Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ida Dietz, Louise Karnbak-Andreasen
|
Hold
|
2022 22 ahn/id1 (1ahn id1, 2ahn id1, 3ahn id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1. Basket
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basket-
ball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
-Boldkontrol
-Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (brystaflevering, en/tohånds, studs og over hovedet)
- Finter: crossover, pumpfake (kængurufinten) ændre til 2ihz
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
-Desuden vurderes du på din taktiske spilforståelse. Herunder forsvar, triple threat, give and go, V-cut og din evne til at indgå i tre mod tre-basketballspillet.
-Dine fysiske evner. Herunder kondition, styrke, hurtighed, eksplosivitet og smidighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2. Springgymnastik og opvarmning
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
I slutningen af forløbet arbejder vi desuden med kropsspænding, håndstand og forskellige forøvelser til kraftspring samt modtagning ved håndstand og forøvelser til kraftspring.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Udføre relevante øvelser der træner kropsspænding
- Udføre håndstand, rulle, forøvelse til kraftspring samt modtagning
TEORI:
- Musiktælling i idræt version 2.0
- Hvorfor varme op?
- Effekterne af opvarmning
- Selve musikken
- Bevægelseskvaliteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3.Tennis og præstationsevne
Faglige mål og bedømmelseskriterier:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken grundelementer i tennis. Der arbejdse med boldfiksering, fodarbejde, kontrol med ketcherfladen, svingsløjfe, og kropsarbejde. Der arbejdes med forskellige slag og sammensætninger af disse i forskellige kamplignende spil på en halv badmintonbane.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle
isolerede øvelser testes.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, forhånd, dobbeltbaghånd og flugtninger
- Være bekendt med de grundlæggende regler i tennis
- Være bekendt med grundlæggende arbejdskrav i tennis
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Kunne udføre og instruere i slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget/øvelsen
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen ved offensivt og defensivt spil
defensivt spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4. Adventurerace
Formålet med forløbet er at introducere til grundlæggende færdigheder i kanosejlads, mountabike og orienteringsløb. Der fokuseres i dette forløb særligt på o-løb, som derfor fylder mest timemæssigt. Forløbet afsluttes med et adventurerace, hvor der skal vises færdigheder i at orientere efter kort, tekniske færdigheder i MTB og kano, og desuden at samarbejde med dit hold.
For kanosejlads skal du kunne stige korrekt ned i kanoen, lave et fremadtag, bagudtag og j-tag, og du skal kunne bytte plads med din makker i kanoen.
For MTB skal du kunne vise korrekt kørestilling ved opad- og nedadkørsel, kunne bremse siddende og stående og kunne styre og tilpasse farten, så du kører effektivt, men sikkert.
For o-løb skal du kunne følgende:
- Forklare signaturerne på et orienteringskort, herunder kunne forklare begreber som målestoksforhold, ækvidistance, farver og terrænformer.
- Nordvende kortet
- Lægge en kompaskurs og følge den, der hvor landskabet tillader det.
- Vurdere, hvilken kurs der er den hurtigste og/eller mest hensigtsmæssige at følge
- Have en god grundlæggende kondition, og evne til at løbe i intervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5. crossfit
Formålet med forløbet er at få en grundlæggende forståelse for crossfit som træningsform, herunder at kunne mestre centrale tekniske øvelser og måder at sammensætte træningen på med udgangspunkt i forskellige workouts. Hver lektion byder således på nye måder at træne crossfit, som AMRAP, EMOM, YGIG og Tabata.
Forløbet starter med at introducere til øvelser med egen kropsvægt, herunder særligt fokus på at mestre forskellige variationer af et-bens squat. Efterfølgende introduceres til crossfit med forskellige redskaber, som kettlebells, medicinbolde, TRX og et særligt fokus på at mestre teknikken i sjipning, både single- og doubleunders.
I grupper á ca. 4 udarbejder eleverne deres egne workouts, som de instruerer en anden gruppe i og får feedback på. De får mulighed for at prøve deres workout af flere gange, og at justere på øvelsesvalg og variationer af øvelser, som kan skaleres efter gruppemedlemmernes forskellige niveauer.
I crossfitforløbet er det et væsentligt fagligt mål at kunne udføre tekniske øvelser korrekt, og at kunne bruge det anvendte udstyr på en korrekt måde. Det er også er fagligt mål at være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.
I forløbet vil der være særligt fokus på forskellige måder at træne styrke på, og der gennemgås grundlæggende teori om styrketræningslære. Desuden arbejdes der med teori om grundtræning, og eleverne skal kunne forklare, hvordan din gruppes workout bidrager til grundtræning. En del af grundtræningen er bevægelighedstræning, og derfor afsluttes forløbet med lektioner i yoga som bevægelighedstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6. Pardans og musikforståelse
Formålet med pardans er at opnå en forståelse af de centrale elemen-
ter af de udvalgte danse, engelsk vals og jive. Der vil i starten være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens og placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Faser i motoriske læringsforløb + forholde dette til egen danseproces
Centrale elementer i de udvalgte danse:
Engelsk vals:
Variationer: Grundtrin i firkant, på linje samt i ur, højredrejning + whisk.
Teknisk fokus: Takt, flow, balance, svaj af kroppen ved sideskridt
Jive:
Variationer: Grundtrin + American spin, damedrejning, kick 1 + 2, stop & go (+ evt. flere)
Teknisk fokus: Højt energiniveau, fjedrende fodled og knæ, vægt fremme på fodballen, rolig overkrop. Elegant, livlig, festlig, humor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i de sidste lektioner, hvor sammenspil og taktik er fokus.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8. Ultimate og kondition(Træningsprojekt)
Formålet med ultimateforløbet er at give eleverne en grundlæggende introduktion til spillets centrale elementer. Forløbet starter med træning i de basale kaste- og gribeteknikker, hvorefter der gradvist bygges videre med fokus på både angreb og forsvar. Undervejs lægges der vægt på overblik, præcision og spilbarhed – tre nøglebegreber i ultimate. Mod slutningen arbejdes der også med simple taktiske overvejelser og spilsituationer.
I dette træningsprojekt er der desuden fokus på at koble træningsteori – særligt inden for arbejdstræningsfysiologi – med boldspillet ultimate. Øvelserne er tilrettelagt, så de i høj grad inddrager aerob træning som en integreret del af undervisningen.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Vise taktisk og teknisk evne til at gøre dig spilbar, herunder kunne indgå i en stack.
- Vise taktisk evne til at placere sig hensigtsmæssigt i en forsvarsituation
-kunne spille efter reglerne og "spirit of the game"
I forhold til forløbets teoretisk del er der fokus på følgende centrale færdigheder:
- Motivation og målsætning
- Træningsplanlægning
- Aerob træning og dets effekter
- Anaerob træning og dets effekter
- Fysiske tests
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9.Pickleball og indlæring af teknik, taktik
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige
slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der
spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede
øvelser testes. Desuden bedømmes eleverne på deres evne i kamp.
De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne bliver bedst mulig klædt
på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10. Dansens historie og bevægelseskvalitet
Dansens historie
I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan dans er et udtryk for den tid og det samfund, den er opstået i.
Gennem en kronologisk tilgang har vi undersøgt dansens udvikling fra traditionelle former til moderne og senmoderne udtryk.
Forløbet begyndte med stammedans (bl.a. Haka) som afspejler det traditionelle samfund, hvor dans havde rituelle, sociale og kulturelle funktioner. Derefter arbejdede vi med folkedans og Les Lanciers, som repræsenterer det moderne samfund med fokus på struktur, form og sociale normer. Til sidst har vi beskæftiget os med senmoderne danseformer som hip hop, jumpstyle, Fortnitedans og dancefitness, der afspejler individualisme, globalisering og digitale påvirkninger.
Faglige mål og bedømmelseskriterier:
Målet med forløbet har været at kunne udarbejde en koreografi/performance, som illustrerer dansens historie med fokus på bevægelseskvaliteter og udtryk. Performancen skulle tage udgangspunkt i et/to selvvalgt musikstykke og indeholde elementer fra minimum tre af følgende dansestile:
• Haka
• Folkedans
• Les Lanciers
• Hip hop
• Jumpstyle
• Dancefitness
Bedømmelseskriterier:
• Tekniske færdigheder i de valgte stilarter, med fokus på bevægelseskvalitet og rytmisk timing
• Rytmisk fortolkning og indlevelse – herunder brug af musik, stemning, mimik og bevægelser
• Koreografisk sammensætning med inddragelse af Labans bevægelseskategorier =Labans bevægelseslære (BESS).
○ Hvad bevæges: variation i bevægelser
○ Hvordan bevæges: variation i tempo, kraft og form
○ Hvor bevæges: variation i brug af rummet
○ Med hvem bevæges: variation i kontakt og relationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101072570",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101072570",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101072570"
}