Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Buster Falk Kruchov
|
Hold
|
2022 22 ijy/id2 (1ijy id2, 2ijy id2, 3ijy id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ketchersport og arbejdskrav
Forløbet (nyt og klassisk) indholder 4 lektioner badminton og 4 lektioner skumtennis. Der vil i badminton være fokus på grundslagene: clear, baghåndsserv, drive og overfladisk kendskab til netspillet. Derudover arbejdes der med benarbejdet.
I skumtennis er der fokus på grundslagene: forhånd, tohåndsbaghånd, flugtning og serv. Derudover arbejdes der med benarbejdet.
Det gennemgående tema teoretisk er arbejdskrav til disciplinerne, ligheder og forskelle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Fokus på de tre grundkast, løbemønstre med cut og stak.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
pardans og sundhed
vals og jive forskellige grundtrin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kickboksning og træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
akroyoga, kontakt impro og moderne dans
Forløbet startede op med akroyoga for nybegynder, hvor vi forsøgte os med forskellige opstillinger. De obligatoriske opstillinger er: bird, chair, high flying whale og foot to shin. Derudover arbejder eleverne med flere forskellige opstillinger fra simonsakroyoga.dk.
Dernæst overgår forløbet til kontakt impro hvor elementer fra akroyoga omkring løft tages med og anvendes. Eleverne arbejder med grundlæggende teknikker i kontaktimpro, som er: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying og Bodyimpulse. Ud fra disse teknikker sammensætter eleverne i par deres egen improviserede dans, som filmes.
Som sidste del af forløbet arbejder eleverne med moderne dans, hvor de lærer en fælles dans, som findes her: https://www.youtube.com/watch?v=H-QVJpZn8bw
Denne dans udbygges med elevernes selvvalgte trin i mindre grupper.
Igennem hele forløbet har vi fokus på Labans BESS(R) teori, hvor vi med akroyoga var meget fokuserede på Relation, kom de andre elementer også i spil i løbet af forløbet og blev brugt til at analysere deres egen moderne dans.
Praktiske faglige mål:
- Kunne udføre grundlæggende akroyoga opstillinger.
- Udføre kontakimpro med inddrasgelse af teknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Lifting, Flying og Bodyimpulse.
- Udføre den fælles koreografi i overensstemmelse med musikkens energi.
- Udføre egen koreografi i forlængelse af den fælles koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101099909",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101099909",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101099909"
}