Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP22 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kathrine Buur Bruntse, Lise Lauridsen
Hold
2022 22 SP22 (
1 SP21
,
2 SP21
,
3 SP22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb, Buena Idea
Titel 2
Eksamen: : Ser joven en el extranjero
Titel 3
Día de los muertos
Titel 4
Cuentos
Titel 5
Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano
Titel 6
Eksamen: Cuba
Titel 7
Eksamen: La guerra civil y la posguerra
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb, Buena Idea
Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster. Desuden introduktion til kultur og traditioner i dele af den spansktalende verden.
Fra November og frem har eleverne brugt bogen "Viva La Vida"
Grammatisk vil der være fokus på følgende områder:
• Ser/hay/estar, brug og bøjning
• Artikler
• Substantiver
• Adjektiver
• Tener-bøjning
• Poss. pronominer kort form
• Genetiv
• Muy/mucho
• Regelmæssige verber
• Spørgeord
• Tal op til 100
• Før nutid/perfektum
• Refleksive verber
• Tal 100 til 1000
• Poss. Pronominer lang form
• Tener que + infinitiv
• Klokken og dato
• Ir a / ir en
• Farver
• Ir a + infinitiv (nær fremtid)
• Gerundium
Indhold
Kernestof:
Opret dit på Duolingo, hvis du ikke har en bruger allerede.
Viva la vida - TekstBOG.pdf
Øv dig på quizletten med bøjning af ser, estar og hay: https://quizlet.com/472354748/subjektspronominer-og-ser-estar-hay-pa-spansk-flash-cards/
På blokken skal vi blandt andet arbejde med verbet 'tener' (at have) og nogle specielle udtryk, som knytter sig til det.
Genetiv.pptx
Øv de spanske https://quizlet.com/619470360/spanske-sporgeord-bb-flash-cards/
TILBUD! Har man brug for hjælp til afleveringen eller spørgsmål til dele af den, kan man komme forbi C2 og få hjælp i studietiden. Det er også muligt at få hjælp til andet fra spansk - grammatiske emner (eller evt. mundtlighed), hvis man har brug for
Lav opgave 2 og 3 s. 30 i Viva la vida med spørgeord
Hej med jer!Vi skal udfylde en liste til Malaga-turen, hvor I skal skrive det navn, der står i jeres pas. Derfor: medbring pas! Hvis man vil medkøbe rejseforsikring, koster det 67,5 kr. pr person, og det skal noteres samtidig. Så tjek op med dine for
Makkerpar uge 1+2 - sæt jer gerne sammen når I kommer
Der er et par elever, der mangler at betale sidste rate for Málaga. Skynd jer at få det gjort!
Læs powerpoint om perfektum (før nutid) igennem. Vi gennemgik det på timen sidst. Perfektum - førnutid.pptx
Makkerpar uge 3
Læs den lille lyserøde boks s. 39 i Viva la Vida
Lav s. 1 af opgavearket (også udleveret på klassen)
Tjen 40 XP i DUOLINGO.
Makkerpar uge 4+5
Afsnit
1.SP
Til Noah
Duo- Duo- DuoLingo! minimum 30 XP!
Nye makkerpar uge 6 + 7
DUOLINGO-konkurrence slutter (start d. 23.1)
Grupper uge 8
Til Mathilde - datid
Makkerpar uge 9
Øve quizletten, så I kan bøje verberne 'tener', 'ir' og 'ser' på spansk. de er alle uregelmæssige, så det kræver målrettet træning!
Makkerpar uge 10+11
Makkerpar uge 10 + 11
Arbejde på klassen
Oversæt og øv bøjning verberne arrojar, sacar og divertirse i nutid.
Nær fremtid - øvelser.docx
På timen bliver der tid til at lave aflevering, så se opgaveteksten igennem igen, så du er klar til at arbejde og komme med eventuelle spørgsmål
https://quizlet.com/563266471/50-mest-hyppige-spanske-adjektiver-flash-cards/
Underskrevne Málagadokumenter afleveres helst i dag
HUSK Málaga-papirer med underskrift fra forældre!
Øv denne Quizlet: filmbeskrivelse
Ejercicios después de Vivir es fácil con los ojos cerados.docx
Vælg et billede fra opgaven sidste gang og skriv 3 sætninger i gerundium, hvor du beskriver billedet (opgave 2). Skriv sætningerne i elevfeedback.Ejercicios después de Vivir es fácil con los ojos cerados.docx
Kære Elever og forældre - vigtig besked
Lav lektien til sidst, hvis den mangler, og øv den spanske parlør
Ekstra-opgave på timen
Lav opgave 1 i dokumentet her
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksamen: : Ser joven en el extranjero
Forløbet har været centreret omkring Un mes en Málaga, hvor Marie oplever den spanske kultur.
Indhold
Kernestof:
HABLACULTURA | "La casa de papel", la serie española de Netflix.
LA LA CASA DE PAPEL.docx
Lyt til, læs og forstå kapitel 1 af Un mes en Málaga. Husk , at der er gloser til højre under teksten. Følg linket nedenunder.
Cap 1 - unmesenmalaga
Carmen.pptx
Ser eller estar2023.pptx
Lyt til, læs og forstå i detaljen til og med de to første afsnit under billedet i kapitel 2 af Un mes... De sidste ord er "...al pinpón". Følg linket herunder.
Cap 2 - unmesenmalaga
Skriv digtet om jeres passion færdigt. I bruger digtet i kapitel 2 i Un mes som model.
4.C Alba describe su aspecto físico
Lav øvelse 2 a + b om possessive stedord, dvs. ejestedord: min, din osv. på linkede side herunder.
Cap 2 Grámática - unmesenmalaga
Oversæt disse sætninger med særligt henblik på possessive pronominer, ejestedord: min, din osv.
GåsespilRefleksiveVerber.docx
Læs og forstå i detaljen starten af kapitel 3 i Un mes (følg link herunder). Du skal læse de to første afsnit - de sidste ord er: "nos vamos de excursión".
Cap 3 - unmesenmalaga
Reflexive Verbs Made Easy With a Song! (Spanish Lesson)
Cap 3 Vocabulario - unmesenmalaga
RubenBladesRetroversion.doc
Lyt til linkede sang og skriv 7 af de refleksiver verber, som du møder i den, ned. Det er en sang, der beskriver en persons dagsritualer.
Spanish Reflexive Verbs Sing-Along Song | BASHO & FRIENDS 4k Learning Songs | Verbos reflexivos
Læs og forstå i detaljen resten af kapitel 3 i Un mes en Málaga. Du skal læse fra " A las dos salgo...." og kapitlet ud. Find to refleksive verber i stykket.
RubenBladesRetroversion2.doc
I timen fik I en kort introduktion til diftongerende verber. Nu skal I prøve det af i praksis. Løs opgaverne i vedhæftede fil herunder. Ánimo!
Diftongerende verber.docx
Qué has hecho durante el finde.docx
Læs og forstå i detaljen kapitel 4 i un mes en Malaga . Teksten er ikke så lang.
Café para llevar.docx
Besvar spørgsmålene a-e til kapitel 4 i Un mes en Málaga og opload svarene i denne lektions elevfeedback. Følg linket herunder. Vi får desuden besøg af en ung fyr fra Mexico!!
Cap 4 - unmesenmalaga
I skal skrive på den aflevering, der ligger i lectio til d 6/10
I skal skrive på den aflevering, der ligger i lectio til 6/10
EFU foto, hacer frases3.docx
EFU ROPA, DESCRPICI‡N, PREPOSICIONES, hacer frases.docx
Vi skulle få besøg af Richard fra Mexico
Vi skal tilbage til Un mes efter la-a-a-ng tids pause. For at gøre det griber vi lidt tilbage, så genlæs kapitel 4. (Lyt, læs højt, forstå i detaljen, dvs. oversæt inde i hovedet).
Delprøve 1, som vi laver på klassen
Arbejd så meget videre på delprøve 1 ( påbegyndtes d. 23/10 ), at du er sikker på at kunne blive helt færdig med den i denne time. ( de fleste af jer er kommet så langt, at I ikke behøver at lave lektien). Men , I får kun 20 minutter til at lave den
Vi arbejder således med at lave delprøve 1 færdig i denne time og med filmen Coco.
Ser Coco færdig
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Dia de los Muertos | Film School Shorts
Ppt til præsentation. 2023.pptx
Quizlet - Día de muertos
Læs artiklen 'De dødes dag', som I fik udleveret i sidste spansktime. 2SP52, I skal medbringe det kompendium, som I fik i sidste time. 2Sp21 I får kompendiet på sprogdagen. Vel mødt! Det bliver sjovt, hyggeligt og lærerigt.
Øv dig i 15 min på linkede quizlet. Ved godt, lektien kommer for sent, men den er hurtigt klaret. Dygtiggør dig!
Gloser til kap. 6 Un mes
quizlet
Film om Picasso
Oversæt følgende uden ordbog, men ved hjælp af gruppens gigahjerne og ved hjælp af kapitel 6 i Un mes.
Kageliste for 2SP21.docx
Dativstyrende verber-2.pptx
Gradbøjning af adjektiver
Find ud af, hvordan man gradbøjer tillægsord ved at følge linket og læse afsnittet. Gradbøjning: fx: blå, mere blå, mest blå
Verbalperifraser.pptx
Læs og forstå i detaljen første halvdel af kapitel 7 i Un mes en Málaga - til og med sætningen ¡Y siempre hay que decir usted en vez de tú a una persona mayor!
Verbalperifraser
Læs og forstå i detaljen det sidste af kapitel 7 i Un mes.. Første sætning er: "Los españoles también se visten de otra forma." Følg link
Cap 7 - unmesenmalaga
Oversæt følgende sætninger - kun ved hjælp af din viden om verbalperifraser, din ordbog og Un mes:
Diferencias culturales entre España y Dinamarca.docx
Modalverber. Intro og opgave.docx
Færddigør udfyldelsen af vedhæftede skema. For at svare på det med hilseformer, se capítulo 2, og det med at dele maden capítulo 5.
Forstå, hvad spørgsmålene i vedhæftede juledokument betyder. I skal besvare dem mundtligt med en makker i timen.
LaNavidad.docx
2Sp21's julepadlet
Modalverber. Intro og opgave3.docx
Ser og estar - inkl adjektiv1g.docx
Arbejdsark til Un mes en Málaga.docx
Vi mødes på Teams ved lektionens start. Find teamet 22SP21, gå ind på generel og tilgå det møde, jeg opretter, der.
Feliz año_24ActividadPorEscrito2.pdf
Høst fra elev feed back: Høst fra elev.docx
UnMesCap9Spin
GruppeKapitel 9Un mes en Málaga.docx
Læs kapitel 9 i Un mes og forstå det i detaljen
Un mes en MálagaKap10.docx
Læs kapitel 10 i Un Mes og forstå det i detaljen
Besvar disse spørgsmål til kapitel 10 i Un mes en Málaga: Preguntas sobre el textoa. ¿Cuántos días ha pasado Marie en Barcelona?b. ¿En qué medio de transporte ha viajado?c. ¿Por qué le gusta viajar así?d. ¿Por qué ha sido intenso vivir en Barcelona?e
PersStedordObjektsformer-2.pptx
Foretag en orienterende gennemlæsning af vedhæftede PPT for bedre at kunne forstå oplægget på timen i morgen.
PersStedordObjektsformer3.pptx
Le Lo La - De personlige stedord på spansk fortalt som en historie.
Akkusativ pronomen = stedord, der stÃÂ¥r som-2.pptx
Vi arbejder videre med de personlige stedord.
I relation til kap 11 Un mes
Øvelse i relation til kap 11.docx
Skim kapitel 11 igen i Un mes. Øv dig på vedhæftede quizlet. Du skal bruge ordene til en mundtlig øvelse i timen. Nå, øvsus, jeg havde ikke fået quizlet linket. Vi må så tage den i timen.
I skal arbejde selv, fordi jeg desværre stadig er syg. Lav øvelserne c-h på linkede side. Hvis der er tid, så lav nogle af øvelserne under i)
Cap 11 Grámática - unmesenmalaga
Hitverber2-3-3.pptx
IMG_5041.jpg
Hitverber
PræsentationSilkeborgCádiz.docx
Indirekte objekt
direkte objektspronomen
Minlæring
I går begyndte jeg at arbejde klokken 8. Først læste jeg en artikel og så tog jeg noter. Klokken 10 drik jeg en kop kaffe og så ringede min mor. Så kom Jorge på besøg. Han blev til klokken 17. Jeg fik ikke lavet ( hacer i 1. Pers. præteritum: hice)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Día de los muertos
Filmen Coco. Oplæg ved mexicaner om Día de muertos. Eleverne har bygget alter. Aflevering om Coco
Tekster:
Elementos un altar debe tener. (kopi)
Día de muertos ( fra Caminando)
Un mejicano cuenta del Día de los muertos (fra Por Dios, Systime)
Sang; La cucaracha, Cielito lindo
Indhold
Kernestof:
Arbejd så meget videre på delprøve 1 ( påbegyndtes d. 23/10 ), at du er sikker på at kunne blive helt færdig med den i denne time. ( de fleste af jer er kommet så langt, at I ikke behøver at lave lektien). Men , I får kun 20 minutter til at lave den
Vi arbejder således med at lave delprøve 1 færdig i denne time og med filmen Coco.
Ser Coco færdig
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Dia de los Muertos | Film School Shorts
Ppt til præsentation. 2023.pptx
Quizlet - Día de muertos
Læs artiklen 'De dødes dag', som I fik udleveret i sidste spansktime. 2SP52, I skal medbringe det kompendium, som I fik i sidste time. 2Sp21 I får kompendiet på sprogdagen. Vel mødt! Det bliver sjovt, hyggeligt og lærerigt.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuentos
Temaet har haft et grammatisk fokus: de to datider.Har læst teksterne: Ricitos de Oro, La pequeña ciega ( Raúl Núñez), El niño que pudo hacerlo, Frida Kahlo - arte y vida (ELE)
Indhold
Kernestof:
RicitosDeOroImpPræt.docx
Vi gennemgår jeres lektie, og slår sømmet helt, helt i bund med yderligere øvelser. Det bliver så godt!!
PresentaciónSilkeborgwSP21.pptx
Jeg beklager meget til de grupper, der har lavet google-slides eller anden form for slides isf powerpoint, men jeg kan ikke integrere jeres i showet herover. I viser bare direkte fra jeres egne computere.
Conversación en español (SG)
I skal øve jer på jeres oplæg om Silkeborg. I, der har arbejdet i powerpoint, finder jeres slides i det samlede show herunder. Til jer, der har lavet google slides eller anden form for slides, beklager jeg endnu en gang. Troede jeg havde den, men kan
La hoja dorada 3.docx Studér vedhæftede ark, som er meget nyttigt i forhold til mundtlighed.
Medbring 'La hoja dorada'
VocabularioEncanto
Vi skriver på en delprøve 1 om Encanto. Opgaven udleveres på papir. Mød frem - ALLE mand! Skulle man ikke have set resten af Encanto, kan man godt løse opgaven alligevel
Jeopardy en español Jeopardy Template
Medbring det lille kompendium med opgaver til imperfektum og præteritum.
EL NIÑO QUE PUDO HACERLO2 - un cuento (kort) - (træner A 2.docx
Lav øvelse 17 på side 45 i det lille kompendium om præteritum og imperfektum.
Practicar los pasados (sobre todo el pretérito indefinido) y hablar de actividades
Class code : suafaki. estar---> estuve etc. hacer ---> hice etc. ver --> vi etc, ir/ser ---> fui etc
EntrevistaFilmada2.docx
Entrevistas filmadas
Vi øver og filmer interviewene i dag og får lov til at se hinandens
f.elconfidencial.com%2Foriginal%2F6ba%2Fcf2%2Fac5%2F6bacf2ac552995ca4ff8f58572ebfec7.jpg
Præpositioner
PONte.docx
UndervisningsprogramFrida
Lyt og læs ovenstående fil igennem. Forstå så meget som muligt. Den handler om den mexikanske maler Frida Kahlo og der vrimler med præteritumsformer af verberne.
FridaKahloAutorretrato.docx
BilledbeskrivelseKahlo.docx
Vi begynder på tekster i datid. For at repetere brugen af de to datider skal du læse sætningerne i linkede quizlet igennem, og begrunde valget imellem imperfektum og præteritum. Det er en lille lektie.
sætninger i imp. og præt.
I får begyndt på delprøve 2 og afleverer på den fastsatte dag i lectio.
I, der ikke blev færdige med delprøve 1, laver den færdig til i dag og afleverer i timen.
Billedbeskrivelse2g.docx
LaPequeñaCiegaRetroversion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano
Vi repeterer grammatik og har fokus på mundtlighed.
Vi har læst tre portrætter : Nicolas de Chile, Aby de Méjico ( begge fra Indentidades contrastadas) og Mireia de Barcelona ( fra La buena vida). Vi har sammenlignet de tre personer og sammenlignet med os selv.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos al tercer año. ¿Estáis listos para estudiar harto? Pues, yo también.
Afsnit
10 hurtige med førnutid.docx
Læs lille vedhæftede tekst, (Bemærk, at der er gloser). Skriv en liste over de forekomster af førnutid, som du finder i teksten. I timen skal du tale med en makker om din sommerferie - og her får du brug for at kunne tale i førnutid.
Mi verano.docx
¿Qué has hecho durante las vacaciones?
Te Recuerdo Amanda-Víctor Jara // Letra
Lectura de la primera parte del texto.docx
I dag påbegynder vi et lille emne, som vi kalder "Jóvenes en el mundo hispano". Vi læser 2-3 portrætter, som er sprogligt enkle og vi fokuserer på mundtlighed og repetition af grammatik.
Nicolás de ChileA.docx
Læs og forstå i detaljen side 73 i teksten om Nicolas.
Lectura de la primera parte del texto-4.docx
Læs side 74 i teksten om Nicolás . Forstå i detaljen.
Nicolás de ChileB.docx
Læs og forstå i detaljen side 75 i teksten om Nicolás.
I laver desuden oplægget om Chile færdigt på timen.
Fortæl om Nicolás ud fra stikord.docx
NicolásPersonligPron.docx
PersStedordObjektsformer3.pptx
Du skal indtale din lydfil om Nicolas på din mobil. I timen arbejder vi med den på forskellige måder.
TolkningNicolás.docx
Aby de Méjico1.docx
Bingo humano med direkte objekt (1).docx
Læs om Aby og hendes land: Méjico side 52- 53 i Identidad contrastada
Aby de Méjico2.docx
Læs og forstå side 54 i teksten om Aby og Méjico
LÃÂ_serbrev og Argumentative udtryk.docx
Læs og forstå side 55 i teksten om Aby og Mexico
Medbring det printede hand-out med skyerne og Nunca más, som I fik i starten af skoleåret. I skal bruge det i forbindelse med stiletilbagelevering. Der afsættes tid til at I retter nogle ting selv. I får lidt mere tid til den næste aflevering og så n
ArbejdsarkMexico.docx
Aby pp 56.docx
Læs og forstå pp 56-57 om Aby
Læs og forstå resten af teksten om Aby.
26 hurtige til Aby.docx
Brug 20 effektive minutter på at udfylde så meget som muligt i vedhæftede opsamlingsskema om Aby med STIKORD. I timen skal i genfortælle ud fra skemaet .
Opsamling på Aby.docx
Læs side 32 og 33 i teksten om Mireia de Barcelona, som er vedhæftet som pdf herunder.
ScanMireia.pdf
LaHistoriaDeCataluña.docx
Lav tidslinjen ud fra La historia reciente de Cataluña færdig. Teksten er vedhæftet her til jer, der ikke var i skole i går.LaHistoriaDeCataluña.docx
Además vamos a ver la película que acompaña el texto.
Skriv 7 sætninger på spansk, por supuesto, om følgende:
Læs og forstå side 34 -37 i Mireia , som er vedhæftet igen her ovenfor. Det lyder af meget, men det meste er dialog og der er mange billeder. Desuden følger teksten den film, I allerede har set.
Arbejdsark i tilknytning til Mireia de Barcelona.docx
Læs og forstå side 38 og 40-41 i Mireia, vedhæftet igen ovenfor.
11 hurtige til Mireia.docx
Jóvenes en el mundo hispano.docx
Ups, ups, men I har fået det at vide mundtligt!!! I skal udfylde falso/correcto færdig og besvare de to spørgsmål nederst i vedhæftede dokument, som I nok allerede har gemt.
Vi kigger på brugen af konjunktiv i de sidste timer inden efterårsferien. Læs om, hvordan konjunktiv dannes og læs en intro til konjunktivs anvendelse. Læs i MinLæring. Følg linkene herunder
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/50290/sektion/50292
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/50290/sektion/50306
Konjunktivs bøjningsformer i nutid.docx
Konjunktiv2024.pptx
Verbets bøjning i K
JuanesADiosLePido.docx
I skal medbringe det Nuncá más- ark, som vi arbejdede med i torsdags - det ark, som I selv skrev forkerte og rigtigte sætninger på. Lyt til Juanes -sangen , som er vedhæftet med lyrics/letra herunder. Den er fuld af konjunktiv.
Juanes - A Dios Le Pido (Lyrics/letra)
Vælg I eller K i que-sætninger
full_film_41264092_photo2.jpg
Læs vedhæftede lille tekst - spot verber i konjunktiv. Teksten skal desuden bruges i forbindelse med et sprogspil, vi skal lave i timen. Derudover skal vi kahoote. Vel mødt!
Marcos y Clara van de vacaciones de otoño.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamen: Cuba
Vi har set og bearbejdet filmen Diario de motocicleta som baggrund for den cubanske revolution (historiske oversigtet ligger på lektionerne 18/11 og 21/1) Vi har dernæst fokuseret på handelsblokaden, 'el periódo especial', turistindustrien og fremkomsten af nye socialkarakterer. Som eksempel på det sidste har vi læst om Patricia la jinetera. Teksterne er i Cuba-kompendiet, som ligger i lektionen d 18/11. Derudover har vi læst interview med Carlos Estevez og Magdalena ( ligger på lektionen d 17/1 - en imod og en for revolutionen. Endelig har vi læst om forholdet imellem Cuba og USA under Obama ( tekst i kompendiet) og sammenlignet med under Trump1
Vi har krydret forløbet med videoer fra !Pregunta ya! , filmen Habana Blues samt dokumentaren Balcony Tales.
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelse3G2024.docx
Valg af næste emne.docx
Webquest om Cuba2.docx
Vi laver en webquest om Cuba
Hitverber2-3-3.pptx
https://gliglish.com/free
Perspektiverende spørgsmål.docx
Fremlæggelser gruppevis af resultater fra de sidste lektioners webquest. Det bliver en svær manøvre. Vi gør det sådan, at grupperne på skift fremlægger for mig, imens I på klassen repeterer Hitverberne efter bestemte anvisninger.
Hitverber5.pptx
I må vente med at møde til 8.20, bortset fra Sara, Cecilia og Christian, som skal holde deres oplæg for mig. Til gengæld SKAL I være her 8.20, så hvis det kun passer med busserne at være på skolen 8.10, så er I det. Kl 8.20 begynder vi at se storfilm
Vi ser Diario de Motocicleta færdig og påbegynder efterbehandling, hvis der er tid.
SER og ESTAR i karakteristik af personer.docx
Vi laver CL ( på dansk faktisk) om filmen Diario de motocicleta og derefter laver vi karakteristikker af Ernesto og Alberto på spansk.
Indsæt en form af SER eller ESTAR eller HAY i følgende sætninger.docx
Secuencia de eventosCuba.docx
Cuba kompendium 2024 (1).pdf Læs de indledende sider på dank i dette kompendium
Oversæt teksten uden hjælpemidlerCuba.docx
Læs om 'El periódo especial', side 6-8, i vedhæftede Cuba- kompendium. Der en indledning på dansk, og siderne er meget lidt udfyldte. Det klarer I let.
Cuba kompendium 2024 (1)-2.pdf
DocumentalCuba
Konjunktiv2024.pptx
Oversæt disse sætninger med særligt henblik på konjunktiv.docx
Læs om nye socialkarakterer i Cuba under 'el período especial' på side 19 0g 20 i Cuba kompendium 2024 (1)-3.pdf
¡Pregunta ya!: La familia en Cuba | UR Play
JineterasMacetasMantenidas.docx
Spørgsmål til video.docx
Samme lektie som til i fredags . Side 19-10 i Cubakompendiet, som er vedhæftet igen her.
Cuba kompendium 2024 (1).pdf
Patricia la jinetera2.docx
Læs side 23 - 24, linje 44, om "Patricia la jinetera" i Cuba-kompendiet ( vedhæftet her igen) . Teksten er et portrætinterview, dvs talesprog, hvilket betyder, at dele af den kan være lidt svært. Marker/notér det, I måske ikke forstår, så tager vi de
ACuba kompendium 2024 (1)-8.pdf
Pregúnta yaEl Ritmo.docx
https://urplay.se/program/193265-pregunta-ya-ritmo-en-cuba
Patricia la jinetera2-2.docx
Cuba kompendium 2024 (1)-8.pdf
Læs side 24, linje 46-94 i "Patricia la jinetera". Du kan læse støttespørgsmålene her igennem, før du læser.
I dag laver vi en delprøve 1 i timen. Den handler om Cuba, så lidt kontekst har I. Det, I kan gøre jer selv en tjeneste med at gøre før timen, er, at se noter og oversigter om billedbeskrivelse igennem og lære så meget som muligt af ordforrådet uden
PatriciaLaJineteraArbejdsark.docx
LÆS LINJE 96-124 I TEKSTEN OM PATRICIA ,LA JINETERA. AFSNITTET HEDDER LA POLICIA NOS PERSIGUE.
Private resource
IntercambioCultural
HABANA BLUES with english subtitles
Cubanske stemninger
Vi ser filmen Habana Blues .
Habana Blues. Vælg den korrekte betydning på dansk og skriv en dialog på spansk.docx
Vi ser Habana Blues færdig og arbejder intensivt med en bestemt type opgave i delprøve 1 samt dialog-øvelsen.
IntroDiscursitos.docx
MundtlighedRepetition.docx
Retrato de un cubano.docx
Vi dyrker mundtlighed på forskellige måder.
Giv et referat af dagens lektien ud fra disse ord encontrarse= mødes, encuentro,m= møde, dice que= han/hun siger, at , estar de acuerdo de que = være enige om, at
Gå til side 27 i Cuba-kompendiet, som er vedhæftet her. Lav den lille øvelse øverst, hvor du skal vælge det rigtige ord ud af tre i en lille tekst. Læs og forstå dernæst linje 1-20 af teksten om Obama og Raul Castro
Cuba kompendium 2024 (1)-9.pdf
Læs resten af side 27 i Cuba-kompendium (vedhæftet her)
Skriv en lille tekst om Balcony Tales og om, hvad du synes om dokumentaren (el documental). Du skal anvende følgende udtryk:
EntrevistaCarlosEstévezYMagdalena.docx
Preguntas para ela entrevista con Carlos Estévez.docx
Besvar vedhæftede spørgsmål til interviewet med Carlos Estévez. ( teksten er også vedhæftet her igen)
Entrevista con Magdalena de Cuba.docx
Læs resten af interviewet med Magdalena Mora.
Cronología de la historia de Cuba a partir de la revolución.docx
Plan del día: discursito, composiciones, ver otra composición, leer cronología
Vi kigger på en delprøve 1 sammen mhp at gennemskue, hvad det er man bliver testet i og I laver dele af den. Derfor er det vigtigt at alle møder ind i morgen, selvom det er en morgentime!!!!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamen: La guerra civil y la posguerra
Vi har læst en baggrundstekst om La guerra civil española (ed: Any Holmgård).Teksten ligger på lektionen d. 17/2. Vi har læst Machados digt "Españolito". (18/2) Vi har set 'El fauno del laberinto' og efterbearbejdet den. Vi har haft fokus på 'las dos Españas', los dos bandos. Vi har læst udvalgte scener af drejebogen (ligger på lektionen d 7/3 og 10/3). Vi har set og efterbearbejdet Madres paralelas med særligt fokus på dens subtema omkring opgravningen af massegrave. Vi har læst udvalgte scener fra drejebogen (ligger på lektionen 29/4). Vi har talt om 'la ley del olvido, ' la ley de la memoria democrática, og 'la ley de la memoria democrática' Et skriv om dette ligger på lektionen d. 8/4 hvor der også ligger en tidslinje.
Vi har desuden læst 'Testimonios' af Almodóvar (ligger på lektionen 8/4) og brugt Picassos maleri Guernica..
Indhold
Kernestof:
La línea del tiempoEspaña.pdf
LaGuerraCivilBaggrund[3063133].pdf
MachadoEspañolito.docx
DE00050_0.jpg
Las dos Españas - tomar nota.docx
Læs de fire første afsnit af vedhæftede tekst og forstå i detaljen. Den er sat i datiderne lækkert, så får vi det repeteret!
Vi laver delprøve 1. Du kan med fordel repetere alt, hvad du har om billedbeskrivelse. Verbalperifraser og hvordan man anvender, hay, ser og estar.
Læs vedhæftede lille digt og forstå det i lyset af "las dos Españas". Digtet er profetisk , da det er fra 1912, men digteren Antonio Machado har set splittelsen allerede.
MachadoEspañolito-2.docx
Efter Ibens discursito begynder vi at se filmen El laberinto del fauna. Genren er fantasy . Den foregår efter borgerkrigen ( 1936-39), hvor der endnu er resistencia= modstand i form af guerillaer. Al modtand er slået ned fra 1944. Den viser de to fl
Uddrag af anmeldelserLaberinto.docx
ElLabirintoDelFauno
Stills til Laberinto del Fauno kombineret med gloser fra quizlet.docx
Efter 'discursitos' ser vi filmen færdig og træner vokabular på quizlet
FuturumKonditionalis-4.pptx
El LaberintoDelFauno
Øv på linkede quizlet i 20 minutter
Vi læser la primera parte del guión (= drejebog) de El laberinto del Fauno på klassen
Lectura de Laberinto del Fauno2.docx
Guión - El laberinto 1. parte.pdf
Guión - El laberinto 1. parte-2.pdf
Guión - El laberinto 5. parte.pdf
El laberinto.docx
Entrevista sobre El laberinto del fauno.doc
Husk at give besked til Lise i dag , hvis du vil med i biografen d 2/4 kl 16 - ca 18.30
Kig slideshowet om hitverber igennem (vedhæftet). Er der nogle af dem, som du skal have repeteret nutidsbøjningen af? Så gør det! Deudover skal du øve dig i uregelmæssig præteritum af følgende hitverber: tener, decir, hacer, venir
Hitverber2-3-3.pptx
I skal udfylde evalueringsskema, som gerne skulle ligge på jeres forside i lectio. I kan vælge at gøre det som lektier fra i dag, torsdag, kl 16.00, eller at gøre det i arbejd-selv- timen. Evalueringen er naturligvis individuel og anonym.
ConversaciónSobreInstituto .docx
El laberinto del fauno_parte 8.pdf
Læs og forstå parte 8 af El laberinto
Almodóvar video La guerra 2.pdf
El Pacto del olvido y el Pacto de la memoria histórica-2.docx
Almodovar x Garzón
Entrevista entre asesinados/testimonios
Læs vedhæftede dokument. Det handler om La posguerra, det manglende retsopgør i og med en generel amnesti og om, hvordan man langsomt alligevel begynder at trevle fortiden op og forholde sig til den.
vida cotidiana y la familia
Eksempler på spørgsmål til almene emner-9.docx
I dag træner vi samtale om almene emner - perspektiveringsdelen af billedbeskrivelse til mundtlig eksamen'
Vi skal se Almodóvars film Madres paralelas . Det er eksamenspensum, så I skal endelig komme
Madres paralelas færdig + efterbearbejdning.
OversætUhjælpmadresParalelas.docx
Vi læser udvalgte scener af filmen i timen og bearbejder filmen
MadresParalelasPDF.pdf
Gloser til Madres paralelas.docx
PreguntasMadresParalelas96-102.docx
Tag de papirer, I har fået, med hyppigt stillede spørgsmål, med
PreconversaciónGuerraCivilYposguerra.docx
Oversæt så meget af vedhæftede, som du kan nå på en koncentreret halv time ( væk med mobilen osv.)
OversætMadresParalelas-4.docx
Tag papirerne med perspektiverende spørgsmål til billedbeskrivelse med
Vi repeterer Un mes en Málaga. Vi arbejder med kapitlerne 5, 7 og 8. I små grupper skal I give et referat af et kapitel og vil komme i matrix-grupper, hvor I fremlægger jeres kapitel for andre, ligesom I hører referat af deres kapitel. Hannah opleve
Afsnit
Vi øver os i at præsentere en tekst som til mundtlig eksamen
Tekstpræsentation.docx
VokabularTerkstpræsentation.docx
Vi laver en delprøve 1 på klassen som en sidste øver inden eksamen
DESCRIBIR UNA FOTO-3.docx
Billedbeskrivelse kompendium. red. 2023 2-2.docx
Tag 'nunca más'- papiret med og La gramática fantástica - skyerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099949743", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099949743", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099949743" }