Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP33 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Karin Jørgensen
Hold
2022 22 SP33 (
1 SP31
,
2 SP31
,
3 SP33
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb Buena Idea
Titel 2
El Laberinto del Fauno
Titel 3
Sprogrejse til Málaga før under efter.
Titel 4
Opstartsforløb med repetition
Titel 5
Un mes en Málaga. Ser extranjero...: EKSAMEN
Titel 6
Almodóvar (Volver)
Titel 7
Día de los Muertos
Titel 8
Datidsforløb
Titel 9
Jóvenes (fortsat fra 2g)
Titel 10
Cuba EKSAMEN
Titel 11
Niños de la calle EKSAMEN
Titel 12
La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
Titel 13
"Dybe links" anvendt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb Buena Idea
Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster.
Grammatisk har der været fokus på følgende områder:
Regelmæssige verber,
Diftongerende verber,
Refleksive verber,
Perfektum,
Nær fremtid,
Gerundium,
Ser/estar/hay,
De possessive pronominer,
"Hitverber"
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos al español! :-)
Verbum sang.pdf
Números del 1 al 100
Repeter bøjningen af de regelmæssige verber.
Bøjning af regelmæssige verber
Minlæring
Verbesangen.docx
Du skal træne tallene fra 1-100. Du finder dem på side 79 i Buena Idea og på vedlagte link kan du høre udtalen.
Til brug på timen (ikke lektie):
www.feliznavidad.nu
Kapitel 5 i Buena Idea, p.16, Los regalos. Lyt til udtalen af ordene i nedenstående link. Øv dig i selv at udtale ved at sige ordene højt!
16 (kap. 5) Los regalos.mp3
Oversæt til spansk: et orange bælte, en blå og hvid fodbold, en sort skjorte, den sorte skjorte, nogle sorte skjorter, de sorte skjorter. :-) (Husk adjektivernes placering: efter substantivet!)
Navidad
Se på dine noter om ser/estar, - måske skal noterne lige renskrives? :-) Du kan evt læse om ser/estar på side 96-97 i Buena Idea. Lav derefter den lille indsættelsesøvelse, vedhæftet.
Læs og forstå denne lille tekst om hvordan man fejrer julen i Spanien:
Medbring dit pas eller bedre: Tag et billede af siden med navn, udstedelsesdato etc. Vi skal udfylde en navneliste til Málaga-sprogrejsen, og det er vigtigt at navne etc står helt som i passet.
Kap 5 træne perfektum.docx
Kap 5, øvelse11 accentstreger.docx
Sidste gang lærte du at lave ejefald/genitiv på spansk. Læs og renskriv eventuelt dine notater i dit grammatikhæfte og oversæt derefter: Isabels far, Rubéns kusine, kusinens rejser, Robertos datter, faderens datter, Robertos churros. Mandens søn. Hus
Læs og oversæt teksten, linje 1-11, side 18 i Buena Idea, Los regalos de Adela. Husk at der er gloser bag i bogen.
1sp3 preparación
Hvis ikke du nåede det på timen, så skal du færdiggøre øvelserne på udleverede ark (Ejercicio 7 og Ejercicio 10). I Ejercicio 7 skal du bruge før nutid / perfektum, tjek dine notater eller se § 29 på side 91 i Buena Idea. Til jer, der var fraværende
Øvelser til Kap 5.pdf
Læs og lyt til kapitel 6 i Buena Idea, Dos países hermanos (se link herunder). Vi oversætter på klassen.
Capítulo 6.docx
Læs og forstå teksten om Chile (p.21) Buena Idea. (gloser p.111). Det er vigtigt, at du får lavet dine lektier, - I lærer nye ting i hver time, og disse basale ting skal trænes ved at se dem, sige dem og skrive dem igen og igen. Så husk også at holde
I får lidt tid til at øve jeres oplæg og så skal I fremlægge!
Hvis du opdagede, at du havde mange "huller" i din viden om basal spansk grammatik, er det nu, du skal repetere. Det skal sidde fast ellers kan vi ikke bygge ovenpå. Fundamentet på et hus skal jo også være solidt, for at det hele ikke vælter! :-) Du
Artiklerne på spansk udv.docx
Husk at lave duolingo, synge verbesang og høre música española! ;-)
Duolingo class
El laberinto del fauno y un poco más
Besvar så mange af spørgsmålene til filmen, som du kan nå på 20 minutter:
Perfektum - mundtlig dialogøvelse (efter ferie).docx
Marc Anthony - vivir mi vida (nær fremtid) 2.pptx
Husk vores klasse-duolingo-konkurrence! Lav mindst 10 mins hver dag i ferien! La profe holder øje med jeres XP'er! :-D
Status
ØVELSER TIL KAPITEL 7, 2023.docx
Kap 7 Genitiv + hay ny.docx
Genlæs kapitlet og læg mærke til hvert enkelt ord. Start en liste med småord i dit hæfte (ahora, allí, también...)
Kap 7 Genitiv hay ny (7).docx
Lyt, læs og forstå kapitel 8 i Buena Idea, En casa. Lyt til lydfilen nedenfor. Først en gang i sin fulde længde, derefter hvor du lytter til en sætning ad gangen og derefter straks selv læser sætningen op på lige så smukt spansk.
Billedbeskrivelsesmodel.docx
Vi skal se på billedbeskrivelse.
Capítulo 8 øvelse al del.docx
Læs og oversæt teksten side 25 i Buena Idea, Más tarde. Lyt til oplæsningen her:
Siddeplan 1sp3 i uge 10.docx
Presentación.docx
Besvar følgende spørgsmål og skriv svarene på elevfeedback.
1sp3 torsdag i uge 10.docx
Øv dig på at bøje "ser", "tener", "estar", "ir", "haber" (bruges KUN som hjælpeverbum) i præsens / nutid. Nu skal de "sidde" der! :-)
1sp3 i uge 11.docx
Måneder, ugedage, dato...medbring Buena Idea.
Canción los dias de la semana
Buena Idea, side 27, øverst: Læs og oversæt hvad pigerne skal lave de forskellige dage.
Gloser lista de compra
Kap 10 Preparativos de la fiesta opgaver.pdf
Lyt, samtidig med at du læser med og forstå i hovedtræk de to små tekster i Kapitel 10, La lista de compra og En el mercado. Her er meget ordforråd, som kan blive relevant for jer i Málaga! :-)
Småord
Vigtigt: Medbring de to underskrevne dokumenter vedr Sprogrejsen.Til timen i dag får du brug for at have repeteret brugen af "estar" og "hay". Du skal kunne bøje verberne "estar", "tener", "llegar", "comprar", "preparar", - i præsens og i før nutid.
33 (kap. 11) El contestador de Rubén.mp3
Nyttige udtryk / ord til Málaga
Repeter tallene fra 0-100: Números del 1 al 100
MiniParlør 1 del.docx
Læs og oversæt teksten Qué quieres comer? på side 36 i Buena Idea. Husk gloser s.117.
Evaluación del viaje de estudios a Málaga. Qué has aprendido? Medbring materiale fra Debla (hvis I fik noget udleveret på godt gammeldags papir) og Buena Idea! :-)
Til brug på timen:
Kapitel 15 i Buena Idea: Te gusta la música? Lyt og øv dig i oplæsning (husk at i næste aflevering skal der også læses på det smukkeste spansk!)
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
El Laberinto del Fauno
Vi så filmen, mest som et afbræk fra Buena Idea. Øvede personkarakteristik og samtale. Naturligvis sat i en historisk kontekst men basal viden om Den spanske Borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Duolingo class
El laberinto del fauno y un poco más
Besvar så mange af spørgsmålene til filmen, som du kan nå på 20 minutter:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sprogrejse til Málaga før under efter.
Klassen var en uge i Málaga, og inden blev der trænet nyttigt vokabularium, udarbejdet en mini-parlør. Samtale og øvelser efter rejsen.
Indhold
Kernestof:
33 (kap. 11) El contestador de Rubén.mp3
Nyttige udtryk / ord til Málaga
Repeter tallene fra 0-100: Números del 1 al 100
MiniParlør 1 del.docx
Læs og oversæt teksten Qué quieres comer? på side 36 i Buena Idea. Husk gloser s.117.
Evaluación del viaje de estudios a Málaga. Qué has aprendido? Medbring materiale fra Debla (hvis I fik noget udleveret på godt gammeldags papir) og Buena Idea! :-)
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Opstartsforløb med repetition
Samtaleøvelser, grammatikrepetition og læsning af Los tres osos.
Indhold
Kernestof:
På timen skal I bruge før nutid til at fortælle om hvad I HAR LAVET i jeres ferie, - så I kan også tænke på et par nyttige verber dertil, men det er ikke lektie.
Te acuerdas.docx
Presentación de tu vecino.docx
Vi starter lige så stille op, og I får en lille lektie: I skal repetere før nutid/perfektum (fx jeg HAR SPIST) på spansk. Find det i jeres skønne noter (Find jeres lille grammatikhæfte!) eller se på vedhæftede flotte dokument: "La hoja dorada" (= gul
Qué has hacho en tus vacaciones 18.8.23.docx
Hvis du ikke "bestod" køreprøven i før nutid i timen i dag, skal du træne før nutid, så du kan den stående på et ben klokken 3 om natten!
Siddeplan for 18.8.23.docx
Præsentation af første aflevering.
Vi fik ikke set på de fire små sætninger i perfektum til i fredags, så tjek dem lige igennem, så du er klar. (Vi har arbejdet med spansk grammatik. Pedro har spillet fodbold. Maria og Julia har rejst til Spanien. Hvad har du lavet i din ferie?)
Hvad kan jeg huske??? - skal være færdig til i dag.
Kørekort til de spanske verbaltider (1) (2).docx
Los tres osos.pdf
Siddeplan for 7. sept 23.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Un mes en Málaga. Ser extranjero...: EKSAMEN
Un mes en Málaga: Ser extranjero en otro país
Vi har brugt i-bogen "Un mes en Málaga", hvor danske Marie fortæller om sit møde med en fremmed kultur, nemlig den spanske. Marie er på udveksling i Málaga og bor hos en spansk familie og går på sprogskole.
Der er bl.a. blevet arbejdet med dagligdagsrutiner, attraktioner i Málaga, unges udfordringer ved at finde arbejde på grund af den økonomiske krise, det at tilpasse sig en ny og anderledes kultur, og læringen i at være fremmed i et andet land.
Gennem de læste kapitler har vi sammenlignet kulturen i Spanien og Danmark og snakket om kulturelle forskelle.
Fokuspunkter:
- Vivir con una familia española
- La vida como extranjero en otro país
- La pobreza y los mendigos en Málaga
- La situación de los jóvenes - el trabajo
- Diferencias culturales / normas no escritas (el horario / la puntualidad, el respeto a los ancianos, colas o no colas, la manera de vestirse, costumbres, las tapas)
- La necesidad de adaptarse
Indhold
Kernestof:
Gå på Un mes en Málaga, kapitel 1, vacabulario, opgave 1 (El tiempo). Lav begge opgaver: a) træn gloserne og b) besvar spørgsmålene. Igen: Få det nu gjort, både for din egen skyld, men også for din makkers, når I skal lave pararbejde. :-)
Siddeplan for 11.sept 23.docx
I dag skal vi lære "Udvidet tid". Det bliver godt! :-)
Gå ind på Un mes en Málaga. Find teksten. Under teksten finder du de spørgsmål, som I har besvaret og vi brugte sidste gang til samtale/genfortælling. Hvis du scroller endnu længere ned, forbi den gule box, finder du allernederst på siden en "Quiz pa
Siddeplan for 14.9.23.docx
Lyt, læs og oversæt første del af Kapitel 2 i Un mes en Málaga (til og med "...juega al pimpón."). Besvar de første 6 spørgsmål under teksten (a til f).
Lyt, læs høj selv (så du træner udtale og "fluency") og oversæt resten af kapitel 2.
Siddeplan for 18.9.23.docx
Ropa
Lav oversættelsen til capítulo 2. Du vælger selv om du vil lave "normal" eller "avanzada". Man må gerne udfordre sig selv! :-) Følg link, eller find oversættelser herunder (Adrian, hvis du stadig ikke kan komme ind på siden).
Opsamlende oversættelse til CAP.docx
Se på om dette er noget for dig:
Vi skal se resten af Pedro Almodóvars film, Volver, men I har en lille lektie: Læs denne artikel, - bare rolig, den er på dansk. :-)
Trabajo con la película 2sp3.docx
Læs denne lille tekst om Pedro Almodóvar.
Find 5 verber, som du kan bruge til at beskrive, hvad du har lavet i ferien. Hvilken tid skal du bruge til at fortælle hvad du HAR LAVET? Hvordan konstrueres den på spansk?
SER, ESTAR, HAY okt 2023.pptx
Lyt til Kap 3 i Un mes de Málaga. Tag en sætning ad gangen og læs selv sætningen op højt! Tag næste sætning, læs op etc.
Samme lektie som sidst, dvs træne oplæsning af kap 3 (un mes en Málage), dog skal du nu også kunne oversætte teksten. Start derfor med at bruge 10 min på følgende quizlet:
Un mes en Málaga, Caitulo 3: Besvar de 9 spørgsmål til teksten Preguntas sobre el texto, (de står under tekst, lydfil og foto) og opload her i elevfeedback. Lad være med at copy-paste fra spørgsmålet, men skriv selv. På den måde lærer du bedre gloser
Som optakt til Sprogdagen om Día de los muertos på torsdag i næste uge, skal vi se filmen, Coco. Vi starter i dag og jeres lektie er at læse vedhæftede lille artikel om filmen.
Disney's Coco.docx
Se resten af Coco og læse om Día de los muertos
Día de Muertos preguntas.docx
Ejercicios para día de los muertos (2020).docx
Læs og forstå vedhæftede tekst og husk at medbringe et billede til alteret.
Día de Muertos fra Caminando.pdf
Día de los muertos gloser
Medbring teksthæftet som I fik udleveret på Sprogdagen, Día de los muertos.
Siddeplan 20.nov 23.docx
I får 10-15 min i starten af timen til at indspille/genindspille den endelige version af jeres præsentationer af Día de los muertos/altares. Gør jer nu umage, det er den slags øvelser, som I bliver gode til spansk af, og hvor I kan vise mig, hvad I k
Cap 3 Vocabulario - unmesenmalaga
Qué hace Antonio billeder.pdf
Der er to lektier: 1. Lær bøjningen af "despertarse" og "acostarse" i nutid/præsens og før nutid/perfektum og 2. Un mes en Málaga: Træn gloserne til kapitel 4: Gloser til kap 4 Ja, Christian, måske vanker der en test! :-)
Besvar spørgsmålene til Kapitel 4 i Un mes en Málaga (de står jo som altid under teksten) og upload i elevfeedback!
I dag skal vi tale om teksten i kapitel 4. Så det er vigtigt at du læser kapitlet igen og laver den tilhørende quiz. Den står allernederst, under teksten, spørgsmålene til teksten etc. Du kan også følge dette link.
Vi samler op på det arbejde, som I lavede "ude" (Qué está haciendo Antonio), så medbring det fine ark. :-)
Gå til kap 5 i Un mes en Málaga og lav opgave 1 under Gramática. Den handler om "muy" og "mucho".
describir_una_foto_.pdf
Besvar spørgsmålene til Kap.5 og opload dine svar her på elevfeedback.
Tio Pepe la navidad
Lav oversættelsen til Kapitel 5 i Un mes en Málaga. Du vælger selv om du vil lave Traducción normal eller Traducción avanzada, MEN brug ikke ordbog eller anden elektronisk hjælp ud over selve Kapitel 5. Der finder du alle de ord, som du skal bruge. D
Gustar et par sætninger til oversættelse start.docx
Cómo se celebra la Navidad en España? Mira el vídeo y prepárate a hablar de la Navidad. (Hvordan fejrer man Julen i Spanien? Se videoen og forbered dig på at tale om Julen) - skriv de vigtigste gloser op, så du husker dem bedre)
Vi laver en Navidad-delpr 1. Så repeter julegloser og andet nyttigt til billedbeskrivelse. :-) Det bliver SÅ hyggeligt!
Præpositioner
Konjunktioner
Los colores
Personalidad
Posturas
Gå på Un mes en Málaga, kapitel 6, Vocabulario, og lav Opgave 2, a,b,c. (Handler om farver og adjektiver)
Accessories
Oversæt følgende sætninger. Lav dem først om til de lidt "kawe" (nordjysk for "mærkelig") danske sætninger med "behager", "henrykker", fx Marie kan lide tapas. => Tapas behager Marie => A Marie le gustan las tapas. Overvej også hvilke sætninger der h
Navidad! Vamos a jugar al bingo así que hay que practicar los números del 1 al 100. :-) Escucha la canción:
Clase virtual el 4 de enero 2024.docx
Hola! Feliz año nuevo!
Substantiver v personer
Las vacaciones navideñas.pptx
La reina Margarita de Dinamarca anuncia su abdicación tras 52 años en el trono.docx
SUBSTANTIVOS.pptx
Join conversationVi mødes på Teams
Færdiggør opgaverne på MinLæring, som I startede på i timen i fredags. Vi startede med at se filmen, Motorcykeldagbog.
El Che.docx
Vamos a ver el resto de la película: Diario de Motobicicleta.
Der var mange der ikke var til timen i mandags, - måske har I tid til at se første del af filmen, - den ligger på Filmstriben. :-)
Diario de m sætninger.doc
Arbejd lidt videre på de 5 sætninger som du skrev til torsdagstimen. Hvis du fx skrev: "La película trata de Ernesto y Alberto", - så udvider du sætningen med en bisætning: La peli trata de Ernesto y Alberto que hacen un viaje fantástico.
Til brug på timen:
Un mes en Málaga Kap 7
HUSK: Medbring arbejdsarket med oversættelse af sætninger til Diarios, - jeg har Christians, Borgs, Augusts og to uden navn :-)
Diftong vokalskifte røde øvh.pdf
Lav / oversæt nr. 1-8 på dette ark. (de to måder at lave fremtid på spansk)
FUTURUM sætninger til oversættelse (ny).docx
Overvej hvilken verbalperifrase, du ville bruge i sætningerne på vedlagte dokument. Du behøver ikke at oversætte sætningen. Bare find den passende verbalperifrase. :-)
2sp3 arbejd selv fredag d. 19.docx
Jeg kan kun se en eneste besvarelse af opgaverne til fredagstimen på elevfeedback. Det må naturligvis være en fejl. Jeg forventer at I har jeres besvarelser klar til næste time😩. Er ikke blevet rask.
Oversæt sætningerne på dokumentet:
Gustar, encantar, interesar = Dativstyrende verber.
Gloser video
Gå ind på Un mes en Málaga, kap 8, vocabulario, opgave 1 (a,b,c). Det gælder om at se en video og prøve at forstå bestemte sekvenser.
Desuden er der lektien fra sidste mandag (hvis du ikke fik det lavet)
Minlæring (muy og mucho)
Grammatiske problemer i forbindelse med aflevering.docx
Perfektum - mundtlig dialogøvelse (efter ferie).docx
Aflevering tilbage. Hvis I har tid, kan I se på de oploadede rettelser. Ret med anden farve, så jeg kan se, hvad der er rettet og lav en liste med spørgsmål til mig, hvis der er rettelser, som du er usikker på. Så tager vi dem sammen.
Muy og mucho.docx
Stedsadv
Der ligger en lektie på MinLæring om "muy/mucho". Den er sat til 48 minutter, hvilket er for meget som en lektie, men jeg troede, at I ville have haft tid til at begynde på det i mandagstimen. Det nåede vi ikke.
Genredefinition delpr 2 2022.docx
Læs og forstå kapitel 9 i Un mes en Málaga. Det er vigtigt, at I får lavet denne lektie, da I på denne time skal lave en delprøve 1, hvor dette er tekstgrundlaget.
I arbejder med den næste aflevering, som jeg gennemgik sidste gang (og I lavede Delpr 1. (La pobreza en Málaga, Delpr 2, se under Opgaver)
9 hitverber
Hitverber infinitiver
Fremlæggelser! Juhuuu!
Her er arket fra fredagstimen og et billede. Lav, med inspiration i billedet, 3 laaange sætninger, der skal indeholde så mange verber som muligt fra Samtale-arket og mindst: Hovedsætning, que-bisætning, en verbalperifrase og et sammensat verbal (fx p
Spontan Spansk samtale a.pdf
Min frygtløs padlet
2sp3 el 21 de marzo.docx
Lille lektie på Un mes en Málaga. Kap. 10, vocabulario, opgave 2: Las posturas del cuerpo. Det tager max 15 minutter men er vigtigt. Du vil især kunne bruge det til BILLEDBESKRIVELSE (manden sidder, står, ligger). Der skal læses et par linjers forkla
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Almodóvar (Volver)
Kort introduktion til Pedro Almodóvar og hans univers. Vi så filmen, Volver.
Indhold
Kernestof:
Se på om dette er noget for dig:
Vi skal se resten af Pedro Almodóvars film, Volver, men I har en lille lektie: Læs denne artikel, - bare rolig, den er på dansk. :-)
Trabajo con la película 2sp3.docx
Læs denne lille tekst om Pedro Almodóvar.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Día de los Muertos
Som forberedelse til Sprogdagen om Día de los muertos, så vi filmen Coco, og læste om Día de los Muertos, bl a Día de los Muertos fra Caminando. Der blev bygget et alter og lavet mundtlige beskrivelser af traditionerne.
Indhold
Kernestof:
Som optakt til Sprogdagen om Día de los muertos på torsdag i næste uge, skal vi se filmen, Coco. Vi starter i dag og jeres lektie er at læse vedhæftede lille artikel om filmen.
Disney's Coco.docx
Se resten af Coco og læse om Día de los muertos
Día de Muertos preguntas.docx
Ejercicios para día de los muertos (2020).docx
Læs og forstå vedhæftede tekst og husk at medbringe et billede til alteret.
Día de Muertos fra Caminando.pdf
Día de los muertos gloser
Medbring teksthæftet som I fik udleveret på Sprogdagen, Día de los muertos.
Siddeplan 20.nov 23.docx
I får 10-15 min i starten af timen til at indspille/genindspille den endelige version af jeres præsentationer af Día de los muertos/altares. Gør jer nu umage, det er den slags øvelser, som I bliver gode til spansk af, og hvor I kan vise mig, hvad I k
Cap 3 Vocabulario - unmesenmalaga
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Datidsforløb
Introduktion til de to datider. De to første uger med BNK som vikar, - og gennem læsning af El hombrecito vestido de gris.
Derefter læste vi "La cenicienta" og 3 små tekster om Milagros (fra Tapas), alt med fokus på de to datider.
Indhold
Kernestof:
De spanske datider - med kaffeeksemplet - CJ 2023.pptx
El hombrecito texto 2.pdf
"El Hombrecito vestido en gris"
El hombrecito vestido preguntas + extra.docx
EL HOMBRECITO afl oversættelse + skriv videre på oversættelsen.docx
Preguntas para "El hombrecito vestido de gris"
Quizlet - El hombrecito
La cenicienta.pdf
spil videreudviklet.docx
Vi laver delpr 1 til næste aflevering, - så kan I komme i gang med delpr 2! Som forberedelse er her nogle quizletter med nyttige gloser til billedbeskrivelse - og det er der jo altid i en delpr 1. Brug 20 minutter på at "terpe" lidt gloser med disse
El aspecto konjunktioner
tener
Verbalperifraser
Præteritumsang sofacykel.pdf
Læs og oversæt de to små tekster om pigen, Milagros. Teksterne hedder 1a Milagros og 1b Milagros. :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jóvenes (fortsat fra 2g)
Som forlængelse af arbejdet med Un mes en Málaga, hvor vi mødte den unge danske pige, Marie, har vi læst om andre unge mennesker fra den spansktalende verden:
a) Nicolás de Chile (fra: La identidad contrastada, Mikkelsen & Riismøller
b) Estella de España
c) Mario de Colombia (Ikke "El país de Mario) KUN: Mario: Un estudiante internacional, p.26-29. (fra: La identidad contrastada)
Unge mennesker fra forskellige dele af verden, med forskellige liv, men samtidig med mange ligheder.
Vi så også filmen, Maria llena eres de gracia.
Indhold
Kernestof:
En lille opfrisker
Tenéis que llevar una foto de vuestras vacaciones!
Vi arbejder med årsprøven og næste aflevering, så medbring La gramática og dit grammatikhæfte.
Lektien er at arbejde videre med rettelserne af Årsprøvens delpr 2. Medbring igen La gramática, nej, i dag er det ikke nok med La gramática fantástica, - det er "udvidet grammatik" :-)
Shakira Waka Waka (Esto Es África)
Så kommer der en lille lektie: Læs de første 9 linjer af nedenstående tekst (p.22). Markér alle former af "ser", "estar" og "hay" og kommentér, hvorfor netop det ord er brugt i sætningen. Tænk på hvad Christian, Brandt og Alberto sagde i deres lille
Læs resten af "El país de Mario". Prøv at læse ekstensivt, dvs at det ikke gør noget, at du ikke forstår hver eneste ord, men blot forstår teksten i store træk. I får tid på timen til at gøre spørgsmålene færdige. Så sæt jer ved samme makker, som i s
Mario preguntas al texto p.28-29.docx
Vi fortsætter med Mario de Columbia. Som lektie skal du skal have læst / genlæst teksten side 26-27 (nyd at du kan læse en spansk tekst og forstå det meste) og besvaret opgaverne 1-3 på vedhæftede opgaveark. Vamos! :-) Husk at medbringe La gramática
Arbejdsark p.26-27 - Mario de Colombia.docx
mindmap Mario de Columbia.docx
Mario mundtlig øv p.28-29.docx
Hvis du ikke blev færdig med spørgsmålene til Mario, side 28-29, skal du lave dem færdig. Du skal også repetere brugen af muy og mucho, - se i dit grammatikhæfte og i La gramática fantástica. Synes du at der er noget, der skal tilføjes? (Ligesom vi g
Mindmap Mario
LA CAMISA NEGRA.doc
I opfører jeres rollespil, - I får lidt tid til at øve, så det ikke bliver oplæsning! :-)
Vi gør Mario færdig i dag.
Oversættelsen som I skrev på timen var jo et referat af Mario de Colombia. Da I lavede mindmap inden, var det ikke mange "nyttige ord", I kunne finde. Mon ikke der var nogle af ordene, som I manglede i oversættelsesarbejdet, der kunne være gode at få
Vi ser Maria llena eres de gracia
Gloser
María llena eres de gracia opgaver.docx
Vi ser filmen færdig (bio er optaget, så i A5) og arbejder med den.
Skrivelektion. Medbring La gramática (bogen), dit eget grammatikhæfte og La gramática fantastica, - det som du også må bruge til eksamen, så du kan prøve at arbejde så realistisk som muligt. Bortset fra at du jo har mig som hjælper i timen i dag! :-)
Gustar encantar Mireia 1.docx
Læs den første side, El modernismo de Cataluña (side 32). Bare så du forstår den i hovedtræk.
Gloser til resumen.docx
Dativstyrende verber 2024.docx
Afsnit
Leer las páginas 36.docx
mindmap for Mireia.docx
describir_una_foto_.pdf
Vi afslutter Mireia og emnet "Jóvenes". Oversæt:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Cuba EKSAMEN
Vi har i dette forløb haft fokus på Cuba under El período especial.
Vi læste først en Indledning på dansk (fra: Retratos Cubanos) for at kende lidt til Cubas nyere historie (fra Den cubanske revolution og frem).
Vi har læst fra Cuba en cambio:
- El periodo especial (kort intro)
- Macetas, jineteras y mantenidos
- Obama y Raúl Castro se saludan oficialmente
Vi har læst:
- Patricia la jinetera (de første 3 og sidste afsnit intensivt, resten ekstensivt) med fokus på Patricias specielle "forhold" og hendes drømme.
Vi har set:
- Habana Blues
- Horisont: Det ny Cuba
- Horisont: Kapitalist I Cuba
Indhold
Kernestof:
Læs dette dokument:
I arbejder videre i grupperne, - Paulina og Ida, vi startede på vedhæftede tekst og de fleste er vel kommet lidt over halvvejs (til og med "Et parti styrer alt"), så hvis I har tid til at skimme de første sider igennem, kan I nemmere følge med. :-)
Læs den danske introduktion til næste tekst på side 12 i Kompendiet. Hvis det er for træls at læse i papirudgaven, kan du finde teksten elektronisk på vores TeamsKonf/Cuba. Læs derefter starten på Tragedia de balseros (side 14). Læs de første 16 linj
I kan finde den rettede María-llena -eres-aflevering på lectio. Se på mine rettelser og lav jeres rettelser i Rettearket (som sidste gang). Det ligger på lectio (under opgaver). Lav jeres rettelser og opload. Det er en vigtig del af læringsprocessen
Følg dette link til Un mes en Málaga, scroll lidt ned på siden og du finder stribevis af quizlet'er til glosetræning. :-) (hvis linket ikke virker: Gå ind på Un mes en Málaga, ude til venstre hvor alle kapitler er, går du ned efter Capitulo 12 og try
Gennemgang af sætninger til oversættelse Maria llena de gracia.docx
Tragedia de balseros gloser til sætninger referat.docx
Brug 10-15 minutter på at lære gloserne til Tragedia de balseros og læs resten af teksten, hvis du ikke nåede det på timen i sidste uge.
Her er det kompendium om de to datider, som i fik udleveret af Bjørn i papirformat. Find det og medbring til timen.
Glosetræning (fra quizlet) + oversættelse.docx Afsnit
Tragedia de balseros opsamlende sætninger fyld ind ord.docx
La escuela en Cuba. ARBETSBLAD.docx
Medbring datidskompendiet til timen. I dag skal det bruges! :-)
Elián González 23 years later: From a focus of international custody battle to member of Cuba's congress
Elián Gonzales.docx
Afsnit
Preguntas al artículo de Associated Press.docx
Kom friske og veludhvilede og medbring Cubakompendie og Datidskompendie! :-)
Bienvenidos después de las vacaciones.
Vi starter i E6
Lav øvelse 1 + 2 i følgende dokument:
Medbring datidskompendium!
Hacer una entrevista.docx
Øvelser til Habana Blues Delprøve 1.docx
Lektien er en lille repetition af datid. I dokumentet herunder finder du et kort referat af Habana Blues. Der mangler nogle verber. De står i en parentes i infinitiv og jeres opgave er at tage stilling til om de skal bøjes i imperfektum eller præteri
Valencia: las impactantes imágenes de las graves inundaciones en España que han dejado decenas de muertos y desaparecidos - BBC News Mundo
Samme lektie om datid som til i onsdags. Medbring både datidskompendium og Cuba-kompendium.
Hvis ikke du nåede det på timen i fredags, skal du lave side 21 i Datidskompendiet. Her skal veksle mellem imperfektum og præteritum. Det er vigtigt at du får det lavet og øvet i at vælge mellem de to tider, da du får brug for det i den næste aflever
Medbring både Cubakompendium og Datidshæftet!!! :-)
Det ny Cuba Horisont tareas.docx
Møbler etc
Husk både Cubahæfte (vi skal læse om macetas, jineteras y mantenidas) og Datidskompendium (I skal have jeres daglige dosis aspekt)
Der er gået over en uge siden sidste spansktime, så I skal lige lidt op i gear inden timen! :-) Der er to små lektier: 1: Læs (genlæs, hvis du nåede det på timen) side 19 i Cubakompendiet og lav den lille øvelse øverst side 20. 2: i Datidskompendiet:
Foto jineteras.docx
Medbring de to kompendier (Cuba + datider). Samme lektie som til mandag.
Patricia la jinetera (p.31-32).docx
Lille datidslektie, juhuuu: Lav resten af opgave 38 på side 24 i Datidskompendiet. (vi lavede sætning 1-6 sidste gang). Medbring også Cuba-kompendiet, vi starter på næste tekst: Patricia la jinetera.
2. Patricia la jinetera - Retratos cubanos af Ole Loumann, 2000, p. 30-35.pdf
Træning af gambitter.docx
Trabajo el 27 de noviembre 2024.docx
Datidskompendiet: side 26, øvelse 40: lav de første 10 sætninger. Medbring også Cubakompendiet, vi går videre med Patricia la jinetera.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Niños de la calle EKSAMEN
Hele forløbet baserer sig på læsning af:
Con un vaso de pega en la mano, Roger Silva, Turbine.
Derudover har vi arbejde med følgende tekster:
Un dólar (kortfilm)
Los hijos de la oscuridad (sang)
Horisont dokumentar: Dødens gade (om Valeria)
Dokumentar om dansk hjælpearbejde i Nicaragua.
Fokus har været børnenes vilkår på gaden og de udfordringer, som de lever med hver dag, samt deres mulighed for at slippe væk fra gadelivet.
Fokuspunkter:
- La pobreza en general en Nicaragua
- La vida de Eric y sus amigos
- La pega – el mal que siempre está presente
- El trabajo de las organizaciones que ayudan a los niños de la calle
- Ilusiónes para el futuro
Indhold
Kernestof:
Trabajo con Patricia la jinetera: El 3 de diciembre.docx
Medbring Cubakompendium
Patricia la jinetera retroversion af sidste afsnit.docx
Lav øvelse i datidskompendiet: p.27 (El día de Carlos)
Læsning af Patricia 3sp3 24.docx
I læste tre afsnit ekstensivt i tirsdags, og alle skulle gerne nu være kommet til opgave 8 i øvelsesdokumentet (se herunder). Lektien til i dag - og få det nu gjort! Øvelse gør mester! - er at læse alle gloserne igennem og om nødvendigt oversætte dem
8. Mundtlig øvelse.docx
La convención de los ninos de la UNO.docx
Hvad ved du om Nicaragua? Find 5 ord (på spansk), som du kan bygge 5 små sætninger op omkring. Ja, måske kræver et besøg på nettet. :-)
Vocabulario_discurso sobre niños de la calle y Nicaragua.docx
Una cosa que he aprendido del discurso fue.docx
Skriv i elevfeedback hvad du fik ud af foredraget mandag i 5. lektion. For eksempel: Hvad lærte du om arbejdet med gadebørn (nævn 5 ting), hvad gjorde mest indtryk på dig? Kunne du følge med (i det spanske)...etc. Medbring naturligvis bogen Con un va
Kommentater til Habana Blues-opgave.pptx
Aflevering tilbage og gennemgang evt arbejde med den næste. :-)
Ideer til hjemmetræning -mundtlighed 3sp3.docx
Kære 3sp3. Jeg er virkelig ked af at måtte aflyse vores julehygge, men jeg har ikke sovet hele natten, har frygtelig ond, fryser, sveder - vi tager julehyggen efter jul.
Bienvenidos al año 2025. Espero que hayáis pasado bien la Navidad y el Año Nuevo. Primero vamos a trabajar con vuestra última tarea. (Viajes que te cambian la vida). Después vamos a jugar al Bingo. Necesitas practicar los números?
Vamos a continuar con Niños de la calle y un poco de gramática (Medbring Con un vaso de pega + la gramática fantástica)
Vamos a hablar de las 4 preguntas que habéis hecho en la última clase. => vi skal tale om de 4 spørgsmål, som I lavede i sidste time. Hvis du ikke blev færdig: Gør det nu! :-)
Si te tocaran 200 millones euros.pdf
Afsnit
Læs afsnittet Los amigos (p.12-13 i con un vaso de pega), mange af jer nåede nok en del af det på timen i dag. Lav øvelse 1 færdig på arket med futurum/konditionalis. Til de mange fraværende: Se vedhæftede dokument. 15A = formerne. 15B= øvelser. Her
Futurum konditionalis 15A+15B.pdf
Uregelmæssige verber i futurum og konditionalis.docx
Los hijos de la oscuridad.pptx
Lyt til denne sang en masse gange og syng med. Målet er at du kan synge med hele vejen igennem, dvs når at udtale/synge alle ord. Det er supergod mundtlig træning. Find 5 nøgleord.
Dødens gade trabajo.docx
Hablamos del Artículo 3, (usando el trabajo de la última clase). Vamos a ver un documental (30 mins)
Skriv 3-4 sætninger om hvad dokumentaren "Dødens Gade" handler om. Opload på elevfeedback.
Er vi klar til Terminsprøven?
Vi går videre med hitverberne (i dag fra dansk til spansk), træner adjektiver og går videre med kap 5 i Con un vaso de pega.
Qué has hecho durante las vacaciones.pptx
Medbring La gramática - delpr 2 tilbage.
has hecho durante las vacaciones?
articulo_5.pdf
Husk jeres Kompendium, Con un vaso de pega (Niños de la calle)
Passiv intro + øvelse.docx
Sidste gang arbejdede I i "egen rytme" med kapitel 5. I læste teksten, besvarede forståelsesspørgemålene, lavede opgaven med de refleksive verber, og nogle nåede måske at tale om et billederne. Lektien til i dag er: At læse spørgsmålene igennem - kan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
Arbejdet med dette emne har taget udgangspunkt i filmen "La lengua de las mariposas" for at få en indtryk af "las dos Españas" og fra et barns synspunkt se hvordan en borgerkrig kan spitte et samfund, også på det helt personlige plan.
Vi har naturligvis haft fokus på de to fløje i La guerra civil española, los nacionalistas og los republicanos og deres værdier.
Vi har set dokumentaren "Spaniens stjålne børn" som en perspektivering til den stadig aktualitet af Franco-tiden i nutidens Spanien. I denne forbindelse har vi set på reaktionerne i nutidens Spanien i forhold til Valle de los Caídos og kort snakket om Las dos Españas. Vi har kort læst om El pacto del Olvido og La ley de la memoria.
Materiale:
- "La guerra civil", s. 24-26 i Vamos a los temas, Anny Holmgaard
- Fortidens Spøgelse. Franco, borgerkrigen og kampen om historien. (fra: España en la calle)
- El Valle de los Caídos, artikel fra: España en perspectiva, Anny Holmgaard
- kort intro til Antonio Machado og læs to digte: Las dos Españas og Caminante
- Billedbeskrivelse: La Guernica
Dokumentar:
- Spaniens stjålne børn - dokumentar om Los niños robados (på CFU, fra 6.jan 2014)
Film:
La lengua de las mariposas
Fokuspunkter:
- Las dos partes en el conflicto, en La guerra civil española (los republicanos y los nacionalistas)
- Los protagonistas de "La lengua de las mariposas" (caraterización de personas)
- La exhumación de Franco de Valle de los Caídos
- Los niños robados
- Los dos Españas (det delte Spanien)
Indhold
Kernestof:
At blive.docx
Repeter passiv: ser + kort tillægsform. Lav derefter de første 5 sætninger på vedhæftede øvelsesark. De "Røde hæfter" vil komme i brug sidst på timen i dag! :-)
Udviklingsarbejde i Mellemamerika/Sydamerika
Læs halvdelen af Artículo 7 i Con un vaso de pega.
Ser vi på timen:
Vil I med i biografen og se en Oscar-belønnet film. Silkeborg Bio laver en specialforestilling for alle spanskelever på SG. Onsdag d.2.april, kl 16:00. Kun 60kr.
I dag læser vi det sidste kapitel i Un vaso de Pega. Brug 10 minutter på nedenstående quizlet med gloser til kapitlet, så kommer læsningen til at gå som en leg.
mindmap. Niños de la calle.docx
I skal lave en afsluttende oversættelse på timen i dag, i de røde hæfter. I kan forberede jer ved at øve nyttige gloser på nedenstående quizlet. Vamos! :-)
En reminder til jer, der skal med i bio og se Emilia Pérez på onsdag d.2 april. I forhold til betaling, så skal I overføre 60 kr til mig via mobilpay (20724661), inden vi går ind i biografen på onsdag. Jeg videresender så til Biografen.
Preguntas al texto La guerra civil.docx
Læs og forstå de første 4 afsnit på vedhæfte dokument. Dvs at du skal ikke kunne oversætte ord for ord, men forstå grundindholdet. Der er mange gloser og "gennemsigtige" ord, så det skulle være til at gå til.
Las dos Españas esquema.docx
Vi gennemgår den delpr 1, som I lavede i fredags og prøver at få styr på La guerra civil española. Dvs hvad lærte I om borgerkrigen ud fra den lille tekst?
Caminante poema y preguntas.docx
Læs og forstå side 25. (La época de Franco, Franco y su política, og El orden social)
Læsetræning og forstå: Læs resten af side 25 og 26 (ikke spørgsmålene) La guerra civil p.24-26.pdf
Vi laver den sidste Delpr1. Som er en del af jeres sidste spanske aflevering. Det vil være smart at træne lidt hitverber, småord, verbalperifraser, læse lidt (fx genlæse et par tekster i Un mes en Málaga) bare for at aktivere det spanske lidt. Desude
Billedbeskrivelsesmodel.docx
Quizlet Valle de los Caídos
Valle de los Caídos links etc.docx
El Valle de los Caídos preguntas.pptx (kun slide 1+2 i dag)
Læs og forstå linje 1-13 i vedhæftede tekst om Valle de los Caídos (ned til overskriften: La exhumación del dictador Francisco Franco)
Læs denne artikel på dansk:
La línea del tiempoEspaña.pdf
Til brug på timen:
Tiempo libre tres fotos.docx
Lektie: Renskriv notater til Tiempo libre (billedbeskrivelse) og se på billedet til næste tema: La vida familiar. Lær gloserne og find gloser til at kunne tale om din egen familie.
Nyttige gloser ark.pdf
Instrukser til den ukendte tekst (2).docx
Pronominer. Oversigt.pdf
Personlige pronominer øvelser.pdf
Spansk A 2020 Bilag v2.pdf
Læs teksten om Khalid. Bruges i Ved det grønne bord, som vi ser i dag.
Dagens tema for billedbeskrivelse: El viaje/las vacaciones. Find siderne i Billedbeskrivelseskompendiet og "varm op" til at kunne tale om billederne som om du havde trukket dem til mundtlig eksamen.
Pronomener - træning (direkte og indirekte objekt) - 2 indsættelsesøvelser.docx
Hitverber
Hitverber bøjet
Billedbeskrivelse: Vi er kommet til emnet "Cocinar" i kompendiet. Se på billede og gloser og forestil dig at du har trukket dette til mundtlig eksamen og skal tale om det. Tænk også over den perspektiverende del af samtalen, som kan handle dig selv /
Delpr 1 Jóvenes contra el cambio climático.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
"Dybe links" anvendt
Dybe links, som må tilgås under eksamen i spansk:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099984018", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099984018", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52099984018" }