Holdet 2022 22 Id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anne Zacher Høgh Sørensen, Klaus Andersen, Muhsin Karaman
Hold 2022 22 Id/u (1u Id, 2u Id, 2u Idø, 3u Id, 3u Idø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Opvarmning og Dancefit
Titel 3 Fysiologi - Arbejdstræningsfysiologi (1) (SRP4)
Titel 4 Ultimate og energiomsætning
Titel 5 Anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 6 Pardans
Titel 7 Skumtennis
Titel 8 Idræt og Sundhed
Titel 9 Grundtræning / crossfit
Titel 10 SRP4: Sport og politik: OL i 1936
Titel 11 Konditionstræning og boldspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der er i overvejende grad spillet 3 mod 3 på én kurv.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.

Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

De tekniske og taktiske elementer i forløbet er:
- Driblinger
- Afleveringer (bryst, studs og over hovedet)
- Skud (stående skud og hopskud)
- Lay-up
- Jump-stop
- Pivotering
- Triple-threat
- V-cuts

Forsvarsmæssigt er eleverne blevet introduceret for søjleprincippet og en forsvarsspillers bevægelsesmønster (sliding). Derudover er personligt forsvar blevet introduceret.

Angrebsmæssigt har vi arbejdet med give and go, spacing og V-cuts.

Det teoretiske fokus i forløbet har været tæt knyttet til basketbalspillet - at kunne forstå formålet med forskellige øvelser i forhold til spillet som helhed, at kunne forstå basale taktiske elementer og at kunne forstå de basale regler.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Trible-threat position
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og Dancefit

Forløbet falder ind under kategorien "Musik og bevægelse" og har derudover fokus på opvarmningsteori (hvad sker der i kroppen, når man varmer op?)  Eleverne har skullet indøve såvel en dancefitness-koreografi samt en opvarmningsdel (sving).
Som optakt til den primære del af forløbet har eleverne lavet forskellige mindre fysiologiske tests med og uden opvarmning - for at teste opvarmningens effekt.

Mål:
- Dancefitness med fokus på opvarmning og opvarmningsteori: Hvorfor varme op?
- Gruppevis: Opvarmning samt andre elementer i et dancefitness-program (musikbevidsthed og instruktion af koreograferede sekvenser – herunder opvarmning)

Kompetencer:
- Musikbevidsthed
- Koreograferede bevægelser
- Viden om opvarmning
- Samarbejde om en bunden opgave i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fysiologi - Arbejdstræningsfysiologi (1) (SRP4)

I dette forløb har der været fokus på den almene fysiologi - i særlig grad energiomsætningen:
- Den aerobe og anaerobe energiomstæning.
- Almen fysiologi, herunder de energigivende stofskifteprocesser, hvor eleverne skal forholde sig til hvordan  kroppen laver energi til kroppens bevægelse.
- Arbejdsfysiologi
- Træningsfysiologi med særligt fokus på aerob og anaerob energiomsætning.
- Ilttransport fra den atmosfæriske luft og ned til musklerne (svælg, lunger, blod, hjerte og kredsløb)
- Det lille og store kredsløb
- At koble specifik træning til specifikke fysiologiske processer
- Muskelfysiologi; træning og tværbrocyklus.
- Motoriske enheder.

Dette forløb har været en del af et samarbejde med Biologi - inklusiv en Studierejse til Østrig med fokus på friluftsaktiviteter og højdefysiologi samt forskellige fysiologiske tests (biptest og steptest) i forskellige højder, hvor der måltes iltmætning og blev foretaget laktattests.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate og energiomsætning

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af ultimate. Der lægges vægt på tekniske elementer så som greb, kast, gribe og pivotering. Taktiske elementer som bredde og dybde i spillet samt spilbarhed (at løbe sig fri) vha. cuts inddrages ligeledes. Angrebssystemet "stack’’ introduceres ligeledes.
I forløbet arbejdes der desuden teoretisk med fokus på ’spirit of the game’ i ultimate og relationelle færdigheder og det velfungerende team – herunder hvordan kohæsion, roller og kommunikation på et hold kan påvirke teamets produktivitet og præstation.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kendskab til basale regler og ''the spirit of the game''
- Beherske baghåndskastet til makker 10 meter væk med rimelig præcision
- Kendskab til forhåndskastet og hammerkastet og mulig aflevering til makker
- Kunne gribe en aflevering fra en medspiller korrekt (pincet/pandekagegreb) afhængig af hvor afleveringen ligger.
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum
- taktisk evne til at modtage en aflevering og spille den videre.
- Udføre et ''cut'' under modtagelse af en aflevering
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- En angrebstaktik: grundprincipperne i stack (skabelonøvelse)
- En forsvarstaktik: Personopdækning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Anatomi og bevægelsesanalyse

Vi arbejder med kroppens anatomiske opbygning, herunder knogler, led og muskler. Der er fokus på at kunne analysere forskellige bevægelser med et anatomisk fokus i forskellige idrætsrelevante bevægelser.

Fokuspunkter:
- Genkendelse af musklerne i anatomikapitlet i ”Idræt – teori og træning”.
- Forståelse af hvordan musklerne påvirker knogler og dermed skaber bevægelse af led.
- At kunne udtrykke sig anatomisk præcist – dvs. at benytte fagudtryk som fx koncentrisk, excentrisk, statisk kontraktion, agonister/antagonister osv. Begreber fra ”Idræt – teori og træning”.
- Genkendelse af knogler og led, med fokus på funktion (dvs. ikke fokus på navne).

- At kunne lave en bevægelsesanalyse af en given idrætsrelevant bevægelse.
- Der er fokus på beskrivelse af bevægelsen – herunder hvilke muskler der skaber bevægelse.

- Et overordnet kendskab til typiske idrætsskader og RICEM-princippet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans

Formål:
Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse jive og engelsk vals.
Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som filmes.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
Kunne føre en partner/blive ført af en partner.
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders og bens (og hoftens) placering.
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Vise en kort rutine for hver af dansene.
- Kendskab til vals (som eksempel på en standarddans) og jive (som eksempel på en latinamerikansk dans).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skumtennis

Faglige mål og bedømmelseskriterier:
Formålet med forløbet i skumtennis er en grundlæggende indføring i teknikken omkring singlespil på en halv bane. Der spilles også sekvenser på hel bane, ligesom double også introduceres.
Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene forhånd, dobbeltbaghånd og flugtninger og kunne anvende svingsløjfen i disse slag.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i skumtennis, herunder pointsystemet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Idræt og Sundhed

Formål:

I dette forløb har sundheds-begrebet i et samfundsvidenskabeligt perspektiv været i fokus. Der er både arbejdet i fokuseret på på makro- og mikroniveau - i forhold til danskernes sundhed og hvad sundhed er for det enkelte individ.
Dog er sundhedsbegrebet også berørt mere naturvidenskabeligt i form af begrebet metabolisk fitness og sammenhænge mellem motion og sundhed.
Eleverne har arbejdet med forskellige syn og vinkler på sundhedsbegrebet, sundhedsopfattelser, sundhedsdefinitioner og sundhedens determinanter - og herunder om man kan kan diskutere hvad sundhed/usundhed er for den enkelte.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grundtræning / crossfit

Formål:
Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit, som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på.

Fokus i forløbet:
Have kendskab til crossfit (og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.)
Have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
Kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
Have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- Fysiske færdigheder ift. at kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo med belastning (fysisk kapacitet ift. kondition, muskelstyrke og udholdenhed).
Kunne sammensætte og instruere i en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
Desuden arbejde der med at udarbejde en drejebog.

Øvelser og WODs:
WODs:
Fight gone Bad
EMOM
AMRAP
You go, I go
Tabata

Øvelser (med og uden udstyr, med kropsvægt eller vægte):
Kropsvægt uden udstyr:
Atomic sit ups
Burpees
Air squats + jump squats
Shuttle sprint (5-10-15) tilbage hver gang
Push up release
Lunges og step-back Lunges med KB
Bearcrawl
Spiderman
Worm Walk
Pullups og chinups med makkerhjælp og elastikker

Kettlebell-øvelser:
Alm. KB-Swing (Russian swing)
1 arm KB swing
KB-squat + Goblet squat med Kettlebell
Sumo deadlift high-pull
Russian twist med Kettlebell
Press og træk med KB

Øvrige:
Sjip
Box-jumps
Knees to elbows i ribber
Wall ball / Balls to the wall
Broad Jumps
TRX High row & low row (inverted row)
TRX Push ups (chest press)

Teori:
Regler, ide og organisering samt øvelser og WOD’s (Hvad er kendetegnende for træningsformen crossfit, de 10 crossfit-kriterier og den overordnet ide bag crossfit? Fordele og ulemper ved træningsformen? Hvilke forskellige typer af WOD’s og øvelser er der i Crossfit?
Udarbejde egen WOD.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SRP4: Sport og politik: OL i 1936

SRPforløb med Historie.

Formål:
Forløbet handler om sport og politik i de moderne olympiske lege. I forløbet arbejdes med hvordan sport (de moderne olympiske lege) bruges politisk og hvilke politiske muligheder store sportsbegivenheder har.
Som en baggrundsforståelse introduceres Antikkens Olympiske Lege.
I forløbet er der blevet arbejdet begreber som sportens fascinationsmuligheder, sportens politiske funktioner, blød magt - men også skikkelser som Niels Bukh er blevet præsenteret i forløbet.
Afslutningsvis har fokus været rettet mod OL i 1936 og hvordan disse lege blev brugt politisk.

Forløbet afsluttes med en mundtlig par-aflevering om hvordan OL i 1936.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Konditionstræning og boldspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer