Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Cecilie Ruby Tolstrup
|
Hold
|
2022 22 EN/j (1j EN, 2j EN, 3j EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The evil within
EMNE 1
I dette forløb blev eleverne introduceret til engelskfaget og emnet The evil within. Fokus var at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode. Vi arbejdede med fiktion og non-fiktion i form af trykte tekster, Ted Talks og spillefilm. Emnet blev opgraderet i 3.g.
Arbejdsformer: klasseundervisning samt par- og gruppearbejde, herunder elevoplæg.
Materialer (kernestof):
- "The erosion of empathy" (Ted Talk, 2012) af professor Simon Baron-Cohen, Cambridge University:
https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18
- "Time to rethink evil" (Ted Talk, 2018) af Dr. Julia Shaw, University College London:
https://www.ted.com/talks/julia_shaw_time_to_rethink_evil
- "Narnia - the lion, the witch and the wardrobe" (spillefilm, 2005) instrueret af Andrew Adamson
- "The man who loved flowers" (novelle, 1977) af Stephen King
- "Button Button" (novelle, 1970) af Richard Matheson
-"The Tell-Tale Heart" (novelle, 1843) af Edgar Allen Poe
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Climate and organisations (SRP1)
IKKE EKSAMENSRELEVANT
I dette SRP-forløb arbejdede vi med klima og innovation. Forløbet bliver ikke opgivet til eksamen i engelsk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Britain past and present
EMNE 2
Eleverne har haft fokus på emnet Britain past and present - forhold i Storbritannien - og på tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af nonfiktive tekster og en episode fra en tv-serie. Derudover læste eleverne deres første værk.
Materialer (kernestof):
- "Cleaning up the city for £5, 50 an hour" (artikel fra The Observer, 2007) af Heather Stewart
- "The Duke of Devonshire" (nekrolog fra The Economist, 2004) ukendt forfatter
- "It's thanks to the 'villains' that we sleep easy at night (artikel fra The Guardian, 2005) af Stewart Dakers
1. skrevne værk:
- "Hello Mum" (roman, 2010) af Bernardine Evaristo
Supplerende stof:
- "The making of The United Kingdom" (uddrag fra historisk introduktion, 2008) af Chris Plougheld
- Studietur til London
- "Top boy: Summerhouse" (dramaserie fra Netflix, sæson 1, episode 1, 2011) skabt af Ronan Bennett
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Britain past and present
EMNE 2
Eleverne har haft fokus på emnet Britain past and present - forhold i Storbritannien - og på tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af nonfiktive tekster og en episode fra en tv-serie. Derudover læste eleverne deres første værk.
Materialer (kernestof):
- "Cleaning up the city for £5, 50 an hour" (artikel fra The Observer, 2007) af Heather Stewart
- "The Duke of Devonshire" (nekrolog fra The Economist, 2004) ukendt forfatter
- "It's thanks to the 'villains' that we sleep easy at night (artikel fra The Guardian, 2005) af Stewart Dakers
1. skrevne værk:
- "Hello Mum" (roman, 2010) af Bernardine Evaristo
Supplerende stof:
- "The making of The United Kingdom" (uddrag fra historisk introduktion, 2008) af Chris Plougheld
- Studietur til London
- "Top boy: Summerhouse" (dramaserie fra Netflix, sæson 1, episode 1, 2011) skabt af Ronan Bennett
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Britain past and present
EMNE 2
Eleverne har haft fokus på emnet Britain past and present - forhold i Storbritannien - og på tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af nonfiktive tekster og en episode fra en tv-serie. Derudover læste eleverne deres første værk.
Materialer (kernestof):
- "Cleaning up the city for £5, 50 an hour" (artikel fra The Observer, 2007) af Heather Stewart
- "The Duke of Devonshire" (nekrolog fra The Economist, 2004) ukendt forfatter
- "It's thanks to the 'villains' that we sleep easy at night (artikel fra The Guardian, 2005) af Stewart Dakers
1. skrevne værk:
- "Hello Mum" (roman, 2010) af Bernardine Evaristo
Supplerende stof:
- "The making of The United Kingdom" (uddrag fra historisk introduktion, 2008) af Chris Plougheld
- Studietur til London
- "Top boy: Summerhouse" (dramaserie fra Netflix, sæson 1, episode 1, 2011) skabt af Ronan Bennett
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Studierejse til London (SRP4)
SUPPLERENDE STOF TIL DELEMNE 2
I SRP4-forløbet arbejder vi med emnet:
English identity – why did Londoners vote Brexit-remain?
• History and culture
• Economy and political discourses
Forløbet er centreret om klassens studietur til London med deres to studieretningsfag engelsk og samfundsfag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The odd one out
EMNE 3
Forløbet var baseret på udvalgte dele af lærebogen "Language and power - Gender, Sexuality, Race and Social Class" af Tine Vedel Eriksen. 2013.
MÅL:
Formålet var at arbejde sprogligt, analytisk og kreativt med emnerne gender identity og ethnicity.
Derudover var formålet:
- At forstå komplekse engelske tekster og i forskellige genrer og fra forskellige perioder samt udtrykke sig i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk.
-At skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med en vis grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed og anvendelse af relevante fagbegreber.
- Mundtligt og skriftligt at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster samt analysere og fortolke forskellige tekster.
ARBEJDSFORMER:
- Eleverne har arbejdet analytisk med udtømmende analyser af både fiktionstekster og faktatekster mundtligt og et eksamenslignende essay om skriftligt.
- Derudover har eleverne arbejdet produktivt med filmtrailere og taler.
- Eleverne har arbejdet både arbejdet i par, gruppe og i plenum.
KERNETEKSTER:
Language, gender and sexuality
- Annie Proulx (novelleuddrag): "Brokeback Mountain" (novelleuddrag). Fra novellesamlingen Close Range: Wyoming Stories. 1997.
Language, race and ethnicity
- Toni Morrison (romanuddrag): "The bluest eye". 1970.
- Jennifer L. Eberhardt (TED talk): “How racial bias works - and how to disrupt it”. 2020.
SUPPLERENDE STOF:
- Pre-reading- og post-reading-øvelser og lign. fra lærebogen "Language and power - Gender, Sexuality, Race and Social Class" af Tine Vedel Eriksen. 2013.
- Ang Lee (spillefilm): "Brokeback Mountain". 2005.
- Tate Taylor (spillefilm): "Niceville". 2011.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
The odd one out
EMNE 3
Forløbet var baseret på udvalgte dele af lærebogen "Language and power - Gender, Sexuality, Race and Social Class" af Tine Vedel Eriksen. 2013.
MÅL:
Formålet var at arbejde sprogligt, analytisk og kreativt med emnerne gender identity og ethnicity.
Derudover var formålet:
- At forstå komplekse engelske tekster og i forskellige genrer og fra forskellige perioder samt udtrykke sig i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk.
-At skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med en vis grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed og anvendelse af relevante fagbegreber.
- Mundtligt og skriftligt at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster samt analysere og fortolke forskellige tekster.
ARBEJDSFORMER:
- Eleverne har arbejdet analytisk med udtømmende analyser af både fiktionstekster og faktatekster mundtligt og et eksamenslignende essay om skriftligt.
- Derudover har eleverne arbejdet produktivt med filmtrailere og taler.
- Eleverne har arbejdet både arbejdet i par, gruppe og i plenum.
KERNETEKSTER:
Language, gender and sexuality
- Annie Proulx (novelleuddrag): "Brokeback Mountain" (novelleuddrag). Fra novellesamlingen Close Range: Wyoming Stories. 1997.
Language, race and ethnicity
- Toni Morrison (romanuddrag): "The bluest eye". 1970.
- Jennifer L. Eberhardt (TED talk): “How racial bias works - and how to disrupt it”. 2020.
SUPPLERENDE STOF:
- Pre-reading- og post-reading-øvelser og lign. fra lærebogen "Language and power - Gender, Sexuality, Race and Social Class" af Tine Vedel Eriksen. 2013.
- Ang Lee (spillefilm): "Brokeback Mountain". 2005.
- Tate Taylor (spillefilm): "Niceville". 2011.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
India
EMNE 4
Forløbet var baseret på udvalgte dele af lærebogen "Narrating India" af Katrine Brøndsted. 2016.
MÅL:
Formålet var at arbejde sprogligt, analytisk og kreativt med emnet India: historiske, sproglige kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner end USA og Storbritannien.
Derudover var formålet:
- At forstå komplekse engelske tekster og i forskellige genrer og fra forskellige perioder samt udtrykke sig i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk.
-At skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med en vis grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed og anvendelse af relevante fagbegreber.
- Mundtligt og skriftligt at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster samt analysere og fortolke forskellige tekster.
ARBEJDSFORMER:
- Eleverne har arbejdet analytisk med udtømmende analyser af både tekster inden for forskellige genrer både mundtligt og skriftligt.
- Derudover har eleverne arbejdet produktivt med podcasts og multimodale videoer.
- Eleverne har arbejdet både arbejdet i par, gruppe og i plenum.
KERNETEKSTER:
Language and identity
- Sujata Bhatt (digt): "Search for my tongue". 1988.
- Tabish Khair (digt): "Unhybrid". 2000.
- Shasi Tharoor (novelle): "The village girl". 1972.
SUPPLERENDE STOF:
- Pre-reading- og post-reading-øvelser og lign. fra lærebogen "Narrating India" af Katrine Brøndsted. 2016.
Derudover introduktionskapitlerne:
- "Narrating India" s. 16-25.
- "Narrating India" s. 275-281.
- Ricardo Pollack (instr., BBC-dokumentar): "The day India burned: Partition". 2007.
- Shekhar Kapur (instr., spillefilm): "What's love got to do with it". 2022.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Greenwashing (SRP6)
IKKE EKSAMENRELEVANT
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
India
EMNE 4
Forløbet var baseret på udvalgte dele af lærebogen "Narrating India" af Katrine Brøndsted. 2016.
MÅL:
Formålet var at arbejde sprogligt, analytisk og kreativt med emnet India: historiske, sproglige kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner end USA og Storbritannien.
Derudover var formålet:
- At forstå komplekse engelske tekster og i forskellige genrer og fra forskellige perioder samt udtrykke sig i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk.
-At skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med en vis grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed og anvendelse af relevante fagbegreber.
- Mundtligt og skriftligt at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster samt analysere og fortolke forskellige tekster.
ARBEJDSFORMER:
- Eleverne har arbejdet analytisk med udtømmende analyser af både tekster inden for forskellige genrer både mundtligt og skriftligt.
- Derudover har eleverne arbejdet produktivt med podcasts og multimodale videoer.
- Eleverne har arbejdet både arbejdet i par, gruppe og i plenum.
KERNETEKSTER:
Language and identity
- Sujata Bhatt (digt): "Search for my tongue". 1988.
- Tabish Khair (digt): "Unhybrid". 2000.
- Shasi Tharoor (novelle): "The village girl". 1972.
SUPPLERENDE STOF:
- Pre-reading- og post-reading-øvelser og lign. fra lærebogen "Narrating India" af Katrine Brøndsted. 2016.
Derudover introduktionskapitlerne:
- "Narrating India" s. 16-25.
- "Narrating India" s. 275-281.
- Ricardo Pollack (instr., BBC-dokumentar): "The day India burned: Partition". 2007.
- Shekhar Kapur (instr., spillefilm): "What's love got to do with it". 2022.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
American issues & postmodernism
American issues & postmodernism
EMNE 5
Eleverne har haft fokus på emnet 9/11 og postmodernism - forhold i USA og væsentlige litterære strømninger - og på tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og nonfiktive tekster.
Forløbet er baseret på kapitlet "9/11" fra lærebogen "American issues" af Helle Birk (Systime: 2012) og kapitlet ”Postmodernism” fra lærebogen ”Through literary landscapes – from The Romantic Age to Postmodernism” (Systime: 2020).
KERNETEKSTER
Primær litteratur:
- ”Auggie Wren’s Christmas story” (short story, 1990) af Paul Auster
- "9/11 Random Notes: September 11, 2001 - 4:00 PM" (essay, 2003) af Paul Auster
- "The United States of BOO!" (nonfiction, 2003) af Michael Moore
- "Smoking or Non-smoking" (nonfiction, 2003) af Thomas L Friedman
Sekundær litteratur:
-”Postmodernism” af Niels Randbo Back og Pia Rørkær Sigh fra lærebogen ”Through literary landscapes – from The Romantic Age to Postmodernism” (Systime: 2020).
- "9/11: Firehouse" (Disney+: 2011)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
EKSAMEN
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Ret dig selv
IKKE EKSAMENSRELEVANT
Mini-forløbet "Ret dig selv" har fokus på mundtlig og skriftlig selvkorrektion, sætningsindledere, talemåder og anvendt grammatik.
Forløbet er ikke del af eksamenspensum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
The Victorian Age
EMNE 6
The Victorian Age: 1837 til 1901
Forløbet er baseret på emnet "The Victorian Age" i lærebogen "Through Literary Landscapes" af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime: 2020).
KERNETEKSTER
Primær litteratur:
- "In a London Drawing Room" (poem, 1869) af George Eliot
- "Nobody's Story (short story, 1853) af Charles Dickens
- "The Cry of the Children" (poem, 1843) af Elizabeth Barrett Browning
- "The White Man's Burden" (poem excerpt, 1899) af Rudyard Kipling
- "The Story of Muhammad Din" (short story, 1886) af Rudyard Kipling
- "The Charge of the Light Brigade" (poem, 1854) af Alfred Lord Tennyson
- "What made her weep" (poem excerpt, 1839) af Emily Jane Brontë
Sekundær litteratur:
- "The Victorian Age: Historical background"
- The Victorian Age: Literary background"
SUPPLERENDE TEKSTER
- "The young Victoria" (spillefilm, 2009) instrueret af Jean-Marc Valleé
- "Wuthering Heights" (spillefilm, 2010) instrueret af Andrea Arnold og baseret på "Wuthering Heights" (novel, 1847) af Emily Jane Brontë
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
The American election (SRP8)
EMNE 7
I dette forløb introduceres eleverne til emnet The American election, som er et tværfagligt SRP8-samarbejde med samfundsfag om det amerikanske præsidentvalg: altså amerikanske forhold med fokus på politik. I engelsk er fokus på politisk retorik, spin, kampagnefilm og taler, altså analysebegreber fra non-fiction og cinematic techniques.
Materialer (kernestof):
Valgkampagnefilm:
Official Donald Trump campaign videos
- MAKE AMERICA GREAT AGAIN! (July 17, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=diniBC70rdI
- ARE YOU BETTER OFF THAN YOU WERE 4 YEARS AGO? (August 6, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=Esw_4g1efZY
- 47 DAYS. (September 19, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=OrveuS6P7T4
- This is JD Vance. (Trump/Vance, September 30, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=XYDRWu0Dvj0
Official Kamala Harris campaign videos
- Kamala Harris Launches Her Campaign for President (July 25, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
- Concepts Of A Plan | Harris-Walz 2024 (October 1, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=oPk8d1jA34k
- Monster | Harris-Walz 2024 (September 18, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=XHYeqeWl5-Q
- Unstable Threat | Harris-Walz 2024 (October 3, 2024): https://www.youtube.com/watch?v=DiIN7vPvbdQ
- Unburdened (October 17, 2020 – when Harris was Biden’s VP candidate): https://www.youtube.com/watch?v=x3fCeabLoO4
SUPPLERENDE TEKSTER
- "Trump: An American dream" (episode 4: Politics, Netflix: 2018)
Følgende episoder fra podcastserien Stjerner og striber med udlandskorrespondent Stéphanie Surrugue (DR P1 på DR LYD: 2024):
- "Fedtede fingre på Trump Tower"
- "Iskold duel i Texas"
- "Demokrati i midtvejskrise"
- "Påskemysteriet i Det Hvide Hus"
- "Trumps triumftog & en løs bigfoot"
- "Hjælpepakke til Ukraine eller julegave til Putin?"
- "Thanksgiving special"
- "Fanden er løs i Iowa"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
The Romantic Age
EMNE 8
The Romantic Age: 1785-1830
Forløbet er baseret på emnet "The Romantic Age" i lærebogen "Through Literary Landscapes" af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime: 2020).
KERNETEKSTER
Primær litteratur:
-”So We’ll Go No More a Roving” (poem, 1817) af Lord Byron.
-”To a Skylark” (poem, 1820) af Percy Shelley.
-"Frankenstein" (gothic novel, 1818, værklæsning) af Mary Shelley (værklæsning) med særligt fokus på uddrag fra kapitel 5, kapitel 16 og uddrag fra kapitel 24.
-”Pride and Prejudice” (novel of manners, 1813, uddrag) af Jane Austen, uddrag fra kapitel 1, uddrag fra kapitel 4 og uddrag fra kapitel 60.
Sekundær litteratur:
- Kapitlet "The Romantic Age" i lærebogen "Through Literary Landscapes" af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime: 2020).
SUPPLERENDE TEKSTER
-"Mary Shelley" (film, 2017) instrueret af Haifaa al-Mansour
-"Mary Shelley's Frankenstein" (film, 1994) instrueret af Kenneth Branagh
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
The Romantic age
EMNE 8
The Romantic Age: 1785-1830
Forløbet er baseret på emnet "The Romantic Age" i lærebogen "Through Literary Landscapes" af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime: 2020).
KERNETEKSTER
Primær litteratur:
-”So We’ll Go No More a Roving” (poem, 1817) af Lord Byron.
-”To a Skylark” (poem, 1820) af Percy Shelley.
-"Frankenstein" (gothic novel, 1818, værklæsning) af Mary Shelley (værklæsning) med særligt fokus på uddrag fra kapitel 5, kapitel 16 og uddrag fra kapitel 24.
-”Pride and Prejudice” (novel of manners, 1813, uddrag) af Jane Austen, uddrag fra kapitel 1, uddrag fra kapitel 4 og uddrag fra kapitel 60.
2. skrevne værk
-"Frankenstein" (gothic novel, 1818) af Mary Shelley.
Sekundær litteratur:
- Kapitlet "The Romantic Age" i lærebogen "Through Literary Landscapes" af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (Systime: 2020).
SUPPLERENDE TEKSTER
-"Mary Shelley" (film, 2017) instrueret af Haifaa al-Mansour
-"Mary Shelley's Frankenstein" (film, 1994) instrueret af Kenneth Branagh
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
The Elizabethan age
EMNE 9
The Elizabethan Age: 1558-1603
KERNETEKSTER
Primær litteratur:
-”Romeo and Juliet” (play, ca. 1595-1997) af William Shakespeare. Uddrag: the prologue, act 1, scene 1 (A public place in Verona), act 2, scene 2 (the balcony scene in Capulet's orchard) og act 5, scene 3 (A churchyard and the tomb of the Capulets).
- Sonnet 130: “My mistress’ eyes are nothing like the sun” (sonnet, ca. 1590-1595) af William Shakespeare. Uddrag fra værket "All the sonnets of Shakespeare" redigeret af Paul Edmondson.
- Sonnet 18: “Shall I compare thee to a summer’s day?” (sonnet, ca. 1595-1597) af William Shakespeare. Uddrag fra værket "All the sonnets of Shakespeare" redigeret af Paul Edmondson.
Sekundær litteratur:
- Oplæg af forsker Michael Skovmand, Aarhus Universitet: “Shakespeare og renæssancen”:
https://www.youtube.com/watch?v=z_8Ah3KMEOc
- Oplæg af forsker Anne Sophie Refskou, Aarhus Universitet: "The Elizabethan age and theatre"
- Læreroplæg af Cecilie Ruby Tolstrup: The structure of the classical drama “Romeo and Juliet”
- Shakespeare's sprog:
https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/romeo-and-juliet/language/key-terms#
SUPPLERENDE TEKSTER
- ”Litteraturen i kroppen”-øvelser: http://litteraturenikroppen.dk/
- Workshop og rundvisning på Shakespeare's Globe, London
- "Romeo + Juliet" (film, 1996) instrueret af Baz Luhrmann
- "Shakespeare in love" (film, 1998) instrueret af John Madden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
FERIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
31
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
32
|
Eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915030226",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915030226",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915030226"
}