Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Lærke Rønlev Reinholdt
|
Hold
|
2022 22 BI/t (1t BI, 2t BI, 3t BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
F01 Kost og sundhed
Vores første biologiforløb med fokus på brug af biologibogen (yubio) samt på notetagning og gode studievaner.
Indhold
- Fysisk sundhed og kort om KRAM-faktorer
- Den biologiske årsag til hhv. vægttab og vægtforøgelse (energiforbrug vs. energiindtag)
- Næringsstoffernes energiindhold (uden at komme ind på den kemiske opbygning af næringsstofferne)
- Varedeklaration ift. kalorier
- Menneskets energibehov (alder, køn, fysisk aktivitet, kropsvægt)
- De 7 nye officielle klimavenlige kostråd
- Kostmyter
- Kort om opbygning af næringsstoffer + de forskellige typer af kulhydrater (sukkerarter, stivelse og kostfibre)
- Kost og styrketræning samt kost og konditionstræning
- Kort om kreatins rolle ift. træning
- Træningsmyter
Eksperimenter:
1. Påvisning af stivelse i fødevarer - jod-jod-kalium bruges som en indikator til at påvise stivelse.
2. Bestemmelse af næringsstoffer i fødevarer ud fra varedeklarationer
3. Den brændende nød (energiindhold) – sammenligne hvordan pinjekerner og to slags peanuts påvirker temperaturen
Materiale:
F01 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 3: s. 223-225, 164-168, 181-185
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F02 Bakterier
Liv (kendetegn for liv)
Celler
Prokaryote celler med fokus på bakterier
Binær fission
Bakterievækst (kobling til eksponentielle funktioner i matematik)
Kimfald (kobling til lineær regression og residualplot i matematik)
Temperaturs påvirkning på vækst
Eksperimentelt arbejde:
1. Smittespredning af klamydia via sekreter – simulering af hvordan klamydia smitter ved ubeskyttet sex (med stivelsesopløsning og JJK)
2. Bakterier i omgivelserne – podning fra udvalgte objekter og celledyrkning i agar
3. Temperaturs påvirkning på bakterievækst – kimfald på agarplader og inkubering ved forskellige temperaturer
4. Håndhygiejne – celledyrkning efter håndaftryk på agarplader før og efter håndvask og håndsprit
5. Kimfald – undersøge antallet af bakteriekolonier som funktion af eksponeringstiden ved kimfald
Matierale
F02 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 1 afsnit 1.2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SRP1 Bryd membranen
SRP 1 i biologi A og kemi B. Et tværfagligt forløb med fokus på gruppearbejde samt multimodal formidling. Om cellemembran, diffusion, polaritet og blandbarhed.
Forløbet har fokus på...
• At koble de to fag
• At arbejde i grupper, hvor der er tydelig ansvarsfordeling
• At skrive logbog
• At strukturere viden
• At lave et webdok, hvor man formidler sin viden multimodalt.
Multimodalitet er når der udtrykkes på flere måder på samme tid. Det kan fx både være skrift, billeder, lyd, levende billeder, symboler, skemaer mm.
• At give og modtage feedback
Fagligt indhold i kemi:
- Polære og upolære bindinger
- Molekylers polaritet
- Molekylers egenskaber ud fra deres struktur
Fagligt indhold i biologi:
- Membranens opbygning og funktion
- Diffusion og aktiv transport
- Osmose
Eksperimenter:
- Alkohols påvirkning af membranen (rødbedestykker i forskellige koncentrationer af ethanol). Perspektivering af forsøget: Man kan ødelægge membranen med håndsprit (biologi)
- Blandbarhedsforsøg (kemi)
- Miniforsøg med osmose i gær (sukkers rolle).
Materiale:
SRP1 i Holdnotesbogen
svarer til Yubio 1.3.3-1.3.4
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F03 Vand kan dræbe
Indhold:
Eukaryote celler, cellevæggens opbygning og funktion, cellers organeller.
Osmose
Case: kvinde dør af at drikke 7,5L vand på 3 timer
Eksperimenter
1. Osmose i kartofler – undersøge hvordan koncentrationen af saltvand påvirker vægten af kartoffelstykker
2. Mikroskopi af planteceller (inkl. osmose med saltvand)
Materiale
F03 i Holdnotesbogen
svarer til Yubio 1.3.1 og enkelte pointer fra resten af 1.3.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F04 Ilt og blod
Indhold:
Blodkredsløb med fokus på lunger, hjerte samt iltens vej fra luft til lunger til blod til celler.
Fysiologiske ændringer fra hvile til arbejde, samt ændringer fra utrænet til trænet tilstand.
Cellulær respiration i grove træk.
Blodets bestanddele, blodtryk, puls, slagvolumen, minutvolumen, hæmatokritværdi.
Regulering af åndedræt og blodkredsløb ift. arbejde og konditionstræning
Kondital, kondition og konditionstræning.
Sammenligning af boksplot med udgangspunkt i eksempel med kondital.
Hæmoglobin og dets iltbindingskurve. Inkl. Bohr-effekten og effekten af CO ved rygning.
Aflevering: Screencast om blodkredsløbet og fysiologiske reguleringer fra hvile til arbejde
Eksperimentelt arbejde:
1. Hjertedissektion (svinehjerte) og pluksæt
2. Åndedrætssystemet – åndringsfrekvens, åndingsdybde, og vitalkapaciteten som funktion af højde, regulering af åndedræt ved at holde vejret og ved hyperventilation
3. Blodkredsløbet – blodtryk, puls i hvile og arbejde, hæmatokritværdi som funktion af træningstilstand, regulering af puls med hoved i koldt vand
Sideløbende i idræt laver klassen (1) biptest, hvor der måles præstation, puls og iltmætning, og (2) steptest, hvor der måles puls, iltmætning og laktatkoncentration. Og på studieturen i 2g udføres biptest og steptest igen i højderne for at se, hvordan højden påvirker fysiologien.
Materialer:
F04 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 2: s. 92-104 + 106-109 + 112-115 + 117-119 + 122-125
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F05 Livets store kredsløb
Indhold:
Økosystemer og fødekæder
Overordnet om fotosyntese og respiration
Planters opbygning
Overordnet om energistrømme, BBP, NNP, R, energitab, biodiversitet
Nicher, den begrænsende faktor, konkurrence
Eksperimenter:
1. Planters tilpasning til hhv. græsning og ikke-græsning – frekvensanalyse ved brug af Raunkiær-cirkel-metoden
2. Egetræets tilpasning til konkurrencen om sollys – undersøgelse af hvordan tilgængeligheden af sollys påvirker træernes form
3. Identificering og placering af organismer fra felten i fødekæder vha. iNaturalist.
Materiale:
F05 i Holdnotesbogen
"Biologi til tiden" s. 118-123
”Liv” s. 240-242, 247-249
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRP4 Studietur i højden
Højdefysiologi: puls, iltmætning, laktatkoncentration, Bohr-effekten og respiratorisk alkalose.
Planters tilpasning til højden
Vegetationsundersøgelse
Inkl. studietur til Østrig med Id.
Inkl. at besvare en opgaveformulering med taksonomiske niveauer om højdefysiologi
Eksperimenter:
1. Højdens indvirkning på iltmætning og præstationsevne - Biptest i Østrig, 0-2800 moh. - måling af præstation, puls og iltmætning,
2. Højens indvirkning på anaerob energiproduktion, iltmætning og puls ved submaksimalt arbejde - Steptest i Østrig, 0-2800 moh. - måling af puls, iltmætning og laktatkoncentration.
3. Feltarbejde: Vegetationsundersøgelse af vedplanter ved transekt, 1200-2000 moh. - undersøgelse af vedplanters forekomst og zonering som funktion af højden på et bjerg i Tyrol, Østrig. (dækningsgrad og vegetationszone)
Aflevering: Gruppeprojekt, hvor en taksonomisk opgaveformulering besvares i en screencast.
Materialer:
SRP4 i Holdnotesbogen
Yubio afsnit 2.9, s. 126 - 137.
Kompendie – Højdefysiologi, s. 4-12
Kompendium – Økologi, klima og planter, s. 2-9
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gaseous exchange in lungs
-
Internal Respiration - How oxygen reaches our body tissues?
-
Udfyld Elevfeedback'en for bio-lektionen i morgen, hvis du vil ønske, hvem du skal bo i lejlighed med i Østrig.
-
Plan
-
Quiz om blodkredsløbet
-
2023 Kompendium Højdefysiologi Studieture i Tyrol LRE.docx
-
Hjemmesiden fra s. 10 i kompendiet
-
Studietursbrev.docx
-
Udfyld Elevfeedback'en, hvis du vil ønske, hvem du skal bo i lejlighed med i Østrig.
-
Gabriela, Mikkel, Tobias, Ingrid, Marius og Sander - Husk at aflevere jeres studieturssedler til mig i dag.
-
Plan:
-
Video: Højdetræning, højdefysiologi, hæmatokrit, alkalose og væsketab
-
Yubio A; sider: 126-137
(2022)
-
Medbring kompendiet til alle biologilektioner inden studieturen.
-
Mikkel - Husk at aflevere jeres studieturssedler til mig i dag.
-
Grupperne fra feltarbejdet
-
Link til billeder af frekvensanalyserne
-
2023 Kompendium. Økologi, klima og planter. Studieture i Tyrol .docx
-
Følg linket og se den video om planters tilpasning til højden, som du var med til at lave tilbage i maj.
-
Tag jeres resultater på feltarbejdet med. (Tag kompendiet eller et billede af den grønne og den gule tabel med)
-
Teams-kanalen
-
Lav en tremandsgruppe
-
Tag jeres kompendier med.
-
Sheet med data fra Østrig
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
F06 Proteiner og enzymer
Aminosyrer og peptidbinding.
Aminosyrer og peptidbinding.
Proteiners opbygning og funktion.
Kemiske egenskaber ved aminosyrer og proteiner - inkl. det isoelektriske punkt.
Proteinstruktur - primær, sekundær, tertiær og kvartenær struktur.
Proteinfoldning.
Intermediære bindinger.
Denaturering.
Kort indblik i proteinsyntesen.
Enzymers opbygning og virkemåde.
Enzymaktivitet samt påvirkning af denne.
De syv enzymhovedklasser
Aktivatorer og inhibitorer (kompetitv og ikke-kompetitiv)
Kort om cofaktorer og RNA-enzymer.
Enzymers anvendelse i industrien (selvstændig tilegnelse)
Vi arbejder desuden med et par gamle delopgaver fra den skriftlige eksamen.
Eksperimenter:
1. Denaturering af æggehvide (demoforsøg) – undersøgelse af om hhv. høj temperatur og opløsningsmidler kan denaturere protein
2. Katalases enzymaktivitet – undersøge hvordan katalases enzymaktivitet påvirkes af vha. temperatur, enzymkoncentration og substratkoncentration (skumhøjde som indirekte mål)
3. Enzymers påvirkning på bolledej og brødbagning – Protease og xylanase – bl.a. undersøge hvordan proteaser nedbryder proteinet gluten
Aflevering:
- Videoaflevering om enzymer og forsøget om katalase.
- Skr. aflevering: Opgaver om proteiner
Materiale:
F06 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 15, s. 750-765
Yubio kap 16, s. 769-786
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
F07 Hormoner og blodsukkerregulering
De 11 organsystemer.
Hormoners opbygning og funktion.
Vandopløselige hormoner (peptidhormoner, aminosyrehormoner) og deres virkemåde.
Fedtopløselige hormoner (steroidhormoner, thyroniner) og deres virkemåde.
Blodsukker, glykogen, insulin, glykagon.
Case: Diabetes og behandling
Inkl. SRO om træning og blodsukkerregulering (og evt. også om diabetes), BI/Id
To vejledninger til SRO-opgave, mundtlig feedback på opgaven, mundtligt forsvar af opgaven.
Eksperimenter:
1. Glykæmisk indeks (GI) og blodsukker – undersøge hvordan forskellige kulhydratrige fødevarer påvirker blodsukkeret over tid
2. Trænings akutte effekt på blodsukkeret (forsøg til SRO i BI og Id)
Materiale:
F07 i Holdnotesbogen
Yubio s. 307-313, 319, 325
Dokumentar: The Fantastical World of Hormones (58 min)
https://videncenterfordiabetes.dk/livet-med-diabetes/den-daglige-behandling/mad-og-drikke/inddeling-af-kulhydrater
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/diabetes-2/behandling-af-diabetes/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
F08 Genetik og proteinsyntesen
Indhold
DNA, kromosomer, baseparringsreglen
Introns, exons, proteinkodende gener og RNA-gener
Proteinsyntesen (transkription + splicing + translation)
Den genetiske kode
tRNA, rRNA, snRNA
Genregulering (transkriptionsfaktorer, RNAi og RISC+miRNA)
DNA-replikation og cellecyklus
Celledeling - mitose og meiose
Mutationer
Kønnet og ukønnet formering
Case: Hvordan man fangede the Golden state killer
Fokus på at læse og forstå biologisk indhold og figurer, samt på at tage noter ud fra tekst og klassegennemgang.
Eksperimenter:
1. Piberenser og perler – simulering af proteinsyntesen og proteinfoldning
Materiale:
F08 i Holdnotesbogen
Yubio 862-889 og 893-914.
Dokumentar: Veritasium: How They Caught The Golden State Killer (2021) 28 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
F09 Nedarvning
Genetiske grundbegreber
Krydsningsskema og udspaltningsforhold
Et-gens nedarvning: Fuldstændig dominans, ufuldstændig dominans, co-dominans, multiple alleler
Analysekrydsning
To-gens nedarvning og koblede gener
Mendels 1. og 2. lov
Genetiske sygdomme (laktoseintolerans, albinisme, huntingtons chorea)
Indavl og stamtavler
Epistasi
Autosomal og kønsbunden nedarvning
Case: Blodtypesystemet (AB0 og Rhesus), bloddonation, rhesusbarn
Eksperimenter:
1. Blodtypebestemmelse – kortlæg din blodtype ved at blande dit blod med forskellige antistoffer
Materiale:
F09 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 21, s. 918-946, 962-966
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
F10 Antibiotika og genteknologi
Bakteriers opbygning, plasmider, gram positive og gram negative bakterier.
Antibiotika, antibiotikaresistens
Antibiotikaresistensproblematikken
Horisontal genoverførsel: (1) konjugation, (2) transformation og (3) transduktion
Ekstraktion af DNA, PCR, elektroforese, sekventering og sekvensanalyse
Case: Diagnosticering af den monogene sygdom SMA1, som nedarves autosomal recessivt.
Case: Jagten på ny antibiotika fra jordbakterier (Tiny Earth AU)
Case: Positive perspektiver på antibiotikaresistensproblematikken.
Inkl. projekt med Tiny Earth Denmark med AU fordelt på 3 workshops. Del 1 er på gymnasiet, del 2 er en ekskursion til Aarhus Universitet, og del 3 er på gymnasiet.
Fremlæggelse i grupper om antibiotikaresistsensproblematikken.
Vurdering af andres besvarelser og af egne besvarelser (af aflevering A05).
Eksperimenter:
1. Konjugation med antibiotikaresistens – horisontal overførsel af et antibiotikaresistensgen mellem bakterier
2. Tiny Earth Del 1 – Indsamling af jordprøver, fortyndingsrækker, udpladning på agarplader
3. Tiny Earth Del 2 – Gramtest. Gramfarvning. PCR. Gelelektroforese. Katalase-test. Sanger-sekvensering. Bioaktivitetstest som undersøger for produktion af antibiotika (tre forskellige teknikker).
4. Tiny Earth Del 3 – Analyse af antibiotikaproduktion ud fra inhiberingszoner. Identifikation af bakterier ud fra sekvensanalyse af DNA i BLAST (16S rRNA gen). Registrering af resultater i international database (UGENE og BLAST).
Materiale:
F10 i Holdnotesbogen
Yubio, s. 18, 33-34, 1040-1048
Yubio (2023) s. 1070-1074
”Liv” s. 30, 41-47
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/pcr/
https://biologibogen.systime.dk/?id=549
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/gelelektroforese/
Dokumentar: Videnskabsmagasinet II (6) 18. november 2015 "Bakterier" (28 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
F11 Evolution
Forløbets hovedspørgsmål:
- Hvad indebærer begrebet ”Evolution”, og hvordan opstår en ny art?
- Nedstammer mennesket fra chimpansen?
Indhold:
Evolution, biodiversitet, art, artsdannelse, samspil,
Evolutionsmekanismer, mutation, naturlig selektion
Rekombination, kønnet formering, genetisk variation
Tilpasning, arvelighed, overreproduktion
Meningen med livet, kønnenes parringsstrategier, det kræsne køn, seksuel selektion, handicapteorien
Seglcelleanæmi, restriktionsanalyse (RFLP)
Case: Seglcelleanæmi og malaria
Foredrag "Menneskedyret Homo sapiens" om sansefysiologi og menneskets evolution af Peter Teglberg Madsen fra Aarhus Universitet.
Eksperimenter:
1. Evolutionsforsøg: Bestikrovdyr og bønnebestik – simulering af naturlig selektion
2. Kaninmutant – simulering af naturlig selektion: tegn en kanin og tilpas den til omgivelserne
3. Simuleringsspil om naturlig selektion https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_all.html
Materiale:
F11 i Holdnotesbogen
Yubio s. 99, 993, 1142-1147, 1154-1157, 1063-1071
https://www.studienet.dk/genteknologi/dna-profiler/restriktionsanalyse-rflp
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/malaria/seglcelleanaemi/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/rejsemedicin-og-vacciner/sygdomme/malaria/malaria/
https://videnskab.dk/naturvidenskab/er-vi-nu-helt-sikre-paa-at-mennesket-nedstammer-fra-aberne/
https://videnskab.dk/naturvidenskab/derfor-fik-dinosaurerne-fjer/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
F12 Stofkredsløb
Formålet med forløbet
- Forstå hvordan stoffer cirkulerer (fokus på C, N og P)
- Vide at gødning af marker kan forurene vandmiljøer og grundvand
- Vide at renseanlæg kan bruge bakterier til at fjerne nitrat og fosfat fra spildevand
Næringsstoffer og deres betydning for plantevækst
Stofkredsløb; N, P og C
Uorganisk og organisk stof
Nedbrydere og mineralisering
Autotrofe og heterotrofe organismer
Iltmetoden (bestemmelse af BPP, NPP og R i vand vha. lysflaske og mørkeflaske)
Den begrænsende faktor
Landbrugets effekt på vandmiljø (nitratudvaskning)
Renseanlægs brug af mikroorganismer (nitrfikation og denitrifikation)
Spektrofotometri med absorbtionsspektre og standardkurver
Eksperimenter:
1. Feltarbejde: Målinger af abiotiske faktorer i felten – kontinuerte målinger af hhv. sollys, O2 og CO2 (inkl. behandling med iltmetoden)
2. Abiotiske faktorers betydning for plantevækst – hvordan hhv. sollys, O2 og CO2 og næringsstofferne N og P påvirker algevækst
Materiale:
F12 i Holdnotesbogen
Yubio s. 1259-1264, 1281-1283, 1332-1336, 1341-1353, 1360-1362
Biologi i fokus s. 144-145, 131-132
https://www.studienet.dk/mikrobiologi/arbejdsmetoder/spektrofotometri
https://vandetsvej.dk/faglig-viden/renseanlaeg/grundviden/hvad-er-spildevand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
F13 Nervesystemet
Dette forløb handler om menneskets nervesystem.
Først arbejder vi med cellemembranen og membranprocesser med fokus på forskellen mellem aktiv og passiv transport. Vi arbejder kort med smertebegrebet, den forudsigende hjerne, optiske illusioner, nervesystemets opbygning og reflekser.
Nervecellens opbygning gennemgås, for derefter at gå i detaljer med membranpotentialet og aktionspotentialet. Dette følges af et fokus på synapsen inkl. transmitterstoffer, synapsetyper (hæmmende og fremmende) samt summation (tidslig og rummelig).
Vi berører et par nervesygdomme (epilepsi, multiple sklerose, alzheimers sygdom) og undersøger nervegiftes mekanismer (inkl. botox).
Vi arbejder teoretisk med alkohol og nikotins påvirkning på nervesystemet, hvorefter vi undersøger nikotins påvirkning på synapsen hos dafnier, samt vi undersøger hvordan et alkoholindtag på 0,5 promille påvirker kroppens præstationsevne.
Derudover udfører vi små forsøg med reflekser, reaktionsevne og sanser.
Case: Hvorfor er det smart at kunne mærke smerte?
Case: Mike - den hovedløse hane
Eksperimenter:
1. Optiske illusioner - små øvelser, der snyder ved at ”misbruge” hjernens model af verden
2. Sanseforsøg - bl.a. registrering af tryk og af temperatur, konfliktkort (ord vs. farver)
3. Nerveforsøg - bl.a. refleks på skinnebenet, forsøg med reaktionshastighed (1) prikkeleg i rundkreds, (2) grib en stok, (3) registrer lyd/lys
4. Alkohols påvirkning på præstation - hvordan et alkoholindtag på 0,5 promille påvirker hhv. reaktionsevne, motorik, hukommelse og balance
5. Nikotins påvirkning på puls hos dafnier – mikroskopering af hvordan dafniers puls påvirkes af nikotin
Materialer:
F13 i Holdnotesbogen
Yubio 3.2.8, s. 176-180
Yubio kap. 8, s. 393-418, 451-453, 459-462
Biologi i fokus 2. udgave, s. 46-48.
https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/reflekser/
https://screencast-o-matic.com/watch/cr6YQ8VXLyi
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2014keglesnegl.pdf?fbclid=IwAR3z5uNXBsLafEDIRqMnAnQos1eEtVt2twbWU-BBO9xSwIlW_62Avkrvy98
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/gift-og-modgift/nervegift/
https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=197
Nogle af forløbets problemstillinger
○ Hvorfor kan vi mærke smerte? Og hvorfor er det smart at kunne mærke smerte?
○ Hvordan oplever vores hjerne verden?
○ Hvorfor kan en høne løbe rundt uden hoved?
○ Hvorfor har små børn sværere ved finmotorik end voksne?
○ Hvordan kommunikerer hjernens celler med hinanden?
○ Hvordan kan et bid fra edderkoppen den sorte enke dræbe et menneske?
○ Hvordan påvirker nikotin mennesket og dets hjerne?
○ Hvorfor er det sværere at gå lige, når man er stærkt beruset?
Individuelle fremlæggelser af en selvvalgt biologifaglig podcast-episode, hvor man udfolder og underbygger et par delkonklusioner fra episoden, hvor man formidler en videnskabelig undersøgelse fra episoden, og hvor man giver forslag til en mulig SRP-problemstilling med afsæt i episoden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
F14 Mutationer og DNA-profiler
Mutationer: mindre DNA-mutationer, kromosommutationer og kromosomantalsmutationer
Downs syndrom – både translokation og trisomi-21
Mutagener
Epigenetik: methylering og acetylering
Kort om kræft
Bioinformatik: slægtskab, sekvensanalyse, fylogenetiske træer og alignments
DNA-profiler
STR-analyser
Etik ift. DNA-profiler og genomhåndtering
Eksperimenter:
1. Simulering af STR-analyse ud fra elefantstødtænder https://media.hhmi.org/biointeractive/click/elephants/dna/index.html
Materiale:
F14 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 22, s. 987-994, 997-1010, 1014-1016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
SRP7 Metoderne med BI og DA
- De 7 metoder i biologi
- Fokus på kliniske forsøg og befolkningsundersøgelser
- Placebo og nocebo
- Overblik over alle holdets biologiforsøg
- Arbejde med metodekort
- Idegenerering og refleksion over SRP-opgave
Se desuden "F14 Mutationer og DNA-profiler", da SRP7 egentlig er en del af forløb F14.
Inkl. tre-dags ekskursion til København med dansk. Her besøger vi bl.a. Illustreret Videnskab, Retsmedicinsk Afdeling og København Zoo.
Eksperimenter:
1. Angst (Kbh. Zoo) - hvordan ens puls reagerer på at holde en fugleedderkop eller kvælerslange
2. Dissektion af marsvin, høne og kakerlak (Kbh. Zoo) - komparativ anatomi (pattedyr, fugle, insekter) og tilpasning af arter
Materiale:
SRP7 i Holdnotesbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
F15 Genteknologi og CRISPR
Genteknologi
Etik ved håndtering af genomer
Gensplejsning ved transformation
CRISPR/Cas9
Gen knock-in
Gene drive
Eksperiment:
1. CRISPR i bakterier vha. transformation (Out of the blue) - at slukke for et gen i E. coli bakterier ved at indsætte donor-DNA med et stopcodon
Materiale:
F15 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 23, s. 1088-1091, 1101-1111
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/moderne-genteknologi/
Teorien fra øvelsesvejledningen om CRISPR
Dokumentar: Adam Bolt, "CRISPR - vi fikser dine gener (2019)" (91 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
SRP-forløb med HI - MiniSRP
Nazismens racehygiejne, genredigering og CRISPR
SRP-forløb med BI og HI, hvor vi har…
• Set på krav til en SRP-opgave
• Forholdt os til en konkret SRP-opgave
• Udarbejdet skelettet til en SRP-opgave i grupper
• Lavet refleksionsskrivning om eget SRP-projekt
• Brugt af chatbot som vejleder
Materiale:
SRP8 i Holdnotesbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
F16 Immunforsvaret og virus
Forløbets omdrejningspunkt er immunforsvaret, infektionsbiologi, ELISA og virus. Forløbet er udarbejdet ud fra følgende tre problemstillinger:
- PS1: Hvordan bekæmper kroppen en infektion?
- PS2: Hvert år bliver 2,7 millioner mennesker forgiftet af slanger. Hvordan kan vi udvikle hurtig diagnosticering og bedre behandling af slangebidsforgiftning?
- PS3: Hvad skyldes covid-19? Og hvordan virker vaccinen mod covid-19?
Immunforsvarets medfødte og specifikke/adaptive immunrespons
Antigen og antistof.
ELISA-test, LFA-test og anvendelsesmuligheder (graviditetstest, narkotest, slangegiftstest, covid-19-test mm.)
Opbygning og livscyklussen for virus med udgangspunkt i SARS-CoV-2, der forårsager sygdommen COVID-19.
Omgangssyge
Sygdomsforebyggelse med håndsprit og sæbe.
Kort om vacciner.
Case: "Fight the Bite" fra LIFE Fonden, hvor vi undersøger, hvordan antistoffer kan bruges til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning. Her udfører vi ELISA-test og LFA-test, og vi vurderer også ELISA-test og LFA-test som en diagnostisk test og undersøger produktion af modgift.
Eksperimenter:
1. Slangegifts effekt på blod - Fight the bite
2. Direkte ELISA (antigentest) - Fight the Bite
- undersøge hvilke antistoffer, der kan bruges til at identificere gift fra hhv. bushmastere, lanseslanger og klapperslanger.
3. LFA-test - Fight the Bite
- teste for tilstedeværelsen af antigener fra en bushmaster vha. en LFA-stick.
Materiale:
F16 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 1, s. 68-74
Yubio kap. 5, s. 258-276, 280-284
LIFE's materiale fra hjemmesiden https://undervisning.life.dk/fb
https://virus.systime.dk/?id=133
https://virus.systime.dk/?id=145
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/infektioner/sygdomme/hiv-og-aids/hiv-infektion-og-aids-oversigt/
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Norovirus-(Roskildesyge).aspx
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/vacciner_og_covid_19/vacciner/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
F17 Populationsvækst og populationsgenetik
Populationsvækst:
Eksponentiel vækst, logistisk vækst, bæreevne
Populationsbestemmelser:
Hvor mange individer består en population af?
Antal individer = S + F – D + I – E
Fangst-genfangst-metoden
Populationsgenetik:
Genetisk variation
De fire evolutionsmekanismer; 1) Naturlig selektion, 2) genetisk drift, 3) mutationer og 4) migration
Indavl
Allelfrekvenserne p og q
Genotypefrekvenserne p^2 og q^2 og 2pq.
Hardy-Weinberg-ligevægt, hvor forholdet i genotypernes sandsynligheder er: p^2 + q^2 + 2pq = 1,
De fem HW-kriterier:
1) tilfældig parring, 2) ingen migration, 3) ingen selektion, 4) ikke for lille population, 5) ingen mutationer
Eksperimenter:
1. Fangst-genfangst-metoden: Populationsbestemmelse af bønne-biller i et glas
- at bestemme antallet af ”biller” i en population ved den indirekte metode fangst-genfangst
Materiale:
F17 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 1, s. 37-39
Yubio afsnit 21.9, s. 974-977
Yubio afsnit 26.5.3, 26.5.4, s. 1283-1288
https://www.studienet.dk/populationsbiologi/populationsstoerrelser-og-vaekstmodeller
https://www.studienet.dk/populationsbiologi/bestemmelse-af-populationsstoerrelse
https://www.studienet.dk/populationsgenetik
https://www.zoo.dk/om-zoo/dyrene-i-zoo/forvaltning-af-dyrebestanden
https://www.studienet.dk/hardy-weinberg-loven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
F18 Energiomsætning
Stofskifte, katabolisme, anabolisme, ATP
Musklers opbygning og funktion
Muskelkontraktion
Stærkere muskler = tilpasning i motoriske enheder og/eller større muskelfibre (men ikke flere muskelfibre)
Muskeltræthed og alders påvirkning på muskelstyrke
Muskelfibersammensætning (type 1 og type 2).
Aerob og anaerob energiproduktion. Inkl. spaltning af CP
RQ og RE
De tre faser ved submaksimalt arbejde; iltdeficit, steady state, iltgæld
Opfriskning fra 1g. "Fra hvile til arbejde"
Katabolismen af glukose; glykolyse, mælkesyregæring, oxidativ decarboxylering, Krebs' cyklus, elektronstransportkæde, ATP-syntase
Enzymklasser
Eksperimenter
1. RQ-bestemmelse på kondicykel i respirationskammer
- at afgøre hvorvidt testpersonen mest forbrænder fedt eller kulhydrat ved en given belastning.
2. Submaksimal to-punktskonditest på kondicykel
- at bestemme kondital ud fra pulsmålinger ved to arbejdsintensiteter. (indirekte konditionstest)
3. Hvor kraftfuldt kan du spænde din hånd? (RFD)
- At måle hvor hurtigt underarmsmuskulaturen kan udvikle kraft ved at måle Rate of Force Development (RFD). Og at undersøge om RFD er afhængig af køn.
4. Små muskelforsøg - Forspænding, maksimal sammentrækningskraft (styrke), udholdenhed
- måle højden af lodrette hop, måle styrken ved hånddynamometer, måle tid for squat mod væg
Materiale:
F18 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 3, 159-164
Yubio kap. 9, s. 474-486, 508,
Yubio kap. 10, s. 528-535, 538-540
Yubio kap. 17, s. 790-796, 803-808, 813-821
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/traening-fysiologiske-biokemiske-aendringer/kroppens-stofskifte/
https://www.studienet.dk/arbejdsfysiologi
https://www.studienet.dk/fotosyntese-respiration/respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
F19 Fotosyntese, netto-effektivitet og forurening
Opsummering af: økosystem, biotiske og abiotiske faktorer, primærproducenter og konsumenter, fødekæde
Fotosyntese
• Grønkorn og klorofyl a og b
• Fotosyntesens lysafhængige proces
• Fotosyntesens lysuafhængige proces (Calvin cyklus)
• pH som mål for fotosyntesehastighed
Energistrømme
• BPP, NPP og R i planter (BPP=NPP+R)
• K, A, E, U, P og R i dyr. (K=E+U+P+R). (A=BP, NP=P=tilvækst)
• Respirationstab og energitab
• Brutto-effektivitet (P/K·100) og netto-effektivitet (P/A·100)
Kort om: Drivhusgasser, drivhuseffekt, klimaforandringer, bæredygtighed
Kort om forurening af søer: søens tre lag, den onde cirkel, iltsvind, randzoner
Eksperimenter:
1. Algedråber og fotosyntese med pH-indikator
- undersøge lysintensitetens effekt på fotosyntesen med pH som et indirekte mål.
2. Melormes netto-effektivitet
- bestemmelse af melormes netto-effektivitet med vægtændring som et indirekte mål
Materiale:
F19 i Holdnotesbogen
Yubio kap. 18, s. 841-852
Yubio kap. 26, s. 1272-1278
Yubio kap. 30, s. 1491-1494, 1499-1503, 1544-1549, 1576-1578
Biologi til tiden kap. 7.
https://www.studienet.dk/fotosyntese-respiration
https://www.studienet.dk/fotosyntese-respiration/fotosyntese
https://bio.systime.dk/index.php?id=178
https://faktalink.dk/emner/klimaforandringer#definition, https://climate-pact.europa.eu/about/climate-change_da
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
F22 Repetition
Elevfremlæggelser om tildelt emne fra pensum
Repetition af proteinsyntese
Info om skriftlig og mundtlig eksamen
Træning i et mundtligt eksamenssæt
Materiale:
F22 i Holdnotesbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51974789255",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51974789255",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51974789255"
}