Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 MU/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Karin Skovgaard-Petersen
Hold
2022 22 MU/d (
1d MU
,
2d MU
,
3d MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opstart og julekoncert
Titel 2
SRP1
Titel 3
Blues og forårskoncerter
Titel 4
Fællessang og funktionsharmonik
Titel 5
Arrangement og sammenspil
Titel 6
Lyden af folkemusik
Titel 7
Spil Dansk
Titel 8
Rockanalyse II
Titel 9
SRP 5 - SRO
Titel 10
M1 og Udvikling (praktisk)
Titel 11
Madrigaler
Titel 12
Dansk hiphop
Titel 13
Årsprøve
Titel 14
Studietur
Titel 15
Den gamle røde tråd: Renæssance - barok - klassik
Titel 16
SRP 7 Filmmusik og metode
Titel 17
Soul og jul
Titel 18
Verdensmusik (fokus Salsa)
Titel 19
Jazz
Titel 20
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opstart og julekoncert
Velkommen til musik A
Nodelære (parteori):
Toner, intervaller, rytmer, treklange
Praktisk:
Trommerotation
Gruppesammenspil:
#1 runde. Igang
#2 runde. Julekoncert for 1.g'ere og forældre
Kor:
Efterår
Hvad skal verden med sådan en som mig? (fælles 1g musik A til forældreaften)
En stjerne skinner i nat
RMB workshop og forestilling for alle musik A elever
Indhold
Kernestof:
Link til vores klassenotesbog
Opret dig som bruger på Musikipedia.dk og brug 15 minutter på at træne øvelser under "toner".
Hvad skal vi spille til 1.g julekoncert?
Husk at aflevere aflevering #1 i timen
Lead sheets
Afsnit
Lyt på dit nummer - og øv dig, hvis du har brug for det.
Husk at aflevere aflevering #2 i timen.
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, systime; sider: 75-77
Medbring dit "parteori" hæfte.
Hakon og Holger - medbring hhv. trombone og saxofon.
Jeg regner med at ALLE kommer til julekoncerten.
Husk desuden at overveje, om I kan samle et band, der vil spille et nummer ud over vores fælles.
Lyt til originalen og tjek din rolle ud - men vær obs. på, at originalen ligger en halv tone højere end vi spiller den.
Hakon og Holger - instrumenter med.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
SRP1
SRP1 med matematik.
Matematisk musik.
Det gyldne snit og fibonaccitallene i matematik faget.
I musik dykkede vi ned i eksempler på musik, der har brugt matematik som kompositorisk benspænd.
Vi så på musikalske parametre - hvad kan vi skrue på, når vi arbejder med musik?
Kreativ opgave:
Lave nummer, eller ændre på et nummer, så det på mere end én parameter forholder sig til det gyldne snit eller fibonaccitallene
Indhold
Kernestof:
Medbring dit parteori-hæfte!
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Blues og forårskoncerter
Blues:
Kort tematisk introduktion til blues.
Genre karakteristika:
Form, harmonik, melodik.
Bluestræk i populærmusik (rock'n'roll, soul m.m.)
Teori:
Dur-, mol- og blues skalaer
Arrangement:
Voicing - basis flydekor
Sammenspil:
Sct. Louis blues
Fællesnummer til fakultetsfest og forårskoncert
Ekskursion 9.3.:
Aarhus Symfoniorkester - generelprøve på torsdagskoncert.
Carl Nielsen Violinkoncert
Stravinskij - Petrusjka
K. Fundal - Suite fra Inkognito Royal
Indhold
Kernestof:
Jonas tager en fællessang med.
Hvad skal vi spille til fakultetsfest (og til forårskoncerten)?
Numre i spil til numre til forårskoncert/fakultetsfest:
dont the moon look lonesome opgave blues.docx
Øv dig på at spille blues i C på dit instrument i ferien - hvis du har mulighed for det.
Hvad vil du gerne spille/synge i "Jeg vil la' lyset brænde"?
Øv dig på din stemme/rolle hjemmefra
Lyt på nummeret + øv dig hjemmefra hvis muligt. Vi har kun i dag til at få det til at fungere, og vi bliver nødt til at bruge tiden på at spille sammen.
Vi bliver lige og øver til fx 15:40, hvis der er brug for det, ik?
Orkestrets instrumenter
Læs vedhæftede skriv om klassisk musik (her kaldet kunstmusik)
Holger og Hakon: Medbring instrumenter
Elever der selv ankommer, skal ankomme kl 9.00 ved musikhuset i Aarhus
Petrusjka i eventyrland | Aarhus Symfoniorkester
Indbydelse til ÅGP den 9. marts 2023.pdf
Alle kommer! Blæsere med instrumenter.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fællessang og funktionsharmonik
Højskolesangens historie.
Hvorfor synger vi sammen? - fællessangens rolle
Funktionsharmonik:
Hovedfunktioner, paralleller, ufuldkommen dominant, bidominanter.
Melodisk analyse
Fagdag:
Fællessang - højskolesangbogen.
Intro til funktionsharmonisk analyse
Kor: Hver dag en ny dag
Sammenspil - højskolesange.
Kor: Riv i mit hår
Gruppesammenspil til evt. årsprøve (der ikke kom)
Indhold
Kernestof:
Vi skal:
Vi skal have en hel dag med musik, og vi starter med morgenmad i M5.
Medbring "Nøgle til musikken".
Du skal vælge en sang fra højskolesangbogen, som du særlig godt kan lide.
Læs om Funktionsharmonik i Nøglen.
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, systime; sider: 47-54
Din lektie til i dag er at arbejde lidt videre med harmoniseringer af børnesangene fra sidst.
Skriv i elevfeedback som lektie til denne lektion.
Medbring "Funktionsharmonik fra 0 til 100" hæftet.
Lyt på Riv i mit Hår (Kalaset), mens du laver lektier til et af dine andre fag:-)
I skal forberede jer i sammenspilsgrupperne - vælg gerne en sang i fællesskab. Hvis I har brug for min hjælp, fx til at vælge et nummer, til at lave/finde noder til jer, så skriv til mig i god tid inden denne lektion.
Øv dig på din rolle i jeres nummer til dagens lektion.
Du skal lave opgaven, der står nederst i fanen her i klassenotesbogen.
Du skal sørge for at øve på din instrumentrolle i jeres sammenspilsnummer, så I kan nå nogenlunde i mål med nummeret i dagens lektion.
NB: Opgave!
I får lige 15 min til at spille numrene igennem et par gange før koncerten. Men skal der øves, så gør det hjemmefra.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Arrangement og sammenspil
Opsamling på teori og analyseredskaber fra 1.g
Arrangement:
Videre med kor, 5 typer flydekor
Bas og trommer - grooves
Sammenspil:
3 x Dancing in the Moonlight
Opstart på faste sammenspilsgrupper.
Vekselvirkning mellem arrangement og praktisk, bl.a. lave og synge kor og bas+tromme grooves.
Indhold
Kernestof:
Teoriopsamling 1g til 2g - del 1.mscz
Teoriopsamling del 2. Funktionsharmonisk analyse.docx
Lav lige musescore opgaverne fra i går færdige, hvis du ikke nåede dem i lektionen.
Kig/lyt/øv på din rolle hjemmefra, så når I mere i lektionen.
Øv dig hjemmefra.
NB: Koncert d. 12. september! Det skal vi snakke om.
Opgaven her laves i lektionen.
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, systime; sider: 48-58
OBS: Vi skal til koncert tirsdag d. 12. september
Læs siderne i Nøglen om funktioner og dominanttyper, hvis du er rusten.
Fem flydekorteknikker opgave.mscz
Lav "Teoriopsamling del 2. Funktionsharmonisk analyse" færdig til i dag - I gennemgår den for mig i starten af lektionen.
Mind Karin om:
Kirketonearter øvelse.mscz
Hvis du ikke blev færdig med mol-skalaerne i sidste lektion, så er de lektie til i dag.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lyden af folkemusik
Teori:
De tre molskalaer
Modale skalaer - intro til modalharmonik.
Kor: Der står et træ
Ud af huset:
Koncert med folkmusik kvintetten Basco på Fermaten.
Nordisk og skotsk folkemusik.
Indhold
Kernestof:
Mind Karin om:
Hvad er folkemusik?
Faste sammenspilsgrupper:
I kan parkere på Bethaniagade's parkeringsplads.
Sørg for at arrangere spisning for ALLE, hvis I altså vil spise før koncerten. I ved folkemusik og fællesskab;-)
Hvis du ikke kan komme til koncerten, skal du gøre følgende i denne lektion:
Nøglen:
De 3 molskalaer øvelser.mscz
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, systime; sider: 28-30
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Spil Dansk
Spil Dansk
Rockanalyse.
Miniprojekt Dansk Rock. Hver gruppe vælger kunstner, som de spiller nummer af og analyserer numre af.
Spille dansk musik i Spil Dansk ugen uge 44.
Dansk børnemusik.
Koncert for den lokale børnehave fredag i uge 44.
Kor: Op til dig
Indhold
Kernestof:
Coldplay Fix You analyse.docx
Hver sammenspilsgruppe skal vælge en dansk rock/pop gruppe, som de vil arbejde med i de næste lektioner.
Nodemateriale
M1: Dig og mig, M3: Lanternen, M4: Omvender
Trombone node til Hakon.
Tænk over hvilken sang, I vil spille til børnekoncerten i slutningen af næste uge.
Sammenspilsgrupperne har aftalt, hvordan I forbereder jer til lektionen.
Op til Dig.
Vi kan ikke undvære dig i dag.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Rockanalyse II
Rockanalyse - værktøjskassen fyldes op:
Grooveanalyse (parallelt arbejde med groove i M2)
Melodisk analyse (Intro til M1 delprøve C)
Sound
Solopræsentationer i mindre grupper
Tones ift. SRO emne.
Julesammenspil -> fælleskoncert i Auditoriet med de andre 2.g'ere.
Indhold
Kernestof:
Repetér groove analysebegreberne fra sidste lektion.
Sammenlign Respect groove i intro og vers
Modalharmonik i rockmusik.docx
Repetér de 7 modale skalaer (se fx klassenotesbogen her)
Harmonisk analyse 3 typer harmonik.docx
Lav opgave 5 i arket fra sidste lektion som lektie til i dag!
Jonas tager fællessang med.
Melodisk analyse i rock pop.docx
Din lektie til i dag er at analysere melodikken i "Don't Look Back in Anger" på side 2-3 i dokumentet fra sidste lektion.
Forældrebrev, betaling 2d Edinburgh 2023.docx
I skal læse første side i vedhæftede dokument, inkl. den 4 minutter lange video, der er linket til, som lektie til dagens lektion.
Link til fælles analysedokument
Lyt nummeret (Pink Floyd: "Time" fra "The Dark side of the Moon") igennem nogle gange hjemmefra.
Har I styr på jeres roller i jeres nummer? Har I brug for noget fra mig?
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
SRP 5 - SRO
SRO med engelsk
Pink Floyd's The Wall. Album og film
Indhold
Kernestof:
NB: Har I spørgsmål til instrumentværkstedseksperterne?
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
M1 og Udvikling (praktisk)
Vi udbygger teori og analyseværktøjskassen.
Solopræsentationer i mindre grupper og efterfølgende for klassen
M2: Medstemmekor
Indhold
Kernestof:
Vi mødes ved timens start i vores Teams kanal.
Læs mine noter til M1 i holdnotesbogen, her.
I næste uge skal du spille/synge solo for en mindre del af dine klassekammerater.
I dag skal vi rydde op i musiklokalerne. Vi har viceværtstjansen.
Opgave 7.1a - I Shot The Sheriff.mscz You_ve Got A Friend_medstemme-øvelse.mscz Opgave 7.2b - Leave Virginia alone.mscz
Du har noget klar til i dag - det bliver godt.
Jeg håber, at I friske på at spille jeres solonummer for hele holdet i dag eller i morgen?
NB: Oprydning i musiklokalerne - viceværter.
Holger, Carla, Anne, Sebastian, Linn og Jonas spiller solo for klassen.
Amalie og Sara, Sara B, Tilde spiller solo for klassen
Kort om sro-prøven (Karin)
Lyt på din sang hjemmefra. Se Teams indlæg for instrumentfordeling, leadsheets og noder
Hvad skal vi spille til fakultetsfest?
Karl, Vitus, Dina, Silje, Sofie og Christoffer spiller solo for klassen.
Lyt på Masseappel og overvej, hvad du har lyst til at bidrage med - vil du rappe, spille synth, bas, blæs?
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Madrigaler
Tidlig klassisk musikhistorie - Udvikling af musikalsk notation.
Renæssancen, samfund og musik
Madrigaler, - musikalske kendetegn.
Gennemgåede satser:
Il et bel et bon
Since Robin Hood
Hark All ye lovely saint above
Kor:
Since Robin Hood
Sammenspil: Fælles nummer til musikfakultetsfesten
Indhold
Kernestof:
Program ekskursion MUMA.docx
Since Robin Hood kor m akkorder.mscz
I kan parkere ved storcenter Nord. Vi ses her kl. 8:50
Silje, Linn og Hakon kører med mig fra SG kl. 8:10.
I lytter alle sammen på nummeret, øver jeres rolle - der er bl.a. mange små fjollede detaljer, som keyboard-folkene kunne lade sig inspirere af.
Sofie, kig her for forslag til en måde, du kan få bassen en oktav ned: Antikommerciel bas oktav.docx
Karl. Her er en lydfil af hele synthbassen.Antikommerciel Masseappel synthbas.mp3
Karl (og Vitus) solo🥳
Mind Karin om Edinburgh
Du skal læse i Madrigalhæftet som lektie til dagens lektion.
Hvad skal vi spille til forårskoncerten?
Det er Knud som er død.mscz
I må gerne gå igang med afleveringen inden dagens lektion, men
Synkopedissonanser i madrigaler.pdf
Opgave
Læs side 14-17 i madrigalhæftet
Linn og Silje har fællessang med
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dansk hiphop
Musikalsk produktionsprojekt - tværfagligt med dansk (og k'erne)
Dansk hiphop - undergenrer.
Arbejde med produktion af beat i valgfrit program (bandlab, reaper, logic..)
Skrive tekst (dansk)
Indspille rap.
Sammenspil:
Fællesnummer forårskoncert: Boogiewonderland
Kor:
Trust, Golden Slumbers, For vist vil de komme
Indhold
Kernestof:
Medbring sax'er
Har du betalt seneste rate til studietur (safeticket)?
Lyt, øv jer, så meget I lige kan nå.
Hakon - trombonenode
Hej 2d. Tak for sidst - I var gode!
Bandlab
Hej folkens
Læs afsnit 7.1-7.3 i Bastarden.
Og tænk over, hvilken rolle, du vil have i gruppesammenspillet til årsprøven. Og måske forslag til nummer/genre.
I skal være klar til at præsentere følgende:
Upload jeres færdige lydfil under elevfeedback
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Årsprøve
Forberede årsprøve.
Skriftlig M1 +M2
Mundtlig - kun den praktiske del.
Indhold
Kernestof:
Du skal have arbejdet på din aflevering - både M1 og M2 inden dagens lektion.
Edinburgh - sidste betaling
Godthåbsvej en terts op: Godthåbsvej E.docx
Tjek at dit lectio navn stemmer 100% overens med dit pas navn!
Mind Karin om betaling!
Hvad bliver du bedømt på til den praktiske prøve?
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Studietur
Studietur til Edinburgh
Koncerter:
- Beach Boys Sounds
- Tinderbox Orchestra and Loud Poets: Out With Words
- European Union Youth Orchestra:
The Young Persons Guide to the Orchestra af Benjamin Britten & 3. Sats fra
Mahlers 1. symfoni
- Royal Scottish National Orchestra:
Wynton Marsalis: Trumpet Concerto
Schoenberg: Piano Concerto
Lutosławski: Concerto for Orchestra
Kor:
Loch Lomond
Flower of Scotland
Amacing Grace
Since Robin Hood
The Water Is wide
Indhold
Kernestof:
The Young Person’s Guide to the Orchestra
Mahler - Symphony no.1, 3. sats
Link til playliste med musik, vi skal høre på turen
Alison Balsom on the Trumpet Concerto of Wynton Marsalis
Medbring dit pas!!
Edinburgh program 3d 2024.docx
OBS: Vi skal med bussen mod Skanderborg kl. 5:45 (OBS: Ændret!) fra Silkeborg Station. Hvis det passer dig bedre, kan du møde os i Skanderborg. Toget kører fra Skanderborg kl. 6:29.
HUSK!
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Den gamle røde tråd: Renæssance - barok - klassik
Vi ser på den klassiske musiks udvikling fra renæssancens madrigaler med fokus på formtyper og kontraster i udviklingen.
Satser i parentes = analysenedslag
Barok:
Fuga (Bach fuga i Gmol (BWV 861))
Oratorie - kor (Händel - For unto us)
Rondo (Vivaldis "Forår")
Wienerklassik:
Sonatesatsform (Mozart klaversonatine i C dur (K545))
Romantik:
Lytte til udviklingen, orkestermusik + lied
M1 - i mål med funktionsharmonikken:
Modulation
Subdominanttyper
Tonikastedfortræder og tonikaafledning
Se oversigt over alle funktioner:
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Hvad kan du huske om renæssancens musik?
Grupper
Akkordlæsning og funktionsharmonisk analyse
Hakon medbringer yndlings romantisk værk/sats🎶
Ultrakort opsummering af barok-(wiener)klassik-romantik stiltræk
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
SRP 7 Filmmusik og metode
Intro til filmmusik
Filmmusikanalyse - begreber og øvelser.
Intromusik til "an opening scene"
Analyse af åbningssekvensen på "Jaws"
SRP7 med old.
Filmen "Oh Brother where art thou"
Analyse i grupper med forsk. fokus, inkl. filmens musikalske univers.
Mundtlige oplæg.
(Har sunget "Down to the river kor sats)
M2:
Særlige begivenheder
Har i denne periode også set musicalen "Jorn" på Jysk Musikteater, samt haft besøg af RMB (workshop + koncert).
Indhold
Kernestof:
I har ikke tid til reel øvning i lektionen her, kun gennemspilning inden koncert
Åbningsscene
Analysetræning - Jaws åbningsscene
NB: Solopræsentationer i næste uge og frem (spørg Karin)
Hvis gruppen med Karl og Sofie ikke kan få lov til at gå 15 min fra elevrådsmødet, må Jeres gruppe holde oplæg i næste musiktime.
Metodekort og videnskabsteori.docx
Karl, Sofie, Tilde og Carla laver oplæg🥳
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Soul og jul
Soulhistorie.
Genrekarakteristika, Motown vs. sydstatssoul, analyse
Analyserede numre:
The Tempetations: My Girl
Sam and Dave: Hold On! I'm Comin'
Wilson Pickett: Mustang Sally
(Aretha Franklin: Respect)
Gruppesammenspil - soul - jul kombi (julekoncert)
Herudover:
Julekor
Julekoncert 3.g'erne for hinanden i Aud
Materiale:
Soul Bogen s. 7-25, 93-98
Filmen Standing in the Shadows of Motown.
Indhold
Kernestof:
Du skal forud for denne lektion have bestemt dig for, hvad du vil spille/synge til din solopræsentation i den kommende tid.
Medbring relevant udstyr🎷
Flere særlige funktioner (Ts, S6, D-none m.m.).docx
Funktionsharmonik - level op
Overvej, om du kan være klar med din solopræsentation i en af de næste lektioner.
Jeg har flyttet lidt rundt på afleveringsfristen til næste aflevering, som var lidt presset. Nu er der god tid!
Soul og 1960'erne (Fra Soul bogen. Hammer & Grønager).pdf
Besvar spørgeskema i Lectio vedr. deltagelse
Du gør mig smuk SAAB.zip
Til timen:
Skim lige det her som lektie til dagens lektion.
My Girl vs. Mustang Sally groove analyse.docx
Purple Snowflakes.docx Tekst og akk. på Purple Snowflakes.
Husk at lytte/øve jer på jeres roller - både i gruppenumrene og i fællesnummeret.
Koldt udenfor.pdf Have yourself a merry little christmas (SAB) - Martin & Blane.pdf (nu i Bb)
Alle kommer selvfølgelig. Nogen har måske endda lidt julegodter med?
Evalueringskriterier for M1 (uddrag af Lærerens hæfte).pdf
Hvem spiller hvad?
Øv dig på dit instrument derhjemme, hvis du har mulighed for det (eller i et hulmodul🤘)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Verdensmusik (fokus Salsa)
Miniprojekt om musik fra forskellige hjørner af verden: Grønland, Andalusien, Mongoliet, ..
Fokus: Cubansk musik og polyrytmik, herunder afrikanske 8/12 dels rytmer.
Sammenspil: Klassisk son
Indhold
Kernestof:
Verdensmusik - hvad dækker det over?
Grupper - steder
Medbring blæseinstrument, hvis du kan/vil (spille på det).
Læs: Salsa-facts 3d.docx
Salsa-facts 3d.docx
Vi har brug for 3-4 blæsere.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Jazz
Jazzhistorisk overflyvning
Arbejde med instrumenternes rolle i jazz
Jazzharmonik: tritonussubstitution, (indskudt) 2-5'ere, dominanticering, kvintkæder.
Formanalyse - korskema.
Fuld analyse: It Don't mean a thing
Sammenspil fællesnumre:
Fakultetsfest: Ik' lavet penge
Forårskoncert: DK medley
Indhold
Kernestof:
Orker du at tage dit instrument med igen?
Hvordan man læser og bygger udvidelser (ver.2).pdf
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, systime; sider: 63-67
Læs gerne disse sider i Nøglen.
Det dokument, vi arbejdede med i sidste lektion
Link til lydeksempler
I skal ikke slæbe blæsere med.
Herunder er side 28, som du skal kigge på i opgave 31. Her ligger også et tomt korskema, du kan bruge til opgave 32.
Du skal lave opgaverne på side 16-21, dvs. til og med opg. 21,
Øv dig på dit soliststykke/din rolle i bandet
Øv din stemme til Der er et yndigt land.
Om koncerten
Hvad skal vi spille til fakultetsfest?
Forårskoncert 2025 program.docx
Herunder er side 28, der hører til opgave 31. Her ligger også et tomt korskema, du kan bruge til opgave 32.
NB: I har valgt sang til fakultetsfesten inden lektionen👏
Korskema generelt.docx It Dont mean a Thing, elevopgave samlet.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Eksamensforberedelse
Repetition og udbygning af eksamensemner, som er:
1. Den gamle røde tråd: Udviklingen fra renæssancen over barokken til wienerklassikken (Madrigaler, barokkor, sonatesats)
2. Soul.
Analyserede værker:
Michael Cavendish: Come Gentle Swains
Händels Messias: For unto us
Händels Messias: O Thou that Tellest
Mozart symfoni nr. 30, 4. sats
Beethoven strygekvartet i Bb opus 18, nr. 6, 1. sats
Materiale:
Soul - Se Soulforløbet.
Den gamle røde tråd
Materiale:
Madrigalhæfte - Uddrag fra Musikhistorien 3 Orla Winther, s. 11-22, 34-37
samt side om "Il et Bel et Bon" Jakob Jensen (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Il%20est%20bel%20et%20bon.html)
Barokkor kompendium - Uddrag fra Musikhistorien 4, Orla Winther, s. 10-13, 17, 22-23, 28-29, 50-57 samt 91-95
Wienerklassik - Uddrag fra Musikhistorien 5, Orla Winther, s. 29-38, 43, 67, 88-89.
Sammenspilsgrupper - eksamen
Solopræsentationer
Kor
Skriftlig eksamen:
Materiale: Thomas Hammer: Bastarden.
NB: Vi har brugt Musikipedia's side om melodisk analyse i undervisningen.
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
Eleverne har desuden anvendt følgende opslag fra Musikipedia.
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag
https://www.musikipedia.dk/virtuelt-klaver
Indhold
Kernestof:
Tænk over, hvad I gerne vil spille på til hhv. gruppesammenspil og solopræsentation til eksamen.
Hvis du ikke nåede det i sidste jazz modul, skal du lave harmonisk analyse af temaet (It don't mean a thing)
Skriv dig på listen her ift. solopræsentationer i uge 18 og 19.
O Thou That Tellest Opgave.docx Thou that tellest node.pdf
Vi starter lige med kort at løbe madrigalen fra sidst igennem ift. "Tjeklisten"
Spørg lige Karin mht. sidste eksamenssæt.
Du skal bruge 20 min. på at analysere Thou that Tellest, som vi startede på igår. Vælg evt. et af analysespørgsmålene ud, og gå i dybden med det. (Node og opgave vedhæftet gårdsdagens lektion)
Hvor smukt kan det regne
Sig til, hvis jeg skal printe, lytte, nedskrive noget til jer.
Link til lyd m. noder til
Følgende laver solopræsentation i dag🤩
Følgende laver solopræsentation i dag😎
Følgende laver solopræsentationer i dag🎶
Jeg har renset den gamle "grooves og fills" for sære el-lilletrommer m.m. og indlæst det nye trommemap i den, så notationen er så pæn som i Bastarden (hvis du har trommemappet).
Hvis du ikke fik lavet din solo i sidste uge, og gerne vil, så kan du gøre det i dag.
Overvej lige, om du bruger andet end Bastarden, Onenote og Musikpedia (her - melodisk analyse), når du laver M1 og M2.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51949494196", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51949494196", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51949494196" }