Holdet 2022 24 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Martin Kjeldtoft Kristensen
Hold 2022 24 ol/d (3d ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den homeriske helt (Odysséen)
Titel 2 Drama og poetik - Antigone
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Gudsbilleder
Titel 5 Ovids metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den homeriske helt (Odysséen)

I dette forløb arbejder vi med genren, epos. Efter en grundig introduktion til emnet skal klassen selv kunne definere, hvad der karakteriserer genren, og hvilke karakteristika den homeriske helt dækker over. Gennem forløbet fokuserer vi særligt på, hvordan Odysseus løser de udfordringer og opgaver, han bliver sat på: Alene og udsat på faiakernes ø, sammen med sin besætning hos kykloperne og i kamp mod bejlerne på Ithaka. For at sætte den homeriske myte i perspektiv læser klassen Ovids udgave af Polyphemus-historien, og vi bringer Odysseus til nutiden via arbejdet med filmen, "O Brother, Where Art Thou".

Begrebsapparat:
Kléos
Timé
Oíkos
Xenía
Moíra
Kalokagathía
Do ut des
Antropomorfisme
Nóstos
Poeta doctus
Utopi vs. dystopi
Kosmos vs. kaos

Daktylisk heksameter
Patronymikon
Homerisk lignelse
Epitet
Formelvers
Mundtlig digtning
Epos

Kernestof: Ca. 38 sider
Supplerende stof: Ca. 5 sider

Undervisningstid: 22 timer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama og poetik - Antigone

Forløbet tager udgangspunkt i Aritoteles’ tragediekritik som den fremstilles i hans værk Poetikken. Hermed får eleverne et begrebsapparat de kan bruge i læsningen af både Antigone i oldtidskundskab og tragedielæsning i andre fag. Efter læsningen af Aristoteles læses Sofokles’ tragedie "Antigone" som tekst i sin egen ret med særligt fokus på de begreber vi har læst om hos Aristoteles, på hvad ‘det tragiske’ er, herunder den tragiske helt, samt på hvordan karaktererne forholder sig til hinanden.
Inden forløbets start overværede holdet Teater ZeBU’s opsætning af "Antigone"
og inddrog den i deres arbejde med teksten.

Fagbegreber:
Prolog
Episode
Stasimon
Kommos
Exodos
Fysis
Nomos
Oikos
Polis
Mythos
Mimesis
Katharsis
Eleos
Fobos
Peripeti
Anagnorisis
Hamartia
Desis
Lysis
Sofist/sofisme
Agon logon
Drama

Kernestof: Ca. 80 sider
Supplerende stof: Ca. 5 sider

Undervisningstid: 15 timer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arkitektur

Arkitektur: Kunstsøjle, arkitektur
Der eksamineres i ikke-gennemgået kunst.

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til, hvordan man fagligt ser på arkitektur som kunstform med henblik på at skærpe elevernes blik for den kunst der omgiver dem. Eleverne skal mere specifikt have indblik i den græske og romerske tempelarkitektur og dens efterliv.

Indhold:
Antikke monumenter:
Heratempel 1 ("Basilica"), Pæstum
Pantheon
Erechtheion
Olympieion

Moderne monumenter:
Lincoln Memorial, Washington D.C.
New York State Supreme Court Building, New York
Covent Garden Market, London
Vor Frue Kirke, Københavns domkirke, Kbh.
Silkeborg Hovedgård
Silkeborg Gl. Rådhus

Der skal således arbejdes med klassicisme, historicisme og modernisme.

Fagtermer:
Dorisk
Jonisk
Korinthisk
Krepis
Stylobat
Stereobat
Base
Søjleskaft
Søjletromle
Kannelure
Kapitæl
Anuli
Echinus
Volut
Helix
Abakus
Entasis
Kurvatur
Entablement
Arkitrav
Fascia
Frise
Triglyf
Metope
Guttae
Geison
Sima
Tympanon
Halvsøjle
Pilaster
Podium
Frontaltempel
Ornamentik
Bue
Kuppel
Antetempel
Dobbelt antetempel
Prostylt tempel
Amfiprostylt tempel
Peripteralt tempel
Dipteralt tempel
Pronaos
Naos/cella
Opisthodomos


Kernestof: Ca. 10 sider
Supplerende stof: Ca. 10 sider

Undervisningstid: 8 timer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gudsbilleder

Forløbet tager et moderne udgangspunkt i Netflix-serien, "Kaos", hvori de græske guder genfortolkes. Dernæst fokuseres der på et allerede kendt gudsbillede, nemlig de homeriske guder kendt fra Homer-forløbet. Efter læsning af et uddrag af "Odysseen" med fokus på gudernes antropomorfe træk samt det faktum, at de homeriske guder ikke blot skal frygtes, men også kan grines ad, har eleverne læst fragmenter af Xenofanes som eksplicit afviser det homeriske gudsbillede.
Herefter har eleverne læst "Hulelignelsen" fra Platons "Staten" for at stifte bekendtskab med hans filosofiske idealer, hvorefter vi har undersøgt det gudsbillede som Platon præsenterer som det, der må fortælles som led i opdragelsen og uddannelsen af de unge ledere (filosoffer) og vogtere (krigere).
Efter en kort introduktion til hellenismen og hellenistisk filosofi har eleverne læst to filosofiske breve, et af Epikur og et af Seneca, med henblik på at identificere deres gudsbillede samt hvilken rolle guderne skal spille i menneskelivet.
Afslutningsvis har eleverne sammenlignet teksterne ud fra et nærhedskriterium (i hvor høj grad interfererer guderne i menneskelivet).

Begrebsapparat:
antropomorfisme
metafysik
polyteisme
monoteisme

sokratisk/maieutisk metode
doxa
episteme

ataraxia/tranquilitas
hedone/voluptas
hedonistisk kalkyle
logos/ratio

Kernestof: Ca. 26 sider
Supplerende stof: Ca. 2 sider

Undervisningstid: 10 timer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ovids metamorfoser

I Ovids Metamorfoser optræder mange af de helte, guder, figurer og - i det hele taget - myter, som eleverne allerede har stiftet bekendtskab med. I dette forløb arbejder klassen derfor med at sætte ord på, hvad Ovid tilfører myterne, og hvordan budskaberne udstilles. Fokus ligger således både på Ovids leg med genren samt med de mytiske, historiske og psykologiske motiver. For at bringe Ovid til nutiden læses et uddrag af definitionen af narcissisme fra Lex.dk

Fagbegreber (som ved Homer):
Dólos
Kléos
Timé
Oikos
Xenía
Moíra
Kalokagathía
Patronymikon
Do ut des
Lignelse
Epitet
Formelvers
Poeta Doctus
Epos
Kosmologi
Teologi
Antropologi
Ætiologi
Deskriptivt udtryk
Normativt udtryk

Kernestof: Ca. 24 sider
Supplerende stof: Ca. 5 sider

Undervisningstid: 9 timer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer