Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Allan Jensen
|
Hold
|
2022 22 MA/n (1n MA, 2n MA, 3n MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart - flere ligninger
Forløb med ligninger og regneteknik:
- Ligninger og løsningsmængder (Herunder L=R og L=Ø)
- nulreglen
- 2. gradsligninger (samt beviset for diskriminantmetoden)
- 2 ligninger med 2 ubekendte (både substitution og lige store koefficienters metode samt grafisk tjek af skæringspunkt)
- regningsarternes hieraki samt kvadratsætninger
- primtalsfaktorisering samt brøkforkortning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer og trigonometri (del 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynlighedsteori og statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer og analytisk geometri
Vi berører følgende emner fra kernestof:
Projektion
Determinant
Ortogonale og Parallelle vektorer
Arealet af det udspændte parallellogram
Cirklens ligning og omformning af cirklens ligning ved kvadratsætninger
Cirkeltangenter
Undervisningsmateriale: Vektorhæfte (af Jørgen A. M. Bertelsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Funktioner af 2 variable
Funktioner af 2 variable
Herunder:
- Snitkurver og niveaukurver
- Partielt afledede og gradient
- Retningsafledede
- Stationære punkter samt arten af disse
Materiale: Funktioner af to variable, JAB Note, v1.12.docx (af Jørgen A. M. Bertelsen)
Omvendte funktioner
Til sidst tog vi nogle lektioner med omvendte funktioner (herunder logaritmer set som omvendte funktioner) som var et hængeparti
Materiale systime Ibog:
Plus A2 stx afsnit 1.1 og 1.2 og 1.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
AI-forløb (SRP-forløb med Dansk)
AI-forløb (træner med Dansk formidlingsopgave til SRP)
Gruppearbejde hvor eleverne designede deres egen perceptron ud fra egne indsamlede data OG formidlede deres indsigter i en formidlingsartikel herunder overvejelser om skævheder og bias i egne og andres AI-modeller
Matematikhistorisk indhold om Rosenblatts Perceptron, der er forløberen for nutidens neurale netværk og dermed generative AI-modeller
Ekskursion til Aarhus og på besøg hos Bestseller og Constructive Institutes AI-afdelinger
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialligninger
Differentialligninger
Materiale: Differentialligninger - hæfte v.19.10.2024.docx (Af Jørgen A. M. Bertelsen)
Fokus på ræsonnement og bevis
Der er arbejdet med beviser for fuldstændige løsninger til
- eksponentiel differentialligning
- forskudt eksponentiel differentialligning
- kvalitativ analyse af løsningskurver til den logistiske differentialligning
- Fuldstændig løsning til logistisk differentialligning (blev først gennemgået i repetitionsforløbet)
Materiale til beviser for fuldstændig løsninger:
Bevis for den fuldstændige løsning til den eksponentielle differentialligning.docx (Af Allan Jensen)
Oversættelse fra sproglig formulering til differentialligning
- repetition af ligefrem og omvendt proportionalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorfunktioner
Gennemgang af kernestof knyttet til vektorfunktioner
Undtagelse: Cirklens parameterfremstilling blev dog først gennemgået i næstsidste opsamlingsforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forberedelsesmateriale
Forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed
Eleverne arbejdede selvstændigt med forberedelsesmaterialet og læreren virkede som konsulent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sidste små hængepartier
Vi når omkring de sidste få opgavetyper vi mangler i
- Normalfordelingen
- Harmonisk svingning
- Parmeterfremstillingen for cirklen
- Fra parameterkurver til funktionsgrafer og omvendt
Materiale:
Hovedsageligt pptx og arbejdsark og Systime Ibogen STX A3 plus knyttet til lektionerne (se på de konkrete lektioner i lectio)
Beviset for at middelværdien af standardnormalfordelingen er E(X)=0 er også knyttet til lektion som PDF
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
Repetition til
- Mundtlige eksamensspørgsmål (Oplæg for klassen i par)
- Skriftlig eksamen (individuelle små tests)
- Vores samlede padletressourcerum vi må tilgå til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923738315",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923738315",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923738315"
}