Holdet 2022 24 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Hans Balling
Hold 2022 24 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iliaden
Titel 2 SRP 7 Metoderne: Menon
Titel 3 Iliaden - afslutning
Titel 4 Kunsthistorie: skulptur
Titel 5 Styr på guderne
Titel 6 Medea
Titel 7 Lykke
Titel 8 Metamorfoser
Titel 9 Metamorfoser
Titel 10 Repetition/perspektiv skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iliaden

Vi læste et udvalg af Iliaden med fokus på samspillet mellem hovedkaraktererne Achilleus, Agamemnon, Menelaos, Patroklos, Hektor, Paris, Priamos, Helene og Andromache. Et centralt tema var æresfølelsen og dens tragiske konsekvenser:
1. sang (konflikten mellem Achilleus og Agamemnon),
3. sang (tvekampen mellem Paris og Menelaos og Helenes udskældning af Paris),
6. sang vers 235-529 (Hektors samtale med Andromache og med Paris),
16. sang (kampen mellem Achilleus og Patroklos og Achilleus' drab på Hektor)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SRP 7 Metoderne: Menon

Vi læste Platons Menon i samarbejde med matematik med fokus på etik, erkendelsesteori og argumentation. Centralt var diskussionen i teksten af hvorvidt dyd kan læres og i hvilken forstand man kan sige at det at have dyd bygger på en form for erkendelse af hvad der er det moralsk rigtige.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRP 7 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Iliaden - afslutning

Vi læste 22. sang (kampen mellem Achilleus og Hektor og Achilleus' drab på Hektor) og 24. sang (Achilleus' forsoning med Priamos og Hektors begravelse).

Vi så Wolfgang Petersens Troy fra 2004 som perspektiv med fokus på hvad moderniseringen og remedieringen medfører for handlingsforløbet og karakterfremstillingen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunsthistorie: skulptur

Gennemgang af skulpturens udvikling fra arkaisk over klassisk og hellenistisk til romersk. Perspektiv: fokus på renæssance, barok og klassicisme (Thorvaldsen).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Styr på guderne

Vi læste Hesiods Theogoni vers 116-210 (de første guder), 453-506 (Zeus), 507-616 (Prometheus' list og afstraffelse, og gudernes "gave" til menneskene). Teksten handler om hvordan guderne blev til, og hvordan de olympiske guder med Zeus i spidsen kom til magten, og om de vilkår for den menneskelige tilværelse som eksistensen af guderne medfører, nemlig at man skal arbejde og stifte hjem og ofre til guderne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Medea

Vi læste Euripides' Medea med fokus på plotstruktur og karakterfremstilling.

Perspektiv: Gustav Möller: Den Skyldige (2018).

Perspektivteksten blev brugt til at diskutere spørgsmålet om tematikkens og tragikkens aktualitet.

Desuden så vi en opsætning af Sofolkes' Antigone.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lykke

Vi læste Solons elegi om lykken (digt nr. 1 = nr. 18 i Holger Friis Johansens Fri mands tale), Aristoteles' fremstilling af den eudaimoniske etik i et udvalg af Den Nikomachæiske Etik, Epikurs brev til Menoikeus og Senecas fremstilling af stoisk etik i et udvalg af Om det lykkelige liv.

Der var fokus på at forstå de tre filosofiske retningers forståelse af dydsetikken som central i opnåelsen af det lykkelige liv.

Perspektiv: kapitel 1 af Svend Brinkmanns Ståsteder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Metamorfoser

Hesiods Værker og dage vers 106-201: Vi læste beretningen om de fem menneskeslægter med fokus på tekstens fremstilling af civilisationsprocessen og dens omkostninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Metamorfoser

Ovids Metamorfoser: Vi læste indledningen om verdens og menneskets skabelse og de fire menneskealdre (første sang vers 1-162) med fokus på tekstens politiske og civliisationskritiske potentiale, og fortællingerne om Apollo og Dafne (første sang vers 452-567), om Ekko og Narcissus (tredje sang vers 344-510) og om Pyramus og Thisbe (fjerde sang vers 55-166) med fokus på 1) deres psykologiske aspekter og 2) digterens holdning til genren og materialet.

Perspektiv William Shakespeares En Skærsommernatsdrøm akt 5.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition/perspektiv skulptur

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer