Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 EN/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Marianne Fræer Johnsen
Hold
2022 22 EN/h (
1h EN
,
2h EN
,
3h EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
American Aspects (EKSAMEN)
Titel 2
The Hate U Give (SRP1)
Titel 3
The Nature of Evil (EKSAMEN)
Titel 4
America -dream or nightmare? (SRP4) (EKSAMEN)
Titel 5
UK - køn og ligestilling (SRP5)
Titel 6
Crime in Fiction (EKSAMEN)
Titel 7
Of Mice and Men (værklæsning)
Titel 8
repetition
Titel 9
internetressourcer
Titel 10
Modernism and the war poets (SPR 7 med dansk)
Titel 11
The world of Raymond Carver (EKSAMEN)
Titel 12
Shakespeare (EKSAMEN)
Titel 13
From Nigeria to Britan: Little Bee (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
American Aspects (EKSAMEN)
Dette forløb introducerer til en række grundlæggende amerikanske værdier. Der læses tekster, som portrætterer forskellige sider af amerikansk identitet og samfund.
Centralt i forløbet står forståelsen for, hvordan uafhængighed, frihed, familie, hårdt arbejde, loyalitet og "the can-do-spirit" blev til kerneværdier i amerikansk patriotisme og selvforståelse og hertil knyttes begrebet "The Frontier".
Da forløbet ligger på samme tid, som det amerikanske midtvejsvalg i oktober 2022 undersøger vi de to amerikanske politiske partier "The Republican Party" og "The Democratic Party" og eleverne udarbejder på den baggrund vælgerprofiler for typiske vælgertyper.
Afslutningsvis introduceres non-fiction analyse og eleverne arbejder med Barack Obamas tale "The American Promise".
Indhold
Kernestof:
"The New Colossus" (1883), Emma Lazarus
"Trump official suggests famous Statue of Liberty sonnet is too nice to immigrants", Vox, Aug. 13, 2019
"I dag er demokratiet på valg i USA", DR.dk, nov. 2022
"American political parties", fra Being American, Systime, 2016
"The Frontier Heritage", Worlds of English, Systime
"A Nation's Strength", (1891), W.R. Emerson
The Frontier Heritage.pdf
"The American Promise" (2008), Barack Obama
Supplerende stof:
Maps on America
the new colossus - vocabulary.docx
"Results Midterm", reuters.com
The Midterm Election - task.pdf
Social media template.docx
A Nation's Strength - fill in blank spaces.docx
Documentary on The Wild West - worksheet
Everyone in Denmark is working for the government: Trish Regan
rhetoric and non-fiction fra "On Purpose" .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The Hate U Give (SRP1)
I samarbejde med samfundsfag undersøger vi i dette forløb emner omkring race og ulighed i det. amerikanske samfund.
I engelsk tager vi udgangspunkt i filmen "The Hate U Give" og gennem blandt andet person - og miljøkarakteristik taler vi om tematik og budskab i filmen. Begreber som code-switching og micro-aggression knyttes ligeledes til filmen.
Afslutningsvis udarbejder eleverne i grupper en web-dok, hvor de selv udvælger fokuspunkter i en formidling af både det samfundsfaglige og engelskfaglige materiale, som de har arbejdet med i forløbet. Disse fremlægges og evalueres i en struktureret peer-feedback.
Indhold
Kernestof:
"The Hate U Give" (film) 2018
Supplerende stof:
THUG - working with characters
vocabulary for characterization.pdf
A Conversation With My Black Son | Op-Docs | The New York Times (The Talk)
The Cost of Code Switching | Chandra Arthur | TEDxOrlando
THUG - setting, theme, message
codeswitching.docx
microaggression.docx
the talk.docx
NY Times webdok
At lave webdok i Google Sites.docx
webdoc SPR1 2023 1h.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
The Nature of Evil (EKSAMEN)
I dette forløb undersøges ondskab. Vi læser en række tekster, som kredser om hvordan ondskab og ondskabens væsen kan se ud. Det er både i fiktionstekster med eksempelvis ondskabsfulde karakterer eller i virkelighedens verden i krig og konflikter, som racespændinger i syden.
Indhold
Kernestof:
The Stanford Prison Experiment, BBC
Jonna Engberg-Pedersen: Wider Contexts, Gyldendal; sider: 178-181, 189-190
"Why Not Everyone is a Torturer"
"Killing Child at Zoo", Excerpt from American Psycho (1991),Bret Easton-Ellis
"Born of Man and Woman" (1950) Richard Matheson,
"The Tell-Tale Heart" (1843), Edgar Allan Poe
"Rendevous" (1985), Daniel Ramson
"Race and terror in Charlottesville" Vice News/HBO, documentary, 2017
Supplerende stof:
Vocabulary match word and definition why not everyone...
reading a short story .pptx
toolbox .pdf
Born of Man and Woman - setting (padlet)
the tell-tale heart (work sheet)
Summary - The Tell-tale Heart
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
America -dream or nightmare? (SRP4) (EKSAMEN)
Forløb i samarbejde med samfundsfag i forbindelse med studietur til USA.
Klassen har arbejdet med en lang række vinkler på det amerikanske samfund.
Udgangspunktet for været spørgsmålet om, hvorvidt den amerikanske drøm stadig lever i dag. Immigration, politik og ulighed har været centrale aspekter.
En del af forløbet har også været udformning af eksempelvis spørgsmål til amerikanske high school elever, samt oplæg om historiske mindesmærker i Washington DC.
I efterbehandlingen af studieturen har eleverne i grupper udarbejdet web-doks som afslutningsvist blev præsenteret til en forældreaften.
Indhold
Kernestof:
Being American pp 8-14 on immigration.pdf
What is the American Dream.pdf
AMERICA - lyrics.docx
EMPIRE STATE OF MIND - lyrics.docx
LAND OF THE FREE - lyrics.docx
"Suppressed: The Fight To Vote" (2019), Brave New Films.
"Hillbilly Elegy" (2020), Ron Howard
"The Hill We Climb" (2021) Amanda Gorman
Supplerende stof:
Immigration I
poetry and lyrics - analysis.pdf
At home consider which song you would like to analyse in class today. Choose between: America (West Side Story), Land of the Free (The Killers) or Empire State of Mind (Jay-Z/Keys).
Read the review of Hillbilly Elegy before class. The document is three pages long, but mostly pictures :-)
Hillbilly Elegy - anmeldelse .docx
Elevoplæg, New York og Washington (1).docx
A tale of Two Americas Ted Talk - text.pdf
WATCH: Amanda Gorman reads inauguration poem, 'The Hill We Climb'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
UK - køn og ligestilling (SRP5)
Som optakt til skrivning af SRO har eleverne i dette forløb arbejdet tværfagligt i samarbejde med samfundsfag.
Forløbet startede med et kort blik på de forskelle der er mellem de enkelte dele af Storbritannien, Wales, England, Skotland og Nordirland.
Herefter bevægede vi os over i en mere samfundsvinklet analyse af ulighed og køn i det britiske samfund.
Eleverne kunne vælge enten den ene eller den anden vinkel og de kunne vælge forskelligt materiale - enten non-fiktion analyse af taler eller film-analyse af filmen "I, Daniel Blake".
Da forløbet også var en optakt til skrivning af SRO var metode i engelsk også en del af det overordnede fokus.
Indhold
Kernestof:
england, northern ireland, scotland, wales.pdf
The British welfare state.docx
Dodds' speech at womens conference 2023.docx
Emma Watson - HeForShe speech.docx
Emma Watson at the HeForShe Campaign 2014 - Official UN Video
I DANIEL BLAKE.mp4
Supplerende stof:
List of Rhetorical Devices and Examples
National aspects
template: UK politics
Læs artiklen: "Hvad er videnskabelig metode"
I, Daniel Blake: Ken Loach and the scandal of Britain’s benefits system
Read the first three pages of the document about film-analysis (the pages about film narration, acts and plot points.) You don't have to do the "getting started" task in the document.
sammenklip af teori fra Film Skal Ses i Engelsk.pdf
Listen to Emma Watson's HeForShe speech and read along as you listen.
How to analyze non-fiction.pdf
Read the first 3 pages of the speech by Doods.
Dodds' speech at womens conference 2023.docx
Clementine Ford on Watson speech.docx
Hjælpespørgsmål til refleksion over metode og videnskabsteori i din SRP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Crime in Fiction (EKSAMEN)
Crime in Fictions fokus ligger på selve krimigenren og hvordan den kan se ud i nutidig litteratur. Der introduceres til teori om genren og dens historiske udvikling, samt de typiske amerikanske og britiske træk.
Udover genrearbejdet er det også forløbets formål at arbejde yderligere med fiktionsbegreber, som characters, setting, atmosphere, composition mv.
Der læses en række crime fiction short stories, som eleverne analyserer og fortolker, men der arbejdes også med creative writing i form af, at eleverne f.eks. selv skal skrive en slutning til en af historierne.
Indhold
Kernestof:
the crime fiction genre .pdf
"Safe Enough" by Lee Childs
"Don't You Hate Having Two Heads" by Christine Paulsen
Gitte Barkholt og Jørgen Jepsen: Crime in Fiction, Systime; sider: 11-18, 85-94
"Cielo Azul" by Micheal Connelly
interview charles ardai.docx
"Knives Out" (2019) Rian Johnson
Supplerende stof:
crime in fiction - arbejdsopgave til virtuel time
crime fiction vocabulary.docx
Wolfe and Mary
dating profile - wolfe.docx
vocabulary for characterization (1).pdf
Jonna Engberg-Pedersen: Wider Contexts, Gyldendal; sider: 19
Quotes for the detective - the good samaritan.docx
Knives Out - review Time Magazine.docx
Knives Out Review 2019 Time Magazine.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Of Mice and Men (værklæsning)
I dette forløb læses Steinbecks klassiker "Of Mice and Men". Vi arbejder blandt andet med "literary circles", hvor eleverne arbejde i grupper med faste strukturer (word wizard, summarizer, passage picker og discussion leader).
Der læses ligeledes tekster, som beskriver samtiden med depression og migration på tværs af USA og Steinbecks egen opvækst sættes i relation til romanen. Der arbejdes også med den særlige sproglige stil, som Steinbeck skriver i. Fokus i forløbet ligger på den karakteristik af personer og skæbner på kanten af samfundet i 1930'ernes USA, som skildres i bogen.
Indhold
Kernestof:
writing introductions .pdf
John Steinbeck - Nobel Prize Author | Mini Bio | BIO
History Brief: Okies During the Great Depression
Nye gruppebordsvenner:
Of Mice and Men - opening
BRING YOUR BOOK!
Of Mice and Men Audiobook
John Steinbeck: Of Mice and Men, Penguin Fiction; sider: 3-93
Before today it is important that you have read pp. 3-7 and will be able to answer the questions about Lennie, George and their relationship (last part of the work sheet for class on Tuesday). Please note, that you are asked to find quotes that suppo
literary circles - how to.pptx
the dream that Lennie and George share
Inden timen skal du have læst "Elsie and Me" som er teksten til næste skriftlige aflevering (til efter påske). Teksten kan findes på selve opgave i lectio.
You must have read the first part of chapter two (p. 19-28) in "Of Mice and Men" before class today. Feel free to use the audio book also. (link on class Thursday the 14th of March)
OfMiceAndMen by John Steinbeck.pdf
introduction to the characters:
Bring your book and the work/your notes from last class - you were assigned a task (summarizer, word wizard, passage picker, discussion leader) for the first part of chapter two
Nye gruppeborde:
steinbeck's language - chart to fill in
Bring your book
You must have finished reading chapter two for today
general questions for chapter three
BRING YOUR BOOK
image.png
A lot of you were absent yesterday - please finish reading "Of Mice and Men" before today's class
Of Mice and Men - movie
Social Realism in Of Mice and Men.docx
book covers Of Mice and Men.pptx
Vil I være søde at tjekke om I har et sådan transportkort til metroen i Washington DC liggende derhjemme - Jeg vil super gerne overtage dem til min næste studietur :-) Tak!
How Did Critics React to OMAM.docx
Voksne forbyder bøger - unge kæmper for friheden til at læse dem (e98c5b87).pdf
loneliness and isolation in OMAM.pptx
Questions for text:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
repetition
Indhold
Kernestof:
2h analytical essay
How to analyze fiction.pdf
How to analyze non-fiction.pdf
ny-1stx191-ENG/A-20052019
Overvej om der er en bestemt ordbog (DA-EN/EN-DA eller synonym) som du gerne vil bruge til skriftlig årsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
internetressourcer
Følgende onlineressourcer er anvendt i undervisningen og er derfor tilladt at anvende til eksamen i engelsk:
http://ordbogen.com
https://minlaering.dk/boeger
https://www.thesaurus.com/
https://abc.ordbogen.com/dictionary
Bemærk: Dokumenter delt på Lectio som pdf- eller Word-filer eller på Google Drev i form af Google Docs, Google Slides eller lignende SKAL på forhånd være downloadet inden prøvens start - gælder både ved skr. og mundtlig eksamen. Det kan fx være tekster i pdf-format, opgaveoplæg, fællesnoter, læreroplæg i Google Slides mv.
Indhold
Kernestof:
ny-1stx191-ENG/A-20052019
Overvej om der er en bestemt ordbog (DA-EN/EN-DA eller synonym) som du gerne vil bruge til skriftlig årsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Modernism and the war poets (SPR 7 med dansk)
Dette tværfaglige forløbs omdrejningspunkt er modernisme i litteratur, digtlæsning og tiden omkring de to verdenskrige.
Sammen med dansk læses digte og tekster, som er udtryk for de nye strømninger i litteraturen, samt hvordan bearbejdelsen af krig og ødelæggelse kan udforskes i litteraturen.
I engelsk arbejder vi specifikt med de britiske "war poets" (her Sassoon, Broke, Owen)og de forskellige positioner disse digtere indtog i deres holdning til krig.
Forløbet har også et metodisk sigte og kendetegn ved den humanistiske metode i både dansk og engelsk undersøges undervejs.
Indhold
Kernestof:
metodekort med spørgsmål.docx
metoder og materialer i engelsk og dansk.pdf
engelskfagets teori og metoder.pdf
Skimlæs din SRO inden timen og medbring både den og dit "metode-kort" (guldkort) - på computeren er ok.
Modernism - historical background.pdf
Read the first part of the document from p. 2-3 (A modern consciousness, WWI, despair and disillusionment). DON'T do while reading questions on p. 1
Model for Poetry Analysis.docx
modernism - vocabulary task answer.docx
Williams gruppe + Ibens gruppe mangler at sende/dele video fra timen med jo@sg.dk. I Drev eller Outlook.
Recruitment Posters British propaganda WW1.pptx
Dulce et Decorum Est Wilfred Owen.docx
Remember your papers with Rupert Brooke's biography and make sure that you have the picture of your analysis of "The Soldier"
Modernism - literary background.docx
Virginia Woolf - the legacy.docx
Poster_Master Class - English Debate Club_2024 (1).pdf
If you were absent on Monday you have a lot of reading before this class, since last class was spend reading.
OPGAVEFORMULERING 3h SRP7 metode.docx
Hvis du har været fraværende i enkelte timer i dette forløb skal du forsøge at indhente de tekster du mangler at læse inden denne time. Det er vigtigt for dit bidrag til gruppearbejdet.
Sir Edward Grey on entering WW1
No homework - enjoy :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
The world of Raymond Carver (EKSAMEN)
I dette forløb sætter vi fokus på den amerikanske forfatter Raymond Carver og læser en række af hans tekster. Der sættes fokus på Carvers portrættering af mennekser, som på forskellig vis har udfordringer i deres liv. Vi undersøger Carvers typiske tematikker om kommunikation eller mangel på samme, alkoholisme, brudte familier, arbejdsløshed og det at leve marginaliserede liv ofte i periferien af samfundet.
Arbejdet med analysen inddrager begreber fra "showing, not telling", The Iceberg Theory/The theory of Omission,"Philosophy of Composition" og Dirty Realism, samt minimalisme generelt.
Indhold
Kernestof:
Theyre not your husband, text.pdf
theory of the short story .docx
Raymond Clevie Carver.docx
"Why Don't You Dance", Raymond Carver
"So Much Water So Close to Home" Raymond Carver
"Chef's House" by Carver
Interview with Carver: "Stories don´t come out of thin air". (1987)
"Tell the Women" Raymond Carver
minimalism
Supplerende stof:
NEIGHBORS by Raymond Carver I .docx
NEIGHBORS by Raymond Carver II
vocab Neighbors.docx
Work sheet for Why Don't you dance"
why dont you dance analysis.pptx
Prompts for helping to understand the story.docx
say it - so much water...
So Much Water... close reading/PEE structure
Pee structure examples 3h - so much water...
tell the women - student working sheet.docx
Themes for Tell the Women We're Going
Sherman Alexie Reads Raymond Carver
"Where we're calling from" Raymond Carver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Shakespeare (EKSAMEN)
Forløbet arbejder med udvalgte dele af Shakespeares "Romeo and Juliet". Det overordnede fokus har været på at forstå Romeo og Julie som karakterer og deres relationer til andre, samt de tematikker og konflikter som Shakespeare portrætterer i stykket.
Der arbejdes både med en forståelse for selve sproget på Shakespeares tid gennem nærlæsning af centrale passager, samt en undersøgelse af "The Elizabethan Era" og teateret på denne tid. På timen har vi arbejdet med prologen til act 1 og Romeo og Juliets første møde, som eksempler på sonetter og som en del af forløbet udarbejder eleverne deres egen sonette med fokus på både form og rytmen i iambic pentameter.
Dertil har vi set Baz Lurhmans filmatisering "Romeo+Juliet" og eleverne har lavet filmanalytiske oplæg om udvalgte scener.
Afslutningsvis har vi arbejdet med stykket som et eksempel på en tragedie og Romeo som "the tragic hero".
Vi har læst og arbejdet med følgende uddrag fra stykket:
The prologue ("Two Households...")
Act 1, sc. 1 (ll. 1-229)
Act 1, sc. 2 (ll. 1-37)
Act 1, sc. 5 (ll. 1-145)
Act 2, sc. 1 (ll. 2-38)
Act 2, sc. 3 (ll. 1-30)
Act 3, sc. 1 (ll. 86-128)
Act 3, sc. 2 (ll. 36-60 )
Act 3, sc. 5 (ll. 139-240)
Eleverne har læst resumer af act 4 og 5.
Indhold
Kernestof:
theatre actors audience .pdf
elizabethan world picture .pdf
Det elizabethanske du.docx
the tragedy and R+J.docx
Supplerende stof:
arbejdsark til R og J prologue - the sonnetform (4).pdf
Romeo and Juliet -Act I scene 5 (good pilgrim) - work sheet
Why Shakespeare loved iambic pentameter - David T. Freeman and Gregory Taylor
YORK - Act 2 R and J summary.pdf
Mercutio and Benvolio looking for Romeo.docx
Act 3 R and J - summary.pdf
R anf J - Act 4 -summary .pdf
R and J - Act 5 - summary.pdf
Romeo + Juliet after watching analysis - 3h.docx
How to analyze movies (1).pdf
sammenklip af teori fra Film Skal Ses i Engelsk (5).pdf
Sidste gruppe fremlægger deres analyse af scene fra R+J
Medbring dine noter fra Shakespeareforedraget. Overvej og udvælg 2 nye ting, som du lærte til foredraget.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
From Nigeria to Britan: Little Bee (EKSAMEN)
Værklæsningsforløb hvor romanen "Little Bee" (2010) af Chris Cleave er omdrejningspunktet.
Roman læses og arbejdes med på forskellige måder. Delvist som gruppearbejde med forskellige kapitler, som skal formidles til resten af klassen, enten som små oplæg i grupper eller foran hele klassen.
Tematisk fokuserer vi på immigrant-oplevelsen set gennem en ung Nigeriansk piges fortælling, samt den hvide britiske kvinde og dennes søn, som pigen stifter bekendskab med. Det er en personlig fortælling om tab og overlevelse, men også et indspark i debatten i England om immigration. I den forbindelse kigger vi kort på historiske vigtige begivenheder i indvandring til England, ligesom vi undersøger hvorfor og hvordan olie er omdrejningspunktet for konflikten i Nigeria og hvordan dette trækker tråde tilbage til kolonisering.
Indhold
Kernestof:
Nigeria historically - text
Chris Cleave: Little Bee, Simon & Schuster Paperbacks; sider: 45-56, 198-231, 240-266
The Nigerian Setting for Little Bee 3h.docx
Sean Kuti Rise Nigerian Setting 3h Little Bee (1).docx
How Britain Has Been Shaped by Migration.docx
British history, identity and multiculturalism
How Britain Has Been Shaped by Migration (1).docx
Key point in British immigration Policy (3).docx
Supplerende stof:
Nigeria historically - worksheet
themes in Little Bee
Little Bee - summaries
Little Bee - analysis
Dem som ikke nåede at fremlægge deres citater fra Little Bee skal være klar til det i denne time
3h Little Bee - group work
Little Bee - 3h
The Nigerian Pidgin English dictionary.
Questions for chapter nine:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915062486", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915062486", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915062486" }