Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Hans Balling
|
Hold
|
2022 24 ol/t (3t ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden
Vi læste Iliaden sang 1, 3, 6 (vers 235-529), 16 (med fokus på vers 1-101 og 684-867), 22 og 24.
Vi havde fokus på hovedkaraktererne Achilleus, Agamemnon, Menelaos, Patroklos, Hektor og Paris, deres indbyrdes relationer og hvad de hver især repræsenterer. Hertil kom deres samspil med de centrale kvindelige karakterer Helene og Andromache.
Et centralt tema var den heroiske ære og dens krav og omkostninger.
Perspektivtekst: Wolfgang Petersens film Troy fra 2004.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Vi læste Sofokles' Kong Ødipus med fokus på plotstrukturen og på hovedpersonen og hans tragiske skæbne: hans udvikling fra ansvarsbevidst, pligtopfyldende konge til arrogant tyran optaget af opklaringen af sin egen identitet.
Som perspektiv undersøgte vi Freuds reception af tragedien og vurderede værdien af den psykoanalytiske fortolkning i lyset af Jean Pierre Vernants kritik.
Desuden så vi en opsætning af Sofokles' Antigone.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styr på guderne
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Symposion
Vi læste Platons Symposion med udeladelse af Eryximachos' og Alkibiades' taler.
Fokus lå på de forskellige nuancer af eros som fænomen og som begreb der præsenteres i løbet af teksten.
Læsningen var rettet mod introduktionen af idélæren i Diotimas taler og hvodan den forberedes af talerne af Faidros, Pausanias, Aristofanes og Agathon og af Sokrates kritik især af Agathons tale.
Derudover læste vi også tre digte af Sapfo som kontrast til Platons filosofiske tilgang, og to digte af Schack Staffeldt som perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metamorfoser
Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.
Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.
Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skulptur
Gennemgang af skulpturens udvikling fra arkaisk over klassisk og hellenistisk til romersk. Perspektiv: fokus på renæssance, barok og klassicisme (Thorvaldsen).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016703963",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016703963",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016703963"
}