Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Emmelie Kristina Krog
|
Hold
|
3 FRB33 (1 FRb21, 2 FRb21, 3 FRB33)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Je me présente, moi, et la vie quotidienne
At præsentere sig selv og sin hverdag på fransk.
I foråret: Fokus på den kommende sprogrejse til Paris, hvor I indkvarteres i værtsfamilier og skal på sprogskole.
Vi ser bl.a. filmen "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain".
Vi overværer et virtuelt oplæg af Jørn Boisen om "le système scolaire français".
Vi bruger www.ordbogen.com og www.minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les grandes vacances
Fokus på at kunne fortælle om sin netop overståede sommerferie med brug af le passé composé: "Qu'est-ce que tu as fait dans les grandes vacances?"
Billedbeskrivelse; både elevernes egne billeder samt billeder som læreren vælger ud.
Lytte til autentisk fransk, forstå hovedpointer, gengive hovedpointer på enkelt fransk (videoserie fra Brut: "Mon job d'été" (princesse, plongeur, ramasseuse de déchets)).
Grammatisk fokus: Le passé composé.
Til forløbet knytter sig en skriftlig og en mundtlig aflevering.
Vi bruger www.ordbogen.com og www.minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMENSEMNE: La francophonie (1/2)
I 2g har vi fokus på Senegal (i 3g ser vi også lidt på Guadeloupe).
Materialer er f.eks. fra enseigner.tv5monde.fr (to små videoer om Moussou, en senegalesisk kvinde) og vi ser filmen "Yao" (2018, hovedrolle: Omar Sy).
Forløbet indeholder en sprogdag hvor 2g-eleverne forbereder materiale(r) til 1g-franskelever om et frankofont land og om frankofone fodboldspillere på de franske landshold (m/k).
Fællesforedrag for alle skolens franskelever om Médecins Sans Frontières (27.11.2023) på dansk. MSF arbejder bl.a. i frankofone lande og ét af de krævede sprog for at være frivillig er fransk.
Vi bruger www.ordbogen.com og www.minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La vie en famille
Elevønsker:
Skoleliv
Familieliv
Traditioner i familien
'At være ung i Frankrig' (film, tv, musik, fritidsinteresser...)
Vi ser filmen "La famille Bélier". Filmen indgår også i forløbet "Avoir du talent" (3g).
Vi stiller nogle spørgsmål til franske gymnasieelever fra Grenoble :-) (OBS: I 3g får vi besøg af en gruppe franske gymnasieelever fra Grenoble).
Vi bruger www.ordbogen.com og www.minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les grand(e)s Français(es)
Elevønsker til forløbet:
Fransk politik (f.eks. Macron og Charles de Gaulle)
Fransk kunst (f.eks. musikere og malere og forfattere)
Fransk film og tv (-serier) (f.eks. nulevende skuespillere)
Fransk mad og vin (f.eks. store franske kokke)
------------------------
Vi fokuserer i forløbet særligt på Charles de Gaulle.
Ved elevafstemning valgtes filmen "La Môme" (om Édith Piaf), den har vi set og arbejdet med. Filmen indgår også i forløbet "Avoir du talent" (3g).
Til forløbet knytter sig en skriftlig og en mundtlig aflevering.
Vi bruger www.ordbogen.com og www.minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Årsprøvetræning
Træning til den skriftlige - og evt. en mundtlig - årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKSAMENSEMNE: Avoir du talent (avoir un don)
Forforståelse: Vi brainstormer på 'det at have et talent/en evne/en gave'. Hvem 'har talent'? Vi kigger lidt på OL i Paris og finder måske inspiration herfra :-)
Ordforråd: Hvilke ord skal man bruge for at kunne tale om og diskutere 'talent'? Beskrive talent?
Vi studerer det "at have en gave/en evne/et talent" med afsæt i forskellige franske og frankofone personer (nulevende eller døde).
OBS: I dette forløb bruger vi også tid på 'Kulturopgaven (præ-SRP)'. 3-4 moduler går med brainstorm, research, samskrivning og vejledning på jeres selvvalgte emner.
Tekstmaterialer:
Kompendium af EM
Tilføjelse: Tekst om Joséphine Baker + video med hendes indlemmelse i Panthéon i Paris
Aflevering i 3g (Français 9): Sami Nouri
Film:
"La famille Bélier" (1g)
"La Môme" (2g) (Spurven - film om Edith Piaf)
Forløbet indeholder også en skriftlig opgave (tidl. eksamenssæt: "Cyrielle championne de boxe").
www.ordbogen.com anvendes
www.minlæring.dk anvendes
www.speechnotes.co anvendes
www.naturalreaders.com anvendes / Google Translates oplæsningsfunktion anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMENSEMNE: La durabilité
Ordforrådstilegnelse: Hvilke ord skal man bruge for at kunne tale om bæredygtighed? (ppt med gloser indarbejdes på forskellig vis i lektionerne)
Særligt fokus på tøjforbrug og -overforbrug. "Fast fashion". Vi ser også på en fransk influencer, Béa Johnson, som lever minimalistisk. Og vi ser på et fransk start-up der hedder FabBRICK, som omdanner gamle tekstiler til 'mursten'.
Vi ser filmen "Une année difficile" (2023), ligger på filmstriben.dk
Eleverne deltager i et dansksproget foredrag med "Tekstilrevolutionen", nov. 2024 på SG, som perspektiverer til danske forhold, tanker og innovative løsninger på den klimabelastning, som tøjproduktion og (over-)forbrug er.
www.ordbogen.com anvendes
www.minlæring.dk anvendes
www.speechnotes.co anvendes
www.naturalreaders.com anvendes / Google Translates oplæsningsfunktion anvendes
---------------------------------------------------
Materialer:
(i-bog) Tekster fra Maria Hassing: ”Zéro déchet” (Systime 2023):
’La durabilité en France: Introduction’
’La lutte contre le plastique’
'Béa Johnson' (teksten indgår som en mundtlig aflevering i 3g)
(video) ”Mélissandre n’a pas acheté un seul vêtement depuis un an” (20minutes.fr, 14.marts 2024)
https://www.20minutes.fr/planete/environnement/4081225-20240314-shein-zara-comment-freiner-fast-fashion
(video) "Cette architecte transforme les vêtements en matériaux innovants" https://www.brut.media/fr/videos/environnement/ecologie/cette-architecte-transforme-les-vetements-en-materiaux-innovants
Film: "Une année difficile" (2023, Olivier Nakache et Eric Toledano)
Afleveringer som indgår i forløbet:
3g: Français 4 (oral): Réponds aux questions sur les changements climatiques
3g: Français 7 (oral): Béa Johnson
Afleveringer som eleverne med fordel kan orientere sig i:
3g: "Adélaïde Charlier préfère le train à l'avion pour des raisons climatiques"
3g: "Campus Market à Lille"
2g: ”Attention à l’eau”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMENSEMNE: La francophonie (2/2)
Fortsættelse fra 2g. Mere om Senegal, men også lidt om Guadeloupe.
OBS: Et samlet Google Slides-show med tekster og notater fra forløbet kan findes under forløbet "Eksamen: Repetition..."
Materialer:
Mere om Senegal:
Vi læser et interview med Omar Sy "Les Tirailleurs méritaient beaucoup plus la Patrouille de France que Tom Cruise" (Le Parisien, jan. 2023).
Om la Guadeloupe:
Vi læser en artikel om forfatteren Maryse Condés liv og bedrifter.
Vi læser et blogindlæg af Viviane Pajamandy (we-love-Guadeloupe).
Forløbet dækker desuden over 3 moduler hvor eleverne selvstændigt læser en længere tekst om en person i et frankofont land og fremlægger individuelt for læreren.
De tre tekster som eleverne kan vælge imellem er:
Le Maroc au Coeur: Kap. 2: "Anna arrive à Essaouira"
Paroles francophones: "J'ai ma base ici"
Guadeloupe - un chapitre exotique: "Le plus important dans les portraits c'est no stress"
www.ordbogen.com anvendes
www.minlæring.dk anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen: Repetition af de tre udvalgte emner
De tre emner som vi opgiver til mundtlig eksamen er:
Avoir du talent (avoir un don) (3g)
La durabilité (3g)
La francophonie (2g + 3g)
ALT materiale findes herunder.
--------------------------
Skriftlig eksamenstræning, herunder grammatisk test.
--------------------------
www.ordbogen.com anvendes
www.minlæring.dk anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100726930",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100726930",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100726930"
}