Holdet 2022 24 ol/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Hans Balling
Hold 2022 24 ol/h (3h ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Odysseen
Titel 2 Medea
Titel 3 Styr på guderne
Titel 4 Demokrati
Titel 5 Skulptur
Titel 6 Sokrates
Titel 7 Metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Odysseen

Vi læste Odysseen i udvalg: første sang vers 1-327, femte sang vers 1-281, sjette sang, niende sang og 23. sang vers 1-299.

Perspektiv: uddrag af James Joyce' Ulysses kapitel 13.

Fokus lå på Odysseus' projekt (hans hjemrejse) og karakter (den snu og sindrige) og på temaet natur og barbari versus kultur og civilisation. Et sidetema var gudernes rolle for menneskene og for handlingen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medea

Vi læste Euripides' Medea med fokus på plotstruktur og karakterfremstilling.

Perspektiv: Gustav Möller: Den Skyldige (2018).

Perspektivteksten blev brugt til at diskutere spørgsmålet om tematikkens og tragikkens aktualitet.

Desuden så vi en opsætning af Sofolkes' Antigone.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styr på guderne

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati

Forløb om den antikke debat om styreformer og den gode stat med fokus på demokratiet, dets styrker og dets svagheder. I forfatningsdebatten hos Herodot (3.80-83) skitseres de tre styreformer demokrati, oligarki/aristokrati og monarki og deres styrker og svagheder. Den gamle oligark taler mod demokratiet og dets dyrkelse af frihed og lighed, som forsvares i Perikles' gravtale hos Thukydid (2.34-46) som i det hele taget formulerer det klassiske ideal for demokratiet som styreform og som livsform, og som vi perspektiverede til Abraham Lincolns Gettysburg Address.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sokrates

Vi læste Sokrates' forsvarstale af Platon som en tekst der skal introducere til filosofisk refleksion med fokus på Sokrates' argumentation for muligheden og nødvendigheden af etisk erkendelse og argumentation, men også som en retorisk tekst (retstale), og en tekst der problematiserer det politiske liv og især demokratiet.

Perspektiv: uddrag af Hal Kochs Hvad er demokrati? (1945)
Spørgsmålet til perspektivteksten var: Hvordan kan man se at Hal Koch i sit forsvar for demokratiet tager højde for Platons demokratikritik?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Metamorfoser

Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.

Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.

Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer