Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Hans Balling
|
Hold
|
2022 24 ol/e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Odysseen
Vi læste Odysseen i udvalg: første sang vers 1-327, femte sang vers 1-281, sjette sang, niende sang og 23. sang vers 1-299.
Perspektiv: uddrag af James Joyce' Ulysses kapitel 13.
Fokus lå på Odysseus' projekt (hans hjemrejse) og karakter (den snu og sindrige) og på temaet natur og barbari versus kultur og civilisation. Et sidetema var gudernes rolle for menneskene og for handlingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Vi læste Sofokles' Kong Ødipus med fokus på plotstrukturen og på hovedpersonen og hans tragiske skæbne: hans udvikling fra ansvarsbevidst, pligtopfyldende konge til arrogant tyran optaget af opklaringen af sin egen identitet.
Som perspektiv undersøgte vi Freuds reception af tragedien og vurderede værdien af den psykoanalytiske fortolkning i lyset af Jean Pierre Vernants kritik.
Desuden så vi en opsætning af Sofokles' Antigone.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styr på guderne - miniprojekt
Vi læste Hesiods Theogoni vers 116-210 (de første guder), 453-506 (Zeus), 507-616 (Prometheus' list og afstraffelse, og gudernes "gave" til menneskene). Teksten handler om hvordan guderne blev til, og hvordan de olympiske guder med Zeus i spidsen kom til magten, og om de vilkår for den menneskelige tilværelse som eksistensen af guderne medfører, nemlig at man skal arbejde og stifte familie og ofre til guderne.
Perspektiv: Byrons digt Prometheus (om Prometheus som oprører mod tyranni)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sokrates/Platon
Vi læste
1) Sokrates' forsvarstale af Platon som en tekst der skal introducere til filosofisk refleksion med fokus på Sokrates' argumentation for muligheden og nødvendigheden af etisk erkendelse og argumentation, men også som en retorisk tekst (retstale), og
2) uddrag af Staten (Hulebilledet) med henblik på at forstå Platons idélære og hvordan den hænger sammen med Sokrates' argumentation for muligheden og nødvendigheden af etisk erkendelse.
Centrale begreber: dyd (aretè), kardinaldyderne visdom, retfærdighed, tapperhed, mådehold (og fromhed)
Et ennemgående tema var den filosofiske refleksions politiske dimension, herunder dens demokratikritiske potentiale.
Perspektiv: Svend Brinkmann om Sokrates i Politiken 21.05.2017
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metamorfoser
Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.
Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.
Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skulptur
Gennemgang af skulpturens udvikling fra arkaisk over klassisk og hellenistisk til romersk. Perspektiv: fokus på renæssance, barok og klassicisme (Thorvaldsen).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016683930",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016683930",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016683930"
}