Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lone Nordestgaard Nielsen
|
Hold
|
2022 22 cfrw/id3 (1cfrw id3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kort intro: Lær hinanden at kende i idrætsrummet
Det første forløb på det nye idrætshold er et introduktionsforløb - dels til idrætsrummet, men også til hvordan vi som hold agerer i dette rum. Vi skal have fokus på at lære hinanden at kende, at være vedholdende i forhold til uvante øvelser samt være opmærksom på egne og hinandens følelser. De tre lektioner er bygget op omkring teambuildningsøvelser samt øvelser hentet fra Akroyoga.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dancefitness (inkl. opvarmning)
Forløbet falder ind under kategorien "Musik og bevægelse" og har derudover fokus på opvarmningsteori (hvad sker der i kroppen, når man varmer op? Hvordan kan et opvarmningsprogram se ud, hvilke dele bør indgå, hvordan tæller man musik mm). Eleverne har desuden opnået kendskab til fitness-kulturen og har skullet indøve såvel en dancefitness-koreografi samt en opvarmningsdel (sving).
Mål:
- Overordnet indføring til fitness-kulturen: Dancefitness (Aerob træning)
- Dancefitness med fokus på opvarmning og opvarmningsteori: Hvorfor varme op?
- Gruppevis: Opvarmning samt andre elementer i et dancefitness-program (musikbevidsthed og instruktion af koreograferet sekvenser – herunder opvarmning)
Kompetencer:
- Musikbevidsthed
- Koreograferede bevægelser
- Viden om opvarmning samt fitnesskultur
- Samarbejde om en bunden opgave i grupper
Teori:
Yubio "Hvad er dancefit?" s. 1410-1413 samt svinginspiration s. 1250-51
Opvarmningsteori hentet fra DIF
"Hvad er dancefitness" - hentet fra idrætsportalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og det velfungerende team
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages også. Vi spiller det færdige spil, dog primært med fokus på 3:3.
Teoretisk har vi fokus på spændingsregulering og det velfungerende team, og vi forsøger at indlejre teorien praktisk ved at spille på faste hold.
Kompetencer:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Kunne redegøre for teorien bag det velfungerende team.
Teori og litteratur:
Yubio: kap. 12 om "Basketball" + s. 134-140 (omhandlende spændingsregulering samt holdets toppræstation)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter op med basket. Vi skal være i den gamle hal (hal 1). Det er vigtigt, at du har sko på. Som lektie skal se (og læse) klippene s. 544-545 i Yubio om driblinger, afleveringer, skud og lay-up. Se dem gerne igennem et par gange eller tre. Vi st
-
Lektien er at læse s. 534-543 i Yubio. Stoffet handler om regler mm i basket. Åben før læsningen det vedhæftede dokRegelprøve basket 1g.docx , så du ved, hvad der vil være fokus på i starten af lektionen.
-
Se de tre film og forklaringen s. 554 i Yubio. Du skal kunne forklare Give&Go. Omklædte ligesom de andre gange :)
-
Medbring computeren..
-
I går havde vi fokus på finter (crossover, in&out og skudfinten). Repeter gerne disse hjemme på stuegulvet. Derudover skal du læse og se vidoerne omhandlende Give and go, V-cut og Backdoor s. 554-555 i Yubio.
-
Vi forsøger os med en ren teoritime. Som lektie skal du læse følgende: "Spændingsregulering" og "Holdets toppræstation" s. 134-143, som vi skal arbejde med på timen. Medbring pc til undervisningen.
-
Se Teams-kanalen og læs jeres gruppearbejde igennem fra sidste (teori)-lektion, så I har styr på spændingsregulering, det velfungerende team og ikke mindst jeres formelle og uformelle roller på holdet.
-
De to sidste gange "Basket" kører vi efter nedenstående plan. Læs den gerne igennem og kig tilbage i lektierne, hvis der er noget, som I er i tvivl om. Alle øvelser skulle gerne være blevet gennemgået:
-
Vi venter med afslutningen til på onsdag. Så mød endelig blot op omklædte og meget sko.
-
Forberedelse til turnering.docx
-
Endelig afslutning basket med opsamling
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kampsport og aggression
Kampsportsforløbet hører ind under kategorien "Klassiske og nye idrætter". Praktisk lærer vi grundlæggende tekniskker inden for såvel de bløde som de hårde discipliner, og vi kobler det med teori omkring aggression og hormoner, samtidig med at vi føres tilbage til afsnittet om spændingsregulering (basket). Afslutningsvis indøver eleverne små koreograferede sekvenser.
I dette forløb har to elever, Andreas og Noah undervist i basale øvelser inden for deres karateformer.
Kompetencer:
Rullefald og holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
Teori/Litteratur
Yubio: s. 920-926, Aggression i idræt s. 143-145, Kamp og hormoner s. 957-958
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101043346",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101043346",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101043346"
}