Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Christian Joen Jensen
Hold
2022 22 SP/a (
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb1: Jóvenens
Titel 2
Forløb 2: Un mes en Málaga
Titel 3
Forløb 3: SRO - Latino i USA
Titel 4
3g opstart + aspekt (de spanske datider)
Titel 5
Forløb 4: Guatemala - las mujeres maya EKSAMEN
Titel 6
Forløb 5: La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
Titel 7
Forløb 6: Cuba EKSAMEN
Titel 8
Forløb 7: Migración a EE. UU. - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb1: Jóvenens
Indhold
Kernestof:
Til de som har glemt at aflevere Buena Idea. Medbring den til timen.
VIGTIGT medbring jeres aflevering "Spansk repetition 2g", da I skal arbejde med den i lektionen.
Aby de México (kongruens) - La identidad contrastada (Gyldendal 2013), p. 51- 66.pdf
mindmap. Aby de México (udfyldes af elever).docx
Opgaver til Aby de México.docx
La canción del día :-)
Palabras claves - Aby de México
Vi begynder lektionen i arbejdsgrupperne
Vi begynder med glosetesten og fortsætter derefter i i arbejdsgrupperne med Aby de México.
I skal medbringe kompendiet med teksterne, da I i denne lektion for alvor skal i gang med at arbejde med opgaverne til Aby de México teksten.
Videokonkurrence: Vi elsker sprog
Qué asco - sang til dativstyrende verber .docx
Forklaring af gustar (og andre dativstyrende verber)
[Samtaleøvelse. Bruges på lektionen]
Mario de Colombia (muy og mucho) - La identidad contrastada (Gyldendal 2013) p. 21-34.pdf
Oplæsning af 'Mario de Colombia'
Me gustas tú.docx
Til lektionen skal I have løst opg. 1+2 på skriveøvelsesarket. Arket skal medbringes så vi kan arbejde med fejlsætningerne på bagsiden.
Vi arbejder med siderne 26-27 om Mario i arbejdsgrupper:
Skærmbillede 2023-08-22 kl. 12.14.10.png
Vi arbejder med siderne 28-29 om Mario i arbejdsgrupper:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Un mes en Málaga
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Un mes en Málaga
Spørgeskemaundersøgelse om 2. fremmedsprog"Mundtlighed i 2. fremmedsprog"
Login til Un mes en Málaga
Sæt jer i følgende grupper fra lektionens begyndelse
Sæt jer i arbejdsgrupper fra lektionens begyndelse
I forventes at være godt i gang med afleveringen, så I kan få mest muligt ud af min og hinandens hjælp
I skal hjemme have lyttet til oplæsning af cap. 2 i un mes en Málaga og have brugt 10min på at træne Vocabulario para el texto (i kan med fordel bruge quizletten: lista completa)
Cap 2 - unmesenmalaga
I skal lave en billedbeskrivelse ved at følge fremgangsmåden her. I morgen præsenterer et par på klassen, så det I ikke når på lektionen er lektie.
Se lektie på lektionen i går.
Præsenter aflevering ifm. fællesoplæg v. Maria Koefoed
Træn gloser til cap. 3 i 10min
Hør oplæsning af cap. 3 og læs højt for dig selv.
Sueños (p. 15 AL OTRO LADO - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal).pdf
Baggrunds tekst inkl. push/pull
Push og pull faktorer.pptx
I skal hjemme bruge 15min på at terpe disse palabras claves, som er centrale for forløbet.
Sin nombre - fotos para la presentación.pptx
Spørgsmål til filmen
Film: Sin nombre (2008), 1t 32min
Overvej følgende spørgsmål til filmen inden vi ser den sidste del.
Udfyld elevtrivselsundersøgelse på lektionen
Orientering om ETU til elever.pdf
Lektie til SRP5 - Hvad er videnskabelig metode.docx
Lektion om spanglish.docx
I skal se denne 15min lange og super tjekkede video om spanglish
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2024-2025.docx
2.g elever - Valgfag i 3.g 2024-25.docx
SRO idégenerering '23.pptx
Ressourcerum SRO '23
Efterbehandling af Entre nos
I lektionen skal vi arbejde med formalia med fokus på citationsteknik og litteraturliste.Som lektie skal I have set på de erfaringer med formalia, som I gjorde ifm. DHO
SRO - formalia.pptx
Medbring La clave
Hola a tod@sJeg er hjemme med sygt barn i morgen tidlig, men har skaffet pasning så vi ses til religion i 3. lektion. Åndelig føde skal I ej snydes for. Glæder mig til at se jer!
Til I der arbejder hjemmefra.
Husk La clave (som jeg nævnte i lektionen)
I denne lektion skal vi genbesøge de refleksive verber og skrive dem i la clave
Løb denne quizlet igennem som forberedelse til lektionen
Hola chic@sDagens virtuelle udfordring bliver en nørkleopgave.I skal nørde ser/estar/hay i min læring. Det er super godt og vigtigt, men kan også være lidt trægt.Min anbefaling er derfor at gå lidt til og fra det i løbet af dagen; for koncentrationen
Jeg glæder mig fælt meget til at se hvad I har fundet ud af under jeres mini-feltarbejde/interview :-)Formen er som sagt at "I skal efterbehandle jeres data med henblik på at karakterisere præstens teologiske ståsted og dermed bibelsyn. Dvs. passer b
Vi skal bl.a. evaluere på SRO-processen i denne lektion
Husk La clave
Hvis I efter læsning er nysgerrige på hvordan det ser ud, når en bil bliver sendt op i tredje sals højde af en bombe, så se her...eller lad vær' ;-)
Ocho apellidos vascos (2014), 1t 38m
Læs vedhæftede tekst som optakt til filmen vi skal se og svare på følgende spørgsmål:
Brug 15min på at terpe gloserne til cap. 5.Vi quizzer i dem på lektionen
Påmindelse om betaling af 50kr. til Schaufuss ifm. Taco Fiesta.
Brug 10min på at terpe disse fritidsgloser, så vi kan samtaletræne i lektionen
På lektionen skal vi lave denne sjove tolkeøvelse.Det glider bedre hvis I kender gloserne godt, så øv dem her.
Vi evaluerer undervisningen i lektionen :-)
I denne lektion skal vi øve delprøve 1. Dvs. den del af eksamen som er uden hjælpemidler (blot pen og papir).Derfor er det en god idé at træne hjemmefra, for I KAN forberede jer selvom hverken kender tekst eller opgaver.
Verbalperifraser er super vigtige og en rigtig god måde at variere sit sprog.Træn disse verbalperifraser hjemmefra. Udvælg 3-4 som du VIL bruge i besvarelsen.
Her følger nogle af de grammatiske/sproglige emner i kommer til at skulle bruge (men så siger jeg altså heller ikke mere ;-) )
Til denne lektion forventes I at være godt i gang med afleveringen, så I kan få mest muligt ud af min og hinandens hjælp.
Vi arbejder kun med grammatikafsnittet til cap. 7
Plan for lektionen
Cap. 7Løs opg. 2: a, b, c til lektionen
HVAD HAR JEG LÆRT (efterbehandling af aflevering)
Husk La clave. Vi skriver adverbier i.
Hola chicos
Præsentation skal være klar (og delt mellem alle gruppens medlemmer) til på fredag
Her kan I finde inspiration til en lille billedbeskrivelse
Her finder I Pptx fra dagens snak om Guatemalaturen. Den er meget overordnet, men I får selvfølgelig mere præcise informationer, når vi har et helt fast program (det har som nævnt været lidt en proces).
I denne lektion får vi besøg af Kristina (KN) som vi er så heldige vil rejse med os til Guatemala. Vi vil fortælle om turen og tager gerne imod de spørgsmål I evt. måtte have :-)
Skærmbillede 2024-04-10 kl. 14.28.23.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: SRO - Latino i USA
Indhold
Kernestof:
Sueños (p. 15 AL OTRO LADO - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal).pdf
Baggrunds tekst inkl. push/pull
Push og pull faktorer.pptx
I skal hjemme bruge 15min på at terpe disse palabras claves, som er centrale for forløbet.
Sin nombre - fotos para la presentación.pptx
Spørgsmål til filmen
Film: Sin nombre (2008), 1t 32min
Overvej følgende spørgsmål til filmen inden vi ser den sidste del.
Udfyld elevtrivselsundersøgelse på lektionen
Orientering om ETU til elever.pdf
Lektie til SRP5 - Hvad er videnskabelig metode.docx
Lektion om spanglish.docx
I skal se denne 15min lange og super tjekkede video om spanglish
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2024-2025.docx
2.g elever - Valgfag i 3.g 2024-25.docx
SRO idégenerering '23.pptx
Ressourcerum SRO '23
Efterbehandling af Entre nos
I lektionen skal vi arbejde med formalia med fokus på citationsteknik og litteraturliste.Som lektie skal I have set på de erfaringer med formalia, som I gjorde ifm. DHO
SRO - formalia.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3g opstart + aspekt (de spanske datider)
Indhold
Kernestof:
Hola chic@sEspero verl@s con muchas ganas :-)
VIGTIG lektie:I skal medbringe jeres pas (det I rejser med), eller et billede af deres pas, så vi kan se, hvordan deres navn fremgår af passet.
Promt:"Jeg er gymnasieelev og vil gerne træne spansk ved at samtale om min sommerferie på spansk. Du er min spansklærer som spørger mig i et let forståeligt spansk uden brug af datider, men med brug af før nutid. Når jeg har svaret på et spørgsmål, s
Om arbejdet på Street Food søndag
Medbring jeres billedbeskrivelse og billedet udprintet (gerne på samme side) til lektionen, så vi kan blive fri af computeren.
ASPEKT - De spanske datider - (BIR, KLD, CJ).pdf
De spanske datider - med kaffeeksemplet - CJ 2024.pptx
LISTA DE FAMILIAS DE SAN JUAN DEL OBISPO Grupo Silkeborg nuevo 2024.docx
Medbring jeres aspekthæfte
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4: Guatemala - las mujeres maya EKSAMEN
Guatemala
I forløbet arbejder eleverne gennem portrætter, interviews, film og billeder med Guatemala. Med udgangspunkt i landets koloniale fortid, fokuseres der på mayakvinders aktuelle leveforhold, drømme og muligheder.
Gennem forløbet arbejdes der med mundtlig tekst- og billedpræsentation, ligesom der arbejdes med refleksioner og diskussioner af, hvordan man møder en ny kultur, for herved at træne elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer.
Tekstkompendium:
• Om Guatemala (5 ns.) fra Jóvenes en América Central (2013)
• Tomasa – la campesina (4 ns.) fra Retratos de Guatemala (2003)
• Sonia – la estudiante (4 ns.) fra Retratos de Guatemala (2003)
• Eduardo (3ns.) fra Mi voz mi palabra, Operation Dagsværk (1997)
• IXCANUL - anmeldelse (3ns.) fra Dagbladet Information (2016)
• IXCANUL (film) (1t 40m)
Indhold
Kernestof:
Guatemala - textos (CJ 2024).pdf
Ixcanul - anmeldelse (information 2016).docx
Supplerende stof:
Billedbeskrivelse (Unmes...).pdf
Billedbeskrivelsesmodel (BIR og CJ) 2sidet.docx
Arbejdsark - Sonia la estudiante.docx
Arbejdsark - Eduardo.docx
Tienen que leer la reseña (anmeldelse) de la película IXCANUL. El texto está en el compéndio (Guatemala)
IXCANUL - efterbehandling af film.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 5: La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
La guerra civil y la posguerra (España)
Fokus på 'las dos Españas' (nationalister og republikanere) som det kommer til udtryk i Antonio Machados digt Españolito que vienes al mundo (1912) og i filmen 'El laberinto del fauno' (2006). Borgerkrigens konsekvenser, som de afspejles i filmen 'Madres paralelas' (2021), herunder 'El pacto del olvido' (1977) y La ley de la memoria histórica' (2007), der senere bliver til 'La ley de la memória democrática' (2022).
MATERIALE:
Baggrundstekst: La guerra civil (1936-39)
La guerra civil expilcada (ELE).
Antonio Machado. Españolito
El laberinto del fauno (2006), 1t 58min
Glemslens pagt opsagt - Kasper Kloch (2018)
Pedro Almodóvar: ¿Hasta cuando impunidad en España? - testimoniales (som tekst og video)
Madres paralelas (2021), 2t 3min
Indhold
Kernestof:
1a. ESPAÑOLITO QUE VIENES AL MUNDO.docx
1c. Guernica.docx
3b. El Pacto del olvido y el Pacto de la memoria histórica-2.docx
3a. Glemslens pagt opsagt - Kasper Kloch (2018).docx
Madres paralelas, Pedro Almodóvar (2021), 1t 23min
Supplerende stof:
1b. La Guerra Civil - Baggrund.pdf
1b. Nacionalistas y republicanos.docx
1b. Palabras claves - guerra y posguerra.docx
1e - tolkeøvelse til La guerra civil tekst.docx
Lektionen med Filmanalyse - Pans labyrint - SRP8, 3a, 2022PPT 1.pptx
Handout til filmanalyse af El laberinto del fauno.docx
Skabelon til filmanalyse, fiktionsfilm 5.docx
Analysespørgsmål
La guerra civíl española - presentación.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6: Cuba EKSAMEN
I forløbet ”Cuba” præsenteredes eleverne for en historisk gennemgang af Cubas udvikling med særligt fokus på 'El período especial' (1991-2007) og de deraf afledte socioøkonomiske konsekvenser.
Fokus på cubanernes hverdag – boligforhold, uddannelse, politik, familieliv, musik og økonomi – igennem tekster, billeder, musik, dokumentarer og film.
MATERIALE:
1. El período especial (Cuba en cambio, 6-12)
2. Patricia la jinetera - (Retratos cubanos, 2000, p. 30-35)
3. Cuba i dag (Ole Loumann, 2020)
4. Horisont – ”Kapitalist i Cuba” (23min, 2019)
5. Miguel de Cuba (eksamenssæt, 1 ns.)
6. Pregunta Ya - la familia en Cuba (10min, 2016)
7. Balcony Tales (36min, 2014)
8. Habana Blues (1t, 46min, 2005)
Indhold
Kernestof:
Cuba_i_dag_2020 (Ole Loumann).pdf
1. El período especial + jineteras.pdf
Balcony Tales, 2013 (36min)
2. Patricia la jinetera - Retratos cubanos af Ole Loumann, 2000, p. 30-35.pdf
Elián | Documentary Trailer | 2017 Tribeca Film Festival Official Selection
Tragedia de balseros - Retratos cubanos af Ole Loumann, 2000, p. 62-64.pdf
Den cubanske udvandring (las 4 olas).pdf
¡Pregunta ya!: La familia en Cuba | UR Play
DOS OPINIONES SOBRE CUBA - Carlos y Magadalena.docx
Texto - Miguel de Cuba (eksamenstræninstekst).pdf
¡Pregunta ya!: Ritmo en Cuba | UR Play
DR HORISONT - Kapitalist i Cuba (2019), 23min
Supplerende stof:
Palabras claves para el tema: Cuba
Forløbsoversigt
Las cuatro olas de migración.pptx
14. La familia en Cuba. ARBETSBLAD.docx
DOS OPINIONES SOBRE CUBA - Mundtlig øvelse .pptx
Miguel el cubano - instruktion til mundtlig eksamenstræningsøvelse.pptx
10. Ritmo en Cuba. ARBETSBLAD.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 7: Migración a EE. UU. - EKSAMEN
I forløbet ’ Migración - con destino a los EE.UU. har eleverne arbejdet med migrationsproblematikker ved den amerikansk/mexicanske grænse. Forløbet er baseret på immigrantberetninger, billeder, sange, spillefilm og dokumentarer, og det er struktureret således, at det behandler forskellige aspekter af immigrationens tre etaper - før/under/efter. Eleverne har arbejdet med et sociologisk perspektiv på migrationsproblematikken ved begrebsparret: push-/pull faktorer.
FØR: historisk baggrund, push/pull-faktorer, immigranternes forventninger og forudsætninger for at krydse grænsen
Al otro lado - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal (2004)
UNDER: beretninger om ’el paso’ og farerne ved at forsøge at krydse grænsen (fokus på børn og unge)
Al otro lado - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal (2004)
o El paso,p. 24
o Pobre Juan – Maná (sang)
o Sin Nombre (spillefilm)
EFTER: beretninger om livet på den amerikanske side af grænsen, livet som illegal og de kulturforskelle
ved inddragelse af behandler
Retratos latinos en California, Ringgaard & Kledal, Gyldendal (2012)
o Entrevista con Alma Cruz
o Clandestino – Manu Chao (sang)
o Entre Nos (spillefilm)
o Digtene 'My spanish' af Melissa Lozada-Oliva og "Where you from?" af Gina Valdéz
Indhold
Kernestof:
Sueños (p. 15 AL OTRO LADO - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal).pdf
El paso (p. 24 AL OTRO LADO - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal).pdf it
Entrevista con Alma Cruz.pdf
De små ord <3
Clandestino - Manu Chao (p. 60 AL OTRO LADO - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal).pdf
Lektion om spanglish.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932674263", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932674263", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51932674263" }