Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Bjarke Kofoed Reimann
|
Hold
|
2022 22 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent og rentesregning
I forløbet blev procentvis vækst og rentesregning, samt dertilhørende emner introduceret. Vi arbejdede også med at forstå og fremføre abstrakte beviser.
Centrale emner
-Procent
-Absolut og relativ ændring
-Kapitalfremskrivningsformlen (renteformlen)
-Omskrivning mellem renter i forskellige terminer
-Indekstal
-Opsparings- og gældsannuitet
-Serielån og annuitetslån
-Gennemsnitlig rente
-Det udvidede potensbegreb
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 74-80 + 109-132
Supplerende stof:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner 1
Forløbet introducerer eksponentialfunktioner i forlængelse af kapitalfremskrivningsformlen, logaritmer og potensfunktioner. Vi ser også lidt på mængdebegrebet.
Centrale emner
-Eksponentialfunktioner
-Topunktsformlen for eksponentialfunktioner
-Titalslogaritmen som omvendt funktion
-Fordoblings- og halveringskonstant
-Potensfunktioner
-Topunktsformlen for potensfunktioner
-Diskrete mængder
-Intervaller
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 50-53+143-154+300-308
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighedsregning
I forløbet har vi arbejdet med basal sandsynlighedsregning, brugt mængder til at lave en mere stringent gennemgang af sandsynlighedsteori, og introduceret matematiske metoder til at løse simple sandsynligheds og kombinatoriske problemer.
Centrale emner
-Sandsynlighed
-Symmetriske og asymmetriske sandsynlighedsfelter
-De store tals lov
-Fællesmængde og foreningsmængde
-Hændelse
-Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
-Kombinatorik
-Additions- og multiplikationsprincip
-Fakultet
-Binomialkoefficient
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 82+219-230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorer 1
Forløbet introducerer vektorbegrebet og basale regneregler for vektorer, grafisk og koordinatvist. Vi brugte det til at definere enhedscirklen, og dermed sinus, cosinus og tangens.
Centrale emner
-Vektor
-Vektorræs
-Grafisk addition og subtraktion af vektorer
-Koordinatrepræsentation af vektorer
-Koordinatvis addition og subtraktion af vektorer
-Vektorers længde
-Afstandsformlen
-Indskudsreglen
-Enhedscirklen
-Enhedsvektor
-Sinus, cosinus og tangens
-Inverse trigonometriske funktioner
-Prikprodukt
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 231-247+254-257
Supplerende stof:
Enhedscirklen: https://www.geogebra.org/m/nqjXG4jZ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner 2
Vi arbejdede videre med funktioner, hvor vi nu så mere grundlæggende på funktionsbegrebet, samt egenskaber for funktioner. Vi så også på vækst, proportionaliteter og logaritmiske koordinatystemer. Vi beviste logaritmeregnereglerne i matrixgrupper.
Centrale emner
-Enkelt- og dobbeltlogaritmiske akser
-Ligefrem og omvendt proportionalitet
-Vækstmodeller
-Vækstegenskaber ved lineære, eksponetielle og potenssammenhænge
-Funktionsbegrebet ud fra mængder
-Ekstrema og saddelpunkter
-Løsning af uligheder
-Logaritmeregneregler
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 21-30+154-161+278-293+305-307
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Vi arbejder med grundlæggende deskriptiv statistik indenfor ugrupperede og grupperede observationer.
Centrale emner
-Observationssættets størrelse, typetal, variationsbredde
-Middelværdi
-Varians
-Standardafvigelse
-Hyppighed
-Frekvens
-Kumuleret frekvens
-Kvartilsæt
-Fraktiler
-Skævhed
-Pinde- og stolpediagram
-Trappediagram
-Boxplot
-Grupperede observationer
-Typeinterval
-Sumkurve
Pensum
Kernestof
Vejen til matematik AB1+C side 189-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition 1
Vi repeterer det vi har lært i 1.g, og øver på årsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning 1
Forløbet introducerer de grundlæggende idéer i differentialregningen, først grafisk og så algebraisk.
Centrale emner:
-Sekant
-Tangent
-Væksthastighed
-Differenskvotient
-Differentialkvotient
-Differentiabilitet
-Tretrinsregel
-Differentiation af polynomier
-Sumregel/differensregel
Pensum:
Kernestof
Vejen til matematik A2 side 109-121
Supplerende stof
-Slope of a function at a point: https://www.mathsisfun.com/calculus/slope-function-point.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 11 - Differentialregning 1
|
02-10-2023
|
Aflevering 12 - Differentialregning 2
|
29-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer 2
Videregående vektorregning. Mere avancerede applikationer af todimensionale vektorer introduceres, og vi bruger vektorer i geometrien på trekanter og parallelogrammer.
Der er fokus på at arbejde i hånden, men TI-Nspire og GeoGebra bruges som hjælpemidler.
Centrale emner:
-Trigonometriske relationer i retvinklet trekant
-Skalarprodukt
-Vinkel mellem vektorer
-Ortogonale og paralelle vektorer
-Projektion af vektorer
-Tværvektor
-Determinant
-Areal af parallelogrammer
-Cosinusrelationer og sinusrelationer
Pensum:
Kernestof:
Vejen til matematik AB1+C side 249-270
Supplerende stof:
-Projektion af vektor JAB
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 13 - Geometri
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Polynomier
Forløbet starter med andengradspolynomier, og sammenhængen med andengradsligninger, samt toppunkt, forskydning og faktorisering. Derefter har vi arbejdet med andre polynomier
Vi lærte også at løse to ligninger med to ubekendte.
Centrale emner:
-Andengradspolynomier og parabler
-Parablers rødder
-Toppunkt
-Faktorisering
-Nulreglen
-Andre polynomier
-Forskydning af grafer
-Ligningsløsning ved substitution og lige store koefficienters metode
Pensum:
Kernestof:
-Vejen til matematik A2 side 47-69
-Vejen til matematik AB1+C side 15-18
Supplerende stof:
-Polynomier hæfte JAB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning 2
Videregående forløb om differnetialregning, hvor vi dykker mere ned i beviser, samt ser på grænseværdier og kontinuitet, samt en lang række regneregler for differentiation.
Centrale emner:
-Grænseværdi
-Kontinuitet
-Differentiabilitet
-Talrækker
-Den naturlige eksponentialfunktion
-Differentiation af grundlæggende funktioner
-Produktregel
-Differentiation af sammensatte funktioner
Pensum:
Kernestof:
Vejen til matematik A2 side 99-108 + 122-131
Vejen til matematik AB1+C side 298-300
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Analytisk geometri
Forløbet starter med et historisk emne, om Al-Khwarizmis løsningsalgoritme til andengradsligninger, der kobler geometri og algebra. Derefter fortsætter vi med den moderne analytiske geometri, med fokus på den geometriske fortolkning af ligninger og parameterfremstillinger.
Vi fokuserer på at arbejde i hånden.
Centrale emner:
-Linjens ligning ud fra punkt og hældning
-Skæring mellem linjer
-Linjens ligning ud fra punkt og normalvektor
-Parameterfremstilling for linje
-Oversættelse mellem ligning og parameterfremstilling
-Ortogonalitet
-Vinkel mellem linjer
-Linjens hældningsvinkel
-Afstand fra punkt til linje
-Cirklens ligning
Pensum:
Kernestof:
-Vejen til matematik A2 side 7-15+19-35
Supplerende stof:
-Who is Al-Khwarizmi? https://www.youtube.com/watch?feature=shared&v=oyhOlGsDXP8
-Algebra i arabisk matematik side 84-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning 1
Introducerede forløb om integration. Integration defineres gennem stamfunktioner og ubestemte integraler. Eleverne lærer også at regne bestemte integraler og fortolke dem som arealet under grafen.
Centrale emner:
-Stamfunktion
-Ubestemt integrale
-Integration ved substitution
-Bestemmelse af integrationskonstant
-Arealfunktion
-Bestemte integraler
Pensum:
Kernestof:
-Vejen til matematik A2 side 169-183
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
Repetition og opsamling til årsprøverne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialregning 3
Videregående forløb i differnetialregning, med fokus på anvendelse og modellering.
Centrale emner
-Tangentens ligning
-Monotoniforhold
-Optimering
-Væksthastighed
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 132-149+156-157
Vejen til matematik AB1+C sd. 296-298
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Forløb i differentialligninger.
Centrale emner
-Differentialligninger
-Tangentbestemmelse
-Monotoniforhold
-Stamfunktionsbestemmelse
-Separation af de variable
-Logistisk differentialligning
-Modellering med differentialligninger
-Differentialligninger i Nspire
-Linjeelementer og hældningsfelt
-Numeriske løsninger
-2. ordens differentialligninger
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 216-246
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Bestemte integraler
Forløb med fokus på bestemte integraler, middelsum og modellering med bestemte integraler.
Centrale emner
-Bestemt integrale
-Bestemt integrale ved substitution
-Areal under grafer og mellem grafer
-Middelsum
-Integralregningens hovedsætning
-Rumfang af et omdrejningslegeme
-Kurvelængde
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 184-205
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Sandsynlighedsfordelinger
Forløb om anvendt sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfordelinger, hypotesetest og lineær regression.
Centrale emner
-Middelværdi, varians og spredning
-Kombinatorik: Permutationer, n-permutationer og kombinationer
-Binomialfordeling
-Normalfordeling
-Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
-Z-fordeling
-Test for normalfordeling og kvartilplot
-Stikprøver
-Den centrale grænseværdisætning
-Konfidensintervaller
-Normaltest of middelværdi
-P-værdi
-Normalapproksimationen
-Konfidensinterval for andel
-Binomialtest for andel
-Lineær regression
-Mindste kvadraters metode
-Konfidensinterval for hældning
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 247-336
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Trigonometriske funktioner
Emne om trigonometriske funktioner, radianer og trigonometriske ligninger.
Centrale emner
-Enhedscirklen
-Radianer
-Grafen for sin og cos
-Sinuskurver
-Amplitude, forskydning, periode og vinkelfrekvens
-Trigonometriske ligninger
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 76-84
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Analytisk geometri og vektorfunktioner
Opsamling på analytisk geometri og introduktion af vektorfunktioner.
Centrale emner
-Cirkler og tangenter
-Cirklens parameterfremstilling
-Skæring mellem linje og cirkel
-Vektorfunktioner
-Hastighedsfunktion og accelerationsfunktion
-Tangentvektorer
Pensum
Vejen til matematik A2 sd. 35-45+337-349
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Funktioner af 2 variable
Forløb i funktioner af to variable og niveaukurver.
Centrale emner
-Funktioner af to variable
-Niveaukurve
-Partiel differentiation
-Tangentplan
-Gradient
-Stationære punkter og deres art
Pensum
-Vejen til matematik A2 sd.363-380
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forberedelsesmaterialet
Forløb med selvstudie i Bayesisk sandsynlighedsregning.
Centrale emner
-Mængder og mængdelære
-Udfaldsrum, hændelser og sandsynlighedsfunktion
-Betinget sandsynlighed
-Loven om total sandsynlighed
-Bayes' sætning
-Bayes' udvidede sætning
-Sensitivitet og specificitet
Pensum
Forberedelsesmateriale Matematik A STX
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Repetition og opsamling
Repetition og opsamling til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923817785",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923817785",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923817785"
}