Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Neigaard Bejder, Hans Peter Søgård Andersen
|
Hold
|
2022 22 cfrw/id1 (1cfrw id1, 2cfrw id1, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at udforme, gennemføre og instruere i opvarmningsprogrammer til musik. Der arbejdes med delelementer af opvarmningen, således at eleverne til hver undervisning står for enten Gang, sving, styrke eller løb. Til slut sættes delelementerne sammen til et samlet program med udgangspunkt i den teoretiske viden om opvarmning og opbygning af et opvarmningsprogram til musik.
De faglige mål:
– udforme og fremføre opvarmningsprogrammer
– teoretisk kendskab til opvarmningsprogrammers formål og opbygning
Bedømmelseskriterier i forhold til opvarmningsprogrammer:
- Er de generelle principper for et opvarmningsprogram opfyldt?
- Passer musikken og bevægelserne sammen og holdes takten?
- Hvordan udføres bevægelserne?
- Hvordan formidles programmet?
Teori Yubio:
S. 71-72
S. 989-994
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basket - Eksamensforløb
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Teori:
"Koncentrationscirklen"
"Spændingsregulering" Yubio kap. 12.6
"Regler Basket" Yubio kap. 12.2
Videolinks med teknik
FAGLIGE MÅL
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Jump stop og 1-2 standsning
- Finter crossover, cross step og pumpfake (kængurufinten)
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar (person) og angreb. Herunder back door, give and go og screening.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre (3:3/4:4 på en kurv)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
MTB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive og Vals - Eksamensforløb
Formålet med forløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer
af jive og vals. Der arbejdes med trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for rytme og tælling i hhv. jive og vals.
Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans.
Teori:
"Faser i motorisk læringsforløb"
"Standard og latin" Yubio kap. 32.1
"Sundhed" Yubio kap. 1.1 og 1.2.1
Videolinks med teknik
FAGLIGE MÅL
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning (crossfit)
Forløbet tager udgangespunkt i træningskonceptet CrossFit. Eleverne præsenteres for for det forskellige begreber indenfor CrossFit, herunder WOD, AMRAP, EMOM, Fight Gone Bad. Derudover vil der være fokus på de tekniske elementer især i et squat, kettlebell swings og lunges. Eleverne vil også blive introduceret til CrossFits historie og hvordan sporten har udviklet sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Første to lektioner:
Basic introduktion til floorball, greb på staven, individuelle færdigheder (boldkontrol, herunder slalom), pasninger og intro til trækskud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Parkour - Eksamensforløb
Formålet med parkourforløbet er at skabe indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det
giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails
og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes
niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet blev afsluttet med at lave en explainervideo om parkour. Undervisningen har primært været virtuel og foregået på egen hånd, hvor det har været muligt at lave øvelserne.
Teori:
"Subkultur" Yubio kap,. 26.6
"Parkours historie og organisering" Yubio kap. 26.1 og 26.2
"Organisering af sport og motion" Idrætsportalen
videolinks med teknik
FAGLIGE MÅL
- Rullefald fra stående position
- Precision jump og mindst et mere jump
- Safety vault + mindst to andre vaults
- Underbar
- Kropsstyrke og balance til at gennemføre forskellige parkour bevægelser.
- Kunne sammensætte og vise bevægelserne i forskellige ruter/flow.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ultimate + Træningsprojekt - Eksamensforløb
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner
bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed
er nøgleord i ultimate.
Teori:
"Regler, idé og organisering - Ultimate" Yubio kap. 15.2
"Spirit of the game" Yubio kap. 15.6
"Sportens ånd og sportens væsen" Idræt B s. 130-132
Videolinks med teknik
FAGLIGE MÅL
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Kasterfinter
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- En forsvarstaktik: Personopdækning
- Regler: Seks grundlæggende regler for at kunne spille ultimate: Ingen kropskontakt, ingen løb med discen, nøl (10-sekundersreglen), discbesiddelse (turnover), inde/ude og scoring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop - Eksamensforløb
Formålet med hiphop-forløbet er lære basale hiphop moves, tilegne sig foreviste koreografier, og selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Der arbejdes med freestyle, freezes, battles og poses og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. Desuden er der blevet arbejdet med Labans bevægelsesteori - både ift. at analysere og udvikle egne koreografier.
Teori:
"Hiphop" Yubio kap. 32.2
"Subkultur" Yubio kap. 26.6
"Laban"
FAGLIGE MÅL
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk
Kreativitet og samarbejde, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- I grupper; finde og sammensætte hiphop og breakdance bevægelser i koreografi, bl.a. ved brug af danseapp’s som Badjango og Boogiz
- Anvende Labans bevægelsesteori til at analysere og udvikle koreografi inden for genren
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow
- Balance og styrke til at udføre et freeze
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Parkour del 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100996870",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100996870",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52100996870"
}