Holdet 2022 22 SP12 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kristina Krogh Nielsen
Hold 2022 22 SP12 (1 SP11, 2 SP11, 3 SP12)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basis spansk i 1.g
Titel 2 Kørekort til de spanske verbaltider
Titel 3 Tema 1: Ser joven en el extranjero EKSAMEN
Titel 4 Tema 2: Día de Muertos
Titel 5 Tema 3: Niños de la calle (Nicaragua) EKSAMEN
Titel 6 Tema 4: Narcocultura EKSAMEN
Titel 7 Tema 5: Fiestas y tradiciones (España)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basis spansk i 1.g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kørekort til de spanske verbaltider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 1: Ser joven en el extranjero EKSAMEN

Vi har brugt i-bogen "Un mes en Málaga", hvor danske Marie fortæller om sit møde med den spanske kultur. Marie er på udveksling i Málaga og bor hos en spansk familie og går på sprogskole.
Der er bl.a. blevet arbejdet med dagligdagsrutiner, attraktioner og muligheder i Málaga, unges udfordringer ved at finde arbejde på trods af uddannelse, dét at tilpasse sig en ny og anderledes kultur, og læringen i at være fremmed i et andet land.
Gennem de læste kapitler har vi sammenlignet kulturen i Spanien og Danmark og snakket om kulturelle forskelligheder.
Klassen har (med undtagelse af en enkelt elev) været på en kort sprogrejse til Málaga i 1.g, hvor eleverne boede hos spanske familier og gik på sprogskole.
I 3.g havde vi besøg af et kærestepar (henholdsvis en argentiner og en dansker), som bl.a. fortalte lidt om udfordringerne ved at bo i et andet land/være kæreste med en fra et andet land.


Fokuspunkter:
- Vivir con una familia española
- Los papeles de hombres y mujeres
- La vida como extranjero en otro país
- La pobreza y los mendigos en Málaga
- La situación de los jóvenes - educación y trabajo
- Diferencias culturales / Normas no escritas (el horario/la puntualidad, el respecto a los ancianos, colas o no colas, la manera de vestirse, costumbres, las tapas)
- La necesidad de adaptarse


Primærlitteratur:
- Un mes en Málaga, capítulo 1-11

Videoklip:
- Vivir con una familia española
  https://www.youtube.com/watch?v=GHMFIvvswqY&t=8s
- Málaga, en un día, la capital de la costa del sol
  https://www.youtube.com/watch?v=Fiib7BWtZ-c


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 3: Niños de la calle (Nicaragua) EKSAMEN

Niños de la calle

I forløbet Niños de la calle har eleverne arbejdet med de udfordringer, som de nicaraguanske gadebørn lever med hver dag. Forløbet er baseret på beretninger fra gadebørn (bl.a. Erick og hans venner), billeder og dokumentarer (omhandlende Valeria og veninden Wendy og onklen Julio) samt et foredrag om arbejdet med gadebørn af lærebogens forfatter.
Derudover har klassen i et to ugers projekt arbejdet på at indsamle penge til organisationen Inhijambia og dermed været med til at give gadebørn fra Inhijambias dagscenter i Managua en juleudflugt.


Materiale:
Con un vaso de pega en la mano:
- kap. 1 (Nicaragua - eleverne har i grupper kun læst sit eget afsnit)
- kap. 2 (A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien)
- kap, 3 (La pega, el mal que siempre esta presente)
- kap. 4 (Dormir, comer y preocuparse por los demás)
- kap. 5 (Trabajar y no ir a la escuela - MINUS afsnittet La familia)
- kap. 6 (KUN La historia de Rolando s. 29-30)
- kap. 7 (Ayuda para los niños de la calle)

Dokumentarer:
- "Dødens gade" - om gadebarnet Valeria
- "Gud og gadedrenge" - fortsat om gadebarnet Valeria
Begge dokumentarer kan ses på MitCFU


Fokuspunkter:
- La pobreza en general en Nicaragua
- La vida de un golfillo (Eric y sus amigos)
- La pega – el mal que siempre está presente
- Diferentes tipos de trabajo infantil
- Los peligros del basurero
- El trabajo de las organizaciones que ayudan a los niños de la calle
- Ilusiónes para el futuro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 4: Narcocultura EKSAMEN

Vi har set dokumentaren "Narco cultura", og ud fra denne baggrundsviden har vi haft særligt fokus på grundende til og konsekvenserne af narcocultura samt kulturen omkring los narcocorridos.
Vi har haft fokus på narkokultur i México, men også kigget tilbage på Columbia, som der hvor narkokulturen opstod i sin tid.
Derfor har vi arbejdet med Pablo Escobar (Medellín, Columbia) og hans dobbeltrolle som hårdkogt narcobaron og landeforkæmper (Robin Hood/Paisa).
Vi har kort perspektiveret til hans søn Juan Pablo Escobar/Sebastián Marooquín og hans historie, og hvordan han forholder sig til sin far.


Fokuspunkter:
- Las razones de la narcocultura
- Los adolescentes quieren ser narcotraficantes
- Las consecuencias del narcotráfico
- La cultura de los narcocorridos
- Las dificultades de la vida como agente de policía y como ciudadano en un país con narcotráfico - La guerra de drogas
- Las dificultades de acabar con la violencia
- El hombre como víctima del machismo
- El doble papel /La relación bipolar de Pablo Escobar (el rey de narco/monstruo > < Robin Hood/Paisa/héroe)
- Juan Pablo Escobar/Sebastián Marooquín y su actitud a la narcocultura


Primærlitteratur:
- El narcotráfico y la violencia (kompendium - s. 82 fra Mosaico Mexicano)
- Los narcocorridos (kompendium - s. 85 fra Mosaico Mexicano)
- El hijo de un narco - baggrundstekst fra delprøve 1
  https://www3.sg.dk/eksamen/sp/spa_2019/)
- La relación bipolar de Columbio con Pablo Escobar
https://www.bbc.com/mundo/noticias/2013/12/131129_colombia_pablo_escobar_aniversario_relacion_amor_odio_aw

Baggrundsmateriale:
- Pablo Escobar var kongen af kokain (artikel fra Euroman)
  https://www.euroman.dk/emner/pablo-escobar
- Youtube-klip om Pablo Escobar: The life and death of one of the biggest kingpins in history  
  https://www.youtube.com/watch?v=1DRIT1Ttpfc
- Youtube-klip: Interview med sønnen Juan Pablo Escobar/Sebatián Marroquin
https://www.youtube.com/watch?v=068VCJNEsOw&list=TLPQMjMwOTIwMjCDvAEJFZaDQg&index=5
- Video om "Migración, desempleo y los cambios de género" fra En la pandilla somos familia (transkriberet tekst på dokument - elever kan dog ikke tilgå denne video hjemmefra)
  https://pandilla.systime.dk/?id=202#c471
- El hombre es víctima del machismo (billede fra En la pandilla somos familia - udleveret på dokument)
  https://pandilla.systime.dk/?id=225#c359


Film/Dokumentarer:
- Narco Cultura af Shaul Schwarz, 2013
  https://www.documentarymania.com/video/Narco%20Cultura/
  Kan vist også ses på Apple TV,  Prime Video, Play Pilot og Flixfilm.
- Afsnit 1 + 3 af Narcos (serie på Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema 5: Fiestas y tradiciones (España)

I forløbet har vi arbejdet med fester og traditioner i Spanien. Vi har arbejdet med Semana Santa, Los Sanfermines og fænomenet El botellón.
Vi har i den forbindelse snakket om forskelle Spanien og Danmark imellem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer