Holdet 2022 22 ebmxs/id4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Alexander Flattum, Lone Nordestgaard Nielsen, Martin Klaris Madsen, Mikkel Dilling Eltved
Hold 2022 22 ebmxs/id4 (1ebmxs id4, 2ebmxs id4, 3ebmxs id4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Adventurerace
Titel 4 Pardans
Titel 5 Pickleball
Titel 6 Ultimate
Titel 7 Fodbold og træningsprojekt
Titel 8 Hip Hop
Titel 9 Kick Boxing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567

- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo  
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)

Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Adventurerace

I forløbet "Adventure Race" har eleverne i dobbeltmoduler arbejdet med enkeltdisciplinerne kano, mountainbike og orienteringsløb. Som afslutning på forløbet har eleverne gennemført et race indholdende elementer fra alle enkeltdisciplinerne i grupper a 3-4 personer.

Vi har arbejdet med:
O-løb: Kortlæsning og navigation, retvending af kortet, læsning af højdekurver, forståelse af målestoksforhold og ækvidistance, bevægelse i forskellige former for terræn.

Mountainbike: Balance, opbremsninger, kørsel i høj/lav fart, sving, position på cyklen ved op- og nedkørsel.

Kano: Sætte sig sikkert i kanoen, skubtag, træktag, j-tag, fejetag, navigering udenom objekter på vandet (fx bøjer og bropiller). Enkelte elever øvede makkerredning mens andre observerede.

Litteratur:
Yubio kap. 29.5 s. 1184-1189
https://www.youtube.com/watch?v=6shBGH_ccaI
Introduktion til mountainbike - 10 gode råd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pardans

Undervisningsbeskrivelse
Formålet med pardanseforløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer
af de udvalgte danse jive og engelsk vals. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten
vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens
rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset
dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og overkroppens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Sammensætte og vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de to danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretisk materiale
Pdf: Dans - s. 21-23 om føring i dans
Yubio s. 1348-1349 32.3 Jive + 32.3.1 Musikforståelse og teknik (Vedhæftet som Word-dokument)
Yubio s. 1355 32.4 Engelsk vals (standard) + 32.4 1 Musikforståelse og teknik (Vedhæftet som Word-dokument).
PDF: Det motoriske læringsforløb.

Videoer:
Vals:
Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=lk14XCYBDAI
Vals i firkant: https://www.youtube.com/watch?v=xTMcNcMEX2U
Højredrejning: https://www.youtube.com/watch?v=4goSs-hQwKg
Throw away oversway: https://www.youtube.com/watch?v=O1PzS-Yj7tM
Whisk og chassé: https://www.youtube.com/watch?v=8iTVP2Eitf4

Jive
Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=M_oc8-prA-4
Damedrejning: https://www.youtube.com/watch?v=QQiiaNpvDJ0
Chassé ved siden af hinanden: https://www.youtube.com/watch?v=PNWE2n7NIwY
Kick 1: https://www.youtube.com/watch?v=2_be-F7A5ss
Vindmøllen: https://www.youtube.com/watch?v=phB07Cgr1Lc
American Spin: https://www.youtube.com/watch?v=LV6iBh6lAqU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickleball

I forløbet "Pickleball" har vi arbejdet med tekniske og taktiske aspekter af spillet.
Undervisningen har indebåret individuelle øvelser og parøvelser med især teknisk fokus, samt spiløvelser og færdigt spil 2 mod 2 med større fokus på taktiske elementer.

Teknisk - kan jeg:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring udføre diverse slag
- serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Fokusere på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling i mine grundslag?

Taktisk - kan jeg::
I rimelig grad placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
Med rimelig sikkerhed søge mod nettet, når chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Teoretisk arbejde:
Da pickleball er en ukendt sport for de fleste, har fokus været på at forstå spillet, både formelt (regler og afvikling) og uformelt taktisk. I den forbindelser har vi arbejdet med, hvad der adskiller pickleball fra andre ketsjerspil (fx tennis eller badminton).
Hvilken betydning har de "specielle" regler som fx “The two bounce rule” og "The kitchen"for spillet?


Litteratur:
Dokument: Pickleball - et velegnet ketsjerspil til gymnasiet (revideret udgave af artiklen fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening af Anders Bergholdt)

Hvad er pickleball?
https://tennis.dk/pickleball/hvad-er-pickleball/

Videomateriale
Tennis.dk: https://tennis.dk/pickleball/hvad-er-pickleball/
6 Pickleball doubles strategies new players must know: https://www.youtube.com/watch?v=JGMLn68RZS8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate

Der har primært været fokus på basale kaste- og gribeteknikker samt cuts og spilbarhed.
Sekundært har der været fokus på taktikken i det færdige spil – herunder berøring af grundlæggende principper for kaosspil, som fx at skabe frie rum på banen, samt forståelse af udnyttelse af dybde og bredde.

Desuden har vi arbejdet med spillets ide og regler.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
• Beherske baghåndskast til makker – afstand 5-10 meter.
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter.
• To forskellige gribeteknikker: Pandekage- og krabbegribning.
• Pivotere under opdækning og aflevere til makker.
• Udføre et ”cut” og modtagelse af aflevering.  
• Aflevere hensigtsmæssigt til makker i løb (dvs. foran makkeren – det frie rum).
• Udvise generel taktisk forståelse af det færdige spil – fx at gøre sig spilbar i de frie rum.
• Indgå i spillet med forståelse af de basale regler og ”spirit of the game”.


Litteratur:
Yubio s. 419-425
10.2 Teori om boldspil
10.2.1 Boldspilsfamilierne
10.2.2 Taktikker
10.2.3 Læringstrinsmodellen

Pdf: Ultimate i gymnasiet s. 48-49 - 5.3 Spirit of the game

Videolinks
Grundlæggende regler i ultimate: https://www.youtube.com/watch?v=YkMMqOUNyKk
Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=-jI_hjmwQsg
Forhånd og baghånd: https://www.youtube.com/watch?v=xztT1YHSAe4
Gribe: https://www.youtube.com/watch?v=6ly0AELCtgM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fodbold og træningsprojekt

Vi har dels haft fokus på grundlæggende tekniske færdigheder i fodbold og dels på konditionens betydning i fodbold.

Grundlæggende tekniske færdigheder – primært trænet igennem parøvelser og skabelonøvelser:
- Korte pasninger (inderside)
- Retningsbestemte tæmninger
- Afslutninger (vristsparket)
- Løb med bold

Spilsituationer:
- Småspil med få spillere og forskellige restriktioner (fx antal berøringer). Herunder fokus på tekniske færdigheder, samt generelle taktiske færdigheder for kaosspil - herunder "at rykke sig fri", "skabe plads på banen", forståelse af banens dybde og bredde.
- I mindre grad spil på større bane (7 mands) med positionsspecifik taktisk forståelse.
- Der er både arbejdet integreret og differentieret på køn og niveau.

Desuden spilsituationer med fokus på de fysiske parametre. Fx undertalsspil og intervalspil, hvor vi har målt puls for at kunne fastslå den teoretiske træningseffekt af forskellige spiløvelser sammenlignet med løbeøvelser uden bold fx 10-20-30 løb.

Teoretiske materiale
5.2.1 Motivation og målsætning + 20.3.2 Målsætningen - Yubio s. 131-133 + 737-738
7.1 Test-Typer + 7.2 Test af kondition - Yubio s. 192-194
3.1 Superkompensation – Yubio s. 67-69
3.2 Arbejdets 3 faser – Yubio s. 69-71
3.4 Aerob træning + 3.4.1 Kondital og udholdenhed – Yubio s. 71-75
3.4.2 Kontinuerlig træning + 3.4.3 Intervaltræning – Yubio s. 75-77
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hip Hop

HIP HOP – Old School

Hiphop-forløbet tager sit udgangspunkt i det udtryk og den stil, som er kendetegnede for genren Old School – dog med det moderne islæt, som eleverne naturligt giver stilen.  

Praktisk har vi arbejdet med, at eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop. Derudover har vi arbejdet med attitude og at finde sin egen stil i et forsøg på at få eleverne til at udtrykke bevægelsesmønstrene som autentiske. Særligt har vi haft fokus på at lære forskellige toprocks, mere isolerede bevægelser samt poses og enkelte freezes. Ligesom vi har haft fokus på at udtrykke en gruppes sammenhold og fællesskab i selve dansen.  

Teoretisk har eleverne opnået viden om hiphoppens opståen, dens værdigrundlag, og hvordan hiphoppen har ændret udtryk gennem tiden.  

Slutteligt har eleverne i grupper arbejdet med egen koreografi med enkelte benspænd, der har været koblet til selve forløbet (toprocks, freeze, fokus på sammenhold og fællesskab i gruppen).  



Materiale:  

Yubio kap. 33: ”Hiphop” s. 1270-1271 (udgave 2020)

Hip Hop Old School Dictionary

Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)

Formål med forløbet

At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil

At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk, hiphoppen giver anledning til

At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform med fokus på (egen) attitude

At eleverne får konstrueret en ”bevægelsesbank”.

At eleverne opnår tryghed i at skulle fremvise en koreografi i en gruppe



HVAD SKAL JEG KUNNE?

Kropsbeherskelse samt koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier/koreografier  

Udtryk: Bounce og attitude   

Kreativitet: Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi

Flow og rytme, herunder: - Kunne bevæge dig i takt til musikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kick Boxing

I dette forløb har der primært været fokus på tekniske elementer fra kickboxing, men samtidig et mindre fokus på kobling til grundtræningsprincipper.

Vi har arbejdet med følgende elementer:
Grundslag (Jab/kryds - Hook - Uppercut):
Fokuspunkter
1) Vender hænderne rigtigt, når du rammer?
2) Roterer du korrekt i armen, når du slår?
3) Afvikler du slagene igennem hoften (peger hælen opad?)?
4) Fører du hænderne tilbage i paraderne efter slag?
5) Er der kraft i slagene?

Benarbejde:
1) Holder du grundpositionen?
2) Kan du bevæge dig frem, tilbage og til siderne?
3) Kan du afskære modstanderen?
4) Kan du udføre teknikker, mens du bevæger dig?

Spark:
1) Er du i balance under sparket?
2) Roterer du standben (ved rotationsspark)?
3) Rammer du med strakt vrist eller skinneben?
4) Er der kraft i dine spark?

Pudeholder:
1) Holder du grundposition?
2) Holder du puderne korrekt ift. de teknikker der skal modtages?
3) Kan du bevæge dig, mens du holder puderne?
4) Kan du holde igen med passende kraft ved slag og spark?

Teoretisk materiale
Spændingsregulering - Yubio 2018 s. 134-136
Aggression i idræt - Yubio 2018 s. 140-142

Videomateriale:
Benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=VKJPqLxGiEg
Jab + Step-jab: https://www.youtube.com/watch?v=OeedpzLRe2E
Kryds: https://www.youtube.com/watch?v=aCAcFAVzF-c
Hook: https://www.youtube.com/watch?v=NxIWai9sDR8&t=61s
Uppercut: https://www.youtube.com/watch?v=ZmxyguvPwlo
Frontspark: https://www.youtube.com/watch?v=LXTguEsVWvs
Middlekick: https://www.youtube.com/watch?v=e4yDVun15JY
Eksempler på kombinationener: https://www.youtube.com/watch?v=Y6hA_I2HZK0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer