronologi, historiebrug og periodisering introduceres. Det funktionelle kildebegreb samt kildekritikken introduceres.
Centrale problemstillinger fra forløbet er:
- Hvad kendetegnede republikken som styreform?
- Hvad kendetegnede politik i republikken?
- Hvorfor blev Rom en stormagt i Middelhavsområdet efter år 200 f.v.t.?
- Hvilken betydning fik Roms opstigning for stormagt for Romerriget og det politiske system?
- Hvad er retfærdig krig?
- Hvorfor kollapsede republikken?
- Hvad kendetegnede Augustus magtovertagelse og styre?
- Hvorledes har man i eftertiden brugt erindringen om Romerriget, og til hvilke formål?
- Kan man drage paralleller mellem republikkens fald og i dag?
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Metode: Introduktion til kildekritik og historiebrug
Fremstillingsmateriale:
Frederiksen: Vores verdens historie, 1, Columbus 2019, 1.udg. s. 52-55, 57-63 minus kilder.
K.J. Steg: På Sporet af Romerriget, Lindhardt og Ringhof 2015, s. 13-17, 19-21, 49-53, 71-74, 111-112
Kildemateriale:
Livius om årsagerne til den 2. puniske krig, (På sporet af Romerriget, s. 25-29)
Polyb (På sporet af Romerriget, s. 23-24)
Tacitus om Augustus (På sporet af Romerriget, s. 57)
Julieevangeliet
Øvrigt materiale:
https://www.the-map-as-history.com/Rome-Roman-empire/from-the-founding-to-the-downfall
Podcast med Anders Olling og Hans Erik Havesteen:
Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet
https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art6760792/%C3%86rkefjenden-med-krigselefanterne-%E2%80%93-Rom-og-Karthago-f%C3%B8rte-bitter-krig-om-magten-i-Middelhavet
samt
Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd
https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059024/Augustus-den-f%C3%B8rste-kejser-styrede-Rom-med-h%C3%A5rd-h%C3%A5nd
Youtube: Gaius Octavian Caesar Augustus Tribute in Rome
https://www.youtube.com/watch?v=VSk_kT9K4d0
Barbaren, Netflix, sæson 1, epi. 6
Indhold
Kernestof:
Romerriget ABC.docx
HISTORIEBRUG ââ¬â BRUG AF ANTIKKEN.docx
1z historiebrug og kronologi, Antikken .pptx
Russia invades ukraine.webp
Vi starter op med Romerriget.
Discover a video about the Roman Empire
Vores Verdenshistorie, læs s. 52-55 og besvar disse spørgsmål hjemmefra:
Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet
Læs På Sporet af Romerriget, kap II, s. 13-17
Kildeanalyse 1, 1zhi, nov. 22.docx
Præsentation4 Kildearbejde.pptx
Makkerpar 1z uge 46.pptx
UNDSKYLD!!! Min lektieangivelse var da helt hen i vejret!
Læs enten Polyb eller Livius (altså den tekst du IKKE har arbejdet med i timen sidst). Vi afslutter kildearbejdet i dag.
Bonasera Meets Don Vito Corleone and Asks Him a Favor - The Godfather, 1972 | HD
læs i Vores Verdenshistorie, s. 57-63 (spring Polyb om Roms forfatning på 99 over og Livius på s. 61).
Ingen lektier!
Lektier er omskrivningen af en af Ciceros gode råd til et citat, en sang, et billede ... Medbring venligst Vores Verdenshistorie til timen også
Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd
Gaius Octavian Caesar Augustus Tribute I Rome
Juleevangeliet: Og det skete i de dage ...
Læs s. 49-53 i PSR. Fokusspm. er spm. 1-6, som vi starter timen med.
Barbarerne (serie)
Kildeanalyse Tacitus om Augustus.docx
Se afsnit 6, Sæson 1 af "Barbaren" på Netflix, som handler om Varusslaget. Hvordan fremstilles romerne i afsnittet?
Læs kilden på s. 57 i PSR (Tacitus vurdering af Augustus)
Udenfor: læs s. 111-112+ svar på spørgsmålene i elevfeedback (stikord) (20 min)
Roms fald, læs hjemmefra s. PSR s. 71-74
Makkerpar uge 1.pptx
Boston forældremøde 1, 2023.pptx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Forløb 2: Europæisk middelalder- fokus på korstog
Vi arbejder med MA i Europa med fokus på kirken i centrum og på årsagsforklaring af korstogene. Metodisk arbejder vi videre med materialekritikken og historiebrug i film med undgangspunkt i Kingdom of Heaven. Afslutningsvis har vi arbejdet med periodisering af Middelalderen herunder hvorvidt renæssancen kan siges at være en selvstændig periode.
Fokus: det funktionelle kildebegreb, magtforhold i MA
Fokus på tiden fra ca. 500-1500
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiefaglige teorier og metoder.
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Fremstillingsmateriale
Vores verdens historie, s. 118-120, 122-126, 128-134, 142, 144-148 (minus kilde 24 og 25)
Steg, m.fl: På sporet af middelalderen, Praxis 2021, s. 7-13
Den romersk-katolske kirke ??, s. 24-26, 33-35
Øvrigt materiale
Historien om Danmark, tidlig middelalder
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567
https://www.youtube.com/watch?v=jSJDfgA5ifA
Kingdom of Heaven
Kilder:
Urban IIs tale 1095
Fokus:
Feudalisme
Kirkens rolle
Frankerrigets rolle
Pave Urban II og korstogene
Hvorfor rejser man på korstog
Periodisering: Middelalder – renæssance
Erindringssteder
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Tidlig middelalder
Opgave til Historien om DK, tidlig MA.docx
UDENFOR (20 min:): Læs disse sider. Som minimum skal du have læst de to synspunkter på s. 7 og 9. Fokus er hvad de to synspunkter fokuserer på. (se også spørgsmål 4 pg 5 på s- 7): På sporet af MA, s. 7-13.pdf
Læs hjemmefra s. 118-122 i Vores Verdenshistorie. Fokus for timen bliver hvordan man inddeler historien (periodisering)
Middelalderens univers
Præsentation3 MA feudalisme.pptx
Opsamlingsskema middelaldersamfundet 1z 2023.docx
Opsamling på feudalsamfundet 2023.pptx
Læs Vores Verdenshistorie s. 128-134 (næsten samme lektie som i havde i sidste lektion med Tanja). Spring kilde 24+25 over.
Metode og teori MGH - Historie 2023.pptx
Hvorfor drager europæerne på korstog til Jerusalem.docx
Om Korstog - og Pave urbans tale (1) OCR.pdf
Korstog årsager 2023.pptx
Kildekritik og problemstillinger - øvelse med kilde om erobring af Jerusalem.pptx
Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 1, Columbus; sider: 142, 144-148
Vi skal bruge kilden s. 147 i timen. Overvej gerne hvilke problemstillinger (spørgsmål) kilden kan give indblik i?
Diskussion - Skal renæssancen opfattes som en selvstændig.docx
Renæssancen som selvstændig periode en diskussion.pptx
Middelalderen definition og periodisering.pptx
Kingdom of Heaven opsamling.pptx
Om Renæssancen OCR.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: DHO Erindringen om besættelsestiden
Forløbet har omhandlet modstandsbevægelsen samt synet på modstanden under den Danske besættelse og har yderligere haft fokus på fortolkningen af besættelsestiden i eftertiden, med hovedfokus på filmen Hvidsten Gruppen. Forløbet har været i samarbejde med dansk med udgangspunkt i problemformuleringen: Hvilken holdning havde den danske befolkning til regeringens samarbejde med besættelsesmagten, og hvilken holdning havde befolkningen til aktiv modstand? Og dernæst undersøge, hvordan filmen ”Hvidstengruppen” (2012) fremstiller dilemmaet om samarbejde eller modstand?
Fremstillingsmateriale (samlet i et kompendiet):
Frederiksen, Peter: Danmark – besat og befriet. Systime 2000-02. s. 12-14
https://danmark.systime.dk/index.php?id=622&MP=176-212
https://danmark.systime.dk/index.php?id=627&MP=176-212
https://danmark.systime.dk/index.php?id=628&MP=176-212
https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=169
https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=170
https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=171
Supplerende materiale:
PPT Historiebrug i Hvidstengruppen
PPT: Bruddet 29 august og jødeforfølgelse
PPT: analyse og redegørelse
Synspunktmateriale
Interview, 25. Marts 2014 - Salon K: Based on a true story.
Artikel: Elmelund, R. (23. Februar 2012). Danmarkshistorien er også filmskabernes. Information, s. 4-5.
Artikel: Jensen, Michael Aastrup (2012): ”Kampen for friheder stadig aktuel”, Århus Stiftstidende
Artikel: Blüdnikow, Bent (2012): ”Kulturbattle”, Berlingske
Kildemateriale udenfor kompendiet:
LEDER I JYLLANDS-POSTEN OM JØDEFORFØLGELSERNE I TYSKLAND - 15. NOVEMBER 1938
I kompendium:
Kilde 1 Statsminister Vilhelm Buhl (S): Antisabotagetale, 2. september 1942 (uddrag)
kilde 2 John Christmas Møller (K): Radiotale fra London, 6. september 1942 (uddrag).
Kilde 3: Anonymt brev skrevet af modstandsmand, ca. 1944.
Kilde 4: Tage Poulsen "Nedkastning af våben i måneskin”, 1944
Film: “Hvidsten Gruppen” (2012)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4 Vikingetid
Forløbet fokuserer i høj grad på hvorfor og hvordan historiebrugen af vikingerne er i eftertiden og hvordan det er muligt at afkode hvilke behov i samtiden, som historiebrugen er styret af, og hvordan man derfor har erindret vikingerne herunder de forskellige "erindringseksplosioner/bølger".
Endeligt har der været et fokus på de kildekritiske problematikker mht. kilder fra denne historiske periode og hvilke kildekritiske forbehold der er nødvendigt at tage sig i denne sammenhæng - herunder tendens og et kristent verdenssyn, særligt i forbindelse med problemstillingen "hvorfor blev danskerne kristne" og synet på vikingerne.
Fremstillingsmateriale:
"Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel", Kapitel 2 af Iversen og Pedersen: s 12-15 + 28-39
"Danmarks historie i et globalt perspektiv" s. 33-38
"The Vikings! Vikinger i populærkultur og kulturel erindring" af Pernille Hermann (2017)
"Vikings - historical accuracy":
https://www.youtube.com/watch?v=IBehjjt6V70
fra 1.21 – 16.21.
Om historiebrug af vikingetiden i 1930'erne: Uddrag fra:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden
PPT om årsagerne til Dk bliver kristent og historiesyn
Kildemateriale:
HBO: "Vikings" episode 1 + 2
Widukind om Haralds overgang til kristendommen
Beretning om angrebet på Lindisfarne af Alkuin af York
Diverse billeder med eksempler på vikinger i populær kulturen (madvarer, sportshold o.l.)
A.D Jørgensen "40 fortællinger af fædrelandets historie" 1882 (i kompendiet)
Rikke Agnete Olsen "41 fortællinger om folk i fædrelandets historie" 2004 (i kompendiet)
Synspunktmateriale:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-hylder-faelles-vikingefortid-og-takker-sine-skandinaviske-slaegtninge-men
"Vinkler på Vikingetiden" af Vollmund m.fl. (2013)s. 105-109
Samlet omfang ca. 70-80 sider inkl filmmateriale
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Find lektien og læsefokus i OneNote (s. 12-15)
MEDBRING DINE KREATIVE NOTER FRA SIDST: Blev du ikke færdig med at læse s. 28-34 i sidste lektion, skal du læse det færdigt, og gøre dine kreative noter til siderne færdige. Medbring noterne.
Kære 2. z. Jeg er blevet syg, så I skal bruge denne lektion på at se et afsnit, af Vikings (HBO), som vi skal analysere som en form for historiebrug. I skal se det første afsnit af første sæson. jeg har udlånt det til jer på CFU, hvis I ikke har adga
Link til lektien
Vikings Historical Accuracy and Season 4 Predictions
Medbring jeres noter fra første afsnit af Vikings
Lektie om historiebrug af vikingetiden
Læs i jeres udleverede, farverige metodehæfte "Historiepakken" (af Marianne Toft) om historiesyn og struktur/aktør s. 18-21.
Læs også: Om historiografi
Historiografisk analyse
I skal arbejde sammen i makkerpar i denne lektion. I må evt. gerne gå to par sammen og arbejde 4 og 4. ALLE SKAL AFLEVERE INDIVIDUELT I ELEVFEEDBACK. Jeg bruger det til fravær. Læs lektier hvis i bliver færdige før tid.Arbejdsark for lektionen
Historiebrug af Vikingerne
OBS - Quiz flyttes til næste lektion. MGH er hjemme med sygt barn.
HUSK der er quiz i vikingetiden i denne time - I skal svare på nogle åbne spørgsmål der relaterer sig til de problemstillinger I har haft i forløbet. De første 10 minutter på i derfor gerne bruge noter - det skal man kunne få point for at have. Quizz
Ukraine hylder fælles vikingefortid og takker sine skandinaviske 'slægtninge', men hvad siger historiker?
Brug 5 minutter på at forestille jer i har en samtale med jeres historielærer i Boston om USAs grundlæggelse, da de løsriver sig fra det britiske imperium, og hvordan oplysningstiden I Europa er en af drivkræfterne bag den Amerikanske Revolution. Hvi
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 6: Oplysningstid og revolutioner
I forlængelse af opholdet i Boston dykker vi ned i årsagerne bag den Franske Revolution - herunder oplysningstiden og den Amerikansk revolutions indflydelse. I den forbindelse laves en historiografisk analyse af en dansk og amerikansk historiebogs fremstilling af den Amerikanske Revolution. Afslutningsvis perspektiverer vi til Den Franske Revolutions betydning for Fransk National identitet i dag med udgangspunkt i Bastilledagen og menneskerettighederne.
Alt materialet er samlet i OneNote
Fremstillingsmateriale:
Fokus 2: oplysningstid til Imperialisme - s 34-44 + s. s. 61-64
Vores Verdenshistorie 1 af Peter Frederiksen: s. 13-13 "Kan Idéer ændre verdenshistorien?"
Kildemateriale:
Menneskerettighedserklæringen 1789
Kilde valgbrev fra tredjestand Longne 1789
Kilde valgbrev Paris
Til historiografisk analyse: Amerikansk Historiebog: "Of the People: A History of the United States, Vol. I: To 1877 " (2015) vs. Fokus 2: "Fra Oplysningstid til imperlialisme" s. 59-61 (findes i OneNote)
Synspunktmateriale:
https://www.dr.dk/ligetil/udland/video-franskmaend-fejrede-deres-nationaldag
PP Præsentation: Afslutning - Menneskerettigheder og historiebrug af revolutionen
Indhold
Kernestof:
Opgavebeskrivelse - Boston oplæg
Vær sikker på du har materiale og noter fra den historielektion du har ansvaret for at præsentere sammen med din gruppe.
Lektie om oplysningstiden
Danish Silkeborg Fall 2023 Student Homestay Feedback
ARBEJD SELV INSTRUKTION: Link til arbejdsark
GRUPPER TIL ARBEJD SELVGruppe 1
OBS - Vi rykker interviews til næste lektion. Jeg kan ikke lave matrixgrupper i teams.Brug 15 minutter på at resarche din tildelte oplysningsmand: 1) Voltaire: Om ytringsfrihed2) John Locke: Om liberalisme3) Rousseau: Om Individ vs. stat4) Montesquie
OBS: På sporet af Romerriget er hjemkaldt og skal afleveres da en anden klasse skal bruge dem.
Om den Franske Revolution
Link til afsnittet om Enevældens Frankrig
Valgbrev Paris
Brev fra tredjestand i Longne
ÅRSAGSFORKLARINGER FRANSK REVOLUTION
Den Franske Revolution
Makkerpar til dansk og historietimerne :)
Revolutionens betydning
Kan idéer løse verdenshistorien?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 7: Folkedrab
Forløbet har haft fokus på Folkemordet i Rwanda - særligt mht. årsagsforklaringer og historiebrug, herunder hvilken rolle diverse aktører har spillet i folkemordet og hvordan de er fremstillet i eftertiden. Derudover har vi diskuteret Vestens syn på Afrika og hvordan det har haft indflydelse på folkemordet. Forløbet er blevet afsluttet med en prøve i et eksamenskildesæt.
Som optakt til forløbet har vi defineret folkedrab med udgangspunkt i Holocaust.
Nedenstående materiale er samlet i OneNote:
Fremstillingsmateriale samlet i kompendium, med uddrag fra følgende:
https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandas-historie/hutuer-tutsier
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandas-historie
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/rwandas-historie
https://folkedrab.dk/artikler/folkedrabet-i-rwanda
https://folkedrab.dk/artikler/romeo-dallaire-alle-valg-har-en-pris
https://folkedrab.dk/artikler/operation-turquoise
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myter-fjendebilleder-propaganda/kolonihistoriske-aarsager
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myter-fjendebilleder-propaganda/krav-om-magtdeling
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myter-fjendebilleder-propaganda/oekonomisk-nedtur
:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myter-fjendebilleder-propaganda/flygtninge
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/myter-fjendebilleder-propaganda/mediernes-rolle-rwanda
Gegory Stantons 10 stadier:
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier
Introduktion til 'Forestillede Fællesskaber' af Benedict Anderson
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse
Synspunktmateriale:
Det politiske efterspil:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/politiske-efterspil-rwanda
Det juridiske efterspil:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda/efterspil-projekt-ny-nation/juridiske-efterspil-rwanda
Projekt ny nation:
https://folkedrab.dk/artikler/projekt-ny-nation-i-dag-er-vi-alle-rwandere
NGO'er i Rwanda:
https://folkedrab.dk/artikler/ngoer-i-rwanda
https://journalisten.dk/ojvind-daekkede-folkemordet-i-rwanda-medierne-har-intet-laert/
Mediernes rolle: Uddrag fra Dennis Nørmark og Lars Andreassens bog Det virkelige menneske, hvor de afslutningsvist reflekterer over Ve-stens blik på det afrikanske kontinent: Dennis Nørmark & Lars Andreassen
(2007): Det virkelige menneske, Peoples Press, s. 486-489.
Kildemateriale:
General Dellaires fax til FNs hovedkontor Januar 1994
FN's hovedkontors svar til Dallaire Januar 1994
Radiostationen RTLM udkrift (6. april 1994)
Billede fra Gacaca i Rwanda (2012):
https://www.dw.com/en/rwanda-ends-gacaca-genocide-tribunals/a-16033827
Kigali Genocide Memorial hjemmeside: https://kgm.rw
Statue af Tutsi soldater fra RPF der bekæmper hutuer - historien om de "600":
https://www.youtube.com/watch?v=LLHh3EpR2TA
Hotel Rwanda (2004)
Sometimes in April (2005)
Identitetskort fra Rwanda
Indhold
Kernestof:
Link til kompendiet i OneNote
Plan for arbejd selv. Upload senest kl 21. mandag: 1) Sørg for lektierne er lavet! Upload svar på læsefokus spørgsmål i elevfeedback (noteform/stikord er helt OK!). Det er vigtigt for mig i får læst lektien, så i er forberedte til foredrag tirsdag.2)
Alternativ til dokumentar: Kampen om historien | Rwanda - verdens hurtigste folkemord | DR LYD
Kompendiet: Baggrunden for folkedrabet
Rwanda kompendium
Radiofortællinger | Krigsfotografen, fruen og folkemordet | DR LYD
Årsagsforklaringer til folkedrabet
trin til folkderab
Lektien i OneNote
Myter, fjendebilleder og propaganda
image.png
Eneste lektie er at besvare Lectiospørgeskemaet: Forventningsafstemning i historie :) det handler om behovet for at afholde karaktersamtaler eller generelt snakke faglige mål på klassen.
Komendium Læs kilde 1, 2 og 3 s. 29-31 i kompendiet. Overvej hvilke spørgsmål/problemstillinger kilderne kan give indblik I? Formulér gerne 1-2 mulige problemstillinger som en eller alle kilder kan svare på.
Kilde 1-3
Læs s. 26-28 om NGO'ernes rolle
Lektie - kilde 7 s. 33-34
Dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka"
Læs s. 17-23 i kompendiet (2 artikler)
Læs i kompendiet s. 23-26 (Artikel: Projekt ny nation). Se læsefokus på s. 23 i kompendiet.
Forestillede fællesskaber
Forløbsopsamling
Se Sometimes in April færdig
Kildesæt
Forberedelse til timens eksamensøvelse
Hvis man ikke var til forrige historielektion laver man eksamensøvelsen med kildesæt i denne lektion
Rwanda forløbsopsamling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 8: Kold Krig og Vietnam
Forløbet har haft særlig fokus på at forstå hvad der definerer den kolde krig og hvordan man kan diskutere hvem der bærer ansvaret for at krigen brød ud, som også har inkluderet en skriftlig aflevering, samt diskuteret hvorvidt man kan argumentere for at vi i dag står i en ny kold krig.
Forløbet har derudover haft fokus på Vietnamkrigens rolle i den kolde krig i et projektforløb hvor eleverne individuelt har tilegnet sig viden om Vietnamkrigen, samt opstillet og besvaret problemstillinger ud fra et kildesæt. Afslutningsvis har der været fokus på Vietnamkrigsfilm og kollektiv erindring af krigen, med udgangspunkt i Platoon.
Fremstillingsmateriale (størstedelen er samlet i et kompendium):
Peter Frederiksen "Vores verdenshistorie 2" s. 113-120
Peter Frederiksen: "Ideologiernes kamp kapitel 7" Systime (2014): side 14-19, 53-59, 85-87, 153-165, s. 167-177
Mortensen og HAnsen: "Verden . Det 20. og 21. århundrede". Lindhardt og Ringhof (2014) s. 169-175
Vietnamkrigen PPT 2024
Poul Høi ”Vietnamkrigen begyndte med en løgn” Berlingske (2008):
https://www.berlingske.dk/internationalt/vietnamkrigen-begyndte-med-en-loegn
Frederiksen, Peter (2003) 'Vietnamkrigsfilm': "Vietnam - fra drage til tiger", Systime, s. 191-195
Kildemateriale:
Trumandoktrinen: Trumans tale i Kongressen (Trumandoktrinen) (1947)
Uddrag af Vyshinskys tale til FN’s generalforsamling (1947).
"Platoon" (1986)
Materiale fra kildesæt om Vietnam:
Tonkinbugtresolutionen paragraf 1-3 (1964), som gengivet i: Jørgen Granum-Jensen og Lars Thorup: USA i Vietnam. Munksgaard, 1976. 20-21 s.
Johnson, Lyndon “Tale ved Johns Hobkins universitet” (1965), som gengivet i: Public Papers of the Presidents of the United States: Lyndon B. Johnson, 1965, Bind 1, Afsnit 172. Government Printing Office, 1966. s. 394-397. Oversat af Anders Christensen og Steen Hammershøy Andersen.
Personligt brev fra Sintoni, Jospeh E. (1968), som gengivet i: Paul Fussel (red.): The Bloody Game. An Anthology of Modern War. Scribner, 1991. Oversat af bogens forfatter.
Tabel: Oversigt over amerikanske soldater i Vietnam:: The American War library, Washington
Country Joe Macdonald “I Feel Like I’m Fixing to Die Rag” (1968)
Filmplakat: Platoon (1986)
Synspunktmateriale:
Artikel: "En ny verdensorden sænker sig: "https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-25-ny-verdensorden-efter-ruslands-krig-et-jerntaeppe-saenker-sig-igen-over-europa-mener-eksperter
Artikel: "Nej vi er ikke midt i en ny kold krig: "https://videnskab.dk/kultur-samfund/nej-vi-er-ikke-midt-i-en-ny-kold-krig-men-vi-skal-tage-resten-af-verden-mere-alvorligt-end-hidtil/
Palle Roslyng-Jensen "Fra Kold krig til ny verdensorden": Hvem havde ansvaret for den kolde krig?
Indhold
Kernestof:
Forbered dig på en afstemning: Skal årets første forløb være: Kold krig og Vietnam eller Israel/Palæstina konflikten?
DRTV - Indefra med Anders Agger: Israel
P3 Essensen-explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
Maristan - lav din egen stat: PADLET
Link til opgavebeskrivelse
Link til sider om afkolonisering og kold krig
Forestillede fællesskaber
Lektier om afkolonisering og kold krig
PP faser i den kolde krig
Arbejdsark til noter
Lektier: Afkolonisering: Hvad er det? Hvad er årsagerne bag?
Den Kolde Krig i overblik
Periodiseringsdiskussion
Lektie om ideologierne
Hvis du ikke blev færdig med at lave overbliksarket over Den Kolde Krig og de forskellige faser, så er det også lektie at få gjort: FASER I DEN KOLDE KRIG - arbejdsark.docx (Webvisning) ud fra det fremstillingsmaterialet: Kapitel 7 fra ideologiernes
Roslyng - Hvem havde ansvaret.pdf
Skriveøvelse i par om årsagen til den kolde krig - 2024.docx
Ideologiernes kamp.pptx
Truman og Vyshinsky.pdf
Tidslinje om Kold Krig.docx
Uddrag af opgave om Kaj Munk.docx
Guidelines til den gode formidling i historie
Vietnamkrigsfilm.pdf
image.png
PLATOON.mp4
Fremstillingsmateriale Vietnam
Vietnamkrigen begyndte med en løgn.docx
Læs enten i fremstillingsmaterialet Vietnamkrigen - kompendium (læsefokus på sidste side) eller se dokumentaren udlånt på MitCFU (under mine materialer). Til næste lektion skal kompendiet være læst og dokumentaren set - I har også denne time til det.
PP til gruppearbejde om Vietnamkrigen
I skal have set dokumentaren og færdiggjort læsning af fremstillingsmaterialet om Vietnam (se forrige 2 lektioner)
Kildesæt til eksamensøvelse
Inspiration til problemstillinger
Slap og skarpt
Ny Kold Krig?
Ny Kold Krig - docs til argumenter
Hvorfor falder USSR?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 9: SRP 8 med Matematik - Om Metode
Tværfagligt forløb med matematik med fokus på forståelsen af historisk metode (repræsentativitet).
Indhold
Kernestof:
ARbejdsark til det funtionelle kildesyn
SRP og historie
Se Thirteen Days færdig hjemme - en kan lånes på filmstriben. Overvej hvilke metoder fra historiefaget vi kan få i spil, herunder hvad filmen kan siges at være en kilde til af viden (levn af... beretning om...)
Om Pest
Afsnit
Arbejdsark til det funktionelle kildesyn
Kildekritisk analyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 10 Dansk Demokrati
Forløbet har overvejende haft fokus på synet på det danske demokrati og hvordan det har udviklet sig med nedslag i centrale aktører: Orla Lehman, Grundtvig, Niels Bukh og Kaj Munk, for endeligt at diskutere demokratiets status i dag.
Fremstillingemateriale:
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Kopi "Dansk Demokrati 2021": Fokus Kernestof i historie 2 (2016) s. 131-148
PPT Dansk demokrati - de lange linjer
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/orla-lehmann-1810-1870/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-demokrati-og-demokratisering/?no_cache=1
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nationalliberalisme/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/grundtvigs-syn-paa-demokrati-1831-1866
PPT Grundtvig og helstaten
PDF Demokratiet i krise
PP Clement citater
PP Dansk demokrati de lange linjer
Kildemateriale:
Junigrundloven 1849 (uddrag)
Orla Lehman Falstertale (uddrag)
Grundtvig "Folkeligheden" 1848
Grundtvig "Langt højere bjerge"
Jyllandsposten "Om Italien og Tyskland" leder (17. maj1933)
Forside fra Italiensk ugeblad (1938)
Interview med Niels Bukh
Kaj Munk: uddrag fra: "To Diktaturstaters to Overgreb"., Jyllandsposten: 1/9 1935 og "Det sete afhænger af Aviserne", Jyllandsposten18/8 1935
Indhold
Kernestof:
Dansk demokrati 2024.pdf
Explore the Map
Når I er til oplæg i dag, skal i relatere oplægget til jeres forløb om dansk demokrati:
I timen ser vi den sidste del af dokumentaren (SÅ HUSK JERES NOTEARK) og samler op sammen på både den og vigtigste fokusområder fra de sidste 2xlektie - og selvfølgelig også hvad Clements foredrag lærte os om status på demokratiet i dag.
Lektie om dansk demokrati
Afsnit
Kildemateriale - junigrundloven
Link til lektien
Medbring dokumentarnoter
Arbejdsark - falstertalen
Om de nationalliberale
Om Orla Lehman
Folkeligheden af Grundtvig
10 steder, hvor Grundtvigs aftryk kan ses i dag
Grundtvigs syn på demokrati 1831-1866
Niels Bukh
Kaj Munk
Link til lektie om demokratiets krise i 30erne
Kilderne - et billede og et citat
Kære 3.z - jeg håber, I har haft en god ferie og er friske tilbage til sidste heat i 3.g. Jeg glæder mig til at møde jer. I timen skal vi lære hinanden at kende. Vi skal snakke om resten af året og laver en kronologi-øvelse. I har ikke lektier for.
Essay_af_Suthan_Krishnarajan Demokrati i krise.pdf
Kære 3.z. Vi samler i timen op på, hvad I har lavet i forløbet hidtil og kigger frem mod i dag. Hvordan ser det ud med demokratiet i dag - er det i krise, eller er vi egentlig meget godt tilfreds. Det er der selvfølgelig ikke noget enkelt svar på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 11: Det moderne Kina
Forløbet vil fokusere på Kinas nyere historie. Vi runder kort konfucianismen og kejsertiden, men fokuserer primært på det 20. århundrede. Her bevæger vi os gennem Bokseropstanden, borgerkrig, dannelsen af Republikken Kina og til Maos udråbelse af Folkerepublikken Kina. Vi arbejder med “Det store spring fremad”, sultkatastrofen, kulturrevolutionen og Deng Xiaopings reformer. Endelig kigger vi ind i det moderne Kinas økonomiske situation, familiepolitikken og Kinas positionering i det internationale politiske landskab, særligt med fokus på Rusland inden for de senere år.
Bliver Kina den nye dominerende supermagt?
Den nye Silkevej
Hvordan adskiller kinesisk civilisation sig fra ‘den vestlige’?
Primært ifht: Menneskesyn (konfucianisme), verdenssyn (dynastier)
Hvorfor har Kina ikke fået demokrati?
Overblik over Kinesisk historie – og sammenligning med Verdenshistorien (kronologi)
Brud/kontinuitet i Kinas historie/styre og samfund: Kan man argumentere for at Vesten kun har været dominerende de sidste 200 år?
Kernebegreber:
Konfucianisme, Kejserrige, Riget i midten, bokseropstand, borgerkrig, kommunisme, etpartisystem, Republikken Kina, Folkerepublikken Kina, Mao Zedong, Det store spring fremad, Kulturrevolutionen, rødgardister, Deng Xiaoping, étbarnspolitik, den nye silkevej, Xi Jinping, globalisering.
Dækker:
Verden uden for Europa
Verdenshistorisk forløb efter 1900
Indhold
Kernestof:
3 Opsamlingsskema Dansk Demokrati.docx
Kina, Mette Holm, s. 13-22.pdf IKKE LEKTIE
Vi starter timen med at udfylde opsamlingsskema. Bagefter starter vi Kina-forløbet op. I har ikke lektier for.
Vi kigger i timen på kejsertiden og laver en tour de force gennem historien frem mod borgerkrigen i starten af det 20. århundrede. Vi skal have styr på Konfutses tanker, da han er den store tænker i kinesisk kultur. I har ikke lektier for.
Kina, Mette Holm, s. 47-58.pdf NB! I skal kun læse 47-53, øverst!!
Kina, Mette Holm, s. 73-78.pdf
BEMÆRK: Lektie til timen er s. 53-58 (se vedhæftede pdf fra sidste lektion). Vi hugger en hæl og klipper en tå. I timen samler vi kort op på sidste gang samt lektien og taler frem til Folkerepublikkens opståen.
Kilder til Det store spring fremad.docx I har ikke lektier for til denne lektion. Vi arbejder med Maos store spring fremad, kulturrevolutionen og kilder.
Mao og Det store spring fremad.docx
Kina, Mette Holm, s. 80-88.pdf
I timen samler vi kort op fra sidst og arbejder desuden med kilderne. I skal læse vedhæftede som lektie. Fokus er på Deng Xiaopings styre, hvilke forandringer og reformer, hans styre medførte for Kina i 80'erne og 90'erne. Kina, Mette Holm, s. 89-92
I timen skal vi arbejde med det nye Kina efter Deng Xiaopeng og den økonomiske vækst i Kina.
I timen arbejder vi med den økonomiske udvikling i de senere år. I har ikke lektier for, men i timen læser vi Camilla Sørensen, Kina, Fortiden, nutiden, fremtiden, s. 54-61 (Ræsons perspektiver, 2019)
Camilla Sørensen Kina Fortid Nutid Fremtid, s. 54-61, den økonomiske udvikling.pdf
Afsnit
Opsamlingsskema Kina.docx
Charlotte Flindt Pedersen om Putin og Xi, Ræson feb 2022.docx
I denne lektion kigger vi på Xis forhold til Putin og omverden i det hele taget. Vi læser i timen en kronik af Charlotte Flindt Pedersen om Kinas og Ruslands alliance. Vi arbejder med, hvilken ny betydning Kina indtager i dag i den geopolitiske verde
Arbejdsspørgsmål til Charlotte Flindt Pedersen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på kronologiforløbet, der skal samle op til eksamen. Vi bruger først lige 10 minutter på det opsamlingsskema, som vi ikke rigtig nåede at arbejde med i sidste lektion. denne lektion gennemgår vi jeres forløb om Romerriget. I skal som lekt
Kronologiforløb_opsamling - opgavebeskrivelse.docx
Dagens lektie står på korstog. Læs noter fra forløbet igennem og orientér jer i de væsentligste begivenheder i perioden.Gruppe 2 (Mads) står for at fremlægge.
I lektionen samler vi op på DHO-forløbet og vikingetidsforløbet. Læs jeres noter grundigt igennem. Genopfrisk evt. jeres DHO. Gruppe 3 (Matilde, Elisabeth, Bertram og Rasmus) står for besættelsesforløb, og gruppe 4 (Josefine, Mille, Clara) står for V
Lektionen i dag handler om hhv. Oplysningstiden og revolutioner i 1700-tallet og om Folkedrab. Der er meget på menuen. Læs noter fra forløbene. Gruppe 5 (Malou, Julie og Signe N) står for at fremlægge om oplysningstiden og revolutioner. Gruppe 6 (Sof
Læs jeres noter igennem fra forløbene. Gruppe 7 (Broman, Kristoffer, Søs og Oskar) står for at fremlægge om dansk demokrati, mens gruppe 8 (Mikkel, Nikolaj, Sofie og Astrid) står for at fremlægge om den kolde krig.
I denne lektion - som er den sidste - snakker vi om eksamen. Vi tager udgangspunkt i et konkret eksamenssæt og øver situationen. Vi kan hvis I har lyst se "Om det grønne bord".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914899498", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914899498", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914899498" }