Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 MA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Allan Jensen, Johan Raunkjær Borre
Hold
2022 22 MA/y (
1y MA
,
2y MA
,
3y MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bankmatematik
Titel 2
Eksponentielle funktioner
Titel 3
Trigonometri
Titel 4
SRP2: Mordgåde og Museumsbesøg
Titel 5
Vektorer
Titel 6
Deskriptiv statistik + SRP4
Titel 7
Polynomier
Titel 8
Differentialregning
Titel 9
SRP5/SRO - Vektorfunktioner og kinematik
Titel 10
Integralregning
Titel 11
Analytisk geometri
Titel 12
Repetition
Titel 13
Sandsynlighed og binomialfordelingen
Titel 14
SRP7: Logik
Titel 15
Differentialligninger
Titel 16
SRP8: Formidling af matematik
Titel 17
Funktioner af to variable
Titel 18
Hvor skal vi bygge vores vindmølle + Regression
Titel 19
Forberedelsesmateriale
Titel 20
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bankmatematik
Procentregning (absolut og relativ vækst, fremskrivningsfaktor)
Renteformlen
Det udvidede potensbegreb (udledning og brug af potensregnereglerne)
Gennemsnitlig rente
Sissas skakbræt (udledning af den endelige geometriske række)
Annuitetsopsparing og -lån (både opgaver og udledning af formlerne)
iBogen plus A1 stx, kapitel 2+3.5.1
Indhold
Kernestof:
M01 - Procentregning med fremskrivningsfaktor.docx
Ekstraopgave:
Hej 1y. I skal i denne lektion læse en note om renteformlen og lave et arbejdsark med opgaver. Begge er lagt op her på Lectio-modulet. Mvh Johan
Note - Renteformlen (fra MAT A1 stx).docx
M02 - Renteformlen.docx
I denne lektion skal gruppe 5 bestille varer til hytteturen. Derfor er det vigtigt at denne gruppe har modtaget bestillinger. Sørg for at have dette klar til lektionen.
Makkerpar uge 46:
TI-Nspire™ CX CAS Student Software - Texas Instruments - Danmark
M09 - Lån med Excel.docx
Vi skal svare på flere spørgeskemaer i denne lektion. I må meget gerne lige minde mig om det på modulet.
3.5.1 Annuitetsopsparing og -lån
M10 - Annuitetslån opgaver.docx
Hattrick! Vi skal udfylde endnu et spørgeskema i denne lektion. Vær venlig at minde mig om det!
Grundforløbsevaluering
M11 - Annuitetsformlen udledt.docx
Makkerpar uge 49:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksponentielle funktioner
Indførsel af f(x)=b*a^x med sammenligning til renteformlen
Grafisk undersøgelse af eksponentielle funktioner (konstanternes betydning)
Definition af 10-talslogaritmen
Regneregler for logaritmer - bevist
Herefter blev der brugt 5-6 moduler til en Tema-opgave, hvor eleverne selv skulle sætte sig ind i en række ting. Herunder:
Opstilling af eksponentielle udtryk ud fra sproglig formulering
Eksponentiel funktion gennem to punkter - opgaver og bevis
Fordobling-og halveringskonstant - opgaver og bevis
Eksponentiel regression over data
Vurdere en models rækkevidde
Efter Tema-opgaven, blev følgende behandlet ved mere traditionel undervisning:
Residualer og residualplot
Enkeltlogaritmisk papir
Logistisk vækst (regression over data og sammenligning mellem eksponentiel og logistisk vækst)
iBogen plus A1 stx, kapitel 3
Indhold
Kernestof:
M01 - Grafen for eksponentialfunktionen.docx
M02 - logaritmeregneregel.docx
Logaritmeregneregler.pdf
Temaopgave.docx
Aflevering 2 BESVARELSE - Lån og opsparing.docx
Makkerpar uge 2:
Jeg er 10 min forsinket. Fortsæt med jeres opgaver til jeg kommer :)
M09 - Blandede opgaver.docx
M10 - Eksponentiel regression.docx
Løs følgende opgaver. Du skal kunne forklare step-by-step, hvordan man isolerer. Husk på at log(10^x)=x og at 10^log(x)=x (billede vedhæftet):
M11 - Kattedimensioner.tns
M11 - Regression fortsætter.docx
Læs siden her fra iBogen. Det er især afsnittet 'Mindste kvadraters metode' som er vigtig. Hvad er kvadratsummen for et datasæt og en linje, som er kandidat for en 'bedste rette linje'?
M12 - Regression og andet.docx
Johan tager kage med denne lektion.
Læs denne side fra iBogen til lektionen.
Der vil være en test i denne lektion. Vil man øve til testen kan man arbejde med opgaverne i Projekt-rapporten, som I fik tilbage torsdag. Derudover kan man kigge diverse opgaver som vi har arbejdet med siden midt-december.
M13 - logistisk regression.tns
Test_22y.docx
M13 - USAs befolkning.docx
William Bork tager kage med :)
Makkerpar uge 4:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Trigonometri
Ensvinklede og ligedannede trekanter
Definition af cos og sin ud fra enhedscirklen
Definition af tangens
Formler med cos og sin i retvinklede trekanter - bevist
Forskel på vinkler og radianer
Cos-relationerne - bevist
Sin-relationerne - bevist
Sinusfælden
Cos og sin som funktioner
Udbygning til den harmoniske svingning: f(x)=a*sin(b*x+c)+d
iBogen plus A1 stx, Kapitel 6.1 til 6.3 + 6.5 + 6.8
Indhold
Kernestof:
M02 - ensvinklede-ligedannede trekanter.docx
M03 - Bevis for cos-sin-tan i revinklede trekanter.docx
6.5 Retvinklede trekanter - om Cos og Sin
M04 - Opgaver med vilkårlige trekanter.docx
M04 - relationerne - opgaver.pptx
6.8.1 Sinusrelationerne
Matematik_A1-sider-32-34.pdf
Stephanie tager kage med.
Der er 23 ud af 27 tilmeldte på ABaCus.dk. Hvis du ikke var der på lektionen, hvor du oprettede en bruger i vores klasse, skal du gøre det som lektie: Log ind på www.abacus.dk med unilogin og tilmeld dig vores klasse med koden 6982EA6B.
Sune tager kage med.
Øv jeres beviser så godt som I kan, så I kan fremlægge dem for hinanden. Gruppe 1-6 har Cos-relationerne og 7-13 har Sin-relationerne. Find beviserne via lektionen fredag.
tillaeg_interferens_og_gitterformlen.pdf
Interferensmønster mellem to ringbølger
Makkerpar uge 9+10
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
SRP2: Mordgåde og Museumsbesøg
Et tværfagligt forløb med fysik og matematik, hvor de faglige omdrejningspunkter var potensfunktioner og afstandskvadratloven.
I matematik var fokus især på potensfunktioner og følgende blev bearbejdet:
Potensfunktioner:
Grafens udseende for en potensfunktion (a og b's betydning)
Afstandskvadratloven som potensfunktion
Potensfunktion gennem to punkter - bevist
Procent-procent-egenskaben for en potensfunktion - bevist
Der blev også arbejdet med inverse funktioner:
Opfriskning af forskellige allerede kendte inverse funktioner (kvadratrod, logaritmer, inverse til de trigonometriske funktioner)
Definitionen af en invers funktion
Metode til at finde den inverse funktion.
Grafisk arbejde med inverse funktioner
iBogen plus A1 stx, Afsnit 4.4.1 + 4.4.2
Derudover noten 'Note - Inverse funktioner'
Indhold
Kernestof:
M01 - Grafens udseende.docx
M02 - Afstandskvadratloven en potensfunktion.docx
22y SRP2 (MA+Fy) - Mordgåde og museumsbesøg.docx
Vækstegenskaben for potensfunktioner
Makkerpar uge 11:
Hanin tager kage med.
Makkerpar uge 12:
OBS! (Spred beskeden, hvis du ser den). Hej 1y. Jeg er nødsaget til at blive hjemme i dag, så I skal arbejde selv. Men I er godt igang med jeres skriftlige produkt, som I skal arbejde videre på selv i denne lektion. Det er vigtigt at I får arbejdet m
Titel
Jens tager kage med.
Kageordning 2.0.txt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vektorer
Introduktion til vektorer: den grafiske fortolkning samt hvordan man "regner" med vektorer grafisk.
Vektorer med koordinater (regneregler)
Skalarproduktet
Vinkelformel for vektorer - bevist
Længden af en vektor
Enhedsvektorer
Den numeriske værdi af et tal
Projektion af en vektor på en anden
Tværvektor og determinant
Derudover blev der lavet opgaver med:
2 ligninger med 2 ubekendte (både lige store koefficienters metode og løsning ved substitution)
2.-gradsligninger (brug af diskriminantmetoden)
iBogen plus A1 stx, Afsnit 6.4 + 6.6 + 6.7
Indhold
Kernestof:
Hav lavet til og med side 13 i
Arbejdsark 2. gradsligninger
Hav lavet side 20-21
2 ligninger med 2 ubekendte
Fra sidste lektion
Plan for dagen
Plan for lektion
2 ligninger med 2 ubekendte (lige store koefficienters metode)
Læg et link til jeres video-bevis i elevfeedback
Vi gennemgik
Hav lavet
Feedback på aflevering 9
Feedback på aflevering 8
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Deskriptiv statistik + SRP4
Deskriptiv statistik opfrisket:
Grupperede observationer
Ugrupperede observationer
og alt der hører til (middelværdi, spredning, kvartilsæt, diverse grafiske repræsentationer)
Opstart på normalfordeling: Defineret som et uendeligt stort grupperet datasæt, hvor intervalbredden bliver uendelig lille. Fra diskret datasæt til en kontinuert model.
Tværfagligt forløb med fysik og matematik (kernereaktioner og statistisk fysik)
Hvad er en sandsynlighedsmodel? Indførsel af kontinuert stokastisk variabel.
Tæthedsfunktioner.
Undersøgelse af grafen for normalfordelingens tæthedsfunktion.
Opgaver med GeoGebras sandsynlighedslommeregner (ingen brug af integraler)
Fordelingsfunktioner.
Reaktionsraten for fusionsprocesser i et plasma - Udledning af formlen for reaktionsraten
Maxwell-Boltzmann-fordelingen (undersøgelse af grafens udseende, når parametre ændres)
Senere på året blev følgende bearbejdet (repetition op til læseperioden i 2g):
Middelværdien af en kontinuert stokastisk variabel (definitionen blev motiveret af beregning af middelværdi i deskriptiv statistik, hvor der kun bruges frekvens - dette og så sammenholdt med numerisk integration med summer)
Standardnormalfordelingen
Standardnormalfordelingen har middelværdi på 0 - bevist
Transformation af standardnormalfordelingens tæthedsfunktion til den generelle tæthedsfunktion.
Materiale:
iBogen plus A1 stx, Afsnit 7.1+7.2 (deskriptiv statistik)
iBogen plus A2 stx, Afsnit 4.6.1+4.6.2+4.6.3 (Normalfordeling) + 'Note - Intro til kontinuerte stokastiske variable' + 'Note - Standardnormalfordelingen'
Sider fra bogen 'Plasmafysik og fusionsenergi' om Maxwell-Boltzmann-fordelingen
Indhold
Kernestof:
Feedback
Arthur MH.pdf
IMG_3397.jpeg
IMG_3399.jpeg
IMG_3400.jpeg
Statistik1.xlsb
M02 - Ugrupperet statistik.docx
M02 - Opgaver om outliers.docx
M02 - Vægten af M&Ms med peanuts.xlsx
M03 - Temaopgave, Rappers ordforråd.docx
M03 - Datasæt, Rappers ordforråd.xlsx
Ekstraopgave:
Lav denne opgave (billede vedhæftet). I skal bruge det vedhæftet excel-ark. Husk at aktivere Makroer!
Masterclassinfopapir fysik kemi 2023.docx
M04 - Fortsættelse af rapperes ordforråd.docx
Anne tager kage med.
Brug WordMats statistik-ark til at lave denne opgave (billede vedhæftet). OBS! Du skal bruge fanen 'Grupperede observationer' (hedder blot 'Grup' inde i statistikarket).
M05 - Opgaver på papir UH.docx
Vægten af M&Ms med peanuts.xlsx
M06 - Fra Data til model (normalfordelingen).docx
Albert tager kage med.
Lav følgende opgave (billede vedhæftet). Du skal bruge formlen for varians (pst, spredning er kvadratroden af variansen): (formel)
4.6 Normalfordelingen
M07 - Opgaver om normalfordelingen.docx
M08 - Fordelingsfunktion og Nspire.docx
Idealgas - Wikipedia, den frie encyklopædi
Ud over Wikipedia-siden om idealgas skal I også læse side 21 i bogen 'Plasmafysik og fusionsenergi'. Stop når der nederst bliver skrevet om reaktionsraten..
Nspire-Download
Hastighedsfordelinger.tns
Mini-aflevering - Normalfordeling - Hints.docx
Julie tager kage med.
Læs side 21-22 i bogen om Plasmafysik.
M12 - Areal under tæthedsfunktion og middelværdi.docx
Theis tager kage med.
M09-10 - Reaktionsraten og MB-fordelingen.pptx
M11 - Reaktionsraten korrigeret.pptx
Aflevering 1 - Asgers besvarelse.pdf
Lucas tager kage med.
Oppenheimers Apocalypse Math
Se Rapporten fra Oppenheimers team om antændelse af atmosfæren her
Allan og 2n's spørgeskema
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Polynomier
Grafisk undersøgelse af andengradspolynomiet, konstanternes betydning for parablen.
Parablen er symmetrisk omkring toppunktet - bevist
Formlen for toppunktet - bevist
Grafisk undersøgelse af generelle polynomier (bl.a. at for polynomier af hhv. ulige og lige grad vil grenene pege i hhv. modsat og samme retning)
Opgaver med andengradspolynomium gennem tre punkter (tre ligninger med tre ubekendte)
Snak om at der findes et entydigt n'te-gradspolynomium til n+1 punkter (forskellig x-værdi)
Faktorisering af et andengradspolynomium - kun opgaver
Optimeringsopgaver
iBogen plus A1 stx, Afsnit 5.1 til 5.6
Indhold
Kernestof:
Læs denne side
Husk jeres blok.
billede.png
Lav denne opgave:
M05 - Faktorisering af andengradspolynomiet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Differentialregning
Forløbet i differentialregning blev delt op i to, da der var StudieRetningsOpgave i midten.
Første del (oktober-november):
Tretrinsreglen og definitionen af differentialkvotienten.
Kvalitativ diskussion om grænseværdier og kontinuerte funktioner
Udledning af konkrete differentialkvotienter, herunder konstant, x^2, x^3, sqrt(x), 1/x
Brug af regnereglerne til at differentiere funktioner.
Monotoniforholdene for en funktion
Fortolkning af væksthastigheden for en funktion
Vendetangenter og brug af den dobbelte afledte til at bestemme arten af max/min/vendetangent.
Anden del (januar):
Bevis for regneregler for differentiation, herunder sum-differens, produkt, konstant*f(x)
Forklaring og brug af reglen for sammensatte funktioner.
Differentialkvotienten for x^n og ln(x) - begge bevist
Tangentens ligning - opgaver
Til slut lavede eleverne et optimeringsprojekt fra iBogen.
iBogen plus A2 stx, Hele kapitel 3 (på nær 3.8.2)
Indhold
Kernestof:
Læs denne side
3.2 Differentialkvotient
M03 - Differentier simple funktioner.docx
3.1 Grænseværdier og kontinuerte funktioner
Christian har kage med.
M04-05 - Besked.docx
M04 - Monotoniforhold skabelon.tns
M04 - Monotoniforhold.docx
M06 - Opgaver MH.docx
Læs afsnittet 'Monotoniforhold og ekstrema'
Læs hele siden.
De to læselektier var en del af arbejdet i modulerne tirsdag. Læs dem igen, hvis du er i tvivl. Hav særligt fokus på eksempel 2 og 3 i link nr. 2 (afsnit i plus A2-bogen).
3.4 Regneregler for differentiation
Kontinuitet og differentiabilitet
Christian tager kage med.
3.6 Differentiation af kendte funktioner
William Brandt har kage med.
M05 - Diverse opgaver.docx
3.7 Ligning for tangent
3.9 Væksthastighed
Aflevering 8 - Træning til test.docx
Besvar spørgeskemaet '2y MA: Hvilket forløb skal vi kaste os over?' her på Lectio.
Husk at tjekke om du har fået en besked på Teams mht. SRO. I så fald skal du læse din feedback inden vejledning.
Hvis du vil have indflydelse på hvilket optimeringsprojekt du skal lave, skal du besvare spørgeskemaet her på Lectio.
M08 - Optimeringsopgaver.docx
Rasmus har kage med (hvis nu Rasmus ikke selv har set den lektie, så skal hele klassen skrive til Rasmus, at han skal bare kage...)
Aflevering 6 - Lidt af hvert - BESVARELSE.docx
M09 - Træning, at differentiere funktioner.docx
Gustav W. har kage med.
Test.docx
Aflevering 8 - Træning til test - BESVARELSE.docx
Vi afholder som tidligere nævnt en test i denne lektion. Vil man træne til testen, kan man bl.a. kigge på opgaverne i aflevering 6 og 8. Man kan også øve differentiation af funktioner i opgavearket fra tirsdag. I kan også kigge på forskellige opgaver
Husk jeres formelsamling.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
SRP5/SRO - Vektorfunktioner og kinematik
De første 8-10 moduler blev brugt til at behandle emnet om vektorfunktioner. Undervejs i slutningen arbejdede eleverne med at sætte sig ind i en selvvalgt bevægelse fra fysikfaget, som skulle studeres og undersøges kvantitativt vha. videoanalyse
Banekurven for en vektorfunktion
Algebraisk kurveundersøgelse - skæring af akserne, dobbeltpunkter, vandrette og lodrette tangenter.
Differentiering af vektorfunktioner - r'(t) er defineret som [x'(t);y'(t)]. Der er ikke opstillet differenskvotient for r(t) og taget grænseværdi.
Hastigheds- og accelerationsvektoren og fortolkningen af disse.
Cirklens parameterfremstilling
Eliminering af parameter
Indhold
Kernestof:
M01 - Vektorfunktioners kurver.docx
2y SRP5+SRO (MA+Fy) - Kinematik og vektorfunktioner.docx
M02 - Kurveundersøgelse.docx
Læs denne side i iBogen.
Gennemgå denne side i det omfang du har brug for
HEJ 2Y! SE DENNE VIDEO FØRST! Info og gennemgang til arbejd selv 23/11-2023
M03 - Arbejd selv om differentiering af vektorfunktioner.docx
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2024-2025.docx
Note fra MAT A3 stx.docx
Gustav Friis har kage med.
Hvis du ikke har lavet arbejdet fra lektionen i torsdags, hvor I arbejdede selv, skal du have det gjort.
(GeoGebra-link) Hvordan bliver hastighedsvektoren til?
(GeoGebra-link) Fortolkning af sted, hastighed og acceleration
M04 - Opgaver i vektorfunktioner MH.docx
Christian har kage med.
Eksempel på udfyldt vejledningsark.pdf
SRO vejledningsark 2023_24.docx
billede.png
Lav denne opgave, som er med i afleveringen til næste uge (billede vedhæftet). Opgaven er også relevant for jeres SRO-arbejde.
M06 - Cirklens parameterfremstilling.docx
CAS-opskrifter_MA_2020-05-24.pdf
M07 - Opgaver UH (eliminering af parameter).docx
M08 - Opgaver med sammensatte funktioner.docx
Aflevering 5 - Vektorfunktioner - BESVARELSE.docx
Ekstraopgave:
William Brandt har kage med.
Hvis du ikke var til lektionen i torsdagsdag, kan du se denne video, https://www.youtube.com/watch?v=j-BSxJ6dKAk, og lave opgaverne fra lektionen.
M09 - Harmoniske svingninger.docx
Samme lektie, som I havde for til JHA's lektion mandag:
M10 - Opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Integralregning
Definitionen af en stamfunktion. Herunder integrationsprøve.
Der blev regnet og udledt konkrete stamfunktioner til fundamentale funktioner
Regneregler for det ubestemte integral.
At finde en bestemt stamfunktion igennem et punkt
Bestemte integraler
Integralregningens hovedsætning bevist - en funktions arealfunktion er en stamfunktion.
Rumfang af et omdrejningslegeme - bevist
Arealet mellem grafer
Kurvelængde af grafen for en funktion
Integration ved substitution
Numerisk integration (bestemte integraler som grænseværdi af sum)
Kurvelængde af graf - bevist
iBogen plus A3 stx, Hele kapitel 1 på nær 1.2.2 (OBS! Dette er integralregningens hovedsætning. Men her blev noten 'Note - Bevis, arealfunktioner er en stamfunktioner' anvendt. Dette er fra MAT A3 stx)
Indhold
Kernestof:
Se denne video med info om, hvad I skal lave. Upload jeres arbejde som elevfeedback inden i aften 23:59.Info om lektionen den 5/2-2024
M02 - Opgaver (arbejd selv).docx
AHMAD HAR KAGE MED!
1.1 Stamfunktion og ubestemt integral
Note - Bevis, arealfunktioner er en stamfunktioner.docx
M05 - Integralregning med hjælpemidler.docx
M11 - Opgaver MH.docx
Christian tager revanche og har kage med.
Dit Digitale Liv 2024 – Silkeborg Gymnasium
M06 - Opgaver.docx
Mere kageordning???
M07 - Nogle beviser.docx
M08 - Integration ved substitution.docx
Johanne har kage med.
M08 - Lektien.docx
M09 - Bevis for omdrejningslegeme.docx
Christian har kage med.
1.1.2 Regneregler for ubestemte integraler
100 integrals (almost 9 hours nonstop)
M10 - Opgaver omdrejningslegemer.docx
MXX - (Johanne fik udleveret) Opgaver MH.docx
Vejledende eksamensopgaver stx A-niveau.pdf
Vejledende eksamensopgaver stx A-niveau Besvarelse.pdf
Gustav Friis har kage med.
Jeg mangler stadig videoaflevering fra: Magnus, Mathias, Rasmus og Stephanie.
Retteark - Videoaflevering om Integralregningens hovedsætning.docx
Samlet.docx
M14 - Opgaver MH.docx
Aflevering 10 - Træning til test - BESVARELSE.docx
M15 - Længden af en graf.tns
Test.docx
Husk din formelsamling!
Du kan træne til testen ved at lave opgaver fra Aflevering 10 (på nær opgave 3b), samt kigge på opgaver fra det store opgavedokument, som ligger på lektionen torsdag den 7/3.
M16 - Integraler som grænseværdier af summer - note.docx
figur_side_139a.tns
M17 - Kurvelængde bevis, integration er grænseværdi af sum.docx
M18 - Kurvelængder og andre opgaver.docx
Julie tager kage med 🍰
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Analytisk geometri
Parameterfremstillingen af en ret linje
Linjens ligning ud fra normalvektor og et punkt.
At kunne skifte mellem de forskellige måder at beskrive rette linjer.
Cirklens ligning
Omskrivninger af cirklens ligning
Tangenter til cirkler
Afstand fra punkt til linje - bevist
Materiale:
iBogen plus A1 stx, Afsnit 6.9+6.10
Indhold
Kernestof:
Medbring blok (I fik udleveret en engang) og skiveredskab.
M02 - Opgaver om linjer.docx
Læs dette dejlige bevis til timen.
Theis har kage med 🍰
Christian har kage med (ikke cookies) 🍰
Dette er en opgave fra en tidligere lektion, som jeg gerne vil have, at vi kan (billede). Lav den som lektie
6.10.1 Tangent til cirkel
Cirklen ligning - Læs eksempel, lav opgave
M06 - Diverse opgaver.docx
M06 - Lektie.docx
Et hint til opgave 6 i afleveringen :)
M07 - Flere diverse opgaver.docx
M01 - Normalfordelingsopgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
6 moduler, hvor de 3 første blev brugt på at arbejde med standardnormalfordelingen, som det står beskrevet i et tidligere forløb.
3 sidste moduler blev brugt på at repetere op til den mundtlige årsprøve.
Indhold
Kernestof:
M02 - Standardnormalfordelingen.pdf
4.6 Normalfordelingen
Mundtlig årsprøve 2y.docx
4.6.2 Standardnormalfordelingen
Læs billedet:
Frivillig læsning/lektie (motivation for formel for middelværdi):
Eksempler på bilag og faglige dialogspørgsmål.docx
Stephanie har kage med 🍰
Sune tager kage med 🍰
66009230416_Sune Bang Nielsen_Eksamenssæt, med hjælpemidler.docx
STX-A Samlet (2022).pdf
Hanin tager kage med 🍰
Jeg har rettet jeres sidste aflevering. Læs mine rettelser af delen MH, som er sendt tilbage her på Lectio.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sandsynlighed og binomialfordelingen
I begyndelsen af forløbet blev der brugt nogle lektioner på at samle op på nogle hængepartier. Herunder:
Inverse funktioner
Definitions- og værdimængde for funktioner
I selve forløbet blev der arbejdet med:
Monty Hall-problemet
Symmetrisk/asymmetriske udfaldsrum og basal sandsynlighedsteori.
Kombinatorik, herunder formlen K(n,r) - formlen blev også udledt
Permutationer, herunder formlen P(n,r) - formlen blev også udledt
Multiplikations- og additionsprincippet
Martingale strategi i roulette
Indførsel af notation og snak om stokastisk variabel
Middelværdi og spredning af stokastisk variabel
Binomialfordelingen - Formlen for P(X=r) blev udledt
Binomialtest
Konfidensintervaller
iBogen plus A2 stx, Afsnit 4.1 til 4.5
Indhold
Kernestof:
Årsprøve 2y 2024 PDF.pdf
Aflevering 1 - Opfølgning på årsprøven.docx
Definitions- og værdimængde for en funktion
Opgave (billede vedhæftet):
M03 - Opgaver.docx
Inverse/omvendte funktioner
M05 - Opgaver om grundlaeggende kombinatorik.docx
Note om Kombinatorik.docx
4.1 Sandsynlighedsregning
M06 - Opgaver om permutationer og kombinationer.docx
4.2 Multiplikations- og additionsprincippet
4.3 Kombinationer og permutationer
CAS-opskrifter_MA_2020-05-24.pdf
M08 - Opgaver om kombinatorik og sandsynlighedsregning.docx
M09 - Opgaver om stokastiske variable.docx
4.4 Stokastisk variabel
M10 - Martingale strategi.docx
Se min besked på Teams. Mvh Johan
M11 - Optakt til binomialfordelingen.docx
Jens har kage med 🍰
M12 - Opgaver om binomialfordelingen.docx
Julie har kage med 🍰
4.5 Binomialfordelingen
Aflevering 2 - Inverse funktioner (Daniels besvarelser).docx
M13 - Computeropgaver om binomialfordelingen.docx
M14 - Binomialtest.docx
Theis har kage med 🍰
Noah har kage med 🍰
Lav minimum Opgave 1+2 i dokumentet, som er sendt på Teams onsdag.
4.5.2 Konfidensinterval for andel
Paulina har kage med 🍰
Lav denne opgave, hvor I skal bruge formlen for konfidensinterval:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
SRP7: Logik
Et tværfagligt forløb med Oldtidskundskab.
Følgende blev bearbejdet:
Formel logik (bl.a. brug af begreberne negation, konjunktion, disjunktion, implikation, kontraponering og syllogismer)
Sandhedstabeller
Efter at have arbejdet med logik og sandhedstabeller, kunne vi arbejde med forskellige bevistyper. Der blev lavet forskellige beviser under de forskellige bevistyper:
Direkte bevis
Bevis ved kontraposition
Modstridsbevis
Induktionsbevis
Beviserne var bl.a.:
Formel for triangulære tal, kvadratrod-2 er irrationel, n^2 lige medfører at n er lige
Materiale:
Noten 'Elementær logik'
Indhold
Kernestof:
M18 - Blandet godt.docx
Principper for god videnskab - skema for de tre hovedområder.docx
Metodekortet (blank).docx
Matematikkens metoder i SRP (Elev-version) KORT.pdf
M02 - Bearbejdning af elementær logik.docx
Elementær logik.doc
M03 - Bearbejdning af elementær logik 2.docx
Christian har kage med 🍰
I får en åben opgave for som lektie! Billedet vedhæftet viser de seks første triangulære tal (1, 3, 6, 10, 15, 21). Det er tydeligt hvordan mønsteret fortsætter og man fortsætter figuren med et antal prikker. Prøv at besvare følgende spørgsmål:
kap10_Projekt_10.4_videnskabsteori.pdf
SRP 2023 MA ol.pdf
Gustav S. har kage med 🍰
The Archimedes Number - Numberphile
Menon.pdf
Opgaveformulering til plancher.docx
Plancheopskrift.docx
William Brandt har ikke kage med 🍰
Brug evt. noget tid på jeres opgaver fra lektionen onsdag. I har denne lektion samt Old-lektionen. Fredag skal I fremlægger jeres plancher. Der bliver måske tid til at lægge en sidste hånd på produktet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Differentialligninger
Introduktion til differentialligninger gennem det ubestemte integral, dvs. y'=h(x)
Teori om linjeelementer og hældningsfelter.
Modellering af populationer med differentialligninger, herunder diskussion af modelantagelser, styrker og begrænsninger.
Arbejde med opstilling af differentialligninger ud fra sproglig formulering.
Bestemmelse af tangentlinjer og monotoniforhold for løsninger til differentialligninger.
Teoretisk forståelse af Eulers metode til numerisk løsning af differentialligninger. Diskussion af styrker og svagheder. Analytisk vs. numerisk løsninger.
Opgaver med differentialligninger på formen, y'=g(x)*h(y). Seperation af de variable metode brugt, intet bevis.
Eksponentiel vækst, y'=k*y - løsningsformel bevist
Forskudt eksponentiel vækst, y'=b-a*y - løsningsformel bevist
Logistisk vækst, y'=a*y*(M-y) - løsningsformel bevist.
Materialer
iBogen plus A3 stx, Afsnit 2 på nær 2.3.3+2.3.4 og 2.6
Indhold
Kernestof:
Aflevering 3 - Alberts besvarelse.docx
Gustav W. har kage med 🍰
M03 - Haeldningsfelter og deSolve.docx
2.1 Hvad er en differentialligning? | plus A3 stx
Når du har læst siden i iBogen, skal du lave følgende opgave (billede vedhæftet) (OBS: notationen dy/dx er det samme som y'):
M03 - deSolve og Hældningsfelt på et virkelighedseksempel.docx
Asger har kage med 🍰
M04 - Tangentens ligning vha. differentialligning + Væksthastighed vha. differentialligning.docx
2.2 Tangentligninger og linjeelementer | plus A3 stx
Aflevering 4 - Gustavs besvarelse.docx
M05 - At opstille differentialligninger ud fra sproglig formulering.docx
M05 - Aflevering tilbage + Sproglig formulering af diff-ligning.pptx
Johanne har kage med 🍰
M05 - Lektieopgave (model ud fra differentialligning).docx
M06 - Monotoniforhold ud fra en differentialligning - print.docx
MXX - Ekstraopgaver.docx
Aflevering 5 - Træning til test - BESVARELSE.docx
M07 - Træningsopgaver i differentialligninger.docx
Test.docx
Vi afholder test denne lektion. Medbring din formelsamling.
Hvis man vil øve til testen, kan man kigge på Opgaverne fra tidligere aflevering. Specielt Aflevering 5 fra i søndags.
Hvis du ikke har installeret ExamCookie, skal du gøre det inden lektionen. Gør det via https://www.examcookie.dk/
2.3.2 y" = b - ay | plus A3 stx
billede.png
Opgaver efter man har optaget video og lagt den op:
Jens tager kage med 🍰
M09 - Numerisk vs. Analytisk løsning.docx
Hvis du har lånt en bog ifbm. SRP8, så skal du tage den med og aflevere den til mig.
M11 - Fiskematematik - Modellering med differentialligninger.docx
M12 - Logistisk vækst opstillet.docx
M12 - Logistisk vækst bevis.docx
M13 - Logistisk vækst fortsætter.docx
M15 - Diverse opgaver.docx
2.5 Separable differentialligninger | plus A3 stx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
SRP8: Formidling af matematik
Et tværfagligt forløb med Dansk om formidling af matematiske emner.
Indhold
Kernestof:
SRP8 Intropapir.docx
M01 - Præsentation af emner.pptx
Test 2.docx
Stephanie tager kage med 🍰
Inden kl. 23:59 tirsdag aften skal du tilkendegive hvilket emne og hvilke personer, som du kunne tænke dig at arbejde med i SRP8.
Materialer til "standard-emnerne"
Karakterer på gymnasiet.pdf
Google Drive: Sign-in
Sune tager kage med 🍰
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Hanin tager kage med 🍰
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Funktioner af to variable
Eleverne arbejdede med et forberedelsessæt over funktioner af to variable de første 6 moduler. Herunder blev alle grundbegreberne bearbejder:
Snitkurver
Niveaukurver
Partielle afledte
Dobbelte afledte
Gradienten
Stationære punkter og arten heraf
Herefter lavede vi yderligere arbejde med funktioner af to variable, herunder:
Tangentplanens ligning
Gradientens retning er retningen med størst funktionstilvækst - bevist
Funktioner af flere variable (end to) og egenskaben for gradienten.
Mindste kvadraters metode til bestemmelse af a og b i lineær regression - bevist
Regressionsopgaver, hvor sammenhængen ikke er af "fundamental" type.
Materialer:
Noten 'Funktioner af to variable'
Indhold
Kernestof:
Funktioner af to variable.pdf
Funktioner af to variable - facitliste.pdf
CAS-opskrifter_MA_2020-05-24.pdf
Diverse videolinks til F2V.docx
Theis tager kage med 🍰
Forslag til plan.docx
Noah tager kage med 🍰
Se besked på Teams!!
Paulina tager kage med 🍰
En servicemeddelelse om Afleveringerne de næste par uger: Nogle af jer har 0timers aflevering denne uge, men til gengæld 16 timer i næste uge! Så vær opmærksom på dette!
Se besked på Teams!
Christian tager kage med 🍰
Du skal have bearbejdet til og med side 21 i forberedelsesmaterialet.
70848276009_Jens Strandby Lykke_Aflevering 7 - Godt nytår faktisk færdig.docx
Du skal nå til og med side 27 i forberedelsesmateriale. Det nyeste fra tirsdag er stationære punkter og hvordan man finder dem.
Dette er løsningen til opgave 8c:
M07 - To opgaver MH med tangentplanen.docx
Gustav Friis tager kage med 🍰 (og Johan tager også kage og soda med).
M08 - Bilagsopgaver i F2V.docx
Hvis man ikke er nået helt i mål med forberedelsesmaterialet om funktioner af to variable (fx det sidste om arten af stationære punkter), så skal man gøre det færdig derhjemme. Det er til og med side 31.
Tangentplan med størst vækst.ggb
STX-A Samlet (2022).pdf
M11 - Diverse opgaver.docx
M12 - kort leg.tns
M13 - Regressionsopgaver.docx
Soelvmyrer.xlsx
Udledning af formlerne for lineær regression.pdf
Aflevering 8 (BESVARELSE UH) - Funktioner af to variable.pdf
Aflevering 8 (BESVARELSE MH) - Funktioner af to variable.docx
Vejledendeopgaver stx A-niveau 2017 reform - Marts 2020.pdf
Dataimport, fra Excel (med komma) til Nspire
Excel til Nspire: PC
Hvis du ikke nåede at lave opgave 3 om onsdagen (om sølvmyrer), så skal du lave den derhjemme. Billede af opgaven er vedhæftet her (Excel-fil med data er på onsdagslektionen, og der er to videoer, som guider til hvordan man transformerer data):
Eksamensopgaver 2022-2023
Gustav W. tager kage med 🍰
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Hvor skal vi bygge vores vindmølle + Regression
Et temaforløb hvor fokus var at løse en problemstilling med matematiske værktøjer.
Følgende blev bearbejdet:
Weibullfordelingen:
Tæthedsfunktion (forskrift og udseende)
Fordelingsfunktion - Udledt ved integration ved substitution
Median og middelværdi for Weibullfordelingen
Er data Weibullfordelt? - DMI-data over vindhastigheder fra forskellige områder - Transformation af data og regression for at fitte fordelingsfunktion til sumkurve.
En vindmølles effektkurve
Produktionskurve (en kombination af effektkurve og tæthedsfunktion)
Middeleffekt for et område med udvalgt vindmølle
Efter forløbet med fokus på vindhastigheder og Weibullfordelingen, arbejdede vi med nogle hængepartier for normalfordeling og regression. Herunder:
Test af om data er normalfordelt
Hvad skal en god lineær regressionsmodel opfylde?
Er residualerne normalfordelte?
Konfidensinterval for hældning
Materialer:
Noten 'Note - Weibullfordelingen'
Indhold
Kernestof:
M00 - Opgaver efter terminsprøve.docx
Johannes besvarelse MH.pdf
Terminsprøve 3y MA 2025.pdf
M00 2 - Opgaver MH efter terminsprøve.docx
Asger har kage med 🍰
Statistik1.xlsm
Hvor skal vi bygge vores vindmølle.docx
Johanne har kageordningens sidste (måske?) kage med 🍰
M03 - Weibullfordelingen og fordelingsfunktionen.docx
En lidt større lektie! Lav de to opgaver billedet herunder. Du skal bruge dataene i Excel-filen:
Data DMI 1 år - Silkeborg kommune.xlsx
Lav denne opgave derhjemme:
M04 - Diverse opgaver.docx
M05 - Vindmølleøkonomi og test om data er Weibullfordelt.docx
M06 - Er data Weibull-fordelt.docx
Johanne tager kage med 🍰
M07 - Det hele finder sammen.docx
Data DMI 1 år - Lemvig Bearbejdet.xlsx
Gennemgang af data-behandling og Weibull-regression
M08 - Er data normalfordelt.docx
M10 - Vægt af en vare.xlsx
M10 - Tilfældigetal.xlsx
ChatGPT - Vestas V44 energiproduktion data
Fedtprocent.xlsx
M09 - Et par opgaver med normalfordelingen.docx
Theis tager kage med 🍰
M09-10 - Lektie.docx
M10 - Opgaver med regression.docx
Korndata.xlsx
Medicin.xlsx
phillip.xls
Kolesterol.xlsx
Arbejdsløshed_statsgæld.tns
M11 - Konfirdensinterval for hældning.docx
kan-vi-regne-med-tallene-og-matematikken.mp3
Spørgsmål til podcast.docx
Stephanie tager kage med 🍰
propI47.html
Sætning 47 (Pythagoras) (simpel og pædagogisk opstilling).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forberedelsesmateriale
De to første moduler i forløbet blev brugt på følgende:
- Kort introduktion til Euklids 'Elementerne'. Eleverne arbejdede selv med Euklids udgave af Pythagoras' sætning.
- Arbejde med Podcasten 'P1 Supertanker - Kan vi regne med matematikken?'
Herefter blev der brugt 6 moduler på forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed.
Indhold
Kernestof:
forberedelsesmateriale 2024-25.pdf
Sune tager kage med 🍰
Hanin tager kage med 🍰
Eksamenssæt fra 2024
Jens tager kage med 🍰
Eksamensspørgsmål 22y MA.docx
M01 - Analytisk geometri opgaver.docx
M03 - Vektorfunktioner.docx
Christian fremlægger spørgsmål 1.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Repetition
Repetition af alle emner.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923824619", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923824619", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51923824619" }