Holdet 2022 22 Id/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Julia Dalgaard, Liva Lyngholm Kjærsgaard Mortensen, Mikkel Holm Rasmussen
Hold 2022 22 Id/t (1t Id, 2t Id, 2t Idø, 3t Id, 3t Idø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vi lærer hinanden at kende
Titel 2 Rytmisk opvarmning og spring
Titel 3 Basketball
Titel 4 Sundhed
Titel 5 MTB
Titel 6 Grundlæggende fysiologi og studietur
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Pardans
Titel 9 SRO - træningslære
Titel 10 Anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 11 Ketchersport
Titel 12 Badminton - ketcherforløb
Titel 13 Flagfootball
Titel 14 Teamudvikling
Titel 15 Kampsport
Titel 16 Judo
Titel 17 Idrætshistorie, doping og sportswashing.
Titel 18 Eksamensforberedelse/casearbejde
Titel 19 Performance
Titel 20 Fysiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vi lærer hinanden at kende

Et mini-forløb bestående af de første 3 lektioner. Forløbet udgør første intervention i PLF-projeketet Almendannelse i idræt.

Formålet med forløbet er:
- At skabe et trygt idrætsrum allerede fra den første lektion
- Påbegynde vejen til at blive en almendannet idrætsperson

I forløbet indgår desuden et spørgeskema. Formålene med dette er:
- Udgøre en baseline undersøgelse i forhold til elevernes placering af sig selv på 1. niveau i KVAS-modellen
- Undersøge elevernes oplevelse af det trygge idrætsrum -> opnå fælles forståelse for et trygt læringsmiljø
- Opnå kendskab til elevernes tidligere idrætsoplevelser og særlige forhold af betydning for idrætsdeltagelse -> hurtigere dannelse af relation mellem lærer og elev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning og spring

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

I slutningen af forløbet arbejder vi desuden med kropsspænding, håndstand og forskellige forøvelser til kraftspring samt modtagning ved håndstand og forøvelser til kraftspring.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Udføre relevante øvelser der træner kropsspænding
- Udføre håndstand, rulle, forøvelse til kraftspring samt modtagning

TEORI:
- Musiktælling i idræt version 2.0
- Hvorfor varme op?
- Effekterne af opvarmning
- Selve musikken
- Bevægelseskvaliteter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Trible-threat position
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

TEORI: Idræt c+b, Yubio
12.1 Basketballs historie
12.2 Regler, ide & organisering
12.6 Kan du score? -> Spændingsregulering (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Grundlæggende fysiologi og studietur

I samarbejde med BI har 2u arbejdet med fysiologi med særligt fokus på højdefysiologi i relation til studieturen i uge 35 2023.

I bogen "Idræt Teori og træning" har vi læst siderne 38-60 samt 72-79 og fokuseret på følgende faglige mål:

Energiomsætning / anaerobt og aerobt.
Respiration af fedt og glukose, glukolyse, CP.
Store kredsløb/lille kredsløb.


Energiomsætning under arbejde.
Arbejdets 3 faser.
Kulhydrat lagring.
Hæmoglobins iltbindingskurve.
Ilt partialtryk
Diffundering.
Bohr effekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate

I Ultimate-forløbet er der lagt vægt på at forstå centrale elementer ved et kaosboldspil samt cut og baghåndskast som de tekniske aspekter.
Undervisningsformen har varieret imellem lærerstyring, gruppearbejde og pararbejde.

Faglige mål
- Disciplinnært:
At kunne udføre forhåndskast, baghåndskast, gribninger (krabbe/pandekage), og cuts.
At kunne indgå hensigtsmæssigt i stak conceptet.
At kunne dække op på tæerne med lavt tyngdepunkt.
At kunne forklare fokuspunkter for udførelsen af cuts og baghåndskast.
At kunne forklare og anvende læringstrinmodellen i en analyse af en given spilsituation.
At kunne relatere viden om aerobe/anaerob energiomsætning til konkrete oplevelser med ultimate.
At kunne redegøre for de vigtigste regler inden for ultimate.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRP 4 14-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Pardans

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen - i jive og engelsk vals
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger - i jive og engelsk vals
- Kunne flere forskellige dansevariationer - i jive og engelsk vals
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for jive og engelsk vals
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse

Praktik-teori koblinger:
- føring
- kendetegn ved standard og latin samt grundlæggende kendetegn ved vals og jive
- indlæring af komplekse bevægelser herunder faserne i motorisk indlæring
- musiktælling i idræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SRO - træningslære

I samarbejde med BI, arbejdede vi blodsukkerregulering og træningen virkning herpå.

