Holdet 2022 22 ahn/id4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Alexander Flattum, Andreas Maarbjerg Qvist, Liva Lyngholm Kjærsgaard Mortensen
Hold 2022 22 ahn/id4 (1ahn id4, 2ahn id4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning (AF)
Titel 2 Basketball (AF)
Titel 3 Pickleball (AF)
Titel 4 Badminton (LLM)
Titel 5 Pardans (LLM)
Titel 6 Kickboxing + Fysisk træning (LLM)
Titel 7 Ultimate (LLM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning (AF)

De faglige mål:
- Forståelse af hvorfor vi varmer op og hvilke gavnlige effekter har opvarmning på vores præstationsevne
- Udforme, fremføre og indstudere i opvarmningsprogrammer til musik
- Teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et program skal indeholde, hvordan det bygges op, og hvordan du bruger musikken aktivt.
- Det rytmisk opvarmningsprogram skal indehold gang med øvelser, sving, styrke, løb og/eller hop.
- Bevægelse til musik med fokus på takt/pulsfornemmelse, udtryk, tempo og de forskellige bevægelseskvaliteter (førte, svingende og markerede bevægelser)

Litteratur:
Yubio Idræt C+B (2022): 71-72 + s. 1241-1247
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball (AF)

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Litteratur
- Yubio (2022) idræt C+B, Kap. 12.2 Regler, ide & organisering (s. 535-544) + Kap. 12.6 Kan du score? s. 564-567

- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=3H8CknOsiKI
- Skud: https://www.youtube.com/watch?v=x9DG8OJcpBk
- Afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=Fg2cp3bBMNo  
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=lnUmijG3dX0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball (AF)

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Teori: Yubio (2022):
Afsnit: 22.6 Komplekse bevægelser s. 867-870


Andet materiale:
Greb:
https://in2pickle.com/pages/how-to-grip-your-pickleball-paddle
Dink:
http://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101
https://www.youtube.com/watch?time_continue=95&v=izxW8ZN0DGM&feature=emb_logo
Serv:
https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
Returnering af serv:
https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=Bml20BN47_w&feature=emb_logo
3rd shot drop:
http://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
https://www.youtube.com/watch?time_continue=210&v=Y3QNj6qjZCY&feature=e
mb_logo
Flugtning:
https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Lob:
Pickleball Lob-How to Hit an Offensive Lob - YouTube
Smash:
https://primetimepickleball.com/pro-overhead-smash-slow-motion/
No Man´s Land:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=DHsgVb84tGo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton (LLM)

FORMÅL & INDHOLD

Gennem badmintonforløbet øges elevernes kendskab til ketchersporten og de præsenteres for tekniske og taktiske elementer i spillet. Målet er, at eleverne mestrer de basale motoriske bevægelser med særligt fokus på benarbejde og slagteknik. Endvidere introduceres eleverne for forskellige perspektiver på talentudvikling og vi arbejder med organiseringen af sport og motion i Danmark.

I starten af forløbet er fokus rettet mod, at eleverne skal lære badmintonspillets bevægelsesmønstre at kende, herunder korrekt benarbejde og slagteknik. Der arbejdes særligt med tekniske elementer såsom forspændingshoppet, chasséløb og stemskridt, samt basisslag som fx serv, clear, smash, drop, netdrop og lob. Undervejs præsenteres eleverne desuden for forskellige småspil, hvorved de afprøver teknikkerne i praksis. Afslutningsvist skal eleverne selv arbejde med at udvikle relevante træningsøvelser, som de afprøver på hinanden. Den praktiske undervisning suppleres sideløbende med relevant teori, der omhandler bl.a. slagteknik, regelsæt samt taktiske og fysiologiske aspekter af badmintonspillet.      

FOKUSPUNKTER:

- Grundlæggende regelkendskab, samt forståelse for taktik og fysiologi.
- Slagteknikker, herunder kort baghåndsserv, clear, drop, netdrop, lob og smash.
- Beherskelse af basalt benarbejde fra spilcentrum og ud til banens seks hjørner.
- Rimelig beherskelse af slagsekvenser, hvori der indgår markerede slag.


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Talentudvikling i Danmark vs. andre lande
- Organiseringen af sport og motion i Danmark
- Udviklingen i tilslutningen til forskellige organisationsformer blandt forskellige målgrupper

ARBEJDSFORMER:

- Oplæg ved underviseren med indlagte drøftelser.
- Lærestyret instruktion og afprøvning af øvelser og småspil.
- Gruppearbejde med fokus på at udarbejde og gennemføre egne træningsøvelser.
- Implementering af tekniske og taktiske spilelementer gennem det færdige spil.  
- Elevstyret vurdering af øvelser og småspil, herunder udarbejdelse af drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans (LLM)

FORMÅL & INDHOLD

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i engelsk vals og jive. Der afsættes 3-4 moduler til hver af de to danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, der vises og filmes som afslutning på modulerne med vals og jive.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i jive og engelsk vals
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger i jive og engelsk vals
- Kunne flere forskellige dansevariationer i engelsk vals (grundtrin, grundtrin i firkant, højredrejning, venstredrejning, whisk og chassé) og jive (grundtrin, damedrejning, damedrejning med chasse, kick I, kick II, vindmøllen, American spin)
- Sætte variationerne sammen til små serier
- Bevægelse i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem jive og engelsk vals

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Kendskab til engelsk vals og jive, samt hvordan de to stilarter adskiller sig
- Indlæring af komplekse bevægelser herunder faserne i motorisk indlæring
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kickboxing + Fysisk træning (LLM)

FORMÅL OG INDHOLD:

Kickboxingsforløbet har til formål at introducere eleverne til sportens basale tekniske og taktiske elementer, samtidigt med at vi træner fysiske færdigheder med særligt fokus på styrke og kondition. Ideen er, at eleverne tilegner sig en forståelse for grundprincipperne bag kickbokning og udvikler deres færdigheder, styrke og kondition undervejs.

Indledningsvist introduceres eleverne til basale teknikker i form af slag (jap, cros, hook og uppercut) og spark (round-kick og front-kick). Der arbejdes desuden med benarbejdet. Afslutningsvist udformer eleverne iscenesatte slag- og sparkesekvenser og drejebøger i mindre grupper. Undervejs inddrages teoretiske perspektiver på kamp, hormoner og aggression i idrætssammenhæng. I hvert modul er der fokus på styrke og puls (kobling til træningsprojektet) og i nogle moduler arbejder vi med udfordrende fysiske træningspas.

FOKUSPUNKTER:

- Beherske jap, cross, hook og uppercut
- Beherske round-kick og front-kick/push-kick
- Hensigtsmæssigt benarbejde
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat slag-/sparkesekvens
- Kunne gennemføre en slag-/sparkesekvens med makker både i rollen, som den der udfører spark/slag og som den der "tager imod"

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Relevante fokuspunkter til de forskellige slag og spark
- Kroppens fysiologiske reaktion i kampsituationer
- Kortvarig og langvarig stress påvirkning af kroppen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate (LLM)

FORMÅL OG INDHOLD:

Ultimateforløbet har til formål at bidrage med en grundlæggende indføring i spillets primære tekniske og taktiske bestanddele. Målet er, at eleverne skal kunne deltage i det færdige spil, hvor god teknik og spilforståelse er nøgleord.

Indledningsvist trænes basale kaste- og gribeteknikker. I de følgende lektioner bygger vi ovenpå, idet henholdsvis forsvars- og angrebsteknikker indøves, herunder grebsskifte, pivotering og cut-løb. Afslutningsvist arbejder vi med taktiske elementer, herunder vertical stack, hvor overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord. Forløbets sideløbende teoretiske vinkler er på konceptet ’spirit of the game’.

FOKUSPUNKTER:

- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen er høj eller lav
- Kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Taktisk kendskab til vertical stack
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Taktisk forståelse for angrebstaktikken ’vertical stack’, samt tekniske begreber som pivotering, handler, modløb, medløb og cut-løb
- Kendskab til spirit of the game, samt hvordan det kommer til udtryk i en ultimate-kamp
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer