Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Dilling Eltved, Nana Møldrup Okkels
|
Hold
|
2022 22 cfrw/id2 (1cfrw id2, 2cfrw id2, 3r id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Vi har primært fokus på grundlæggende tekniske færdigheder samt, i mindre grad, mere komplekse spil, hvor der stilles krav til taktiske og fysiske parametre.
Grundlæggende tekniske færdigheder – primært trænet igennem parøvelser og skabelonøvelser:
- Korte pasninger (inderside)
- Retningsbestemte tæmninger
- Afslutninger (vristsparket)
- Løb med bold
Spilsituationer:
- Småspil med få spillere og forskellige restriktioner (fx antal berøringer). Herunder fokus på tekniske færdigheder, samt generelle taktiske færdigheder for kaosspil - herunder "at rykke sig fri", "skabe plads på banen", forståelse af banens dybde og bredde.
- I mindre grad spil på større bane (7 mands) med positionsspecifik taktisk forståelse.
- Der er både arbejdet integreret og differentieret på køn og niveau.
Løbende er der koblet til teori om:
- Boldspilsfamilierne og læringstrinmodellen – hvor svært er det at spille fodbold, og hvorfor? Grundlæggende forståelse af spillet 3 faser 1) Forsvar 2) Grundspil 3) Gennembrud. Yubio 2018 s. 377-383.
- Hvilke fysiske arbejdskrav stilles til en fodboldspiller? Artikel fra DR: "Topfodbolden spiller med musklerne som aldrig før".
- Hvilke sundhedseffekter kan opnås ved at spille fodbold? Yubio 2018 s. 464-466.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans
Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer
af de udvalgte danse jive og engelsk vals. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten
vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset
dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og overkroppens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Sammensætte og vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Teoretisk materiale
Pdf: Musiktælling
Pdf: Dans - s. 21-25 om føring i dans
Yubio 2018 s. 964-967 "Standart og latin"
Yubio 2018 s. 24-28 "Et forskruet kropsideal"
Podcast Idan 2020 "Unge og kropsidealer - Ikke fit nok til fitness"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball + badminton
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundtræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate og træningsprojekt
Undervisningsbekrivelse
Formålet med forløbet er at kombinere arbejde med tekniske færdigheder i et boldspil (ultimate) med træning af fysiske færdigheder (kondition). Der arbejdes med en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate, samt en forståelse af hvilke fysiske egenskaber spillet kræver (kobling til træningsprojektet).
Der har således primært været fokus på basale kaste- og gribeteknikker samt cuts og spilbarhed.
Sekundært har der været fokus på taktikken i det færdige spil – herunder berøring af grundlæggende principper for kaosspil, som fx at skabe frie rum på banen, samt forståelse af udnyttelse af dybde og bredde.
Desuden har vi arbejdet med spillets ide og regler.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Beherske baghåndskast til makker – afstand 5-10 meter.
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter.
• To forskellige gribeteknikker: Pandekage- og krabbegribning.
• Pivotere under opdækning og aflevere til makker.
• Udføre et ”cut” og modtagelse af aflevering.
• Aflevere hensigtsmæssigt til makker i løb (dvs. foran makkeren – det frie rum).
• Udvise generel taktisk forståelse af det færdige spil – fx at gøre sig spilbar i de frie rum.
• Indgå i spillet med forståelse af de basale regler og ”spirit of the game”.
Desuden arbejdes der med en særskilt målsætning (primært konditionsforbedring) for den enkelte elev. I denne del har der været fokus på at kunne
- Opstille en eller flere hensigtsmæssige målsætninger.
- Kunne planlægge fysiologisk begrundede træningspas.
- Have en forståelse af hvordan en fysisk test kan opstilles og gennemføres.
Teoretisk materiale:
- Boldbasis - Spiltyper, spillets 3 faser og læringstrinsmodellen - Yubio 2018 s. 377-383
- Regler ultimate se dokument.
- Motivation og målsætninger - Yubio 2018 s. 129-131 + 652-653
- Om fysiske tests - Yubio 2018 s. 174-176
- Restitution og superkompensation - Arbejdets 3 faser - Aerob træning + Kondital - Kontinuerlig træning + Intervaltræning - Yubio 2018 - s. 67-77
- Træningsfysiologi + opbygning af løbeprogrammer - "Få forskernes mest effektive løbeprogram - Lær at løbe 5 kilometer": Artikel: https://videnskab.dk/krop-sundhed/faa-forskernes-mest-effektive-loebeprogram-laer-at-loebe-5-kilometer/?utm_medium=email&utm_source=Vores%20nyhedsbrev
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nye og klassiske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101035534",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101035534",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101035534"
}