Holdet 2022 22 SP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Christian Joen Jensen
Hold 2022 22 SP/a (2a SP, 3a SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb1: Jóvenens
Titel 2 Forløb 2: Un mes en Málaga
Titel 3 Forløb 3: SRO - Latino i USA
Titel 4 3g opstart + aspekt (de spanske datider)
Titel 5 Forløb 4: Guatemala - las mujeres maya EKSAMEN
Titel 6 Forløb 5: La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
Titel 7 Forløb 6: Cuba EKSAMEN
Titel 8 Forløb 7: Migración a EE. UU. -  EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb 2: Un mes en Málaga

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Guatemala - las mujeres maya EKSAMEN

Guatemala
I forløbet arbejder eleverne gennem portrætter, interviews, film og billeder med Guatemala. Med udgangspunkt i landets koloniale fortid, fokuseres der på mayakvinders aktuelle leveforhold, drømme og muligheder. 


Gennem forløbet arbejdes der med mundtlig tekst- og billedpræsentation, ligesom der arbejdes med refleksioner og diskussioner af, hvordan man møder en ny kultur, for herved at  træne elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer.

Tekstkompendium:
• Om Guatemala (5 ns.) fra Jóvenes en América Central (2013)
• Tomasa – la campesina (4 ns.) fra Retratos de Guatemala (2003)
• Sonia – la estudiante (4 ns.) fra Retratos de Guatemala (2003)
• Eduardo (3ns.) fra Mi voz mi palabra, Operation Dagsværk (1997)
• IXCANUL - anmeldelse (3ns.) fra Dagbladet Information (2016)
• IXCANUL (film) (1t 40m)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: La guerra civil y la posguerra EKSAMEN

La guerra civil y la posguerra (España)

Fokus på 'las dos Españas' (nationalister og republikanere) som det kommer til udtryk i Antonio Machados digt Españolito que vienes al mundo (1912) og i filmen 'El laberinto del fauno' (2006). Borgerkrigens konsekvenser, som de afspejles i filmen 'Madres paralelas' (2021), herunder 'El pacto del olvido' (1977) y La ley de la memoria histórica' (2007), der senere bliver til 'La ley de la memória democrática' (2022).

MATERIALE:
Baggrundstekst: La guerra civil (1936-39)
La guerra civil expilcada (ELE).
Antonio Machado. Españolito
El laberinto del fauno (2006), 1t 58min
Glemslens pagt opsagt - Kasper Kloch (2018)
Pedro Almodóvar: ¿Hasta cuando impunidad en España? - testimoniales (som tekst og video)
Madres paralelas (2021), 2t 3min
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Cuba EKSAMEN

I forløbet ”Cuba” præsenteredes eleverne for en historisk gennemgang af Cubas udvikling med særligt fokus på 'El período especial' (1991-2007) og de deraf afledte socioøkonomiske konsekvenser.
Fokus på cubanernes hverdag – boligforhold, uddannelse, politik, familieliv, musik og økonomi – igennem tekster, billeder, musik, dokumentarer og film.

MATERIALE:
1. El período especial (Cuba en cambio, 6-12)
2. Patricia la jinetera - (Retratos cubanos, 2000, p. 30-35)
3. Cuba i dag (Ole Loumann, 2020)
4. Horisont – ”Kapitalist i Cuba” (23min, 2019)
5. Miguel de Cuba (eksamenssæt, 1 ns.)
6. Pregunta Ya - la familia en Cuba (10min, 2016)
7. Balcony Tales (36min, 2014)
8. Habana Blues (1t, 46min, 2005)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 7: Migración a EE. UU. - EKSAMEN

I forløbet ’ Migración - con destino a los EE.UU. har eleverne arbejdet med migrationsproblematikker ved den amerikansk/mexicanske grænse. Forløbet er baseret på immigrantberetninger, billeder, sange, spillefilm og dokumentarer, og det er struktureret således, at det behandler forskellige aspekter af immigrationens tre etaper - før/under/efter. Eleverne har arbejdet med et sociologisk perspektiv på migrationsproblematikken ved begrebsparret: push-/pull faktorer.

FØR: historisk baggrund, push/pull-faktorer, immigranternes forventninger og forudsætninger for at krydse grænsen
Al otro lado - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal (2004)

UNDER: beretninger om ’el paso’ og farerne ved at forsøge at krydse grænsen (fokus på børn og unge)
Al otro lado - el sueño americano, Clausen & Flintholm, Gyldendal  (2004)
o El paso,p. 24
o Pobre Juan – Maná (sang)
o Sin Nombre (spillefilm)

EFTER: beretninger om livet på den amerikanske side af grænsen, livet som illegal og de kulturforskelle
ved inddragelse af behandler
Retratos latinos en California, Ringgaard & Kledal, Gyldendal (2012)
o Entrevista con Alma Cruz
o Clandestino – Manu Chao (sang)
o Entre Nos (spillefilm)
o Digtene 'My spanish' af Melissa Lozada-Oliva og "Where you from?" af Gina Valdéz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer