Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 Id/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Julia Dalgaard, Liva Lyngholm Kjærsgaard Mortensen, Mikkel Holm Rasmussen
Hold
2022 22 Id/t (
1t Id
,
2t Id
,
2t Idø
,
3t Id
,
3t Idø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vi lærer hinanden at kende
Titel 2
Rytmisk opvarmning og spring
Titel 3
Basketball
Titel 4
Sundhed
Titel 5
MTB
Titel 6
Grundlæggende fysiologi og studietur
Titel 7
Ultimate
Titel 8
Pardans
Titel 9
SRO - træningslære
Titel 10
Anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 11
Ketchersport
Titel 12
Badminton - ketcherforløb
Titel 13
Flagfootball
Titel 14
Teamudvikling
Titel 15
Kampsport
Titel 16
Judo
Titel 17
Idrætshistorie, doping og sportswashing.
Titel 18
Eksamensforberedelse/casearbejde
Titel 19
Performance
Titel 20
Fysiologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vi lærer hinanden at kende
Et mini-forløb bestående af de første 3 lektioner. Forløbet udgør første intervention i PLF-projeketet Almendannelse i idræt.
Formålet med forløbet er:
- At skabe et trygt idrætsrum allerede fra den første lektion
- Påbegynde vejen til at blive en almendannet idrætsperson
I forløbet indgår desuden et spørgeskema. Formålene med dette er:
- Udgøre en baseline undersøgelse i forhold til elevernes placering af sig selv på 1. niveau i KVAS-modellen
- Undersøge elevernes oplevelse af det trygge idrætsrum -> opnå fælles forståelse for et trygt læringsmiljø
- Opnå kendskab til elevernes tidligere idrætsoplevelser og særlige forhold af betydning for idrætsdeltagelse -> hurtigere dannelse af relation mellem lærer og elev
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål om dine idrætserfaringer
En lille ekstra lektie: Du skal vide, hvor på klasselisten dit navn befinder sig :-) altså hvilket nr. man er.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rytmisk opvarmning og spring
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
I slutningen af forløbet arbejder vi desuden med kropsspænding, håndstand og forskellige forøvelser til kraftspring samt modtagning ved håndstand og forøvelser til kraftspring.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Udføre relevante øvelser der træner kropsspænding
- Udføre håndstand, rulle, forøvelse til kraftspring samt modtagning
TEORI:
- Musiktælling i idræt version 2.0
- Hvorfor varme op?
- Effekterne af opvarmning
- Selve musikken
- Bevægelseskvaliteter
Indhold
Kernestof:
Musiktælling i idræt vers. 2.0.docx
Læs følgende dokument og forsøg at tæl sangene hjemmefra.
Downloade din ebog - Idræt c+b, Yubio ved hjælp af dette link:
Fem af jer mangler at besvare spørgeskemaet: Erfaringer med idrætsundervisning. Det vil være sååå dejligt lige at få de sidste til at besvare det :-) Følg linket herunder. Takker på forhånd.
Video upload:https://padlet.com/MikkelHolm/62whkkvajhctgvq0
Som lektie skal I se de to videoer på side 1252 fra Yubio vedr. hoppeøvelser.
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 71-72, 1241-1242, 1246-1254
Link til Yubio
image.png
Link til bogen
QR-kode til padlet
Krav og skema til jeres rytmiske opvarmningsprogram_1t_2022.doc
Desuden skal I som lektie udvælge mindst én sang OG tælle antal takter for et bestemt stykke af sangen OG tag screenshot og kopier ind på elevfeedback her på lektionen. Se billede herunder for eksempel:
https://padlet.com/MikkelHolm/62whkkvajhctgvq0
Sørg for at I har styr på jeres opvarmningsprogram og musikken dertil, da I i dag skal teste det på en anden gruppe.
Opvarmningsgrupper: Gruppe 1 er på med opvarmning i dag. Gruppe 1 skal uploade deres færdige opvarmningsprogram i elevfeedbacken, så alle i gruppen har adgang til det. Sørg også for at alle i gruppen har adgang til musikken.
DGI Trænerguiden Gymnastik - Kraftspringi
Opvarmningsgrupper: Gruppe 2 er på med opvarmning i dag. Gruppe 2 skal uploade deres færdige opvarmningsprogram i elevfeedbacken, så alle i gruppen har adgang til det. Sørg også for at alle i gruppen har adgang til musikken.
Gruppe 3 skal være klar til at sætte grej frem kl. 12.50.
Se lektie i elevfeedback. I skal se videoen og besvare spørgsmålet.
Træn din håndstand, så du er klar til den store klasse challenge i håndstand :-)
Til klassenstime d. 7.3. Vi skal bruge en af jer til at indsamle barndomsbilleder. Hvem vil tage den tjans? :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Basketball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Trible-threat position
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
TEORI: Idræt c+b, Yubio
12.1 Basketballs historie
12.2 Regler, ide & organisering
12.6 Kan du score? -> Spændingsregulering (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Traveling | Basketball
https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 193-197, 534-535, 545
The Lay-Up: Power Lay-Ups, Reverse Lay-Ups and One-Step Lay-Ups | Basketball
Husk lektie om bip-test.
TIL JAKOB B, JOSEFINE, MIKKEL og OLINE - HUSK ALLERSIDSTE FRIST FOR INDBETALING til studieturen er i dag.
Som lektie til i dag skal I se videoen om "triplethreat position" og udvælg 4 fokuspunkter som I nedskriver i elevfeedback:The Triple Threat Position
Læs også kort 10.2.3 om læringstrinsmodellen, s. 443-444 i Yubio:
Tutor 2023.docx
HUSK at aflevere seddel om tutor 2023. Det er vigtigt og sjovt :)
Afsnit
I skal kunne huske BEEF til i dag.
Se https://www.youtube.com/watch?v=J4U-SmxrPgI
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sundhed
Indhold
Kernestof:
Som lektie til i dag skal I se videoen om "triplethreat position" og udvælg 4 fokuspunkter som I nedskriver i elevfeedback:The Triple Threat Position
Læs også kort 10.2.3 om læringstrinsmodellen, s. 443-444 i Yubio:
Tutor 2023.docx
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 534-535
HUSK at aflevere seddel om tutor 2023. Det er vigtigt og sjovt :)
Afsnit
I skal kunne huske BEEF til i dag.
Se https://www.youtube.com/watch?v=J4U-SmxrPgI
VIGTIGT: Hvis du har mulighed for at tage en MTB med, så gør det. Vi er lidt pressede i forhold til at have cykler til alle, så hvis bare nogle stykker af jer har jeres egne med, vil det være en stor hjælp.
3 tips til begynderen: Grundposition på MTB
Introduktion til MTB_teknik.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
MTB
Indhold
Kernestof:
VIGTIGT: Hvis du har mulighed for at tage en MTB med, så gør det. Vi er lidt pressede i forhold til at have cykler til alle, så hvis bare nogle stykker af jer har jeres egne med, vil det være en stor hjælp.
3 tips til begynderen: Grundposition på MTB
Introduktion til MTB_teknik.docx
Alle jer der havde cykler med sidste gang må meget gerne tage dem med igen, så vi er sikre på at have cykler nok :)
Hvis man ved man ikke kan deltage fysisk, skal I medbringe PC og sørge for at have Yubio downloadet. Så får I en opgave på dagen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Grundlæggende fysiologi og studietur
I samarbejde med BI har 2u arbejdet med fysiologi med særligt fokus på højdefysiologi i relation til studieturen i uge 35 2023.
I bogen "Idræt Teori og træning" har vi læst siderne 38-60 samt 72-79 og fokuseret på følgende faglige mål:
Energiomsætning / anaerobt og aerobt.
Respiration af fedt og glukose, glukolyse, CP.
Store kredsløb/lille kredsløb.
Energiomsætning under arbejde.
Arbejdets 3 faser.
Kulhydrat lagring.
Hæmoglobins iltbindingskurve.
Ilt partialtryk
Diffundering.
Bohr effekt.
Indhold
Kernestof:
Vi skal lige snakke kort om i morgen.
Genlæs lektien om reglerne for ultimate fra sidst. Og sørg for at være OBS på lektien vedr. test i jeres højde kompendie til imorgen,, 4./5. modul. s. 15-16 og 19-20
Medbring jeres kompendie om højdefysiologi til i dag og læss. 15-16 og 20-21. I behøver ikke forstå alle detaljer i dybden.
Husk vand og tøj til at løbe biptest udenfor.
Afsnit
Medbring den grønne bog.Skimlæs det I læste sidst, s. 38-42 med fokus på især figur 2.1 og 2.5.Se desuden denne video:Højdetræning, højdefysiologi, hæmatokrit, alkalose og væsketab
Teams-kanalen
2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 4.0 anonym.xlsx
Eksemplarisk datasät Højdefysiologi .xlsx
2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 4.2 til 2t i timen.xlsx
DRENGE 2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 3.0 anonym.xlsx
2023 Kompendium Højdefysiologi Studieture i Tyrol LRE.docx
Øvelsesguide til Ultimate: Forhåndskast
Se video og tag 3 fokuspunkter med.
Indledende team snak ift. klassekultur.
Sidste modul i skolen til SRP4. Resten skal laves derhjemme.
Vi prøver at fortsætte med lidt fysiologi. Medbring den grønne bog.Læs s. 72-79. Fokus på at forstå graferne. F.eks. er 3.7 lidt sjovt sat op. Stil spørgsmål til det sværeste som lektie i elevfeeback.
Matrixgruppearbejde om energiomsætning under arbejde inkl. mælkesyre og natrium kalium pumpen 2 ultimate.pptx
Læs inden dagens modul om, hvordan man 'stakker':Angrebstaktik - Stak.pdf Se også taktikken i praksis i disse korte videoer:Øvelsesguide til Ultimate: Stak - YouTubeUltimate 101: The Stack - YouTubeOg en lidt mere nørdet gennemgang (frivillig):Ultima
Vi har to moduler så ekstra vigtigt med ordentligt tøj, evt. lidt vand og frugt. I får ikke egentlig pause, men før fri.
Som lektie genlæser I lige lektien vedr. reglerne inkl. det om spirit of the game:
Læs 15.6 Spirit of the Game, s. 678-680 i yubio
Vi pauser lige fysiologi for at dykke ned i fairplay i sport.
Ingen lektier i dag.
Links til visual hjælp - tal ind over skærmoptagelsen af disse (sluk lyden!):
Muskler _ Idrætsportalen tværbro.pdf
Link
Opvarmning ved Ida G og buddy.
Læs om tværbrocyklus s. 52-53 i den grønne bog og tag bogen med.
