Holdet 2022 22 SP43 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Bjørn Levin Rodkjer, Kathrine Buur Bruntse, Kim Thestrup Damsgaard, Mette Nygaard Hansen
Hold 2022 22 SP43 (1 SP42, 2 SP42, 3 SP43)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea og Viva la vida
Titel 2 Repetición
Titel 3 Un mes en Málaga
Titel 4 Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 1)
Titel 5 Las vacaciones en España / América Latina
Titel 6 El español en Youtube
Titel 7 Los niños de la calle (EKSAMENSEMNE)
Titel 8 La vida en Cuba
Titel 9 Migración (EKSAMENSEMNE)
Titel 10 Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 2)
Titel 11 Repetición

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb, Buena Idea og Viva la vida

Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster. Desuden introduktion til kultur og traditioner i dele af den spansktalende verden.

Fra November og frem har eleverne brugt bogen "Viva La Vida"

Grammatisk vil der være fokus på følgende områder:

• Ser/hay/estar, brug og bøjning
• Artikler
• Substantiver
• Adjektiver
• Tener-bøjning
• Poss. pronominer kort form
• Genetiv
• Muy/mucho
• Regelmæssige verber
• Spørgeord
• Tal op til 100
• Før nutid/perfektum
• Refleksive verber
• Tal 100 til 1000
• Poss. Pronominer lang form
• Tener que + infinitiv
• Klokken og dato
• Ir a / ir en
• Farver
• Ir a + infinitiv (nær fremtid)
• IKKE Gerundium (det har vi ikke nået)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Un mes en Málaga

Kapitlerne: 1, 3, 4, 5, 7, 8,

Sprogdag: Día de muertos

Inkl. gennemgang af aspekt samt direkte objektspronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 1)

I denne første del af forløbet om "Jóvenes en el mundo hispano" har vi læst om tre forskellige unge mennesker fra Latinamerika. Vi har arbejdet med kulturelle forskelle, de unges interesser og desuden læst om de respektive lande, de kommer fra. Udover de tre tekster fra Identidad Contrastada, har vi også set den mexikanske film "Y tu mamá también", hvor fokus har været todelt - på den ene side Julio og Tenoch's søgen efter egen identitet, og på den anden side den underliggende kritik, som filmen drypvis giver af det mexikanske samfund, når fortællerstemmen går ind og tager over.

- Mario de Colombia (Identidad Contrastada)

- Nicolás de Chile (Identidad Contrastada)

- Aby de México (Identidad Contrastada)

- Y tu mamá también (película)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Las vacaciones en España / América Latina

Et miniforløb i slutningen af 2.g, hvor vi arbejdede med teksterne "Las vacaciones en Ibiza", parte 1, 2 y 3 (findes på estoyready.com). Udover de tre ferietekster, hvor vi samtidigt repeterede hitverber, da teksterne indeholder en del af disse, har eleverne også selv forberedt små præsentationer af deres egen drømmeferie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los niños de la calle (EKSAMENSEMNE)

Med udgangspunkt i udvalgte kapitler (kap. 1, 2, 3, 5 og 7) af bogen "Con un vaso de pega en la mano" har vi i forløbet arbejdet med emnet "gadebørn" og de problemer/udfordringer, som de står over for i deres liv. Her har vi været inde på emner som vold i familien, alkoholmisbrug og i særdeleshed stofmisbrug (lim).

- Foredrag med Jeanette Krogh om Niños de la calle en Nicaragüa

Dokumentarer (begge fra Ulandssekretariatet)
- Dødens gade (28 min.)
- Gud og gadedrenge (28 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La vida en Cuba

I forløbet om Cuba har vi haft fokus på den nuværende historiske og samfundsmæssige situation i Cuba. Vi har kort arbejdet med det historiske aspekt med fokus på Fidel Castros revolution i forhold til uddannelse, sundhedsvæsen og ligestilling.

Derudover har vi set filmen Habana Blues, hvor eleverne efterfølgende har sammenfattet og sammenholdt repræsentative scener fra filmen med det, de har arbejdet med undervejs i forløbet (fattigdom, blive/rejse-problematik, statens indblanding)

Vi har læst følgende primærtekster:

Cuba en cambio, Rosalba Cazón Lópes m.f.:
p. 13-15. Entrevista con una madre soltera, Adela

Retratos cubanos, Ole Loumann - indledning: pp. 9-18
samt "En las huellas del Che" pp. 65-72

Vi har set filmen:
Habana Blues. Kan ses på Filmstriben.

Vi har set dokumentaren:
Dag 1 efter Castro (Horisont - mitCFU)

Deporte en Cuba - http://urskola.se/Produkter/193263-!Pregunta-ya!-Deporte-en-Cuba#Undertexter

La escuela en Cuba - http://urskola.se/Produkter/193262-!Pregunta-ya!-La-escuela-en-Cuba

Vi har arbejdet med sangen:
"Patria y vida" og i forbindelse hermed været inde på censur på Cuba.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Migración (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb har vi arbejdet med information og forståelse af problematikker ifm. det at emigrere: drømme, rejsens farer og livet på den anden side. Vi har været inde at snakke om push- og pull-faktorer som årsager til migration.

Materiale:

Dansk introtekst om migration fra "Retratos en California" s. 7-13

Film: Sin nombre + Entre nos

Sang: "Pobre Juan" af Maná

- Sueños fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 15
- El paso fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 24
- Al otro lado fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 49


Grammatisk har vi gennemgået konjunktiv og arbejdet med denne modus via forskellige øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 2)

I denne 2. del af forløbet har fokus været på Spanien og to unges beskrivelser af deres hverdag, fritid, mål og drømme for fremtiden. Eleverne har bl.a. parvist arbejdet med teksten om den kvindelige fodboldspiller Mariana (fra bogen "España mañana" , Columbus 2022), hvor de har forberedt teksten, som om de skulle til en mundtlig eksamen - dog parvis og "kun" inde at præsentere cirka 10 minutter.

- Tekst 8 "Lucia" ("España mañana" , Columbus 2022)

- Tekst 9 "Mariana" ("España mañana" , Columbus 2022)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetición

Årets sidste 3-4 timer er brugt på kort at repetere de tre eksamensemner: 1) Los jóvenes en el mundo hispano (del et og del to), 2) Los niños de la calle samt 3) Migración. Her findes også alt materiale, vi har arbejdet med indenfor de tre emner som pdf-filer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer