Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3 FRB13 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Anne Zacher Høgh Sørensen, Josefine Bohn Pedersen, Mia Kronborg Nielsen
Hold
3 FRB13 (
1 FRb11
,
2 FRb11
,
3 FRB13
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Débuter
Titel 2
Être jeune
Titel 3
La Famille
Titel 4
Paris
Titel 5
Les grand(e)s Français(es)
Titel 6
L'amitié
Titel 7
Le conte de fée (1)
Titel 8
Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Titel 9
Les jeunes et la culture française
Titel 10
La jeunesse et la rencontre interculturelle (exam)
Titel 11
Avoir du talent/avoir un don (examen)
Titel 12
La durabilité (examen)
Titel 13
Repetition/eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Débuter
Dette forløb er et opstartsforløb, hvor det primære fokus er er samle op på og repetere fokusområderne fra Grundforløbet.
Små dialoger, præsentation af sig selv og sin familie har været i fokus. Derudover er der blevet arbejdet med billedbeskrivelse og de basale gloser, som knytter sig hertil.
Indhold
Kernestof:
Kære alle,
Sprogrejse fransk 1g 2022
Fransk sprogrejse 2023 - infobrev+restbeløb.pdf
Gloser 1_oversæt.docx
La description d_image_Intro_1g.docx
Fransk GF
Jutta Fritzner og Trine Rhein-Knudsen: Carte Blanche Grundbog, Gyldendal; sider: 17-19, 25-26
Les nombres en français 1-100
Inden lektionen skal du øve dig på at sige dit telefonnummer på fransk.
1. bøjn verber_bøjning.docx
Arbark_1.bøjn.docx
MinLæring Julekalender
I denne lektion skal I arbejde med jeres Devoir 1.
Être og avoir
Tastaturgenveje_fransk.pdf
Les jours de la semaine - alain le lait (French days of the week)
Débuter_tekst_oversættelse.docx
-er verber
Les mois de l'année - alain le lait (French months of the year)
Débuter 2_tekst_opgaver.docx
Vedrørende sprogrejsen:
Juleopgaver
Description de l'image_Noël.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Être jeune
Dette forløb tager afsæt i et uddrag af teksterne fra Grundbogen Carte Blanche, suppleret med andet materiale. I forløbet har der været fokus på tekstforståelse, udtale og formuleringer af korte sætninger med udgangspunkt i små temaer som knytter sig til unge og deres liv.
En central del i forløbet har været udtaleøvelser - hvor elevernes egne optagelser har været i fokus.
Indhold
Kernestof:
Medbring et billede fra din Juleferie (et billede som du vil vise andre).
Kære alle,
Jutta Fritzner og Trine Rhein-Knudsen: Carte Blanche Grundbog, Gyldendal; sider: 30, 32, 41, 51-52, 62-63, 78-79
Inden lektionen: Skriv 10 danske adjektiver som har relevans for vores forløb 'être jeune'. Opload adjektiverne i elevfeedback.
Adjektiver_bøjning og placering_hovedregler.docx
Foranstillede adjektiver - Quizlet
Skriv en sætning på fransk om at være ung - opload den til elevfeedback inden lektionen.
Adjektivets bøjning og placering_Minlæring
Oversæt verbet 'faire' inden lektionen.
Faire_bøjn_exercises.docx
Texte_Quel temps fait en France aujourd'hui.docx
Klokken_l'heure en francais.docx
Adjektiver - tal og placering - Minlæring
I denne lektion skal I arbejde selv med jeres Devoir 3.
Adjektiver_traduction_1gFRb.docx
Les Loisirs_Dialogues_Vocabulaire.docx
'Faire' i præsens - Minlæring
Prononciation_1FRb11
Exercice de prononciation 1_1gFRb.docx
Træning af udtale.docx
Nægtelse_Question.pdf
Hvis man ikke har lavet udtaleøvelsen og oploadet på padlet - så skal det være gjort inden lektionen.
Nægtelsen_Ne....pas_Grammatikark.docx
Nægtelsen ne....pas - Minlæring
Exercice de prononciation 2_1gFRb.docx
Les Loisirs_Samtaleark.docx
Exercice de prononciation 3_1gFRb.docx
2. bøjn verber_bøjning.docx
2. bøjn verber_Opgaver_1FRb.docx
Une bonne expérience_Texte_1g.docx
Skriveopgave_Une bonne expérience.pdf
-ir-verber_Minlæring
Billedbeskrivelse_Au Café.pdf
Présentation de Claire.docx
Exercice de prononciation 4_1gFRb.docx
Ma vie de tous les jours_Questions.pdf
Refleksive verber_1g.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La Famille
Dette forløb omhandler temaet 'La Famille'. Der arbejdes med tekster og materialer (primært film og musik) hvor fokus er at oparbejde et ordforråd indenfor emnet, men også at forstå de ligheder og forskelle som kan være i en dansk og en fransk familie.
Materiale:
- La famille Bélier – film og uddrag fra øvelseshæfte
- Tekst 11, 12 og 16 fra Franskbogen
- Sang: Papaoutai (Stromae)
Indhold
Kernestof:
Inden lektionen: Skriv 10 franske ord som handler om 'La Famille'. Opload til elevfeedback.
La famille - opstart stationer.docx
La Famille_Kompendium_1gFRb.pdf
La Famille_Quizlet
Medbring et billede af din familie. Der må gerne være mange familiemedlemmer på billedet. :)
Tag et billede af dit pas - der hvor dit navn står - det skal bruges til at udfylde navneliste til Paris-turen.
Exercice de prononciation 5_1gFRb.docx
Ønsker til værelseskammerater i Paris:
Possessive pronominer_grammatik.docx
Possessive pronominer_Grammatikark.docx
Possessive Pronominer_Opg.docx
Possessive pronomoner_Minlæring
Exercice de prononciation 6_1gFRb.docx
Vi ser filmen 'La Famille Bélier'.
Vi ser filmen 'La Famille Bélier'
Exercice de prononciation 7_1gFRb.docx
La Famille Bélier - Quizlet
Genitiv.docx
Genitiv_Minlæring
La Famille Bélier_Texte et Portraits_1g.docx
@ Astrid og Kamille: Vil I sige lidt om den der Duolingo-funktion?:)
Exercice de prononciation 8_1gFRb.docx
Papaoutai_billedbeskrivelse.docx
Stromae - Papaoutai | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
La Famille Bélier
Exercice de prononciation 9_1gFRb2.docx
Aflever underskrifter: Studie-ordensregler og permission to travel.
Lyricstraining Stromae
Hvis man mangler at oploade udtaleøvelser til Padlet: I dag er sidste chance.
Prononciation_1FRb11
Sidste udkald for at aflevere underskrifter til Paris. :)
Possessive pronominer_verbalbøjning_adjektiver_1gFRb.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Paris
Holdet skal på sprogrejse til Paris. Sprogskole, privat indkvartering hos fransk familie, byløb, museumsbesøg...
Vi læser tekster om Paris og ser videoklip.
Eleverne forberede små oplæg om attraktioner i Paris.
Vi øver gloser, så man kan begå sig i en fransk by: indkøb, spørge om vej, restaurantbesøg, samtale med værtsfamilien, samtale omkring et måltid mv.
Filmen 'Eiffel' som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Lyt til feedback i Devoir 5 inden lektionen - den ligger under afsluttede opgaver.
Program_Fransk Sprogrejse_2023_1FRb1.docx
Paris_Texte_1FRb.docx
Plan du métro à Paris.pdf
Conversation chez ta famille_vocabulaire et quizlet.docx
Vocabulaire_en famille d'accueil.pptx
À table
Ma chambre
Exposés à Paris_1FRb1.docx
5 monuments célèbres de Paris en français avec sous-titres français et anglais, FLE – culture 1
Vi arbejder videre med jeres oplæg - og får styr på de sidste praktiske detaljer inden afrejse. :)
Spørgeord
Se program for tidsplan. :)
Le Futur Proche.docx
Le Futur proche_Après le cours de français_Øvelse_1gFRb.docx
I får en del af timen til at arbejde med jeres Devoir 6.
Kommentarer til Devoir 6 ligger klar i Lectio - kig igennem inden lektionen.
Vi ser filmen 'Eiffel' sammen i timen.
Vi ser filmen 'Eiffel' færdig sammen.
Højtlæsning og udtale_Opgave_Claire-teksten_1gFRb.docx
Fonetik.docx
Nasalvokaler_1g_Udtale.pptx
Prononciation_1FRb11
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les grand(e)s Français(es)
I dette forløb arbejdes der med kendte franskmænd og deres betydning for fransk kultur, samfund og historie. Mundtlig sprogproduktion med fokus på personbeskrivelse og billedbeskrivelser er centralt i forløbet. Derudover repeteres grammatiske områder fra 1.g.
Materiale:
- Materialet består primært af korte bearbejdede tekster omhandlende:
Edith Piaf (inklusiv sangen 'Non, je ne regrette rien'), Victor Hugo, Charles de Gaulle, Napoléon Bonarparte, Coco Chanel, Les Bleus og Simone de Beauvoir.
- Filmen 'La Môme'.
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg håber at I har haft en dejlig Sommerferie - jeg glæder mig til vi ses. :) KH, Anne
Medbring et billede fra din Sommerferie (som du kan vise til andre:).
3. bøjn verber_bøjning.docx
Øv dig i at bøje être og avoir i nutid inden timen. Du skal kunne bøje begge verber udenad.
Le Passé Composé.docx
Traduction_mots_Les Grand(e)s Francais(es).docx
Passé Composé 1 - Min Læring
Præpositioner og billedbeskrivelse_Quizlet
Macron_Texte.docx
Macron_Questions.docx
Le Passé Composé 2 Minlæring
Minlæring - Le Passé Composé 2
Edith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien (Live) | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Édith Piaf_Arbejdsark.docx
Texte_Édith Piaf_Non je ne regrette rien.docx
Edith Piaf.pdf
I denne lektion skal I arbejde med jeres genaflevering af Devoir 1.
I denne lektion skal I arbejde selv - I skal se filmen La Môme som ligger på Filmstriben.
I denne lektion skal I arbejde selv - I skal se resten af filmen La Môme som ligger på Filmstriben.
Øv jer på verberne 'faire' og 'aller' så I kan bøje dem udenad.
Édith Piaf_Projektarbejde 2.docx
Refleksive verber_1g.pptx
I får den første del af lektionen til at færdiggøre jeres fremlæggelser (exposé) - derefter er der fremlæggelser på skift i grupperne mens resten laver grammatik.
Le passé composé - del 3_Minlæring
ATU | FOKUS: Mundtligt boost i fransk - ATUFOKUS
Inden lektionen: Find dine noter om 'le futur proche' frem - det er dagens grammatiske fokuspunkt. :) À bientôt :)
Victor Hugo.pdf
Victor Hugo_Arbejdsark.docx
Victor Hugo - Quizlet
Inden lektionen: Find ud af hvem Charles de Gaulle var - noter 10 franske stikord i elevfeedback.
Pourquoi Charles de Gaulle est-il un héros de la Seconde Guerre mondiale ? - 1 jour, 1 question
Les grand(e)s Francais(es) - Charles De Gaulle - elevark.docx
Simone de Beauvoir_texte_exercises.docx
Napoléon Bonaparte_image_texte_exercises.docx
Kig på feedback til jeres Devoir 3 inden lektionen - der er mulighed for at stille spørgsmål i lektionens begyndelse.
Coco Chanel_texte_exercises_poser des questions en francais.docx
Coco Chanel.pdf
Poser des questions en français.docx
Genitiv_exercises_Les Grand(e)s Francais(es).docx
Basisgrammatik_Det vigtigste.pptx
Minlæring - Nægtelser vol. 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'amitié
Forløbet tager udgangspunkt i dvd-serien 'Quatre Amis' med tilhørende manuskript som læses undervejs. Forløbets centrale fokus er den mundtlige sprogproduktion - hvor temaerne er ungdom, venskab og de eventuelle udfordringer som knytter sig hertil.
Materiale:
- Mette Bring og Mimi Sørensen: 'Quatre Amis' - filmmanuskript og dvd
- Billeder i relation til forløbet.
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
La négation_excercises_Napoléon.docx
Skriv 10 franske stikord som handler om l'amitié. Opload til elevfeedback inden lektionen.
Mette Bring og Mimi Sørensen: Quatre Amis, Gyldendal; sider: 6-8, 12-19, 23-26, 29-33, 37-40, 42, 44-47, 49-52, 55-62
Inden lektionen skal I være færdige med at lave opgaverne om nægtelsen i MinLæring (som I har arbejdet med tidligere)
Quatre Amis_possessive pronominer_genitiv_traduisez.docx
Quatre Amis 1
Vocabulaire_chapitre 4_Quatre Amis.docx
udtale.asp
I denne lektion skal I arbejde selv - jeres besvarelser skal oploades til elevfeedback senest kl. 16, herefter føres der fravær. I må selv bestemme om I laver en mundtlig eller skriftlig besvarelse.
I denne lektion får I tid til at arbejde med jeres Devoir 4 (som skal afleveres i morgen).
Basisgrammatik_Det vigtigste.pptx
Décrire et parler d'une image_Taksonomi.pptx
Medbring - skriv 4 gloser / stikord til chapitre 5.
Inden lektionen: Find ud af hvem Médecins Sans Frontières (MSF) er.
Medbring tegningen af jeres værelse (fra sidste lektion).
Medbring tegning af jeres værelse (fra sidste lektion).
Udtale
Quatre Amis_Chapitre 7_Rollelæsning.docx
Quatre Amis_Chapitre 8_trouvez l'antonyme.docx
Oversæt og bøj verberne (i nutid) 'aider' og 'sortir' inden lektionen.
Quatre Amis_Chapitre 9_Traduisez en français_Le Présent og Le Futur Proche.docx
Adjektivets placering_MinLæring
Denne lektion skal I arbejde med jeres Devoir 5.
Gloser_Personbesk og tekstpræs.docx
Quatre Amis_Exposés en groupes_portraits des personnages.docx
Bonne Année. :)
Vocabulaire de la semaine: Parler de, thème (m), avoir l’air de, penser que, parce que, travailler
I denne lektion skal I arbejde selv - lektionens indhold er opgaver (repetition af grammatik) på MinLæring.
Adjektivets placering - Minlæring
Le Passé Composé 2 - Minlæring
Le Passé Composé 3 - Minlæring
Le Passé Composé - blandede opg - Minlæring
Test - vocabulaire de la semaine: Parler de, thème (m), avoir l’air de, penser que, parce que, travailler
Vi skal arbejde med en Delprøve 1 i timen - vi arbejder sammen om det i klassen, så I kan stille alle de spørgsmål I får. :)
2.-g.-Delprøve-1Quatre-amisPDF.pdf
Supplerende stof:
L'équipe de France de football_Version 2023-2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Le conte de fée (1)
I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren - både klassiske, traditionelle eventyr, men også moderne og utraditionelle eventyr. Der arbejdes både med tekst, billede og lyd.
Der arbejdes med eventyrgenren og eventyrtræk, for at kunne definere fortællingens eventyr-karakteristika. Eleverne introduceres til aktantmodellen som analysemmodel, ligesom der arbejdes med komparativ analyse. Desuden vil der være fokus på personkarakteristik.
Grammatisk er der arbejdet med en introduktion til aspekt.
Materiale:
- Les Frères Grimm: Le Petit Chaperon Rouge
- Geoffroy de Pennart: 'Chapeau Rond Rouge' (2004)
- Sang: Téléphone 'Cendrillon'
- Film 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain'.
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Skriv stikord i elevfeedback - opload inden lektionen starter: 10 Mots-Clés 'C'est quoi un conte de fée?'
Le conte de fée_définition et traits typiques.docx
Chapeau Rond Rouge.pdf
Test - vocabulaire de la semaine: Parler de, thème (m), avoir l’air de, penser que, parce que, travailler
Vocabulaire de la semaine:
L_imparfait.docx
Chapeau Rond Rouge_mots-clés.docx
Oversæt disse sætninger inden lektionen - brug imparfait:
Chapeau Rond Rouge_Questions.docx
Glosetest:
Aktantmodellen_intro.docx
Aktantmodellen - Quizlet
Imparfait - Minlæring
Le conte de fée - Quizlet
Vær færdige med opgaverne om imparfait i MinLæring.
Le Petit Chaperon Rouge_mots-clés.docx
Le Petit Chaperon Rouge_Les frères Grimm.docx
Delprøve 1 øvl_Titre et dialogue.docx
Comparaison_Analyse comparative_Chapeau Rond Rouge_Le Petit Chaperon Rouge_Projektarb.docx
Test - vocabulaire de la semaine:
I denne lektion skal I lave jeres små fremlæggelser - som fernisering. I får 10 minutter til at blive klar.
Generelle emner - La roue de la fortune
Possessive pronominer og genitiv_Le Petit Chaperon Rouge.docx
Cendrillon_Téléphone_texte.docx
Cendrillon_questions.docx
Cendrillon pour ses 20 ans ...
'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain' - oversæt filmens titel inden lektionen i dag - opload svar til elevfeedback.
Vi starter timen med at samle op på spørgsmålene om Cendrillon, så vær klar fra timens start.
Vocabulaire de la semaine
Questions_Amélie Poulain_En français.docx
Test - vocabulaire de la semaine
I får 10 minutter til at færdiggøre jeres ferniseringer / fremlæggelser.
Refleksiver verber_traduction_Den Lille Rødhætte og Askepot.docx
Refleksive verber_1g.pptx
Le conte de fée_Quizlet
Expliquez en francais_mots-clés_Quizlet_conte de fée.docx
Adjektivets gradbøjning_hovedregler.docx
Gradbøjning af adjektiver_exercises.docx
Adjektivets gradbøjning_Minlæring
Afsnit
Test / contrôle - vocabulaire de le semaine
Foranstillede adjektiver
Adjektiver_Minlæring (adaptive øvelser)
I denne lektion skal I arbejde selv.
Frit Fald - dk trailer
Anatomy of a Fall - Official Trailer
Adaptive øvelser_Adjektiver_Minlæring
https://gliglish.com/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Dette forløb bygger videre på holdets Sprogdag om La Francophonie og sætter fokus på både et aktuelt og historisk tema i det franske samfund 'la France multiculturelle'.
Fokus i dette forløb er fortællinger om, hvordan livet mellem to kulturer er - primært med udgangspunkt i fortællinger fra unge frankofone mennesker.
La Francophonie, som allerede er præsenteret/arbejdet med på vores blokdag er også centralt i dette forløb.
Der arbejdes med temaer som 'l'identité', 'la double culture' og 'les préjugés' og 'l'immigration', 'la rencontre culturelle'.
Materiale:
- Teksten 'La Francophonie' bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Kortfilmen 'Quais de la Seine' fra 'Paris, je t'aime'
- Teksten 'Fiches des présentation - Quatre jeunes Québécois' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La langue française au Québec' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La Colonisation' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration' i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Cahier de Leïla' af Valentine Goby i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten: Samira 'Vivre entre deux cultures'
- Interview med Omar Sy ' Un retour à son héritage culturel, hérité de son père' bragt ved Franceinfo
- Canadas nationalsang(e)
- Dansk baggrundsartikel om den franske kolonisering og afkolonisering
- Filmen 'Samba'
I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Nouvelles en français facile | UR Play
Kig på feedback til jeres feedback 6 inden lektionen.
Mundtlige øvelser: Vi skal se en kortfilm (un court métrage) og lytte til en dejlig sang. :)
Zaho de Sagazan - La symphonie des éclairs
I denne lektion skal I finpudse jeres Francophonie-præsentationer til 1g i morgen.
Paris, je t'aime Quais de Seine_arbark.docx
Kolonisering og afkolonisering.docx
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, Gyldendal; sider: 110, 112-116, 122, 130-132, 134-315
Hymne national du Canada - Canada.ca
Vivre avec sa double culture_Samira.pdf
Poser des questions en français.docx
Vi ser filmen 'Samba'.
I denne lektion skal I arbejde selv og se resten filmen 'Samba' (find den på Filmstriben https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002918/samba)- efterfølgende kan I jeres Devoir 7 op og begynde på den.
I skal lave en Delprøve 1 i timen.
Skriv 10 stikord til filmen 'Samba' inden lektionen - opload til elevfeedback.
Omar Sy_Article_Questions.docx
Décrivez l'image_Vivre entre et avec la double culture.docx
Décrire et parler d'une image_Taksonomi.pptx
Description d'une image
De bundne personlige pronominer.docx
Opg_Bundne personlige pronominer_2g.docx
De bundne personlige pronominer - intro_Minlæring
Travailler l’oral avec l’appli CApOral FLE | Fransk Sprog – Institut Français
Medbring 'Entrées'-bogen.
Le Maghreb_Questions_Entrées p. 122.docx
Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration_Enregistrement audio_Entrées p. 134-135.docx
Kære alle.
Le Cahier de Leïla_Exercices_Grammaire.docx
Delprøve 1_Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Les jeunes et la culture française
Forløbet 'Les jeunes et la culture française' er et 3g opstartsforløb med fokus på unge i Frankrig, samt almene franske kulturelle vaner. Materialet er udvalgt så det dækker forskellige aspekter af emnet ‘Les jeunes’, og så flere forskellige genrer eller teksttyper kommer i anvendelse. Flere af teksterne lægger op til sammenligning med danske unges forhold, og således er den interkulturelle kompetence et vigtigt element i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Chers toutes et tous. J'espère que vous avez passé de très bonnes grandes vacances - je me réjouis de vous revoir. :)
Medbring et billede fra din sommerferie.
Vigtige verber og gloser.doc
Basisgrammatik_Det vigtigste.pptx
I denne lektion skal I arbejde med Devoir 1.
OBS: Présentations à l'oral er nu i Lectio - tjek op på hvornår I er på. :)
Présentations: Anna, Anne et Valdemar
Bain de culture 1.docx
Louane - Jeune (j’ai envie)
Arbejdsark_Louane_Jeune.docx
Les jeunes_Images.docx
Présentations: Astrid et Celina
Inden lektionen: I skal have læst og forstået sangen (teksten er vedhæftet) og lavet opgave C på arbejdsarket, så I kan præsentere det på klassen.
Jeune_Paroles_Louane.docx
Article_De plus en plus d_adultes vivent encore chez leurs parents_Le Figaro.docx
Arbejdsark_Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents.docx
I denne lektion skal I arbejde selv: Der ligger opgaver med imparfait i MinLæring - dem skal I lave I timen. Klokken 16 føres fravær. Hvis I har tid til overs kan I jo arbejde med Devoir 1. :)
Minlæring - Imparfait
Minlæring - adaptive øvelser
Présentations: Frederik, Hadia et Valdemar
Bain de culture 2.docx
Présentations: Clara, Hanin et Henrik
Vi gør arbejdet med 'Les jeunes qui habitent chez leurs parents' færdigt. I skal være færdige med at læse teksterne inden lektionen.
Article_Exercices_Paroles de lycéens_On doit avoir le courage de découvrir d'autres cultures.docx
Présentations: Hanin, Emma, Kamille et Marie
Infographie_vouvoiement.pdf
Bain de culture 3.docx
Présentations: Maya, Safia et Linh
Vi starter lektionen med de små tekstpræsentationer fra sidste lektion.
Arbejdsark_Petit Coeur_Un court métrage.docx
Présentations: Anne, Hadia, Sophie et Thias
Bain de culture 4.docx
Petit coeur - lauréat du concours "Jeunesse en Seine"
Présentations: Anne et Hadia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La jeunesse et la rencontre interculturelle (exam)
Dette forløb tager udgangspunkt i sæson 4 af serien SKAM France, hvor fokus har været på nogle af de problemstillinger, som unge mennesker møder i deres hverdag: kærlighed, forelskelse, venskab, forældre-børn relation, mødet med andre mennesker, samt det interkulturelle møde.
Desuden er der i forløbet arbejdet med Frankofonien og Frankrigs rolle i verden med fokus på, hvordan dette har medført en mangfoldig kulturel diversitet i Frankrig. Der bygges ovenpå forløbet "Vivre entre/avec deux cultures (La Francophonie)" (2.g) og Sprogdagen om La Francophonie (2.g).
Der har været særligt fokus på den mundtlige sprogfærdighed i forløbet med udgangspunkt i forskellige samtaleøvelser ved hjælp af stikord. De mundtlige øvelser har især haft fokus på at træne: At gengive en tekst, at give en personkarakteristik (herunder relationer og følelser), at beskrive et billede, at begrunde og forklare holdninger.
Materialer
- Serie: SKAM France, sæson 4 - "Imane"
- Sang: "Dommage" af Bigflo & Oli
- Artikel: "JEUNES FRANCO-HONGKONGAIS - La double culture : une chance ?" fra
lepetitjournal.com
-
https://www.francophonie.org/
_____________________________________________________________________
Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger:
www.ordbogen.com
,
www.abc.ordbogen.com
-
www.minlaering.dk
Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Devoir 2 - Critique d'une série (skriftlig)
- Devoir 3 - La jeunesse et la rencontre interculturelle (mundtlig)
Indhold
Kernestof:
Présentations: Hadia et Anne
Bain de culture 4.docx
Kig på jeres noter fra forløbet fra 2.g ("Vivre entre/avec deux cultures (La Francophonie)") og fra sprogdagen om La Francophonie.
Portail de l’Organisation internationale de la Francophonie (OIF)
Qu'est-ce que la francophonie ? Écrivez dix phrases. Affichez-les dans la section « Elevfeedback » de cette leçon.
Minlæring - Præpositioner
Skam France, saison 4, épisode 1
Images ep. 1.docx
La francophonie - 10 phrases écrit par les élèves.docx
Décrire une image.docx
Mots clés.docx
ATU - Tilbud om mundtligt boost
Minlæring - Oversættelse af de danske præpositioner til fransk
SKAM France ep. 2, saison 4
Kernespørgsmål - Skam France.docx
Wordwall: SKAM France - Questions centrales
Vintereksamen 04-12-2023 - Delprøve 1, teksthæfte.pdf
SKAM France - Questions centrales
Gode strategier, tips og tricks til den skriftlige eksamen i Fransk.pptx
Relations.docx
Dommage (Bigflo et Oli).docx
LyricsTraining - Dommage
Imaginez que vous êtes l'un des personnages de la chanson « Dommage » (Bigflo & Oli) ; Louis, Yasmine, Diego ou Pauline. Racontez ce qu'il s'est passé après la fin de la chanson.
Vintereksamen 04-12-2023 - Delprøve 2.pdf
Samme lektie som til i mandags (07/10)
SKAM France, ep. 4
Images ep. 4 (dialogue).docx
Minlæring - Personlige pronominer (som direkte og indirekte objekt))
SKAM France, ep. 5
SKAM France, ep. 6
SKAM France, ep. 7
SKAM France, ep. 8
SKAM France, ep. 9
SKAM France, ep. 10
Personlige pronominer: Direkte og indirekte objekt
Chronologie des épisodes (écrit par les élèves).docx
Jeunes franco-hongkongais (le petit journal).docx
Jeunes franco-hongkongais - Exercices.docx
Jeunes Franco-Hongkongais - Questions
Devoir: Répondez aux questions
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Avoir du talent/avoir un don (examen)
I dette forløb har vi arbejdet med temaet "at have et talent/en evne/en gave.
Vi startede ud med at brainstorme: 1. Hvad det vil sige at have et talent/en evne/en gave, 2. Hvor man kan finde talentfulde personer (inden for hvilken "sektor"), 3. Hvorvidt man kan træne sig til et talent, eller om det er medfødt, og 4. Hvordan eleverne hver især vil definere "et talent", og om de mener, at de selv besidder et.
Igennem forløbet har vi studeret det temaet med afsæt i forskellige franske og frankofone personer (både nulevende og døde), som alle udviser/har udvist et talent inden for deres sektor, fx sport, matematik, sang, film, mode, osv.
Vi har i fællesskab oparbejdet et ordforråd, som kan bruges til at tale om, beskrive og diskutere "et talent".
Materialer
- Kompendium udarbejdet af EM (fransklærer på SG) med tekster om: Sportsudøvere til OL i Paris, Michel Talagrand (matematiker), David Belle (parkour-udøver), Joséphine Baker (danserinde), Antoine Dupont (rugby-spiller), Jean-Pierre Jeunet (filminstruktør)
- Film: "Coco avant Chanel" (2009)
- Film: "La famille Bélier" (2014) - set i 1.g i forløbet "La famille"
_____________________________________________________________________
Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger:
www.ordbogen.com
,
www.abc.ordbogen.com
-
www.minlaering.dk
Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Delprøve 1 (2)
- Delprøve 2 (2)
Indhold
Kernestof:
SRP med fransk - Info, AI øvelser og inspiration.pptx
Wordwall: La roue de la fortune
Avoir du talent - kompendium.pdf
Planen for fremlæggelser
Jeg er blevet syg, så i skal arbejde selv.
Devoir : Page 3 dans le compendium. Scannez le code QR et écoutez le reportage 2-3 fois (il dure seulement 1.40 minutes) Répondez aux trois questions en danois.
Minlæring - Personlige pronominer: refleksive og ubundne
Présentations : Hadia, Marie, Frederik
Présentations : Emma, Valdemar, Clara
Devoir : Exercice oral en bas du page 3 dans le compendium
Présentations : Thias, Henrik, Sophie, Hadia, Clara
Présentations : Anna, Maya, Kamille, Hadia
Minlæring: Personlige pronominer: refleksive og ubundne
Avoir du talent - Grammatikøvelse med refleksive verber.docx
Présentations : Safia, Astrid, Linh
Présentations : Hanin, Celina
Minlæring: Joyeux noël
Minlæring - Alle opgaver.pdf
Devoir: Faites p. 24 dans le compendium "Avoir du talent"
Minlæring: Adverbier
Adverbier - Exercices.docx
La roue de la fortune
Devoir: Répondez aux questions (texte: p. 19) et mettez-les au "Elevfeedback".
Generiske øvelser til billedbeskrivelse - træn delprøve1.docx
Avoir du talent - Stationsarbejde.pptx
Øvelser til stationsarbejde.docx
Mindmap - Avoir du talent
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La durabilité (examen)
I forløbet sætter vi fokus på klima og bæredygtighed i Frankrig. Materialemæssigt læser vi tekster om emnet og ser videoer om personer, som på hver deres måde gør noget godt for klimaet, samt ser spillefilmen "Une année difficile" (2023). Derudover fokuserer vi på forskelle og ligheder mellem Danmark og Frankrig i forhold til emnet, samt diskuterer hvordan vi selv forholder os, og hvad vi hver især gør for klimaet.
Materialer:
Kompendium udarbejdet af EM (fransklærer på SG). Tekster herfra:
- i-bog: Kap. ”La durabilité en France: Introduction” fra Maria Hassing: ”Zéro déchet” (Systime 2023)
- Video: ”Objectif zéro déchet à Roubaix” (Info France 3, 7. sep. 2019)
https://www.facebook.com/watch/?v=369591953988439
- Video: ”Fodé, le magicien qui redonne vie aux sachets plastiques.” (Brut Afrique, 26. marts 2023)
https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=602067994834992&rdid=CAL0jPw4DPzHXljb
- Video: ”Ils élèvent des vers de terre” (Brut, 2. maj 2024)
https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=802961131761208&rdid=0NGk1wuLEVwusbXc
- Video: ”Cette architecte transforme les vêtements en matériaux innovants” (Brut nature FR, 16. oktober 2023)
https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=1598745327619949&rdid=vrnMYX4i053m46Aw
Video: ”Mélissandre n’a pas acheté un seul vêtement depuis un an” (20minutes.fr, 14.marts 2024) https://www.20minutes.fr/planete/4000821-20220909-nicoise-achete-seul-vetement-depuis-plus-an
Film: "Une année difficile" (2023, Olivier Nakache et Eric Toledano)
_____________________________________________________________________
Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger:
www.ordbogen.com
,
www.abc.ordbogen.com
-
www.minlaering.dk
Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Devoir 5 - Les moyens de transport et le climat (hertil også opgavens delprøve 1, som vi har lavet sammen på klassen 31/1-25)
- Devoir 6 - Mundtlig
Indhold
Kernestof:
Devoir: Svar på spørgeskemaet om Undervisningsevaluering
AI til træning af delprøve 1 øvelser.docx
Delprøve 1, Samlet hæftet.pdf
La durabilité - kompendium.pdf
Cette Niçoise n’a pas acheté de vêtements depuis plus d’un an
Devoir: Créez 5 questions et 5 phrases vrai/faux pour le texte à la page 6 du cahier.
Le vocabulaire pour parler de la durabilité.pptx
Skriftlig Fransk - genrer.docx
Skriftlig eksamen i fransk A - Genrer i delprøve 2.pdf
01-12-22 - Delprøve 1 (teksthæfte).pdf
Gode strategier, tips og tricks til den skriftlige eksamen i Fransk.pptx
01-12-22 - Delprøve 1 (opgavehæfte).pdf
Et svært år (Une année difficile)
Une année difficile - un résumé du film.docx
Trois projets innovants pour protéger l'environnement
Quizlet - La durabilité
Objectif zéro déchet à Roubaix
Mindmap: La durabilité
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition/eksamensforberedelse
De tre emner, som vi opgiver til mundtlig eksamen er:
1. La jeunesse et la rencontre interculturelle (3.g)
2. Avoir du talent/avoir un don (3.g)
3. La durabilité (3.g)
Vi træner især mundtlighed, så vi er klar til den eventuelle mundtlige eksamen. Dog repeterer og træner vi også den mest basale grammatik.
Indhold
Kernestof:
Basisgrammatik - Det vigtigste.pptx
Træning: Artikler og substantiver
Mundtlig eksamen - Quoi faire.docx
Padlet - La jeunesse et la rencontre interculturelle
SKAM - Chronologie des épisodes (écrit par les élèves).docx
Træning - Adjektiver
Træning - Verber i præsens
Avoir du talent - kompendium.pdf
Træning - Passé composé og imparfait
Une année difficile - Présentez le film.docx
Lektie/devoir: Mundtlig eksamen i fransk (begynder A) - Vejledning, gode råd og gloser.docx
Petit déjeuner
Eksamensopgave 1 (begynder)
Eksamensopgave 2 (begynder)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100424581", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100424581", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100424581" }