Holdet 2022 22 SP33 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Karin Jørgensen
Hold 2022 22 SP33 (1 SP31, 2 SP31, 3 SP33)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb Buena Idea
Titel 2 El Laberinto del Fauno
Titel 3 Sprogrejse til Málaga før under efter.
Titel 4 Opstartsforløb med repetition
Titel 5 Un mes en Málaga. Ser extranjero...: EKSAMEN
Titel 6 Almodóvar (Volver)
Titel 7 Día de los Muertos
Titel 8 Datidsforløb
Titel 9 Jóvenes (fortsat fra 2g)
Titel 10 Cuba EKSAMEN
Titel 11 Niños de la calle EKSAMEN
Titel 12 La guerra civil y la posguerra EKSAMEN
Titel 13 "Dybe links" anvendt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb Buena Idea

Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster.

Grammatisk har der været fokus på følgende områder:

Regelmæssige verber,
Diftongerende verber,
Refleksive verber,
Perfektum,
Nær fremtid,
Gerundium,
Ser/estar/hay,
De possessive pronominer,
"Hitverber"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 El Laberinto del Fauno

Vi så filmen, mest som et afbræk fra Buena Idea. Øvede personkarakteristik og samtale. Naturligvis sat i en historisk kontekst men basal viden om Den spanske Borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga. Ser extranjero...: EKSAMEN

Un mes en Málaga: Ser extranjero en otro país
Vi har brugt i-bogen "Un mes en Málaga", hvor danske Marie fortæller om sit møde med en fremmed kultur, nemlig den spanske. Marie er på udveksling i Málaga og bor hos en spansk familie og går på sprogskole.
Der er bl.a. blevet arbejdet med dagligdagsrutiner, attraktioner i Málaga, unges udfordringer ved at finde arbejde på grund af den økonomiske krise, det at tilpasse sig en ny og anderledes kultur, og læringen i at være fremmed i et andet land.
Gennem de læste kapitler har vi sammenlignet kulturen i Spanien og Danmark og snakket om kulturelle forskelle.

Fokuspunkter:
- Vivir con una familia española
- La vida como extranjero en otro país
- La pobreza y los mendigos en Málaga
- La situación de los jóvenes - el trabajo
- Diferencias culturales / normas no escritas (el horario / la puntualidad, el respeto a los ancianos, colas o no colas, la manera de vestirse, costumbres, las tapas)
- La necesidad de adaptarse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Almodóvar (Volver)

Kort introduktion til Pedro Almodóvar og hans univers. Vi så filmen, Volver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jóvenes (fortsat fra 2g)

Som forlængelse af arbejdet med Un mes en Málaga, hvor vi mødte den unge danske pige, Marie, har vi læst om andre unge mennesker fra den spansktalende verden:
a) Nicolás de Chile (fra: La identidad contrastada, Mikkelsen & Riismøller
b) Estella de España
c) Mario de Colombia (Ikke "El país de Mario) KUN: Mario: Un estudiante internacional, p.26-29.  (fra: La identidad contrastada)

Unge mennesker fra forskellige dele af verden, med forskellige liv, men samtidig med mange ligheder.

Vi så også filmen, Maria llena eres de gracia.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Cuba EKSAMEN

Vi har i dette forløb haft fokus på Cuba under El período especial.
Vi læste først en Indledning på dansk (fra: Retratos Cubanos) for at kende lidt til Cubas nyere historie (fra Den cubanske revolution og frem).
Vi har læst fra Cuba en cambio:
- El periodo especial (kort intro)
- Macetas, jineteras y mantenidos
- Obama y Raúl Castro se saludan oficialmente

Vi har læst:
- Patricia la jinetera (de første 3 og sidste afsnit intensivt, resten ekstensivt) med fokus på Patricias specielle "forhold" og hendes drømme.

Vi har set:
- Habana Blues
- Horisont: Det ny Cuba
- Horisont: Kapitalist I Cuba
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Niños de la calle EKSAMEN

Hele forløbet baserer sig på læsning af:
Con un vaso de pega en la mano, Roger Silva, Turbine.
Derudover har vi arbejde med følgende tekster:
Un dólar (kortfilm)
Los hijos de la oscuridad (sang)
Horisont dokumentar: Dødens gade (om Valeria)
Dokumentar om dansk hjælpearbejde i Nicaragua.

Fokus har været børnenes vilkår på gaden og de udfordringer, som de lever med hver dag, samt deres mulighed for at slippe væk fra gadelivet.

Fokuspunkter:
- La pobreza en general en Nicaragua
- La vida de Eric y sus amigos
- La pega – el mal que siempre está presente
- El trabajo de las organizaciones que ayudan a los niños de la calle
- Ilusiónes para el futuro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La guerra civil y la posguerra EKSAMEN

Arbejdet med dette emne har taget udgangspunkt i filmen "La lengua de las mariposas" for at få en indtryk af "las dos Españas" og fra et barns synspunkt se hvordan en borgerkrig kan spitte et samfund, også på det helt personlige plan.
Vi har naturligvis haft fokus på de to fløje i La guerra civil española, los nacionalistas og los republicanos og deres værdier.
Vi har set dokumentaren "Spaniens stjålne børn" som en perspektivering til den stadig aktualitet af Franco-tiden i nutidens Spanien. I denne forbindelse har vi set på reaktionerne i nutidens Spanien i forhold til Valle de los Caídos og kort snakket om Las dos Españas. Vi har kort læst om El pacto del Olvido og La ley de la memoria.

Materiale:
-  "La guerra civil", s. 24-26  i Vamos a los temas, Anny Holmgaard
- Fortidens Spøgelse. Franco, borgerkrigen og kampen om historien. (fra: España en la calle)
- El Valle de los Caídos, artikel fra: España en perspectiva, Anny Holmgaard
- kort intro til Antonio Machado og læs to digte: Las dos Españas og Caminante
- Billedbeskrivelse: La Guernica

Dokumentar:
- Spaniens stjålne børn - dokumentar om Los niños robados (på CFU, fra 6.jan 2014)


Film:
La lengua de las mariposas

Fokuspunkter:
- Las dos partes en el conflicto, en La guerra civil española (los republicanos y los nacionalistas)
- Los protagonistas de "La lengua de las mariposas" (caraterización de personas)
- La exhumación de Franco de Valle de los Caídos
- Los niños robados
- Los dos Españas (det delte Spanien)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 "Dybe links" anvendt

Dybe links, som må tilgås under eksamen i spansk:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer