Holdet 2022 24 ol/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Maj Bluhme Korterman
Hold 2022 24 ol/u (3u ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Odysseus og kvinderne
Titel 2 Medea, misos vs. eros
Titel 3 skulpturanalyse
Titel 4 Platons idealstat, realitet eller utopi?
Titel 5 Ovids Metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Odysseus og kvinderne

Formål
I dette forløb skal vi have fokus på Odysseus som heltefigur og hvordan en heltetype blev karakteriseret i arkaisk tid. Derudover skal vi arbejde med de kvinder som Odysseus møder på sin hjemrejse (Kalypso, Nausikaa, Kirke og Penelope), og have fokus på idealkvinden og dennes modsætning, hvor dette samtidig sættes ind i en samfundsmæssig og historisk kontekst,
Derudover skal eleverne have en introduktion til guderne, samt hvilken rolle de spiller i Odysséen.
Vi skald desuden arbejde med genretræk og hvad der kendetegner eposgenren.

Indhold
- epos genretræk: epitet, lignelse, patronymikon, hexameter, kunstsprog, formelvers
- de græske guder (mythos)
- kønsroller
- den græske helt
- værdibegreber: kléos, timé, xenía, oíkos, bía, ethikos, dólos

Materiale
- 1. sang v. 1-19
- 5. sang v. 28-227
- 6. sang v. 1-250
- 10. sang v. 203-405
- 23. sang v. 85-240

Perspektivtekst: KIRKE af Madeleine Miller (2018) s. 187-189
(oversat fra engelsk i 2019 af Agnete Friis efter Circe)

Film: O' Brother Where Art Thou? (2000)

hjemmesider
Ribe Katedralskole (Odysséen referat): http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/odysseen.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medea, misos vs. eros

Formål
I dramaforløbet skal vi arbejde med Jason som heltefigur, samt Medea som kvindetype. Hvordan beskrives Jason som helt og hvilke karaktertræk kendetegner Medea. Derudover skal vi have fokus på misos vs. eros, og hvordan dette kommer til udtryk hos vores to hovedpersoner.
Desuden skal vi arbejde med drama og baggrunden for dette, med særligt fokus på drama i Athen. For at få et indblik i hvad der er særegent ved tragedien, skal vi arbejde med Aristoteles' begreber og se hvordan de passer på Medea.

Indhold
- drama
- værdibegreber: kléos, timé, xenía, oíkos, bía, ethikos, dólos
- kønsroller
- heltefigurer
- Aristoteles dramabegreber (katharsis, eleos, fobos, drama, mimesis, anagnorisis, hamartia, desis, peripeti, lysis)
- den tragiske helt
- misos vs. eros
- hybris nemesis

Materiale
Euripides: Medea, i overs. af  Marcel Lysgaard Lech, 2016

Perspektivtekst
Madeline Miller (2018 E bog) s. 280-285


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 skulpturanalyse

Formål
I dette forløb skal eleverne arbejde med skulpturere fra forskellige tidsperioder. Vi skal starter forløbet med de ældste skulpturer fra arkaisk tid og ser hvordan de skulpturerne ændrer sig, bl.a hvordan de bliver mere naturalistiske og hvordan der kommer større fokus på pathos.
Eleverne ska gennem en introduktion til skulpturernes samtid kunne sætte dem ind i en kulturhistorisk kontekst.

Indhold
- Skulpturanalyse: forsimpling af Erwin Panofskys (1892 - 1968) ikonografiske model
- tidsperioder: arkaisk tid, tidlig klassisk tid, højklassisk tid, senklassisk tid, hellenistisk tid
- perserkrigene
- de peloponnesiske krige
- demokrati i Athen
- demokrati vs. tyranni

Materiale
- Kleobis og Biton
- Peploskoren
- Kritiosdrengen
- Zeus eller Poseidon fra Kap Artemision
- diskoskasteren
- Vognstyreren fra Delfi
- Spydbæreren
- Atlet der binder sejrsbind
- Skraberen
- Den knidiske Afrodite
- Laokoongruppen
- Nike fra Samothrake
Romersk skulptur: Primaporta statuen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Platons idealstat, realitet eller utopi?

Formål
I filosofiforløbet skal vi arbejde med Platons tekster fra staten og Timaios Kritias, med fokus på Platons opfattelse af idealstaten.
Vi starter med en indføring i Platons basale filosofi og dualistiske verdenssyn ved hans skelnen mellem den fysiske (fænomenernes verden) og åndelige verden (idéernes verden).
Hvorefter vi skal se på hvilken type samfund Platon selv er en del af, herunder demokratiet i Athen, og Platons kritik af denne regeringsform.
Derefter skal vi se på Platons bud på en idealstat og dennes indretning, bl.a. hvordan statens ledere skal uddannes og hvilken rolle de resterende borgere skal tildeles. Desuden skal vi diskutere om Platons idealstat er mulig at realisere, hvor vi inddrager Atlantismyten som et billede på den ideelle stat.

Indhold
- demokrati (direkte vs. repræsentativt)
- fænomenernes verden og idéernes verden
- oligarki
- Atlantis
- dialektik
- Platons idealstat
- Atlantis

Materiale
- Timaios (uddrag)
- Kritias (uddrag)
- Hulebilledet, Staten 7. bog (uddrag)
- Platons syn på demokratiet, Staten 8. bog (uddrag)
- Om uddannelse og opdragelse, Staten 7. bog (uddrag)

modernes introduktion:
- The Matrix, 1999
- American Beauty, 1999

Perspektivtekst: H.C. Andersen: Skrubtudsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ovids Metamorfoser

Formål
I dette forløb skal vi læse uddrag af Ovids Metamorfoser, som belyser forskellige sider af kærlighed.
Derudover skal vi sammenligne Ovid med Homer mhp. epos genren, og se hvordan Ovid har større fokus på det psykologiske, via det indblik man får i karakterernes subjektive tanker og forestillinger.
Desuden kan vi til dels repetere de tidligere forløb, da der også indgår tragiske elementer i Metamorfoserne, og vi kan repetere epos genretræk og de græske/romerske guder.

Indhold
- kærlighed
- kønsroller
- epos genretræk: kunstsprog, epitet, formelvers, patronymikon, lignelse, hexameter
- værdibegreber: kléos, bía, timé, dólos, ethikós, oíkos
- hybris-nemesis


Materiale
- Pygmalion
- Ekko og Narcissus
- Pyramus og Thisbe
- Apollo og Daphne
- Myrrha

Lars and The Real Girl (2007) filmklip
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer