Holdet 2022 22 cfrw/id3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lone Nordestgaard Nielsen
Hold 2022 22 cfrw/id3 (1cfrw id3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kort intro: Lær hinanden at kende i idrætsrummet
Titel 2 Dancefitness (inkl. opvarmning)
Titel 3 Basketball og det velfungerende team
Titel 4 Kampsport og aggression

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kort intro: Lær hinanden at kende i idrætsrummet

Det første forløb på det nye idrætshold er et introduktionsforløb - dels til idrætsrummet, men også til hvordan vi som hold agerer i dette rum. Vi skal have fokus på at lære hinanden at kende, at være vedholdende i forhold til uvante øvelser samt være opmærksom på egne og hinandens følelser. De tre lektioner er bygget op omkring teambuildningsøvelser samt øvelser hentet fra Akroyoga.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dancefitness (inkl. opvarmning)

Forløbet falder ind under kategorien "Musik og bevægelse" og har derudover fokus på opvarmningsteori (hvad sker der i kroppen, når man varmer op? Hvordan kan et opvarmningsprogram se ud, hvilke dele bør indgå, hvordan tæller man musik mm). Eleverne har desuden opnået kendskab til fitness-kulturen og har skullet indøve såvel en dancefitness-koreografi samt en opvarmningsdel (sving).

Mål:
- Overordnet indføring til fitness-kulturen: Dancefitness (Aerob træning)
- Dancefitness med fokus på opvarmning og opvarmningsteori: Hvorfor varme op?
- Gruppevis: Opvarmning samt andre elementer i et dancefitness-program (musikbevidsthed og instruktion af koreograferet sekvenser – herunder opvarmning)

Kompetencer:
- Musikbevidsthed
- Koreograferede bevægelser
- Viden om opvarmning samt fitnesskultur
- Samarbejde om en bunden opgave i grupper

Teori:
Yubio "Hvad er dancefit?" s. 1410-1413 samt svinginspiration s. 1250-51
Opvarmningsteori hentet fra DIF
"Hvad er dancefitness" - hentet fra idrætsportalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball og det velfungerende team

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages også. Vi spiller det færdige spil, dog primært med fokus på 3:3.
Teoretisk har vi fokus på spændingsregulering og det velfungerende team, og vi forsøger at indlejre teorien praktisk ved at spille på faste hold.

Kompetencer:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Kunne redegøre for teorien bag det velfungerende team.

Teori og litteratur:
Yubio: kap. 12 om "Basketball" + s. 134-140 (omhandlende spændingsregulering samt holdets toppræstation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kampsport og aggression

Kampsportsforløbet hører ind under kategorien "Klassiske og nye idrætter". Praktisk lærer vi grundlæggende tekniskker inden for såvel de bløde som de hårde discipliner, og vi kobler det med teori omkring aggression og hormoner, samtidig med at vi føres tilbage til afsnittet om spændingsregulering (basket). Afslutningsvis indøver eleverne små koreograferede sekvenser.
I dette forløb har to elever, Andreas og Noah undervist i basale øvelser inden for deres karateformer.

Kompetencer:
Rullefald og holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp

Teori/Litteratur
Yubio: s. 920-926, Aggression i idræt s. 143-145, Kamp og hormoner s. 957-958
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer