Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Hans Balling
|
Hold
|
2022 24 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iliaden
Vi læste et udvalg af Iliaden med fokus på samspillet mellem hovedkaraktererne Achilleus, Agamemnon, Menelaos, Patroklos, Hektor, Paris, Priamos, Helene og Andromache. Et centralt tema var æresfølelsen og dens tragiske konsekvenser:
1. sang (konflikten mellem Achilleus og Agamemnon),
3. sang (tvekampen mellem Paris og Menelaos og Helenes udskældning af Paris),
6. sang vers 235-529 (Hektors samtale med Andromache og med Paris),
16. sang (kampen mellem Achilleus og Patroklos og Achilleus' drab på Hektor)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SRP 7 Metoderne: Menon
Vi læste Platons Menon i samarbejde med matematik med fokus på etik, erkendelsesteori og argumentation. Centralt var diskussionen i teksten af hvorvidt dyd kan læres og i hvilken forstand man kan sige at det at have dyd bygger på en form for erkendelse af hvad der er det moralsk rigtige.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SRP 7
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iliaden - afslutning
Vi læste 22. sang (kampen mellem Achilleus og Hektor og Achilleus' drab på Hektor) og 24. sang (Achilleus' forsoning med Priamos og Hektors begravelse).
Vi så Wolfgang Petersens Troy fra 2004 som perspektiv med fokus på hvad moderniseringen og remedieringen medfører for handlingsforløbet og karakterfremstillingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunsthistorie: skulptur
Gennemgang af skulpturens udvikling fra arkaisk over klassisk og hellenistisk til romersk. Perspektiv: fokus på renæssance, barok og klassicisme (Thorvaldsen).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Styr på guderne
Vi læste Hesiods Theogoni vers 116-210 (de første guder), 453-506 (Zeus), 507-616 (Prometheus' list og afstraffelse, og gudernes "gave" til menneskene). Teksten handler om hvordan guderne blev til, og hvordan de olympiske guder med Zeus i spidsen kom til magten, og om de vilkår for den menneskelige tilværelse som eksistensen af guderne medfører, nemlig at man skal arbejde og stifte hjem og ofre til guderne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Medea
Vi læste Euripides' Medea med fokus på plotstruktur og karakterfremstilling.
Perspektiv: Gustav Möller: Den Skyldige (2018).
Perspektivteksten blev brugt til at diskutere spørgsmålet om tematikkens og tragikkens aktualitet.
Desuden så vi en opsætning af Sofolkes' Antigone.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lykke
Vi læste Solons elegi om lykken (digt nr. 1 = nr. 18 i Holger Friis Johansens Fri mands tale), Aristoteles' fremstilling af den eudaimoniske etik i et udvalg af Den Nikomachæiske Etik, Epikurs brev til Menoikeus og Senecas fremstilling af stoisk etik i et udvalg af Om det lykkelige liv.
Der var fokus på at forstå de tre filosofiske retningers forståelse af dydsetikken som central i opnåelsen af det lykkelige liv.
Perspektiv: kapitel 1 af Svend Brinkmanns Ståsteder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Metamorfoser
Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Metamorfoser
Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.
Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition/perspektiv skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016717527",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016717527",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016717527"
}