Holdet 2022 22 SA/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Christian Bruun Mathiassen
Hold 2022 22 SA/r (1r SA, 2r SA, 3r SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Partier og vælgere under forandring
Titel 2 SRP1: Ung i det senmoderne - sociale medier
Titel 3 Vi redder velfærdsstaten: Velfærdsstat under pres
Titel 4 Kan EU løse klimaudfordringerne?
Titel 5 SRP4: Krig og fred i Europa
Titel 6 Økonomisk styring
Titel 7 Ulighed - SRO
Titel 8 Køn og ligestilling
Titel 9 Nabogo - Magt, demokrati og samkørsel i Silkeborg
Titel 10 Valg til EP24
Titel 11 Privatøkonomi - hvordan maksimerer man sin nytte?
Titel 12 USA - en splittet nation
Titel 13 AI - SRP-forløb med matematik
Titel 14 At være fremmed i Danmark
Titel 15 Repetition/globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Partier og vælgere under forandring

Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i de politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen. Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder sondringen mellem fordelingspolitik og værdipolitik,  Forløbet inkluderer et mindre projektforløb om partier i Danmark. Vi arbejder desuden med midtvejsvalget i USA den 9/11.

De faglige mål, der især er i fokus i dette forløb er således:
- at skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.  
- på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SRP1: Ung i det senmoderne - sociale medier

Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre.  I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper. Vi kommer omkring teoretikere som Giddens og Rosa.
Der foretages kvalitative interviewundersøgelser ifm. SRP1-forløbet.


De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:

-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vi redder velfærdsstaten: Velfærdsstat under pres

Formålet med dette forløb er at undersøge velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes. De andre velfærdsmodeller belyses også og så  arbejdes der med sociologiske blikke på velfærdsstaten.
Afslutningsvist arbejder vi med at give innovative bud på velfærdsstatens udfordringer. I dette forløb arbejder vi med at komme med innovative løsninger på disse udfordringer. På SG fik vi i projektets begyndelse besøg af Tine Møller-Madsen fra Teamtraining, der er en startup, der arbejder for at implementere den hollandske Buurtzorg-model, som handler om at skabe autonome teams og aktivere pårørende i forbindelse med hjemmeplejen::

Derefter arbejdede eleverne en helt dag i Amaliegade 1b med at forberede deres innovative løsninger. Her var det et krav at alle grupper skulle foretage et kvalitativt interview med en relevant aktør: studerende på sygeplejerskeuddannelsen, SOSU-uddannelsen, SOSU-assistenter på et plejehjem, ældre på et plejehjem, etc. Hele processen foregik ud fra den innovative NABC-model, som skulle bruges til at strukturere deres løsning. Selve produktet var en plakat, som eleverne skulle bruge som afsæt for deres pitch, der blev leveret foran Tine Møller-Madsen og en politiker på G-kraft, kommunens startup-kontorfællesskab ved Vejsøhus.


De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– at anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kan EU løse klimaudfordringerne?

I dette forløb arbejder vi med klimaudfordringerne og ser på hvordan EU kan bidrage til at håndtere disse udfordringer. Vi arbejder med økonomiske målsætninger og økonomisk politik, herunder markedsmekanisme og effekten af CO2-afgifter.

I forbindelse med forløbet samarbejder vi med NGO'en Vedvarende Energi om et dialogskabende klimamøde på Silkeborg Bibliotek.

Desuden fungerer forløbet som optakt til studieturen til Bruxelles.

Faglige mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomisk styring

I dette forløb arbejder vi de centrale økonomiske begreber:
inflation, økonomiske mål, målkonflikter, økonomiske politikker, keynesianisme >< monetarisme, strukturpolitik (stramning og opkvalificeringsstrategi),

Desuden arbejdes der med keynesianisme og monetarisme.

Faglige mål
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ulighed - SRO

Formålet med dette SRP-forløb er at undersøge fænomenet ulighed fra et overvejende kvantitativt fokus, idet der samarbejde med matematik. I forløbets indledende fase introduceres begreberne social ulighed og økonomisk ulighed samt den "nye" ulighed og de seks centrale ressourcebeholdere. Der arbejdes endvidere med Gini-koefficient og et globalt perspektiv på ulighed med inddragelse af Milanovic' elefantfigur og sammenhængen mellem populisme og ulighed.
Vi arbejder desuden med både liberalismen og den marxistiske verdensystemteoris analyse og forklaring på global ulighed og eleverne deltager i rollespillet Ulighedsspillet.

Faglige mål og bedømmelseskriterier:
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier
– sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
– formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Køn og ligestilling

I dette forløb arbejdes der med køn og ligestilling mellem kønnene. Vi ser på kvantitative data, der afspejlinger forskellen på mænd og kvinder i Danmark, og vi arbejde med feminismens tre bølger.
I forløbet indgår endvidere et besøg af en ung fra LGBTQ+-afdelingen i Silkeborg.
I forløbet indgår endvidere en ekskursion til Århus med besøg på Museet Køn og Den gamle by i samarbejde med fagene dansk og historie.

Faglige mål
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nabogo - Magt, demokrati og samkørsel i Silkeborg

I dette forløb har klassen arbejdet med at påvirke det politiske system i Silkeborg Kommune til at abonnere på samkørselsappen Nabogo.
Elever har i en kort periode anvendt samkørselsapp’en Nabogo, da man som bilist tjener 10 pr passager og man kan som passsager nemmere få lift til skole.
Abonnement koster 250000 årligt for Silkeborg kommune, men vi søgte at påvirke det politiske system til at tage emnet op i Vej og planudvalget igen ved at:
• Skrive læserbreve
• Kontakte Nabogo
• Kontakte Odder Gym og Learnmark, Horsens for at høre om erfaringer der
• Undersøge SG gennem Lectio om behov
• Skrive debatindlæg i Midtjyllands Avis.
• Holde tale til Byrådmøde: dialog med borgerne
• Lave plakater og stickers til SG
• Kontakte elevråd på SG

Ekskursion til Grundfos og snak om MNS.

Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 USA - en splittet nation

Dette forløb omhandler både etniske, politiske og sociologiske skillelinjer i USA.
I dette forløb indgår to fællestimer om præsidentvalget i USA den 5/11 2024.
I den første fællestime deltager:
Kristoffer Storm, MEP for Danmarksdemokraterne og Martin Lidegaard, MF for de radikale
I den anden fællestime deltager:
Christian Holst Vigilius (f.1998), formand for KU, har tidligere engageret sig direkte i amerikansk politik: https://kontrast.dk/sektioner/artikel/artikel/kan-desantis-goere-op-med-trumpismen-i-det-republikanske-parti
Susanna Dyre-Greensite, formand for Folkebevægelsen mod EU, født og opvokset i USA
Niels Jespersen, Afghanistan-veteran, chefredaktør Pio Pio
Ordstyrer: Mathias Wissing, Radio 4

Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdel og sammenligning 22-09-2024
US24 campaign videos 08-10-2024
Genaflevering - fællesdel/sammenligning 27-10-2024
US24-valg og udenrigspolitik PP 29-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 AI - SRP-forløb med matematik

I dette forløber samarbejder vi med matematik om emnet sprogmodeller (AI) og bias. I grupper skal eleverne besvare den nedenstående opgave, skrive en "mini-srp" og fremlægge mundligt i matrixgrupper om deres opgave, resultater og metodiske arbejder
I forbindelse med forløbet indgår et besøg på Bestseller og et oplæg om deres brug af AI samt et oplæg med Constructive Institute om AI og journalistik. Desuden får vi besøg af repræsentatnter fra Silkeborg Kommunes IT-afdeling om kommunens erfaringer med AI

Opgaven
Redegør for perceptroner og Perceptron Learning Algoritmen. Eksemplificér med et konkret eksempel.
Forklar hvori bias kan opstå i forbindelse med træning af sprogmodeller.
Undersøg gennem systematisk promptning forskellige chatbots med henblik på hvorvidt der kan afdækkes bias (politisk, kønsmæssig, etnisk, religiøst, ideologisk) i deres besvarelser.
Diskuter med udgangspunkt i undersøgelsen hvorvidt der kan opstå demokratiske udfordringer i forbindelse med øget anvendelse af chatbots i det danske samfund.  Inddrag teori om demokrati i diskussionen.

Som produkt skriver i sammen en opgave der svarer på den givne problemformulering.

Fokus:
• Fokusér det indholdsmæssige, på gode kildehenvisninger, og på at opgaven har et solidt 'skelet' (Overordnet struktur, som kommer godt igennem problemformuleringen).
• Hav ikke fokus på at 'gøre det lækkert' med god metatekst til danne rød tråd, og gode overgange.
• Fokusér på metodebevidsthed (ift. fremlæggelser): her skal I huske at gå systematisk til værks, lav oversigter over jeres undersøgelsesdesign, jeres operationalisering, jeres interviewguide og svarene


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 At være fremmed i Danmark

I dette forløb arbejder vi med integration som policy issue i dansk politik og vi undersøger emnet empirisk og teoretisk vha. integrationsbarometert og integrationsformerne, Honneths anerkendelsesbegreb ..

Vi anvender desuden kvalitativ analyse til at forstå livsverdenen hos indvandrere og flygtninge i Silkeborg gennem besøg på Sprogskolen.

Faglige mål
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition/globalisering

I dette forløb arbejder vi med globalisering og presset på globaliseringen med bla. corona, og Trumps toldtiltag. Vi arbejder med handelsteorier, outsorcing, etc.
Vi arbejder også i dette forløb med Bundestagswahl 2025 i Tyskland.


Faglige mål:
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
– undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer