Holdet 2022 24 ol/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Hans Balling
Hold 2022 24 ol/t (3t ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iliaden
Titel 2 Ødipus
Titel 3 Styr på guderne
Titel 4 Symposion
Titel 5 Metamorfoser
Titel 6 Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iliaden

Vi læste Iliaden sang 1, 3, 6 (vers 235-529), 16 (med fokus på vers 1-101 og 684-867), 22 og 24.

Vi havde fokus på hovedkaraktererne Achilleus, Agamemnon, Menelaos, Patroklos, Hektor og Paris, deres indbyrdes relationer og hvad de hver især repræsenterer. Hertil kom deres samspil med de centrale kvindelige karakterer Helene og Andromache.

Et centralt tema var den heroiske ære og dens krav og omkostninger.

Perspektivtekst: Wolfgang Petersens film Troy fra 2004.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ødipus

Vi læste Sofokles' Kong Ødipus med fokus på plotstrukturen og på hovedpersonen og hans tragiske skæbne: hans udvikling fra ansvarsbevidst, pligtopfyldende konge til arrogant tyran optaget af opklaringen af sin egen identitet.

Som perspektiv undersøgte vi Freuds reception af tragedien og vurderede værdien af den psykoanalytiske fortolkning i lyset af Jean Pierre Vernants kritik.

Desuden så vi en opsætning af Sofokles' Antigone.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styr på guderne

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Symposion

Vi læste Platons Symposion med udeladelse af Eryximachos' og Alkibiades' taler.

Fokus lå på de forskellige nuancer af eros som fænomen og som begreb der præsenteres i løbet af teksten.

Læsningen var rettet mod introduktionen af idélæren i Diotimas taler og hvodan den forberedes af talerne af Faidros, Pausanias, Aristofanes og Agathon og af Sokrates kritik især af Agathons tale.

Derudover læste vi også tre digte af Sapfo som kontrast til Platons filosofiske tilgang, og to digte af Schack Staffeldt som perspektiv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Metamorfoser

Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.

Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.

Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer