Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 SP53 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Lise Lauridsen
Hold
2022 22 SP53 (
1 SP52
,
2 SP52
,
3 SP53
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kommunikativ sprogindlæring - Viva la vida
Titel 2
Eksamen: Ser joven en el extranjero
Titel 3
Día de los Muertos
Titel 4
Cuentos
Titel 5
Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano
Titel 6
Eksamen: Regiones y fiestas
Titel 7
Eksamen: Latinos en EE. UU
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kommunikativ sprogindlæring - Viva la vida
Viva la vida, turistdialoger fra Buena idea, diverse videoer, sprogrejse til Málaga
Indhold
Kernestof:
Gennemsigtige ord.docx
Læs og forstå Rafaels brev øverst på side 26 i Viva la vida. Det er det, der står med kursiv.
Medbring arbejdsark udleveret torsdag
Vi ser A 1000 km de la Navidad færdig / fra 58 min tilbage
I skal tage et billede af jeres pas med, da vi skal have udfyldt et skema til flyselskabet (Málaga-rejsen). Tag et billede på jeres mobil af den side i jeres pas, hvor jeres navn står. Navnet på flyselskabets passagerliste skal nemlig være helt magen
Hvad kan jeg huske fra grundforløbet.docx
Julieta | Official US Trailer HD (2016)
Læs og forstå i dybden side 32 i Viva la vida. Teksten hedder Julieta, som er en film af den store komet af en spansk filmskaber Pedro Almodóvar. Filmen er fra 2016.
RepetitionsarkViva.docx
Vi repeterer i dag.
Billedbeskrivelse 1 g
NavneFlyListeMálaga23.xls
A1 los articulos.html
Læs om genitiv, ejefald, på side 34 i Viva la vida, og løs den lille opgave 2 lige nedenunder. Vi gennemgår dét og jeres indlæg på padletten fra sidst i dagens lektion.
Oversæt Pigens mor hedder Ana. Drengens bil (coche)er rød. Familiens hus er stort. Børnenes far er sjov (divertido)
Læs og forstå side 37 i Viva la vida.
Læs spalte 1 på side 38 i Viva la vida. læs højt ofr dig selv og oversæt mundligt - oversæt præcist, sådan at du faktisk ved, hvad hvert ord betyder.
Adjetivos - Vocabulario ilustrado - 1ª parte
Vocabulario ilustrado de los adjetivos en español (del 1 al 40) - ProfeDeELE
Oversæt følgende sætninger med særligt henblik på adjektiver (og lidt ejefald/genitiv). Du må IKKE bruge google translate.
Side 38-39 I Viva la vida. Læs højt på spansk for at træne udtale og tryk. Oversæt mundtligt sådan at du forstår, hvad hvert enkelt ord betyder.
los números
Minlæring
Læs teksten Esta es mi familia i Viva la vida
Læs "Habla Miguel" på side 42 i Viva la vida
Spørgeord
Guía de conversación de español en el restaurante Better in Spanish.jpg
At the restaurant in Spanish · Ir al restaurante en español.
Gu%C3%ADa-de-conversaci%C3%B3n-de-espa%C3%B1ol-en-el-restaurante-Better-in-Spanish.jpg
MálagaPræsentation.pptx
Speech to Text Online Notepad. Free
Læs og forstå i detaljen 'El camino de Santiago' i Viva la vida, side 44.
Læs dialogen på side 45 i Viva la vida
Lav opgave 6 i kopiarkene til kapitel 9
Læs og forstå i detaljen side 47 I Viva la vida
LasHoras.docx
Skriv en sætning om, hvordan du kommer i skole. Skriv en sætning om, hvad du laver om eftermiddagen (=por la tarde). Skriv en sætning om, hvad du fx laver i week-enden (i week- enden: los fines de semana). Opload i elev-feedback
los colores
El cuerpo
Øv dig på de to linkede quizletter i 20-25 minutter. I timen skal vi bruge ordene på forskellige måder.
Repetér klokken. Øvelse 3 på side 54 om Ser-estar-hay. Vi lærer at tale i fremtid og læser en tekst om
A2 La ropa.html
tienda de ropa, me gusta, (no) me queda bien, camisa, vestido, pantalón (tejano), bonito, precioso, traje, cómodo, elegante, caro, barato, llevar
De compras. Módulo 8, diálogo 1 de Español L pack 1. Subtítulos opcionales
Vi skal gennemgå mange papirer i forbindelse med sprogrejsen, se på program mm og glæde os. Vi skal også have lavet en messengergruppe, som vi kan kommunikere via i Málaga.Vi når nok også at lære at begå os på spansk på en restaurant.
Español práctico 1: en el restaurante
43e40f289d2386f911ce5e82bc468a38.jpeg
Hoy vamos a aprender el perfecto(=førnutid).
MinlæringFørnutid
Chayanne - Qué Me Has Hecho (Official Lyric Video) ft. Wisin
Medbring to underskrevne dokumenter - eller faktisk tre, idet "permission to travel" findes i både dansk og engelsk udgave.
Vi laver en aflevering i timen!
Aflevering om FØRNUTID1G.docx
Feliz Semana Santa:Procesiones y Semana Santa. Nivel A2
Husk at medbringe 3 underskrevne papirer, hvis du endnu ikke har afleveret. Fyld alt, hvad du kan, ud i vedhæftede miniparlør - resten fylder vi ud sammen i klassen.
MiniParlør1g-2.docx
¡Chévere! Episodio 5: La ropa
SangTøjChevere.docx
RopaØv dig i 20 minutter på linkede quizlet om tøj - ropa
Ropa
Kære elever og forældre, På Safeticket bedes I senest søndag d. 23/4 indbetale 450 kr., som dækker de fællesudgifter til bl.a. transport og programpunkter, vi har på turen, og som ikke er inkluderet i de 3500 kr., I allerede har indbetalt. Vi beklage
Besked til Alberte Bertie . Jeg kan ikke finde sedlen med din underskrift på, at du har fået gennemgået og selv har læst ordensreglerne. Har du afleveret? Eller er det mig, der har fjumret den væk? Hvis du ikke kan finde sedlen, laver vi en selv her
Recordamos MálagaPadlet fra Málaga
Málga23Fotos.docx
Billedbeskrivelse1g.docx
Vi arbejder videre med billedbeskrivelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eksamen: Ser joven en el extranjero
Forløbet har været centreret omrking Un mes en Málaga, hvor Marie oplever den spanske kultur.
Indhold
Kernestof:
HABLACULTURA | "La casa de papel", la serie española de Netflix.
LA LA CASA DE PAPEL.docx
Læs de 4 første afsnit i kapitel 1 i Un mes en Málaga - slutter med 'muy buenas y grandes' . Følg linket herunder. Husk, at der er gloser til kapitlet i en spalte til højre under teksten.
Cap 1 - unmesenmalaga
Øv dig på landenavne og nationalitetstillægord øverst i linket herunder- øvelse 1 sektion a) . Find på din egen metode til at huske så meget som muligt.
Cap 1 Grámática - unmesenmalaga
Plan del día:
Læs de første 6 afsnit af kapitel 2 i Un mes en Málaga - dvs. ned til 'juega al pinpon'. Husk, at der er gloser under teksten til højre. Følg linket herunder.
Cap 2 - unmesenmalaga
Lyt til, læs og forstå det sidste stykke af kapitel 2 i "Un mes en Málaga" ( starter ved: "se dice que los españoles son machistas). Følg linket herunder.
Oversæt disse sætninger med særligt henblik på possessive pronominer, ejestedord: min, din osv.
Cap 2 Grámática - unmesenmalaga
Lav øvelse 2 a + b om possessive stedord, dvs. ejestedord: min, din osv. på linkede side herunder.
GåsespilRefleksiveVerber.docx
Læs og forstå i detaljen starten af kapitel 3 i Un mes (følg link herunder). Du skal læse de to første afsnit - de sidste ord er: "nos vamos de excursión".
Cap 3 - unmesenmalaga
Læs resten af kapitel 3 i un mes og find de to eksempler på refleksivt verbum, som du møder deri
La ciudad
Vocabulario para definir palabras.docx
Øv dig på linkede quizlet i 20 minutter. I timen skal du forklare ordenes betydning på spansk. Hertil får du et støtteark.
Café para llevar
Café para llevar.docx
Vi laver en lille ekskurs i dag, fordi vi er så få.
Chicas day.docx
Fik besøg af Richard fra Mexico
Conversación sobre el viaje de estudios.docx
Så er vi samlede igen. Vi laver mundtlig øvelse om jeres respektive studieture. Til det formål skal I øve jer på linkede quizlet herunder.
Conversación sobre el viaje de estudios
Læs første halvdel af kapitel 4 i Un mes en Málaga. Sidste sætning er 'donde los estudiantes tienen más posibilidades'
La pronunciación.docx
Learn Spanish alphabet and vowels with BASHO & FRIENDS - El Alfabeto
Spanish for Beginners Lesson 1 - Spanish Alphabet 1
Læs og forstå i detaljen det sidste lille stykke af kapitel 4 i Un mes an Málaga. Øv dig desuden i 12 minutter på linkede quizlet.Vi kører den live i timen og kigger nærmere på ordenes anvendelse.
Emnegloser til kapitel 4
I skal lære spansk med et udsnit af Friends. Når I har set hele lektionen, skal I vælge tre udtryk, som I altid vil huske. Skriv dem ind i en/flere sætning/er, som I selv finder på. Oplaod jeres sætninger i denne times elevfeedback.
Learn Spanish with the TV Show Friends: Ross and Rachel
Ingen lektie, men opgaver under øvrigt indhold, som I skal arbejde med i timen.
I skal se et afsnit af undervisningsserien Extra español. Se den igennem 2 gange og løs opgaverne i vedhæftede dokument, bortset fra en opgave, hvor I skal oversætte med særligt henblik på imperfektum og præteritum, for det har I ikke lært.
Extra espanol Episode 1 Spanish and English subtitles by Spanish Tutors Hong Kong
Extra EspañolEpisodio1.docx
Ingen lektier, men opgaver under øvrigt indhold til at arbejde med i timen.
Cap 4 Grámática - øvelse 2
Ingen lektie, men opgave under øvrigt indhold til at lave i timen. Du skal lave HELE opgave 2. Den repeterer genitiv/ejefald. Opload dine fire eksempler på genitiv fra d) i denne lektions elevfeedback.
Vi samler op på arbejd-selv timerne.
EFU ROPA, DESCRPICI‡N, PREPOSICIONES, hacer frases.docx
Extra EspañolEpisodio1 (5).docx
Cap 5 - unmesenmalaga
Du skal forberede dig på kapitel 5 i Un mes en Málaga. Lyt til teksten, læs den højt, og forstå den i detaljen (dvs. oversæt den inde i hovedet)
I får 20 minutter af timen til at gøre den delprøve 1 færdig, som vi begyndte på for meget længe siden. SÅ find den frem og tage den med. Hvis du vurderer at du har brug for mere end tyve minutter, så arbejd hjemme på opgaven til i dag, således at re
Ser Coco færdig. Læs den danske artikel : Når dine døde fester med (vedhæftet)
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Dia de los Muertos | Film School Shorts
Ppt til præsentation. 2023.pptx
Quizlet - Día de muertos
Læs artiklen 'De dødes dag', som I fik udleveret i sidste spansktime. 2SP52, I skal medbringe det kompendium, som I fik i sidste time. 2Sp21 I får kompendiet på sprogdagen. Vel mødt! Det bliver sjovt, hyggeligt og lærerigt.
Dativstyrendd verber-2.pptx
Læs og forstå (oversæt inde i hovedet) kapitel 6 i Un mes en Málaga. Det er en artikel om Picasso. Følg link herunder
Cap 6 - unmesenmalaga
Øv dig i 15 min på linkede quizlet. Ja, jeg er klar over, at lektien kommer for sent, men den er hurtigt klaret. Dygtiggør jer!
Gloser til kap. 6 i Un mes
Besvar spørgsmålene til kapitel 6 i Un mes i jeres kladdehæfte. I begyndte i sidste time
Dativstyrende verber-2.pptx
Verbalperifraser.pptx
Film om Picasso
Læs kapitel 7 i Un mes en Màlaga
Oversæt følgende mht indirekte objekt ( me, te le, nos, os, les):
Diferencias culturales entre España y Dinamarca.docx
Vi skal lære om Verbalperifraser i dag. En verbalperifrase er en verbalomskrivning, der består af en form for hjælpeverbum , der bøjes, når vi bruger perifrasen, og et hovedverbum i enten infinitiv eller gerundium. Perifrasen danner en ny betydning.
Verbalperifraser
Oversæt følgende sætninger - kun ved hjælp af din viden om verbalperifraser, din ordbog og Un mes:
Modalverber. Intro og opgave.docx
Repeter verbalperifrasernes betydning via dine noter.
La navidad.docx
Brug tyve minutter på at udfylde hvad du kan nå af skemaet om jul i Spanien og i Danmark. Dokumentet er vedhæftet
LaNavidad.docx
Vi holder juleafslutning med Kahoot og jeopardy
Mød friske frem, så giver vi den en skalle i timen. Nå, vi mødes på Teams i stedet for - spændende, om vi kan. Gå ind i teamet 22SP52. Gå ind på generel og tilgå det møde, jeg starter der.
Arbejdsark til Un mes en Málaga.docx
FlascardsKap8
Feliz año_24ActividadPorEscrito2.pdf
Læs kapitel 8 i Un mes igen!
UnMesCap9Spin
GruppeKapitel 9Un mes en Málaga.docx
Læs kapitel 9 i un mes, og forstå det i detaljen
Høst fra Elev feedbackLæserbrev.docx
Un mes en MálagaKap10.docx
Un mes en Málaga. Læs kapitel 10 og forstå det i detaljen
Vi mødes på Teams ved timens begyndelse.
Medbring jeres besvarelse fra den virtuelle lektion i sidste uge. Besvar spørgmålene herunder til kapitel 10 i Un Mes
Preguntas sobre el textoa. ¿Cuántos días ha pasado Marie en Barcelona?b. ¿En qué medio de transporte ha viajado?c. ¿Por qué le gusta viajar así?d. ¿Por qué ha sido intenso vivir en Barcelona?e. ¿Por qué no quiere hablar Luis sobre el conflicto catalá
PersStedordObjektsformer3.pptx
Vi arbejder videre med objektspronominer
Øv dig på linkede quizlet. Du skal bruge ordene i en mundtlig øvelse på timen.
I relation til kap 11 Un mes
VI tager nu fat i indirekte objektspronomen.
I relation til kap 11 un mes
Øvelse i relation til kap 11.docx
Læs og forstå i detaljen kap 11 i Un mes en Málaga
Indirekte objekt
PræsentationGymnasietCádiz.docx
Direkte Objekt
Minlæring
Se videoen om de to datider på spansk i linket il MinLæring ovenfor. Spansk har to datider. Hvis vi f.eks skal oversætte 'jeg talte' kan vi gøre det på to måder på spansk: hablé ( = præteritum) eller hablaba ( imperfektum). De to former dækker nøjagt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Día de los Muertos
Filmen Coco. Oplæg ved mexicaner om Día de muertos. Eleverne har bygget alter. Aflevering om Coco
Tekster:
Elementos un altar debe tener. (kopi)
Día de muertos ( fra Caminando)
Un mejicano cuenta del Día de los muertos (fra Por Dios, Systime)
Sang; La cucaracha, Cielito lindo
Indhold
Kernestof:
I får 20 minutter af timen til at gøre den delprøve 1 færdig, som vi begyndte på for meget længe siden. SÅ find den frem og tage den med. Hvis du vurderer at du har brug for mere end tyve minutter, så arbejd hjemme på opgaven til i dag, således at re
Ser Coco færdig. Læs den danske artikel : Når dine døde fester med (vedhæftet)
Når dine døde fester med (De dødes liv), Moesgaard Museum og Aarhus Universitetsforlag, 2014) p.57-63.pdf
Dia de los Muertos | Film School Shorts
Ppt til præsentation. 2023.pptx
Quizlet - Día de muertos
Læs artiklen 'De dødes dag', som I fik udleveret i sidste spansktime. 2SP52, I skal medbringe det kompendium, som I fik i sidste time. 2Sp21 I får kompendiet på sprogdagen. Vel mødt! Det bliver sjovt, hyggeligt og lærerigt.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuentos
Emnet har haft et grammatisk fokus: de to datider. Vi har læst: Ricitos de oro, El niño que pudo hacerlo, La pequeña ciega (Raúl Núñez), Frida Kahlo - vida y arte (ELE)
Indhold
Kernestof:
Minlæring
RegelmæssigPræt
Træf valgene imellem præteritum og imperfektum i afsnit 2 og 3 af Ricitos de oro (=Guldlok), som I fik i timen i dag - torsdag.
I skal huske som aftalt , at øve jer på fremlæggelsen af jeres show Jeg har samlet dem her i et fællesshow.
PræsentationSamlet.pptx
Bøj de her tre verber i hhv. præteritum og imperfektum: llevar, entender (forstå), vivir. Skriv dem ind i elevfeeedback
Find de papirer, I fik i sidste time frem, og det, der hedder sammenfatning på side 42. Oversæt til og med sætningen *Min mor og jeg spiste ofte frokost sammen'. Brug noter og ordbog - absolut INTET andet.
enstituto-escuela-de-navas.jpeg
Omskriv fra nutid til imperfektum Mi casa está en las afueras de la ciudad. Tiene unas vistas preciosas y hay un parque muy cerca. Juan es el hermano de mi amiga. Lleva gafas negras y tiene el pelo rizado. Trabaja de camarero en un restaurante. Mi j
Tema general
Cuando yo tomaba té con la reina.docx
Vi laver en delprøve 1 - starten på næste aflevering. Repetér noter til billedbeskrivelse. I må skrive sammen i par.
Mariángeles delprøve 1 og 2PostReform.docx
Læs den lille vedhæftede tekst: El niño que pudo hacerlo= Drengen, der kunne gøre det. Hvorfor kunne han det?EL NIÑO QUE PUDO HACERLO2 - un cuento (kort) - (træner A 2.docx
Udfør opgaven i vedhæftede ark.
Repetition af verbets tider mm.docx
Practicar los pasados (sobre todo el pretérito indefinido) y hablar de actividades
undervisningsprogramFrida
Lyt og læs vedhæftede fil igennem. Den handler om den mexikanske maler Frida Kahlo og der vrimler med verber i præteritum.
FridaKahloAutorretrato.docx
BilledbeskrivelseKahlo.docx
Vi fortsætter med billedbeskrivelsen fra i går og ser en lille kortfilm
Billedbeskrivelse2g.docx
Foretag en orienterende gennemlæsning af dokumentets skemaer.
Billedbeskrivelse2g-2.docx
Patricio.docx
Vokabular som kan bruges ved enhver billedbeskrivelse.docx
BilledbeskrivelseImmigration.docx
hit-verber
Inmigración
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamen: Jóvenes en el mundo hispano
Vi repeterer grammatik og har fokus på mundtlighed.
Vi har læst portræt af Nicolás de Chile (print), Aby de Méjico( ligger på lektionen d 18/9) og Mireia de Barcelona (Buena idea). Vi har sammenlignet dem og sammenlignet med os selv.
Vi har set filmen Machuca.
Indhold
Kernestof:
Mi hermano ha metido un gol
Fighting over water bottle
Bienvenidos al tercer año. ¿Estáis listos para estudiar harto? Pues, yo también.
Afsnit
¿Qué has hecho durante las vacaciones?
10 hurtige med førnutid.docx
Mi verano.docx
Læs teksten Mi verano ( bemærk, at der er gloser) og find forekomster af førnutid i teksten. Skriv dem på en liste.
Vi påbegynder et lille emne, som vi kalder "Jóvenes del mundo hispano". Vi læser 2-3 portrætter og har fokus på mundtlighed og repetition af grammatik.
Lectura de la primera parte del texto.docx
Lectura de la primera parte del texto-4.docx
Læs side 73 i teksten om Nicolás. Forstå i detaljen.
Nicolás de ChileA.docx
Vi skal færdiggøre lectura de la primera parte og indtale lydfiler.
Læs side 74 i teksten om Nicolás
Læs og forstå side 75 i teksten om Nicolás.
Nicolás de ChileB.docx
Resumér dagens lektie mundtligt ved at fylde ud med disse hitverber: ser, saber que, hay, pensar/ie/, poder /ue/, estar, imellem stikordene herunder:
Læs og forstå side 76 i Nicolás de Chile.
Vi ser en film, der foregår lige op til el golpe militar de 1973 en Chile. Vel mødt!
Vi ser Machuca færdig.
Som altid skal I medbringe de printede hand-outs, som i fik i et samlet hæfte ved skolestart. I skal bruge det til samtale om filmen.
Machuca
Vi efterbearbejder Machuca. I den forindelse skal I øve jer i 20 minutter på linkede quizlet.
MachucaPalarasClave
Medbring jeres memomapas (mind maps fra sidst) . Læs og forstå side 52 + 53 i vedhæftede text om Aby og Mexico.
AbyScan.pdf
Aby de Méjico2.docx
LÃÂ_serbrev og Argumentative udtryk.docx
Vi påbegynder næste aflevering sammen og I skriver resten af lektionen.
Læs og forstå 54 + 55 i Aby de México. ( pdf vedhæftet her igen)
ArbejdsarkMexico-2.docx
Læs side 56+57 i Aby . Ved godt , at lektien kommer for sent, men jeg er lige kommet hjem. You can do it!
Jeg er desværre syg, så I skal arbejde selv. Opgaven ligger i dokumentet, som er vedhæftet herunder.
La vida de Aby.docx
ScanMireia.pdf
Ahora vamos a leer un texto sobre Mireia que es barcelonesa. Tenéis que leer las páginas 32 y 33 en el scan de arriba
Oversættelse om Aby.docx
Arbejdsark i tilknytning til Mireia de Barcelona.docx
Læs og forstå side 34 -37 i Mireia , som er vedhæftet igen her ovenfor. Det lyder af meget, men det meste er dialog og der er mange billeder. Desuden følger teksten den film, I allerede har set.
11 hurtige til Mireia.docx
Jóvenes en el mundo hispano.docx
Læs ide 38 og 40-41 i Mireia, vedhæftet igen ovenfor.
I skal udfylde 'falso o correcto' om Nicolás y Aby i vedhæftede dokument, som I nok allerede har gemt.Jóvenes en el mundo hispano.docx
BliveMan2024.pptx
Vi arbejder videre med Nunca más- øvearket og begynder på Blive og man
Nunca Más.Øveark med grammatikangivelser.docx
I får stil tilbage og vi træner forskellig grammatik i tilknytning hertil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamen: Regiones y fiestas
Vi har arbejdet med Andalucien og Baskerlandet og læst om Påsken i Andalucien og San Fermin i Navarrra/Baskerlandet. Kompendium: Fiestas: pp 12-13, 16.16, 22.-23, 25-26, 47-49 (Kompendiet ligger på lektionen 8/11).Vi har set undervisningsvideoer fra ELE om Påsken (19/11) og San Fermin (17/1). Desuden har fra læst et portræt af Guillermo de Sevilla.(Ligger på lektionen 21/11)
Vi har set og efterbearbejdet filmen Ocho apellidos vascos.
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelse3G2024 (3).docx
Vi skal lave intro til vores næste tema: Dos regiones y tres fiestas. Skim arbejdsjdsarket herunder igennem.
IntroBaskerlandAndalucien (2).docx
Hitverber2-3-3.pptx
Vi får styr på vores præsentationer af de to spanske regioner: Baskerlandet og Andalucien
ImperfektumOgPræteritum
Baskerlandet.docx
Vi kigger desuden på jeres oversættelse uden hjælpemidler fra sidst.
Intro til Semana SantaUdfyldning.docx
Fiestas_kompendium.pdf
Læs den danske intro til La semana Santa i kompendiet ovenfor. Det er side 12 og 13. I får også kompendiet i print senere.
A2 Procesiones semana santa.html
SemanaSantaPalabrasClaves (2).docx
Læs om La semana Santa de Diana, side 16-17 i vedhæftede kompendium.Fiestas_kompendium.pdf
GuillermoPdf.pdf
Læs resten af introduktionen i Guillermo de Andalucía (det, som i begyndte på i dag) . Besvar også spørgsmålene i margen mundtligt - højt for dig selv.
Jeg er desværre blevet syg, så I kan sove længe.
Læs og forstå side 83 til og med første afsnit på side 84 i pdf'en om Guillermo de Andalucía ( vedhæftet)
Ups, glemte at give jer lektier for! I dag laver vi derfor samtaleøvelser, som ikke hænger sammen med vore tema. Mød glad - det bliver sjovt!
Læs og forstå side 84-85 ned til afsnittet En el club náutico de Sevilla. Der er meget nem dialog i stykket, så det bliver ikke hårdt!
Guillermo
Guillermo de SevillaP84-85.docx
Læs og forstå side 86 (fra el barrio de Santa Cruz) og til og med side 87 i teksten om Guillermo de Sevilla ( vedhæftet herunder)
Samme lektie som til tirsdag
Vi laver bla en billedbeskrivelsesopgave, så gør jer selv den tjeneste at se noter og oversigtsark om billedbeskrivelse igennem og lær så meget som muligt af ordforrådet udenad. Opgaven relaterer lidt til Guillermo-teksten , så kernegloser herfra kan
DialogSanFermin.docx
IntercambioCultural
Besøg af spaniere fra Cádiz
Læs den oversættelse om Fiesta Mayor, som I lavede sidste mandag. Læs desuden linje 5 -32 på side 47 i vedhæftede kompendium om las Fiestas de San Fermín.
Oversættelse til filmen Klaus.docx
Vi ser Klaus færdig. I timen ser vi også en lille dokumenter om dens tilblivelse og laver en skriftlig opgave relation til filmen.
El DIRECTOR de KLAUS, SERGIO PABLOS, nos cuenta la HISTORIA detrás de la PELÍCULA | Netflix España
Oversæt 3 sætninger mere i den lille oversættelse om Klaus fra sidste time.
IntroDiscursitos.docx
Vi laver en delprøve1 i dag - den , der svarer til den kommende delprøve2 aflevering
DialogBaskerlandet.docx
Vi skal i gang med at læse om den anden region i vores forløb om spanske regioner, nemlig Baskerlandet. Læs linkede baggrundsartikel - den er lidt lang, men den er på dansk!! I kan godt!!
Eta og den baskiske løsrivelse | Faktalink
Fiestas san fermin, san fermines, fiestas Pamplona. Cómo se celebran.
POR y PARA los sanfermines. NIvel A2
San Fermin2025.docx
Læs en meget lille lektie på side 47, l. 5-14 i kompendiet
Debate sobre las corridas de toro.docx
Konjunktiv2024.pptx
Vi skal lære en lille smule om konjunktivs anvendelse.Så kom endelig! I får også delprøve 1 tilbage og vi gennemgår dele af den.
KonjunktivFormerNutid.docx
AmigosKonjunktiv.docx
Konjunktiv2024.pptx Vi fortsætter med konjunktiv. Læs vedhæftede power point igennem, så det er lettere at følge med i timen
VerbalperifraserDosRegiones.docx
Vi påbegynder Ocho apellidos
Efter Benediktes dicursito får I stil tilbage og vi ser resten af Ocho apellidos. Læs vedhæftede uddrag af en anmeldelse (= reseña). Der er gloser undervej i teksten.
Uddrag af anmeldelse afOchoApellidos.docx
OchoApellidosVascos
Stills til Ocho apellidos.docx
OchoApellidosWorksheet.docx
Oversæt uden hjælpemidlerOchoApellidos.docx
Ocho apellidos
I skal besvare de spørgsmål , I ikke nåede i sidste time. Spørgsmål til Ocho Apellidos. Jeg kopierer dem ind her, men find arket fra sidste time.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamen: Latinos en EE. UU
Introduktion ved LL ( powerpoint ligger på lektionen d. 7/3) .Vi har arbejdet med push/pull, omfang af latinoer i USA og deres livsvilkår. Vi har læst portræt af Alma Cruz og arbejdet med filmen Entre nos. Vi har læst/set Frijoleros ( ligger på lektionen d. 2/4)
Indhold
Kernestof:
Konjunktiv2024.pptx
LosLatinosEEUUSeneste.pptx
Husk at give besked til Lise i dag , hvis du vil med i biografen d 2/4 kl 16 - ca 18.30
UdfyldHullerneSætningerOrdQuizletten om Immigration.docx
Immigration
Palabras claves de Latinos en EE.UU
AlmaCruz.pdf
Læs side 60 - 61, linje 17 i teksten om Alma Cruz (vedhæftet)
Frijolero (Molotov) subtitulos / subtitules ESPAÑOL E INGLES (spanish and english)
Alma CruzHojaDeTrabajo.docx
Vi skal have gjort teksten om Alma Cruz færdig her før ferien, så I skal læse et pænt stort stykke. Det heldige er, at meget handler om mad og musik og, at I godt kan læse det lidt overfladisk, men tænk over, hvad latino-mad og latino-musik betyder f
OversættelseAlmaCruz .docx
Oversæt vedhæftede tekst , som samler op på Alma Cruz. Og fald nu ikke i AI fælden, det er DIG, der skal lære noget. Find gloser i teksten, brug de grammatiske hints, der er opgivet i teksten. For nogle er oversættelsen måske lidt lang. Brug en halv
Alma CruzRetroversion.docx
Entre Nos - oversættelse.docx
EntreNosresúmen-3.docx
EntreNosAmerikanskElevtekst.docx
Tal spansk med dig selv!!!! - tal ud fra billederne i dokumentet. Udnyt nu chancen. I timen kommer du til at tale med andre fra holdet om det samme.
BillederTilPerpektiverendeSpørgsmål.docx
Vi afrunder emnet Latinos en EE.UU .
Vi repeterer udvalgte kapitler fra Un mes en Málaga i dag. Vi arbejder med kapitlerne 5, 7 og 8. I små grupper skal I give et referat af et kapitel og vil komme i matrix-grupper, hvor I fremlægger jeres kapitel for andre, ligesom I hører referat af
Tekstpræsentation.docx
VokabularTerkstpræsentation.docx VokabularTerkstpræsentation.docx
Tag de papirer, I har fået med ofte stillede perspektiverende spørgsmål til billedbeskrivelsen med.
Vi øver os på tekstpræsentation af en ekstemporaltekst i dag
VokabularTerkstpræsentation.docx
Skriftlig eksamen - forberedelse.docx
Billedbeskrivelse kompendium. red. 2023 2-2.docx
Tag de perspektiverende spørgsmål til billedebeskrivelse, som I har fået i print, med
Perspektiverende spørgsmål.docx
Billedbeskrivelse
DESCRIBIR UNA FOTO.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100251761", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100251761", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100251761" }