Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Alexander Flattum, Liva Lyngholm Kjærsgaard Mortensen, Rikke Jepsen
|
Hold
|
2022 22 cfrw/id4 (1cfrw id4, 2cfrw id4, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball (AF)
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567
- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning (AF)
De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)
Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton (LLM)
FORMÅL & INDHOLD
Gennem badmintonforløbet øges elevernes kendskab til ketchersporten og de præsenteres for tekniske og taktiske elementer i spillet. Målet er, at eleverne mestrer de basale motoriske bevægelser med særligt fokus på benarbejde og slagteknik. Endvidere introduceres eleverne for forskellige perspektiver på talentudvikling og vi arbejder med organiseringen af sport og motion i Danmark.
I starten af forløbet er fokus rettet mod, at eleverne skal lære badmintonspillets bevægelsesmønstre at kende, herunder korrekt benarbejde og slagteknik. Der arbejdes særligt med tekniske elementer såsom forspændingshoppet, chasséløb og stemskridt, samt basisslag som fx serv, clear, smash, drop, netdrop og lob. Undervejs præsenteres eleverne desuden for forskellige småspil, hvorved de afprøver teknikkerne i praksis. Afslutningsvist skal eleverne selv arbejde med at udvikle relevante træningsøvelser, som de afprøver på hinanden. Den praktiske undervisning suppleres sideløbende med relevant teori, der omhandler bl.a. slagteknik, regelsæt samt taktiske og fysiologiske aspekter af badmintonspillet.
FOKUSPUNKTER:
- Grundlæggende regelkendskab, samt forståelse for taktik og fysiologi.
- Slagteknikker, herunder kort baghåndsserv, clear, drop, netdrop, lob og smash.
- Beherskelse af basalt benarbejde fra spilcentrum og ud til banens seks hjørner.
- Rimelig beherskelse af slagsekvenser, hvori der indgår markerede slag.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Talentudvikling i Danmark vs. andre lande
- Organiseringen af sport og motion i Danmark
- Udviklingen i tilslutningen til forskellige organisationsformer blandt forskellige målgrupper
ARBEJDSFORMER:
- Oplæg ved underviseren med indlagte drøftelser.
- Lærestyret instruktion og afprøvning af øvelser og småspil.
- Gruppearbejde med fokus på at udarbejde og gennemføre egne træningsøvelser.
- Implementering af tekniske og taktiske spilelementer gennem det færdige spil.
- Elevstyret vurdering af øvelser og småspil, herunder udarbejdelse af drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans (LLM)
FORMÅL & INDHOLD
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i engelsk vals og jive. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, der vises og filmes som afslutning på modulerne med vals og jive.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i jive og engelsk vals
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger i jive og engelsk vals
- Kunne flere forskellige dansevariationer i engelsk vals (grundtrin, grundtrin i firkant, højredrejning, venstredrejning, whisk og chassé) og jive (grundtrin, damedrejning, damedrejning med chasse, kick I, kick II, vindmøllen, American spin)
- Sætte variationerne sammen til små serier
- Bevægelse i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem jive og engelsk vals
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Kendskab til engelsk vals og jive, samt hvordan de to stilarter adskiller sig
- Indlæring af komplekse bevægelser herunder faserne i motorisk indlæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kickboxing + Fysisk træning (LLM)
FORMÅL OG INDHOLD:
Kickboxingsforløbet har til formål at introducere eleverne til sportens basale tekniske og taktiske elementer, samtidigt med at vi træner fysiske færdigheder med særligt fokus på styrke og kondition. Ideen er, at eleverne tilegner sig en forståelse for grundprincipperne bag kickbokning og udvikler deres færdigheder, styrke og kondition undervejs.
Indledningsvist introduceres eleverne til basale teknikker i form af slag (jap, cros, hook og uppercut) og spark (round-kick og front-kick). Der arbejdes desuden med benarbejdet. Afslutningsvist udformer eleverne iscenesatte slag- og sparkesekvenser i mindre grupper. Undervejs inddrages teoretiske perspektiver på kamp, hormoner og aggression i idrætssammenhæng. I hvert modul er der fokus på styrke og puls (kobling til træningsprojektet) og i nogle moduler arbejder vi med udfordrende fysiske træningspas.
FOKUSPUNKTER:
- Beherske jap, cross og hook
- Beherske round-kick og front-kick/push-kick
- Hensigtsmæssigt benarbejde
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat slag-/sparkesekvens
- Kunne gennemføre en slag-/sparkesekvens med makker både i rollen, som den der udfører spark/slag og som den der "tager imod"
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Relevante fokuspunkter til de forskellige slag og spark
- Kroppens fysiologiske reaktion i kampsituationer
- Kortvarig og langvarig stress påvirkning af kroppen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate (LLM)
FORMÅL OG INDHOLD:
Ultimateforløbet har til formål at bidrage med en grundlæggende indføring i spillets primære tekniske og taktiske bestanddele. Målet er, at eleverne skal kunne deltage i det færdige spil, hvor god teknik og spilforståelse er nøgleord.
Indledningsvist trænes basale kaste- og gribeteknikker. I de følgende lektioner bygger vi ovenpå, idet henholdsvis forsvars- og angrebsteknikker indøves, herunder grebsskifte, pivotering, modløb, medløb og cut-løb. Afslutningsvist arbejder vi med taktiske elementer, herunder vertical stack, hvor overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord. Forløbets sideløbende teoretiske vinkler er på konceptet ’spirit of the game’.
FOKUSPUNKTER:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen er høj eller lav
- Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Taktisk kendskab til vertical stack
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Taktisk forståelse for angrebstaktikken ’vertical stack’, samt tekniske begreber som pivotering, handler, modløb, medløb og cut-løb
- Kendskab til spirit of the game, samt hvordan det kommer til udtryk i en ultimate-kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Atletik og træningsprojekt
Atletik og løb:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner. Disse discipliner trænes nu i de følgende to lektioner, hvorefter forløbsprøven afholdes som et mini-OL. Alternativt kan læreren udvælge de 3 (2) discipliner, som alle skal vise til forløbsprøven. Der er valgt discipliner fra forskellige ”kategorier”.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i alle 3 discipliner (længdespring, spydkast, 100 meter løb (sprint) og 800 meter)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
Træningsprojekt:
Det formelle:
I læreplanen for Idræt på C-niveau står der:
I 3.g gennemføres et individuelt træningsforløb, træningsprojektet med fokus på konditionstræning. Forløbets varighed er 8-10 uger. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
• Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
• kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Form og formål
• I skal planlægge og gennemføre et træningsprogram, der har til hensigt at forbedre jeres kondital
• I skal altså træne i jeres fritid (ellers vil der ikke ske forbedring af jeres kondital), og I bliver også vurderet på jeres planlægning af jeres individuelle træningsprogram.
• Projektet kører sideløbende med Ultimate (nogle lektioner med fokus på kondition, noget med fokus på teknik og spil)
• I Idrætstimerne skal I være omklædte til udendørs aktiviteter – medbring både løbesko og fodboldstøvler hvis muligt
Test
• For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med en konditionstest - Bip-test.
• Start-test i dag à SLUT-TEST i uge 41 (her på holdet)
• Aflevering af refleksion over træningsprojektet efter efterårsferien
Målsætning
• I skal lave en målsætning for jeres afsluttende Bip-test, samt en yderligere målsætning for træningsperioden
• Målsætning og refleksioner herover skal afleveres til Rikke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball og team
Forløbet har særligt fokus på slagene: fingerslaget, baggerslaget og serven.
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Fingerslaget skal kunne udføres korrekt, hænder som skål, albuer ud til siden, arme og hænder "føres igennem", ramme bolden foran panden og spilles højt så den kan bruges til noget.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Baggerslaget skal kunne udføres korrekt hvor bolden rammer underarmene. Armene skal være strakte, begrænset bevægelse i skulderled, kraften kommer fra benene. Bolden spilles højt så den kan bruges til noget.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Underhåndsserv: knyttet nævne, strakt arm, vægtoverførsel fra bagerste ben til forreste, armen føres igennem.
Udover grundslagene ovenfor, har vi også fokus på tofodsafsæt i smash og blokade. Eleverne forventes ikke at kunne udføre smash korrekt, men forsøger sig med at ramme bolden i en enkelt øvelse.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen i forhold til medspillere og boldens bane.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Derudover har eleverne arbejdet teoretisk med temaet “teams”, hvor begreber som kohæsion, roller, kommunikation og det gode team har været centrale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition af eksamensforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs Forløbsbeskrivelse til Pardans
-
Opvarmningsprogram (kvalitet, øvelsesvalg, progression, musik, formationer, kreativitet)
-
NYE eksamensgrupper:
-
Læs forløbsbeskrivelse: Kickboksning
-
Kig jeres egne videoer igennem inden lektionen. I finder dem i jeres egne noter - "Video af kickboksning".
-
Genlæs teorien: Kamp og hormoner
-
Find den drejebog, som I lavede med Liva og medbring til lektionen
-
Læs badminton forløbsbeskrivelsen: Forløbsbeskrivelse (Webvisning)
-
Kan du huske slagene: serv (kort/lang), clear, drop, netdrop, lob & smash?
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101049854",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101049854",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101049854"
}