Drejebog idræt c - trappe progression.docx
I dag laver vi kort opvarmning med rund bold. Så viser I jeres udvalgte øvelser i 20 min. og så kamp for resten. Næste gang egentlig turnering.Husk 1 ur pr. gruppe. Hvis I ikke var der sidst, kommer I en gruppe og laver deres øvelser.
Vi laver hold og finder det bedste.
Medbring bogen. Magnus den grønne. Læs om musklens opbygning samt som repetition om tværbrocyklus i bogen til i dag.
S. 51-53
Ingen lektier. Mød op i indendørssko eller bare tæer. Sokker OK.
Sæt jer i klassens ugegrupper i starten af alle lektioner:
Husk test. Medbring bogen!
I bør læse s. 51-57 (repetere) samt se videoen: (de første 6 min.)
Innowell e-learning: Introduktion til Muskelsystemet
Læs om vals s. 1309 i Yubio; svar på:1) Hvilken taktart danses der i?2) Hvilken dansefatning bruger man?3) Hvad er karakteristisk for vals?
Der er 9 der mangler at indsende/udfylde spørgesskema fra i tirsdags. Gør det til i dag. Det vil sige at 4 der var der, som kke fik gjort det færdigt. Vil I være søde lige at tjekke at I indsendte og ikke kun gemte til i dag? Jeg vil rigtig gerne hør
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ultimate
I Ultimate-forløbet er der lagt vægt på at forstå centrale elementer ved et kaosboldspil samt cut og baghåndskast som de tekniske aspekter.
Undervisningsformen har varieret imellem lærerstyring, gruppearbejde og pararbejde.
Faglige mål
- Disciplinnært:
At kunne udføre forhåndskast, baghåndskast, gribninger (krabbe/pandekage), og cuts.
At kunne indgå hensigtsmæssigt i stak conceptet.
At kunne dække op på tæerne med lavt tyngdepunkt.
At kunne forklare fokuspunkter for udførelsen af cuts og baghåndskast.
At kunne forklare og anvende læringstrinmodellen i en analyse af en given spilsituation.
At kunne relatere viden om aerobe/anaerob energiomsætning til konkrete oplevelser med ultimate.
At kunne redegøre for de vigtigste regler inden for ultimate.
Indhold
Kernestof:
Teams-kanalen
2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 4.0 anonym.xlsx
Eksemplarisk datasät Højdefysiologi .xlsx
2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 4.2 til 2t i timen.xlsx
DRENGE 2t, 2023, forsøg i DK og Østrig vers. 3.0 anonym.xlsx
2023 Kompendium Højdefysiologi Studieture i Tyrol LRE.docx
Øvelsesguide til Ultimate: Forhåndskast
Se video og tag 3 fokuspunkter med.
Indledende team snak ift. klassekultur.
Sidste modul i skolen til SRP4. Resten skal laves derhjemme.
Vi prøver at fortsætte med lidt fysiologi. Medbring den grønne bog.Læs s. 72-79. Fokus på at forstå graferne. F.eks. er 3.7 lidt sjovt sat op. Stil spørgsmål til det sværeste som lektie i elevfeeback.
Matrixgruppearbejde om energiomsætning under arbejde inkl. mælkesyre og natrium kalium pumpen 2 ultimate.pptx
Læs inden dagens modul om, hvordan man 'stakker':Angrebstaktik - Stak.pdf Se også taktikken i praksis i disse korte videoer:Øvelsesguide til Ultimate: Stak - YouTubeUltimate 101: The Stack - YouTubeOg en lidt mere nørdet gennemgang (frivillig):Ultima
Vi har to moduler så ekstra vigtigt med ordentligt tøj, evt. lidt vand og frugt. I får ikke egentlig pause, men før fri.
Som lektie genlæser I lige lektien vedr. reglerne inkl. det om spirit of the game:
Læs 15.6 Spirit of the Game, s. 678-680 i yubio
Vi pauser lige fysiologi for at dykke ned i fairplay i sport.
Ingen lektier i dag.
Links til visual hjælp - tal ind over skærmoptagelsen af disse (sluk lyden!):
Muskler _ Idrætsportalen tværbro.pdf
Link
Opvarmning ved Ida G og buddy.
Læs om tværbrocyklus s. 52-53 i den grønne bog og tag bogen med.
Drejebog idræt c - trappe progression.docx
I dag laver vi kort opvarmning med rund bold. Så viser I jeres udvalgte øvelser i 20 min. og så kamp for resten. Næste gang egentlig turnering.Husk 1 ur pr. gruppe. Hvis I ikke var der sidst, kommer I en gruppe og laver deres øvelser.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SRP 4
14-09-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Pardans
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen - i jive og engelsk vals
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger - i jive og engelsk vals
- Kunne flere forskellige dansevariationer - i jive og engelsk vals
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for jive og engelsk vals
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
Praktik-teori koblinger:
- føring
- kendetegn ved standard og latin samt grundlæggende kendetegn ved vals og jive
- indlæring af komplekse bevægelser herunder faserne i motorisk indlæring
- musiktælling i idræt
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer de nye dansetrin og skal lære venstredrejning samt whisk og chassé.Husk det er en god idé løbende at øve de praktiske faglige mål hjemme; især hvis det er meget nyt for en.
Sæt jer i klassens ugegrupper i starten af alle lektioner:
Information til værtselever Silkeborg Gymnasium 2023_rettet.docx Jeg vælger 2 værtselever i dag tilfældigt medmindre I er to, der gerne tager en for holdet:
Vi snakker lidt om føring og så skal I sammensætte en vals sekvens, og øve den i dag.
Produktkrav i dag:Optag jeres sekvens som video og vedlæg som link til f.eks. Studietube på elevfeedback. Alle skal lige skrive derinde, så hvis makkeren lægger ind, skriver man lige hvem det er.
Som lektie skal I hjemme øve det vi har lært indtil videre, 2x10 min. Grundtrin, dansefatning, højredrejning, whisk og chassé og evt. venstredrejning hvis man vil udfordres lidt. F.eks. søndag og mandag aften.
Skabelon til what the Vals og Jive - antal takter afslutning vild med dans.docx
Ingen lektier. Intro til jive.
Genlæs/læs videre i bogen. Læs s. 86-90ø som baggrundslæsning.Læs s. 90-95 i dybden med særligt fokus på hvordan man kan træne maksimal styrke. Svar f.eks. på1) Hvilke to faktorer afgør maksimal styrke?2) Hvad skal man gøre for at få større muskler?M
Jeg synes I skal tage tøj på, til at være aktive i dag. Vi går ned i motionsrummet og prøver lidt af.
Jeg tror vi er 3 lige nu. Jeg møder op i hal 1.Kan I stille 4-8 mand mod os i frokostpausen? Jeg skal nok lige få ordnet at I må spise i en time 🫣
Arbejdsfys 3 - Styrketræning.pptx
Danskernes idrætsdeltagelse.docx
Tid til at øve. De som skal lave forsøget næste uge, bør lige prøve det af i dag så vi kan være helt klar til næste uge.
Skabelon til what the Vals og Jive - antal takter afslutning vild med dans (1).docx
Lektie
Hør podcasten her som lektie til i dag.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
SRO - træningslære
I samarbejde med BI, arbejdede vi blodsukkerregulering og træningen virkning herpå.
Kernestof:
Musklens opbygning
Typer af grundtræning
Typer af muskeltræning
Tilrettelæggelse af styrketræning ift:
- pauser, gentagelser, belastning, RM, bevægelseshastighed
Neuralt drive
Tværbro-cyklus.
ATP
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Intro til jive.
Genlæs/læs videre i bogen. Læs s. 86-90ø som baggrundslæsning.Læs s. 90-95 i dybden med særligt fokus på hvordan man kan træne maksimal styrke. Svar f.eks. på1) Hvilke to faktorer afgør maksimal styrke?2) Hvad skal man gøre for at få større muskler?M
Jeg synes I skal tage tøj på, til at være aktive i dag. Vi går ned i motionsrummet og prøver lidt af.
Jeg tror vi er 3 lige nu. Jeg møder op i hal 1.Kan I stille 4-8 mand mod os i frokostpausen? Jeg skal nok lige få ordnet at I må spise i en time 🫣
Arbejdsfys 3 - Styrketræning.pptx
Sæt jer i klassens ugegrupper i starten af alle lektioner:
Danskernes idrætsdeltagelse.docx
Tid til at øve. De som skal lave forsøget næste uge, bør lige prøve det af i dag så vi kan være helt klar til næste uge.
Skabelon til what the Vals og Jive - antal takter afslutning vild med dans (1).docx
Lektie
Hør podcasten her som lektie til i dag.
baggrundsrapport final.pdf
OBS: HUSK FASTE i 13 timer, til 8.30! Jeg synes næsten bare man skal gøre det i solidaritet hvis man kan/må. Også i tilfældet at der er sygdom og vi pludselig mangler en forsøgsperson.I dag skal alle 9 forsøgspersoner og deres testledere lave forsøg.
Alle bør høre denne podcast til i dag og kunne svare spgm./vi gennemgår det torsdag:Claircast # 109 - Bente Klarlund Pedersen - Hold dig sund og rask - Claircast - Jette Harthimmer17.34-48.06 (som minimum).
I elevfeedback kan I svare på spørgsmålene ovenover og skrive det I når i timen.
resultater
Vi samler lidt op og snakker motivation. Vi har ikke så mange timer, så jeg pakker lige lidt lektier ind her i dag og og minder om den fra sidste time:Læs s. 139-141 i pdf og forsøg at forstå de 4 typer af ydre motivation.B - for bedre idræt (Motivat
Alle skulle have hørt denne podcast til i tirsdag og kunne svare spgm. til i dag..:Claircast # 109 - Bente Klarlund Pedersen - Hold dig sund og rask - Claircast - Jette Harthimmer17.34-48.06 (som minimum).
Kort tid til at emne shoppe ift. SRO.Gerne finde grupper (til vejl. mandag).
SRO vejledningsark 2023_24.docx Kig gerne kort på denne til i dag.
Skriv jer på der, hvor I tænker I helst vil skrive. Tilføj gerne nye titler. PADLET!
Forsøgspersonerne skal have fastet 13 timer før kl. 08.30.Mød i H3 8.10.Medbring den lilla bog, hvis man ikke er aktiv til forsøget.Vi skal:- udfylde data ark- udlevere målere (SN?) samt sukker.- ETU-
OBS: Der er 5 der mangler at indsende ETU fra sidste uge. Det skal I gøre i dag.
Mød i H3.
Data
Medbring den lilla bog, hvis man ikke er aktiv til forsøget.
Idrætsfagets metoder i større opgaver og projekter - SG version.docx
Metodekort og videnskabsteori.dotx
Videnskabsteori_SRP5 opdateret d. 20.09.23.pptx
Kigger på vejledningsarket. 10 min. til at udfylde det.
SRP5 - Hovedområder oversigt.docx
Lektie til SRP5 - Hvad er videnskabelig metode.docx
Som lektie skal I læse s. 1-3 samt se videoen fra s. 1. i ovenstående wordfil ift. videnskabelig metode.
De bolignære områders betydning for sundhed - Troelsen, Roessler, Nielsen og Toftager.pdf
Afsnit
Vi ser videoklip kort, kort generelt om idrætsdelen/træning og så tid til vejledning i grupperne.
OBS: medbring den lilla bog og læs. s. 146-150 i min bog. Det er de 4 første sider om sundhed - måske det starter ved 138-142.
Jeg prioriterer tid til vejledning i dag. Alle møder og så når jeg dem der har mest behov for det.Dvs. I skal læse lektien som forberedelse og arbejde videre; skriv kort resume om hvad lektien går ud på på elevfeedback. Det handler om det vi nåede fo
Husk at finpudse jeres trin i vals og jive til i dag.Vedlagt er de sange i skal danse til + de optalte versioner samt de kriterier I skal bedømme hinanden ud fra:Skabelon til what the Vals og Jive - antal takter afslutning vild med dans (3).docx Musi
image-20231218151234-1.png
I får lige 10 min. fra 8.15 til 8.25 til at øve jer inden vi gør indmarch.
Point afgivning
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Anatomi og bevægelsesanalyse
Anatomi og bevægelsesanalyse
Vi arbejder med kroppens anatomiske opbygning, herunder knogler, led og muskler. Der er fokus på at kunne analysere forskellige bevægelser med et anatomisk fokus, og der kobles til praktisk idræt igennem en projektopgave. Helt konkret er der her arbejdet med vristsparket i fodbold.
Fokuspunkter
- Genkendelse af musklerne i anatomikapitlet i ”Idræt – teori og træning”.
- Særligt ift. knæ, hofte, albue og skulderled.
- Forståelse af hvordan musklerne påvirker knogler og dermed skaber bevægelse af led.
- At kunne udtrykke sig anatomisk præcist – dvs. at benytte fagudtryk som fx koncentrisk, excentrisk, statisk kontraktion, agonister/antagonister osv. Begreber fra ”Idræt – teori og træning”.
- Genkendelse af knogler og led, med fokus på funktion (dvs. ikke fokus på navne).
Bevægelsesanalyse
- Der arbejdes med videoanalyse af en forhånd i padel.
- Der er fokus på beskrivelse af bevægelsen – herunder hvilke muskler der skaber bevægelse.
- Der er fokus på forspænding – herunder definition, hvor det skabes, hvilken effekt det har.
Indhold
Kernestof:
Her er klassens faste par og grupper for uge 50, 51 og 1
Medbring den grønne bog og læs som lektie side s. 10-15.
Asynkront modul. Lektien skal bruges. I skal være semiaktive.Deadline: Fredag kl. 18.00.
Opgave 1:Læs lektien og den vedhæftede PDF "Led- og muskellære".Beskriv eksempler på alle 5 typer led.Opgave 2:Planlæg et kort styrketræningsprogram derhjemme på ca. 30 min., hvor I som min. træner de nævnte muskler fra PDFen ovenover, og udfør det.
Led- og muskellære - hæfte - anatomi.pdf
Afsnit
Hvis hjemme:Jeg vil gerne have du laver en video derhjemme, hvor du 1) demonstrerer at du fortår servereglerne i pickleball samt 2) forklarer spillet generelt.Ad 1) bør du lave en bane og vise hvad der sker for hver serv og hvad man siger højt hver g
How to Play Pickleball
Se denne video og brug 6 min. på at nedskrive de vigtigste regler i elevfeedback som lektie. Man får 50% fravær hvis ikke man laver denne lektie. Deadline tirsdag 23.59.
Snak om afl. uge 6/terminsprøve uge.Snak om ETU.Intro til aflevering.Snak om transport til padel.
Sørg for at have læst lektien fra sidst vedr. ledtyper samt se denne video:
test
Knogle- og ledlære anatomi 1.ppt
image.png
Vær på Kejlstrupvej 87 senest kl. 8.10 omklædte og klar. Vi har baner fra 8.00-9.00, så I kan jo bare møde lidt i 8.00 og spille lidt for sjov. Koden er ovenover. Planlæg hjemmefra hvordan du kommer videre på gym. Vi har 3,5 time totalt med i dag og
Læs om reglerne og se to videoer om hhv. forhånd / baghånd.Noter i elevfeedback fokuspunkter for både baghånd og forhånd samt et par vigtige regler. 50% fravær hvis man ikke får det gjort (eller anden træls "straf").
Læs om skulderpartiet og -leddet s. 22-25 OG medbring bogen. Bogen skal med hver gang i dette forløb.
I dag skal alle have filmet en video af både baghånd samt forhånd.
243648
Lyset på banerne tændes kl. 7.50 hvis man er morgenfrisk!Tag gerne shorts med lommer i med.
Som lektie, bør I have styr på reglerne (se sidst) samt se videoerne om serv og flugtning:
Sørg desuden for, at I har dette link (americano) åben på telefonen:
americano.ninja
Vi har baner til 10.30.
Læs om hofteleddet.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Ketchersport
I forløbet arbejdes der med badminton, lidt pickleball og padel.
Der arbejdes med forskelle og ligheder blandt de forskellige slag i de 3 ketchersporte.
De faglige mål:
Padel:
Forstå spillets ide og regler.
Tekniske elementer:
• kunne udføre serv.
• kunne udføre sikre forhånds- og baghåndsgrundslag.
• kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
Taktiske elementer:
• Korrekt placering respektivt til: modtagning af serv, forsvarsposition, angrebsposition og afventning ift. at lade bold ramme bagvæg eller ej.
• Samarbejde med makker, herunder: kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen som udgangspunkt.
Serv:
Underhånd.
Start med armen højt. Ca. 90 grader mellem overkrop og overarm.
Lidt slice - åbent ketcherhoved. Backspin.
Hånd med bolden foran kroppen ud for forreste ben - plads til gennemsvinget.
Vægtskifte.
Sving igennem mod modsatte øre.
Sigt efter at den kommer lavt over nettet. Ram bolden omkring hoftehøjde.
Start ketcher højt for mere fart.
Badminton:
• Kort serv, clear, netdrop, lob, drive.
• Forhånds- og baghåndsslag
• Bevægelse på banen (benarbejde, lavt tyngdepunkt, hurtighed)
• Spilforståelse og placering af bolden
• Regler i single og double, banen samt pointtælling
Indhold
Kernestof:
Her er klassens faste par og grupper for uge 50, 51 og 1
Medbring den grønne bog og læs som lektie side s. 10-15.
Asynkront modul. Lektien skal bruges. I skal være semiaktive.Deadline: Fredag kl. 18.00.
Opgave 1:Læs lektien og den vedhæftede PDF "Led- og muskellære".Beskriv eksempler på alle 5 typer led.Opgave 2:Planlæg et kort styrketræningsprogram derhjemme på ca. 30 min., hvor I som min. træner de nævnte muskler fra PDFen ovenover, og udfør det.
Led- og muskellære - hæfte - anatomi.pdf
Afsnit
Hvis hjemme:Jeg vil gerne have du laver en video derhjemme, hvor du 1) demonstrerer at du fortår servereglerne i pickleball samt 2) forklarer spillet generelt.Ad 1) bør du lave en bane og vise hvad der sker for hver serv og hvad man siger højt hver g
How to Play Pickleball
Se denne video og brug 6 min. på at nedskrive de vigtigste regler i elevfeedback som lektie. Man får 50% fravær hvis ikke man laver denne lektie. Deadline tirsdag 23.59.
Snak om afl. uge 6/terminsprøve uge.Snak om ETU.Intro til aflevering.Snak om transport til padel.
Sørg for at have læst lektien fra sidst vedr. ledtyper samt se denne video:
test
Knogle- og ledlære anatomi 1.ppt
image.png
Vær på Kejlstrupvej 87 senest kl. 8.10 omklædte og klar. Vi har baner fra 8.00-9.00, så I kan jo bare møde lidt i 8.00 og spille lidt for sjov. Koden er ovenover. Planlæg hjemmefra hvordan du kommer videre på gym. Vi har 3,5 time totalt med i dag og
Læs om reglerne og se to videoer om hhv. forhånd / baghånd.Noter i elevfeedback fokuspunkter for både baghånd og forhånd samt et par vigtige regler. 50% fravær hvis man ikke får det gjort (eller anden træls "straf").
Læs om skulderpartiet og -leddet s. 22-25 OG medbring bogen. Bogen skal med hver gang i dette forløb.
I dag skal alle have filmet en video af både baghånd samt forhånd.
243648
Lyset på banerne tændes kl. 7.50 hvis man er morgenfrisk!Tag gerne shorts med lommer i med.
Som lektie, bør I have styr på reglerne (se sidst) samt se videoerne om serv og flugtning:
Sørg desuden for, at I har dette link (americano) åben på telefonen:
americano.ninja
Vi har baner til 10.30.
Læs om hofteleddet.
BEVÆGELSESANALYSE AF BAGGERSLAGET.docx
Som øvelse ift. afleveringen, øver vi os i bevælgelsesanalyse.
Idræt b Opgaver til nervesystemet.docx
Husk bogen.
Greb, baghånd, forhånd.
Mobil eksperiment...
Mobil eksperiment...Medbring bog.
Deadline fredag kl. 16.00.
2t arb selv 7 marts 24.docx
Drejebog idræt - trappe progression.docx
OBS: en del har blot afleveret drejebogen fra arbejd selv sidste torsdag. Som lektie kan I aflevere pointerne fra artiklen på denne lektion under elevfeedback og undgå fravær:
Ordbog - nervesystemet.docx
Vi har teori i hallen! Vær omklædte.
Læs s. 49-50 i den grønne bog om medfødte bevægelsesmønstre samt komplekse tillærte bevægelser til i dag.
Læs/genlæs s. 145-155 i lilla bog. Skimlæs det du allerede har set godt på før og dybdelæs med særlig fokus på Antonovsky s. 151-155. Maks. 25 min.
Projektarbejde om sundhed, træning og kropsidelaer i det senmoderne samfund - 2t 2024.docx
To videoer og læs om reglerne i Yubio:
Video 1:https://www.youtube.com/watch?v=H47o5uOV2Rc
Video 2:https://www.youtube.com/watch?v=CbmGhtK5A24&t
Læs s. 839-842 i Yubio, afsnit 22.2. Der følger er regelprøve.
OBS MEDBRING DEN LILLA BOG
2 lektier.
Stigmatisering
Få også gerne læst denne korte artikel til i dag!https://videnskab.dk/krop-sundhed/kan-man-vaere-overvaegtig-og-sund/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/forskere-overvaegt-er-sjaeldent-selvforskyldt/
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 426-433
1. Læs med fokus på forståelse af teorierne af Giddens, Ziehe og Goffman.
2. Sørg også for at have set jeres del af dokumentarene, så I ikke bruger tid på det i dag.
Pludselig mange ting jeg gerne vil at I læser; artiklerne herunder svarer på mange af spørgsmålene fra sidst.
Se denne til i dag og husk 3 fokuspunkter til i dag:https://www.youtube.com/watch?v=i3_y0iUHMvQ
https://soundcloud.com/viden-i-spil/er-jeg-god-nok-unge-kropsidealer-og-dopingforebyggelse#c=326&
Husk sko :) Vi repeterer serv, drive og clear.
Case 1.docx Sørg for at have afleveret podcasten i lectio.I dag får I lidt p2p feedback inden vi prøver at øve eksamenstypen i idræt B.
Medbring bøgerne!
Google Forms: Sign-in
Hvis man vil løbe med Ingrid ude, kan I tage tøj til en lille biptest som en starter. Ellers arbejder vi videre med prøveeksamen.
Se dokumentet fredag 17/5.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Badminton - ketcherforløb
Badminton
Formålet med forløbet er primært en grundlæggende indføring i tekniske færdigheder.
Fokus læres basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, der kan anvendes i kamplignende spil.
Hvad skal du kunne efter dette forløb:
• Kende til slagene serv, drop, netdrop, lob og smash
• Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
• Beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
• Rimelig beherskelse af netdrop fra både forhånd og baghånd
• Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv.
• Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
• Være bekendt med de vigtigste regler i badminton:
- Der spilles bedst a 3 sæt
- Der spilles til 21 point i hvert sæt
- Man skal vinde med 2 overskydende i et sæt
- Der spilles med running score
- Spilleren skal altid serve diagonalt
- Ved lige point serves fra højre side
- Ved ulige point serves fra venstre side
- Den, der vinder pointet, skal serve bagefter
- I single er ”side-grøfter” ikke med
- I double er alle ”grøfter” med
- Doubleserven må ikke lande i bageste ”grøft”
- Vindes serveretten i double, skiftes server
Bedømmelseskriterier:
- Dine evner i forhold til de ovenfor nævnte tekniske og taktiske færdigheder
- fysisk kapacitet
- forståelse for samarbejdsrelationer (den gode duel)
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Hvis hjemme:Jeg vil gerne have du laver en video derhjemme, hvor du 1) demonstrerer at du fortår servereglerne i pickleball samt 2) forklarer spillet generelt.Ad 1) bør du lave en bane og vise hvad der sker for hver serv og hvad man siger højt hver g
How to Play Pickleball
Se denne video og brug 6 min. på at nedskrive de vigtigste regler i elevfeedback som lektie. Man får 50% fravær hvis ikke man laver denne lektie. Deadline tirsdag 23.59.
Snak om afl. uge 6/terminsprøve uge.Snak om ETU.Intro til aflevering.Snak om transport til padel.
Sørg for at have læst lektien fra sidst vedr. ledtyper samt se denne video:
test
Knogle- og ledlære anatomi 1.ppt
image.png
Vær på Kejlstrupvej 87 senest kl. 8.10 omklædte og klar. Vi har baner fra 8.00-9.00, så I kan jo bare møde lidt i 8.00 og spille lidt for sjov. Koden er ovenover. Planlæg hjemmefra hvordan du kommer videre på gym. Vi har 3,5 time totalt med i dag og
Læs om reglerne og se to videoer om hhv. forhånd / baghånd.Noter i elevfeedback fokuspunkter for både baghånd og forhånd samt et par vigtige regler. 50% fravær hvis man ikke får det gjort (eller anden træls "straf").
Læs om skulderpartiet og -leddet s. 22-25 OG medbring bogen. Bogen skal med hver gang i dette forløb.
I dag skal alle have filmet en video af både baghånd samt forhånd.
243648
Lyset på banerne tændes kl. 7.50 hvis man er morgenfrisk!Tag gerne shorts med lommer i med.
Som lektie, bør I have styr på reglerne (se sidst) samt se videoerne om serv og flugtning:
Sørg desuden for, at I har dette link (americano) åben på telefonen:
americano.ninja
Vi har baner til 10.30.
Læs om hofteleddet.
BEVÆGELSESANALYSE AF BAGGERSLAGET.docx
Som øvelse ift. afleveringen, øver vi os i bevælgelsesanalyse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Flagfootball
Flagfootball, MH
Faglige mål (praktiske):
- Mestring af de tekniske færdigheder:
o Kunne kaste en gribelig bold, justeret efter hvem man kaster til.
o Kunne gribe gribelig kastede bolde, med to hænder.
Brug øjnene aktivt
o At kunne udføre et ”3 step drop”.
o At kunne udføre et handoff
o At kunne modtage et handoff
Nærmeste arm øverst
Lade bolden ramme maven
o Løbe WR ruter med skarpe kropsfinter
Hitch rute
o Kunne lave skarpe cuts som RB.
o Backpedal teknik.
o RB drills - hurtigt fodarbejde
Udføre spin move med lavt tyngdepunkt og kraftigt 2. isæt
- Taktisk:
o Tage hensigtmæssige beslutninger ift. kast af bolden som QB:
Ud over sidelinjen, kaste ind i løbebane o.l.
o Have forståelse for rutetræet og rutekoncepter.
o Have forståelse for zoneopdækning vs. mandsopdækning.
o Brug af verbal og nonverbal kommunikation hensigtsmæssigt.
Teori:
- spillets basale regler og ide
- kommunikationens 3(4) usandsynligheder
- læringstrinsmodellen
- de 4 boldspilsfamilier
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal I læse afsnit 16.2 om reglerne i flagfootball i Yubio:
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 395-399, 687-692
Husk tøj til at være ude - gerne fodboldstøvler.
Idrætsfagets metoder i større opgaver og projekter Silkeborg Gymnasium 1.docx
3t, modul 1, 140824, dreyfus.pptx
Læringstrinmodellen - opfatte vurdere beslutte handle .png
Læs s. 54-61 øverst af Dreyfus teksten. Brug ca. 25 min. Fokus på kendetegn ved de 5 forskellige niveauer. OBS: der er både alm. scan samt OCR behandlet.
HUSK INDESKO :)Vi løber biptest og spiller for resten.
Fra I har fået disse hold, begynder jeres teamudviklingsproces. Det handler både om det sociale, det faglige teoretiske samt præstation på banen. Bl.a. er det vigtigt at I bruger tiden effektivt når vi er ude på banen, særligt når I er det 3. hold de
Planlægning af træning fremadrettet.
Motivation og målsætning - læs fra Yubio.docx
Motivation og målsætning - udfyld selv.docx
Tag den grønne bog med.
Se https://www.youtube.com/watch?v=FJ68yf0WEXM
Tag 3 fokuspunkter med.
Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=p_3GIMD_eY0
Til Christian, Jakob Skyum, Josefine, Marius og Tobias
U.S.A. vs. Italy Men Flag Football Championship at 2022 World Games Highlights
Master the Hitch and Comeback Routes with AJ Sebastiano
God ide at skimlæse s. 159-163 øverst (uden roller) i PDF "B for bedre idræt" til i dag.
Caseopgave FC Dynamit - 2022 - fokus pa_ teamets stadier og kohæsion.docx
B - for bedre idræt (Motivation og målsætning, Team og hold).pdf
Repeter løberuterne fra i fredags.
image.png
https://docs.google.com/document/d/1IaIgH2PghxkfplMcuMIqW5MAf8O8QRH8tFBMR_U_IUk/edit?usp=sharing
https://padlet.com/MikkelHolm/qur6rr869flpfdij
Læs om spændingsregulering, s. 148 nederst til 154 i "B for bedre idræt".
Læs s. 156-159 til i dag.
https://padlet.com/MikkelHolm/3t-team-kontrakter-c72x4ex78n5qmfkb
Fantasy league:Sleeper
Løbeprogram niveau 3 træningsprojekt 2022.docx Løbeprogram niveau 2 træningsprojekt 2022.docx Løbeprogram niveau 1 træningsprojekt 2022.docx
Se denne om et konkret passing play:https://www.youtube.com/watch?v=Gocsu4LHHTM
Se video om three step drop:https://www.youtube.com/watch?v=ukiYYXh3LDU
Træningsturnering. God tid til kamp. Fra 9.40-9.50 sørger de 8 teams selv for at varme op - team 2 og 3 starter på bane 1 og 5 og 6 på bane 2. I skal give jeres team et navn efter i dag.
Opsamling på ringelmann effekt - tænk tilbage på i fredags (træningsturnering) og på teori i onsdags hvor I i grupper skulle præstere.
Vi evaluerer på formatet for turneringen - et forslag er, at vi tilfældigt ombryder et hold, der er 5 hold. Så skal alle hold sige velkommen til nyt medlem og .Og der er kun 1 hold, der står over hvor man effektivt teamudvikler, og så 4 kampe bagefte
Program:
Læs om kommunikation her - OBS. på at der skrives om undervisningssituationer.
Qvortrup tekst - komunnikationens 3 usandsynligeder - undervisningens konktekst.docx Læs om kommunikation her - OBS. på at der skrives om undervisningssituationer.
Det kan være en god idé at genlæse siderne om aerob træning til planlægning af jeres sidste par uger; s. 100-103 til i dag.
Intro afl. 01
Afstemning.
Vi arbejder videre i de nye hold.
Lidt vanskelig tekst, men prøv :)Hornstrup et al_ Systemisk ledelse_ Autopoiese.pdf Originals. 1-4. Fokus på begrebet autopoiese. Dvs. de første 4 sider i pdfen - 1. er blot en forside.
Hornstrup et al_ Systemisk ledelse_ Autopoiese.docx OCR
Læse spørgsmål
Vi snakker afl. 01.
I møder op og laver øvelser fra forløbet - for at vise de faglige mål:
Dagens spørgsmål: kan et kast i flagfootball isoleret set betragtes som godt eller skidt?
https://padlet.com/MikkelHolm/3t-id-24-25-teamudvikling-69zm79fnndtovrps3t Id - 24/25 - teamudvikling
Velkommen til DIN - Dagens Idrætsfaglige Nyhed 3t 2425.docxHer kan I redigere.
Vi ser Ikaros og starter nyt forløb.
Afsnit
Ellers se den til i morgen. I dag ser vi resten af filmen færdig og laver en kort team øvelse for at øve os i at anvende vores viden om kommunikation. Næste gang snakker om vi om blød magt, men få gerne se videoen til i dag.
Se den korte video til i dag. Forklar i elevfeedback hvad der menes med blød magt.
https://www.youtube.com/watch?v=buRcg1Gsn2Y
I sætter selv resten af filmen Ikaros tilbage. Der mangler 57 min. Jeg kommer desværre ikke. Jo hurtigere I sætter den på, jo hurtigere har I pause.
Senest i aften 23 skriver I 3-5 sætninger om anden halvdel i elevfeedback
I dag får I mulighed for at finpudse de sidste detaljer inden endelig turnering næste uge.
Vi spiller kamp ude! Husk fornuftigt tøj og fodtøj
OBS: lektie til tirsdag er en podcast - gør den klar til cykelturen eller en rask gang trav i weekenden.
miniprojekt om Ikaros - 3t 2024.docx
Læs afsnit 9.6.1 samt 9.6.2 i Yubio.
49.59.
Fejesving i hagekorsets skygge
Som lektie skal du høre de første 30 min. af denne podcast:
Sørg for at Yubio er downloadet (igen) og klar på computeren.
Organiseringen og værdierne bag OL_ _ faktalink.pdf
JD og MH er dommere på hver bane ift. spot af tackling, LOS og vurdering af scoringssituationer.
Kampprogram 3t 24.xlsx
Præcis kl. 14.20 starter 1. kamp. I sørger selv i teamsene at være varme og klar der inkl. flag. Vi er færdige 15.10.
Fløjte starter kamp - hold 1 starter bare - forsvar må være klar.Hvis man ikke har flag på, må gå ud eller være med men ikke avancere bolden.Bane A er den der er tættes på omklædning Tæl 15, ca. 8 min. kampe. Nævnte navn sørger for at komme hen med r
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Teamudvikling
Sideløbende med flagfootball som det praktiske forløb, arbejdes der med teamudvikling som teoretisk forløb.
Faglige mål:
At eleverne får kendskab til og kan koble praksis til følgende begreber:
- definition af et team.
- 5 stadier i et holds udvikling
- Dreyfus 5 niveauer
- spændingsregulering
- synergi/ringelmann effekten.
- roller
- kohæsion
- kommunikation, herunder:
autopoiese, eksformation, information, kommunikationens 3 usandsynligheder, effektiv kommunikation samt verbal og non-verbal kommunikation.
Undervejs blev der foretaget en draft, der gjorde muligt at opleve tilegnelsen af et nyt holdmedlem på en ny måde med god mulighed for at koble til teori.
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal I læse afsnit 16.2 om reglerne i flagfootball i Yubio:
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 395-399, 687-692
Husk tøj til at være ude - gerne fodboldstøvler.
Idrætsfagets metoder i større opgaver og projekter Silkeborg Gymnasium 1.docx
3t, modul 1, 140824, dreyfus.pptx
Læringstrinmodellen - opfatte vurdere beslutte handle .png
Læs s. 54-61 øverst af Dreyfus teksten. Brug ca. 25 min. Fokus på kendetegn ved de 5 forskellige niveauer. OBS: der er både alm. scan samt OCR behandlet.
HUSK INDESKO :)Vi løber biptest og spiller for resten.
Fra I har fået disse hold, begynder jeres teamudviklingsproces. Det handler både om det sociale, det faglige teoretiske samt præstation på banen. Bl.a. er det vigtigt at I bruger tiden effektivt når vi er ude på banen, særligt når I er det 3. hold de
Planlægning af træning fremadrettet.
Motivation og målsætning - læs fra Yubio.docx
Motivation og målsætning - udfyld selv.docx
Tag den grønne bog med.
Se https://www.youtube.com/watch?v=FJ68yf0WEXM
Tag 3 fokuspunkter med.
Se denne: https://www.youtube.com/watch?v=p_3GIMD_eY0
Til Christian, Jakob Skyum, Josefine, Marius og Tobias
U.S.A. vs. Italy Men Flag Football Championship at 2022 World Games Highlights
Master the Hitch and Comeback Routes with AJ Sebastiano
God ide at skimlæse s. 159-163 øverst (uden roller) i PDF "B for bedre idræt" til i dag.
Caseopgave FC Dynamit - 2022 - fokus pa_ teamets stadier og kohæsion.docx
B - for bedre idræt (Motivation og målsætning, Team og hold).pdf
Repeter løberuterne fra i fredags.
image.png
https://docs.google.com/document/d/1IaIgH2PghxkfplMcuMIqW5MAf8O8QRH8tFBMR_U_IUk/edit?usp=sharing
https://padlet.com/MikkelHolm/qur6rr869flpfdij
Læs om spændingsregulering, s. 148 nederst til 154 i "B for bedre idræt".
Læs s. 156-159 til i dag.
https://padlet.com/MikkelHolm/3t-team-kontrakter-c72x4ex78n5qmfkb
Fantasy league:Sleeper
Løbeprogram niveau 3 træningsprojekt 2022.docx Løbeprogram niveau 2 træningsprojekt 2022.docx Løbeprogram niveau 1 træningsprojekt 2022.docx
Se denne om et konkret passing play:https://www.youtube.com/watch?v=Gocsu4LHHTM
Se video om three step drop:https://www.youtube.com/watch?v=ukiYYXh3LDU
Træningsturnering. God tid til kamp. Fra 9.40-9.50 sørger de 8 teams selv for at varme op - team 2 og 3 starter på bane 1 og 5 og 6 på bane 2. I skal give jeres team et navn efter i dag.
Opsamling på ringelmann effekt - tænk tilbage på i fredags (træningsturnering) og på teori i onsdags hvor I i grupper skulle præstere.
Vi evaluerer på formatet for turneringen - et forslag er, at vi tilfældigt ombryder et hold, der er 5 hold. Så skal alle hold sige velkommen til nyt medlem og .Og der er kun 1 hold, der står over hvor man effektivt teamudvikler, og så 4 kampe bagefte
Program:
Læs om kommunikation her - OBS. på at der skrives om undervisningssituationer.
Qvortrup tekst - komunnikationens 3 usandsynligeder - undervisningens konktekst.docx Læs om kommunikation her - OBS. på at der skrives om undervisningssituationer.
Det kan være en god idé at genlæse siderne om aerob træning til planlægning af jeres sidste par uger; s. 100-103 til i dag.
Intro afl. 01
Afstemning.
Vi arbejder videre i de nye hold.
Lidt vanskelig tekst, men prøv :)Hornstrup et al_ Systemisk ledelse_ Autopoiese.pdf Originals. 1-4. Fokus på begrebet autopoiese. Dvs. de første 4 sider i pdfen - 1. er blot en forside.
Hornstrup et al_ Systemisk ledelse_ Autopoiese.docx OCR
Læse spørgsmål
Vi snakker afl. 01.
I møder op og laver øvelser fra forløbet - for at vise de faglige mål:
Dagens spørgsmål: kan et kast i flagfootball isoleret set betragtes som godt eller skidt?
https://padlet.com/MikkelHolm/3t-id-24-25-teamudvikling-69zm79fnndtovrps3t Id - 24/25 - teamudvikling
Velkommen til DIN - Dagens Idrætsfaglige Nyhed 3t 2425.docxHer kan I redigere.
Vi ser Ikaros og starter nyt forløb.
Afsnit
Ellers se den til i morgen. I dag ser vi resten af filmen færdig og laver en kort team øvelse for at øve os i at anvende vores viden om kommunikation. Næste gang snakker om vi om blød magt, men få gerne se videoen til i dag.
Se den korte video til i dag. Forklar i elevfeedback hvad der menes med blød magt.
https://www.youtube.com/watch?v=buRcg1Gsn2Y
I sætter selv resten af filmen Ikaros tilbage. Der mangler 57 min. Jeg kommer desværre ikke. Jo hurtigere I sætter den på, jo hurtigere har I pause.
Senest i aften 23 skriver I 3-5 sætninger om anden halvdel i elevfeedback
I dag får I mulighed for at finpudse de sidste detaljer inden endelig turnering næste uge.
Vi spiller kamp ude! Husk fornuftigt tøj og fodtøj
OBS: lektie til tirsdag er en podcast - gør den klar til cykelturen eller en rask gang trav i weekenden.
miniprojekt om Ikaros - 3t 2024.docx
Læs afsnit 9.6.1 samt 9.6.2 i Yubio.
49.59.
Fejesving i hagekorsets skygge
Som lektie skal du høre de første 30 min. af denne podcast:
Sørg for at Yubio er downloadet (igen) og klar på computeren.
Organiseringen og værdierne bag OL_ _ faktalink.pdf
JD og MH er dommere på hver bane ift. spot af tackling, LOS og vurdering af scoringssituationer.
Kampprogram 3t 24.xlsx
Præcis kl. 14.20 starter 1. kamp. I sørger selv i teamsene at være varme og klar der inkl. flag. Vi er færdige 15.10.
Fløjte starter kamp - hold 1 starter bare - forsvar må være klar.Hvis man ikke har flag på, må gå ud eller være med men ikke avancere bolden.Bane A er den der er tættes på omklædning Tæl 15, ca. 8 min. kampe. Nævnte navn sørger for at komme hen med r
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Kampsport
Kampsport
Kickboksning:
Benarbejde
Parader
Jab (hurtigt, albue lige op, vende knytnæve)
Hook (høj albue)
Højre kryds (brug af centralbevægelse)
Front kick (ram med fodballe, samme arm ned)
Roundhouse kick
Judo:
Praktisk:
Rullefald og faldeteknik (forlæns, begge sider; forlænge faldtiden/kontakttiden med jorden og afbløde slag på krop via slag med arme)
Kasteteknik (O goshi og o soto gari)
(fokus på balancebrydning,)
Gulvkamp (holdegreb, vendeteknikker; brug af tyngdepunkt)
Sammensætning af kampsekvens
Formålet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kampsport.
Eleverne skal kunne:
- Arbejde med sin modstander niveaudifferentieret (uke >< tori)
- Udøve basale kampteknikker (holdegreb, vendeteknikker og kast og fald)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
Kernestof:
Yubio s. 781-800
Supplerende materiale:
Film om judo kamp:
https://www.youtube.com/watch?v=6qhJFqAHMd0
(til 5.30)
Indhold
Kernestof:
Til de skadede; mød op omklædte og medbring PC:Mini-arbejdskravsanalyse af fysiske krav i judo 3t 2425.docx
Kickboxing Training : Basic Kickboxing Techniques
I dette forløb skal vi primært være i hal 2c nederst og have en masse måtter frem. Ift. tøj, skal I have tøj som kan tåle man hiver lidt i det samt bare tæer. Sørg for at sætte håret op og tag alle smykker af (gælder alle modulerne i dette forløb).Go
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 920-923
Læs afsnit 24.1 om kampsportens historie med fokus på familietræet over de bløde og hårde kampsporter.
Vi mødes omklædte ved BKM Arena kl. 11.20.
Adresse:Borgergade 83, det gamle fri bikeshop
Ingen lektier andet end at sørge for at planlægge transport og få pakket en god idrætstaske med lidt vand og frugt.
Saudi Arabia: Freedom in the World 2024 Country Report | Freedom House
Vi arbejder videre med OL 1936 og starter på at perspektivere til Qatar 22.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321608012045
Spørgeskema i timen
Velkommen til DIN - Dagens Idrætsfaglige Nyhed 3t 2425.docxHer kan I redigere.
Se denne til i dag:The Qatar World Cup Explained - Episode One
Genlæs noter fra sidst til i dag.
Fortsat arbejde fra i går.
Qatars Vm - en succes spørgsmålstegn.docx
The Qatar World Cup Explained - Episode Two
Se videoen til i dag og udfyld 2-5 sætninger herom i elevfeedback.
Vi snakker om afl. 01 som I har fået kommentarer på.
kap-4_kilde-14.pdf TEKST 1
kap-4_kilde-13.pdf TEKST 2
kap-4_kilde-12.pdf TEKST 3
Værktøjskassen 2 (1).pdf
Kildebehandling, OL 1936
ingen lektier. Vi arbejder med nogle historiske kilder i mindre grupper og I får tid til projektet.
image.png
I møder på Århusvej sportscenteret, århusvej 45. Vær omklædte og klar 11.15. Dobbeltmodul, så medbring vand og frugt. Tøj som man kan hive lidt i og tag smykkerne af.Det er længe vi er aktive, så vigtigt med ordentlig tøj hvor I kan komme af med varm
Besøg på Silkeborg SportscenterVi mødes ved lougen ved hovedindgangen 11.15:
Fedt hvis I kan nå at se disse tohttps://www.youtube.com/watch?v=KeIPk8O58zs
miniprojekt om Ikaros - 3t 2024.docx
Få læst jeres rettelser til i dag til afl. 01.
Oplæg og så afleverer I det foreløbige projekt i elevfeedback, så jeg kan se hvor langt I er nået.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/migrantarbejdere-vil-blive-udnyttet-og-mange-vil-doe
Arbejdsspørgsmål sport og fascination.docx
Sportens fascination ocr.docx
Sidste tid til Ikaros. I får ca. 40 min. i dag.
Vi mødes på Aarhusbakken kl. 13.10 omklædte og klar.
I skal se disse videoer til i dag og være obs. på omklædning/smykker/tøj til at komme af med varme. Regn med 1,5 time aktivitet, med en enkelt pause indimellem.
Hofte kaste:https://www.youtube.com/watch?v=VLYKx-Fwhxg
Rullefald:https://www.youtube.com/watch?v=5n_Qjeia2n8
Frigørelse:https://www.youtube.com/watch?v=BiiotxRlBz4
Regner med I går 14.45.
Stærke arme og store lår: Kan du gætte atletens sportsgren?
Skabelon arbejdskrav.docx
Arbejdskravsanalyse.png
judo-physiological-profile-sportsmedicine-franchini.pdf
Medbring den grønne trænings bog. I får tid til at starte på jeres træningsprojekt rapport, der skal afleveres uge 50.
Upload din video fra judo her til i dag - én fil:
Vi er inde og kickboxer videre.
FUS samtaler - forbered jer via dette dokument til i dag.FUS-samtaler id b.docx
SRP mulige emner Idræt B.pptx
Vi arbejder med arbejdskravsanalyse for judo vs. kickboxing og I ønsker grupper til eksamen.
Udfyld spørgeskema om eksamensgrupper til i dag. Jeg laver grupperne mandag. Se også gerne PP om SRP i idræt nederst hvis I ikke kommer.
Kontoret svarede at lektionen skal beholdes her. Tilgengæld siger jeg lidt om SRP med idræt, som kan være rart at vide for alle inden I skal fagshoppe næste uge.
I dag samler vi op og I laver til sidst én video (man kan f.eks. bruge tiktok eller klippe sammen i aften, af en sekvens, der indeholder. Afleveres som én fil på teams under "opgaver".
Hermed overblik over de tekniske elementer i dette forløb; brug ca. 20 min. på at repetere/øve derhjemme ud fra det du mest har behov for at øve:
Se hvad en performance dans f.eks. kan være her:The Irrepressibles - In This Shirt | Jan Ravnik
Og læs s. 1-4 i denne pdf.Performanceguide.pdf
FUS samtaler i dag:
FUS-samtaler id b.docx - forbered fokus til i dag.
Arbejdskravsanalyse - 3t 24 - grupperArbejdskravsanalyse - Idræt B 3t.pptx Arbejdskrav - vejledning.docx
Som lektie bør I alle læse PDFen s. 2-4 med fokus på abstract, introduction og tabel I - forklar hvad den viser til i dag. Søg på "ectomorph endomorph mesomorph". Maks. 20 min.
Udfyld spørgskema fra i torsdags og læs om BESS i Yubio.
Need to know - grundlæggende teori, vi løbende refererer tilbage til i dette forløb:Læs afsnit 30.8, s. 1262-1264 til i dag i Yubio 22-25. Prøv selv at lave den samme bevægelse (f.eks. et fejesving) derhjemme og varér ift. space; forskellige planer,
I får ca. 30 min. inden til færdiggørelse, før I fremlægger i mindre grupper. Skriv jer ind på arket herunder, så jeg ved hvem der har arbejdet med hvad (og dermed hvem der fremlægger for hvem) senest kl 21.00 12/12.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse - Idrætsportal.docx
Mød i H1
Ingen.
Nanna og Oline.Jensi og Maggi har en juleleg klar.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Judo
Kampsport
Praktisk:
Rullefald og faldeteknik (forlæns, begge sider; forlænge faldtiden og afbløde slag på krop via slag med arme)
Kasteteknik (balancebrydningbenkast, hoftekast)
Gulvkamp (holdegreb, 2 vendeteknikker og frigørelsesteknikker; tyngdepunkt pointe).
Sammensætning af kampsekvens
Teori:
Kampsport: bløde vs. hårde.
Kobling til træningsfysiologi og arbejdskrav.
Japansk kampkultur
Formålet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende indsigt i basale teknikker fra judo og øve
Eleverne skal kunne:
- Arbejde med sin modstander niveaudifferentieret (uke >< tori)
- Udøve basale kampteknikker (holdegreb, vendeteknikker og kast og fald)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp som afsluttende produkt.
Kernestof:
Yubio s. 781-800
Supplerende materiale:
Film om judo kamp:
https://www.youtube.com/watch?v=6qhJFqAHMd0
(til 5.30)
Indhold
Kernestof:
Til de skadede; mød op omklædte og medbring PC:Mini-arbejdskravsanalyse af fysiske krav i judo 3t 2425.docx
Kickboxing Training : Basic Kickboxing Techniques
I dette forløb skal vi primært være i hal 2c nederst og have en masse måtter frem. Ift. tøj, skal I have tøj som kan tåle man hiver lidt i det samt bare tæer. Sørg for at sætte håret op og tag alle smykker af (gælder alle modulerne i dette forløb).Go
Yubio Idræt C + B (2022) ebog; sider: 920-923
Læs afsnit 24.1 om kampsportens historie med fokus på familietræet over de bløde og hårde kampsporter.
Vi mødes omklædte ved BKM Arena kl. 11.20.
Adresse:Borgergade 83, det gamle fri bikeshop
Ingen lektier andet end at sørge for at planlægge transport og få pakket en god idrætstaske med lidt vand og frugt.
Saudi Arabia: Freedom in the World 2024 Country Report | Freedom House
Vi arbejder videre med OL 1936 og starter på at perspektivere til Qatar 22.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321608012045
Spørgeskema i timen
Velkommen til DIN - Dagens Idrætsfaglige Nyhed 3t 2425.docxHer kan I redigere.
Se denne til i dag:The Qatar World Cup Explained - Episode One
Genlæs noter fra sidst til i dag.
Fortsat arbejde fra i går.
Qatars Vm - en succes spørgsmålstegn.docx
The Qatar World Cup Explained - Episode Two
Se videoen til i dag og udfyld 2-5 sætninger herom i elevfeedback.
Vi snakker om afl. 01 som I har fået kommentarer på.
kap-4_kilde-14.pdf TEKST 1
kap-4_kilde-13.pdf TEKST 2
kap-4_kilde-12.pdf TEKST 3
Værktøjskassen 2 (1).pdf
Kildebehandling, OL 1936
ingen lektier. Vi arbejder med nogle historiske kilder i mindre grupper og I får tid til projektet.
image.png
I møder på Århusvej sportscenteret, århusvej 45. Vær omklædte og klar 11.15. Dobbeltmodul, så medbring vand og frugt. Tøj som man kan hive lidt i og tag smykkerne af.Det er længe vi er aktive, så vigtigt med ordentlig tøj hvor I kan komme af med varm
Besøg på Silkeborg SportscenterVi mødes ved lougen ved hovedindgangen 11.15:
Fedt hvis I kan nå at se disse tohttps://www.youtube.com/watch?v=KeIPk8O58zs
miniprojekt om Ikaros - 3t 2024.docx
Få læst jeres rettelser til i dag til afl. 01.
Oplæg og så afleverer I det foreløbige projekt i elevfeedback, så jeg kan se hvor langt I er nået.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/migrantarbejdere-vil-blive-udnyttet-og-mange-vil-doe
Arbejdsspørgsmål sport og fascination.docx
Sportens fascination ocr.docx
Sidste tid til Ikaros. I får ca. 40 min. i dag.
Vi mødes på Aarhusbakken kl. 13.10 omklædte og klar.
I skal se disse videoer til i dag og være obs. på omklædning/smykker/tøj til at komme af med varme. Regn med 1,5 time aktivitet, med en enkelt pause indimellem.
Hofte kaste:https://www.youtube.com/watch?v=VLYKx-Fwhxg
Rullefald:https://www.youtube.com/watch?v=5n_Qjeia2n8
Frigørelse:https://www.youtube.com/watch?v=BiiotxRlBz4
Regner med I går 14.45.
Stærke arme og store lår: Kan du gætte atletens sportsgren?
Skabelon arbejdskrav.docx
Arbejdskravsanalyse.png
judo-physiological-profile-sportsmedicine-franchini.pdf
Medbring den grønne trænings bog. I får tid til at starte på jeres træningsprojekt rapport, der skal afleveres uge 50.
Upload din video fra judo her til i dag - én fil:
Vi er inde og kickboxer videre.
FUS samtaler - forbered jer via dette dokument til i dag.FUS-samtaler id b.docx
SRP mulige emner Idræt B.pptx
Vi arbejder med arbejdskravsanalyse for judo vs. kickboxing og I ønsker grupper til eksamen.
Udfyld spørgeskema om eksamensgrupper til i dag. Jeg laver grupperne mandag. Se også gerne PP om SRP i idræt nederst hvis I ikke kommer.
Kontoret svarede at lektionen skal beholdes her. Tilgengæld siger jeg lidt om SRP med idræt, som kan være rart at vide for alle inden I skal fagshoppe næste uge.
I dag samler vi op og I laver til sidst én video (man kan f.eks. bruge tiktok eller klippe sammen i aften, af en sekvens, der indeholder. Afleveres som én fil på teams under "opgaver".
Hermed overblik over de tekniske elementer i dette forløb; brug ca. 20 min. på at repetere/øve derhjemme ud fra det du mest har behov for at øve:
Se hvad en performance dans f.eks. kan være her:The Irrepressibles - In This Shirt | Jan Ravnik
Og læs s. 1-4 i denne pdf.Performanceguide.pdf
FUS samtaler i dag:
FUS-samtaler id b.docx - forbered fokus til i dag.
Arbejdskravsanalyse - 3t 24 - grupperArbejdskravsanalyse - Idræt B 3t.pptx Arbejdskrav - vejledning.docx
Som lektie bør I alle læse PDFen s. 2-4 med fokus på abstract, introduction og tabel I - forklar hvad den viser til i dag. Søg på "ectomorph endomorph mesomorph". Maks. 20 min.
Udfyld spørgskema fra i torsdags og læs om BESS i Yubio.
Need to know - grundlæggende teori, vi løbende refererer tilbage til i dette forløb:Læs afsnit 30.8, s. 1262-1264 til i dag i Yubio 22-25. Prøv selv at lave den samme bevægelse (f.eks. et fejesving) derhjemme og varér ift. space; forskellige planer,
I får ca. 30 min. inden til færdiggørelse, før I fremlægger i mindre grupper. Skriv jer ind på arket herunder, så jeg ved hvem der har arbejdet med hvad (og dermed hvem der fremlægger for hvem) senest kl 21.00 12/12.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse - Idrætsportal.docx
Mød i H1
Ingen.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Idrætshistorie, doping og sportswashing.
Forløbet begyndte med et mini-projekt, der have fokus på doping, sport og politik. Med udgangspunkt i dokumentaren Ikaros, har vi undersøgt den russiske dopingskandale i Sotji 2014. Vi har forsøgt at afdække hvilke motiver, der kan ligge bag nationers interesse i at afvikle store sportsbegivenheder. Miniprojektet blev afsluttet med en diskussion om, hvorvidt motiverne bag og efterfølgende resultat af Vinter OL i Sochi, kan sidestilles med OL i Berlin 1936.
Undervejs i forløbet har eleverne fokuseret på idrætslige organisationer, herunder dens opbygning, udvikling og de korruptionssager der har været forbundet med organisationen. Korruption generelt inden for sportens verden er også blevet berørt, herunder hvilken betydning det har for sporten (sportens fascination, sportens ånd og væsen).
Begreberne hård og blød magt har været helt centrale i forløbet til både at undersøge Qatar som stat samt til at diskutere, hvorfor stater har interesse i at afholde slutrunder og hvorvidt det er noget der bidrager til øgning af et lands magtposition, soft disempowerment eller noget helt tredje. I denne sammenhæng er VM i Qatar 2022 blevet sammenlignet med VM i Rusland i 2018. Igen er det blevet diskuteret hvor denne magtkamp staterne imellem placerer sporten.
Projektet afsluttes med en skriftlig dimension, to og to.
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte ved BKM Arena kl. 11.20.
Adresse:Borgergade 83, det gamle fri bikeshop
Ingen lektier andet end at sørge for at planlægge transport og få pakket en god idrætstaske med lidt vand og frugt.
Saudi Arabia: Freedom in the World 2024 Country Report | Freedom House
Vi arbejder videre med OL 1936 og starter på at perspektivere til Qatar 22.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321608012045
Spørgeskema i timen
Velkommen til DIN - Dagens Idrætsfaglige Nyhed 3t 2425.docxHer kan I redigere.
Se denne til i dag:The Qatar World Cup Explained - Episode One
Genlæs noter fra sidst til i dag.
Fortsat arbejde fra i går.
Qatars Vm - en succes spørgsmålstegn.docx
The Qatar World Cup Explained - Episode Two
Se videoen til i dag og udfyld 2-5 sætninger herom i elevfeedback.
Vi snakker om afl. 01 som I har fået kommentarer på.
kap-4_kilde-14.pdf TEKST 1
kap-4_kilde-13.pdf TEKST 2
kap-4_kilde-12.pdf TEKST 3
Værktøjskassen 2 (1).pdf
Kildebehandling, OL 1936
ingen lektier. Vi arbejder med nogle historiske kilder i mindre grupper og I får tid til projektet.
image.png
I møder på Århusvej sportscenteret, århusvej 45. Vær omklædte og klar 11.15. Dobbeltmodul, så medbring vand og frugt. Tøj som man kan hive lidt i og tag smykkerne af.Det er længe vi er aktive, så vigtigt med ordentlig tøj hvor I kan komme af med varm
Besøg på Silkeborg SportscenterVi mødes ved lougen ved hovedindgangen 11.15:
Fedt hvis I kan nå at se disse tohttps://www.youtube.com/watch?v=KeIPk8O58zs
miniprojekt om Ikaros - 3t 2024.docx
Få læst jeres rettelser til i dag til afl. 01.
Oplæg og så afleverer I det foreløbige projekt i elevfeedback, så jeg kan se hvor langt I er nået.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/migrantarbejdere-vil-blive-udnyttet-og-mange-vil-doe
Arbejdsspørgsmål sport og fascination.docx
Sportens fascination ocr.docx
Sidste tid til Ikaros. I får ca. 40 min. i dag.
Vi mødes på Aarhusbakken kl. 13.10 omklædte og klar.
I skal se disse videoer til i dag og være obs. på omklædning/smykker/tøj til at komme af med varme. Regn med 1,5 time aktivitet, med en enkelt pause indimellem.
Hofte kaste:https://www.youtube.com/watch?v=VLYKx-Fwhxg
Rullefald:https://www.youtube.com/watch?v=5n_Qjeia2n8
Frigørelse:https://www.youtube.com/watch?v=BiiotxRlBz4
Regner med I går 14.45.
Stærke arme og store lår: Kan du gætte atletens sportsgren?
Skabelon arbejdskrav.docx
Arbejdskravsanalyse.png
judo-physiological-profile-sportsmedicine-franchini.pdf
Medbring den grønne trænings bog. I får tid til at starte på jeres træningsprojekt rapport, der skal afleveres uge 50.
Upload din video fra judo her til i dag - én fil:
Vi er inde og kickboxer videre.
FUS samtaler - forbered jer via dette dokument til i dag.FUS-samtaler id b.docx
SRP mulige emner Idræt B.pptx
Vi arbejder med arbejdskravsanalyse for judo vs. kickboxing og I ønsker grupper til eksamen.
Udfyld spørgeskema om eksamensgrupper til i dag. Jeg laver grupperne mandag. Se også gerne PP om SRP i idræt nederst hvis I ikke kommer.
Kontoret svarede at lektionen skal beholdes her. Tilgengæld siger jeg lidt om SRP med idræt, som kan være rart at vide for alle inden I skal fagshoppe næste uge.
I dag samler vi op og I laver til sidst én video (man kan f.eks. bruge tiktok eller klippe sammen i aften, af en sekvens, der indeholder. Afleveres som én fil på teams under "opgaver".
Hermed overblik over de tekniske elementer i dette forløb; brug ca. 20 min. på at repetere/øve derhjemme ud fra det du mest har behov for at øve:
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Eksamensforberedelse/casearbejde
Vi følger op på de emner, der er længst væk og følger op på træningsprojektet med et genbesøg af træningslære
Indhold
Kernestof:
I skal have tid i jeres grupper. Vi starter med lidt fælles opvarmning og så går grupperne i bodystorm-mode.
Performanceguide.pdf
Læs/Genlæs s. 3-5 til og med "cue".
FUS samtaler
Laban - Susanne Ravn ocr.pdf
Analyse af dans via BESS.docx
Laban - Susanne Ravn.pdf - for yderligere læsning
Planlæg arbejd selv tirsdag Idø.
Analyse via BESS
Formalia performance SG - Bedømmelses kriterier og gode råd.docx
image.png
Arbejd selv med performance.Krav: Upload en video på mindst 45 sek. af jeres performance/valgte bevægelser på nuværende tidspunkt.
Læs fokuseret på det I har sværest ved i BESS i ca. 15 min. Formål at kunne anvende i analyse af video videre fra sidst.
Case A.docx
Knogle- og ledlære anatomi 1 2t.ppt
Medbring den grønne bog.
Skulderpartiets bevægelser - teori og træning.docx
Husk grønne bog.Vi opsummerer og I får tid til at arbejde videre med analysen af jeres valgte bevægelse fra flagfootball.
I dag viser I hvor langt I er kommet i 2 mindre grupper og vi snakker lidt generel feedback, som I kan anvende inden det endelige produkt. Der er to moduler tilbage inden I viser.
Gruppe 1:
Learn How To Body Roll in 4 Minutes | STEEZY.COSe 00.57-3.02.
Se Formalia performance SG - Bedømmelses kriterier og gode råd.docx
Mindre fremlæggelser af bevægelsesanalyse fra de to sidste gange individuelt. I får 15 min. til at forberede jeres fremlæggelse af den bevægelse I har fokuseret på.
Valg muskel til quiz og byt (Oplæg grupper - skriv jer ind):Mappe 1.xlsx
Opvarmning med lanciers.
Vi skal have set alle performances.
gruppe 1-4
Gruppe 1
Husk den grønne bog
3t, fysiologi begreber
Ingen lektier, men det kan være godt at have styr på begreberne her inden:
Arbejdsark til ventilation og kredsløb - regneopgaver.docx
Aerobe adaptationer.docx
Eksamen idræt b 3t.pptx
Download pptx. så I har den ^
Find de gamle knæbeskyttere frem, skarpe indendørssko og gedigent tøj til at være i bevægelse indenfor.
Læs om reglerne til i dag:
Baggerslag og afprøve det færdige spil. Snak om hold til 11/3 - A og B række. 2 + 2 hold.
Positioner på banen: 3'eren = hæveren
Tag evt. tøj med/på til lidt aktivitet i motionsrummet i den sidste halvdel af modulet. Husk bogen.
Min strålende padlet
Arbejdsfys 3 - Styrketræning 3t 22-25.pptx
3t - bud på muskelfibertype
Øvelse med muskelfibertyper.docx
Tag tøj på I kan hoppe i.
Husk bogen, ofc
Arbejds og træningsfysiologi - muskelfibertyper 3t.pptx image.png
3u er inddelt i 4 "lige" hold. De vil spille kamp fra 13.25 ca.Vi mødes omklædte kl. 12.50, sætter net op i den ene halvdel af den gamle hal og varmer op/inddeler hold.Vi laver 4 lige inddelte hold, medmindre I fælles har et godt argument for noget a
Se video om underhåndsserven (indtil 1.04 ca.) til i dag og skriv 3 fokuspunkter i elevfeedback:Underhand and overhand serves | Volleyball
Plan for næste uges kamp om glory.
Behold træningstøjet på - så laver vi anaerob træning sammen udendørs. Mød omklædt i H1 kl. 12.50. Kan rykkes til næste uge, hvis vejret ikke er med os.
Krav: afrapporter individuel refleksion over træning;1) Hvordan oplevede du/din krop træningen konkret? 2) Hvilken fysisk kapacitet trænede du og hvad forbedres når man træner sådan?
Struktur - anaerob træning.docx
DIF Anaerob.pdf
Padlet.Drejebøger til vores 6 eksamensforløb, 3t 2025
Drejebog - skabelon.docx
Drejebøger
Arb. selv:1)30 min.Gå sammen to og to, maks. tre og tre.Lav en god drejebog, som er en oversigt over øvelser man vil vise til den praktiske eksamen.2)Kl. 8.45:Gå sammen i holdene fra sidst.Forbered nogle konkrete aftaler ift. jeres vigtige kamp mod 3
Layout hos mig:
OBS: Kl. 8.15 skal I have skrevet jeres navne i padletten under det forløb I vil lave drejebog til. 50% fravær hvis man ikke har gjort det 8.15.
OBS: Kl. 8.15 skal I have skrevet jeres navne i padletten under det forløb I vil lave drejebog til. 50% fravær hvis man ikke har gjort det 8.15.Se evt. eksemplet for hjælp.
Vollyball taktik.pdf
Eksempel drejebog til 1g basketball.docx
Turnering mod 3u. Husk sko!
Husk bogen.
Idraetsfaglige_Cases_Nye.pdf
Arb. selv.I kan vælge mellem 2 opgaver;1) Repeter forløbet pardans praktisk. Dvs. vals og jive.Produkt:Upload en video af begge danse med makker via linket.2) Vælg en af disse AI generede eksamenscases, sæt 48 min. af og se hvor langt du når.Produkt:
Link video
Skriv i elevfeedback hvad du har gjort i timen - her tages der fravær fredag kl. 14.05.
Idraetsfaglige_Cases_Nye.pdf image.png
Husk sko - vi er inde og repeterer.
Puk og TobiasMikkel og Skyum
Pickleball baner - padel slag - se studieplan for forløbet til i dag.
Læs i studieplanen og husk fornuftigt tøj i flere, samt gode sko.Vi er på multibanen og der kan være vådt/glat.
Billet til lanciers
Quizlet:3t quiz
Tøj med til sluttest, til de som valgte det for 6 uger siden.
Puk og Tobias.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Performance
Performance er sidste del af progressionen i det samlede forløb ”musik og bevægelse”, hvor der tidligere er arbejdet med rytmisk opvarmning og pardans.
Forløbet slutter af med at alle udarbejder et produkt i mindre grupper, der udgør deres endelige performance og kan indgå i drejebogen til eksamen.
Faglige mål (praktiske):
- At kunne udføre koordinerede bevægelser til musikkens puls/taktslag.
- At kunne indøve en bestemt danserutine og fremvise den som planlagt.
- At kunne at arbejde kreativt med improvisation som metode.
- At kunne udføre markerede bevægelser med tydelige intentioner og indlevelse.
- At kunne bevæge sig på en varieret måde, med afsæt i Labans bevægelsesteori, for at understøtte et konkret tema i sin bevælgelsessekvens.
- At kunne udvise høj graf af kropsbevidsthed.
Faglige mål (teori)
- Labans bevægelseslære (BESS).
- Viden om indlærings af komplekse bevægelser.
- Bevægelseskvaliteter; førte, markerede.
Almendannende mål:
- At turde sætte sin krop på spil foran andre.
- At arbejde procesorienteret med et produkt.
- At øve sig i at præstere.
Teori:
Der arbejdes med Laban som teoretisk ramme for arbejdet med produktet, der er deres endelige performance.
o Hvad bevæges: variation i bevægelser
o Hvordan bevæges: Variation i tempo, kraft, form
o Hvor bevæges: variation i brug af rummet
o Med hvem bevæges: variation i kontaktforhold
Indhold
Kernestof:
Opvarmning med lanciers.
Vi skal have set alle performances.
gruppe 1-4
Gruppe 1
Husk den grønne bog
3t, fysiologi begreber
Ingen lektier, men det kan være godt at have styr på begreberne her inden:
Arbejdsark til ventilation og kredsløb - regneopgaver.docx
Aerobe adaptationer.docx
Eksamen idræt b 3t.pptx
Download pptx. så I har den ^
Find de gamle knæbeskyttere frem, skarpe indendørssko og gedigent tøj til at være i bevægelse indenfor.
Læs om reglerne til i dag:
Baggerslag og afprøve det færdige spil. Snak om hold til 11/3 - A og B række. 2 + 2 hold.
Positioner på banen: 3'eren = hæveren
Tag evt. tøj med/på til lidt aktivitet i motionsrummet i den sidste halvdel af modulet. Husk bogen.
image.png
Min strålende padlet
Arbejdsfys 3 - Styrketræning 3t 22-25.pptx
3t - bud på muskelfibertype
Øvelse med muskelfibertyper.docx
Tag tøj på I kan hoppe i.
Husk bogen, ofc
Arbejds og træningsfysiologi - muskelfibertyper 3t.pptx image.png
3u er inddelt i 4 "lige" hold. De vil spille kamp fra 13.25 ca.Vi mødes omklædte kl. 12.50, sætter net op i den ene halvdel af den gamle hal og varmer op/inddeler hold.Vi laver 4 lige inddelte hold, medmindre I fælles har et godt argument for noget a
Se video om underhåndsserven (indtil 1.04 ca.) til i dag og skriv 3 fokuspunkter i elevfeedback:Underhand and overhand serves | Volleyball
Plan for næste uges kamp om glory.
Behold træningstøjet på - så laver vi anaerob træning sammen udendørs. Mød omklædt i H1 kl. 12.50. Kan rykkes til næste uge, hvis vejret ikke er med os.
Krav: afrapporter individuel refleksion over træning;1) Hvordan oplevede du/din krop træningen konkret? 2) Hvilken fysisk kapacitet trænede du og hvad forbedres når man træner sådan?
Struktur - anaerob træning.docx
DIF Anaerob.pdf
Padlet.Drejebøger til vores 6 eksamensforløb, 3t 2025
Drejebog - skabelon.docx
Drejebøger
Arb. selv:1)30 min.Gå sammen to og to, maks. tre og tre.Lav en god drejebog, som er en oversigt over øvelser man vil vise til den praktiske eksamen.2)Kl. 8.45:Gå sammen i holdene fra sidst.Forbered nogle konkrete aftaler ift. jeres vigtige kamp mod 3
Layout hos mig:
OBS: Kl. 8.15 skal I have skrevet jeres navne i padletten under det forløb I vil lave drejebog til. 50% fravær hvis man ikke har gjort det 8.15.
OBS: Kl. 8.15 skal I have skrevet jeres navne i padletten under det forløb I vil lave drejebog til. 50% fravær hvis man ikke har gjort det 8.15.Se evt. eksemplet for hjælp.
Vollyball taktik.pdf
Eksempel drejebog til 1g basketball.docx
Turnering mod 3u. Husk sko!
Husk bogen.
Idraetsfaglige_Cases_Nye.pdf
Arb. selv.I kan vælge mellem 2 opgaver;1) Repeter forløbet pardans praktisk. Dvs. vals og jive.Produkt:Upload en video af begge danse med makker via linket.2) Vælg en af disse AI generede eksamenscases, sæt 48 min. af og se hvor langt du når.Produkt:
Link video
Skriv i elevfeedback hvad du har gjort i timen - her tages der fravær fredag kl. 14.05.
Idraetsfaglige_Cases_Nye.pdf image.png
Husk sko - vi er inde og repeterer.
Puk og TobiasMikkel og Skyum
Pickleball baner - padel slag - se studieplan for forløbet til i dag.
Læs i studieplanen og husk fornuftigt tøj i flere, samt gode sko.Vi er på multibanen og der kan være vådt/glat.
Billet til lanciers
Quizlet:3t quiz
Tøj med til sluttest, til de som valgte det for 6 uger siden.
Puk og Tobias.
Tøj til at være ud. Flagfootball
Vi skal have de sidste elevoplæg afholdt og snakke om værdien af en god drejebog.
Drejebog - performance MH.docx
Vi danser ude hvis vejret er til det. Overvej inden i dag, hvis der er et bestemt praktisk forløb der skal nedtones i de ekstra forløbspakker. Så stemmer vi i dag.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Fysiologi
- Almen fysiologi, herunder de energigivende stofskifteprocesser, aerob og anaerob.
- Arbejdsfysiologi
Energiomsætning under arbejde:
Arbejdets 3 faser.
Ventilation, frekvens og dybde.
Puls, slagvolume, minutvolume (enheder)
- det lille og store kredsløb
- at koble specifik træning til specifikke fysiologiske tilvænninger
- Muskelfysiologi; træning og tværbrocyklus.
- Længde spændingskurven
-
- Motoriske enheder.
Højdefysiologi
Hæmoglobins iltbindingskurve.
Ilt partialtryk
Bohr effekt.
Energiomsætning / anaerobt og aerobt.
Respiration af fedt og glukose, glukolyse, CP.
Store kredsløb/lille kredsløb.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, men det kan være godt at have styr på begreberne her inden:
Arbejdsark til ventilation og kredsløb - regneopgaver.docx
Aerobe adaptationer.docx
Eksamen idræt b 3t.pptx
Download pptx. så I har den ^
Tag evt. tøj med/på til lidt aktivitet i motionsrummet i den sidste halvdel af modulet. Husk bogen.
image.png
Min strålende padlet
Arbejdsfys 3 - Styrketræning 3t 22-25.pptx
3t - bud på muskelfibertype
Øvelse med muskelfibertyper.docx
Tag tøj på I kan hoppe i.
Husk bogen, ofc
Arbejds og træningsfysiologi - muskelfibertyper 3t.pptx image.png
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016728268", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016728268", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016728268" }