Holdet 2022 22 EN/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Marianne Fræer Johnsen
Hold 2022 22 EN/h (1h EN, 2h EN, 3h EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Aspects (EKSAMEN)
Titel 2 The Hate U Give (SRP1)
Titel 3 The Nature of Evil (EKSAMEN)
Titel 4 America -dream or nightmare? (SRP4) (EKSAMEN)
Titel 5 UK - køn og ligestilling (SRP5)
Titel 6 Crime in Fiction (EKSAMEN)
Titel 7 Of Mice and Men (værklæsning)
Titel 8 repetition
Titel 9 internetressourcer
Titel 10 Modernism and the war poets (SPR 7 med dansk)
Titel 11 The world of Raymond Carver (EKSAMEN)
Titel 12 Shakespeare (EKSAMEN)
Titel 13 From Nigeria to Britan: Little Bee (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Aspects (EKSAMEN)

Dette forløb introducerer til en række grundlæggende amerikanske værdier. Der læses tekster, som portrætterer forskellige sider af amerikansk identitet og samfund.
Centralt i forløbet står forståelsen for, hvordan uafhængighed, frihed, familie, hårdt arbejde, loyalitet og "the can-do-spirit" blev til kerneværdier i amerikansk patriotisme og selvforståelse og hertil knyttes begrebet "The Frontier".
Da forløbet ligger på samme tid, som det amerikanske midtvejsvalg i oktober 2022 undersøger vi de to amerikanske politiske partier "The Republican Party" og "The Democratic Party" og eleverne udarbejder på den baggrund vælgerprofiler for typiske vælgertyper.
Afslutningsvis introduceres non-fiction analyse og eleverne arbejder med Barack Obamas tale "The American Promise".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Hate U Give (SRP1)

I samarbejde med samfundsfag undersøger vi i dette forløb emner omkring race og ulighed i det. amerikanske samfund.
I engelsk tager vi udgangspunkt i filmen "The Hate U Give" og gennem blandt andet person - og miljøkarakteristik taler vi om tematik og budskab i filmen. Begreber som code-switching og micro-aggression knyttes ligeledes til filmen.
Afslutningsvis udarbejder eleverne i grupper en web-dok, hvor de selv udvælger fokuspunkter i en formidling af både det samfundsfaglige og engelskfaglige materiale, som de har arbejdet med i forløbet. Disse fremlægges og evalueres i en struktureret peer-feedback.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Nature of Evil (EKSAMEN)

I dette forløb undersøges ondskab. Vi læser en række tekster, som kredser om hvordan ondskab og ondskabens væsen kan se ud. Det er både i fiktionstekster med eksempelvis ondskabsfulde karakterer eller i virkelighedens verden i krig og konflikter, som racespændinger i syden.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 America -dream or nightmare? (SRP4) (EKSAMEN)

Forløb i samarbejde med samfundsfag i forbindelse med studietur til USA.
Klassen har arbejdet med en lang række vinkler på det amerikanske samfund.
Udgangspunktet for været spørgsmålet om, hvorvidt den amerikanske drøm stadig lever i dag. Immigration, politik og ulighed har været centrale aspekter.

En del af forløbet har også været udformning af eksempelvis spørgsmål til amerikanske high school elever, samt oplæg om historiske mindesmærker i Washington DC.
I efterbehandlingen af studieturen har eleverne i grupper udarbejdet web-doks som afslutningsvist blev præsenteret til en forældreaften.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 UK - køn og ligestilling (SRP5)

Som optakt til skrivning af SRO har eleverne i dette forløb arbejdet tværfagligt i samarbejde med samfundsfag.
Forløbet startede med et kort blik på de forskelle der er mellem de enkelte dele af Storbritannien, Wales, England, Skotland og Nordirland.
Herefter bevægede vi os over i en mere samfundsvinklet analyse af ulighed og køn i det britiske samfund.
Eleverne kunne vælge enten den ene eller den anden vinkel og de kunne vælge forskelligt materiale - enten non-fiktion analyse af taler eller film-analyse af filmen "I, Daniel Blake".
Da forløbet også var en optakt til skrivning af SRO var metode i engelsk også en del af det overordnede fokus.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime in Fiction (EKSAMEN)

Crime in Fictions fokus ligger på selve krimigenren og hvordan den kan se ud i nutidig litteratur. Der introduceres til teori om genren og dens historiske udvikling, samt de typiske amerikanske og britiske træk.

Udover genrearbejdet er det også forløbets formål at arbejde yderligere med fiktionsbegreber, som characters, setting, atmosphere, composition mv.

Der læses en række crime fiction short stories, som eleverne analyserer og fortolker, men der arbejdes også med creative writing i form af, at eleverne f.eks. selv skal skrive en slutning til en af historierne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Of Mice and Men (værklæsning)


I dette forløb læses Steinbecks klassiker "Of Mice and Men". Vi arbejder blandt andet med "literary circles", hvor eleverne arbejde i grupper med faste strukturer (word wizard, summarizer, passage picker og discussion leader).

Der læses ligeledes tekster, som beskriver samtiden med depression og migration på tværs af USA og Steinbecks egen opvækst sættes i relation til romanen. Der arbejdes også med den særlige sproglige stil, som Steinbeck skriver i. Fokus i forløbet ligger på den karakteristik af personer og skæbner på kanten af samfundet i 1930'ernes USA, som skildres i bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 internetressourcer


Følgende onlineressourcer er anvendt i undervisningen og er derfor tilladt at anvende til eksamen i engelsk:
http://ordbogen.com
https://minlaering.dk/boeger
https://www.thesaurus.com/
https://abc.ordbogen.com/dictionary


Bemærk: Dokumenter delt på Lectio som pdf- eller Word-filer eller på Google Drev i form af Google Docs, Google Slides eller lignende SKAL på forhånd være downloadet inden prøvens start - gælder både ved skr. og mundtlig eksamen. Det kan fx være tekster i pdf-format, opgaveoplæg, fællesnoter, læreroplæg i Google Slides mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modernism and the war poets (SPR 7 med dansk)

Dette tværfaglige forløbs omdrejningspunkt er modernisme i litteratur, digtlæsning og tiden omkring de to verdenskrige.
Sammen med dansk læses digte og tekster, som er udtryk for de nye strømninger i litteraturen, samt hvordan bearbejdelsen af krig og ødelæggelse kan udforskes i litteraturen.
I engelsk arbejder vi specifikt med de britiske "war poets" (her Sassoon, Broke, Owen)og de forskellige positioner disse digtere indtog i deres holdning til krig.

Forløbet har også et metodisk sigte og kendetegn ved den humanistiske metode i både dansk og engelsk undersøges undervejs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 The world of Raymond Carver (EKSAMEN)

I dette forløb sætter vi fokus på den amerikanske forfatter Raymond Carver og læser en række af hans tekster. Der sættes fokus på Carvers portrættering af mennekser, som på forskellig vis har udfordringer i deres liv. Vi undersøger Carvers typiske tematikker om kommunikation eller mangel på samme, alkoholisme, brudte familier, arbejdsløshed og det at leve marginaliserede liv ofte i periferien af samfundet.

Arbejdet med analysen inddrager begreber fra "showing, not telling", The Iceberg Theory/The theory of Omission,"Philosophy of Composition" og Dirty Realism, samt minimalisme generelt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Shakespeare (EKSAMEN)

Forløbet arbejder med udvalgte dele af Shakespeares "Romeo and Juliet". Det overordnede fokus har været på at forstå Romeo og Julie som karakterer og deres relationer til andre, samt de tematikker og konflikter som Shakespeare portrætterer i stykket.
Der arbejdes både med en forståelse for selve sproget på Shakespeares tid gennem nærlæsning af centrale passager, samt en undersøgelse af "The Elizabethan Era" og teateret på denne tid. På timen har vi arbejdet med prologen til act 1 og Romeo og Juliets første møde, som eksempler på sonetter og som en del af forløbet udarbejder eleverne deres egen sonette med fokus på både form og rytmen i iambic pentameter.
Dertil har vi set Baz Lurhmans filmatisering  "Romeo+Juliet" og eleverne har lavet filmanalytiske oplæg om udvalgte scener.
Afslutningsvis har vi arbejdet med stykket som et eksempel på en tragedie og Romeo som "the tragic hero".

Vi har læst og arbejdet med følgende uddrag fra stykket:
The prologue ("Two Households...")
Act 1, sc. 1 (ll. 1-229)
Act 1, sc. 2 (ll. 1-37)
Act 1, sc. 5 (ll. 1-145)
Act 2, sc. 1 (ll. 2-38)
Act 2, sc. 3 (ll. 1-30)
Act 3, sc. 1 (ll. 86-128)
Act 3, sc. 2 (ll.  36-60  )
Act 3, sc. 5 (ll. 139-240)

Eleverne har læst resumer af act 4 og 5.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 From Nigeria to Britan: Little Bee (EKSAMEN)

Værklæsningsforløb hvor romanen "Little Bee" (2010) af Chris Cleave er omdrejningspunktet.
Roman læses og arbejdes med på forskellige måder. Delvist som gruppearbejde med forskellige kapitler, som skal formidles til resten af klassen, enten som små oplæg i grupper eller foran hele klassen.
Tematisk fokuserer vi på immigrant-oplevelsen set gennem en ung Nigeriansk piges fortælling, samt den hvide britiske kvinde og dennes søn, som pigen stifter bekendskab med. Det er en personlig fortælling om tab og overlevelse, men også et indspark i debatten i England om immigration. I den forbindelse kigger vi kort på historiske vigtige begivenheder i indvandring til England, ligesom vi undersøger hvorfor og hvordan olie er omdrejningspunktet for konflikten i Nigeria og hvordan dette trækker tråde tilbage til kolonisering.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer