Holdet 2022 22 cfrw/id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mikkel Dilling Eltved, Nana Møldrup Okkels
Hold 2022 22 cfrw/id2 (1cfrw id2, 2cfrw id2, 3r id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Kickboxing
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Pardans
Titel 6 Pickleball + badminton
Titel 7 Grundtræning
Titel 8 Ultimate og træningsprojekt
Titel 9 Performance
Titel 10 Nye og klassiske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Kickboxing

I kickboxing har vi arbejdet med følgende elementer:
Grundslag (Jab/kryds - Hook - Uppercut):
Fokuspunkter
1) Vender hænderne rigtigt, når du rammer?
2) Roterer du korrekt i armen, når du slår?
3) Afvikler du slagene igennem hoften (peger hælen opad?)?
4) Fører du hænderne tilbage i paraderne efter slag?
5) Er der kraft i slagene?

Benarbejde:
1) Holder du grundpositionen?
2) Kan du bevæge dig frem, tilbage og til siderne?
3) Kan du afskære modstanderen?
4) Kan du udføre teknikker, mens du bevæger dig?

Spark:
1) Er du i balance under sparket?
2) Roterer du standben (ved rotationsspark)?
3) Rammer du med strakt vrist eller skinneben?
4) Er der kraft i dine spark?

Pudeholder:
1) Holder du grundposition?
2) Holder du puderne korrekt ift. de teknikker der skal modtages?
3) Kan du bevæge dig, mens du holder puderne?
4) Kan du holde igen med passende kraft ved slag og spark?

Teoretisk materiale
Spændingsregulering - Yubio 2018 s. 134-136
Aggression i idræt - Yubio 2018 s. 140-142

Videomateriale:
Benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=VKJPqLxGiEg
Jab + Step-jab: https://www.youtube.com/watch?v=OeedpzLRe2E
Kryds: https://www.youtube.com/watch?v=aCAcFAVzF-c
Hook: https://www.youtube.com/watch?v=NxIWai9sDR8&t=61s
Uppercut: https://www.youtube.com/watch?v=ZmxyguvPwlo
Frontspark: https://www.youtube.com/watch?v=LXTguEsVWvs
Middlekick: https://www.youtube.com/watch?v=e4yDVun15JY
Eksempler på kombinationener: https://www.youtube.com/watch?v=Y6hA_I2HZK0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Vi har primært fokus på grundlæggende tekniske færdigheder samt, i mindre grad, mere komplekse spil, hvor der stilles krav til taktiske og fysiske parametre.

Grundlæggende tekniske færdigheder – primært trænet igennem parøvelser og skabelonøvelser:
- Korte pasninger (inderside)
- Retningsbestemte tæmninger
- Afslutninger (vristsparket)
- Løb med bold

Spilsituationer:
- Småspil med få spillere og forskellige restriktioner (fx antal berøringer). Herunder fokus på tekniske færdigheder, samt generelle taktiske færdigheder for kaosspil - herunder "at rykke sig fri", "skabe plads på banen", forståelse af banens dybde og bredde.
- I mindre grad spil på større bane (7 mands) med positionsspecifik taktisk forståelse.
- Der er både arbejdet integreret og differentieret på køn og niveau.

Løbende er der koblet til teori om:
- Boldspilsfamilierne og læringstrinmodellen – hvor svært er det at spille fodbold, og hvorfor? Grundlæggende forståelse af spillet 3 faser 1) Forsvar 2) Grundspil 3) Gennembrud. Yubio 2018 s. 377-383.  
- Hvilke fysiske arbejdskrav stilles til en fodboldspiller? Artikel fra DR: "Topfodbolden spiller med musklerne som aldrig før".
-       Hvilke sundhedseffekter kan opnås ved at spille fodbold? Yubio 2018 s. 464-466.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans

Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer
af de udvalgte danse jive og engelsk vals. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten
vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset
dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og overkroppens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Sammensætte og vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretisk materiale
Pdf: Musiktælling
Pdf: Dans - s. 21-25 om føring i dans
Yubio 2018 s. 964-967 "Standart og latin"
Yubio 2018 s. 24-28 "Et forskruet kropsideal"
Podcast Idan 2020 "Unge og kropsidealer - Ikke fit nok til fitness"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball + badminton

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grundtræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ultimate og træningsprojekt

Undervisningsbekrivelse
Formålet med forløbet er at kombinere arbejde med tekniske færdigheder i et boldspil (ultimate) med træning af fysiske færdigheder (kondition). Der arbejdes med en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate, samt en forståelse af hvilke fysiske egenskaber spillet kræver (kobling til træningsprojektet).

Der har således primært været fokus på basale kaste- og gribeteknikker samt cuts og spilbarhed.
Sekundært har der været fokus på taktikken i det færdige spil – herunder berøring af grundlæggende principper for kaosspil, som fx at skabe frie rum på banen, samt forståelse af udnyttelse af dybde og bredde.

Desuden har vi arbejdet med spillets ide og regler.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Beherske baghåndskast til makker – afstand 5-10 meter.
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter.
• To forskellige gribeteknikker: Pandekage- og krabbegribning.
• Pivotere under opdækning og aflevere til makker.
• Udføre et ”cut” og modtagelse af aflevering.  
• Aflevere hensigtsmæssigt til makker i løb (dvs. foran makkeren – det frie rum).
• Udvise generel taktisk forståelse af det færdige spil – fx at gøre sig spilbar i de frie rum.
• Indgå i spillet med forståelse af de basale regler og ”spirit of the game”.

Desuden arbejdes der med en særskilt målsætning (primært konditionsforbedring) for den enkelte elev. I denne del har der været fokus på at kunne
- Opstille en eller flere hensigtsmæssige målsætninger.
- Kunne planlægge fysiologisk begrundede træningspas.  
- Have en forståelse af hvordan en fysisk test kan opstilles og gennemføres.

Teoretisk materiale:
- Boldbasis - Spiltyper, spillets 3 faser og læringstrinsmodellen - Yubio 2018 s. 377-383
- Regler ultimate se dokument.

- Motivation og målsætninger - Yubio 2018 s. 129-131 + 652-653
- Om fysiske tests - Yubio 2018 s. 174-176
- Restitution og superkompensation - Arbejdets 3 faser - Aerob træning + Kondital - Kontinuerlig træning + Intervaltræning - Yubio 2018 - s. 67-77
- Træningsfysiologi + opbygning af løbeprogrammer - "Få forskernes mest effektive løbeprogram - Lær at løbe 5 kilometer": Artikel: https://videnskab.dk/krop-sundhed/faa-forskernes-mest-effektive-loebeprogram-laer-at-loebe-5-kilometer/?utm_medium=email&utm_source=Vores%20nyhedsbrev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Performance

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer