Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Christian Bruun Mathiassen
|
Hold
|
2022 22 SA/r (1r SA, 2r SA, 3r SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Partier og vælgere under forandring
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i de politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen. Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder sondringen mellem fordelingspolitik og værdipolitik, Forløbet inkluderer et mindre projektforløb om partier i Danmark. Vi arbejder desuden med midtvejsvalget i USA den 9/11.
De faglige mål, der især er i fokus i dette forløb er således:
- at skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.
- på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
www.altinget.dk
-
Se videoen om det danske politiske system og besvar spørgsmålene som forberedelse til lektionen. Brug linket i Google analyse herunder:
-
1r USA og DK sammenligning af politiske systemer.docx
-
Sådan foregår et folketingsvalg
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om nypolitik og skillelinjer
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om socialisme
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om liberalisme
-
Makkerpar 1r uge 46.docx
-
Virkemidler tegneserie.pdf
-
Populisme og identitetspolitik, 2020, uddrag.pdf, læs side 15-18
-
Læsefokus
-
klip fra Danmarksdemokraternes valgvideo Danmark skal hænge sammen (2022) og Donald Trumps tale, hvor han annoncerer sit kandidatur til præsidentposten 2024.
-
Exitpoll folketingsvalg Silkeborg 2022 (svar).xlsx
-
statistisk usikkerhed - til 1r.xlsx
-
Kvantitativ metode
-
Læs s. 33-34 i Lasse Wikmans Knæk koden om statistisk usikkerhed
-
Makkerpar 1r uge 47.docx
-
Læs om demokrati og menneskerettigheder i Politikbogen, s. 180-185, og side 187 om menneskerettighederne.
-
DR Explainervideo om VM i Qatar, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-der-vm-i-qatar_351976
-
Orienter dig som forberedelse til lektionen i den første skriftlige opgave: Undersøgelse og diskussion - FV22
-
Læs om Strøms model for partiadfærd s. 106-109, i Politikbogen.
-
Læsefokusspørgsmål
-
1r partimotiver.docx
-
ANALYSE_ Her er argumenterne for og imod at Venstre går med i en regering, Berlingske, 17.11.2022
-
Læs om partityper, s. 109-112
-
1r rollespil m partityper.docx
-
Handout til valgsystemer.docx
-
Læs om valgmetoder, s. 207-211, i Politikbogen
-
Makkerpar 1r uge 49.docx
-
Oversigt over de 12 partier i Folketinget
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om vælgeradfærd
-
Spillet om magten 1r.ppt
-
TV-Avisen den 14.12.2022 om den nye SMV-regering
-
Studietur 1r
-
Her er de faglige mål for det første formål i samfundsfag: Partier og vælgere under forandring - de faglige mål A-niveau.docx
-
I lektionen vil du blive evalueret ud fra denne test. Du kan øve dig på den hjemmefra.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRP1: Ung i det senmoderne - sociale medier
Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper. Vi kommer omkring teoretikere som Giddens og Rosa.
Der foretages kvalitative interviewundersøgelser ifm. SRP1-forløbet.
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vi redder velfærdsstaten: Velfærdsstat under pres
Formålet med dette forløb er at undersøge velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes. De andre velfærdsmodeller belyses også og så arbejdes der med sociologiske blikke på velfærdsstaten.
Afslutningsvist arbejder vi med at give innovative bud på velfærdsstatens udfordringer. I dette forløb arbejder vi med at komme med innovative løsninger på disse udfordringer. På SG fik vi i projektets begyndelse besøg af Tine Møller-Madsen fra Teamtraining, der er en startup, der arbejder for at implementere den hollandske Buurtzorg-model, som handler om at skabe autonome teams og aktivere pårørende i forbindelse med hjemmeplejen::
Derefter arbejdede eleverne en helt dag i Amaliegade 1b med at forberede deres innovative løsninger. Her var det et krav at alle grupper skulle foretage et kvalitativt interview med en relevant aktør: studerende på sygeplejerskeuddannelsen, SOSU-uddannelsen, SOSU-assistenter på et plejehjem, ældre på et plejehjem, etc. Hele processen foregik ud fra den innovative NABC-model, som skulle bruges til at strukturere deres løsning. Selve produktet var en plakat, som eleverne skulle bruge som afsæt for deres pitch, der blev leveret foran Tine Møller-Madsen og en politiker på G-kraft, kommunens startup-kontorfællesskab ved Vejsøhus.
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– at anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan EU løse klimaudfordringerne?
I dette forløb arbejder vi med klimaudfordringerne og ser på hvordan EU kan bidrage til at håndtere disse udfordringer. Vi arbejder med økonomiske målsætninger og økonomisk politik, herunder markedsmekanisme og effekten af CO2-afgifter.
I forbindelse med forløbet samarbejder vi med NGO'en Vedvarende Energi om et dialogskabende klimamøde på Silkeborg Bibliotek.
Desuden fungerer forløbet som optakt til studieturen til Bruxelles.
Faglige mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stort prishop: Nu skal klimaomkostningerne betales i 2000 tyske supermarkeder, 2. aug, 2023, www.tv2.dk
-
Læsefokus
-
Læs om økonomiske mål, i Økonomiens kernestof, 2022, s. 20-27
-
Læs om de sidste økonomiske mål, Økonomiens kernestof, s. 27-32
-
Hvis du ikke nåede at lave figuren om de fire første økonomiske mål færdig, skal du gøre det til denne lektion Titel
-
Medbring et foto af dit pas med pasnummeret
-
Læs om det økonomiske kredsløb, markedsøkonomi, s. 36-40 og konjunkturer, s. 48-49, i Økonomiens kernestof
-
Læs s. 52 øverst til side 59 i Økonomiens kernestof, om multiplikatoreffekten, kontraktiv og ekspansiv finans- og pengepolitik
-
DRTV - TV AVISEN: Regeringen har lagt finansloven frem
-
Læs artiklen At vækste eller ikke at vækste - det er spørgsmålet - Mandag Morgen, 12.6.2023. Den findes her elektronisk og i det udleverede trykte kompendium, som nogle af jer fik
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om EU-institutionerne
-
Silkeborg Biblioteks hjemmeside om arrangementet
-
Se videoen om notatet i skriftlig samfundsfag
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SRP4: Krig og fred i Europa
I dette forløb arbejder vi med krig og fred i Europa fra første verdenskrig til i dag. Dette forløb er i forlængelse af studieturen til Bruxelles. Samfundsfag og engelsk samarbejder om en skriftlig mini-SRP, som man kan se her:
https://docs.google.com/document/d/1IVpqYH2gh2Ctt6PsrRIDLYOBJ9gNn4S4PHw7GzlCaeI/edit
I dette forløb indgår desuden en fællestime om krigen i Gaza mellem Hamas og Israel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se videoen om EU's historie
-
Mens du ser videoen, skal du besvare disse spørgsmål:
-
Se videoen om EU-integrationsteorier og besvar spørgsmålene
-
Makkerpar uge 38
-
Bruxelles 2r oplæg på turen.docx
-
Besvar spørgeskemaet: Evaluering af EU-nævnsprojektet
-
2r Bruxelles 2023 program for turen.docx
-
Læs om realisme og liberalisme, s. 11-20 i IP og Ø, 2017
-
Amerikansk professor: Vesten har opfundet et eventyr for at give Putin skylden for krigen, 25. februar 2023 Berlingske, af Troels Heeger
-
Læs om FN i IP og Ø, 2017, s. 148-152 og om blød magt på side 42, i IP og Ø, 2017
-
Overvej hvordan hhv. liberalister og realister vurderer FN
-
Opgave, talepapir, mv
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomisk styring
I dette forløb arbejder vi de centrale økonomiske begreber:
inflation, økonomiske mål, målkonflikter, økonomiske politikker, keynesianisme >< monetarisme, strukturpolitik (stramning og opkvalificeringsstrategi),
Desuden arbejdes der med keynesianisme og monetarisme.
Faglige mål
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ulighed - SRO
Formålet med dette SRP-forløb er at undersøge fænomenet ulighed fra et overvejende kvantitativt fokus, idet der samarbejde med matematik. I forløbets indledende fase introduceres begreberne social ulighed og økonomisk ulighed samt den "nye" ulighed og de seks centrale ressourcebeholdere. Der arbejdes endvidere med Gini-koefficient og et globalt perspektiv på ulighed med inddragelse af Milanovic' elefantfigur og sammenhængen mellem populisme og ulighed.
Vi arbejder desuden med både liberalismen og den marxistiske verdensystemteoris analyse og forklaring på global ulighed og eleverne deltager i rollespillet Ulighedsspillet.
Faglige mål og bedømmelseskriterier:
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier
– sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
– formulere faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Global ulighed
-
Læs om verdenssystemteorien, s. 238-239, i IP og Ø, 2016
-
Læsefokus
-
Elevsamtaler med Helle om bl.a.motivation
-
Ny generation stormer ind på jobmarkedet og ændrer spillereglerne, 6.10.2023, JP
-
Ny generation stormer ind på jobmarkedet og ændrer (e9e7b027).pdf
-
DRTV - Deadline: Skæv skattereform?, 6.11.2023, DR2 Deadline, Birthe Larsen, CBS om ulighed og debat mellem Pia Olsen Dyhr, SF og skatteminister Jeppe Bruus, A om SMV-regeringens nye skattereform
-
Læs uddraget om populisme s. 15-18 øverst, I Populisme og identitetspolitik, 2020 Populisme og identitetspolitik, 2020, uddrag.pdf
-
Kort klip fra YouTube om den nyvalgte argentinske præsident Javier Milei, La Libertad Avanza, 23.11.2023
-
Ulighed som resursebeholdere.pdf
-
SRO - formelle pointer 2r 2023.pptx
-
Vejledningsgrupper: SRO 2r – anden runde: Ulighed
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Køn og ligestilling
I dette forløb arbejdes der med køn og ligestilling mellem kønnene. Vi ser på kvantitative data, der afspejlinger forskellen på mænd og kvinder i Danmark, og vi arbejde med feminismens tre bølger.
I forløbet indgår endvidere et besøg af en ung fra LGBTQ+-afdelingen i Silkeborg.
I forløbet indgår endvidere en ekskursion til Århus med besøg på Museet Køn og Den gamle by i samarbejde med fagene dansk og historie.
Faglige mål
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
-
_De unge er eksperterne_ _ Flere efterskoler skrotter kønsopdelte aktiviteter og værelser, 5.1.2024, JP
-
Læs teorier om køn, s. 61 til 69, fra Køn og ligestilling, 2017.pdf
-
Læsefokus:
-
Taylor Swift - The Man (Official Video), 2019
-
Læs om feminismens tre bølger, side 81 til 85, fra Køn og ligestilling, 2017.pdf
-
Læsefokus
-
Hvad betyder kønsroller, når vi dater? Interview med to mandlige deltagere fra Bachelorette, 2023
-
Se videoen om Struktur og aktør og overvej hvordan dette begrebspar kan bruges i diskussionen i den skriftlige opgave Køn og ligestilling
-
Silke Juul Dahl læste til tømrer og havde en pigekæreste, men samtidig var hun fanget i et forkert køn, Politiken, 1/7 2023
-
Arbejdsspørgsmål
-
Video: ideografisk og nomotetisk tilgang
-
Makkerpar 2r
-
Nordeuropas velfærdsstater bliver mere og mere ens - Mandag Morgen, 26.6.2022
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nabogo - Magt, demokrati og samkørsel i Silkeborg
I dette forløb har klassen arbejdet med at påvirke det politiske system i Silkeborg Kommune til at abonnere på samkørselsappen Nabogo.
Elever har i en kort periode anvendt samkørselsapp’en Nabogo, da man som bilist tjener 10 pr passager og man kan som passsager nemmere få lift til skole.
Abonnement koster 250000 årligt for Silkeborg kommune, men vi søgte at påvirke det politiske system til at tage emnet op i Vej og planudvalget igen ved at:
• Skrive læserbreve
• Kontakte Nabogo
• Kontakte Odder Gym og Learnmark, Horsens for at høre om erfaringer der
• Undersøge SG gennem Lectio om behov
• Skrive debatindlæg i Midtjyllands Avis.
• Holde tale til Byrådmøde: dialog med borgerne
• Lave plakater og stickers til SG
• Kontakte elevråd på SG
Ekskursion til Grundfos og snak om MNS.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om kommunal styring s. 75-81, fra Byrådet, 2021.pdf
-
Læsefokus
-
DRTV - TVA: Eksperter vil have strammere regler for lobbyisme, om magtudøvelse i kommuner, DR 5.2.2024
-
Læs om magten i kommunerne, s. 47-51Om kommunal styring etc, fra Byrådet, 2021.pdf
-
Mens små busruter forsvinder, fylder lokale bilerne op: Samkørsel er blevet et hit på landet, www.dr.dk 16.1.2024
-
Minister: Biler skal tage over efter busruter, Politiken, 4.2. 2024
-
Makkerpar 2r
-
Se videoen om Demokratiteori og besvar spørgsmålene:
-
Læs om de forskellige ledighedstyper, s. 108-109, Økonomiens kernestof, 2022
-
Platformsøkonomi og SWOT
-
Se videoen om What is the Fourth Industrial Revolution? | CNBC Explains
-
Se-fokus
-
Opgave om valgdeltagelse
-
Læs om Multinationale selskaber, Økonomiens kernestof, s. 222-224
-
Ken Loach: Sorry We Missed You, 2019, spillefilm om falske selvstændige i pakkeudleveringsbranchen i UK
-
Lektien til dette modul består i at du besvarer disse spørgsmål og lægger dem i en ny side i din personlige side i OneNote
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Valg til EP24
I dette forløb har vi varmet op til EP24-valget. Vi har arbejdet med de europæiske institutioner, EU's historie og integrationsteorier samt vælgeradfærdsteorier.
Eleverne har deltaget i en fællestime med en paneldebat med kandidater til valget i juni 2024.
Faglige mål
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Privatøkonomi - hvordan maksimerer man sin nytte?
I dette forløb arbejder vi med privatøkonomi og viser hvordan den hænger sammen med den nationale økonomi. Vi arbejder med at lægge budget og tager hensyn til forskellige omkostninger i den moderne økonomi: fagforeningskontingent, husleje, forsikringer, etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Uge 33 Makkerpar 3r.docx
-
Undgå luksusfælden, fra Basal økonomi, 2022, s. 8-12
-
Læsefokus
-
Masterclass samf
-
Basal økonomi - grundbog.pdf Læs side 30-32 om økonomisk vækst, idet vi i dette modul vil fokusere på noget af det som BNP IKKE fanger.
-
Emma Holten interviewes om sin bog Underskud og den feministiske økonomis kritik af traditionel økonomisk tænkning, Deadline 01.05.2024
-
Den ene hovedpine ser ud til at kurere den anden_ (ea537dfd).pdf 24. juli 2024, Jyllands-Posten, læs artiklen og overvej hvorvidt det faldende børnetal er udtryk for rationel adfærd (homo economicus)
-
Genopfrisk begreberne realisme og liberalisme, hård og blød magt, uni-, bi- og multipolaritet som forberedelse.
-
Deadline om invasionen i Ukraine, Deadline 28.02.2022
-
Invitation til 3r's aktiespil
-
Vibe Termansen
-
TV-avisen: klip om pensionsdebatten, medio august og klip om finanslovsforslag 2025, ultimo august
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
USA - en splittet nation
Dette forløb omhandler både etniske, politiske og sociologiske skillelinjer i USA.
I dette forløb indgår to fællestimer om præsidentvalget i USA den 5/11 2024.
I den første fællestime deltager:
Kristoffer Storm, MEP for Danmarksdemokraterne og Martin Lidegaard, MF for de radikale
I den anden fællestime deltager:
Christian Holst Vigilius (f.1998), formand for KU, har tidligere engageret sig direkte i amerikansk politik: https://kontrast.dk/sektioner/artikel/artikel/kan-desantis-goere-op-med-trumpismen-i-det-republikanske-parti
Susanna Dyre-Greensite, formand for Folkebevægelsen mod EU, født og opvokset i USA
Niels Jespersen, Afghanistan-veteran, chefredaktør Pio Pio
Ordstyrer: Mathias Wissing, Radio 4
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fællesdel og sammenligning
|
22-09-2024
|
US24 campaign videos
|
08-10-2024
|
Genaflevering - fællesdel/sammenligning
|
27-10-2024
|
US24-valg og udenrigspolitik PP
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
AI - SRP-forløb med matematik
I dette forløber samarbejder vi med matematik om emnet sprogmodeller (AI) og bias. I grupper skal eleverne besvare den nedenstående opgave, skrive en "mini-srp" og fremlægge mundligt i matrixgrupper om deres opgave, resultater og metodiske arbejder
I forbindelse med forløbet indgår et besøg på Bestseller og et oplæg om deres brug af AI samt et oplæg med Constructive Institute om AI og journalistik. Desuden får vi besøg af repræsentatnter fra Silkeborg Kommunes IT-afdeling om kommunens erfaringer med AI
Opgaven
Redegør for perceptroner og Perceptron Learning Algoritmen. Eksemplificér med et konkret eksempel.
Forklar hvori bias kan opstå i forbindelse med træning af sprogmodeller.
Undersøg gennem systematisk promptning forskellige chatbots med henblik på hvorvidt der kan afdækkes bias (politisk, kønsmæssig, etnisk, religiøst, ideologisk) i deres besvarelser.
Diskuter med udgangspunkt i undersøgelsen hvorvidt der kan opstå demokratiske udfordringer i forbindelse med øget anvendelse af chatbots i det danske samfund. Inddrag teori om demokrati i diskussionen.
Som produkt skriver i sammen en opgave der svarer på den givne problemformulering.
Fokus:
• Fokusér det indholdsmæssige, på gode kildehenvisninger, og på at opgaven har et solidt 'skelet' (Overordnet struktur, som kommer godt igennem problemformuleringen).
• Hav ikke fokus på at 'gøre det lækkert' med god metatekst til danne rød tråd, og gode overgange.
• Fokusér på metodebevidsthed (ift. fremlæggelser): her skal I huske at gå systematisk til værks, lav oversigter over jeres undersøgelsesdesign, jeres operationalisering, jeres interviewguide og svarene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
At være fremmed i Danmark
I dette forløb arbejder vi med integration som policy issue i dansk politik og vi undersøger emnet empirisk og teoretisk vha. integrationsbarometert og integrationsformerne, Honneths anerkendelsesbegreb ..
Vi anvender desuden kvalitativ analyse til at forstå livsverdenen hos indvandrere og flygtninge i Silkeborg gennem besøg på Sprogskolen.
Faglige mål
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om skillelinjer, s. 80-83, og om Molins model, s. 99-102 i Politikbogen
-
Titel
-
DRTV - TVA: Historisk grøn aftale får blandet modtagelse
-
Integration - Handout.pptx
-
Beregningsopgave om indvandringens omfang i DK siden 1990
-
Se videoen om de tre Integrationsformer (assimilation, pluralistisk integration og segregation)
-
Læs artiklen Samfundets sammenhængskraft er på spil - Interview med Mette F - uddrag.docx
-
Hvad forstår statsministeren ved assimilation?
-
Lav beregningsøvelsen om indvandringens omfang (indekstal og andel i procent) færdig. Du skal kunne disse to beregningsøvelser til terminsprøve/eksamen.
-
Opgave om integrationsbarometeret
-
Fokus i videoenHvad er anerkendelse i privatsfæren, den retslige sfære og den solidariske sfære? Vi kan bruge denne teori til at forstå integration og manglen på samme af indvandrere i DK
-
Opgave om integration i kommuner: regression og kommunale nøgletal: Titel
-
Se videoen om sociologen Axel Honneths teori om anerkendelse
-
DRTV - Statsministerens nytårstale
-
Opgave om danskernes holdning til indvandring
-
Noter til Venstres splittelse
-
Danmark bliver vurderet til at være et af de værste steder for udlændinge at slå sig ned. Læs her mere om udlændinges oplevelse med at bo i Danmark.
-
Jeg føler mig ydmyget og kryber ud af supermarkedet, Politiken, 17.12.2024
-
Interviewguide
-
Hofstedes kulturanalyse: Country comparison tool
-
Trumps indsættelsestale 2025.docx
-
3r interviewguide til Sprogskolen.docx
-
Opgave
-
Grupper til terminsprøve
-
Her er opgaven om spørgeskemaet om integration
-
USA har vakt vrede hos de tyske politikere, 18.2.2025, Ritzau for Avisen Danmark
-
Link til opgave
-
DRTV - TVA: Kristenkonservative CDU/CSU blev størst ved tysk valg, 24.2.2025
-
Tysklands kanslerfavorit vægter vækst over vindmøller - uddrag. Mandag Morgen, 19.2.2025
-
Læs siderne konkurrenceevne i Økonomiens kernestof, 204-206.
-
Læsefokus
-
Læs om globalisering og outsourcing, s. 210-212 og 222-225 i Økonomiens kernestof
-
DRTV - TVA: Trump indfører told på varer fra Canada, Mexico og Kina
-
Handelsteori for dummies, DR, 2012
-
Opgave om handelsteori
-
Læs om teorier om handel, s. 2104-218 i Økonomiens kernestof
-
SRP i samf - formalia, etc.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition/globalisering
I dette forløb arbejder vi med globalisering og presset på globaliseringen med bla. corona, og Trumps toldtiltag. Vi arbejder med handelsteorier, outsorcing, etc.
Vi arbejder også i dette forløb med Bundestagswahl 2025 i Tyskland.
Faglige mål:
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger
– undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
USA har vakt vrede hos de tyske politikere, 18.2.2025, Ritzau for Avisen Danmark
-
Link til opgave
-
DRTV - TVA: Kristenkonservative CDU/CSU blev størst ved tysk valg, 24.2.2025
-
Tysklands kanslerfavorit vægter vækst over vindmøller - uddrag. Mandag Morgen, 19.2.2025
-
Læs siderne konkurrenceevne i Økonomiens kernestof, 204-206.
-
Læsefokus
-
Titel
-
Læs om globalisering og outsourcing, s. 210-212 og 222-225 i Økonomiens kernestof
-
DRTV - TVA: Trump indfører told på varer fra Canada, Mexico og Kina
-
Handelsteori for dummies, DR, 2012
-
Opgave om handelsteori
-
Læs om teorier om handel, s. 2104-218 i Økonomiens kernestof
-
SRP i samf - formalia, etc.
-
Orienter jer i bilagssættet At være fremmed i Danmark.pdf
-
Skaf ca. 20 respondenter og få udfyldt spørgeskemaet ca. 20 gange, så vi har et godt datagrundlag ;-) 3r: Spørgeskema om integration
-
Her kan du se hvordan vi kommer fra excell-arket til en krydstabel: Pivot i excell version 2
-
Første del
-
Handout til det grønne bord.pdf
-
Se videoen og besvar spørgsmålene om Udenrigspolitik
-
Opgave om fokus til skriftlig eksamen
-
Medbring dine fire grundbøger i samfundsfag
-
Repetitionsopgave om regression
-
Skrive jeres stikord ind i dokumentet:Oversigt over fokus i skriftlige opgaver.docx
-
Opgave om statistisk usikkerhed
-
Europadag
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932503060",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932503060",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932503060"
}