Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP12 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristina Krogh Nielsen
Hold
2022 22 SP12 (
1 SP11
,
2 SP11
,
3 SP12
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basis spansk i 1.g
Titel 2
Kørekort til de spanske verbaltider
Titel 3
Tema 1: Ser joven en el extranjero EKSAMEN
Titel 4
Tema 2: Día de Muertos
Titel 5
Tema 3: Niños de la calle (Nicaragua) EKSAMEN
Titel 6
Tema 4: Narcocultura EKSAMEN
Titel 7
Tema 5: Fiestas y tradiciones (España)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basis spansk i 1.g
Indhold
Kernestof:
Expresiones básicas
På Lectio er I blevet bedt om at aflevere jeres Buena Idea - den er god nok.I får en ny spanskbog på jeres nye spanskhold :-)
Los colores
Basisudtryk
Español - Et nyt sprog
Hvis du endnu ikke har afleveret din bog fra grundforløbet "Buena Idea", så tag den med og aflever den på bogkontoret (døren til højre lige før indgangen til administrationen) i 11-frikvarteret.
Øv los colores
Spanish for Kids | Colors, colors - ¡Colores, colores! - Calico Spanish Learning Songs for Kids
Clausen, Inge Margrethe: Caminando, Gyldendal; sider: 15-17, 19, 29, 33-34, 39-42
Medbring høretelefoner - I behøver ikke at medbringe jeres spanskbog
Minlæring
www.feliznavidad.nu
MEDBRING din spanskbog Caminando
Verber (udsagnsord) i præsens (nutid).docx
Los números.png
LOS_NÃÅ¡MEROS.pdf
Vejrudtryk
14 Sang 14.mp
15 Sang 15.mp3
Husk at der er deadline d. 14/12 (jeg tror, du kan nå det nogle dage efter deadline) for indbetaling af 2. rate (og sidste rate) til sprogrejsen til Málaga.Betalingen sker på Safeticket på SG's hjemmeside - her er direkte link: https://sg.safeticket.
16 Sang 16 (1).mp3
El tiempo (vejret)
VIGTIGT at I medbringer et billede af jeres pas, så vi kan få skrevet jeres navne helt korrekt på navnelisten til rejsebureauet (og dermed på jeres billetter til Málaga).
Spanish numbers: from 0 to 100. Aprende los números en español: desde 0 hasta 100
MEDBRING jeres spanskbog
Qué tiempo hace hoy.docx
Titel
Medbring jeres spanskbog
Verbet tener + los numeros.docx
Qué Tiempo Hace Song
Medbring jeres spanskbog!
18 Sang 18.mp3
se-sangen.docx
se-sangen.mov
20 Sang 20.mp3
En la cafetería - rollespil.docx
En la cafetería.docx
En la cafetería/café
MEDBRING Caminando (din spanskbog)
Udtaleregler og øvelser Caminando unidad 2.pptx
Udtale - Hjælp til udtale_Caminando.docx
MEDBRING høretelefoner + jeres spanskbog.
Marc Anthony - vivir mi vida (nær fremtid).pptx
Nær fremtid
La hoja dorada_verbaltiderne.docx
Medbring Caminando!
2.a_La_entrevista_communicativetask.docx
Nær fremtid - slides.pptx
La hora.docx
Preguntas para charlar (spørgsmål til at sludre)
MEDBRING jeres spanskbog :-)MEDBRING høretelefoner!
La hora - ny
Días de la semana - ugedagene.docx
El lunes estoy en Canadá (lunes martes miercoles jueves)
MEDBRING din spanskbog
Manu Chao_Me gustas tú.doc
Verbet gustar
Alle laver 3 sætninger, som de først skriver i præsens (nutid) og derefter laver om til nær fremtid.Fx: Mi amigo y yo escuchamos música --> Mi amigo y yo vamos a escuchar música (= Min ven og jeg lytter til musik (præsens) --> Min ven og jeg vil lytt
Dativstyrede verber_1g.docx
Gustar
ROPA Y COLORES.docx
La ropa
På s. 39 i din spanskbog kan du finde en oversigt over ropa (tøj) og på s. 40 kan du finde en oversigt over los colores (farverne)
Ir_Oversættelse og friopgave med verbet ir.docx
MEDBRING høretelefoner, hvis du har brug for at lukke lyde ude, når du arbejder med det skriftlige arbejde.
Descripcion de fotos_1g.pptx
Billedbeskrivelse-model_Laura.docx
Førnutid
Samlede dokumenter og breve.pdf
Vigtigt at I medbringer jeres spanskbog!!!Medbring evt. også høretelefoner, da I kommer til at bruge en del tid på at rette jeres aflevering samt lave grammatikøvelser i Min Læring (hvis I koncentrerer jer bedre med høretelefoner på).
Opgavehæfte med gerundium_word.docx
Igangværende handling
Viviendo en gerundio - gerundium_Rayden (con Mäbu).pptx
VIGTIGT: Hvis du ikke fik tid til at kigge på og forstå (!) alle dine fejl/rettelser i din skriftlige opgave (tarea escrita 3), så tag et kig på det derhjemme. Slå op i de grammatikparagraffer, jeg nævner i kommentarerne - og brug i det hele taget mi
Comunicación básica con la familia de acogida (1).docx
Parlør til sprogrejse og studietur.docx
Basisverber
Kære elever og forældre,
Kære elever og forældre_brev.docx
Hvis nogle har spørgsmål til deres spanskaflevering, som skal afleveres i aften, så medbring endelig spørgsmålene til timen.
Nyttige udtryk fra sprogrejsen :-)
Imens du transporterer dig til skole, prøver du at komme i tanke om alle de gloser, udtryk og sætninger, som du har lært/fået bekræftet i Málaga.
Træn perfektum, præsens og nær fremtid.docx
Tjek jeres sidste rettede aflevering igennem (igen - I havde meget kort tid til i timen) - vær sikker på, at der ikke er nogle af rettelserne/kommentarerne, I ikke forstår. Slå op i paragrafferne bagerst i jeres spanskbog, hvis jeg har angivet nogle
MEDBRING jeres spanskbog!
Ser_estar_find fejl.docx
Quia - ser, estar
Ser hay estar opgaver.doc
Skema over ser_estar_hay.doc
MEDBRING spanskbog - put den i tasken lige nu :-)
MEDBRING jeres spanskbog!Vigtigt, når I skal tjekke § i jeres grammatikbog i forhold til rettelser i afleveringen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kørekort til de spanske verbaltider
Indhold
Kernestof:
Kørekort til de spanske verbaltider.docx
La hoja dorada_verbaltiderne.docx
Inicio - Sanfermines Pamplona 2023
Programa pictos23.pdf
Perfektum_Quiz og byt.docx
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema 1: Ser joven en el extranjero EKSAMEN
Vi har brugt i-bogen "Un mes en Málaga", hvor danske Marie fortæller om sit møde med den spanske kultur. Marie er på udveksling i Málaga og bor hos en spansk familie og går på sprogskole.
Der er bl.a. blevet arbejdet med dagligdagsrutiner, attraktioner og muligheder i Málaga, unges udfordringer ved at finde arbejde på trods af uddannelse, dét at tilpasse sig en ny og anderledes kultur, og læringen i at være fremmed i et andet land.
Gennem de læste kapitler har vi sammenlignet kulturen i Spanien og Danmark og snakket om kulturelle forskelligheder.
Klassen har (med undtagelse af en enkelt elev) været på en kort sprogrejse til Málaga i 1.g, hvor eleverne boede hos spanske familier og gik på sprogskole.
I 3.g havde vi besøg af et kærestepar (henholdsvis en argentiner og en dansker), som bl.a. fortalte lidt om udfordringerne ved at bo i et andet land/være kæreste med en fra et andet land.
Fokuspunkter:
- Vivir con una familia española
- Los papeles de hombres y mujeres
- La vida como extranjero en otro país
- La pobreza y los mendigos en Málaga
- La situación de los jóvenes - educación y trabajo
- Diferencias culturales / Normas no escritas (el horario/la puntualidad, el respecto a los ancianos, colas o no colas, la manera de vestirse, costumbres, las tapas)
- La necesidad de adaptarse
Primærlitteratur:
- Un mes en Málaga, capítulo 1-11
Videoklip:
- Vivir con una familia española
https://www.youtube.com/watch?v=GHMFIvvswqY&t=8s
- Málaga, en un día, la capital de la costa del sol
https://www.youtube.com/watch?v=Fiib7BWtZ-c
Indhold
Kernestof:
Cap 1 - unmesenmalaga
Capítulo 1 opgaver version 2 - Vocabulario.docx
Kørekort til de spanske verbaltider.docx
Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga
Cap 2 - unmesenmalaga
Descripción de personas.docx
El aspecto (udseende)
La personalidad (personligheden)
Las emociones (følelserne)
Vocabulario - Capítulo 2
Quia - Cap.2 – Vivir con una familia española
ATU | FOKUS: Mundtligt boost i spansk - ATUFOKUS
Udtryk med tener_ppt.pptx
Faste udtryk med tener
Vi skal se en skøn argentinsk (og amerikansk) film, der på dansk er oversat til "Motorcykel Dagbog". I vil lære meget om Sydamerika (dets natur, dets kultur, dets folk, dets historie, dets uligheder og om Ernesto Che Guevaras ungdom; Che Guevara som
Summery
Motorcykeldagbog.doc
Minlæring
Diftongerende verber - 1.g - eksempler.docx
Begynd allerede nu at se på lektien til næste mandag (grammatikdelen "La hoja dorada") - det er grammatik, I skal kunne udenad uden hjælpemidler (til delprøve 1), så det skal øves, så det sidder fast.
Cap 4 - unmesenmalaga
La hoja dorada_verbaltiderne.docx
Disney_s Coco markerer en ny retning i Disneyfilm.docx
Anton og Mikkel: Se lektie til mandag d. 30/10 (I skal lave delprøve 1 i dag)
Medbring gerne jeres rettede delprøve 1 - måske har I spørgsmål til den...
Hvis ikke I bruger bøgerne Buena Idea og Caminando, så må I meget gerne tage dem med til aflevering på bogkontoret.
Ejercicios para día de los muertos.docx
Gloser til Dia de muertos
Medbring meget gerne et billede af afdød, personlige genstande eller andet der betød noget for en afdød - ting som du har lyst til at sætte på alteret, vi bygger.
De dødes dag_dansk tekst (fra 'Por dios', systime 2017).docx
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Opgave til de, der ikke er med lærer:1) Øv jer på udtryk til Día de Muertos (brug laminerede ark fra sprogdagen)2) Find sammen 2 og 2 og find et alter og beskriv det. Prøv at udfordre jer selv i forhold til ordforråd og forskellige sætningskonstrukti
Gloser til Día de muertos
Medbring La grammatica (den store grammatikbog)!I der endnu ikke har den, får den udleveret i timen.
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/38547/sektion/38554
Cap 3 - unmesenmalaga
Dagligdagsrutiner
Verbos para describir la rutina diaria.docx
Quia - Cap.3 – La hora
La rutina diaria
Alle der var til time i mandags, sørger lige for at lægge deres korte tekst, skrevet på timen, ind i elevfeedback. Læg ind på elevfeedback på timen i mandags!!!
VIGTIGT: Medbring høretelefoner!!!
Duele el corazón med arbejdsopgaver.docx
Opgaver til jer der arbejder selv.docx
Medbring La gramatica (grammatikbogen)!
www.feliznavidad.nu
Las Navidades_Caminando.pdf
Correcto o incorrecto_p. 148 Caminando.docx
Quizlet - La ciudad
Billedbeskrivelse-model_Laura.docx
El laberinto diftongerende vb + vokalskifteverber.docx
Som forberedelse til delprøve 1, skal I kigge på jeres forrige aflevering (Tarea escrita 4: Día de Muertos):
Cap 5 - unmesenmalaga
Cap 5 Grámática - unmesenmalaga
Quia - Cap.5 – Perfektum (førnutid)
Medbring jeres delprøve 1 (udleveret torsdag) + dit laminerede ark over de forskellige verbaltider
describir_una_foto_fra Un mes en Malaga.pdf
Nunca Más.Øveark.docx
Medbring det nyligt udleverede grammatikhæfte!
El tiempo libre
Gå derefter ind på vores spanskkonference på Teams og find dokumentet, der hedder "Quizlet-gloser" - og træn de gloser, som du har allermest brug for at få trænet og repeteret.
Dativstyrede verber_forklar og træn.docx
Oversæt disse sætninger (de repeterer noget af den lærte grammatik fra Un mes en Málaga). Det giver sig selv, at du selv skal oversætte sætningerne og ikke anvende oversættelsesprogram. Sætningerne træner bl.a. perfektum (førnutid).Traducción avanzad
Tag et kig på det nyligt udleverede grammatikhæfte (La gramática fantástica):1) Kig fx på Nunca más - så du ikke laver disse fejl i din delprøve 1.2) Kig fx på siderne med Las nubes (Skyerne) og se, om der er noget grammatik, som du tænker, at dette
Presentación de una canción
ARBEJD SELV:
Lav videre på din præsentation af din spanske sang. Hvis nogle har lavet deres præsentation færdig til i dag og er friske på at præsentere, så gør vi det - ellers venter vi blot. Se i Teams i mappen "Presentación de canciones" (under "filer") - og br
Lav videre på din præsentation af din spanske sang. Hvis nogle har lavet deres præsentation færdig til i dag og er friske på at præsentere, så gør vi det - ellers venter vi blot. Se i Teams i mappen "Presentación de canciones" - og brug skabelonen ti
ARBEDJD SELV:
På mandag får vi besøg af 4 spaniere (det fortæller jeg mere om i timen). Tænk over, hvad I gerne ville have noget at vide om, hvis det var jer, der var på besøg i udlandet. Dette er jeres lektie.
Brug lektionen (eller et andet tidspunkt i weekenden) på at færdiggøre jeres lille "projekt", som I skal præsentere for de spanske elever på mandag. Dvs. at jeres arbejde skal være fuldstændigt færdigt, så I er klar til at præsentere jeres "projekt",
Alle små "projekter/præsentationer" er fuldstændig færdige til begyndelsen af spansktimen.Husk at har I noget, I gerne vil have, at jeg kigger igennem rent sprogligt, så send det til mig.
Plan de la clase.docx
GRACIAS!!! Hvor var det sjovt og hyggeligt at være sammen med jer og eleverne fra Spanien :-)
Der er spanskaflevering for til 17/3. Brug lidt af din lektietid på at arbejde videre med din aflevering. Der bliver mulighed for at få hjælp til afleveringen i timen.
MEDBRING jeres La gramática fantástica
PRESENTACIONES DE UNA CANCION
Vi skal kigge på at optimere billedbeskrivelser og dermed blive bedre også til mundtlig spansk: I skal alle kigge på det dokument, I lavede i en time sammen med mig. Måske har I kaldt det Optimering af det spanske (eller noget i den stil).Her skal I
Medbring delprøve 1 udleveret i fredags. Og medbring La gramática fantástica, som er det hæfte med grammatik m.m., som jeg har udleveret til jer.
Meningsudtryk
Medbring La gramática fantástica (det udleverede grammatikkompendium)
Udtryk med tener
Mest brugte adjektiver
På vej_19586df732ad06d8d43e922b49f6f159.jpeg
Medbring kompendiet La gramática fantástica.
Verbalperifraser
Verbalperifraser_Opgave i delprøve 1.docx
Derudover skriver alle som lektie 5 sætninger med 5 forskellige (!) verbalperifraser. Prøv gerne at bruge "nye" verbalperifraser, frem for at bruge fx ir a + infinitiv og estar + gerundium (da I kender disse godt i forvejen). Skriv de 5 sætninger ind
Arbejdsopgaver mens jeg hører musikpræsentationer:
Cap 7 - unmesenmalaga
Til Elias, Anton og Carl - jeg har i min forberedelse glemt at I skulle lave musikpræsentationer. Vil spørge om det vil være ok at rykke jer til en anden dag? I hvert fald, så det enten kun er Elias' eller Anton og Carls præsentationer, der skal afsæ
Oversigt over tiderne.docx
image.jpeg
Cap 9 Grámática - unmesenmalaga
Cap 11 - unmesenmalaga
Stedsangivelser
Personlige pronominer-2.docx
Pronominers placering.pptx
Medbring høretelefoner, da du skal kunne aflytte passager i din mundtlige aflevering, som I får respons på.
Gloser til Un mes en Málaga
Nikoline, se gerne mail, jeg har sendt til dig :-)
Repeter de grammatiske områder, du har mest brug for at repetere. Fx forskellige verbaltider, verbalperifraser eller andet grammatik, måske direkte og indirekte objektspronominer.Benyt dig af udleverede kompendium La gramatica fantástica.
Akk_dativ_analyse.doc
MEDBRING La gramática fantástica! (det udleverede kompendium)
Tag tøj på til rundbold. Jeg medbringer også mit kongespil. Og så giver jeg lige hurtigt lidt supplerende kommentarer til den skriftlige årsprøve (genrehæfte, dokument med links, hjælpemidler).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema 2: Día de Muertos
Indhold
Kernestof:
Disney_s Coco markerer en ny retning i Disneyfilm.docx
Diftongerende verber - 1.g - eksempler.docx
Anton og Mikkel: Se lektie til mandag d. 30/10 (I skal lave delprøve 1 i dag)
Medbring gerne jeres rettede delprøve 1 - måske har I spørgsmål til den...
Hvis ikke I bruger bøgerne Buena Idea og Caminando, så må I meget gerne tage dem med til aflevering på bogkontoret.
Ejercicios para día de los muertos.docx
Gloser til Dia de muertos
Medbring meget gerne et billede af afdød, personlige genstande eller andet der betød noget for en afdød - ting som du har lyst til at sætte på alteret, vi bygger.
De dødes dag_dansk tekst (fra 'Por dios', systime 2017).docx
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Opgave til de, der ikke er med lærer:1) Øv jer på udtryk til Día de Muertos (brug laminerede ark fra sprogdagen)2) Find sammen 2 og 2 og find et alter og beskriv det. Prøv at udfordre jer selv i forhold til ordforråd og forskellige sætningskonstrukti
Gloser til Día de muertos
Medbring La grammatica (den store grammatikbog)!I der endnu ikke har den, får den udleveret i timen.
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/38547/sektion/38554
Cap 3 - unmesenmalaga
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema 3: Niños de la calle (Nicaragua) EKSAMEN
Niños de la calle
I forløbet Niños de la calle har eleverne arbejdet med de udfordringer, som de nicaraguanske gadebørn lever med hver dag. Forløbet er baseret på beretninger fra gadebørn (bl.a. Erick og hans venner), billeder og dokumentarer (omhandlende Valeria og veninden Wendy og onklen Julio) samt et foredrag om arbejdet med gadebørn af lærebogens forfatter.
Derudover har klassen i et to ugers projekt arbejdet på at indsamle penge til organisationen Inhijambia og dermed været med til at give gadebørn fra Inhijambias dagscenter i Managua en juleudflugt.
Materiale:
Con un vaso de pega en la mano:
- kap. 1 (Nicaragua - eleverne har i grupper kun læst sit eget afsnit)
- kap. 2 (A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien)
- kap, 3 (La pega, el mal que siempre esta presente)
- kap. 4 (Dormir, comer y preocuparse por los demás)
- kap. 5 (Trabajar y no ir a la escuela - MINUS afsnittet La familia)
- kap. 6 (KUN La historia de Rolando s. 29-30)
- kap. 7 (Ayuda para los niños de la calle)
Dokumentarer:
- "Dødens gade" - om gadebarnet Valeria
- "Gud og gadedrenge" - fortsat om gadebarnet Valeria
Begge dokumentarer kan ses på MitCFU
Fokuspunkter:
- La pobreza en general en Nicaragua
- La vida de un golfillo (Eric y sus amigos)
- La pega – el mal que siempre está presente
- Diferentes tipos de trabajo infantil
- Los peligros del basurero
- El trabajo de las organizaciones que ayudan a los niños de la calle
- Ilusiónes para el futuro
Indhold
Kernestof:
Los niños de la calle. Preguntas p. 11.docx
Medbring bogen Con un vaso de pega en la mano (Med et glas lim i hånden).
Intro ppt. Los niños de la calle.pptx
Husk at medbringe La gramática fantástica og eventuelt La gramática (den store tykke grammatikbog).Medbring høretelefoner, hvis du arbejder bedst ved at kunne lukke lyden lidt ude.
Medbring bogen Con un vaso de pega en la mano
De første palabras claves
Datids-bøjninger.pptx
Roger Silva og Jeanette Krogh Silva: Con un vaso de pega en la mano, Turbine Forlaget; sider: 12, 21, 24-25, 32-33
Medbring bogen Con un vaso de pega en la mano (Med et glas lim i hånden)
s. 12-13 Los amigos.docx
De første Palabras claves
Sproglige strategier - Omskrivning.docx
Minlæring
Vigtigt: Medbring La gramática fantástica. I skal bruge den til at forstå jeres rettelser til afleveringen.
Medbring La gramática fantástica - I skal bruge den i skrivelektionen (jeg skal nok få printet til jer to, der mangler den).Vi påbegynder arbejdet med den næste tarea escrita - en aflevering, der skal laves kun med adgang til hjælpemidlet La gramaáti
Medbring La gramática fantástica - I skal bruge den i skrivelektionen (jeg skal nok få printet til jer to, der mangler den).
Medbring La gramática fantástica - I skal bruge den i skrivelektionen :-)
Hitverber
Skærmbillede 2024-09-19 kl. 13.34.45.png
Medbring Con un vaso de pega en la mano
Preguntas al documental.docx
I har læst første halvdel af kapitel 3 s.16 - besvar nedenstående spørgsmål til teksten.
Ikke lektie - til brug i timen:- ¿Qué es la historia de la bisabuela de Valeria?- ¿Por qué castiga (afstraffer) la madre de Maria* a veces a Maria? - *Maria es la amiga de Valeria- ¿Qué es la historia de Wendy de 16 años?- El documental también habla
Retteark til Oversættelsen Gadebørn.docx
Niños de la calle - vocabulario
Medbring La gram. fant.
Vocabulario
Diálogo de un texto y un tema_Niños de la calle.docx
Objektspronominer cap. 7.docx
Gode udtryk_forkortet.docx
Plan for mundtlige fremlæggelser
Projekt indsamling penge til Inhijambia.docx
Sidste spansklektion, I får til jeres projektarbejde. På fredag bliver der nogle arbejd-selv-opgaver, som knytter sig til temaet om Niños de la Calle.
Arbejd-selv sidst i forløbet.docx
Der kommer til at ligge nogle arbejd-selv-opgaver, som knytter sig til temaet om Niños de la Calle, som skal laves i lektionen. Lektioner givet til projektet om indsamling af penge til Inhijambia er derfor ovre, så I skal være til stede i denne lekti
Verbalperifraser - Artículo 7.docx
VIGTIGT: Som lektie lægges arbejdet fra fredagens lektion ind på denne lektions (mandag) elevfeedback! Dvs. sætningerne om Razones que pueden explicar el problema de la pobreza y la gran cantidad de niños de la calle en Nicaragua
Medbring La gramática fantástica!
Hvis nogle grupper har taget billeder af deres indsamlingsprojekt, dvs. mens indsamlingen har stået på, så medbring disse billeder til timen. Vi får også lige taget et fællesbillede i timen :-)
Vi samler op på projektarbejdet om indsamling til Inhijambia. Derfor må hver gruppe meget gerne have et nogenlunde overblik over, hvor mange penge I ca. har samlet ind (hvis muligt).
Vigtigt at alle er til stede i timen, da vi laver delprøve 1. Medbring høretelefoner, hvis du ønsker at kunne lukke dig lidt inde til delprøven.
Find dit nærmeste udviklingssted i forhold til eget niveau: Generelt bør man have styr på verbaltiderne præsens, perfektum (førnutid), estar + gerundium og nær fremtid. Alle tiderne kan findes på forsiden af La gramática fantástica. Derudover kan man
Stedsbetegnelser
Verbalperifraser
Minlæring - Futurum
Medbring Con un vaso de pega en la mano.
ASPEKT - De spanske datider - (BIR, KLD, CJ).pdf
Retteark til ASPEKT-kompendium - Samlede QR-koder .docx
Aspekt - Datider
Aspekt. Former_slides til video med Kim.pptx
Datider_oversæt tekst om Erick.docx
Datid KN udgave.docx
Gloser til Niños de la calle
I skal kigge på de stikord I lavede til jeres mindmaps til s. 25-26 i Con un vaso de pega en la mano (Mindmap 1) Diferentes tipos de trabajo infantil - Mindmap 2) Los peligros de trabajar en el basurero) - leg lidt med at lave spontane (skriv ikke ne
Verbalperifraser med infinitiv.docx
Park_aa9c52788e831ad82a62a5d7724148f9.jpeg
Basisverber
Verber_udvidet
Medbring La gramática fantástica
En el mercado.jpg
Expresiones de opinión
I delprøve 1 i dag er der kun fokus på billedbeskrivelse, dvs. fokus på at optimere dine billedbeskrivelser.
Disse er de 5 opgavetyper om billedbeskrivelse, der er i delprøve 1. I får i dag et billede til alle de 5 opgavetyper. Delprøven foregår uden hjælpemidler som til eksamen.
Vocabulario_discurso sobre niños de la calle y Nicaragua.docx
Medbring La gramática fantástica, så du kan forstå dine rettelser til din aflevering
Fejltyper_vær obs på dine fejltyper.pptx
Fejltyper i skriftlige afleveringer.dotx
Afsnit
Feliz Navidad - digt en strofe.docx
Feliz Navidad
Se lektie på tirsdagens lektion. Læg dokumentet med fejltyper ind på elevfeedback på denne fredagslektion!Husk at alle henvisninger i mine kommentarer er henvisninger itl La gramática fantástica. Tal er henvisninger til siderne Nunca más og har jeg s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema 4: Narcocultura EKSAMEN
Vi har set dokumentaren "Narco cultura", og ud fra denne baggrundsviden har vi haft særligt fokus på grundende til og konsekvenserne af narcocultura samt kulturen omkring los narcocorridos.
Vi har haft fokus på narkokultur i México, men også kigget tilbage på Columbia, som der hvor narkokulturen opstod i sin tid.
Derfor har vi arbejdet med Pablo Escobar (Medellín, Columbia) og hans dobbeltrolle som hårdkogt narcobaron og landeforkæmper (Robin Hood/Paisa).
Vi har kort perspektiveret til hans søn Juan Pablo Escobar/Sebastián Marooquín og hans historie, og hvordan han forholder sig til sin far.
Fokuspunkter:
- Las razones de la narcocultura
- Los adolescentes quieren ser narcotraficantes
- Las consecuencias del narcotráfico
- La cultura de los narcocorridos
- Las dificultades de la vida como agente de policía y como ciudadano en un país con narcotráfico - La guerra de drogas
- Las dificultades de acabar con la violencia
- El hombre como víctima del machismo
- El doble papel /La relación bipolar de Pablo Escobar (el rey de narco/monstruo > < Robin Hood/Paisa/héroe)
- Juan Pablo Escobar/Sebastián Marooquín y su actitud a la narcocultura
Primærlitteratur:
- El narcotráfico y la violencia (kompendium - s. 82 fra Mosaico Mexicano)
- Los narcocorridos (kompendium - s. 85 fra Mosaico Mexicano)
- El hijo de un narco - baggrundstekst fra delprøve 1
https://www3.sg.dk/eksamen/sp/spa_2019/
)
- La relación bipolar de Columbio con Pablo Escobar
https://www.bbc.com/mundo/noticias/2013/12/131129_colombia_pablo_escobar_aniversario_relacion_amor_odio_aw
Baggrundsmateriale:
- Pablo Escobar var kongen af kokain (artikel fra Euroman)
https://www.euroman.dk/emner/pablo-escobar
- Youtube-klip om Pablo Escobar: The life and death of one of the biggest kingpins in history
https://www.youtube.com/watch?v=1DRIT1Ttpfc
- Youtube-klip: Interview med sønnen Juan Pablo Escobar/Sebatián Marroquin
https://www.youtube.com/watch?v=068VCJNEsOw&list=TLPQMjMwOTIwMjCDvAEJFZaDQg&index=5
- Video om "Migración, desempleo y los cambios de género" fra En la pandilla somos familia (transkriberet tekst på dokument - elever kan dog ikke tilgå denne video hjemmefra)
https://pandilla.systime.dk/?id=202#c471
- El hombre es víctima del machismo (billede fra En la pandilla somos familia - udleveret på dokument)
https://pandilla.systime.dk/?id=225#c359
Film/Dokumentarer:
- Narco Cultura af Shaul Schwarz, 2013
https://www.documentarymania.com/video/Narco%20Cultura/
Kan vist også ses på Apple TV, Prime Video, Play Pilot og Flixfilm.
- Afsnit 1 + 3 af Narcos (serie på Netflix)
Indhold
Kernestof:
Fejltyper i skriftlige afleveringer.docx
Mosaico mexicano p. 82-87.pdf
El tiempo
MEDBRING La gramática fantástica
Narcocultura - las primeras palabras
¿Por qué ser narcotraficante?
Palabras claves al documental
Palabras claves El documental
El documental - palabras claves
Imens man ser dokumentaren_Narcocultura .docx
Narcocultura delprøve 1 MED SVAR.docx
El documental_ tareas samlet.docx
Vocabulario
Narcucultura - vocabulario
Fejltyper i skriftlige afleveringer 3SP 12 .docx
Indsæt verber i præsens_opgavetype 11.docx
Factores push y pull de las pandillas y los narcotraficantes.docx
Gloser til Narcocultura
La escuela - eksamenssæt 1stx241_SPAb_A_27052024_21960_v3-21274.pdf
Minlæring
Delprøve 2 - El hijo de un narco
Medbring La gramática fantástica
NarcosOpgaveark episodio 1 redigeret (inspireret af Ane T.).docx
Som lektie ses episode 1 "På afgrundens rand" i serien "Narcos" (sørg endelig for at det er dette afsnit I ser, og ikke fx en episode fra Narcos Mexico eller andet). Serien ligger på Netflix - håber I alle har mulighed for at se Netflix, evt. hos en
Medbring la gram fant. samt eventuelt høretelefoner, da I skal rette jeres delprøve 2 fra terminsprøven.
Verbalperifraser
ARBEJD SELV: Håber en af jer vil lægge computer til nede i biografen. I skal se episode 3 af "Narcos". Episode 3 hedder "De altid magtfulde".Hyg jer med at se den :-)Vi bruger episoden i spansktimen næste uge.
Narcos - Episodio 3.docx
Gloser til Narcos
Oplæg ved Areceli og Daniel.pdf
Passivkonstruktioner til emnet narcocultura.docx
Send en mail til mig, hvis I har brug for snak om jeres karakter.
Interview with Sebastian Marroquin (the son of Pablo Escobar) | SVT/NRK/Skavlan
Hav overvejet og undersøgt, om du ønsker at komme med i bio onsdag d. 2. april kl. 16 og se den Oscarnominerede og Oscarvindende film Emilia Pérez - det koster som sagt 60 kr. og er et fællesarrangement for alle spanskelever på SG.
La relación bipolar de Colombia con Pablo Escobar.docx
Hav overvejet og undersøgt, om du ønsker at komme med i bio onsdag d. 2. april kl. 16 og se den Oscarnominerede og Oscarvindende film Emilia Pérez - det koster som sagt 60 kr. og er et fællesarrangement for alle spanskelever på SG.I afgiver jeres for
Vacabulario narcocultura
Preguntas al tema Narcocultura
Emilia Pérez - Trailer (DK)
Vocabulario Narcocultura
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tema 5: Fiestas y tradiciones (España)
I forløbet har vi arbejdet med fester og traditioner i Spanien. Vi har arbejdet med Semana Santa, Los Sanfermines og fænomenet El botellón.
Vi har i den forbindelse snakket om forskelle Spanien og Danmark imellem.
Indhold
Kernestof:
Blot en reminder til jer, der skal i bio og se filmen Emilia Pérez på onsdag d. 2. april :-)
Medbring La gramática fantástica - I får jeres afleveringer retur.
Hitverber
Semana Santa - arbejdsark.docx
Opgaver
Semana Santa_billeder til billedbeskrivelse.docx
Semana Santa_dansk intro + spansk tekst.pdf
Semana Santa.docx
Medbring La gramática fantástica
Forskellige grammatiske områder_UDEN konditionalis.docx
VIGTIGT at alle er til stede: I får lektionen til at lave jeres næste spanskaflevering. En aflevering, der skal laves uden hjælpemidler. I skal oversætte simple sætninger med fokus på følgende grammatik:
HITverber - OVERSIGT.docx
Hitverberne
Medbring noget at skrive med - afleveringen foregår på papir.
Sanfermines - arbejdsark.docx
Fiestas_kompendium.pdf
El texto Pasion peligrosa - arbejdsark.docx
Pasion peligrosa_fra bogen España en la calle.pdf
Medbring La gramática fantástica!
Den seneste skriftlige skriveøvelse viste, at I trænger til at træne hitverberne - både deres betydning, men sandelig også deres bøjning. Vælg at træne via én af nedenstående links til Quizlet.Vælg at træne ud fra det link, der passet til dit niveau.
Hitverberne - personbøjet i præsens
Hitverber - betydning
Hitverberne - kun de allervigtigste
VIGTIGT at alle er til stede: Vi laver delprøve 1 i timen
Kig på din sidste spanskaflevering (afleveringen, hvor I i timen oversatte sætninger). Træn de fokusområder, som den sidste spanskaflevering viste, at du har brug for at træne!!!Forbered dig bedst muligt på næstsidste delprøve 1!
Tarea oral_fiestas y tradiciones.docx
Minlæring Futurum
Minlæring
Uddyb hvem dativpronomet er - og husk det lille 'a' foran uddybningen. Skriv jeres svar i elevfeedback.Fx Le gusta comer tapas --> Al chico le gusta comer tapasLe interesa la historia de MarieLes encanta hablar españolLe gustan los estudiantesLes int
El botellón - España en la calle_forkortet.docx
Bilag Spansk-A-2020-Bilag-v2.pdf
Tekstpræsentation - unmesenmalaga
El botellón_talekort.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52080895929", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52080895929", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52080895929" }