Kernestof:

Musklens opbygning
Typer af grundtræning
Typer af muskeltræning
Tilrettelæggelse af styrketræning ift:
- pauser, gentagelser, belastning, RM, bevægelseshastighed
Neuralt drive
Tværbro-cyklus.
ATP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Anatomi og bevægelsesanalyse

Anatomi og bevægelsesanalyse
Vi arbejder med kroppens anatomiske opbygning, herunder knogler, led og muskler. Der er fokus på at kunne analysere forskellige bevægelser med et anatomisk fokus, og der kobles til praktisk idræt igennem en projektopgave. Helt konkret er der her arbejdet med vristsparket i fodbold.


Fokuspunkter
- Genkendelse af musklerne i anatomikapitlet i ”Idræt – teori og træning”.
- Særligt ift. knæ, hofte, albue og skulderled.
- Forståelse af hvordan musklerne påvirker knogler og dermed skaber bevægelse af led.
- At kunne udtrykke sig anatomisk præcist – dvs. at benytte fagudtryk som fx koncentrisk, excentrisk, statisk kontraktion, agonister/antagonister osv. Begreber fra ”Idræt – teori og træning”.
- Genkendelse af knogler og led, med fokus på funktion (dvs. ikke fokus på navne).

Bevægelsesanalyse
- Der arbejdes med videoanalyse af en forhånd i padel.
- Der er fokus på beskrivelse af bevægelsen – herunder hvilke muskler der skaber bevægelse.
- Der er fokus på forspænding – herunder definition, hvor det skabes, hvilken effekt det har.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ketchersport

I forløbet arbejdes der med badminton, lidt pickleball og padel.

Der arbejdes med forskelle og ligheder blandt de forskellige slag i de 3 ketchersporte.


De faglige mål:

Padel:

Forstå spillets ide og regler.

Tekniske elementer:
• kunne udføre serv.
• kunne udføre sikre forhånds- og baghåndsgrundslag.
• kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
Taktiske elementer:
• Korrekt placering respektivt til: modtagning af serv, forsvarsposition, angrebsposition og afventning ift. at lade bold ramme bagvæg eller ej.
• Samarbejde med makker, herunder: kommunikation, dækning af hver sin halvbane samt at være på samme højde i banen som udgangspunkt.

Serv:
Underhånd.
Start med armen højt. Ca. 90 grader mellem overkrop og overarm.
Lidt slice - åbent ketcherhoved. Backspin.
Hånd med bolden foran kroppen ud for forreste ben - plads til gennemsvinget.
Vægtskifte.
Sving igennem mod modsatte øre.
Sigt efter at den kommer lavt over nettet. Ram bolden omkring hoftehøjde.
Start ketcher højt for mere fart.


Badminton:
• Kort serv, clear, netdrop, lob, drive.
• Forhånds- og baghåndsslag
• Bevægelse på banen (benarbejde, lavt tyngdepunkt, hurtighed)
• Spilforståelse og placering af bolden
• Regler i single og double, banen samt pointtælling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Badminton - ketcherforløb

Badminton

Formålet med forløbet er primært en grundlæggende indføring i tekniske færdigheder.
Fokus læres basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, der kan anvendes i kamplignende spil.
Hvad skal du kunne efter dette forløb:
• Kende til slagene serv, drop, netdrop, lob og smash
• Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
• Beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
• Rimelig beherskelse af netdrop fra både forhånd og baghånd
• Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv.
• Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
• Være bekendt med de vigtigste regler i badminton:

- Der spilles bedst a 3 sæt

- Der spilles til 21 point i hvert sæt

- Man skal vinde med 2 overskydende i et sæt

- Der spilles med running score

- Spilleren skal altid serve diagonalt

- Ved lige point serves fra højre side

- Ved ulige point serves fra venstre side

- Den, der vinder pointet, skal serve bagefter

- I single er ”side-grøfter” ikke med

- I double er alle ”grøfter” med

- Doubleserven må ikke lande i bageste ”grøft”

- Vindes serveretten i double, skiftes server

Bedømmelseskriterier:
- Dine evner i forhold til de ovenfor nævnte tekniske og taktiske færdigheder
- fysisk kapacitet
- forståelse for samarbejdsrelationer (den gode duel)

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Flagfootball

Flagfootball, MH
Faglige mål (praktiske):
- Mestring af de tekniske færdigheder:
o Kunne kaste en gribelig bold, justeret efter hvem man kaster til.
o Kunne gribe gribelig kastede bolde, med to hænder.
Brug øjnene aktivt
o At kunne udføre et ”3 step drop”.
o At kunne udføre et handoff

o At kunne modtage et handoff
Nærmeste arm øverst
Lade bolden ramme maven
o Løbe WR ruter med skarpe kropsfinter
Hitch rute
o Kunne lave skarpe cuts som RB.
o Backpedal teknik.
o RB drills - hurtigt fodarbejde
Udføre spin move med lavt tyngdepunkt og kraftigt 2. isæt

- Taktisk:
o Tage hensigtmæssige beslutninger ift. kast af bolden som QB:
Ud over sidelinjen, kaste ind i løbebane o.l.
o Have forståelse for rutetræet og rutekoncepter.
o Have forståelse for zoneopdækning vs. mandsopdækning.
o Brug af verbal og nonverbal kommunikation hensigtsmæssigt.


Teori:
- spillets basale regler og ide
- kommunikationens 3(4) usandsynligheder
- læringstrinsmodellen
- de 4 boldspilsfamilier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Teamudvikling

Sideløbende med flagfootball som det praktiske forløb, arbejdes der med teamudvikling som teoretisk forløb.

Faglige mål:
At eleverne får kendskab til og kan koble praksis til følgende begreber:

- definition af et team.
- 5 stadier i et holds udvikling
- Dreyfus 5 niveauer
- spændingsregulering
- synergi/ringelmann effekten.
- roller
- kohæsion
- kommunikation, herunder:
autopoiese, eksformation, information, kommunikationens 3 usandsynligheder, effektiv kommunikation samt verbal og non-verbal kommunikation.


Undervejs blev der foretaget en draft, der gjorde muligt at opleve tilegnelsen af et nyt holdmedlem på en ny måde med god mulighed for at koble til teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kampsport

Kampsport

Kickboksning:
Benarbejde
Parader
Jab (hurtigt, albue lige op, vende knytnæve)
Hook (høj albue)
Højre kryds (brug af centralbevægelse)
Front kick (ram med fodballe, samme arm ned)
Roundhouse kick

Judo:
Praktisk:

Rullefald og faldeteknik (forlæns, begge sider; forlænge faldtiden/kontakttiden med jorden og afbløde slag på krop via slag med arme)
Kasteteknik (O goshi og o soto gari)
(fokus på balancebrydning,)
Gulvkamp (holdegreb, vendeteknikker; brug af tyngdepunkt)
Sammensætning af kampsekvens

Formålet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kampsport.

Eleverne skal kunne:
- Arbejde med sin modstander niveaudifferentieret (uke >< tori)
- Udøve basale kampteknikker (holdegreb, vendeteknikker og kast og fald)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp

Kernestof:
Yubio s. 781-800

Supplerende materiale:
Film om judo kamp: https://www.youtube.com/watch?v=6qhJFqAHMd0 (til 5.30)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Judo

Kampsport


Praktisk:

Rullefald og faldeteknik (forlæns, begge sider; forlænge faldtiden og afbløde slag på krop via slag med arme)
Kasteteknik (balancebrydningbenkast, hoftekast)
Gulvkamp (holdegreb, 2 vendeteknikker og frigørelsesteknikker; tyngdepunkt pointe).
Sammensætning af kampsekvens

Teori:
Kampsport: bløde vs. hårde.
Kobling til træningsfysiologi og arbejdskrav.
Japansk kampkultur

Formålet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende indsigt i basale teknikker fra judo og øve

Eleverne skal kunne:
- Arbejde med sin modstander niveaudifferentieret (uke >< tori)
- Udøve basale kampteknikker (holdegreb, vendeteknikker og kast og fald)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp som afsluttende produkt.


Kernestof:
Yubio s. 781-800

Supplerende materiale:
Film om judo kamp: https://www.youtube.com/watch?v=6qhJFqAHMd0 (til 5.30)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Idrætshistorie, doping og sportswashing.

Forløbet begyndte med et mini-projekt, der have fokus på doping, sport og politik. Med udgangspunkt i dokumentaren Ikaros, har vi undersøgt den russiske dopingskandale i Sotji 2014. Vi har forsøgt at afdække hvilke motiver, der kan ligge bag nationers interesse i at afvikle store sportsbegivenheder. Miniprojektet blev afsluttet med en diskussion om, hvorvidt motiverne bag og efterfølgende resultat af Vinter OL i Sochi, kan sidestilles med OL i Berlin 1936.

Undervejs i forløbet har eleverne fokuseret på idrætslige organisationer, herunder dens opbygning, udvikling og de korruptionssager der har været forbundet med organisationen. Korruption generelt inden for sportens verden er også blevet berørt, herunder hvilken betydning det har for sporten (sportens fascination, sportens ånd og væsen).

Begreberne hård og blød magt har været helt centrale i forløbet til både at undersøge Qatar som stat samt til at diskutere, hvorfor stater har interesse i at afholde slutrunder og hvorvidt det er noget der bidrager til øgning af et lands magtposition, soft disempowerment eller noget helt tredje. I denne sammenhæng er VM i Qatar 2022 blevet sammenlignet med VM i Rusland i 2018. Igen er det blevet diskuteret hvor denne magtkamp staterne imellem placerer sporten.

Projektet afsluttes med en skriftlig dimension, to og to.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksamensforberedelse/casearbejde

Vi følger op på de emner, der er længst væk og følger op på træningsprojektet med et genbesøg af træningslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Performance

Performance er sidste del af progressionen i det samlede forløb ”musik og bevægelse”, hvor der tidligere er arbejdet med rytmisk opvarmning og pardans.
Forløbet slutter af med at alle udarbejder et produkt i mindre grupper, der udgør deres endelige performance og kan indgå i drejebogen til eksamen.

Faglige mål (praktiske):

- At kunne udføre koordinerede bevægelser til musikkens puls/taktslag.
- At kunne indøve en bestemt danserutine og fremvise den som planlagt.
- At kunne at arbejde kreativt med improvisation som metode.
- At kunne udføre markerede bevægelser med tydelige intentioner og indlevelse.
- At kunne bevæge sig på en varieret måde, med afsæt i Labans bevægelsesteori, for at understøtte et konkret tema i sin bevælgelsessekvens.

- At kunne udvise høj graf af kropsbevidsthed.

Faglige mål (teori)
- Labans bevægelseslære (BESS).
- Viden om indlærings af komplekse bevægelser.
- Bevægelseskvaliteter; førte, markerede.

Almendannende mål:
- At turde sætte sin krop på spil foran andre.
- At arbejde procesorienteret med et produkt.
- At øve sig i at præstere.

Teori:
Der arbejdes med Laban som teoretisk ramme for arbejdet med produktet, der er deres endelige performance.

o Hvad bevæges: variation i bevægelser
o Hvordan bevæges: Variation i tempo, kraft, form
o Hvor bevæges: variation i brug af rummet
o Med hvem bevæges: variation i kontaktforhold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Fysiologi

- Almen fysiologi, herunder de energigivende stofskifteprocesser, aerob og anaerob.


- Arbejdsfysiologi
Energiomsætning under arbejde:
Arbejdets 3 faser.
Ventilation, frekvens og dybde.
Puls, slagvolume, minutvolume (enheder)

- det lille og store kredsløb
- at koble specifik træning til specifikke fysiologiske tilvænninger

- Muskelfysiologi; træning og tværbrocyklus.
- Længde spændingskurven
-
- Motoriske enheder.

Højdefysiologi
Hæmoglobins iltbindingskurve.
Ilt partialtryk
Bohr effekt.

Energiomsætning / anaerobt og aerobt.
Respiration af fedt og glukose, glukolyse, CP.
Store kredsløb/lille kredsløb.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer