Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
Anja Schrøder Noe
|
Hold
|
2022 22 KIN13 (1 KIN11, 2 KIN11, 3 KIN13)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kinesisk basissprog
I forløbet er der især fokus på mundtlighed, ordforråd, sætningsopbygning og udtale. Dette trænes gennem ordforrådsøvelser, samtaleøvelser, gloseøvelser og læsning af korte dialoger.
Kernestof:
- Vi lærer kinesisk 跟我学韩语 kapitel 2 Venner, dialog 7 (s. 35), 8 (s. 41) og 9 (s. 47) samt dertilhørende øvelser.
- Vi lærer kinesisk 跟我学韩语 kapitel 2 Venner, side 68-70 (sammendrag).
I forløbet opbygges ordforråd og formuleringsevne til at
- præsentere sig selv
- præsentere sine venner
- fortælle hvilke sprog man taler og er ved at lære
- tælle (tallene 1-99)
- fortælle hvilken sport man spiller
- at spørge til et antal samt svare ved brug af tal og måleord.
Grammatik:
- Spørgsmål med spørgepartikel (ma)
- Spørgsmål med spørgeord (shéi, shénme, jǐ)
- De (genitiv)
- Måleord (个)
- Verbet yǒu og negationen méi yǒu (har - har ikke)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Min familie og jeg - Wǒ jiā hé wǒ 我家和我
I forløbet er der især fokus på mundtlighed, ordforråd, sætningsopbygning og udtale. Dette trænes gennem ordforrådsøvelser, samtaleøvelser, gloseøvelser og læsning af korte dialoger.
I forløbet trænes enkelte skrifttegn i relation til emnet og med fokus på skrifttegnenes opbygning.
Kernestof:
- Vi lærer kinesisk 跟我学韩语 Kapitel 3 Min familie og jeg, dialog 13 (s. 73), 14 (s. 77), 15 (s. 81), 17 (s. 91) og 18 (s. 95) samt dertilhørende øvelser.
- Vi lærer kinesisk 跟我学韩语 Kapitel 3 Min familie og jeg, side 100-101, Sammendrag
I forløbet opbygges ordforråd og formuleringsevne til at tale om:
- Familie - at præsentere sin familie og spørge til andres familie.
- Alder
- Kæledyr
- Nationalitet og hvor man bor (Wǒ zhù zài… Nǐ shì nǎ guó rén? Nǐ cóng nǎli lái?)
Grammatik:
- Tre forskellige måder at stille spørgsmål: spørgepartikel (ma og ne), spørgeord og alternativ spørgeform.
- Fortsat fokus på:
○ De (genitiv)
○ Måleord (个 og 口)
- Konjunktionerne he og hai
- De tre forskellige betydninger af tā (她 hun, 他 han, 它 den)
Kultur og samfund:
- The Farewell (Lulu Wang, 2019) (film)
- Identitetsdannelse og socialisation i Kina, side 168-174 (Det kinesiske samfund) (tekst)
- Introduktion til Konfucius (lærerpræsentation)
- Kort projektarbejde med udarbejdelse af explainer-videoer om familien i det moderne Kina.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kinesisk basissprog
Der opbygges et ordforråd til at tale om følgende: ugedage, årstider, tidspunkter, klokken, vejret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition
Repetition af fagligt stof fra 1.g.
Mundtlige og skriftlige øvelser med fokus på at fortælle om din sommerferie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Indkøb og shopping
Forløbet handler om:
• at snakke om tøj og at købe forskelligt tøj.
• at snakke om farver og størrelser.
• fraser og gloser, som man bruger i butikker og på marked.
• at kunne fortælle, hvad noget koster og at spørge og forhandle om pris
• Samfundsmæssigt og kulturelt fokus: det kinesiske forbrugersamfund.
Sprogligt fokus:
- At formulere, hvad man gerne vil købe og spørge til pris og fortælle hvor meget noget koster.
- At fortælle om tøj (hvad man har på, størrelser, farver)
- Forskellige måleord (Oversigt over måleord: Kinesisk 1 s. 155)
- Markøren 的 (bestemmelse til substantiv) (Kinesisk 1 s. 154-155)
- Oversigt over præpositioner: Kinesisk 1 s. 171-172
- Kinesiske penge: Kinesisk 1 s. 169-171
- Fordobling af verber: Kinesisk 1 s. 154
Tekster:
- Vi lærer Kinesisk (den blå bog) s. 156 (dialog)
- ndla.no, kinesisk 1 lektion 9 在市场 (dialog) (https://ndla.no/subject:1:1d441d40-358a-47a8-8cd5-7a80382a9062/topic:2:182043/resource:1:154291)
- Kinesisk 1, s 148 (tekst)
Lytteøvelser m. opgaver:
- FluentU, Shopping, del 2, 3 og 4.
- Chinese Lesson: Shopping for Clothes in Chinese (https://www.youtube.com/watch?v=gfVD7zOcSpA)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jeg elsker kinesisk fordi...
|
11-09-2023
|
Opgave 1
|
14-09-2023
|
Opgave 2
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hong Kong
Eksamensforløb (kultur, historie og samfund)
Forløb om Hong Kong - fra opiumskrigene til demonstrationerne de seneste år.
Eleverne får en grundigt indblik i den politiske situation i Hong Kong, og vi kigger tilbage på opiumskrigene, hvor Hong Kong blev en britisk koloni, samt tilbageleveringen til Kina i 1997 for at forstå baggrunden for de store protester.
Fokuspunkter i forløbet: Opiumskrigene, Nanjing-traktaten, Umbrellabevægelsen i 2014, demonstrationerne i 2019 og den nationale sikkerhedslov i 2020.
Til slut perspektiveres til situationen i Taiwan.
Virtuelt møde med en skoleklasse i Hong Kong.
Materiale:
- Hongkong: Fra jalousidrab til million-demonstrationer (DR, 5 minutter) https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-fra-jalousidrab-til-million-demonstrationer#!/
- Undervisningsvideo om opiumskrigene (Søren Vrist): https://www.youtube.com/watch?v=JUgnQJTvHRk (de første 14 minutter)
- Hong Kongs historie: http://www.kina-historie.dk/hong-kong.asp
- How Hong Kong Protesters Evade Surveillance With Tech (Wall Street Journal, 6 min.) https://www.youtube.com/watch?v=32KTKXZZ-BI
- "Metal-Freddys kamp for Taiwan" (DR Horisont, 21 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kinas kæmpebyer, trafik og transport
Forløbets indhold:
- Spørge om vej, sige retninger og fortælle, hvor noget er placeret i forhold til noget andet. At finde vej i storbyen.
- Trafik – ordforråd, som handler om transport og trafik i byen.
- Projektarbejde om Kinas megabyer, hvor eleverne i grupper laver en præsentation om en selvvalgt by i Kina.
- Mundtligt arbejder vi med udtale og ordforråd indenfor emnet.
- Skriftligt øves der skrifttegn i Word og brug af digitale hjælpemidler.
Grammatik i forløbet:
- Modalverberne yào, xiǎng, kěyǐ og huì
- Stedsangivelser og retningsord
- Partiklen "le" 了, når en ny situation er opstået
- Erfaringsaspektet guo 过
- Spørgsmål med háishi 还是 (eller)
- Bestemmelse af substantiv og markøren 的
- tài le 太...了 (meget, alt for)
- Adverbiet dōu 都 (alle)
- Partiklen ba 吧 (opfordring)
Kultur og samfund:
- Viden om kinesiske megabyer – hvordan er det at bo og leve i en megaby?
- Storbyer i Kina – viden om Kinas geografi.
Tekster:
- Kinesisk 1, kapitel 7 wènlù, dialog 1 s. 104
- Kinesisk 1, kapitel 7 wènlù, dialog 2 s. 106.
- Kinesisk 1, kapitel 8 jiāotōng, teksten s. 118 og dialog 1 s. 119
Supplerende materiale:
- Shanghai Space (dokumentar)
- Podcast: https://coffeebreaklanguages.com/2017/08/cbc-1-18-zuo-ditie-ershi-fenzhong/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
20-11-2023
|
Opgave 4
|
13-01-2024
|
Opgave 5
|
21-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kinas historie
Eksamensforløb (kultur, historie og samfund)
Forløb med fokus på kinesisk kultur, samfund og historie. I forløbet gives et overblik over vigtige begivenheder i den kinesiske historie fra kejsertiden til kulturrevolutionen.
- Republikken Kina - Kina fra 1912
- Det store spring fremad
- Kulturrevolutionen
Tekster:
- Kejserens nederlag, Politiken Historie, 6/8 2019.
- Republikken Kina: i Kina - Vores verdenshistorie (s. 235-237)
- Det store spring fremad: i Kinesiske perspektiver (s. 27)
- Kulturrevolutionen: i Kina - Vores verdenshistorie (s. 239-242)
- Kulturrevolutionen: i Kinesiske perspektiver
- Kinas lange historie kort fortalt: http://www.kina-historie.dk/kinas-historie.asp#mao-tiden
- Film: “Kinas historie afsnit 6 Revolutionernes tid” (60 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kinesisk film Zhōngguó diànyǐng 中国电影
Forløbets indhold:
- Vi ser filmen Huózhe 活着 (At leve)
- At kunne snakke om en film man har set og præsentere filmen (handling, titel, årstal, instruktør og skuespillere, genre)
- At kunne fortælle, hvilke film man kan lide og forklare hvorfor.
- At udtrykke sin mening og om man er enig i andres holdning
- At beskrive personer på kinesisk
Sprog og grammatik:
- Adjektiver
- At udtrykke sin mening Wǒ juéde…我觉得…
- At udtrykke enighed og uenighed Wǒ tóngyì 我同意 / Wǒ bù tóngyì 我不同意
- verbet 让 – ràng – at få nogen til at blive
- yòu… yòu… 又…又… Både… og…
Kultur og samfund
- Viden om film og filmcensur i Kina
- Historisk viden på baggrund af filmen Huózhe 活着 (At leve), som handler om Kina i perioden 1940'erne-1970'erne.
Tekster:
- Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen: Kinesisk 1, kap. 9, s. 134-136 - tekst + dialog 1
- Dialog At snakke om film + lydfil fra ndla.no - i udleveret kompendium inkl. gloser til dialog og emne. (lydfil her: https://ndla.no/subject:1:1d441d40-358a-47a8-8cd5-7a80382a9062/topic:1:a8b553ca-2041-4ed5-93eb-8d351ca00324/resource:a9032347-ba1b-4653-8845-48385a3a1cf5)
Supplerende materiale:
- Huózhe 活着 (At leve), Zhang Yimou (1994)
- Artikel: Filmcensur (pdf), Fra: Lene Sønderby Bech, Christian Nielsen, Nihao Zhongguo 4, Systime (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Opsamling
Repetition af:
- tidsudtryk og sætningsopbygning
- 因为...所以... yīnwèi... suǒyǐ...
- 过 guò (erfaringsaspekt)
- 的 de (bestemmelses de)
- 太...了 tài... le
- 又... 又... yòu... yòu...
Digitale hjælpemidler:
- Wenlin
- Plece (offline)
- Zhongwen Popup ordbog (offline)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
旅游 (Lǚyóu) Rejse
Eksamensforløb.
Formålet i den sproglige del af forløbet er at opbygge et ordforråd til at tale om rejser og ferier. Eleverne skal kunne udtale og anvende centrale gloser til emnet samt føre en samtale om emnet. Der er fokus på at kunne fortælle om egne rejser samt opnå viden om og fortælle om rejsemål og seværdigheder i Kina.
Sproglige fokuspunkter:
- Lande, nationaliteter, byer, seværdigheder
- Tid og tidsudtryk samt sætningsopbygninger i sætninger med tidsudtryk.
- Resultative komplementer
- Modalverbene 能 néng, 可以 kěyǐ og 会 huì
- 还是 Háishi.
- 了 til at udtrykke afsluttet handling.
- 又…又… yòu… yòu… (både... og...)
Tekster:
- 旅游 - Rejse - dialog: rejse dialog ndla.no https://ndla.no/r/kinesisk-2/reise/6c325618fa
- Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen: Kinesisk 1 lektion 14, dialog 1
- Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen: Kinesisk 1 lektion 14, dialog 2
Supplerende materiale:
Podcast om rejse i Kina:
https://coffeebreaklanguages.com/2017/09/cbc-1-19-qing-gei-wo-yi-zhang-qu-guilin-de-huochepiao/
Kultur, samfund og historie:
Forløbet afsluttes med en anden vinkel på rejse, nemlig den del af befolkningen, der lever som migrantarbejdere og rejser langt væk fra deres hjem for at arbejde.
Materiale til kultur, samfund og historie:
- "Kinas migrantarbejdere" Fra: Christian Nielsen, Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmgaard, Kina – Temaer i moderne kinesisk historie, Systime (2022)
- Dokumentar: Lixin Fan, Last Train Home (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave #1 Din sommerferie
|
29-08-2024
|
Opgave #2 Rejse (præsentation)
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
爱好 Àihào - Hobbyer (fritid, sport og musik)
Eksamensforløb.
Forløbet har et primært sprogligt fokus, men eleverne får samtidig indsigt i kulturelle forhold i Kina.
Formålet med forløbet er at træne både mundtlig og skriftlig kompetence, så eleverne kan kommunikere om emnet hobbyer og fritid. Vi udbygger det aktive ordforråd og træner udtale, hvilket styrker evnen til at indgå i dialog.
Eleverne opnår desuden en kulturel viden om kinesisk musikkultur, sport i Kina samt unges forhold til fritid og hobbyer.
Emnet er hobbyer - med særligt fokus på musik og sport.
Sproglige fokuspunkter:
Mundtlighed
- At kunne indgå i en dialog om emnet.
- At kunne give et referat af en tekst.
- Billedbeskrivelse.
Skriftlighed
- Sætningsopbygning
- Anvendelse af gloser og grammatik fra forløbet i sammenhængende tekst og mindre opgaver.
Grammatik:
- chúle... yǐwài, hái/yě
- potentielle komplementer (tīng-de-dǒng og tīng-bu-dǒng)
- beskrivende komplementer og markøren "de" 得
Tekster:
- 爱好 àihào fra ndla.no (Kinesisk 1) https://ndla.no/r/kinesisk-1/hobbyer/73af39aa97
- Lene Sønderby Bech & Christian Nielsen: Kinesisk 2, kap. 15 dialog 1 del 1 s. 8-9
- 体育锻炼 Tǐyù duànliàn, fra ndla.no (Kinesisk 2, lektion 11) https://ndla.no/nn/r/kinesisk-2/idrett/6c59a681e7
Kultur og samfund:
- Sidsel Rastrup Magnussen, "Fritidsarenaen". Fra: Unge og identitet - Socialisation i otte forskellige lande (2013) s. 182-185
- Film: Derek Tsang, 少年的你 Shǎo nián de nǐ (dansk titel: Beskytteren) (2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
toneøvelse.png
-
Medbring høretelefoner
-
Lene Sønderby Bech & Christian Nielsen: Kinesisk 2, Systime; sider: 19, 38-39, 137
-
Sprogcamp
-
Invitation, Sprogcamp2025.pdf
-
Hobbyer - Kinesisk 1 - NDLA
-
Gloser - fritid.pdf
-
Tjek invitation til sprogcamp ud (vedhæftet)
-
Medbring Kinesisk 2-bogen
-
Medbring det I lavede sidste lektion til delopgave 1, + høretelefoner, hvis man ikke blev færdig med opgaven.
-
Quizlet - gloser - hobby (gloser til dialog)
-
Hobbyer – glosekort - skrifttegn
-
Hobbyer på kinesisk - øvelse med udtale og skrifttegn
-
Brug 10 minutter på at øve fokusgloserne på sedlerne. Slå dem op, du ikke kender eller kan huske. Se forslag til, hvordan man kan øve, på sedlen... Husk at tage dem med :)
-
leksjon 5 tekst.mp3
-
Øv jer forsat i fokusgloserne på sedlerne.
-
Fokusgloser hobby 1.docx
-
Medbring bogen Kinesisk 2
-
Lektion 15 - Snakke om hobbyer | Supplerende materialer
-
Skriv to sætninger om dine hobbyer, hvor du anvender chúle... yǐwai 除了... 以外 på de to forskellige måder, som er beskrevet på s. 19 i bogen.
-
Gode gloser til at referere og skabe sproglig sammenhæng.pdf
-
Oplæsning af tekster | Supplerende materialer
-
Lytteøvelse 1 | Supplerende materialer
-
Øv dig på fokusgloserne (sedlerne)
-
Hobbyer - dialog del 2 - oversættelse
-
Øv dig på at præsentere referatet af dialogen, som I lavede i lektionen mandag. Alle kommer til at præsentere deres referat i grupper.
-
Find en sang, en musiker eller en gruppe fra Kina, som du godt kan lide. Medbring til undervisningen
-
Sætninger om musik
-
Film
-
中国音乐
-
Idrett - Kinesisk 2 - NDLA
-
GLOSER til dialog om sport.docx
-
sportsgrene på kinesisk - Kinesisk 2 - NDLA
-
Dialog sport
-
Fritidsarenaen.pdf
-
Arbejde selv - plan for lektionen.docx
-
Dialog: Sport - Kinesisk 2 - NDLA
-
Mundtlig opgave sport.docx
-
de, de og de.pptx
-
billeder til billedpræsentation
-
Billedbeskrivelse
-
kuaile de xingqi tian.pdf
-
oversæt sætninger chule yiwai .docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave #3
|
11-10-2024
|
Opgave #4
|
11-11-2024
|
Opgave #5
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
饮食文化 Yǐnshí wénhuà - Madkultur
Eksamensforløb.
I forløbet arbejdes med kinesisk mad og madkultur. Der er fokus på sprogligt at opbygge et ordforråd til at tale om egne madvaner og dansk madkultur samt sammenligne med kinesisk madkultur. Kulturelt og samfundsmæssigt opnås viden om mad og madkultur i Kina.
Forløbet indeholder desuden et mini-emne om kinesisk nytår, hvor der både arbejdes med tekstlæsning, ordforråd, kulturel viden samt kreative opgaver med udformning af egne nytårskupletter (春联 chūnlián)
Sproglige fokuspunkter:
- Hyppighedsadverbier
- Sammenligninger med 比 (bǐ)
- Sammenligninger med 跟/和... 一样 (gēn/hé... yīyàng)
Tekster:
- 中国的饮食文化:一个小采访 Zhōngguó de yǐnshí wénhuà: Yī gè xiǎo cǎifǎng (fra Dyrk Sproget)
- Tekst 课文 - Mad i Kina 吃饭 Chīfàn (Fra: Lene Sønderby Bech, Christian Nielsen, Nihao Zhongguo 3, kap. 5, Systime (2017))
- 春节 - Kinesisk nytår (uddrag). (Fra: Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen: Kinesisk 3, lektion 28)
Lytteøvelse: FluentU - Dinner with a friend (https://www.youtube.com/watch?v=_YAOhnM_148)
Kultur og samfund:
- Folket betragter mad som himmerige (Mín yǐ shí wéi tiān 民以食为天), fra artikel ndla.no
- Dokumentar: Weijun Chen, Verdens største kinesiske restaurant (2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til terminsprøve
|
27-01-2025
|
Terminsprøve
|
07-02-2025
|
3 KIN13 skr. prøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
家庭和爱情 Jiātíng hé àiqíng - Familie og kærlighed
Eksamensforløb.
Sprogligt forløb samt forløb i kultur, samfund og historie.
Det sproglige forløb supplerer basisordforrådet om familie med gloser om dating, kærlighed og fænomenet overskudskvinder i Kina.
I den sproglige del af forløbet arbejdes med tekstlæsning samt genfortælling af tekst. Derudover trænes mundtlig færdighed om emnet gennem dialoger og oplæg, hvor eleverne bl.a. fremlægger om egne fremtidsdrømme.
Kernestof: Kinesiske tekster
- 中国年轻⼈开始流⾏⽹上”组伴侣 “Zhōngguó niánqīngrén kāishǐ liúxíng wǎng shàng ”zǔ bànlǚ“ (Fra: The Chairman’s Bao, d. 02.11.2015) (PDF)
- 我的梦想 Wǒ de mèngxiǎng. (Fra: © Lene Sønderby Bech, Christian Nielsen, Nihao Zhongguo 3, kap. 5, Systime (2017)) (PDF)
Kultur, samfund og historie:
Forløbet sætter fokus på familiens skiftende rolle set fra konfucianistisk perspektiv samt under Mao og i nyere tid. Særlige fokuspunkter:
- Konfucianismens indflydelse på familiestrukturer og kønsroller
- Kvindens rolle i det traditionelle Kina og nu
- Fænomenet overskudskvinder 剩女 shèngnǚ
Materiale - Kultur, samfund og historie:
- Halskov Hansen og Thøgersen: "Familien" i Kina - Stat, samfund og individ, 2023, s. 69-82.
- Dokumentar: Schlam og Medalia: Leftover Women (2019)
- Herning Folkeblad: Kinesiske singlepiger hyrer fupkærester til familiebesøg d. 5.2.2023
- Horisont: Det Kina, du ikke kender, DR, 2025, afsnit 1 og 2
- Podcast: En generation på ryggen, Genstart, DR’s nyhedspodcast, 25. februar 2025, 22 minutter
- Kærlighed i Kina (Fra: © Lene Sønderby Bech, Christian Nielsen, Nihao Zhongguo 3, kap. 3, Systime (2017)) (PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering - madkultur
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100746724",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100746724",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100746724"
}