Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 Id/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Anne Zacher Høgh Sørensen, Klaus Andersen, Muhsin Karaman
Hold
2022 22 Id/u (
1u Id
,
2u Id
,
2u Idø
,
3u Id
,
3u Idø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basketball
Titel 2
Opvarmning og Dancefit
Titel 3
Fysiologi - Arbejdstræningsfysiologi (1) (SRP4)
Titel 4
Ultimate og energiomsætning
Titel 5
Anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 6
Pardans
Titel 7
Skumtennis
Titel 8
Idræt og Sundhed
Titel 9
Grundtræning / crossfit
Titel 10
SRP4: Sport og politik: OL i 1936
Titel 11
Konditionstræning og boldspil
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basketball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der er i overvejende grad spillet 3 mod 3 på én kurv.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
De tekniske og taktiske elementer i forløbet er:
- Driblinger
- Afleveringer (bryst, studs og over hovedet)
- Skud (stående skud og hopskud)
- Lay-up
- Jump-stop
- Pivotering
- Triple-threat
- V-cuts
Forsvarsmæssigt er eleverne blevet introduceret for søjleprincippet og en forsvarsspillers bevægelsesmønster (sliding). Derudover er personligt forsvar blevet introduceret.
Angrebsmæssigt har vi arbejdet med give and go, spacing og V-cuts.
Det teoretiske fokus i forløbet har været tæt knyttet til basketbalspillet - at kunne forstå formålet med forskellige øvelser i forhold til spillet som helhed, at kunne forstå basale taktiske elementer og at kunne forstå de basale regler.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Trible-threat position
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte (indendørs sko og tøj) i Hallen. :)
Yubio
guide acrobat reader.pdf
Yubio; sider: 72-73, 238-239, 542-545, 551
Link til pdf
Kig på lektierne fra sidste lektion.
Vi mødes omklædte i hallen til Bip-test. Efterfølgende spiller vi basket. :)
SG Kondital.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Opvarmning og Dancefit
Forløbet falder ind under kategorien "Musik og bevægelse" og har derudover fokus på opvarmningsteori (hvad sker der i kroppen, når man varmer op?) Eleverne har skullet indøve såvel en dancefitness-koreografi samt en opvarmningsdel (sving).
Som optakt til den primære del af forløbet har eleverne lavet forskellige mindre fysiologiske tests med og uden opvarmning - for at teste opvarmningens effekt.
Mål:
- Dancefitness med fokus på opvarmning og opvarmningsteori: Hvorfor varme op?
- Gruppevis: Opvarmning samt andre elementer i et dancefitness-program (musikbevidsthed og instruktion af koreograferede sekvenser – herunder opvarmning)
Kompetencer:
- Musikbevidsthed
- Koreograferede bevægelser
- Viden om opvarmning
- Samarbejde om en bunden opgave i grupper.
Indhold
Kernestof:
Yubio; sider: 71-72, 1386-1391
Link til pdf
Skriv mindst tre gode grunde til at varme op - opload svar til elevfeedback inden lektionen.
Kom så hurtigt I kan - vi skal nå en opvarmning i dag. :)
I dag skal vi tælle musik og lave en lille hoppesekvens - medbring computer til timen.
Dancefit og opvarmning 1u
Musikoptælling_Hop_Dancefit_Arbejdsark.docx
Vi mødes omklædte i Drama. OBS: I skal være helt stille (læs: Ingen snak) hvis I klæder om ovre i Idræt - der er Terminsprøver i Hallerne.
Opvarmning_Dancefit_Arbejdsark.docx
Medbring telefon til lektionen. :)
1u_Studietursbrev.docx
Blok B_Koreografi_Arbejdsark.docx
Vi arbejder videre med koreografi. :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fysiologi - Arbejdstræningsfysiologi (1) (SRP4)
I dette forløb har der været fokus på den almene fysiologi - i særlig grad energiomsætningen:
- Den aerobe og anaerobe energiomstæning.
- Almen fysiologi, herunder de energigivende stofskifteprocesser, hvor eleverne skal forholde sig til hvordan kroppen laver energi til kroppens bevægelse.
- Arbejdsfysiologi
- Træningsfysiologi med særligt fokus på aerob og anaerob energiomsætning.
- Ilttransport fra den atmosfæriske luft og ned til musklerne (svælg, lunger, blod, hjerte og kredsløb)
- Det lille og store kredsløb
- At koble specifik træning til specifikke fysiologiske processer
- Muskelfysiologi; træning og tværbrocyklus.
- Motoriske enheder.
Dette forløb har været en del af et samarbejde med Biologi - inklusiv en Studierejse til Østrig med fokus på friluftsaktiviteter og højdefysiologi samt forskellige fysiologiske tests (biptest og steptest) i forskellige højder, hvor der måltes iltmætning og blev foretaget laktattests.
Indhold
Kernestof:
Kære 2u.
Lars H. Nielsen Troels Wolf: Idræt (3. udgave), Systime; sider: 38-42, 72-76
Energiomsætningen_arbspm_opsaml_pp. 38-42.docx
Energiomsætn_grparb_fremlæg_pp.38-42.docx
Kære 2.u
I skal læse light-udgaven af reglerne: Ultimate regler og introduktion.docx
Energiomsætningen_arbsmp_pp. 38-42.docx
Arbtrænfys_figurer_arbspm_Nielsen og Wolf pp. 72-76.docx
Vingegaards største konkurrent tager højdetræningen til nye højder
Højdefysiologi_Kompendium.docx
Højdefysiologi_Lektionsplan og arbejdsark.docx
Iltgæld og iltdeficit. Glykolyse og respiration
Yubio; sider: 657-658, 670
Link til pdf
Træning i højderne_Kroppen i Fokus
I denne lektion skal I i gang med at besvare opgaveformuleringen til SRP4 (ligger under filer i teamet). Vi starter fælles - derefter gruppearbejde. Det bliver godt. :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ultimate og energiomsætning
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af ultimate. Der lægges vægt på tekniske elementer så som greb, kast, gribe og pivotering. Taktiske elementer som bredde og dybde i spillet samt spilbarhed (at løbe sig fri) vha. cuts inddrages ligeledes. Angrebssystemet "stack’’ introduceres ligeledes.
I forløbet arbejdes der desuden teoretisk med fokus på ’spirit of the game’ i ultimate og relationelle færdigheder og det velfungerende team – herunder hvordan kohæsion, roller og kommunikation på et hold kan påvirke teamets produktivitet og præstation.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kendskab til basale regler og ''the spirit of the game''
- Beherske baghåndskastet til makker 10 meter væk med rimelig præcision
- Kendskab til forhåndskastet og hammerkastet og mulig aflevering til makker
- Kunne gribe en aflevering fra en medspiller korrekt (pincet/pandekagegreb) afhængig af hvor afleveringen ligger.
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i det tomme rum
- taktisk evne til at modtage en aflevering og spille den videre.
- Udføre et ''cut'' under modtagelse af en aflevering
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- En angrebstaktik: grundprincipperne i stack (skabelonøvelse)
- En forsvarstaktik: Personopdækning.
Indhold
Kernestof:
Kære 2u.
Lars H. Nielsen Troels Wolf: Idræt (3. udgave), Systime; sider: 38-42, 60-67, 72-76
Energiomsætningen_arbspm_opsaml_pp. 38-42.docx
Energiomsætn_grparb_fremlæg_pp.38-42.docx
Kære 2.u
I skal læse light-udgaven af reglerne: Ultimate regler og introduktion.docx
Energiomsætningen_arbsmp_pp. 38-42.docx
Arbtrænfys_figurer_arbspm_Nielsen og Wolf pp. 72-76.docx
Vingegaards største konkurrent tager højdetræningen til nye højder
Højdefysiologi_Kompendium.docx
Højdefysiologi_Lektionsplan og arbejdsark.docx
Iltgæld og iltdeficit. Glykolyse og respiration
Yubio; sider: 657-658, 670
Link til pdf
Træning i højderne_Kroppen i Fokus
I denne lektion skal I i gang med at besvare opgaveformuleringen til SRP4 (ligger under filer i teamet). Vi starter fælles - derefter gruppearbejde. Det bliver godt. :)
Ultimate Frisbee Vertical Stack for Beginners
I denne lektion skal i arbejde videre med jeres besvarelse til SRP4. Vi starter fælles - derefter gruppearbejde. :)
Medbring den grønne Idrætsbog.
Svea, Christine, Johannes, Daniel og Frederik O. står for opvarmning.
Medbring sko til Idræt inde og ude (banerne er muligvis for våde til vi kan bruge dem).
Drejebog_Et slide.docx
Medbring jeres Grønne Idrætsbog
Fremlæggelse_Respirationsorganernes og kredsløbets opbygning og funktion_Nielsen og Wolf pp. 60-67.docx
I skal fremvise jeres drejebogsøvelser - så hav det med og vær klar.
Åndedræt og kredsløb_Kroppen i Fokus.pdf
I får cirka 25 minutter til at færdiggøre jeres fremlæggelse.
Fremlæggelser af arbejdet med ventilation og kredsløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Anatomi og bevægelsesanalyse
Vi arbejder med kroppens anatomiske opbygning, herunder knogler, led og muskler. Der er fokus på at kunne analysere forskellige bevægelser med et anatomisk fokus i forskellige idrætsrelevante bevægelser.
Fokuspunkter:
- Genkendelse af musklerne i anatomikapitlet i ”Idræt – teori og træning”.
- Forståelse af hvordan musklerne påvirker knogler og dermed skaber bevægelse af led.
- At kunne udtrykke sig anatomisk præcist – dvs. at benytte fagudtryk som fx koncentrisk, excentrisk, statisk kontraktion, agonister/antagonister osv. Begreber fra ”Idræt – teori og træning”.
- Genkendelse af knogler og led, med fokus på funktion (dvs. ikke fokus på navne).
- At kunne lave en bevægelsesanalyse af en given idrætsrelevant bevægelse.
- Der er fokus på beskrivelse af bevægelsen – herunder hvilke muskler der skaber bevægelse.
- Et overordnet kendskab til typiske idrætsskader og RICEM-princippet.
Indhold
Kernestof:
Kære 2u,
Medbring jeres Grønne Idrætsbog.
Styrketræning_Led og muskellære.pdf
Lars H. Nielsen Troels Wolf: Idræt (3. udgave), Systime; sider: 10-35
Anatomi Bevægeapparatet 1_arbspm.docx
Føring i pardans.docx
Musiktælling i idræt.pdf
Yubio; sider: 1291-1293, 1302-1306, 1308-1311
Link til pdf
Læsefokusspørgsmål (vi snakker om dem i timen):
Anatomi Bevægeapparatet 2_arbspm.docx
Tre typer af muskelarbejde_Yubio s. 56-57.docx
Arbspm_Muskler overarm, ryg, skulder.docx
Anatomi Bevægeapparatet 3_arbspm.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Husk: ETU fra begyndelsen af timen
Arbspm_benets muskulatur_knæleddet og ankelleddet.docx
Arbspm_squat og styrketræningsøvelser_hofteleddet og knæleddets musker.docx
Arbspm_Knæleddet.docx
Anatomi - Kroppens Store Led.pdf
Hvis der er nogen som mangler optagelser (vals og jive) så kan I gøre det i denne lektion. Og så danser vi Les Lanciers. :)
Bevægelsesanalyse_Yubio.docx
Musklen i en bevægelsesanalyse
Godt Nytår. :)
RICE - Idrætsskader
Bevægelsesanalyse.pptx
Læs de to dokumenter.
Udvalgte regler i tennis.docx
Tag jeres telefon med i hallen. I skal filme hinanden og forsøge at fejlrette.
Se videoen og fokuspunkterne i dokumentet.
Tennis serv.pdf
DIF_idrætsskader-nej-tak-pjece.pdf
Anatomi_Kroppen i Fokus.pdf
Arbejdsspørgsmål_Idrætsskader.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pardans
Formål:
Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse jive og engelsk vals.
Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som filmes.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken.
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
Kunne føre en partner/blive ført af en partner.
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders og bens (og hoftens) placering.
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Vise en kort rutine for hver af dansene.
- Kendskab til vals (som eksempel på en standarddans) og jive (som eksempel på en latinamerikansk dans).
Indhold
Kernestof:
Kære 2u,
Medbring jeres Grønne Idrætsbog.
Styrketræning_Led og muskellære.pdf
Lars H. Nielsen Troels Wolf: Idræt (3. udgave), Systime; sider: 10-35
Anatomi Bevægeapparatet 1_arbspm.docx
Føring i pardans.docx
Musiktælling i idræt.pdf
Yubio; sider: 1291-1293, 1302-1306, 1308-1311
Link til pdf
Læsefokusspørgsmål (vi snakker om dem i timen):
Anatomi Bevægeapparatet 2_arbspm.docx
Tre typer af muskelarbejde_Yubio s. 56-57.docx
Arbspm_Muskler overarm, ryg, skulder.docx
Anatomi Bevægeapparatet 3_arbspm.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Husk: ETU fra begyndelsen af timen
Arbspm_benets muskulatur_knæleddet og ankelleddet.docx
Arbspm_squat og styrketræningsøvelser_hofteleddet og knæleddets musker.docx
Arbspm_Knæleddet.docx
Anatomi - Kroppens Store Led.pdf
Hvis der er nogen som mangler optagelser (vals og jive) så kan I gøre det i denne lektion. Og så danser vi Les Lanciers. :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Skumtennis
Faglige mål og bedømmelseskriterier:
Formålet med forløbet i skumtennis er en grundlæggende indføring i teknikken omkring singlespil på en halv bane. Der spilles også sekvenser på hel bane, ligesom double også introduceres.
Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene forhånd, dobbeltbaghånd og flugtninger og kunne anvende svingsløjfen i disse slag.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i skumtennis, herunder pointsystemet.
Indhold
Kernestof:
Godt Nytår. :)
Bevægelsesanalyse_Yubio.docx
Musklen i en bevægelsesanalyse
RICE - Idrætsskader
Bevægelsesanalyse.pptx
Læs de to dokumenter.
Udvalgte regler i tennis.docx
Tag jeres telefon med i hallen. I skal filme hinanden og forsøge at fejlrette.
Se videoen og fokuspunkterne i dokumentet.
Tennis serv.pdf
DIF_idrætsskader-nej-tak-pjece.pdf
Anatomi_Kroppen i Fokus.pdf
Arbejdsspørgsmål_Idrætsskader.docx
I har sikkert allerede set det - der er feedback på jeres bevægelsesanalyser. Hvis I har spørgsmål til feedback, så tager vi dem i begyndelsen af timen.
Sygt Sund_Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted_2014.pdf
Arbejdsspørgsmål_Sundhedsdefinitioner_Sygt Sund_side 128-134.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Idræt og Sundhed
Formål:
I dette forløb har sundheds-begrebet i et samfundsvidenskabeligt perspektiv været i fokus. Der er både arbejdet i fokuseret på på makro- og mikroniveau - i forhold til danskernes sundhed og hvad sundhed er for det enkelte individ.
Dog er sundhedsbegrebet også berørt mere naturvidenskabeligt i form af begrebet metabolisk fitness og sammenhænge mellem motion og sundhed.
Eleverne har arbejdet med forskellige syn og vinkler på sundhedsbegrebet, sundhedsopfattelser, sundhedsdefinitioner og sundhedens determinanter - og herunder om man kan kan diskutere hvad sundhed/usundhed er for den enkelte.
Indhold
Kernestof:
I har sikkert allerede set det - der er feedback på jeres bevægelsesanalyser. Hvis I har spørgsmål til feedback, så tager vi dem i begyndelsen af timen.
Sygt Sund_Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted_2014.pdf
Arbejdsspørgsmål_Sundhedsdefinitioner_Sygt Sund_side 128-134.docx
Arbejdsspørgsmål_Sundhedsdefinitioner_Sygt Sund_side 28-34.docx
Vigtigt: I skal medbringe jeres lilla idrætsbog (vi har ikke brugt den endnu)
Jesper Franch m.f.: Idræt B, Systime; sider: 137-146
Sundhedens determinanter og hvem er de sunde_Fremlæggelse.docx
I får 30 minutter til at færdiggøre jeres fremlæggelser - derefter kører vi på. :)
Hav tøj og sko (ja, I skal have sko på) til idræt inde.
CrossFit Det knædominante bevægemønster HD
Yubio; sider: 28-34, 964-966, 975, 977
Link til pdf
CrossFit Det hoftedominante bevægemønster HD
Vi skal se en dokumentar om sundhed. :)
Inden lektionen: Undersøg hvem Bente Klarlund er. Kan vi stole på hende som sundhedsekspert? Hvorfor / hvorfor ikke?
Til jer som ikke var til sidste time: Vi har set to afsnit af 'Min Sindssygt Sunde Familie (sæson 2, afsnit 1 og 4) på TV2. Hvis I kan se de to afsnit kunne det være super. :)
debat til dokumentar_Min Sindssygt Sunde Familie.docx
To grupper står for opvarmningen og én gruppe står for en YGIG (You Go I Go) sekvens:
CrossFit Det vertikale træk HD
CrossFit Det horisontale træk HD
Vi starter timen med sundhedsdebat i mindre grupper - husk jeres noter fra sidste lektion.
Idræt og sundhed_Overordnede spørgsmål_Yubio s. 28-34.docx
Vi starter timen med at samle op på teksten (Yubio) og spørgsmålene til teksten fra sidste lektion.
Motion og Sundhed_Kroppen i Fokus.pdf
Arbejdsspørgsmål_Kroppen i Fokus pp. 25-36.docx
Metabolisk Fitness_Intro.pptx
I får 20 minutter til at færdiggøre arbejdet med teksten og arbejdsspørgsmålene fra sidste lektion (teksten fra Kroppen i Fokus og spørgsmålene hertil).
Uddrag af_Spørgsmål til Danskernes Sundhed 2023_Midtvejsundersøgelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Grundtræning / crossfit
Formål:
Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit, som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på.
Fokus i forløbet:
Have kendskab til crossfit (og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.)
Have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
Kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
Have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- Fysiske færdigheder ift. at kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo med belastning (fysisk kapacitet ift. kondition, muskelstyrke og udholdenhed).
Kunne sammensætte og instruere i en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
Desuden arbejde der med at udarbejde en drejebog.
Øvelser og WODs:
WODs:
Fight gone Bad
EMOM
AMRAP
You go, I go
Tabata
Øvelser (med og uden udstyr, med kropsvægt eller vægte):
Kropsvægt uden udstyr:
Atomic sit ups
Burpees
Air squats + jump squats
Shuttle sprint (5-10-15) tilbage hver gang
Push up release
Lunges og step-back Lunges med KB
Bearcrawl
Spiderman
Worm Walk
Pullups og chinups med makkerhjælp og elastikker
Kettlebell-øvelser:
Alm. KB-Swing (Russian swing)
1 arm KB swing
KB-squat + Goblet squat med Kettlebell
Sumo deadlift high-pull
Russian twist med Kettlebell
Press og træk med KB
Øvrige:
Sjip
Box-jumps
Knees to elbows i ribber
Wall ball / Balls to the wall
Broad Jumps
TRX High row & low row (inverted row)
TRX Push ups (chest press)
Teori:
Regler, ide og organisering samt øvelser og WOD’s (Hvad er kendetegnende for træningsformen crossfit, de 10 crossfit-kriterier og den overordnet ide bag crossfit? Fordele og ulemper ved træningsformen? Hvilke forskellige typer af WOD’s og øvelser er der i Crossfit?
Udarbejde egen WOD.
Indhold
Kernestof:
I får 30 minutter til at færdiggøre jeres fremlæggelser - derefter kører vi på. :)
Hav tøj og sko (ja, I skal have sko på) til idræt inde.
CrossFit Det knædominante bevægemønster HD
Yubio; sider: 28-34, 964-966, 975, 977
Link til pdf
CrossFit Det hoftedominante bevægemønster HD
Vi skal se en dokumentar om sundhed. :)
Inden lektionen: Undersøg hvem Bente Klarlund er. Kan vi stole på hende som sundhedsekspert? Hvorfor / hvorfor ikke?
Til jer som ikke var til sidste time: Vi har set to afsnit af 'Min Sindssygt Sunde Familie (sæson 2, afsnit 1 og 4) på TV2. Hvis I kan se de to afsnit kunne det være super. :)
debat til dokumentar_Min Sindssygt Sunde Familie.docx
To grupper står for opvarmningen og én gruppe står for en YGIG (You Go I Go) sekvens:
CrossFit Det vertikale træk HD
CrossFit Det horisontale træk HD
Vi starter timen med sundhedsdebat i mindre grupper - husk jeres noter fra sidste lektion.
Idræt og sundhed_Overordnede spørgsmål_Yubio s. 28-34.docx
Vi starter timen med at samle op på teksten (Yubio) og spørgsmålene til teksten fra sidste lektion.
Motion og Sundhed_Kroppen i Fokus.pdf
Arbejdsspørgsmål_Kroppen i Fokus pp. 25-36.docx
Metabolisk Fitness_Intro.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SRP4: Sport og politik: OL i 1936
SRPforløb med Historie.
Formål:
Forløbet handler om sport og politik i de moderne olympiske lege. I forløbet arbejdes med hvordan sport (de moderne olympiske lege) bruges politisk og hvilke politiske muligheder store sportsbegivenheder har.
Som en baggrundsforståelse introduceres Antikkens Olympiske Lege.
I forløbet er der blevet arbejdet begreber som sportens fascinationsmuligheder, sportens politiske funktioner, blød magt - men også skikkelser som Niels Bukh er blevet præsenteret i forløbet.
Afslutningsvis har fokus været rettet mod OL i 1936 og hvordan disse lege blev brugt politisk.
Forløbet afsluttes med en mundtlig par-aflevering om hvordan OL i 1936.
Indhold
Kernestof:
Hej 3.u - velkommen tilbage! Det bliver bragende godt vejr, så vi starter selvfølgelig omklædt til sveddryppende aktiviteter på græs :-)
I skal både have tøj og sko med til Idræt inde og ude (eventuelt fodboldstøvler). Vi starter med en fælles opvarmning og så er der biptest. :)
Vi skal snakke om grundlæggende teori for at lave vellykket konditionstræning. :)
Yubio; sider: 72-77, 396-397, 401-405, 878-884
Link til pdf
Træningsintensitet.docx
Oplæg fælles_Træningprojekt_Træningsplanlægning.pptx
Medbring gerne fodboldstøvler, hvis I ejer et par.
Kampen om historien | Citius, Altius, Fortius - Olympiadens historie | DR LYD
Arbejdsspørgsmål_De moderne olymiske lege_Yubio.docx
Arbejdsspørgsmål_Sport og politik_Yubio.pptx
Sporten i samfundet_Uddrag af ibog.pdf
Arbejdsspørgsmål_Sport og fascination_Sporten i samfundet.docx
DRTV - Explainer: Fem gange OL blev politisk
Fokusspørgsmål_OL i Berlin_Sport og Politik.pptx
Husk at lave en beskrivelse af hhv. sprint- og tolerancetesten i elevfeedback (én fra hver gruppe). Beskriv den så detaljeret, at man ville kunne genskabe den ud fra beskrivelsen. Hvis I f.eks. er i tvivl om en afstand til mål eller mellem to kegler,
Hav tøj og sko med til idræt ude - man må gerne have fodboldstøvler på, men vi skal løbe en del (uden bold).
10-20-30 Intervalløb_ny.docx
SRP4(7)_Præsentation 2024.pptx
Soft power
Blød Magt_Med kroppen ind i Kulturen.pdf
Arbejdsspørgsmål_Blød Magt.docx
OL i Berlin 1936 - forførelsens triumf.
I skal kunne gøre rede for sportens politiske funktioner fra teksten 'Sporten i samfundet'.
Fejesving i hagekorsets skygge
Gymnastikpædagogen Niels Bukh og nazismen_Med Kroppen ind i Kulturen.pdf
Forside_Med Kroppen ind i kulturen.pdf
Arbejdsspørgsmål_Niels Bukh.docx
Arbejdsspørgsmål Niels Bukh SRP 4.docx
Jeres lektie bliver at medbringe jeres metodekort fra SRO´en samt SRO´en - det har ligget som en aflevering, så I burde kunne finde det i Lectio, hvis det er blevet væk på computeren.
Metodekort og videnskabsteori.dotx
SRP 4 3.u lektion 2.pptx
SRP4 præsentation 3.u 2024.pptx
I skal læse side 91-94 i det vedhæftede dokument indtil "Muskelglykogen". Fokusér på figurerne og svar på følgende i elevfeedback:
Lars H. Nielsen Troels Wolf: Idræt (3. udgave), Systime; sider: 114-117
I skal læse i den grønne bog om maksimal iltoptagelse og adaptationer (tilpasninger til træning). Læsefokus:
Maksimal iltoptagelse og adaptationer arbejdsspørgsmål 1. lektion.docx
Tjek vejrudsigten - det ser ud til, at der kommer noget vand, så klæd jer på derefter ;-)
Husk den grønne bog - Teori og træning.
3.u hvilepuls
Skriv en figurtekst - konditionstræning.docx
3.u hvilepuls.xlsx Udholdenhed arbejdsspørgsmål side 117-120.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Konditionstræning og boldspil
Indhold
Kernestof:
Hej 3.u - velkommen tilbage! Det bliver bragende godt vejr, så vi starter selvfølgelig omklædt til sveddryppende aktiviteter på græs :-)
I skal både have tøj og sko med til Idræt inde og ude (eventuelt fodboldstøvler). Vi starter med en fælles opvarmning og så er der biptest. :)
Vi skal snakke om grundlæggende teori for at lave vellykket konditionstræning. :)
Yubio; sider: 72-77, 396-397, 401-405, 878-884
Link til pdf
Træningsintensitet.docx
Oplæg fælles_Træningprojekt_Træningsplanlægning.pptx
Medbring gerne fodboldstøvler, hvis I ejer et par.
Kampen om historien | Citius, Altius, Fortius - Olympiadens historie | DR LYD
Arbejdsspørgsmål_De moderne olymiske lege_Yubio.docx
Arbejdsspørgsmål_Sport og politik_Yubio.pptx
Sporten i samfundet_Uddrag af ibog.pdf
Arbejdsspørgsmål_Sport og fascination_Sporten i samfundet.docx
DRTV - Explainer: Fem gange OL blev politisk
Fokusspørgsmål_OL i Berlin_Sport og Politik.pptx
Husk at lave en beskrivelse af hhv. sprint- og tolerancetesten i elevfeedback (én fra hver gruppe). Beskriv den så detaljeret, at man ville kunne genskabe den ud fra beskrivelsen. Hvis I f.eks. er i tvivl om en afstand til mål eller mellem to kegler,
Hav tøj og sko med til idræt ude - man må gerne have fodboldstøvler på, men vi skal løbe en del (uden bold).
10-20-30 Intervalløb_ny.docx
SRP4(7)_Præsentation 2024.pptx
Soft power
Blød Magt_Med kroppen ind i Kulturen.pdf
Arbejdsspørgsmål_Blød Magt.docx
OL i Berlin 1936 - forførelsens triumf.
I skal kunne gøre rede for sportens politiske funktioner fra teksten 'Sporten i samfundet'.
Fejesving i hagekorsets skygge
Gymnastikpædagogen Niels Bukh og nazismen_Med Kroppen ind i Kulturen.pdf
Forside_Med Kroppen ind i kulturen.pdf
Arbejdsspørgsmål_Niels Bukh.docx
Arbejdsspørgsmål Niels Bukh SRP 4.docx
Jeres lektie bliver at medbringe jeres metodekort fra SRO´en samt SRO´en - det har ligget som en aflevering, så I burde kunne finde det i Lectio, hvis det er blevet væk på computeren.
Metodekort og videnskabsteori.dotx
SRP 4 3.u lektion 2.pptx
SRP4 præsentation 3.u 2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016735828", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016735828", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016735828" }