Holdet 2022 22 SP22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kathrine Buur Bruntse, Lise Lauridsen
Hold 2022 22 SP22 (1 SP21, 2 SP21, 3 SP22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea
Titel 2 Eksamen: : Ser joven en el extranjero
Titel 3 Día de los muertos
Titel 4 Cuentos
Titel 5 Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano
Titel 6 Eksamen: Cuba
Titel 7 Eksamen: La guerra civil y la posguerra

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea

Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster. Desuden introduktion til kultur og traditioner i dele af den spansktalende verden.

Fra November og frem har eleverne brugt bogen "Viva La Vida"

Grammatisk vil der være fokus på følgende områder:

• Ser/hay/estar, brug og bøjning
• Artikler
• Substantiver
• Adjektiver
• Tener-bøjning
• Poss. pronominer kort form
• Genetiv
• Muy/mucho
• Regelmæssige verber
• Spørgeord
• Tal op til 100
• Før nutid/perfektum
• Refleksive verber
• Tal 100 til 1000
• Poss. Pronominer lang form
• Tener que + infinitiv
• Klokken og dato
• Ir a / ir en
• Farver
• Ir a + infinitiv (nær fremtid)
• Gerundium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksamen: : Ser joven en el extranjero

Forløbet har været centreret omkring Un mes en Málaga, hvor Marie oplever den spanske kultur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos

Temaet har haft et grammatisk fokus: de to datider.Har læst teksterne: Ricitos de Oro, La pequeña ciega ( Raúl Núñez),  El niño que pudo hacerlo, Frida Kahlo - arte y vida (ELE)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano

Vi repeterer grammatik og har fokus på mundtlighed.
Vi har læst tre portrætter : Nicolas de Chile, Aby de Méjico ( begge fra Indentidades contrastadas) og Mireia de Barcelona ( fra La buena vida). Vi har sammenlignet de tre personer og sammenlignet med os selv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamen: Cuba

Vi har set og bearbejdet filmen Diario de motocicleta som baggrund for den cubanske revolution (historiske oversigtet ligger på lektionerne 18/11 og 21/1) Vi har dernæst fokuseret på handelsblokaden, 'el periódo especial', turistindustrien og fremkomsten af nye socialkarakterer.  Som eksempel på det sidste har vi læst om Patricia la jinetera. Teksterne er i Cuba-kompendiet, som ligger i lektionen d 18/11.  Derudover har vi læst interview med Carlos Estevez og Magdalena ( ligger på lektionen d 17/1 - en imod og en for  revolutionen. Endelig har vi læst om forholdet imellem Cuba og USA under Obama ( tekst i kompendiet)  og sammenlignet med under Trump1


Vi har krydret forløbet med videoer fra !Pregunta ya! , filmen Habana Blues samt dokumentaren Balcony Tales.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamen: La guerra civil y la posguerra

Vi har læst en baggrundstekst om La guerra civil española (ed: Any Holmgård).Teksten ligger på lektionen d. 17/2.  Vi har læst Machados digt "Españolito". (18/2) Vi har set 'El fauno del laberinto' og efterbearbejdet den.  Vi har haft fokus på 'las dos Españas', los dos bandos. Vi har læst udvalgte scener af drejebogen (ligger på lektionen d 7/3 og 10/3).  Vi har set og efterbearbejdet Madres paralelas med særligt fokus på dens subtema omkring opgravningen af massegrave. Vi har læst udvalgte scener fra drejebogen (ligger på lektionen 29/4). Vi har talt om 'la ley del olvido, ' la ley de la memoria democrática,  og 'la ley de la memoria democrática'  Et skriv om dette ligger på lektionen d. 8/4 hvor der også ligger en tidslinje.
Vi har desuden læst  'Testimonios'  af Almodóvar (ligger på lektionen 8/4) og brugt Picassos maleri Guernica..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer