Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jørgen A. M. Berthelsen, Søren Uhd Christensen
|
Hold
|
2022 22 MA/r (1r MA, 2r MA, 3r MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart og Regnefærdigheder
Kort opstartsforløb, mest repetition grundforløb, med fokus på at komme ind i Onenote klassenotesbog, Nspire, mm.
... Men vi tog i denne forbindelse også:
* Kvadratsætningerne
* Andengradsligninger
Materialer:
* Egne arbejdsark (vedhæftet på modulerne)
* Abacus øvelser.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og Rente
Forløb om procent og rentesregning, inklusiv kapitalfremskrivning og annuiteter.
Fagligt indhold i egne ord:
* Tre måder at skrive procenter på.
* Basal procentregning.
* Fremskrivningsfaktor og vækstrate
* Kapitalfremskrivningsformel, og eksponentielle funktioner
* Eksponentielle modeller (oversætte mellem tekst og forskrift)
* Annuitetslån og annuitetsopsparing, introduceret gennem regneark, så regnet med formel.
* Absolut og relativ ændring.
* Indekstal
* Gennemsnit og variabel rente.
Materialer:
* Egne arbejdsark og matx øvelser, vedhæftet på lektionerne.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Fagligt indhold:
* Eksponentielle funktioners graf (forskrift og modeller introduceret i procent og rente forløb)
* Topunktsformel for eksponentielle funktioner (inkl. bevis)
* fordoblings- og halveringskonstant
* Eksponentiel regression
* Udvidet potensbegreb, og potensregneregler.
* Logaritmer.
* Logaritmeregneregler
* Potensfunktioners forskrift og graf
* Procent-Procent vækst for potensfunktioner (inkl. bevis)
Forløbet har overlappet med SRP2 forløb sammen med fysik. Hvor potensfunktioner blev brugt til at forklare hvorfor vi har årstider.
I 3g:
* Radianer og grader.
* Sinussvingninger
* Herunder også lidt modeller med sinussvingninger.
* Løsning af trigonometriske ligninger.
Materialer:
* Egne arbejdsark, vedhæftet på lektionerne.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer
Fagligt indhold:
* Vektorer
* Basal vektorregning (plus, minus, gange skalar), herunder også tegning af de regnearter.
* Prikprodukt/Skalarprodukt. På klassen opdagede eleverne selv sammenhæng mellem prikprodukt og ortogonalitet.
* 't-opgaver' med prikprodukt
* Regne vinkel mellem vektorer (Cosinusformel, sinusformel omtalt kort)
* Tegning og regning af projektioner af vektorer på linjer og på andre vektorer.
* Determinant
* Regne arealer af udspændte parallelogrammer og trekanter med determinant.
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om vektorer: "Vektorer hæfte, v2.1", vedhæftet på første lektion i forløbet.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnefærdigheder
Fagligt indhold:
* Ligningssystemer, og løsning af dem ved substitutionsmetoden.
* Nulreglen
* Brøkregning
Forløbet lå også op ad en skriftlig årsprøve, så der blev også repeteret deroptil.
Materialer:
* Selvskrevne arbejdsark, vedhæftet på lectio.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Fagligt indhold:
* Andengradspolynomiets forskrift og graf. Eleverne har selv induktivt undersøgt konstanternes betydning for grafens udseende.
* Regne toppunkt og rødder (Sidstnævnte mest repetition af andengradsligningen, og sammenhæng med parablen)
* Alternative forskrifter for andengradspolynomiet: Forskrift bestemt ved toppunkt, og forskrift bestemt ved rødder (faktorisering). Inklusiv bevis.
* n'te grads polynomier
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om polynomier, ligger på anden lektion i forløbet.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktionsbegrebet
Fagligt indhold:
* Generel definition af en funktion.
* Definitions- og værdimængde. (herunder kiggen tilbage på de kendte funktionstyper)
* Sammensatte funktioner
* Parallelforskudning af funktioner
* Stykkevise funktioner og gaffelforskrifter.
* 'fysiker' eksponentielle funktioner e^kx
Materialer:
* Selvskrevne arbejdsark, vedhæftet på lectio.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Fagligt indhold:
* Forløbet er startet ud med lidt om talfølger og grænseværdier, og herunder en definition af kontinuitet.
* Tangenter og sekanter.
* Differentialkvotient
* Afledede funktioner, og at finde dem ved at differentiere.
* Produktreglen
* Kvotientreglen (inkl. bevis)
* Kædereglen
* Tangentens ligning.
* Monotoniforhold
* Ekstrema
* Optimering
* Tretrinsregel, til bevis for (x^2)', (sqrt(x))', og produktreglen.
* Kort om dobbeltafledede og sammenhænd med konveks og konkav.
Materialer:
* Selvskrevne arbejdsark, vedhæftet på lektionerne.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter over emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SRO-forløb
SRO-forløb med SamfA om gini-koefficient. Eleverne har arbejdet med gini-koefficienten, og bevist en formel for at regne den, de har i den forbindelse arbejdet lidt med endelige summer og sigmanotation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Fagligt indhold:
* Stamfunktion
* Ubestemte integraler
* Stamfunktion gennem givet punkt eller med given tangent.
* Bestemte integraler, og sammenhæng med areal under funktion. (inkl. bevis)
* Areal mellem funktioner.
* Omdrejningslegemer (inkl. bevis)
* Kurvelængder
* Numerisk integration (tilnærmelse af areal med søjler,), herunder et lille historisk indspark med torricelli's trompet.
* Integration ved substitution.
Materialer:
* Egne arbejdsark, vedhæfte på lectio.
* Onenote klassenotesbog med oversigt og noter til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Deskriptiv statistik
Fagligt indhold:
* forskellen på diskret vs kontinuert datasæt.
* ugrupperede observationer, herunder
* * basale deskriptorer (typetal, hyppighed, frekvens, middeltal, median, kvartiler, ...).
* * Pindediagrammer.
* * Trappediagrammer
* Grupperede observationer, herunder:
* * Basale deskriptoet (typeinterval, hyppighed, frekvens, middeltal, median, kvartiler, ...)
* * Histogrammer
* * Sumkurve
* median vs. middeltal.
* Stikprøve vs. population, middelværdi, spredning og estimater ud fra stikprøve.
* Boksplot, og sammenligning ud fra boksplot.
* Outliers
Da stoffet er i den nemmere ende, og det var 2g-A niveau, så arbejdede eleverne med hæftet under vejledning, for at øve selvstudie, og arbejdsform til forberedelsesmateriale.
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om deskriptiv statistik, vedhæftet på første modul i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning
Fagligt indhold:
Kombinotorik (Multiplikations- og additionsprincippet. Permutationer og kombinationer).
* Basal sandsynlighedsregning. Herunder simulation, så man ser at ssh er fordelingen på lang sigt.
* Enten-eller princippet
* Både-og princippet
* Komplementærhændelser.
* Symmetriske sandsynlighedsfelter
* Stokastiske variable,
* Forventet værdi E(X). Herunder simulation så man ser det er gennemsnittet på lang sigt.
* Binomialfordelingen
* Binomialtest.
* type 1 og type 2 fejl.
* Normalfordelingsapproksimation
* Konfidensinterval for andele.
Obs: Simulation af H0 hypotese taget kort under repetition sidst i 3g.
Normalfordeling: (Barselsvikar)
* Integration af tæthedsfunktion
* Aflæsning på fordelingsfunktion
* Tegne forskellige normalfordelingskurver - både tætheds og fordelings
* Afgøre om et datasæt er normalfordelt vha. normalfordelingsplot
* Lineær regression v2 med konfidensinterval for hældning
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om sandsynlighedsregning (dækker til og med B-niveau, så: sandsynlighedsregning, binomialfordeling, men kun lige intro af normalfordeling som approksimator til binomialfordeling)
* Egne arbejdsark vedhæftet på lectio.
* OneNote klassenotesbog med noter og oversigt over stoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Plangeometri
Fagligt indhold:
* Kort repetition af lidt vektorregning
* Linjens parameterfremstilling
* Linjens ligning
* Regne skæringspunkter mellem linjer
* Afstand fra punkt til linje
* Cirklens ligning
* Skæring mellem cirkler og linjer
* Cirkeltangenter
* Omskrive cirklens ligning
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om plangeometri, vedhæftet på første lektion på lectio.
* Onenote Klassenotesbog med oversigt og noter til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
Fagligt indhold:
* Funktioner af to varable, forskrift og graf
* Niveaukurver
* Snitkurver
* Partielt afledede
* Gradient, og tolkning af den. (inklusiv bevis)
* Stationære punkter, og bestemmelse af arten af dem.
* Dobbeltafledede
* Kort om retningsafledede, så de kan bevise sætning om gradienten.
Eleverne arbejdede med pseudoselvstændigt: opsamlinger i starten af hver time, enkelte korte introduktioner, og instruks om hvad de skal nå, men ellers øvede de at læse teksten selv og tage egne noter.
Materialer:
* Selvskrevet hæfte om funktioner af to variable. Vedhæftet på første modul i forløbet på lectio.
* De har *ikke* fået OneNote klassenotesbog noter og oversigt til dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SRP8: Mini-SRP
Eleverne har arbejdet med perceptronen, især Perceptron learning algorithm. Eleverne har selv udarbejdet en simpel perceptron, og trænet den på et lille træningssæt, indsamlet på de andre elever i klassen.
Materialer:
* aimats hjemmeside om perceptronen: https://aimat.dk/materialer/perceptron/perceptron.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Fagligt indhold:
* Differentialligninger
* Gøre prøve på differentialligninger.
* Forskellen på fuldstændige og specifikke løsninger.
* Løsning af kendte differentialligninger med formel:
* * Eksponentiel diffligning: y'=ay (inklusiv bevis)
* * Forskudt eksponentiel diffligning: y'=b-ay (inklusiv bevis)
* * Logistisk diffligning i to udgaver: y'=ay(M-y), og y'=y*(b-ay) (inklusiv bevis)
* * Panserformlen
* * y'=h(x)
* Separation af variable.
* Væksthastigheder i diffligninger
* Hældningsfelter
* Asymptoter, mest om vandrette.
* Euler's metode til at tilnærme en løsningskurve.
* Opstille differentialligninger ud fra tekst. Herunder et projekt om vandtanke.
Materialer til forløb
* Selvskrevet hæfte til forløbet. Vedhæftet på første lektion i forløbet på lectio.
* Dele af forløbet har de fået noter til i OneNote klassenotesbog, men fokus på at de selv indsætter noter, eksempler, mm. i et skelet de har fået gennem notesbogen.
* Rettet version af vandtankeprojektet (vedhæftet d. 10.1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Vektorfunktioner
Fagligt indhold:
* Vektorfunktioner, forskrift og graf (banekurver)
* Parameterkurvens retning
* Skæringspunkter med akserne
* Dobbeltpunkter
* Vektorfunktioners afledede
* Længde og areal
* De har bevist to sætninger om vektorfunktionens differentialkvotient, og den grafiske betydning.
obs: De har *ikke* haft om krumning.
Eleverne har arbejdet med det meste af stoffet under vejledning, som træning til forberedelsesmateriale.
Materialer:
* Gammelt forberedelsessæt om vektorfunktioner. Vedhæftet på første lektion i forløbet på lectio. Dog ikke afsnittet om krumning.
* Selvskreven note, med beviser for to sætninger om differentialkvotienten for vektorfunktioner. Vedhæftet på lektionen d. 11.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Bevisteori
Fagligt indhold:
* Snydebeviser, for at understrege vigtigheden af stringens.
* kendetegnene ved: Direkte beviser, modstridsbeviser, induktionsbeviser.
* Induktionsbevis for (x^n)', hvor n er et positivt helt tal.
* Historisk miniforløb om Euklid's elementer, hvor eleverne beviste nogle sætninger op imod pythagoras' sætning.
Materialer:
* Egne arbejdsark, vedhæftet på lektionerne i lectio.
* QED, Platon og Euklid tegner og fortæller (ss. 4-8, 47-49, 52-54, 56, 61, 71, 76-77, 80-81)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Snydebeviser
-
Modstridsbevis - arbejdsark
-
Modstridsbevis, kvadratrod er irrationelt.docx
-
Note og arbejdsark, Induktionsbevis.docx
-
QED, Platon og Euklid tegner og fortæller (ss. 4-8, 47-49, 52-54, 56, 61, 71, 76-77, 80-81).pdf
-
1. Arbejdsark, QED indledning.docx
-
Arbejdsark til tre beviser i Euklid
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923779105",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923779105",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923779105"
}