Holdet 3 FRB13 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anne Zacher Høgh Sørensen, Josefine Bohn Pedersen, Mia Kronborg Nielsen
Hold 3 FRB13 (1 FRb11, 2 FRb11, 3 FRB13)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Débuter
Titel 2 Être jeune
Titel 3 La Famille
Titel 4 Paris
Titel 5 Les grand(e)s Français(es)
Titel 6 L'amitié
Titel 7 Le conte de fée (1)
Titel 8 Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)
Titel 9 Les jeunes et la culture française
Titel 10 La jeunesse et la rencontre interculturelle (exam)
Titel 11 Avoir du talent/avoir un don (examen)
Titel 12 La durabilité (examen)
Titel 13 Repetition/eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Être jeune

Dette forløb tager afsæt i et uddrag af teksterne fra Grundbogen Carte Blanche, suppleret med andet materiale. I forløbet har der været fokus på tekstforståelse, udtale og formuleringer af korte sætninger med udgangspunkt i  små temaer som knytter sig til unge og deres liv.
En central del i forløbet har været udtaleøvelser - hvor elevernes egne optagelser har været i fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La Famille

Dette forløb omhandler temaet 'La Famille'.  Der arbejdes med tekster og materialer (primært film og musik) hvor fokus er at oparbejde et ordforråd indenfor emnet, men også at forstå de ligheder og forskelle som kan være i en dansk og en fransk familie.

Materiale:
- La famille Bélier – film og uddrag fra øvelseshæfte
- Tekst 11, 12 og 16 fra Franskbogen
- Sang: Papaoutai (Stromae)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Paris

Holdet skal på sprogrejse til Paris. Sprogskole, privat indkvartering hos fransk familie, byløb, museumsbesøg...
Vi læser tekster om Paris og ser videoklip.
Eleverne forberede små oplæg om attraktioner i Paris.
Vi øver gloser, så man kan begå sig i en fransk by: indkøb, spørge om vej, restaurantbesøg, samtale med værtsfamilien, samtale omkring et måltid mv.

Filmen 'Eiffel' som afslutning på forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les grand(e)s Français(es)

I dette forløb arbejdes der med kendte franskmænd og deres betydning for fransk kultur, samfund og historie. Mundtlig sprogproduktion med fokus på personbeskrivelse og billedbeskrivelser er centralt i forløbet. Derudover repeteres grammatiske områder fra 1.g.

Materiale:
- Materialet består primært af korte bearbejdede tekster omhandlende:
Edith Piaf (inklusiv sangen 'Non, je ne regrette rien'), Victor Hugo, Charles de Gaulle, Napoléon Bonarparte, Coco Chanel, Les Bleus og Simone de Beauvoir.
- Filmen 'La Môme'.

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'amitié

Forløbet tager udgangspunkt i dvd-serien 'Quatre Amis' med tilhørende manuskript som læses undervejs. Forløbets centrale fokus er den mundtlige sprogproduktion - hvor temaerne er ungdom, venskab og de eventuelle udfordringer som knytter sig hertil.

Materiale:
- Mette Bring og Mimi Sørensen: 'Quatre Amis' - filmmanuskript og dvd
- Billeder i relation til forløbet.

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Le conte de fée (1)

I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren - både klassiske, traditionelle eventyr, men også moderne og utraditionelle eventyr. Der arbejdes både med tekst, billede og lyd.
Der arbejdes med eventyrgenren og eventyrtræk, for at kunne definere fortællingens eventyr-karakteristika. Eleverne introduceres til aktantmodellen som analysemmodel, ligesom der arbejdes med komparativ analyse. Desuden vil der være fokus på personkarakteristik.

Grammatisk er der arbejdet med en introduktion til aspekt.

Materiale:
- Les Frères Grimm: Le Petit Chaperon Rouge
- Geoffroy de Pennart: 'Chapeau Rond Rouge' (2004)
- Sang: Téléphone 'Cendrillon'
- Film 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain'.

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vivre entre / avec deux cultures (La Francophonie)

Dette forløb bygger videre på holdets Sprogdag om La Francophonie og sætter fokus på både et aktuelt og historisk tema i det franske samfund 'la France multiculturelle'.
Fokus i dette forløb er fortællinger om, hvordan livet mellem to kulturer er - primært med udgangspunkt i fortællinger fra unge frankofone mennesker.
La Francophonie, som allerede er præsenteret/arbejdet med på vores blokdag er også centralt i dette forløb.

Der arbejdes med temaer som 'l'identité', 'la double culture' og 'les préjugés' og 'l'immigration', 'la rencontre culturelle'.

Materiale:
- Teksten 'La Francophonie'  bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Kortfilmen 'Quais de la Seine' fra 'Paris, je t'aime'
- Teksten 'Fiches des présentation - Quatre jeunes Québécois'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La langue française au Québec'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'La Colonisation'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration'  i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten 'Le Cahier de Leïla' af Valentine Goby i bogen Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen
- Teksten: Samira 'Vivre entre deux cultures'
- Interview med Omar Sy ' Un retour à son héritage culturel, hérité de son père' bragt ved Franceinfo
- Canadas nationalsang(e)
- Dansk baggrundsartikel om den franske kolonisering og afkolonisering
- Filmen 'Samba'

I alle forløb har eleverne haft adgang til, og har brugt, digitale ordbøger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Les jeunes et la culture française

Forløbet 'Les jeunes et la culture française' er et 3g opstartsforløb med fokus på unge i Frankrig, samt almene franske kulturelle vaner. Materialet er udvalgt så det dækker forskellige aspekter af emnet ‘Les jeunes’, og så flere forskellige genrer eller teksttyper kommer i anvendelse. Flere af teksterne lægger op til sammenligning med danske unges forhold, og således er den interkulturelle kompetence et vigtigt element i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La jeunesse et la rencontre interculturelle (exam)

Dette forløb tager udgangspunkt i sæson 4 af serien SKAM France, hvor fokus har været på nogle af de problemstillinger, som unge mennesker møder i deres hverdag: kærlighed, forelskelse, venskab, forældre-børn relation, mødet med andre mennesker, samt det interkulturelle møde.
Desuden er der i forløbet arbejdet med Frankofonien og Frankrigs rolle i verden med fokus på, hvordan dette har medført en mangfoldig kulturel diversitet i Frankrig. Der bygges ovenpå forløbet "Vivre entre/avec deux cultures (La Francophonie)" (2.g) og Sprogdagen om La Francophonie (2.g).
Der har været særligt fokus på den mundtlige sprogfærdighed i forløbet med udgangspunkt i forskellige samtaleøvelser ved hjælp af stikord. De mundtlige øvelser har især haft fokus på at træne: At gengive en tekst, at give en personkarakteristik (herunder relationer og følelser), at beskrive et billede, at begrunde og forklare holdninger.

Materialer
- Serie: SKAM France, sæson 4 - "Imane"
- Sang: "Dommage" af Bigflo & Oli
- Artikel: "JEUNES FRANCO-HONGKONGAIS - La double culture : une chance ?" fra lepetitjournal.com
- https://www.francophonie.org/

_____________________________________________________________________

Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger: www.ordbogen.com, www.abc.ordbogen.com
- www.minlaering.dk

Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Devoir 2 - Critique d'une série (skriftlig)
- Devoir 3 - La jeunesse et la rencontre interculturelle (mundtlig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Avoir du talent/avoir un don (examen)

I dette forløb har vi arbejdet med temaet "at have et talent/en evne/en gave.

Vi startede ud med at brainstorme: 1. Hvad det vil sige at have et talent/en evne/en gave, 2. Hvor man kan finde talentfulde personer (inden for hvilken "sektor"), 3. Hvorvidt man kan træne sig til et talent, eller om det er medfødt, og 4. Hvordan eleverne hver især vil definere "et talent", og om de mener, at de selv besidder et.

Igennem forløbet har vi studeret det temaet med afsæt i forskellige franske og frankofone personer (både nulevende og døde), som alle udviser/har udvist et talent inden for deres sektor, fx sport, matematik, sang, film, mode, osv.

Vi har i fællesskab oparbejdet et ordforråd, som kan bruges til at tale om, beskrive og diskutere "et talent".

Materialer
- Kompendium udarbejdet af EM (fransklærer på SG) med tekster om: Sportsudøvere til OL i Paris, Michel Talagrand (matematiker), David Belle (parkour-udøver), Joséphine Baker (danserinde), Antoine Dupont (rugby-spiller), Jean-Pierre Jeunet (filminstruktør)
- Film: "Coco avant Chanel" (2009)
- Film: "La famille Bélier" (2014) - set i 1.g i forløbet "La famille"

_____________________________________________________________________

Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger: www.ordbogen.com, www.abc.ordbogen.com
- www.minlaering.dk

Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Delprøve 1 (2)
- Delprøve 2 (2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La durabilité (examen)

I forløbet sætter vi fokus på klima og bæredygtighed i Frankrig. Materialemæssigt læser vi tekster om emnet og ser videoer om personer, som på hver deres måde gør noget godt for klimaet, samt ser spillefilmen "Une année difficile" (2023). Derudover fokuserer vi på forskelle og ligheder mellem Danmark og Frankrig i forhold til emnet, samt diskuterer hvordan vi selv forholder os, og hvad vi hver især gør for klimaet.

Materialer:
Kompendium udarbejdet af EM (fransklærer på SG). Tekster herfra:
- i-bog: Kap. ”La durabilité en France: Introduction” fra Maria Hassing: ”Zéro déchet” (Systime 2023)
- Video: ”Objectif zéro déchet à Roubaix” (Info France 3, 7. sep. 2019) https://www.facebook.com/watch/?v=369591953988439
- Video: ”Fodé, le magicien qui redonne vie aux sachets plastiques.” (Brut Afrique, 26. marts 2023) https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=602067994834992&rdid=CAL0jPw4DPzHXljb
- Video: ”Ils élèvent des vers de terre” (Brut, 2. maj 2024) https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=802961131761208&rdid=0NGk1wuLEVwusbXc
- Video: ”Cette architecte transforme les vêtements en matériaux innovants” (Brut nature FR, 16. oktober 2023) https://www.facebook.com/watch/?mibextid=wwXIfr&v=1598745327619949&rdid=vrnMYX4i053m46Aw

Video: ”Mélissandre n’a pas acheté un seul vêtement depuis un an” (20minutes.fr, 14.marts 2024) https://www.20minutes.fr/planete/4000821-20220909-nicoise-achete-seul-vetement-depuis-plus-an

Film: "Une année difficile" (2023, Olivier Nakache et Eric Toledano)

_____________________________________________________________________

Anvendte hjælpemidler
- Digitale ordbøger: www.ordbogen.com, www.abc.ordbogen.com
- www.minlaering.dk

Afleveringer i forløbet som eleverne med fordel kan orientere sig i:
- Devoir 5 - Les moyens de transport et le climat (hertil også opgavens delprøve 1, som vi har lavet sammen på klassen 31/1-25)
- Devoir 6 - Mundtlig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition/eksamensforberedelse

De tre emner, som vi opgiver til mundtlig eksamen er:
1. La jeunesse et la rencontre interculturelle (3.g)
2. Avoir du talent/avoir un don (3.g)
3. La durabilité (3.g)

Vi træner især mundtlighed, så vi er klar til den eventuelle mundtlige eksamen. Dog repeterer og træner vi også den mest basale grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer