Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Pia Rau Ibsen
|
Hold
|
2022 24 re/xs (3xs re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Fokus i forløbet:
Introduktion til religionsfagets genstandsfelt og metoder (religionssociologien og religionsfænomenologien)
Indefra- og udefra
Ninian Smarts og Jens Peter Schjødts religionsmodeller
Religion i det senmoderne samfund.
Forløbet svarer til ca. 9 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi har indledningsvist arbejdet med den formative periode i islam. Derudover har vi arbejdet med:
De seks trosartikler med fokus på Gud, hans profeter, hans bøger og dommedag.
De fem søjler med fokus på især fasten og valfarten. I forbindelse med valfartsritualet har vi brugt van Genneps overgangsritualmodel, Podemanns ritual-mytemodel (myte, ritual, virkning/effikacitet). Vi har i forbindelse med effikacitet talt om opadrettet, indadrettet og udadrettet religiøsitet.
- Sharia (sharias 4 kilder samt forhold mellem sharia og vesten (demokrati etc.)).
- Formans forskellige positioner i Islam: fundamentalisme, modernisme, sekularisme og traditionalisme - samt forskellige moderne eksempler på fundamentalisme, sekularisme og modernisme.
Essentialisme og konstruktivisme
Gennem hele forløbet har vi fokuseret på religionsfænomenologiske størrelser som gudsopfattelse, frelsesopfattelse (trosretfærdighed og gerningsretfærdighed) og menneskeopfattelse.
Forløbet svarer ca. til 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mikael Rothstein: "Skal almindelige muslimer tage afstand fra islamisk terrorisme?", Politiken 16. jan. 2016
-
ISLAMKOMPENDIUM 2425.docx
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 92-103, 108-118, 246-248, 251-252, 255-256, 264
-
Det orange begrebsark.docx
-
Islampowerpoint 2024.pptx
-
”Muslimsk Dommedagsforståelse” fra Forman (s. 9-10 i komp.)
-
"Tronverset" (Sura 2,255) (s. 8 i kompendiet)
-
"Martyr", leksikonopslag fra Simonsen, Jørgen Bæk: "Politiken Islamleksikon" (2001)
-
Lille uddrag af Al Baghdadis tale: "Et budskab til muslimske krigere og den muslimske umma i Ramadanmåneden"
-
Ritualer24.pptx
-
UNDERSØGELSE AF RITUALER 3xs (1).docx
-
Sonja Morell Lundorff: Imad Malik: ”Det kan være lige meget om du faster, hvis du ikke udvikler dig som menneske”, religion.dk 9. maj 2019 (komp. s. 14-15)
-
A. Jeffery: Om at aflægge bekendelsen (s. 13 i kompendium)
-
”Bønnen. Sura 5. ”Bordet” vers 6” (s. 13 i kompendium)
-
”Sura 107: Håndsrækningen” ( s. 13 i kompendium)
-
"Abrahamlegenden - sammenhæng mellem myte og ritual" (se skema s. 18 i komp)
-
BBC Documentary: ”Pilgrimsrejse til Mekka" (2001) (se CFU)
-
"Menneskets behov ifølge Maslow", s. 272-275 i "Psykologiens Veje", Systime (2008) (komp. s. 20-23)
-
Michael Wolfe: "Valfartens idé" (1990) (komp. s. 19)
-
Aagard, Charlotte: "Interview med Bassam Tibi", Information 11. sep. 2002 (komp. s. 24-25)
-
Sharia2024.pptx
-
Sherin Khankan: ”Sharia er foreneligt med europæiske samfund” (26/4 2011, religion.dk) (se komp. s. 26-27)
-
Jakob Sheik: "Fra barndommens gade til kalifatets frontlinje", Politiken 28/2 2015
-
Hitzb ut Tahrir 30. maj 2019 Løbeseddel + facebookkommentarer
-
Torsten Thyren mfl: s. 66-70 i "Videnskabsteori for begyndere" (2007) (se teksten i pdf nedenfor)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Senmoderne religion - del 1
Fokus:
Forløbet, som er et samarbejde mellem historie og religion, omhandler senmoderne religion med særligt fokus på radikalisering i især islam, men også mere overfladisk i kristendom. I religion er vi i særlig grad dykket ned i:
- Forforståelsesproblemer
- Fundamentalismeteori (Forman og Steve Bruce)
- Omvendelsen - herunder Rambos omvendelsesteori
- radikaliseringstekster
- Sociologiske forklaringer på religiøsitet (deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om det rationelle valg samt søgen efter mening og tilknytning
- senmoderne træk
Anden del af forløbet afvikles i slutningen af året.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I forløbet har vi fokuseret på:
Den formative periode:
Den gamle pagt >< den nye pagt
Den kristne grundmyte (herunder Paulus' formulering om Jesus som den anden Adam)
Jesu forhold til Loven
Frelsesopfattelse (den nye pagt, trosretfærdiggørelse) menneskeopfattelse, gudsopfattelse og etik (sindelagsetik)- herunder næstekærlighed
Vi har kun overfladisk været omkring Luther og reformationen: retfærdiggørelse ved tro
Metodiske overvejelser:
udefra-indefra
Den religionsfænomenologiske metode og den historisk kritiske metode (udefra) >< den bogstavelige og den symbolske læsning af bibelen (indefra)
Religionsfaglige begreber som: hellig, profan, myte, kosmos, kaos, menneskesyn, gudssyn, frelsessyn, ritual, monoteisme, polyteisme, sekularisering
Forskellige kristne positioner i en moderne kontekst (moderat og radikal modernisme samt fundamentalisme)
Forløbet svarer ca. til 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristendomskompendium24ocr.pdf
-
"Verdens skabelse", 1. Mos. 1-2 (komp. s. 4-5)
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 59-62, 70-75
-
1.Mos. 3: "Syndefaldsmyten"
-
Peter Brock: ”Skabelsesmyten er en sand løgnehistorie" (20/9 2003)
-
"Den kristne grundmyte" fra Følner m.fl: "Kuplen, Muren, Graven" s. 161-162 (s. 0 i kompendiet)
-
"Den bibelske fortælling" , s. 133-136 i Schow-Madsen: "Kristendom i nutid" (2006) (svarer til s. 1-3 i kompendiet)
-
2. Mos. 19, 1-6 + 20, 1-17: "Åbenbaringen på Sinaj" (s. 9 i kompendiet)
-
1.Mos. 17, 1-14: "Omskærelsen" (s. 9 i kompendiet)
-
Mark 14, 1-2 + 14, 10-16, 20: ”Jesu død og opstandelse” (s. 10-13 i kompendiet)
-
DÅSBSRITUALET1992.docx
-
OVERGANGSRITUALER Pia.doc
-
Frederiksbergritualetdåben.docx
-
”Det største bud i loven” Matt. 22,34-40 (s. 17 i kompendiet)
-
Uddrag af ”Bjergprædiken” Matt. 5,21-30 + 5,38-48 (s. 16 i kompendiet)
-
Jødiske retninger skema (1).doc
-
3. Mos. 11, 1-8 (Loven om rene og urene dyr) (komp. s. 19)
-
Mark 7, 1-23 (Om rent og urent) (komp. s. 19)
-
2. Mos. 35, 1-3 (Overholdelse af sabbatten) (komp. s. 20)
-
Mark 2, 23-3, 6 (Aksplukningen på sabbatten + helbredelsen af manden med den visne hånd) (komp. s. 19)
-
Om den klassiske religionskritik, s. 17-21 i Religion i det senmoderne
-
Luk. 10,25-37: "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" (teksten står i kompendiet) Overvej hjemmefra, hvordan I i teksten kan få den viden i spil, som I allerede nu har om kristendommen:)) (Tænk i rød tusch = analyse)
-
Luk. 10,25-37: "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" (teksten står i kompendiet)
-
Model til tekstlæsning i religion 2025.docx
-
Næstekærlighedspræsentation25.pptx
-
Lutherpræs 1 2025.pptx
-
Uddrag af Martin Luther: Fortalen til Romerbrevet (kompendium)
-
Jens Forman: De kristnes religion s. 22-29 (om moderat og radikal modernisme samt fundamentalisme - s. 26-29 i komp.)
-
Deadline (2016): Ramsdal om opstandelse
-
Thomas Vibjerg: "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven" (interview med Per Ramsdal), 25/12 2014, Politiken (se kompendiet)
-
"Præsteløftet", s. 149-150 i "Ritualbog: gudstjenesteordningen" (1992) (kompendiet)
-
"Forsagelsen og Den apostolske trosbekendelse" (kompendiet)
-
Hvad skal man tro på som præst?
-
Kort evaluering krdom MED SVAR 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Forløbet fokuserer på den klassiske theravada-buddhisme med fokus på begreber som duhka, livshjulet, den ædle otte-leddede vej, de 4 hellige sandheder, dharma, skandhaerne, an-atman, loven om årsag og virkning, samsara, nirvana, middelvejen, karma, de tre rodårsager.
Vi har desuden talt om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme.
Forløbet svarer ca. til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Senmoderne religion - del 2
Vi arbejder videre med de faglige fokuspunkter fra klassens første forløb om senmoderne religion - især:
- Omvendelsen - herunder Rambos omvendelsesteori
- eklekticisme i det senmoderne
- senmoderne træk i religion
- Sociologiske forklaringer på religiøsitet (deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om det rationelle valg samt søgen efter mening og tilknytning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016715086",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016715086",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016715086"
}