Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP43 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Bjørn Levin Rodkjer, Kathrine Buur Bruntse, Kim Thestrup Damsgaard, Mette Nygaard Hansen
Hold
2022 22 SP43 (
1 SP42
,
2 SP42
,
3 SP43
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb, Buena Idea og Viva la vida
Titel 2
Repetición
Titel 3
Un mes en Málaga
Titel 4
Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 1)
Titel 5
Las vacaciones en España / América Latina
Titel 6
El español en Youtube
Titel 7
Los niños de la calle (EKSAMENSEMNE)
Titel 8
La vida en Cuba
Titel 9
Migración (EKSAMENSEMNE)
Titel 10
Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 2)
Titel 11
Repetición
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb, Buena Idea og Viva la vida
Med udgangspunkt i begyndersystemet "Buena Idea" har forløbet i 1.g sigtet på at bibringe eleverne en grundlæggende viden om det spanske sprogs opbygning (morfologi, fonetik, syntaks) vha. små begyndersprogstekster. Desuden introduktion til kultur og traditioner i dele af den spansktalende verden.
Fra November og frem har eleverne brugt bogen "Viva La Vida"
Grammatisk vil der være fokus på følgende områder:
• Ser/hay/estar, brug og bøjning
• Artikler
• Substantiver
• Adjektiver
• Tener-bøjning
• Poss. pronominer kort form
• Genetiv
• Muy/mucho
• Regelmæssige verber
• Spørgeord
• Tal op til 100
• Før nutid/perfektum
• Refleksive verber
• Tal 100 til 1000
• Poss. Pronominer lang form
• Tener que + infinitiv
• Klokken og dato
• Ir a / ir en
• Farver
• Ir a + infinitiv (nær fremtid)
• IKKE Gerundium (det har vi ikke nået)
Indhold
Kernestof:
Trabajo 25nov.docx
PP 25nov.pptx
Ingen lektier, men medbring opsamlingsarket fra sidste time (det med Dronning Margrethe, Shakira og Neymar). Medbring også din spanskbog.
Læs (eller genlæs) kap. 4: La prima de Chile. Læs højt for sig selv (1-2 gange) og oversæt mundtligt. Medbring arket fra sidst.
Ejercicios del capítulo 4.pdf
Læs og oversæt skriftligt (ikke aflevering) de første fire linjer af kapitel 5: En casa de Isabel. Gennemgå gloserne s. 16 (Los regalos) og vælg to ord, du vil kunne udenad. Øv så du kan verberne SER og ESTAR udenad.
Husk at indbetale 2. rate til sprogrejsen til Málaga.
Tito el Bambino Feliz Navidad.docx
Canción navideña
Bestemte og ubestemte artikler
- Repetér perfektum (= før nutid) s. 91 i grundbogen (eller repetér fra de noter, I evt. selv har skrevet)
Padlet: Las vacaciones i perfektum (før nutid)
Læse (leer) og oversætte (traducir) første halvdel af side 20 til og med 'o euskera'.
Læs og oversæt resten af s. 20. Husk i øvrigt afleveringen til på fredag 13/1. Den ligger i 'Opgaver'.
Læse og oversætte s. 21: Chile. Find landet på et kort og se nedenstående presentación. I det udleverede hæfte 'Gramática': lav øvelse 18 s. 1 (genitiv) samt øvelse 138 s. 34 (lav kun 1-7) (perfektum, regelmæssig). Hæftet ligger også i vores spanskma
Læs og forstå 'Un paseo por Madrid' s. 22. Øvehæftet: Side 2, øvelse 26 (nr. 1-5) (adjektiver/tillægsord)
Læs og forstå la página 23 t.o.m. '...allí tomamos algo'. Øvehæftet s. 2: resten af øvelse 26 (adjektivernes bøjning). I skal lave undervisningsevaluering i timen.
Læse og oversætte resten af teksten en la página 23. Lære det nye verbum IR udenad (s. 98).
Øve verbet TENER udenad. Det er på s. 99 i Buena idea-bogen. Skriv en liste med alle de frugter og grøntsager, der er røde. Se oversigten vedhæftet: Frutas y verduras.docx MEDBRING din spanskbog.
Læse s. 24: Halvdelen t.o.m. 'ordenadores'. Øve verberne ser, estar og ir.
Vi ser film i timen. Ingen lektier.
Vi mødes i biffen (E6), hablamos un poco y vemos el resto de la película.
Læs og forstå resten af teksten s. 24: fra 'Mmmmmm'
Færdiggør din billedbeskrivelse. Skriv mellem 60-80 ord. Læs og forstå teksten s. 26: La semana de Adela
Ingen lektier
Læse og forstå s. 27: teksten øverst til højre med blåt
ØV jer på denne quizlet:
Opret dit på Duolingo og tilknyt dig klassen. Lav 30 XP
Sæt jer i grupper:
Vi bruger en del af blokken på afleveringen til d. 23.marts. Læs opgaven igennem og start med at øve verber, substantiver og adjektiver, så I kan komme i gang på klassen. Der er mulighed for at få hjælp på timen.
Afsnit
Øv tallene fra 1-100 og evt fra 100-1000
Dokumenter til underskrivelse afleveres helst i dag:
Viva la vida - TekstBOG.pdf
DUOLINGOKONKURRENCEN slutter
HUSK Málaga-papirer med underskrift fra forældre!
Rettearbejde på timen
Øv dig på udtryk fra spansk parlør - vælge fx 20 og øv først 10 og derefter 10
Kære Elever og forældre - vigtig besked
Øv dig på klokken og lav minimum 20 XP på DUOLINGO
Som sagt er der af flere forskellige årsager sket omrokering i fordelingen - både i jeres og andre klasser. Her er den nye, som forhåbentligt er blivende. Jeg kan ikke lave flere ændringer nu.
Jeg sidder her til 11.35
Læs powerpointet igennem og øv dig, hvis det er svært. Lav sætningerne fra timen færdig
Husk Viva La Vida-hæftet + buena idea-bogen!
Øv denne Quizlet med spørgeord godt!
Lav opgave 1 i dette dokument: Spansk ekstra-øvelse.docx
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Repetición
Repetition af gennemgået materiale i 1.g samt introduktion af hitverber
Indhold
Kernestof:
Hola a todos! Jeg glæder mig til at møde jer (igen - for vi har jo set lidt til hinanden på Málaga-turen i 1.g). Ingen rigtige lektier til første time, men se gerne, om I hjemmefra kan finde et godt billede fra ferien (et godt billede er typisk lig m
Opsamlingsøvelser fra A que sí.pdf
I skal have lavet til og med side 2 i jeres hæfte med opsamlingsøvelser (ligger på sidste time). Så kan vi lige i fællesskab udvælge nogle få sætninger og repetere, så vi er sikre på, at alle er godt med :)
Til i dag skal I lave til og med side 4 i kompendiet. Jeg spørger nok også lidt til, hvordan vejret er på dagen, så det er en god idé lige at have skimmet side 3 også :) Nos vemos (vi ses).
Vi forhandlede os frem til, at I skulle lave hele side 5 i repetitionskompendiet færdigt samt øverste øvelse side 6 om gerundium. I har ikke gennemgået gerundium med Katrine sidste år, men det er rimeligt simpelt at gå til (estar + stamme + ando/iend
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un mes en Málaga
Kapitlerne: 1, 3, 4, 5, 7, 8,
Sprogdag: Día de muertos
Inkl. gennemgang af aspekt samt direkte objektspronominer
Indhold
Kernestof:
I skal alle være startet på jeres skriftlige aflevering (brug blot 15 minutter) – så er det nemmere at komme videre med opgaven på denne skrivelektion.
Vi starter op med vores forløb om Marie i Málaga. Medbring derfor et billede fra jeres sprogrejse sidste år - gerne et billede med flere personer på :-)
I skal under elevfeedback uploade tre sætninger startende med:
En casa (derhjemme) tenéis que (skal I) practicar el Quizlet con los días (dagene) y los meses (månederne).
Tenéis que (I skal) practicar el Quizlet con las actividades (vedhæftet)
Quizlet - actividades en tu ciudad
Quizlet - en la ciudad
Última clase de español (sidste spansktime), før vi ses om 3 uger igen. Jeg vil derfor gerne sætte timen af til, at vi ser ét afsnit af en spansk serie - mit håb er så, at I går med til, at I ser resten af serien i de kommende 3 uger, så vi kan arbej
Tanto tiempo (så længe siden). Jeg glæder mig til at have spansk med jer igen! I må hjemmefra meget gerne øve bøjningen i førnutid, så vi kan snakke om, hvad I har lavet de seneste 20 dage bliver det vel næsten. Den er som følger:
En casa (derhjemme) tenéis que (skal I) hacer/practicar el ejercicio (øvelse) en el link. Quia - Cap.2 – Udtryk med "Tener" Vi gennemgår den i fællesskab fra timens start.
En casa (derhjemme) tennis que (skal I) practicar este quizlet.quizlet - la personalidad
Quizlet - hitverber
I skal øve vedhæftede quizlet med de 26 hitverber - mange af dem kender I i forvejen. I får i dag en minitest, hvor jeg lige skal se, hvor mange af de 26 verber, I kan oversætte fra spansk til dansk (selve bøjningen af verberne tester vi ikke i dag).
Materiale kap 1-3. Paul Klitnæs spontant spansk 3.pdf
I skal hjemme hænge jeres hitverbe-post-its op (eller lægge dem et sted, hvor I jævnligt støder på dem), så I kan få dem øvet og blive mindet om dem hele tiden. Toma una foto :)
Quizlet - Día de muertos
El altar + vocabulario.docx
Hola a tod@as! Husk at medbringe et billede til vores "ofrenda". Det behøver ikke at være et billede af en, som I personligt har kendt, men gerne en, som har betydet noget for jer.
De dødes dagIntro (fra Por Dios).docx
En casa tenéis que (hjemme skal I): lave øvelse øvelse D under opgave 1 (capítulo 3) - den opgave, hvor I skal skrive en mail. Husk også at bruge de fire tidsudtryk: Primero, después, entonces, al final.
Spanske gambitter - task.docx
En casa tenéis que practicar el quizlet de ayer (fra i går - vedhæftet gårsdagens time).
No hay tareas para hoy :)
Som I nok kunne fornemme i mandags, har jeg været og er syg, og timen i dag bliver derfor arbejd-selv. I skal under elevfeedback individuelt skrive 10-15 relativt korte sætninger på spansk. Eneste krav er, at hver sætning skal indeholde mindst ét bøj
Hitverber (infinitiv)Vi laver julehygge og skal i den forbindelse bruge en masse julehitverber :-) Derfor tager vi lige en hurtig hitverbetest (den, som I kender). Lektien til i dag er derfor at forberede vedhæftede quizlets (den ene kun med infiniti
Juleord
Hola a tod@s! Vi mødes lige på teams under vores holdbetegnelse 22 SP42 - dedos cruzados (fingers crossed), at vi finder hinanden derinde :)
Titel
Vocabulario og fejlsætninger.docx
Ved du, hvordan man laver en førnutid, en gerundium og en nærfremtid? Hvis ikke, skal du grundigt nærstudere vedhæftede dokument "Lo más importante de 1g" (og har du nogenlunde styr på det, er det en rigtig god idé at tjekke dokumentet igennem allige
I skal lige færdiglave de 6 sætninger, vi gik i gang med i går - 2 i førnutid, 2 i gerundium og 2 i nær fremtid.
Datidskompendium 2023.pdf
Vi starter lige fælles ud på Teams under vores konference 22 SP42. Nedenstående lektie gælder stadig og lægges nu ind under elevfeedback.
Join conversation
I jeres datidskompendium skal I hjemme udfylde den øverste kasse (i nutid), øvelse 11 på side 11. I skal her bruge de fire tidsudtryk "siempre" (altid), "a menudo" (ofte), a vejes (nogle gange) og "nunca" (aldrig). Husk, at det kun er nutidsdelen (al
Sidste time til at forberede/færdiggøre jeres præsentation om imperfektum/præteritum.
I skal fra timens start være klar til at vise/præsentere jeres datidsprodukt - tengo mucha ilusión (jeg glæder mig).
Skriv to sætninger om, hvad du lavede i sidste uge og skriv to sætninger om, hvad du lavede, da du var yngre (cuando eras más jóven). De 4 sætninger uploades her under elevfeedback - husk at være obs på, om du skal bruge præteritum eller imperfektum.
En casa tenéis que seleccionar 3 puntos de la lista "Nunca más", som I fik udleveret i sidste time. I vælger selv de tre punkter, som giver mest mening for jer.
En casa tienes que practicar el quizlet adjuntado (vedhæftet) sobre el tiempo libre (om fritid). Jeg tjekker lige fra timens start, hvor godt styr I har på dem :)
Quizlet - el tiempo libre.
Vi laver en lille midtvejsscreening, hvor vi lige tjekker op på de ting, vi har gennemgået, men også enkelte ting, som stammer fra 1.g. Det er blandt andet:
Hola a tod@s! Jeg håber, I har haft en skøn vinterferie. Til i morgen skal I hjemme høre (bemærk høre og ikke læse) kap. 7 i Un mes en Málaga "¡Los extranjeros nos debemos adaptar a la cultura malagueña!. Hør den gerne mindst to gange :)
I skal lave 3 korte sætninger eller en tegning indeholdende følgende 3 verbalperifraser:
I skal under elevfeedback skrive 4 ultrakorte sætninger med følgende 4 verber: Querer, poder, deber, tener que. Skift gerne person, så det ikke er 1. person ental (jeg) hver gang.
I skal lave den oversættelse, der hedder "Traducción normal" i Un mes en Málaga, cap. 7.
Mario de Colombia - mdt. opgave.docx Mario de Colombia 2023.pdf I får denne arbejdselv-time til at påbegynde næste skriftlige opgave (som rent faktisk er en mundtlig præsentation). Læs først opgavebeskrivelsen, læs derefter selve teksten (Mario de Co
Vi tager lige den samme hitverbetest, som I har lavet et par gange før - I får muligheden for at øve vedhæftede quizlet her :)
I skal enten se et afsnit af en spansk serie eller finde/høre en ny spansk sang, som I lige kort skal præsentere for hinanden på spansk/dansk for lige at give hinanden lidt inspiration.
Tenéis que practicar el quizlet adjuntado (vedhæftet) más o menos 10 minutos.Quizlet - muletillas (gambitter)
En grupos vais a presentar los diálogos con las muletillas (gambitter). Husk derfor jeres a5-ark, hvor I har skrevet dialogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 1)
I denne første del af forløbet om "Jóvenes en el mundo hispano" har vi læst om tre forskellige unge mennesker fra Latinamerika. Vi har arbejdet med kulturelle forskelle, de unges interesser og desuden læst om de respektive lande, de kommer fra. Udover de tre tekster fra Identidad Contrastada, har vi også set den mexikanske film "Y tu mamá también", hvor fokus har været todelt - på den ene side Julio og Tenoch's søgen efter egen identitet, og på den anden side den underliggende kritik, som filmen drypvis giver af det mexikanske samfund, når fortællerstemmen går ind og tager over.
- Mario de Colombia (Identidad Contrastada)
- Nicolás de Chile (Identidad Contrastada)
- Aby de México (Identidad Contrastada)
- Y tu mamá también (película)
Indhold
Kernestof:
Jeg har lagt en lille lektie til jer inde på min læring - I kan også finde linket her på Lectio.Minlæring
En casa (derhjemme) skal I finde og rette fejlene (der kan være flere) i de første 5 sætninger i jeres udleverede tekst om Aby på side 63. Teksten er også vedhæftet her elektronisk.Aby de México.pdf
Vamos a tener visita de 4 españoles. Por eso (derfor) tenéis que preparar 5 preguntas para ellos (5 spørgsmål til dem). Skriv spørgsmålene ind under elevfeedback.
I skal være klar til at præsentere jeres "Mario de Colombia"-præsentationer og samtidigt have skrevet jeres 10 ord fra "Aby de México" ind under elevfeedback.
Qué has hecho en las vacaciones? Skriv under elevfeedback 5 sætninger i førnutid om det, du har lavet en las vacaciones de pascuas.
Qué sabes (ved du) de Chile? O América Latina en general? Forbered 2-5 ultrakorte og simple sætninger på spansk, hvad du ved om Chile eller Latinamerika helt generelt.
I skal have læst (og forstået) til og med midten af side 75 i "Nicolás de Chile" (altså til og med de to første afsnit s. 75).
Ppt med personlige pronominer.pptx
Tenéis que leer el resto del texto "Nicolás de Chile" (som vi aftalte i fredagens time :))
Duolingo - Classroom
I skal medbringe jeres udleverede minikompendier med direkte og indirekte objekt (hvor forsiden hedder "personlige pronominer) og har en oversigt over de forskellige pronominer på spansk.
Vamos a ver una película que trata de dos cosas:
Gloseliste til skr. opgave uden hjælpemidler.docx
Denne time bruges til at skrive jeres skriftlige opgave. Se derfor under opgaver, hvordan opgavebeskrivelsen lyder.
Husk at medbringe jeres minikompendium (printet udgave) med personlige pronominer. Jeg vedhæfter lige her, så I er helt sikre på, hvilket kompendium, jeg mener.Ppt med personlige pronominer.pptx Pers. pron. fra Aquí está. Øvelser. pdf.pdf
I gør det vildt godt på Duolingo, og jeg følger med og hepper på jer. Vamos! Eneste lektie til i morgen er at kigge 10-15 minutter på én eller begge vedhæftede quizlets om hitverber - vi skal bruge dem til en øvelse på timen. Derudover får I også afl
Hitverber - bøjede verber
Hitverber - infinitiver
quizlet
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Las vacaciones en España / América Latina
Et miniforløb i slutningen af 2.g, hvor vi arbejdede med teksterne "Las vacaciones en Ibiza", parte 1, 2 y 3 (findes på
estoyready.com
). Udover de tre ferietekster, hvor vi samtidigt repeterede hitverber, da teksterne indeholder en del af disse, har eleverne også selv forberedt små præsentationer af deres egen drømmeferie.
Indhold
Kernestof:
Vi bruger lige de første 15-20 minutter af timen på at lave hitverbetesten (de af jer, som mere eller mindre har udfyldt den helt de andre gange kan jo overveje, om I vil udfordre jer selv lidt ekstra og prøve at bøje verberne i enten præteritum elle
LG-A14-0012-Vacaciones en Ibiza parte 1.pdf
Tenéis que leer el resto del texto "Vacaciones en Ibiza - parte 1" y marcar todos los verbos hits.
LG-A14-0020-Vacaciones en Ibiza parte 2.pdf
Vi rykker næste uges delprøve 1 til denne time, da I så allerede i denne uge langsomt får taget hul på opgaven, som også hænger sammen med næste uges delprøve 2. Ingen forberedelse til denne time - jeg forklarer det hele på timen :)
Vi skal have gang i nogle miniprojekter, som skal præsenteres mundtligt - derfor skal vi have førnutid og nær fremtid rigtig godt ind på rygraden. Skriv derfor under elevfeedback 4 meget korte sætninger - 2 i førnutid og 2 i nær fremtid. Det er super
En casa tenéis que escribir 2 frases en “nær fremtid” de vuestro viaje de los sueños.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El español en Youtube
Et mundtlighedsforløb med fokus på inddragelse af modermålstalende youtubere, som præsenterer forskellige sproglige grammatiske temaer. Forløbet tilstræber at eksponere eleverne for så meget spansk, som overhovedet muligt, så de forhåbentligt selv følger enkelte af de præsenterede youtubere.
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a la primera clase de español en 3.g. Jeg glæder mig til at se jer igen og høre om jeres ferie Solamente tenéis que llevar (medbringe) una foto de las vacaciones (der skal være mennesker på, og I skal kunne fortælle lidt om billedet - ger
Conversación en español
Dialoguito en español.docx
Hola a todos/as! Brug 5-10 minutter på at løbe enten den ene eller begge quizletter med hitverber igennem for lige at se, hvor mange I kan huske fra inden sommerferien. Vi skal nemlig arbejde med dem på dagens time :)
Hitverber - kun infinitiver
Qué has escrito en tu trabajo escrito? Brug lige hjemme 3-5 minutter på at tænke over, hvad du skrev i gårsdagens opgave på spansk, så du i denne time i store træk kan genfortælle over for din makker, hvad du skrev i opgaven.
El español con Youtube y Podcasts.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Los niños de la calle (EKSAMENSEMNE)
Med udgangspunkt i udvalgte kapitler (kap. 1, 2, 3, 5 og 7) af bogen "Con un vaso de pega en la mano" har vi i forløbet arbejdet med emnet "gadebørn" og de problemer/udfordringer, som de står over for i deres liv. Her har vi været inde på emner som vold i familien, alkoholmisbrug og i særdeleshed stofmisbrug (lim).
- Foredrag med Jeanette Krogh om Niños de la calle en Nicaragüa
Dokumentarer (begge fra Ulandssekretariatet)
- Dødens gade (28 min.)
- Gud og gadedrenge (28 min.)
Indhold
Kernestof:
En casa tienes que ver/elegir (se/vælge) un video de la lista (på side 2 i vedhæftede dokument). En clase vamos a trabajar con el video.
Most Used Phrases in a Spanish Conversation 🗨️ in CHUNKS | Frases más usadas en una conversación
Som til sidste time skal I vælge en spansksproget video på cirka 10-15 minutters varighed, som I skal se derhjemme og på timen kort forklare, hvad handler om, overfor en af jeres klassekammerater.
Denne time er en arbejd-selv-time, og I skal derfor sørge for at få gjort et godt indhug i den kommende aflevering nr. 2 (Youtube-videoen). Modulet varer jo som bekendt 75 minutter, og I bestemmer selv, hvornår I vælger at lægge de 75 minutters arbej
Quizlet - Niños de la calle
Gadebørn - resume som oversættes til spansk.docx En casa (derhjemme) tenéis que trabajar 10 minutos con la traducción. Jer, der ikke var her i mandags, kan finde den elektroniske udgave vedhæftet her.
Vi manglede desværre en del sidste gang (vi kæmper noget med et generelt for højt fravær), så ikke alle har fået kompendiet, som blev udleveret sidst. I må forsøge at alliere jer med elever fra holdet, som har "Con un vaso de pega en la mano". Lektie
Skriv her under elevfeedback mindst 1 kort sætning om, hvad I har lavet hver dag i den forgangne uge (uanset om man har været i Italien eller DK). I skal nævne ugedagen først hver gang - altså mindst 7 sætninger i alt (mandag-søndag). Begynd således:
I skal selv give lektier for i grupperne - disse to sammenhængende moduler går med forberedelse til jeres præsentationer af "Los niños de la Calle - un drama".
Alle grupper skal være klar til at præsentere deres 5-minutters drama/skuespil, når timen starter kl. 14.05.
En casa tenéis que leer la primera parte del capítulo 3 (hele s. 16). Husk at benytte jer af ”el vocabulario”, der står ude i siden.
I skal øve vedhæftede quizlet, som er ordforråd til en lille skriveøvelse, som vi laver på timen for at opresummere de første tre kapitler. Det er ikke en test, eller noget som skal afleveres til mig :)Quizlet - los primeros tres capítulos
Hola a tod@s! Hvis I blev færdige med oversættelsen i fredags, har I ikke lektier til denne time. Ellers skal I lige bruge 10-15 minutter på at arbejde videre på oversættelsen, så I kan være med til den fælles gennemgang på timen.
Hola a tod@s! I får lige "la pregunta de siempre" ("altidsspørgsmålet"): Qué has hecho en las vacaciones? Forbered 5 sætninger i førnutid og prøv gerne at bruge nogle nye verber (det vil sige: brug ikke "trabajar, dormir og comer") :)
Direkte objektsformer - min læring.docx
Tenéis que leer el primer párrafo "La familia" (første afsnit) del capítulo 5 "Trabajar y no ir a la escuela".
Tenéis que terminar (færdiggøre) el capítulo 5, es decir (det vil sige) leer el resto del capítulo.
Læs lige opgavebeskrivelsen til opgaven til d. 8/11 og skriv de første to sætninger i din opgave og sæt dem ind her under elevfeedback. Så er du i gang, og vi får et meget større udbytte af dagens skrivelektion :)
Datidskompendium 2023.pdf
I skal i denne lektion skrive videre på jeres skriftlige opgave til d. 8/11. Upload i slutningen af timen det, som I har fået skrevet indtil videre, så jeg kan følge lidt med i processen.
Ingen decideret lektie til i dag. Vi skal arbejde med 2. dokumentar om Valeria og prøve at runde "Los niños de la calle-forløbet" lidt af. I morgen (fredag) i 1. modul laver vi lige en screening inde på minlæring, så vi kan se, om der er nogle gramma
Vi laver en screening inde på minlæring, hvor der bl.a. kigges på:
Vi skal have godt gang i Duolingo igen. Jeg tager noget spansk snolder med hjem, som vi på en eller anden måde laver en konkurrence ud af blandt dem, som i hele uge 46 sammenlagt har optjent flest point. Va a ser interesante :)
Jeg er desværre blevet syg, så derfor skal I arbejde selv. I skal arbejde med den næste skriftlige opgave, hvor I kan vælge mellem tre opgavetyper med tre forskellige niveauer. Læs opgavebeskrivelsen godt og start derefter op med opgaven og læg det,
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La vida en Cuba
I forløbet om Cuba har vi haft fokus på den nuværende historiske og samfundsmæssige situation i Cuba. Vi har kort arbejdet med det historiske aspekt med fokus på Fidel Castros revolution i forhold til uddannelse, sundhedsvæsen og ligestilling.
Derudover har vi set filmen Habana Blues, hvor eleverne efterfølgende har sammenfattet og sammenholdt repræsentative scener fra filmen med det, de har arbejdet med undervejs i forløbet (fattigdom, blive/rejse-problematik, statens indblanding)
Vi har læst følgende primærtekster:
Cuba en cambio, Rosalba Cazón Lópes m.f.:
p. 13-15. Entrevista con una madre soltera, Adela
Retratos cubanos, Ole Loumann - indledning: pp. 9-18
samt "En las huellas del Che" pp. 65-72
Vi har set filmen:
Habana Blues. Kan ses på Filmstriben.
Vi har set dokumentaren:
Dag 1 efter Castro (Horisont - mitCFU)
Deporte en Cuba -
http://urskola.se/Produkter/193263-
!Pregunta-ya!-Deporte-en-Cuba#Undertexter
La escuela en Cuba -
http://urskola.se/Produkter/193262-
!Pregunta-ya!-La-escuela-en-Cuba
Vi har arbejdet med sangen:
"Patria y vida" og i forbindelse hermed været inde på censur på Cuba.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne op: La vida en Cuba. Det er et enormt fascinerende land med mange nuancer, så derfor skal I hjemme lave en minisøgning på Cuba og finde frem til tre sætninger på spansk, som skal starte således: Yo sé que Cuba ... (jeg ved, at Cub
Factslide - Cuba
I skal læse til og med afsnittet "Et parti styrer alt" s. 14/15 i vedhæftede kompendium "La vida en Cuba". I skal altså starte med at læse "Den specielle periode" s.11, da vi jo læste de første par sider på timen i fredags. La vida en Cuba - kompendi
Brug lige 10 minutter på at øve vedhæftede quizlet med vigtige ord til emnet "La vida en Cuba".
I skal læse den danske introduktion på cirka en side af teksten "En las huellas del Che" (I sporene på Che) samt første afsnit på spansk (17 linjer - starter med "Me llamo Joel...)
Samme læselektie, som I havde til i går (så hvis I ikke nåede det, får I chancen igen!), da en del var fraværende, og vi snakkede en del SRP med spansk.
Datidskompendium 2023.pdf
I skal prøve at færdiglave øvelse 11 (den hvor I laver sætningerne om fra nutid til imperfektum) i jeres datidskompendium.
Aspekt-video
I skal færdiglave øvelse 22 (side 17), som I startede på i timen i går.
Qué hiciste este (denne) fin de semana? Skriv lige 3 ultrakorte sætninger med tre uregelmæssige verber i præteritum om det, du lavede i weekenden.
En casa tenéis que ver este video adjuntado (vedhæftet) de la escuela en Cuba - sólo (kun) dura (varer) 9 minutos. Podéis verlo (se den - infinitiv - derfor skal "lo" hægtes bag på "ver") con subtítulos en español o en sueco. En clase vamos a volver
¡Pregunta ya!: La escuela en Cuba | UR Play
Tenéis que responder a las 10 preguntas en las páginas 20 y 21 en el compendio “La vida en Cuba”
Vocabulario_discurso sobre niños de la calle y Nicaragua.docx
Vi skriver årets sidste skriftlige aflevering i spansk. Opgavebeskrivelsen står under opgaver.
No hay tareas para hoy :)
La vida en Cuba - kompendium.pdf
Husk Cuba-kompendiet
Læs og forstå til og med linje 21 i la entravista con Adela (Cuba-kompendiet s. 24)
Verbalperifraseøvelse.pptx
Verbalperifraser.pptx
Quizlet: Verbalperifraser
Entrevista con una madre soltera, Adela
Habana Blues. Vælg den korrekte betydning på dansk og skriv en dialog på spansk.docx
Preguntas de comprensión sobre el texto "Entrevista con una madres soltera, Adela" (Cuba-kompendiet s. 26)
Pregunta ya: La familia (Laves i timen)
Hay que leer y entender el texto "Carlos, el maceta" (Cuba-kompendiet s. 27) y hacer las preguntas de comprensión (s. 29)
(Canción) Patria y Vida - Yotuel, Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo, El Funky (høres i timen)
(Artículo) De dónde surgió el lema "Patria y vida" que se usa en las manifestaciones contra el gobierno (BBC News Mundo)
(Artículo) 3 claves para entender las manifestaciones en la isla, las más grandes en décadas (BBC News Mundo)
Patria y vida - letras (læses i timen)
Patria y vida
Leer y entender tu artículo (los de la lección pasada)
Billedbeskrivelse kompendium. red. 2023.docx
(Hvis man var der sidst) Termina los dibujos de la canción
(Hvis man ikke var der sidst) Dibuja la canción
Hola a tod@s! Tanto tiempo (direkte oversat = så meget tid, men bruges også i betydningen "længe siden"). Jeg håber, I har haft det godt og har lært en masse om Cuba, mens jeg har været væk. Jeg har naturligvis savnet jer og glæder mig til at se jer
Hola a tod@s! Jeg er desværre hjemme med sygt barn i dag, så derfor skal I arbejde selv. I skal give korte skriftlige resumeer (5-10 sætninger) på dansk om alle de materialer, vi har arbejdet med under "La vida en Cuba". Udover de 5-10 sætninger på d
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Migración (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb har vi arbejdet med information og forståelse af problematikker ifm. det at emigrere: drømme, rejsens farer og livet på den anden side. Vi har været inde at snakke om push- og pull-faktorer som årsager til migration.
Materiale:
Dansk introtekst om migration fra "Retratos en California" s. 7-13
Film: Sin nombre + Entre nos
Sang: "Pobre Juan" af Maná
- Sueños fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 15
- El paso fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 24
- Al otro lado fra Clausen og Flintholm, "Al otro lado" s. 49
Grammatisk har vi gennemgået konjunktiv og arbejdet med denne modus via forskellige øvelser.
Indhold
Kernestof:
Qué harías si fueras un millonario? Hvad ville du gøre, hvis du var millionær? Hvis du i fredags arbejdede med konditionalis, skal du under elevfeedback skrive 5 korte/simple sætninger med konditionalis. Alle 5 sætninger skal starte således: Si fuera
Se hvilke emner, I skal skrive om/oversætte under opgaver her på Lectio
Ùnica tarea es deliberar (at overveje) si tenéis algo que queréis hablar conmigo en la conversación (altså at tænke over, om der er noget, I vil snakke med mig om til elevsamtalen). Jeg giver feedback (mundtlig og skriftlig) på jeres senest opgave fr
Grammatikvideoer - kort fortalt.docx
Factores de empuje y atracción.docx
Husk alle at medbringe jeres "Migración-kompendier".
Hola a todos. Dagens time bliver til arbejd-selv (I må gerne arbejde hjemmefra eller lave opgaven f.eks. tirsdag). I skal uploade følgende under elevfeedback på denne time:
¿Qué harías si fueras un migrante latinoamericano.docx
Studiemodul nu på onsdag - optaget?
Hola a tod@s! Jeg håber, I er kommet igennem SRP-perioden og er klar til "la vida normal" igen :) Para esta case no hay tarer (lektier). Nos vemos!
Vamos a trabajar con subjuntivo en español. Brug 5 minutter på at søge på "konjunktiv spansk" og se, hvad du kan finde ud af om konjunktiv på spansk. Alternativt kan du bruge AI og bede den om at forklare dig konjunktiv på spansk på to minutter eller
I skal lave 4 simple sætninger med følgende verber/konstruktioner, som medfører konjunktiv på spansk: 1) esperar que, 2) querer que, 3) no creer que, 4) no pensar que. Der var en 6-7 stykker, der manglede sidst, så jeg vedhæfter lige kompendiet her,
Vamos a ver el resto de la película. Después vamos a hacer una traducción que yo he producido para la película. Hvis I gerne vil forberede jer lidt til oversættelsen, kan I med fordel kigge på den skriftlige grammatikopgave, som vi lavede på timen fo
Vigtigt, at I alle kommer, da vi laver en delprøve 1 fra timens start.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Jóvenes en el mundo hispano (EKSAMENSEMNE - DEL 2)
I denne 2. del af forløbet har fokus været på Spanien og to unges beskrivelser af deres hverdag, fritid, mål og drømme for fremtiden. Eleverne har bl.a. parvist arbejdet med teksten om den kvindelige fodboldspiller Mariana (fra bogen "España mañana" , Columbus 2022), hvor de har forberedt teksten, som om de skulle til en mundtlig eksamen - dog parvis og "kun" inde at præsentere cirka 10 minutter.
- Tekst 8 "Lucia" ("España mañana" , Columbus 2022)
- Tekst 9 "Mariana" ("España mañana" , Columbus 2022)
Indhold
Kernestof:
Det kan være, jeg lige kommer 10 minutter for sent. I så fald kan I lige genbesøge vedhæftede quizlet med hitverber, så vi kan få dem helt på plads for alle :)Hitverber - bøjet udgave
Det er en kæmpe fordel for jer, hvis I lige har prøvet at skimmelæse vedhæftede tekst om "Migración", så I bedre kan følge med i samtalen og efterfølgende være med til at votere.
No hay tareas para esta clase. Vi bruger timen på, at I forbereder tekMario de Colombia 2023.pdf sten om "Mariana", som om I skulle præsentere den til eksamen. Næste uge starter parpræsentationerne, mens resten af klassen arbejder med billedbeskrivel
Nicolás de Chile
Aby de México.pdf
Da teksten er noget længere, end den vil være til en eventuel eksamen, får I denne time til at færdiggøre jeres præsentationer. Husk blot at være obs på, at I til eksamen "kun" har 60 minutter til at læse og forstå en ukendt tekst og, at I derudover
Alle par skal være klar til at præsentere teksten om Mariana ude hos mig. Resten af klassen arbejder med udleverede billedbeskrivelseskompendium, som jo også er en vigtig del af den mundtlige eksamen.
Billedbeskrivelse kompendium. red. 2025.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetición
Årets sidste 3-4 timer er brugt på kort at repetere de tre eksamensemner: 1) Los jóvenes en el mundo hispano (del et og del to), 2) Los niños de la calle samt 3) Migración. Her findes også alt materiale, vi har arbejdet med indenfor de tre emner som pdf-filer.
Indhold
Kernestof:
Los últimos grupos / las últimas parejas van a presentar el texto de Mariana. El resto de la clase empieza a buscar (finde) y poner en orden sus textos y notas para los tres temas:
Vamos a repetir el tema de "Los niños de la calle". Medbring derfor relevante tekster og noter til emnet og dan jer et overblik, hvad vi egentligt har læst og arbejdet med/fokuseret på.
Gadebørn - resume som oversættes til spansk.docx
Los niños de la calle - un drama.docx
Materiale. Con un vaso de pega.pdf
Migracion_kompendium.pdf
En casa tenéis que buscar (lede efter) el compendio y notar los materiales (textos, canciones, películas) más importantes del tema.
Entre Nos - oversættelse.docx
Mario de Colombia 2023.pdf
Aby de México.pdf
Nicolás de Chile.pdf
Lucia, Mariana - jóvenes.pdf
Mario - dansk resumé.pdf
Jeg har vedhæftet et powerpoint, som kort beskriver, hvordan mundtlig eksamen foregår. Es una buena idea leerlo en casa. På timen forbereder i en tekst, som kunne have været en eksamenstekst, så I får en idé om, hvor lang tid det tager at læse tekst
Ra_d til skriftlig eksamen i spansk (a_rsprøve %2721)).pptx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100189231", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100189231", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100189231" }