Holdet 2022 22 ijy/id2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Buster Falk Kruchov
Hold 2022 22 ijy/id2 (1ijy id2, 2ijy id2, 3ijy id2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ketchersport og arbejdskrav
Titel 2 Opvarmningsprogrammer
Titel 3 Basketball
Titel 4 Ultimate
Titel 5 pardans og sundhed
Titel 6 Kickboksning og træningsprojekt
Titel 7 akroyoga, kontakt impro og moderne dans
Titel 8 Volleyball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ketchersport og arbejdskrav

Forløbet (nyt og klassisk) indholder 4 lektioner badminton og 4 lektioner skumtennis. Der vil i badminton være fokus på grundslagene: clear, baghåndsserv, drive og overfladisk kendskab til netspillet. Derudover arbejdes der med benarbejdet.
I skumtennis er der fokus på grundslagene: forhånd, tohåndsbaghånd, flugtning og serv. Derudover arbejdes der med benarbejdet.

Det gennemgående tema teoretisk er arbejdskrav til disciplinerne, ligheder og forskelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Fokus på de tre grundkast, løbemønstre med cut og stak.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 akroyoga, kontakt impro og moderne dans

Forløbet startede op med akroyoga for nybegynder, hvor vi forsøgte os med forskellige opstillinger. De obligatoriske opstillinger er: bird, chair, high flying whale og foot to shin. Derudover arbejder eleverne med flere forskellige opstillinger fra simonsakroyoga.dk.

Dernæst overgår forløbet til kontakt impro hvor elementer fra akroyoga omkring løft tages med og anvendes. Eleverne arbejder med grundlæggende teknikker i kontaktimpro, som er: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying og Bodyimpulse. Ud fra disse teknikker sammensætter eleverne i par deres egen improviserede dans, som filmes.

Som sidste del af forløbet arbejder eleverne med moderne dans, hvor de lærer en fælles dans, som findes her: https://www.youtube.com/watch?v=H-QVJpZn8bw
Denne dans udbygges med elevernes selvvalgte trin i mindre grupper.

Igennem hele forløbet har vi fokus på Labans BESS(R) teori, hvor vi med akroyoga var meget fokuserede på Relation, kom de andre elementer også i spil i løbet af forløbet og blev brugt til at analysere deres egen moderne dans.

Praktiske faglige mål:
- Kunne udføre grundlæggende akroyoga opstillinger.
- Udføre kontakimpro med inddrasgelse af teknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying og Bodyimpulse.
- Udføre den fælles koreografi i overensstemmelse med musikkens energi.
- Udføre egen koreografi i forlængelse af den fælles koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer