Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Alexander Flattum, Lone Nordestgaard Nielsen, Martin Klaris Madsen, Mikkel Dilling Eltved
|
Hold
|
2022 22 ebmxs/id4 (1ebmxs id4, 2ebmxs id4, 3ebmxs id4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567
- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)
Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Adventurerace
I forløbet "Adventure Race" har eleverne i dobbeltmoduler arbejdet med enkeltdisciplinerne kano, mountainbike og orienteringsløb. Som afslutning på forløbet har eleverne gennemført et race indholdende elementer fra alle enkeltdisciplinerne i grupper a 3-4 personer.
Vi har arbejdet med:
O-løb: Kortlæsning og navigation, retvending af kortet, læsning af højdekurver, forståelse af målestoksforhold og ækvidistance, bevægelse i forskellige former for terræn.
Mountainbike: Balance, opbremsninger, kørsel i høj/lav fart, sving, position på cyklen ved op- og nedkørsel.
Kano: Sætte sig sikkert i kanoen, skubtag, træktag, j-tag, fejetag, navigering udenom objekter på vandet (fx bøjer og bropiller). Enkelte elever øvede makkerredning mens andre observerede.
Litteratur:
Yubio kap. 29.5 s. 1184-1189
https://www.youtube.com/watch?v=6shBGH_ccaI
Introduktion til mountainbike - 10 gode råd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
I forløbet "Pickleball" har vi arbejdet med tekniske og taktiske aspekter af spillet.
Undervisningen har indebåret individuelle øvelser og parøvelser med især teknisk fokus, samt spiløvelser og færdigt spil 2 mod 2 med større fokus på taktiske elementer.
Teknisk - kan jeg:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring udføre diverse slag
- serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Fokusere på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling i mine grundslag?
Taktisk - kan jeg::
I rimelig grad placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
Med rimelig sikkerhed søge mod nettet, når chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teoretisk arbejde:
Da pickleball er en ukendt sport for de fleste, har fokus været på at forstå spillet, både formelt (regler og afvikling) og uformelt taktisk. I den forbindelser har vi arbejdet med, hvad der adskiller pickleball fra andre ketsjerspil (fx tennis eller badminton).
Hvilken betydning har de "specielle" regler som fx “The two bounce rule” og "The kitchen"for spillet?
Litteratur:
Dokument: Pickleball - et velegnet ketsjerspil til gymnasiet (revideret udgave af artiklen fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening af Anders Bergholdt)
Hvad er pickleball?
https://tennis.dk/pickleball/hvad-er-pickleball/
Videomateriale
Tennis.dk: https://tennis.dk/pickleball/hvad-er-pickleball/
6 Pickleball doubles strategies new players must know: https://www.youtube.com/watch?v=JGMLn68RZS8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
Der har primært været fokus på basale kaste- og gribeteknikker samt cuts og spilbarhed.
Sekundært har der været fokus på taktikken i det færdige spil – herunder berøring af grundlæggende principper for kaosspil, som fx at skabe frie rum på banen, samt forståelse af udnyttelse af dybde og bredde.
Desuden har vi arbejdet med spillets ide og regler.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Beherske baghåndskast til makker – afstand 5-10 meter.
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter.
• To forskellige gribeteknikker: Pandekage- og krabbegribning.
• Pivotere under opdækning og aflevere til makker.
• Udføre et ”cut” og modtagelse af aflevering.
• Aflevere hensigtsmæssigt til makker i løb (dvs. foran makkeren – det frie rum).
• Udvise generel taktisk forståelse af det færdige spil – fx at gøre sig spilbar i de frie rum.
• Indgå i spillet med forståelse af de basale regler og ”spirit of the game”.
Litteratur:
Yubio s. 419-425
10.2 Teori om boldspil
10.2.1 Boldspilsfamilierne
10.2.2 Taktikker
10.2.3 Læringstrinsmodellen
Pdf: Ultimate i gymnasiet s. 48-49 - 5.3 Spirit of the game
Videolinks
Grundlæggende regler i ultimate: https://www.youtube.com/watch?v=YkMMqOUNyKk
Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=-jI_hjmwQsg
Forhånd og baghånd: https://www.youtube.com/watch?v=xztT1YHSAe4
Gribe: https://www.youtube.com/watch?v=6ly0AELCtgM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold og træningsprojekt
Vi har dels haft fokus på grundlæggende tekniske færdigheder i fodbold og dels på konditionens betydning i fodbold.
Grundlæggende tekniske færdigheder – primært trænet igennem parøvelser og skabelonøvelser:
- Korte pasninger (inderside)
- Retningsbestemte tæmninger
- Afslutninger (vristsparket)
- Løb med bold
Spilsituationer:
- Småspil med få spillere og forskellige restriktioner (fx antal berøringer). Herunder fokus på tekniske færdigheder, samt generelle taktiske færdigheder for kaosspil - herunder "at rykke sig fri", "skabe plads på banen", forståelse af banens dybde og bredde.
- I mindre grad spil på større bane (7 mands) med positionsspecifik taktisk forståelse.
- Der er både arbejdet integreret og differentieret på køn og niveau.
Desuden spilsituationer med fokus på de fysiske parametre. Fx undertalsspil og intervalspil, hvor vi har målt puls for at kunne fastslå den teoretiske træningseffekt af forskellige spiløvelser sammenlignet med løbeøvelser uden bold fx 10-20-30 løb.
Teoretiske materiale
5.2.1 Motivation og målsætning + 20.3.2 Målsætningen - Yubio s. 131-133 + 737-738
7.1 Test-Typer + 7.2 Test af kondition - Yubio s. 192-194
3.1 Superkompensation – Yubio s. 67-69
3.2 Arbejdets 3 faser – Yubio s. 69-71
3.4 Aerob træning + 3.4.1 Kondital og udholdenhed – Yubio s. 71-75
3.4.2 Kontinuerlig træning + 3.4.3 Intervaltræning – Yubio s. 75-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hip Hop
HIP HOP – Old School
Hiphop-forløbet tager sit udgangspunkt i det udtryk og den stil, som er kendetegnede for genren Old School – dog med det moderne islæt, som eleverne naturligt giver stilen.
Praktisk har vi arbejdet med, at eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop. Derudover har vi arbejdet med attitude og at finde sin egen stil i et forsøg på at få eleverne til at udtrykke bevægelsesmønstrene som autentiske. Særligt har vi haft fokus på at lære forskellige toprocks, mere isolerede bevægelser samt poses og enkelte freezes. Ligesom vi har haft fokus på at udtrykke en gruppes sammenhold og fællesskab i selve dansen.
Teoretisk har eleverne opnået viden om hiphoppens opståen, dens værdigrundlag, og hvordan hiphoppen har ændret udtryk gennem tiden.
Slutteligt har eleverne i grupper arbejdet med egen koreografi med enkelte benspænd, der har været koblet til selve forløbet (toprocks, freeze, fokus på sammenhold og fællesskab i gruppen).
Materiale:
Yubio kap. 33: ”Hiphop” s. 1270-1271 (udgave 2020)
Hip Hop Old School Dictionary
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)
Formål med forløbet
At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil
At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk, hiphoppen giver anledning til
At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform med fokus på (egen) attitude
At eleverne får konstrueret en ”bevægelsesbank”.
At eleverne opnår tryghed i at skulle fremvise en koreografi i en gruppe
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse samt koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier/koreografier
Udtryk: Bounce og attitude
Kreativitet: Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
Flow og rytme, herunder: - Kunne bevæge dig i takt til musikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101063207",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101063207",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101063207"
}